Apple CarPlay ja Android Auto

Täällä lakkasi Gemini toimimasta suomeksi Android autolla. Toimihan se jonkin aikaa et on nää melkosta paskaa kyl välillä. Muistaa senkin ku android auto toimi hyvin suomeksi ja sitten google pakotti assistantin Android autoon eikä enää toiminut suomeksi. Olikohan tuo sit joku bugi Geminissä et antoi suomeksi toimia ja nyt paikkasivat sen 🤔

Eilen alkoi toimimaan AA suomeksi, geminiä käyttäen. Pioneer SPH-DA150BT, aawireless two ja s25U combo.

Eilen alkoi toimimaan AA suomeksi, geminiä käyttäen. Pioneer SPH-DA150BT, aawireless two ja s25U combo.
Tänään huomasin ittellä autossa saman. Tosin esim Wa viestin lukee sujuvasti suomeksi, mutta vastata ei voi kuin englanniksi.

Tänään huomasin ittellä autossa saman. Tosin esim Wa viestin lukee sujuvasti suomeksi, mutta vastata ei voi kuin englanniksi.
Tuo on mitä raivostuttavin ihanuus niin AA:ssa kuin Carplayssä. Viesti luetaan nätisti kielellä kuin kielellä, mutta joudut vastaamaan englanniksi. Etenkin jos joudut vastaamaan johonkin firman ryhmäviestintään englanniksi ja kaikki eivät osaa sujuvaa englantia. Ei mitään ongelmaa tuttujen kanssa viestiessä, mutta vastailepa suomeksi lähetettyihin viesteihin englanniksi muille niin ihmettelyä kyllä tulee. Todennut että parempi vain vastata että en ajan juuri nyt, soita jos asia on akuutti niin näyttää automaattivastaukselta tms.

AA toimii hyvin mutta yksi ärsyttävä piirre siinä on. Nimittäin kun seuraa Google Mapsia auton näytöltä ilman että navigointi on päällä niin usein risteyksissä kartta kääntyy 90° jompaan kumpaan suuntaan ikään kuin olisi kääntymässä. Auto on VW Golf 8 ja puhelimena on ollut Samsung ja OnePlus.
Onko muilla vastaavaa?

Skoda Kamiq 2022 ja Android Auto ja Asus Zenfone 10, usko meinaa loppua.

Olen ko. puhelimella käyttänyt langatonta Android Autoa ilman mitään ongelmia kymmenkunta kertaa ainakin erilaisissa vuokra-autoissa koskematta mihinkään asetuksiin. Yhdistin ja kovaa ajoa.

Skodan kanssa:

1. Langaton AA yhdistää ongelmitta mutta Google Maps on laginen kikkare ja Spotify ja Audiblen audio on niin tökkivää, että ei voi käyttää ollenkaan. Ei ole toiminut sekuntiakaan kunnolla nuo Spotify ja Audible, aina kun painaa playta niin audioraita tulee puolen sekunnin pätkissä. Jos ottaa AA:n pois päältä ja käyttää pelkkää bluetoothia niin toimii ilman ongelmia.

Jos tulee WA-viesti ja sen kuuntelee, ei audiossa ole mitään ongelmaa. Jos kysyy Geminiltä jotain, ei ole audiossa mitään ongelmaa.

2. USB-C:n kautta AA ei suostu toimimaan lainkaan. Tietenkin ensimmäisenä arvelin, että vika on kaapelissa, joten tilasin 30 cm pätkän USB-C-USB-C -kaapelia, joka on speksattu 100 W / 20 Gbps. Ei toimi. Auto ilmoittaa, että haluatko yhdistää? Painan kyllä, puhelin välähtää niin kuin tekisi uudelleen USB-kättelyn ja auto ilmoittaa, että Connection Failed. Tämä kaikki tapahtuu n. sekunnissa.

Erinäisiä "ratkaisuja", joita olen kokeillut:
1. Olen poistanut parituksen ja uudelleenparittanut n. 178 kertaa
2. Olen tyhjentänyt Android Autosta cachen ja storagen
3. Wifi scanning ja bluetooth scanning ovat poissa päältä
4. Olen laittanut Android Auton Unrestricted -tilaan akunkäytön suhteen
5. Olen asettanut USB Default Modeksi File Transfer
6. Olen käynnistänyt puhelimen uudestaan useampaan otteeseen

Ainoa, mitä haluan tehdä on, että ruudulla on navi ja voin käyttää samaan aikaan Spotifyta tai Audiblea audion kuuntelemiseen. Tällä hetkellä AA on yksinkertaisesti täysin käyttökelvoton. Mitä ihmettä tässä voi enää tehdä?

Tuo on legit naurettavaa vs eslm Motonetin halpis Aa/Carplay lisänäyttö joka jopa toimii.

Ainoa mikä tulee mieleen on kokeilla eri kaapelilla. Noissa kun on oikeasti eroja. Etenkin Oneplus/Oppo linjalla.

En usko että toisi eroa koska tuntuu että auto vs muu. Jos kaverilla tms olisi langaton aa laite, kokeilisin sitä.

Ei taidettu mainita toimiiko se auto millään muulla puhelimella?
Lähtisin myös kokeilemaan langatonta adapteria.

Onkohan Skodan MIB3(?)-pohjainen tietoviihdejärjestelmä ajantasalla? Kamiq:iin näyttäisi tulleen päivityksiä jotka korjaavat yhteysongelmia.
Omassa samanikäisessä Volkkarissa oli ongelmia langattoman AA:n kanssa ja huollossa selvisi että useampi OTA-päivitys ei ollut asentunut.
Epäilivät päivitysten asentumattomuuden syyksi sitä että järjestelmä oli asetettu anonyymiin käyttäjätilaan joka estäisi etäpäivitykset.

"Korjasin" ongelman ostamalla Pixel 10a ja ainakin ekan ajokerran perusteella langaton AA toimii täysin ongelmitta.

Mielenkiintoista olisi tietää, että mikä tossa ASUS+Škoda -kombossa oikein oli ongelmana kun millään muulla autolla ei ole ollut ongelmia. Merkkeinä Volkkari, Audi, Toyota, Peugeot ainakin mitä nyt tähän hätään muistan.

Samaa ongelmaa on omassa Scalassa ja OnePlussa 15 puhelimen kanssa. Tässä AA vain kaapelilla ja kun kaapelin yhdistää, niin se katkaisee yhteyden heti jolloin paritusta ei ehdi tapahtua jonka jälkeen yhdistyy uudestaaan ja jää vain latausmoodi päälle. Tämä on infotaimentin tiedossa oleva vika, mutta itsellä vielä vanhempi hw versio, johon ei saa tarpeeksi uutta sw versiota missä on tuo fixattu :mad:

VW Up toimi langattomasti monella Samsungilla, jolloin handsfree puhelut toimi ja musiikkikin kuului ongelmitta mm. Powerampin kautta. Menin sitten ostamaan kiinalaisen puhelimen...

Honor Magic8 Pro yhdistää sekunniksi ja katkaisee BT-yhteyden. Tätä jatkuu vaikka maailman tappiin. Asetuksia rukattu, cachea tyhjennetty. :(

Vähän aikaa käytin vanhaa puhelinta lisänäyttönä. Musiikki kuului, mutta pystyin käyttämään myös AA:ta, jota autossani ei entuudestaan ollut. Tykästyin AA:han ja haluan käyttää sitä tavallisen navigaattorin sijaan. Puhelimen suojakuori tosin irtosi liimauksista auringon porottaessa kabiiniin. :(

Mutta, mutta! Jos jotain kiinnostaa puhelimen, tabletin tai auton oman näytön käyttäminen jossa ei ole AA:ta, niin tähän löytyy ohjelma nimetä Headunit Revived (XDA foorumilla juttua). Ohjelma löytyy Googlen sovelluskaupasta.

Itse varmaan ostan jonkun 10 - 12" lisänäyttön, tai ehkä 8" tabletin näytöksi. Kunpa vaan vietäisi mikä toimii varmasti ja pitkän aikaan.

Statistiikka

Viestiketjuista
310 427
Jäsenet
83 809
Uusin jäsen
pitkanne

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom