Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kannattaa ottaa huomioon, että esimerkiksi sellaisella "pienellä markkina-alueella" kuin Amerikan Yhdysvallat eivät Amiga (tai Atari ST) olleet koskaan mikään juttu paitsi jossain hyvin nichessä käyttötarkoituksessa (Video Toaster, MIDI musisointi yms).80-90-luvun vaihteessa aika oli jo jättänyt 64:stä pelikoneena mutta Amiga 500 oli voimissaan varsinkin Euroopassa. 80-luvun lopun pelikonsolit (Nintendo, ym?) myivät kuin häkä. Ei, PC ei ollut pelaamiseen houkutteleva alusta. Soundblasterkin taisi tulla vasta 1990. Jo 64:lla soitettiin polyfonista musiikkia mutta PC pystyi piippailemaan.
5,25" oli nimenomaan legacya ja 3,5" tulevaisuutta. Pitkäänhän näitä käytettiin kyllä rinta-rinnan. IBM näytti PS/2 -sarjallaan (1987) esimerkkiä siihen suuntaan, että 286-koneissa olisi jo syytä suosia 3,5" tuumakokoa (HD). Eihän kaikki valmistajat tähän kelkkaan heti lähteneet. Mutta kun tässä oli aiemmin puhetta joulukuussa 1990 ostetusta 286-koneesta, jossa oli vielä 5,25" levykeasema, niin ei se nyt ihan maailman modernein konepaketti enää ole ollut.Riippuu taas kovasti siitä, missä ympäristössä itse kukin toimi. Jos oli yhtään legacyä käsillä, niin lerppu oli välttämätön 90-luvun alussa, eikä korpusta ollut juuri mitään hyötyä. HD-lerppu oli 1.2 MB ja korppu 1.44 MB, ja omien kokemusten mukaan lerput toimivat kuin junan vessa mutta korppujen kanssa oli aina jotain saikkaamista. DD-korppu taas oli jotain todellista nicheä PC-maailmassa.
Mutta eipä silti, jostain pitäisi vielä löytyä OS/2 Warpin asennuskorput. Oli muuten aika kasa. Future-proof.
Eikös laajakaista ole ihan kurantti termi yhä tänä päivänä?Ai että miten nostalginen termi. Melkein kuin "käsipuhelin". Mikä tekniikka oli kyseessä aluksi?
Vanhemmilla on erillisrakennus, se oli joskus hetken äitini työnantajalla vuokralla. Siinä oli jokin outo kuvio, teollisuusyrityksellä oli kuitenkin omat tilat ja toimisto, mutta tuossa oli muistaakseni jotain alasajoa/toiminnan myyntiä menossa ja perustivat väliaikaisen toimiston tuonne.Ai että mä muistan kun naapurissa pelattiin yöt läpeensä Diabloa ISDN:llä kahdella kaistalla, kun yhdellä oli "liian laginen".
En muista paljonko se puhelinlasku oli, mutta yli 1000mk kuitenkin...
Osaltaan on. Mutta että määritellään onko käytössä laajakaista vai ei, ensimmäisen ollessa maininnan arvoista. Siinä retroa kerrakseen. Nykyäänhän poikkeus tästä on lähinnä GPRS-yhteyden käyttö jostain maastosta.Eikös laajakaista ole ihan kurantti termi yhä tänä päivänä?![]()
ADSL 256 oli ihan tyypillinen liittymä jota meilläpäin myytiin. Tuohon aikaan modeemit oli yleisiä ja tommonen ADSL luksusta. Muistan kun eräs retosteli ladanneensa 40Kt/s tuolla, ja olihan se uskomaton ero 56K modeemiin verrattuna.Pienin laajakaista taisi jossain -00 olla 256
Nykypäivänä se olis joku vika verkossa
ADSL 256 oli ihan tyypillinen liittymä jota meilläpäin myytiin. Tuohon aikaan modeemit oli yleisiä ja tommonen ADSL luksusta. Muistan kun eräs retosteli ladanneensa 40Kt/s tuolla, ja olihan se uskomaton ero 56K modeemiin verrattuna.
Samaa mieltä että 2010 jälkeen kehitys juuri PC puolella oli jäässä mutta 2020 paikkeilla hypättiin onneksi taas loikkaa eteenpäin kun viivanleveys saatiin atomitasolle, arkkitehtuuriin tuli isoja muutoksia mobiilipuolelta sekä paketointitekniikka mahdollistaa SOC ajattelun tuomisen PC puolellekin.Aika hurjan nopeaa on ollut tietotekniikan kehitys tuolloin 80-, 90- ja 00-luvuilla. 2010 eteenpäin onkin sitten ollut pääasiassa hitaampaa.
Samaa mieltä että 2010 jälkeen kehitys juuri PC puolella oli jäässä mutta 2020 paikkeilla hypättiin onneksi taas loikkaa eteenpäin kun viivanleveys saatiin atomitasolle,
Paketointitekniikalla on melko vähän tekemistä sen kanssa että tehdään SoC:eja. Cyrix teki mediaGX-prossunsa (joka oli SoC) joskus 1997, Ja AMD:llä nimenomaan SoC:t on harvemmin MCMää("chiplettejä") kuin piirit jotka eivät ole SoC:ja.arkkitehtuuriin tuli isoja muutoksia mobiilipuolelta sekä paketointitekniikka mahdollistaa SOC ajattelun tuomisen PC puolellekin.
AMD rupesi kilpailemaan Intelin kanssa tosissaan 90-luvulla. Kun AMD oli ollut 80-luvulla Intelin "2nd source"-lisenssivalmistaja, niin 90-luvulla se alkoi tuottaa omia CPU-designeja, jotka olivat alkuun lähinnä me-too-tasoa, mutta 90-luvun lopulla AMD meni lopulta Intelin ohi K7-Athlon prosessoreillaan. Athlon oli ensimmäinen, joka saavutti 1000 MHz kellotaajuuden ...mutta se meni muutaman kuukauden seuraavalle vuosikymmenelle.Valmistustekniikoiden "nanometrilukemat" on puhdasta huuhaata, eikä niillä ole mitään yhteyttä valmistustekniikan todellisiin mittoihin. Uudelle prosessille vaan aina annetaan nimi, joka on n. 07x siitä mitä edellisen prosessin nimi oli, vaikka mitat ovat pienentyneet paljon vähemmän.
Jotkut johtokerrosten välit yms. kriittiset mitat on uusimilla valmistustekniikoilla jossain 20-30nm välillä eli johdon paksuus on luokkaa 15-20nm, ei mitään 3-5nm.
Ainoa "loikka" on tullut siitä, että maailmassa on nykyään enemmän kuin yksi firma joka osaa ja haluaa kuluttajille suunnitella kohtalaisen järeitä ja päteviä out-of-order-ytimiä joissa PRF-tyyppinen käskyjen uudelleenjärjestely ja ja järkevänmittainen liukuhihna eikä mitään typeryyksiä.
(AMD sai zenin aikaiseksi ja jatkoi heti sen parantelua ja sen seuraajien kehittämistä täydellä höyryllä, Apple alkoi itse suunnitella prossujaan, ARMkin on alkanut suunnitella järeämpiä ytimiä kuin mitä se teki kymmenisen vuotta sitten, ja lisäksi qualcomm/nuvia alkoi myös kisata ARMilla x86-prossuja vastaan)
Kun oli vain yksi firma jolla oli markkinoilla hyviä prossuytimiä, se pystyi rahastamaan niillä ja cripplaamaan omia tuotteitaan markkinointisegmentointisyistä yms. jolloin hyödyt ei näkynyt kuluttajilla asti.
Lentokoneteknologiaa katsoen on selvästikin pitkään ajateltu, että kilpailijaa ei kannata liikaa ärsyttää ja etenkin pitää välttää paradigman vaihtoa. Kunhan esittelee tuotteen joka antaa 5%, 10% tai 15% edun, saa lisää myyntiä. Jos julkaisee jotain mullistavaa, on vaarana että kilpailija menee nurin tai itselle tulee vakava haaste. Siispä ei kannata aidosti kehittyä, kunhan neppailee kiveksiä. Omat kulutkin pysyvät maltillisina kun tarjoilee vain armopaloja eikä yritä oikeasti mennä tulevaisuuteen. Riskit eivät mahdollista sitä.Mikä litografian kehityksessä oikein ahdisti 90-luvulla? 248 nm KrF-eksimeerilaserit kehitettiin 80-luvulla mutta silti 80486 ja ensimmäiset Pentiumit tehtiin 0,8 µm -litografialla ja alle 0,5 µm päästiin vasta 90-luvun lopulla ja AMD Athlon oli alkuun 250 nm teknologiaa.
Jos jossain tapahtui veret seisauttavaa kehitystä nimenomaan 90-luvulla, niin se oli juuri kovalevyissä. Kymmenistä, ehkä sadasta MB siirryttiin vuosikymmenen kuluessa 75 GB Deathstar'iin.Mua on aina ihmetyttänyt, että miksei massamuistin (kapasiteetin) kehityksessä ole tapahtunut mitään jättiharppauksia, vaikka esim. "hologrammimuistista" ja moniulotteisista optisista levyistä tms. on puhuttu jo ainakin 90-luvulta lähtien.
Kiintolevyihinkin liittyen on aina uutisoitu uusista läpimurroista, mutta silti kapasiteetti kasvaa hitaasti.
Jo vuonna 1991 julkaistiin gigatavun kovalevy.Jos jossain tapahtui veret seisauttavaa kehitystä nimenomaan 90-luvulla, niin se oli juuri kovalevyissä. Kymmenistä, ehkä sadasta MB siirryttiin vuosikymmenen kuluessa 75 GB Deathstar'iin.
Tässä oli kai taustalla yksi kaikkien aikojen nopeimmista fysiikasta-kauppaan -kehityskuluista. "Giant magnetoresitance" havaittiin 1988, se palkittiin Nobelilla 1997 ja ysärin lopun kovalevyjen paisuminen perustui juuri ko. ilmiön soveltamiseen.
![]()
Giant magnetoresistance - Wikipedia
en.wikipedia.org
Odotukset oli, että optinen tallennus tulee jollain tekniikalla jyräämään antiikkisen magneettitallennuksen. Vaikka optinen tallennus eteni CD->DVD->Bluray, magneettinen tallennus pyyhki lopulta optisella lattiaa.
[EDIT]
Tämä oli nimenomaan 90-luvun kehitystä. 10-luvun alkaessa meillä ei ollut 75 TB kiekkoja eikä 20-luvun alkaessa 75 PB.
Toisaalta eka Deskstar oli ~500 megaa ja noita myytiin joskus ysärin puolivälissä niin tuollaisilla luvuilla tulee aika erilaiset kertoimet. Joku varmaan kaivaa tarkat luvutJo vuonna 1991 julkaistiin gigatavun kovalevy.
75 gigan Deskstar julkaistiin 2001.
Kymmenessä vuodessa siis 75 kertaa lisää kapasiteettia.
Tosin aika vastaavaa tahtia kehitys kehittyi sitten edellisenä vuosikymmenenäkin, jos sillä tavalla ajatellaan. Vuonna 1981 suurin PC-kovalevy tuskin oli kovin montaakymmentä megaa.
Toisaalta fyysisesti isompia, isojen tietokoneiden isoja levyjä kyllä oli olemassa jo 1981 ja aiemmin, joten se on vähän apples to oranges sitten. Näköjään gigainen levykin on ollut jo 1981, mutta se on painanut kymmeniä kiloja...
PS. Ja tosiaan Deskstarin lempinimi oli Deathstar epäluotettavuutensa vuoksi. Joten kapasiteetin kehitys tapahtui siis luotettavuuden kustannuksella tässä tapauksessa.
PS2. Ja tietenkin CD-ROM oli olemassa 650 MB kapasiteetillaan jo 1985. Kirjoittava CD-R julkaistiin ilmeisesti 1990.
Kapasiteetti kovalevyissä on kasvanut todella nopeasti, ei hitaasti.Mua on aina ihmetyttänyt, että miksei massamuistin (kapasiteetin) kehityksessä ole tapahtunut mitään jättiharppauksia, vaikka esim. hologrammimuistista ja moniulotteisista optisista levyistä tms. on puhuttu jo ainakin 90-luvulta lähtien..
Tavallisiin kiintolevyihinkin liittyen on usein uutisoitu uusista teknisistä läpimurroista, mutta silti kapasiteetti kasvaa hitaasti.
Ja sitten taas toisaalta sormen kynnen kokoisten micro-SD muistikorttien kapasiteetti kasvaa ilman mitään tolkkua, nyt menee ainakin jo 2 teraa!
Ehkä kyseessä on suuri salaliitto, tai sitten kehitys vaan kehittyy hitaasti ja oudosti.
Muistelen huvittuneena videopelien hintoja 90-luvun alkupuolella. 8 bittisen Nintendon pelit 300 - 500 markkaa, 16 bittisen Super Nintendon pelit 500 - 700 markkaa, nykyrahassa puhutaan jopa 100 - 200 euron hintahaarukassa, pahimmillaan yksinkertaisista tasopompuista, jotka oli hypitty lävitse yhdessä tunnissa. Köyhillä ei ollut luonnollisesti näihin varaa, joten käytiin kavereiden luona pelaamassa tai jossain kerhossa, josta löytyi Segan Mega Drive kahdella ohjaimella, ja legendaarinen NHL 94, Sunset Riders ja ToeJam & Earl. Siellä sitten vedettiin kovia matseja kaksinpelinä, ja yleisöä sekä hotseatille jonottajia riitti. Eräästä sinisestä siilistä ei ollut kukaan kuullutkaan![]()
Käytännössä raskaan sarjan strategiapelit, realistiset simulaattorit ja muut HC-pelit ovat olleet aina tietokoneiden yksinoikeus.Käytännössä tietokoneet oli konsoleita suositumpia peli-alustoja tästä ja muista syistä. Toki puhutaan osittain ihan eri genren peleistäkin ja eri kohderyhmistä. Konsolit oli pikkulasten leluja ja niihin oli saatavilla pikkulasten pelejä, ja olivat siis yksinkertaisia käyttää.
Konsolit sai "tasoitettua pelikenttää" vasta joskus PlayStationin ja Xboxin myötä tämän vuosituhannen puolella, mutta täysin ne ei ole kiinni saaneet PC:tä vieläkään.
Mutta jotkut Nintendot ja Sega Megadrivet oli ihan lelukoneita verrattuna PC:hen tai jopa Amigaankin. Mitään ekstraa ne ei tarjonneet paitsi helppokäyttöisyyttä. Ja se tuli siis hyvin kalliiksi se helppokäyttöisyys.
Ei PlayStation 1 ollut mikään juttu vielä vuonna 1995 paitsi ehkä Japanissa. Sanoisin, että Suomessa alkoi olla enemmän juttu vasta tämän vuosituhannen puolella.Vuonna 1995 normaali PC oli 133Mhz Pentium prosessorilla varustettu nuhapumppu kun konsolipelaajat käyttivät PS 1, Sega Saturnia tai Nintendo 64. Konsolit olivat tuohon aikaan paljon tehokkaampia kuin PC.t.
Ja se PC pyöritti esim. Quakea, joka julkaistiin -96 kun esim. N64 tuli vasta seuraavana vuonna ja ei ollut mitenkään häikäisevä graffoiltaan...Vuonna 1995 normaali PC oli 133Mhz Pentium prosessorilla varustettu nuhapumppu kun konsolipelaajat käyttivät PS 1, Sega Saturnia tai Nintendo 64. Konsolit olivat tuohon aikaan paljon tehokkaampia kuin PC.t.
Mistäs näin päättelet?Playstationin tulo oli lähtölaukaus PC:n laitteistokiihdytykseen, jota seurasi PC puolelle tulevat 3dfx Voodoo ja Riva TNT. Ilman pleikkaria oltaisiin odoteltu vielä tovin kehitystä PC puolelle.
TM:ssä oli aikoinaan artikkeli asiaan liittyen jossa asiasta mainittiin.Mistäs näin päättelet?
3D-kiihdytys oli jokapojan tätä päivää ainakin vuodesta 1994 lähtien arcade-pelien muodossa. Kukapa ei olisi pelannut sellaisia pelejä kuin esimerkiksi Daytona USA ja Sega Rally esim. huolto-asemalla tai laivalla. (Esim. Virtua Racing julkaistiin jo 1992, mutta siinä ei ollut teksturoitua vektorigrafiikkaa, joten en laske sitä samaan kategoriaan em. pelien kanssa.)
Joten kyllä tämän alan tekniikka varmasti kehittyi ihan Sonystä ja LeikkiAsemasta riippumatta.
Tottakai kaikenlainen kilpailu edistää tekniikan kehitystä, mutta tosiaan 3D-kiihdytys alkoi olla juttu muutenkin noina aikoina.TM:ssä oli aikoinaan artikkeli asiaan liittyen jossa asiasta mainittiin.
Tottakai kaikenlainen kilpailu edistää tekniikan kehitystä, mutta tosiaan 3D-kiihdytys alkoi olla juttu muutenkin noina aikoina.
Toisaalta esim. Xbox oli käytännössä riisuttu PC.Joo esim. 3dfx (Voodoo-kortit) perustettiin ennen Playstationin julkaisua ja juuret ovat konsoleissa ja arcade-kaapeissa. Olisiko PC:n 3D lähtenyt yhtä vauhdikkaasti liikkeelle ilman Playstationia? Tai olisiko ilman PS:aa kenties PC:t dominoineet 3D puolen ja konsolit jääneet pienempään rooliin "lasten peleiksi"? Aina voi jossitella miten tärkeää jokin yksittäinen asia oli jonnekin toisaalle...
No Dreamcast tuli niin myöhässä, että PC:llä oli esim. pelkästään edellisenä vuonna julkaistu Half-life, Starcraft, Fallout 2, Rainbow6, Baldur's Gate jne. (Edit. katsoin netistä nopeasti niin Thief, Grim Fandango, Myth 2... Kova on ollut vuosiToisaalta esim. Xbox oli käytännössä riisuttu PC.
Jos käydään miettimään jotain vaihtoehtoisia historioita, niin eiköhän PlayStationin sijaan sitten Sega olisi ollut vahvoilla. Sega Saturn oli vähän huono laite, mutta ehkä sitten Dreamcast olisi ollut se juttu.
Ja kyllähän "vakavat pelaajat" ovat aina suosineet PC:tä eli siinä mielessä konsolit on aina olleet vähän lapsellisempia laitteita. Etenkin 90-luvulla mutta yhä edelleen.
Nykyaikana tällaiset ekosysteemien väliset rajat on hämärtyneet, ja meillähän on nyt pilvipelaamista, mobiilipelaamista ja kaikkea. Minäkin olen siis pelannut Xbox-pelejä PC:llä pilven kautta...No Dreamcast tuli niin myöhässä, että PC:llä oli esim. pelkästään edellisenä vuonna julkaistu Half-life, Starcraft, Fallout 2, Rainbow6, Baldur's Gate jne.
PC oli jo tuossa vaiheessa (Playsationista huolimatta vai pitäisikö sanoa PS:n takia) the pelikone vakavissaan pelaaville, mutta onhan konsoleilla valtavasti aikuispelaajia ja pelaavat monia samoja pelejä jotka on myös pc:lla suosittuja. Toki kun katsoo tuota minun pelilistaa niin ehkä ei niin konsolipuolen tarjontaa muutenkaan
![]()
Mutta jos mietitään, että mikä on ultimaalinen peli-alusta, niin kyllä se edelleen PC on. Ja 90-luvulla todellakin oli. PC oli ihan suvereeni ja muut alustat oli lähinnä sivujuonteita koko jutussa.
Rohkenen olla eri mieltä, vaikka kuuluinkin mainitsemaasi konsolien kohderyhmään 90-luvulla. 16 bittisten laitteiden aikana markkinoille tuli myös aikuisempaan makuun tehtyjä pelejä mm. Mortal Kombat, Demon's Crest, Flashback, Clock Tower ja useimmat urheilupelit.Käytännössä tietokoneet oli konsoleita suositumpia peli-alustoja tästä ja muista syistä. Toki puhutaan osittain ihan eri genren peleistäkin ja eri kohderyhmistä. Konsolit oli pikkulasten leluja ja niihin oli saatavilla pikkulasten pelejä, ja olivat siis yksinkertaisia käyttää.
Konsolit sai "tasoitettua pelikenttää" vasta joskus PlayStationin ja Xboxin myötä tämän vuosituhannen puolella, mutta täysin ne ei ole kiinni saaneet PC:tä vieläkään.
Mutta jotkut Nintendot ja Sega Megadrivet oli ihan lelukoneita verrattuna PC:hen tai jopa Amigaankin. Mitään ekstraa ne ei tarjonneet paitsi helppokäyttöisyyttä. Ja se tuli siis hyvin kalliiksi se helppokäyttöisyys.
Ei ollut mitään kunnollista läheskään kaikissa. Uusissa koneissa oli tuolloin tyypillisesti jotain todella onnetonta s3 virge-3d-hidastinta, toki kalliissa uusissa koneissa oli voodoo1stä tai riva128ia. Mutta suurin osa koneista millä ihmiset pelasivat ei sisältänyt mitään 3d-kiihdytintä.Nintendo 64 julkaistiin Euroopassa vuonna 1997. Tuohon aikaan PC-koneissa oli jo 3D-kiihdyttimet.
Mutta vertaus on joka tapauksessa ihan apples ja oranges, koska pelivalikoima oli ihan erilainen.
Eikä sillä ole mitään väliä, jos joku konsoli on julkaisuhetkellään teknisesti edellä sen ajan keskiverto-PC:tä. PC:t kehittyi nopeasti tuohon aikaan ja konsolit puolestaan pysyi paikallaan, kunnes tuli uusi sukupolvi. Mutta hardware on vain yksi palanen yhtälöstä joka tapauksessa. Uusi konsoli joutui aina aloittamaan "nollasta", ja tosiaan pelit oli siis kalliita.
Ehkä juuri tekniikan nopea kehitys olikin konsoleiden turmio 1990-luvulla. Vanhenivat ihan käsiin. Piratismistakaan ei ollut piristysruiskeeksi koska se oli hankalaa tai mahdotonta. PlayStation 1 oli vähiten huono konsoli ja siksipä onnistui selviämään näistä karikoista kunnialla seuraavalle vuosituhannelle asti.
Mistäs näin päättelet?
3D-kiihdytys oli jokapojan tätä päivää ainakin vuodesta 1994 lähtien arcade-pelien muodossa. Kukapa ei olisi pelannut sellaisia pelejä kuin esimerkiksi Daytona USA ja Sega Rally esim. huolto-asemalla tai laivalla.
Konsolien verkkokaupat ovat olleet pullollaan Shovelwarea jo Nintendo Wii:n julkaisusta lähtien, mielestäni nykypäivänä tilanne on jopa kehnompi kuin Steam:issa.Toki pelipuolesta on tehtävä se huomio että konsolipeleissä konsolifirmat valvoivat pelien edes jonkinlaista tasoa kun taas PC puolella kuka tahansa pystyi julkiasemaan minkälaista kuraa tahansa. Ja näinhän se on vielä nykyäänkin, konsolipuolella peleille on konsolivalmistajilla yleensä vaatimuksia mitä peli saa ja mitä ei saa sisältää. Toki sähköinen levistys on tehnyt sen että kynnys saada peli julkaistua on rahallisesti helpottunut.
Vaihtelee varmaan paikallisesti. Havaintoni junnuna maaseudun tuppukylistä oli, että 90-luvulla spurguja näkyi, sen jälkeen vaikuttivat kadonneen. Narkkareita taas huomasin vasta vuosituhannen vaihteessa.80- luvulla puistoissa yms oli yleisesti juoppoja ja alkoholisteja. 90- luvulla taisi yleistyä se että alkoholisteja näkyi vähemmän ja huumehemmot tulivat katukuvaan.
1997, 1998, kuka näistä kirjaa pitää, mutta pitkälti noihin aikoihin alkoi (kunnollinen) 3d-kiihdytys olla yleistä PC-koneissa, eikä jollain 97 julkaistulla Nintendolla ollut minkään valtakunnan kilpailuetua siinä suhteessa eikä se ketään kiinnostanut. Ihan oman nichensä juttu.Ei ollut mitään kunnollista läheskään kaikissa. Uusissa koneissa oli tuolloin tyypillisesti jotain todella onnetonta s3 virge-3d-hidastinta, toki kalliissa uusissa koneissa oli voodoo1stä tai riva128ia. Mutta suurin osa koneista millä ihmiset pelasivat ei sisältänyt mitään 3d-kiihdytintä.
Paljon pahemmin ne PCt tuolloin vanhenivat käsiin.
Konsolien suorituskyky tiedettiin niin pelit optimoitiin siten että ne pyöri niillä konsoleilla mille ne julkaistiin, sitten vaan karsittiin vähän asioita vanhemmilla konsoleilla.
Kunnon peli-pc:n ylläpito oli kallista leikkiä. Ihan vahvasti konsolit kilpailivat ja varsin suuri kansanosa nimenomaan suosi konsolipelaamista ja piti pc-pelejä kalliina tuhnailuna.90-luvulla ja etenkin lopulla alkoi kotitalouksissa olla paljon PC-koneita muistakin syistä kuin vain pelaamisen takia, joten konsolit olivat täysin ylimääräinen kuluerä, niiden peleistä puhumattakaan. Lisäksi PC:lle tuli kiistatta eniten pelejä ja parhaimmat pelit etenkin aikuisempaan makuun. Ja niitä sai kopsattua kaverilta. Aika hankalaa on konsolilla kilpailla tätä yhtälöä vastaan...
Mä en edes tuntenut ketään jolla olisi ollut pleikkari.Kunnon peli-pc:n ylläpito oli kallista leikkiä. Ihan vahvasti konsolit kilpailivat ja varsin suuri kansanosa nimenomaan suosi konsolipelaamista ja piti pc-pelejä kalliina tuhnailuna.
Tämä täysin liittymättä omiin preferensseihini. Olin jo 90-luvulla yhtä allerginen konsoleille kuin nykyään. En oikein osaa arvostaa muita kuin NES/SNES-sukupolvien konsolipelejä. Vanhemmat ovat liian kökköjä viihdyttääkseen, uudemmat ovat tyhmistettyä paskaa joka ei pärjää aikalaiskilpailulle.
90-luvun lopusta muistan ärsyttävänä piirteenä nimenomaan PS:n ylivallan, en sellaista etteikö se olisi ollut kilpailukykyinen. Pelien hinnat ja pc-piratisminvarmuuskopioinnin hauskuus ei tätä muuta.
Mutta pleikkariin liittyen kannattaa vielä muistaa että se oli vuoden 1994 tekniikkaa.
Raa'assa CPU tehossa mitattuna vastasi kai suurin piirtein i486 33 MHz:ta ja tuskin oli mitään palaa keskiverto-PC:itä vastaan kovin pitkään
. GPU tuskin myöskään pärjäsi kunnollisille PC-kiihdyttimille pari vuotta myöhemmin. Etuna oli helppo käyttö ja ehkä hankintahinta, mutta softat kuitenkin sitten maksoi paljon.
Ei ainakaan itseä teini-ikäisenä numerot kiinnostaneet pätkääkään, kyllä se sisältö peleissä oli mikä ratkaisi. Itsellä oli kyllä tuohon aikaan PC, mutta ainakin täälläpäin pleikkari oli se mikä hallitsi.Mutta pleikkariin liittyen kannattaa vielä muistaa että se oli vuoden 1994 tekniikkaa. Raa'assa CPU tehossa mitattuna vastasi kai suurin piirtein i486 33 MHz:ta ja tuskin oli mitään palaa keskiverto-PC:itä vastaan kovin pitkään. GPU tuskin myöskään pärjäsi kunnollisille PC-kiihdyttimille pari vuotta myöhemmin. Etuna oli helppo käyttö ja ehkä hankintahinta, mutta softat kuitenkin sitten maksoi paljon.
Vuonna 1995 normaali PC oli 133Mhz Pentium prosessorilla varustettu nuhapumppu
i486 oli vuonna 1989 lähinnä tulevaisuuden tekniikkaa, eikä se kai tullut myyntiin kuin 1990 ja laajaan käyttöön paljon myöhemmin. Keskivertokuluttajan käytössä oli ehkä noin 1995.Mitä tämä kommentti on tarkkaan ottaen tarkoittavinaan?
i80486 oli vuoden 1989 tekniikkaa.
S3 ViRGE oli täysi vitsi 3D-grafiikassa. Mulla oli sellainen. Muutama peli sillä kyllä pyöri ihan hyvin. Sirun paskuus oli vain toinen puoli ongelmasta, ja toinen puoli oli huono softatuki. Mutta halpahan se oli!Se pleikkari1:n GPU oli paljon käyttökelpoisempi kuin S3 Virge, joka oli ylivoimaisesti yleisin 3d-toiminnallisuutta sisältänyt PC-näyttis vuonna 1996-1997.
Lähinnä siinä tekstuurimuisti oli hyvin pieni, mutta pelit suunniteltiin olemaan käyttämättä isoja tekstuureita niin tämä ei ollut ongelma.
Pleikkari oli tasapainoinen ja käyttökelpoinen kokonaisuus 3d-peleille vuonna 1995.
PC-puolella piti mennä loppuvuoteen 1996 ja paljon kalliimpaan hintaluokkaan että markkinoilla alkoi olla edes jotain PC-rautaa jolla päästiin edes tasoihin, tosin voodoo1n ja >100 MHz Pentiumien myötä hypättiin sitten kerralla vähän edellekin. Mutta siinä, että PCssä "oikeasti käyttökelpoisen 3d:n" hinta laski edulliselle tasolle meni vielä 1-2 vuotta.