Joo, dynamiikka tai resoluutio. Molempia käytetään. Ihmiskorvan dynamiikka on jossakin 120-130 desibelin välillä, vähän ihmisestä ja kuultavista taajuuksista riippuen. CD-levyllä teoreettiinen maksimi on 96. Tämä tulee helposti esille musiikilla, jossa on hyvin, hyvin hiljaisia kohtia muun musiikin seassa. Jokainen lisäbitti resoluutioon tuo 6 desibeliä lisää dynamiikkaa. Tuo ns. "kvantisointikohina" on kyllä sellainen, jonka oppii kuulemaan, jos esim. työnsä puolesta näitä pyörittelee
Tämä ei ole kuitenkaan ihan niin suoraviivaista, koska näytteistystaajuus ja dynamiikka ovat jossain määrin naimisissa - ylinäytteistystekniikoilla voidaan saavuttaa suurempi dynamiikka, kuin bittisyvyys antaisi ymmärtää.
Super Audio CD (joka siis julkistettiin -99, eikä tämäkään innovaatio liian suurta kansansuosiota saavuttanut), on teknisesti 1-bittinen tallenne huikeasti ylinäytteistettynä, jolloin saavutetaan n. 120dB:n dynamiikka.
Dynamiikka, kuten yllä todettu, on se avainsana mikä ratkaisee eri tallennusmuotojen paremmuuden.
Jos vertaa tallentavaa CD:tä, DAT-nauhuria tai 2-raitaista varttituumaista kelanauhuria niin CD (-10dB lähtöulostulossa siitä huolimatta) yliohjautuu herkästi ja ääni menee "ruvelle" kun DAT sekä kela kestää 0dB lähtötasoa ja yliohjautuminen/peak:t kuuluu lievinä "napsauksina"
jk. 90-luvun juttuja
Viimeksi muokattu: