Joo ja mainittiin myös että sitä työn hintaa ei saisi päättää valtio tai ammattiliitot. Meinaatko nyt ihan tosissaan että ilman liittoja työntekijäpuoli olisi pelkän kysynnän ja tarjonnan takia tasavertaisia ajamaan omaa etuaan työnantajapuolen vaatimuksia vastaan?
Jos minimipalkka olisi lailla säädetty x euroon, niin oletus on että kaikki duunarit on sillä palkalla sitten töissä? Jos minä olisin työnantaja vaikka jossain tehtaassa niin en kyllä uskaltaisi koko duunariporrasta ottaa tuolla palkalla töihin. Pakko siellä on olla myös niitä pätevämpiä, jotka näyttää muille miten hommat tehdään ja tarvittaessa katsoo muiden perään. Sanomattakin selvää, että tällaiselle tyypille pitää maksaa enemmän kuin se minimi tai se vaihtaa naapuritehtaaseen jossa sille maksetaan paremmin.
Jos ottaisin kaikki tuolla minimipalkalla töihin, enkä suostuisi kenenkään palkaa nostamaan niin selvähän se on että pätevä kaveri siirtyy muualle jossa sille maksetaan viimeistään siinä vaiheessa kun saa vähän kokemusta. Tai toisinpäin jos naapuritehtaassa kenellekään ei maksettaisi kuin minimi niin olisin itse sieltä huokuttelemassa pätevät tyypit omaan tehtaaseni hieman paremmalla palkalla. Näin se työn markkina-arvo lopulta löytyy.
Toki tässäkin tehtaassa joillekin maksettaisiin minimi, koska heidän työpanos on sen arvoinen. Minusta palkkauksen pitäisi ylipäänsä perustua osaamiseen ja siihen mitä saa aikaan, eikä ikään, koulutukseen, sukupuoleen tai muuhun epäolennaiseen. Myös palkan maksu työpaikalla vietetyn ajan perusteella on varsinkin asiantuntijatehtävissä ihan älytöntä. Varauksin myös suorittavalta portaalta voisi joissain tapauksissa poistaa vaikka työajan kokonaan, kunhan yhdessä tehdään pelisäännöt selväksi. Tavaraa pitää olla valmiina tiettyyn aikaan tietty määrä, samapa se minulle meneekö siihen duunarilta tunti, kolme vai päivä. Työn teettämisen vain pitäisi olla työnantajalle kannattavaa. Samoin työn tekeminen pitäisi tietysti olla työntekijälle kannattavaa. Määrät ja ajat pitäisi tietysti työnantajan ja työntekijän yhdessä sopia realistisiksi. On vain työnantajan etu että tuote on ajallaan valmis, joten en näe että olisi mitään hyötyä alkaa kiristämään työtahtia älyttömäksi ja myöhemmin toteaisi että mihinkään tavoitteisiin ei päästy, eikä mikään aikataulu pitänyt.
Kannattaisin myös irtisanomisen helpottamista. Jos sattuu mätä omena käteen niin siitä pitäisi päästä eroon. Minusta se on työntekijän oma asia osoittaa työnantajalle olevansa palkkansa arvoinen ja jos sitä ei kykene tekemään niin miksi tällainen työntekijä pitäisi töissä pitää?
Ehkä tämä näkemys että työnantaja ei ole läpensä paha on hieman idealistinen, mutta uskoisin että tällaisella toiminnalla molemmat, työnantaja ja työntekijä voisivat menestyä. Toki niitäkin työpaikkoja on missä työntekijöitä pidetään pakollisena pahana ja heidän oikeuksia varmasti poljetaan minkä keretään, mutta kehottaisin kaikki kiertämään tällaiset kaukaa.
Ja ihan palkollinen olen itsekin.