Ammattiliittoon painostaminen. Ammattiliittoasiat

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 405
"
HUOM!
Voimme hoitaa puolestasi ainoastaan työttömyyskassasta eroamisen. Jos haluat luopua myös mahdollisesta ammattiliiton jäsenyydestä, sinun on ilmoitettava siitä itse ammattiliittoosi.

Monen liiton verkkopalvelusta löytyy sähköinen erolomake, jota voi tähän tarkoitukseen käyttää. Muista samassa yhteydessä ilmoittaa palkanlaskijallesi, että ammattiliiton jäsenmaksuperinnän voi lopettaa.
"

Työttömyyskassan vaihto onnistuu! - YTK

Eiköhän se mene jälkimmäiselläkin näin (olettaen ettei, kyseinen työttömyyskassa ole ammattiliiton jäsenyyden alainen, vaan liittoon kuulumatonkin voi liittyä kys. kassaan)

Edit: Ensin liittyisin varmuuden vuoksi uuteen työttömyyskassaan ja ottaisin myönteisen päätöksen. Sitten sen jälkeen vasta eroaisin liitosta. Näin ainakin, mikäli jos taipumusta epämääräisiin työviikkoihin.
Muistaakseni aikaisemmin vaihdos tapahtui niin edellinen liitto hoiti kaikki pois alta että laitoin vain nimen paperiin. Tällähetkellä tietää tunnit joulukuulle sen puolen helpottaa, pohdiskelen asiaa vielä. Näköjään teollisuusliitto neuvottelee 1% vuosikorotuksia niin melkein sama erota ja ottaa "palkan" korotus. Rahasta tuskin nyt pulaa tulee vaikka lomautus/lakko niin eiköhän sitä pärjätä.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
516
Liityin viime vuonna JATTK-kassaan. Nykyisin nimeltään Aaria. Hinta 7e/kk eli säästää vuodessa YTK:hon verrattuna vielä 31e/vuosi.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
324
"
HUOM!
Voimme hoitaa puolestasi ainoastaan työttömyyskassasta eroamisen. Jos haluat luopua myös mahdollisesta ammattiliiton jäsenyydestä, sinun on ilmoitettava siitä itse ammattiliittoosi.

Monen liiton verkkopalvelusta löytyy sähköinen erolomake, jota voi tähän tarkoitukseen käyttää. Muista samassa yhteydessä ilmoittaa palkanlaskijallesi, että ammattiliiton jäsenmaksuperinnän voi lopettaa.
"

Työttömyyskassan vaihto onnistuu! - YTK

Eiköhän se mene jälkimmäiselläkin näin (olettaen ettei, kyseinen työttömyyskassa ole ammattiliiton jäsenyyden alainen, vaan liittoon kuulumatonkin voi liittyä kys. kassaan)

Edit: Ensin liittyisin varmuuden vuoksi uuteen työttömyyskassaan ja ottaisin myönteisen päätöksen. Sitten sen jälkeen vasta eroaisin liitosta. Näin ainakin, mikäli jos taipumusta epämääräisiin työviikkoihin.
Teollisuusliiton kohdalla riittää että ytk irtisanoo sinut teollisuuden kassasta. Et voi kuulua teollisuusliittoon kuulumatta sen kassaan ja näin ei tarvitse erikseen mitään irtisanomista tehdä kun liittyy ytk:hon. Näin ainakin viime kesänä oli.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
386
Onko mitään väliä liittyykö Aariaan vai YTK:n? Hinnan puolesta ei väliä mutta onko muita huomioonotettavia asioita?

Esimerkiksi itselle tuli mieleen jos tulee joku ultravarianttipandemia ja 50% työvoimasta lomautetaan jne niin mielummin olisi kassassa jolla on suuremmat resurssit esim hakemuskäsittelyhenkilöstön ja varallisuuden suhteen, mutta näistä ei oikein löydy mitään tietoa. Tämä seikka mietityttää koska tälläiset, tosin todennäköisesti skandaloidut, otsikot on jäänyt mieleen viimevuodelta: Yleinen Työttömyyskassa YTK varoittaa: Päivärahoja ei pystytä maksamaan ajoissa – Avunpyyntö valtiolle

Oma liittoliitto olisi PAM mutta en ota huomioon koska pelkkä kassajäsenyys on tehty todella hankalaksi: Lliittyminen vain paperisella hakemuksella kirjeitse, sekä jäsenmaksun ainut maksuvaihtoehto vain joka kuukausittaisella laskulla jonka summa on laskettava itse kerran kuussa riippuen sen kuun palkan määrästä jne. Mielummin säästään vaivaa ja maksan kerran vuoteen sen vajaan satasen YTK/Aaria ja saan saman rahan jos päädyn työttömäksi.
Ei kyllä ole pitänyt mitään itse laskea joka palkasta, ihan automaattisesti tuo palkasta menee.

Sekä millään kirjeellä ei tähän itse ole pitänyt liittyä vain samalla kun pamiin liittyi niin kassaan myös.

"Kassan jäsenyyttä haetaan kirjallisella hakemuksella. Hakemusta ei pidä lähettää, jos olet ammattiliittoon liittyessäsi liittynyt myös työttömyyskassaan!"

"Työnantaja voi tilittää jäsenmaksun suoraan palkastasi tai voit hoitaa jäsenmaksun itse. PAMin jäsenmaksu on 1,5 % bruttopalkasta ja se sisältää työttömyyskassan jäsenmaksun. Jäsenmaksun voit vähentää verotuksessa."
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
977
Itselle ihan uutta et joku haluaa liittyä jonkun ammattiliiton työttömyyskassaan ilman kyseisen ammattiliiton jäsenyyttä.
Liekö tuo edes heidän sääntöjensä mukaan mahdollista?

Monilla isoilla työpaikoilla joilla järjestäytymisaste suuri ja neuvotteluasema olematon, pidetään liittoon kuulumattomia syöpäläisinä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 587
Itselle ihan uutta et joku haluaa liittyä jonkun ammattiliiton työttömyyskassaan ilman kyseisen ammattiliiton jäsenyyttä.
Liekö tuo edes heidän sääntöjensä mukaan mahdollista?
Esko Ahon hallitus poisti 90-luvun alkupuolella yhteyden ammattiliiton ja työttömyyskassan väliltä, kumpaankin pitää liittyä erikseen. Nykyään on jo useita kaikille avoimia työttömyyskassoja joissa ei tarvitse olla tietyllä alalla.

Työttömyyskassojen jäsenmaksuja voi vertailla:
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
516
Itselle ihan uutta et joku haluaa liittyä jonkun ammattiliiton työttömyyskassaan ilman kyseisen ammattiliiton jäsenyyttä.
Liekö tuo edes heidän sääntöjensä mukaan mahdollista?

Monilla isoilla työpaikoilla joilla järjestäytymisaste suuri ja neuvotteluasema olematon, pidetään liittoon kuulumattomia syöpäläisinä.
Ja jossain pidetään fiksuina. Eipä noilla rahanahneilla liitoilla enää nykypäivänä ole perusteita. Viimesiä henkosia vetää epätoivoisina suojatyöpaikkojensa perässä. Juuri tuota epätoivoista ja perusteetonta uhkailuahan tuo mukaan vaatiminen enää on. Katoaa onneksi tuokin hölmöily muutamassa vuodessa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 405
Siinä vaiheessa kun liitot lähtee niin aletaan oikeuksia siirtää sinne ennen sota aikoja. Päivätöissä olevat joutaisivat olla juhlapyhät töissä ja pekkasista luopua. Samoin talviloma lähteä ja 3 viikon kesäloma. Vuorotöissä olevilta sitten pyhälisät pois niin aletaan olemaan aika kilpailu kykyisiä. Kone kannan / tilauskannan mukaan pyörittää äijiä 5 tai 3 vuorossa. Pitäisin kohtuullisena n. 200e liittomaksuna mutta nykyinen 400-600e on taas aivan saatanasti liikaa. Saat jonkun kommunisti lehden kerran kuussa. Liikaa sidoksissa spd hommiin muuten hyvä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 534
Äkkiäkös ne liitot voidaan perustaa uudestaan jos aletaan sortamaan ja poistamaan saavutettuja etuja. Itselle liiton jäsenyys on vähän sama asia kuin kirkollisvero, eli en koe itselleni tarpeelliseksi. Palataan asiaan sitten kun työnantaja alkaa vittumaiseksi.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
977
Äkkiäkös ne liitot voidaan perustaa uudestaan jos aletaan sortamaan ja poistamaan saavutettuja etuja. Itselle liiton jäsenyys on vähän sama asia kuin kirkollisvero, eli en koe itselleni tarpeelliseksi. Palataan asiaan sitten kun työnantaja alkaa vittumaiseksi.
Sama kuin alkaisi hankkimaan armeijalle kalustoa kun vihulainen on jo hyökännyt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 889
Liityin viime vuonna JATTK-kassaan. Nykyisin nimeltään Aaria. Hinta 7e/kk eli säästää vuodessa YTK:hon verrattuna vielä 31e/vuosi.
Itse kuulun KOKO kassaan ja joskus miettinyt että vaihtaisin tohon JATTK kassaan kun se on halvempi, mutta aina homma jäänyt. Onko tohon jotain ehtoja? Olen siis ihan yksityisellä töissä enkä julkisella puolella.
 

kibe

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 914
Itse kuulun KOKO kassaan ja joskus miettinyt että vaihtaisin tohon JATTK kassaan kun se on halvempi, mutta aina homma jäänyt. Onko tohon jotain ehtoja? Olen siis ihan yksityisellä töissä enkä julkisella puolella.
Ei ole mitään ehtoja. Mutta tuo sinun kokosi näyttää olevan 63€, siinä missä aaria 84€ tänä vuonna.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 440
Viestejä
4 218 595
Jäsenet
71 044
Uusin jäsen
migosz

Hinta.fi

Ylös Bottom