Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Voit kokeilla kanssa if1933 ja ylöspäin, mulla oli 5900x joka ei buitannut 1900 mutta buuttasi 1933 ja aina 2000 asti, toki ilman whea virheitä en selvinnyt joten meni myyntiin.Ei näköjään IF 1900 kutittelu vielä tuollakaan mene :s
VDDP:n nostolla voi kuulemma korjata näitä ns. "FCLK-reikiä". Sä voit vaikka alkuun kokeilla toimiiko pelkkä VDDP:n nosto 0.9 -> 1.0. Noi sun tän hetkiset voltit vaikuttaa järkeviltä, mutta jos toi pelkkä VDDP:n nosto ei auta, niin kokeile vaikka seuraavaa palettia:Itellä 5600X:llä oli asetukset oli:
Nyt 5950X:llä tekemällä seuraavat muutokset buuttaa sentään Windowsiin asti IF 1866 MHz, mutta ei postaa IF 1900:
Jos lasken CCD jännitettä tuohon ehdottamaasi 0.93V, Windows kippaa sisäänkirjautumisruudussa.
Mitäs sitten kokeiltaisiin, kannattaako IOD jännitettä koittaa nostaa entisestään, mikä on siinä "raja"?
Mistä PLL säätö mahtaa löytyä MSI emolevyssä?
MSI:n BIOS:iin on ilmestynyt BIOS-päivitysten myötä jokin uusi "CPU 1P8 Voltage", mikähän tämäkin on?
VSOC 1.125V
VDDP 1.0V
VDDG CCD 0.95V
VDDG IOD 1.050V
PLL 1.9V
VSOC 1.125V
VDDP 1.0V
VDDG CCD 1.0V
VDDG IOD 1.050V
PLL 1.9V
Tällee 20 biossin ja lukemattomien tuntien säätöjen jälkee voin sulle sanoa et ihan sama mitä säädät niin se IF ei kule enempää kuin mitä vakio asetuksilla..Tuli vaihdettua 5600X -> 5950X, ja BIOS:sta kun latasin vakaaksi aiemmin todetut IF 1900 -asetukset, yllätyksekseni uudella prosessorilla ei kone edes buutannut, vaan jouduin laskemaan IF aina 1833 Mhz asti jotta edes pääsin Windowsiin.
Mitäs tuossa nyt kannattaisi säätää jotta IF saa taas vakaaksi 1900 MHz? @knz0 muistaakseni ainakin aikaisemmin täällä tykitti vinkkejä apteekin hyllyltä?
Tarvitseeko 5950X jotain jännitettä lisää?
Hmm, mistähän tuollaisen data sheetin mahdollisesti löytää missä toimintajännitteet yms. olisi listattuna? AMD:n sivuilta ei äkkiseltään osunut silmiin muuta kuin korkean tason speksejä...Ja jos sulla on X570 emolevy, koita nostaa SB voltagea. Se on mun emolla defaulttina 1.00v vaikka sen pitäisi olla AMD:n speksien mukaan 1.05v. Sen kun nosti 1.06v niin 1900FCLK:n mukana tulleet USB ongelmat ja äänirätinät katosi. Toi SB voltagen nimi siellä BIOSissa vaihtelee sen mukaan mikä emo sulla on, Gigabytella se on 1PMVSOC.
Nosta vielä FSB:tä niin saat kaiken mahdollisen irti. Omassa 5800X on sama vika eli 1900 ei postaa ja 1933 ei ole aivan virheetön. Nyt käytössä siis 1880.Kokeillaan. Mulla on MSI B550 Gaming Carbon. Täytyy kyllä taas vaan todeta, että vaikka tätä nyt ei saisi IF1900 vakaaksi kuten 5600X:llä, niin kyllä techbbs on kick ass mesta ongelmien ratkontaan.
Testattu:
WHEA erroria puskee IF 1933, IF1900 ei postaa.
EIkö VDDP ja CCD välillä pitänyt joskus olla tuo 0.05 erotus?
IF 1933 WHEA erroria puskee, IF 1900 ei postaa. Keksitäänköhän vielä jotain?
Säädä curve optimizerilla biosista voltti/kellotaajuus-käyrää jos haluat fiksusti alentaa jännitettä(mielestäni tarpeetonta 5600X:llä). Mitään kiinteitä voltteja ei pidä laittaa, prossu kyllä pysyy turvallisella alueella omin päin. Se mikä on turvallista taas riippuu paljonko virtaa kulkee, jos menee vähän ja kuorma on kevyttä niin jännitettä voidaan käyttää isommasti(aina 1.5V asti) ja siten kelloja saadaan ylös. Jos kuorma aiheuttaa suuren virrankäytön, niin jännitettä lasketaan ja myös kellot tulee sen mukana alas. Korkea jännite ja korkea virta on vahingollinen yhdistelmä, tämän voi saada aikaseksi pakottamalla jännite korkeaksi(kellottaessa manuaalisesti). Buustikelloja ohjaava algoritmi ei sitä tee.Päräytin koneeseen 5600xän sisälle ja täysin kellottamattomana lämmöt ja voltit huitelee ehkä vähän turhan korkealla omaan makuun. Ainakin huomattavasti korkeammalla kuin edellinen 2600. Ei ne varmaan mitään vahinkoa tee, kun mööpeli itse sitä säätelee, mutta olisiko kellään heittää sellaista abauttiarallaa alinta volttilukemaa minkä tälle voisi lyödä ns. stock tilassa.
Kaikki sinne 1,5V saakka on ok. Tai voi mennä hiukan ylikin. Se on ihan normaalia kun boostailee (yksittäisiä) ytimiä.Päräytin koneeseen 5600xän sisälle ja täysin kellottamattomana lämmöt ja voltit huitelee ehkä vähän turhan korkealla omaan makuun. Ainakin huomattavasti korkeammalla kuin edellinen 2600. Ei ne varmaan mitään vahinkoa tee, kun mööpeli itse sitä säätelee, mutta olisiko kellään heittää sellaista abauttiarallaa alinta volttilukemaa minkä tälle voisi lyödä ns. stock tilassa.
Säädä curve optimizerilla biosista voltti/kellotaajuus-käyrää jos haluat fiksusti alentaa jännitettä(mielestäni tarpeetonta 5600X:llä). Mitään kiinteitä voltteja ei pidä laittaa, prossu kyllä pysyy turvallisella alueella omin päin. Se mikä on turvallista taas riippuu paljonko virtaa kulkee, jos menee vähän ja kuorma on kevyttä niin jännitettä voidaan käyttää isommasti(aina 1.5V asti) ja siten kelloja saadaan ylös. Jos kuorma aiheuttaa suuren virrankäytön, niin jännitettä lasketaan ja myös kellot tulee sen mukana alas. Korkea jännite ja korkea virta on vahingollinen yhdistelmä, tämän voi saada aikaseksi pakottamalla jännite korkeaksi(kellottaessa manuaalisesti). Buustikelloja ohjaava algoritmi ei sitä tee.
Kaikki sinne 1,5V saakka on ok. Tai voi mennä hiukan ylikin. Se on ihan normaalia kun boostailee (yksittäisiä) ytimiä.
Edit. @KognaK kerkes tuossa jo paremmin kertoa
Oukkidoukki. No mä tutkiskelen mitä vehkeet sanoo.Niillä lämmöillä ei ole sen suurempaa väliä kunhan prossu pysyy järkevissä rajoissa maksimirasituksessa (= prime95 small tai occt avx). Turha niistä on huolehtia.
Onko joku teistä testannut PBO2:n alivoltituskeinoa?
Pikaisesti kokeilin omalla 5900X:lla ja 30 negative-arvo ei ole edes työpöytävakaa.
katso liitettä 697797
katso liitettä 697798
Niin vaikuttaisi olevan. Pitää katsoa kumpi vaihtoehto olisi vähiten säätöä vaativa 24/7-käyttöön.@escalibur Curven säätäminen on aikaa vievää hommaa. Sen voi säätää core corelta, tai sitten etsit vakaat minimi allcore arvot jolla laitos pysyy vakaana.
Tässä lisää mietteitäni asiasta: AMD Zen 3 kellotukset ja kokemukset
Kuulostaa normaalilta, hakkaa teho/virtarajotinta vastaan kun pyörität p95 ja CPU-Z mutta peleissä ei, joten jännite on peleissä paljon korkeammalla joka aiheuttaa suurempia lämpöpiikkejäIhan tiedustelemassa vain, 5900X käyttäjät, mitenkä teidän lämmöt? Muutkin tietenkin voi auttaa/ottaa kantaa.
Jäähdyttimenä toimii Dark Rock Pro 4, luultavasti tahnat perseelleen (kuten aina =D), jotenkin aina hujahtaa ohi sen jäähdyttimen asentaminen.
Itse yritän rasittaa prosessoria ihan tappiin, mutta AIDA64, Prime95 ja CPU-Z eivät saa prosessoria lämpenemään ja ei sitten mitenkään.
Prime95:ssa (small) max. lämpötila 61.5*C, kellot jumissa 3,5GHz, jännitys 0,960V
CPU-Z Stress CPU:ssa max. lämpötila 68.6*C, kellot 4,3GHz, jännitys 1,2V
Mutta sitten..... Rainbow 6 Siege, 85*C =D, Huoneen lämpötila yleensä on jotain 27*C, päivän alussa se perus 23*C.
P95 hakkaa virtarajoitinta vastaan joten lämmöt jää suht alhaisiksi. R6:ssa prossu tuskin vetää rajoitinta vastaan, mutta näyttis kuumentaa kotelon ilmaa sen verran paljon että prossun lämmöt nousevat huomattavasti korkeimmiksi.Ihan tiedustelemassa vain, 5900X käyttäjät, mitenkä teidän lämmöt? Muutkin tietenkin voi auttaa/ottaa kantaa.
Jäähdyttimenä toimii Dark Rock Pro 4, luultavasti tahnat perseelleen (kuten aina =D), jotenkin aina hujahtaa ohi sen jäähdyttimen asentaminen.
Itse yritän rasittaa prosessoria ihan tappiin, mutta AIDA64, Prime95 ja CPU-Z eivät saa prosessoria lämpenemään ja ei sitten mitenkään.
Prime95:ssa (small) max. lämpötila 61.5*C, kellot jumissa 3,5GHz, jännitys 0,960V
CPU-Z Stress CPU:ssa max. lämpötila 68.6*C, kellot 4,3GHz, jännitys 1,2V
Mutta sitten..... Rainbow 6 Siege, 85*C =D, Huoneen lämpötila yleensä on jotain 27*C, päivän alussa se perus 23*C.
be quiet! Pure Base 500DX ylimääräisellä 120mm Corsairin tuulettimella, edestä vetää, takaa ja katosta ulos.P95 hakkaa virtarajoitinta vastaan joten lämmöt jää suht alhaisiksi. R6:ssa prossu tuskin vetää rajoitinta vastaan, mutta näyttis kuumentaa kotelon ilmaa sen verran paljon että prossun lämmöt nousevat huomattavasti korkeimmiksi.
Minkälainen kotelo ja minkälainen tuuletinsetuppi sulla on? Mikä näyttis?
Kato mitä Hwinfo näyttää CPU PPT, CPU TDC ja CPU EDC arvoiksi kun pyörität Prime95:sta. Jos prossu on vakioasetuksilla, niiden arvojen tulisi olla 142, 95 ja 140, ja siellä niiden arvojen tulisikin olla kun pyöritetään Prime95:n kaltaista workloadia. Jos näin on, ja prossun lämpötila hutelee siellä kuudessakympissä, niin tahnojen kanssa ei ole ongelmaa.be quiet! Pure Base 500DX ylimääräisellä 120mm Corsairin tuulettimella, edestä vetää, takaa ja katosta ulos.
RTX 3080 Gaming X Trio
En tiedä, voi olla tahnan kanssa taas ongelmia, tykkäsin enemmän niistä vanhoista pienemmistä jäähdyttimistä kun ne oli niin helppo asentaa.
Huomasin kyllä että tahna levisi päin persettä ensimmäisellä yrityksellä, ni laitoin sitten uudet.
Kato mitä Hwinfo näyttää CPU PPT, CPU TDC ja CPU EDC arvoiksi kun pyörität Prime95:sta. Jos prossu on vakioasetuksilla, niiden arvojen tulisi olla 142, 95 ja 140, ja siellä niiden arvojen tulisikin olla kun pyöritetään Prime95:n kaltaista workloadia. Jos näin on, ja prossun lämpötila hutelee siellä kuudessakympissä, niin tahnojen kanssa ei ole ongelmaa.
Roger, olen miettinytkin että ehkä menee enemmän näytönohjaimen lämpöjen piikkiin ja mahdollisesti johtuu siitä, alivoltitus ei kyllä ole vaihtoehto, kun yrittää -85mv niin lämpötiloissa hädintuskin näkyi kahden asteen tiputus. Sitten kun heitti -125mv (noin 885mv?), niin lämpötilat pysyi sielä mukavasti alle 60, mutta tuo taas teki asioista epävakaita ja kaikki kaatuili, mukaanlukien kone.@Kissatkoiria no ainakin tahnat on kunnossa koska minimilämmöistä näkee että kontakti prossun lämmönlevittäjän ja jäähyn kanssa on kondiksessa. Lisäksi PBO-asetukset on kunnossa (tai siis ovat vakiolla).
R6 lämmöt menevät siis mielestäni näyttiksen piikkiin. Niistä ei tarvitse huolehtia, koska prossu osaa pitää itsestään huolta. Zen-prossut siis toimivat hyvin opportunistisesti - jos prossulla on varaa nostaa kellotaajuutta, se tehdään kunnes joko lämmöt tai PBO-raja-arvot (watit, ampeerit) tulevat vastaan.
Näytönohjaimesta johtunevat nuo pelilämmöt. Eipä lämmöistä ihmeemmin haittaa pitäisi olla, paitsi hieman pienempi kellotaajuus.Roger, olen miettinytkin että ehkä menee enemmän näytönohjaimen lämpöjen piikkiin ja mahdollisesti johtuu siitä, alivoltitus ei kyllä ole vaihtoehto, kun yrittää -85mv niin lämpötiloissa hädintuskin näkyi kahden asteen tiputus. Sitten kun heitti -125mv (noin 885mv?), niin lämpötilat pysyi sielä mukavasti alle 60, mutta tuo taas teki asioista epävakaita ja kaikki kaatuili, mukaanlukien kone.
Harmittaa vaan niin paljon tuo kun ostaa uuden jäähdyttimen ja siltikin lämpötilat pommittaa ylärajaa.
En kyllä mitenkään jaksaisi noita tarkistaa taas uudestaan, mutta kyseessä on siis ihan kopan oma default tuuletinasetelma, paitsi nostin etupaneelissa olevat tuulettimet korkeammalle.Tuulettimet edessä:
-pyöriikö 140 mm pelin aikana täydet 900 rpm?
-onko pienempi 120 mm alempana vai ylempänä ja paljonko rpm?
-onko tuulettimien eri korkeuksia ja vaihtoa päittäin kokeiltu?
-puhaltavatko molemmat kädellä varmistaen koteloon sisään?
Takatuuletin:
-puhaltaako varmasti ulos?
Kattotuuletin:
-puhaltaako varmasti ulos?
-onhan sijainti kotelon takaosassa?
Jos kaikki ylläolevat ovat kunnossa, niin voisit hommata laajempaa ilmavirtaa eteen, eli mieluiten 2 * 140 mm. Tuulettimia voi myös vaihtaa nopeampiin kuin 900 rpm pyöriviin, mutta samalla melu kasvaa.
Jotta core-kohtainen metsästys ei menisi hakuammunnaksi, löysitkö listatut arvot Core Cynclerin avulla? Kokeilin testiksi laitta 20 Negativena ja +25Mhz. Katsotaan kippaako.Vakaat (24h core cycler, tm5 4h, karhu 6h) Curve Optimizer setit on nyt vihdoin ja viimein löydetty.
CCD0 -5 -16 -13 -30 -5 -24 CCD1 -20 -23 -30 -15 -15 -15
Curve optimizer disabled
Cinebench 20: 8546
Geekbench 5: 1717 SC / 15833 MC
Curve optimizer enabled
Cinebench 20: 8803 (+3,0%)
Geekbench 5: 1730 SC / 16139 MC (+1,9% MC)
Muut asetukset:
Boost Override : 50MHz (100MHz oli epävakaa)
PBO Limits:
PPT = 180
TDC = 125
EDC = 180
Sitten odotellaan vaan seuraavaa AGESA-versiota joka paskoo/korjaa kaiken niin saan säätää koko helahoidon uudestaan, tosin hieman fiksumpana.
Ja sitten vielä omat reflektoinnit:
- Peruskäyttäjän ei tarvitse säätää curvea.
- Virittelijä säätää all core/per CCD curven ja tyytyy siihen.
- Hullu (esim minä) säätää sen per ydin ja käyttää tähän useita tunteja.
Ei sitä hukkaan heitettyä aikaa saa takaisin, mut ainakin sitä ollaan fiksumpia kuin aikaisemmin.
Ite pelasin Dota 2 bottipelejä alkuun koska se sai epävakaat ytimet kaatumaan huomattavasti nopeammin kuin Core Cycler, jonka jälkeen vedin pidempiä Core Cycler vetoja yön yli.Jotta core-kohtainen metsästys ei menisi hakuammunnaksi, löysitkö listatut arvot Core Cynclerin avulla? Kokeilin testiksi laitta 20 Negativena ja +25Mhz. Katsotaan kippaako.
Miten tuo käytännössä tapahtuu? BIOS ehdottaa vain per core/all cores kellotusta.Ite pelasin Dota 2 bottipelejä alkuun koska se sai epävakaat ytimet kaatumaan huomattavasti nopeammin kuin Core Cycler, jonka jälkeen vedin pidempiä Core Cycler vetoja yön yli.
En itse suosittele tekemään ydinkohtaisia säätöjä, vaan tekemään sen per-CCD johtuen AMD:n binnauspolitiikasta (5900X:ssä on yksi hyvä CCD ja yksi huono CCD). Se on huomattavasti nopeampaa ja erot per-ydin säätöihin ovat minimaaliset.
Alkuun kylmästi -30 ekalle CCD:lle ja sitä sitten nostamaan viidellä joka kerta kun kone kaatuu. (kaatumisen syyn näkee Event Vieweristä/Tapahtumahallinnasta, WHEA 18 on se joka tässä asiayhteydessä tarkoittaa epävakaata curvea ja APIC ID:stä näkee kaatuneen ytimen. ) Sitten sama homma toiselle CCD:lle.
Boost override 0MHz näin alkuun, siitä ei ole loppupeleissä hirveästi hyötyä, koska sen tuomat boostilisät ovat sen verran hetkellisiä eikä se juuri paranna efektiivisiä kelloja, ainoastaan maksimeja. Sen voi maksimoida viimeiseksi jos kiinnostaa. Itselläni se on +50MHz.
APIC ID:t menee 5900X:llä seuraavanlaisesti:
Säädät yhden arvon ytimille 0-5 ja toisen arvon ytimille 6-11Miten tuo käytännössä tapahtuu? BIOS ehdottaa vain per core/all cores kellotusta.
Oon kokeillu 0.9 versioita. Uusinta en ole viellä. On joo ja toimi ihan hyvin , mutta eri tavalla mitä PBO2.Onko kukaan kokeillut 1usmuksen project hydraa? Siinä on ilmeisesti curve optimizer joka katsoo jokaiselle corelle oikeat/sopivat arvot (?)
Kertooko core kohtaisesti paljonko voi antaa miinusta millekin? Vähän laiska siinä mielessä alkaa etsimään yksitellen läpi sopivat coreille. Oon offsettia pitänyt nyt.Oon kokeillu 0.9 versioita. Uusinta en ole viellä. On joo ja toimi ihan hyvin , mutta eri tavalla mitä PBO2.
Mulla on nyt käytössä 5900X:llä PPT160/TDC130/EDC170 ja noilla asetuksilla WCG:ssä PPT ja EDC on 100% @4300-4450MHz. Ei anna luonne periksi ajaa 24/7 kovemmalla PPT:lla vaikka lämmöt pysyykin alle 65°C.Ei ole ehkä optimaalinen tapa, mutta itse laitoin vain suoriksi matkimalla muiden asetuksia arvoiksi nuo PPT185/TDC125/EDC175. Esim. Ryzen master tai HWinfo64 näyttävät nämä arvot käytännössä.
Nuo itsellä käytössä olevat arvot vaativat kohtuu tehokkaan jäähdytyksen ja jos koneella olisi paljon raskasta käyttöä, laskisin niitä kenties hieman pienemmiksi. Voi kokeilla vaikka PPT165/TDC115/EDC150, Precision Boost Overdrive Scalar Auto (pitäisin tämän aina tuossa Auto-asetuksessa eli X1:ssä), Thermal Throttle Limit Auto.
Hydra tekee rasitus testien perusteella lukemat curvelle core kohtasesti. En ole koittanut hydralla alivoltittaa.Kertooko core kohtaisesti paljonko voi antaa miinusta millekin? Vähän laiska siinä mielessä alkaa etsimään yksitellen läpi sopivat coreille. Oon offsettia pitänyt nyt.
Itse ajoin 12h putkeen ilman erroreita, ja totesin siten vakaaksi. Tähän päälle tietty eripelien pelailua, joten saa varmuuden. Witcher 3 tuntuu olevan hyvä löytämään viellä heikkoudet.Kauanko olette ajaneet CoreCycleria ja todenneet prossun olevan vakaa?
Käy sieltä amdrewards sivustolta hakemassa se nyt. Muistin itsekin eilen vasta, vaikka sen alustavan "hakemuksen" täytinkin jo lähes vuosi sitten. Se on voimassa 1/1/2022 asti.Saiko kukaan ikinä tuota AMD far cry 6 kamppis koodia joka oli joskus viime vuoden lopulla? Ajoin itse silloin AMD:n ohjelman joka tarkisti että koneessani on amd prossu ja hyväksyi sen ja sen jälkeen eioo kuulunut mitään.
Saiko kukaan ikinä tuota AMD far cry 6 kamppis koodia joka oli joskus viime vuoden lopulla? Ajoin itse silloin AMD:n ohjelman joka tarkisti että koneessani on amd prossu ja hyväksyi sen ja sen jälkeen eioo kuulunut mitään.
Itse ajoin 12h putkeen ilman erroreita, ja totesin siten vakaaksi. Tähän päälle tietty eripelien pelailua, joten saa varmuuden. Witcher 3 tuntuu olevan hyvä löytämään viellä heikkoudet.
|