AMD Zen 3 kellotukset ja kokemukset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rusna
  • Aloitettu Aloitettu
Innostuin sitten kokeilemaan kellojen nostoa ja muutamalla muutoksella sain prossun vakaaksi +50MHz:n boostilla.

Lopputulos on vaatinut kolmen coren jännitteiden säätöä seuraavasti:

CoreCurve-kerroin
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
-10
-5
-10
-5
-25
-10
-20
-20
-10
-15
-25
-30

Prossu boostaa 5GHz:iin jopa 7:lla corella. Edellisellä i7 11700K:lla, hyvä jos kahdella ylsi 5GHz:iin. :)


1634061984282.png


PBO Limits-arvot ovat samat kuin aiemmassa viestissä.

1634062003595.png

1634062032780.png

Kiitos teille avusta!. Toivottavasti näistä hedelmistä joku saa jonkinlaista osviittaa oman yksilön kellottamiseen.
 
En tiedä lähteen luotettavuudesta, mutta näyttää hiljalleen tulevan jo melkein puoli vuotta sitten uutisoitu b2 revisio Ryzen 5000 mahdollisesti kauppojen hyllylle.


Eli kuten spekuloin aiemmin tässä langassa, kellottuu hieman paremmin, IF:ää voi ajella pikkuisen kovempaa ja kuluttaa vähemmän energiaa. Tässä toki on kyse vain yhdestä prossusta ja vieläpä 5900 ilman X:ää, joka voi olla vaikka kuinka kultainen, mutta jospa noita b2 revisiolla olevia alkaisi tulevien viikkojen aikana täälläkin näkymään X:llä varustetuissa malleissa.

Olisi kiva, jos uudet Ryzen 5000 omistajat tarkastaisivat prossunsa revision ja postaisivat tänne, jos uutta revisiota sattuu löytymään.
 
En tiedä lähteen luotettavuudesta, mutta näyttää hiljalleen tulevan jo melkein puoli vuotta sitten uutisoitu b2 revisio Ryzen 5000 mahdollisesti kauppojen hyllylle.


Eli kuten spekuloin aiemmin tässä langassa, kellottuu hieman paremmin, IF:ää voi ajella pikkuisen kovempaa ja kuluttaa vähemmän energiaa. Tässä toki on kyse vain yhdestä prossusta ja vieläpä 5900 ilman X:ää, joka voi olla vaikka kuinka kultainen, mutta jospa noita b2 revisiolla olevia alkaisi tulevien viikkojen aikana täälläkin näkymään X:llä varustetuissa malleissa.

Olisi kiva, jos uudet Ryzen 5000 omistajat tarkastaisivat prossunsa revision ja postaisivat tänne, jos uutta revisiota sattuu löytymään.
"As part of our continued effort to expand our manufacturing and logistics capabilities," reads the statement, "AMD will gradually rollover AMD Ryzen 5000 Series Desktop Processors to B2 Revision over the next six months. It does not bring functionality or performance improvements, and no BIOS update is required.

AMD sanoo että ei pitäisi parantaa prosessoreita. Itse ostin 5950X kuukausi sitten ja on revision B0
 
"As part of our continued effort to expand our manufacturing and logistics capabilities," reads the statement, "AMD will gradually rollover AMD Ryzen 5000 Series Desktop Processors to B2 Revision over the next six months. It does not bring functionality or performance improvements, and no BIOS update is required.

AMD sanoo että ei pitäisi parantaa prosessoreita. Itse ostin 5950X kuukausi sitten ja on revision B0

Niinhän ne sanoo, ettei tule luvattua mitään ja uusintaa Zen 2 boost-kellotaajuus jupakasta.

Historiallisesti ainahan julkaisusta eteenpäin ovat prosessorit/valmistustekniikat kypsyneet ja +1 vuosi julkaisusta tehtaalta tulevat yksilöt ovat olleet keskimäärin parempia kuin heti julkaisussa myynnissä olevat.

Eivät toki merkittävästi, vaan tämä on nyt tämmöistä ATK-harrastajan yksittäisprosenttien hakua.
 
Hei palstalaiset.

Mitenkäs tätä AMD Ryzen 9 5950X kannattas kellottaa??

Tämän videon ohjeilla kokeilin.


Vakiona tietty onnistui.

Precision Boost Overdrive (PBO) ja Auto Overclocking +200 MHz myös onnistui.

Manuaalinen ylikellottaminen (4,7 GHz) ei onnistunut kun en saanut millään volttimäärällä vakaaksi vaan aina kaatu.

PBO + Max CPU Boost Clock Override +400 MHz ja Muistiasetusten kiristäminen (DRAM Calculator) en edes yrittänyt.

Curve Optimizer (alivoltitus) kokeilin ja suorituskyky on kyllä hyvä, mutta lämmöt nousee 90 asteeseen mikä ei ole hyvä.
En tiedä mistä johtuu tuo lämmönnousu noin korkealle.

Itselle uutta tämä kellottaminen, mutta oishan se hyvä saada paras suorituskyky tälle prossulle.
 
Hei palstalaiset.

Mitenkäs tätä AMD Ryzen 9 5950X kannattas kellottaa??

Tämän videon ohjeilla kokeilin.


Vakiona tietty onnistui.

Precision Boost Overdrive (PBO) ja Auto Overclocking +200 MHz myös onnistui.

Manuaalinen ylikellottaminen (4,7 GHz) ei onnistunut kun en saanut millään volttimäärällä vakaaksi vaan aina kaatu.

PBO + Max CPU Boost Clock Override +400 MHz ja Muistiasetusten kiristäminen (DRAM Calculator) en edes yrittänyt.

Curve Optimizer (alivoltitus) kokeilin ja suorituskyky on kyllä hyvä, mutta lämmöt nousee 90 asteeseen mikä ei ole hyvä.
En tiedä mistä johtuu tuo lämmönnousu noin korkealle.

Itselle uutta tämä kellottaminen, mutta oishan se hyvä saada paras suorituskyky tälle prossulle.

Tämän threadin ohjeilla ja hyvällä kotelotuuletuksella sekä Noctua NH-D15:lla CBr23 30k pistettä rikki. Aikaa meni kuukausia, joka bios päivityksellä etsittävä uudet vakaat asetukset. Ei kellään ole antaa juuri sinun prosessorille ja muulle kokoonpanolle toimivia asetuksia, ne pitää etsiä itse erehdyksen kautta. Aloita päivittämällä bios, ajurit ja win ja arvioi voisitko parantaa kotelon ja prossun jäähtymistä. Sen jälkeen threadia alusta lukemaan, hyvää iltalukemista asiasta kiinnostuneelle.
 
Hei palstalaiset.

Mitenkäs tätä AMD Ryzen 9 5950X kannattas kellottaa??

Tämän videon ohjeilla kokeilin.


Vakiona tietty onnistui.

Precision Boost Overdrive (PBO) ja Auto Overclocking +200 MHz myös onnistui.

Manuaalinen ylikellottaminen (4,7 GHz) ei onnistunut kun en saanut millään volttimäärällä vakaaksi vaan aina kaatu.

PBO + Max CPU Boost Clock Override +400 MHz ja Muistiasetusten kiristäminen (DRAM Calculator) en edes yrittänyt.

Curve Optimizer (alivoltitus) kokeilin ja suorituskyky on kyllä hyvä, mutta lämmöt nousee 90 asteeseen mikä ei ole hyvä.
En tiedä mistä johtuu tuo lämmönnousu noin korkealle.

Itselle uutta tämä kellottaminen, mutta oishan se hyvä saada paras suorituskyky tälle prossulle.

Muuhun en ota kantaa, mutta lämpöjen nousu curve optimizer käytössä ei käy järkeen. Oletko varma, että syötit negatiivisia arvoja? Oletuksenahan ne ovat positiivisia jolloin ytimille vain syötetään ylimääräistä virtaa.
 
Tämän threadin ohjeilla ja hyvällä kotelotuuletuksella sekä Noctua NH-D15:lla CBr23 30k pistettä rikki. Aikaa meni kuukausia, joka bios päivityksellä etsittävä uudet vakaat asetukset. Ei kellään ole antaa juuri sinun prosessorille ja muulle kokoonpanolle toimivia asetuksia, ne pitää etsiä itse erehdyksen kautta. Aloita päivittämällä bios, ajurit ja win ja arvioi voisitko parantaa kotelon ja prossun jäähtymistä. Sen jälkeen threadia alusta lukemaan, hyvää iltalukemista asiasta kiinnostuneelle.

En kysynyt suoria lukemia vaan, että mikä olisi paras tapa.
Bios, ajurit ja win viimeisimmät päivitykset.
Kotelo Phanteks 600S. Edessä 3 140mm tuuletinta ja takana 1 140mm. Prosessorin jäähdytyksenä toimii Arctic Liquid Freezer II 360.

Pittää värkkäillä ja kokeilla lissää.
 
Hei palstalaiset.

Mitenkäs tätä AMD Ryzen 9 5950X kannattas kellottaa??

Tämän videon ohjeilla kokeilin.


Vakiona tietty onnistui.

Precision Boost Overdrive (PBO) ja Auto Overclocking +200 MHz myös onnistui.

Manuaalinen ylikellottaminen (4,7 GHz) ei onnistunut kun en saanut millään volttimäärällä vakaaksi vaan aina kaatu.

PBO + Max CPU Boost Clock Override +400 MHz ja Muistiasetusten kiristäminen (DRAM Calculator) en edes yrittänyt.

Curve Optimizer (alivoltitus) kokeilin ja suorituskyky on kyllä hyvä, mutta lämmöt nousee 90 asteeseen mikä ei ole hyvä.
En tiedä mistä johtuu tuo lämmönnousu noin korkealle.

Itselle uutta tämä kellottaminen, mutta oishan se hyvä saada paras suorituskyky tälle prossulle.

Itse tekisin nämä seuraavassa järjestyksessä

1. haetaan maksimivakaa FCLK
- voltit kohdalle (SOC voltage, VDDG CCD, VDDG IOD tärkeimmät tässä kohtaa, suosittelen SOC = 1100mV, VDDG CCD = 950mV, VDDG IOD 1050mV)
- sitten FCLK:ia pykälä ylös kunnes kone ei buuttaa enää
- vakaus testataan Prime95 largella ja WHEA-erroreiden monitoroinnilla (HWInfo)

2. kellotetaan muistit
- siitä lisää täällä: AMD Ryzen-sarjan muistit

3. säädetään curve kohdalleen
- käyttäjä escalibur sääti sen kanssa tässä threadissa tätä edeltävällä sivulla, eli sitä lukemaan

4. säädetään PBO-rajat
- trial and error, rajat tulee säätää oman jäähdytyksen mukaan, ja esim. korkeampi EDC raja toimii paremmin peleissä kun taas matalampi toimii paremmin raskaissa all-core workloadeissa (renderöinti, tieteellinen laskenta etc. missä liian korkea EDC johtaa siihen että prossu hakkaa ikään kuin rajoitinta vastaan)

5. lopuksi sitten säädetään boost override (jos curve on laitettu tiukaksi pienellä marginaalilla niin tähän saa yleensä +25-100MHz laitettua
- vakaustestaaminen toimii samoin kuin curvea säädettäessä

Tietty jos tilanne on se että sun käyttötapaus on 100% joku muisteista riippumaton workloadi niin skippaat kohdat 1 ja 2, koska et saa niistä silloin mitään hyötyä.
 
Knz0 pistikin hyvän ohjeen. Pistäisin vain pari lisäystä.

FCLK on tosiaan se infinity fabricin kello, eikä BCLK (väyläkello, jonka kellotus on huono idea). Sen voi tehdä kahdella tapaa:
1) Mustijakaja päälle, niin saa selvitettyä mihin fabric venyy. Sitten ottaa selvää saako muisteja kulkemaan millään asetuksilla ko nopeudella, vai ei. Jos ei saa, niin laskee suosilla fabricin kelloja, jotta saa 1:1 jakajan fabric/muistit välille.
2) 1:1 muistijakajalla, mutta tällöin pitäisi tajuta jotain muistien kellotuksestakin. Eli tulikos virhe siitä, että muistit kinnaa vastaan, esim väärä procodt/terminointi/aliajoitus, vai siitä, että fabric ei ole vakaa.

Latencymon ja OCCT tuntuvat olevan myös aika herkkiä tuolle FCLK kellotukselle. Eli ne käräyttää aika nopeasti liian pienet SOC voltit, tai VDDG CCD voltit. CCD on siis prosun sisällä olevan fabricin voltit ja IOD on taas muistiohjaimen voltteja.
 
Muuhun en ota kantaa, mutta lämpöjen nousu curve optimizer käytössä ei käy järkeen. Oletko varma, että syötit negatiivisia arvoja? Oletuksenahan ne ovat positiivisia jolloin ytimille vain syötetään ylimääräistä virtaa.

Emolevy on MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI.
Lueskelin netistä tuossa ja siellä oli, että tee näin.

Mene:
Overlocking setting. Sieltä Advanced CPU Configuration/ADM Overlocking/Precision Boos Overdrive: muuta se Advanced sitten Curve Optimizer/All Cores/Negative/30

Toinen vaihtoehto:
Overlocking setting. Advanced CPU Configuration/ADM Overlocking/Precision Boos Overdrive: muuta se Enhanced mode 2. Sitten mene Motherboard settings/Advanced/AMD Overlocking/Precision Boost Overdrive/Curve Optimizer/All Cores/Negative/30

Noita kokeilin ja lämmöt aina 90 astetta.
 
Emolevy on MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI.
Lueskelin netistä tuossa ja siellä oli, että tee näin.

Mene:
Overlocking setting. Sieltä Advanced CPU Configuration/ADM Overlocking/Precision Boos Overdrive: muuta se Advanced sitten Curve Optimizer/All Cores/Negative/30

Toinen vaihtoehto:
Overlocking setting. Advanced CPU Configuration/ADM Overlocking/Precision Boos Overdrive: muuta se Enhanced mode 2. Sitten mene Motherboard settings/Advanced/AMD Overlocking/Precision Boost Overdrive/Curve Optimizer/All Cores/Negative/30

Noita kokeilin ja lämmöt aina 90 astetta.

Itsellä;

Prosessori:AMD 5900X
Cooleri: Thermalright Macho Rev. B + Indium lämpöjousi
Emolevy: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI
Kotelo: Fractal Design Define R6 Gunmetal Grey

Jos laittaa -30 ei kone varmasti edes käynnisty. Vaikka laittaisi -20 se olisi jo liikaa.
Nyt taitaa olla kutakuinkin:
-10
-14
-8
-14
-8
-14
-18 (loput)
Onkohan +75MHz buustia ja tänään näyttää käyneen max 4975MHz 2 ydintä, 4950 1 ydin, 4900 7 ydintä ja 4850 loput. Pienimmillään idlailleet 2880MHz. Parhaiten buustaaville ytimille vähäisimmät miinukset. TDC 146A, EDC 156A.

Lämmöt;min/max
CPU: 41,3/78,1
CCD1: 36/77,5
CCD2: 35,5/78,5
hotspot 32,3/45,3

Normaalia käyttöä (pelaaminen esim. The Riftbreaker, youtube & netin selaaminen (rapiat 100 välilehteä), videoiden katselu, kuvankäsittelyä jne) nyt noin 7 tuntia 40min.
 
Emolevy on MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI.
Lueskelin netistä tuossa ja siellä oli, että tee näin.

Mene:
Overlocking setting. Sieltä Advanced CPU Configuration/ADM Overlocking/Precision Boos Overdrive: muuta se Advanced sitten Curve Optimizer/All Cores/Negative/30

Toinen vaihtoehto:
Overlocking setting. Advanced CPU Configuration/ADM Overlocking/Precision Boos Overdrive: muuta se Enhanced mode 2. Sitten mene Motherboard settings/Advanced/AMD Overlocking/Precision Boost Overdrive/Curve Optimizer/All Cores/Negative/30

Noita kokeilin ja lämmöt aina 90 astetta.
Sulla käy todennäköisesti niin, että kun laitat curvea varten PBO:n päälle, niin PBO:n heittää myös vakiot teho- ja virtarajat mäkeen. Tuossa "Enhanced mode 2":ssa varmaan ainakin käy niin ihan varmasti. Lähtisin kokeileman niin, että laita PBO päälle Advanced-tilaan, ja sitten asetat PBO limits -kohtaan "Disabled".

En ole ihan varma operoitko ns. AMD:n "omassa" ylikellotusvalikossa vaiko emolevyn/MSI:n ylikellotustoiminnoissa. Ainakin MSI:n BIOSissa on tällainen typerä päällekkäisyys, taitaa olla ehkä muissakin. Muistaakseni omassa MSI:n emolevyssä menee niin, että kun laittaa AMD:n/prossun valikosta PBO:n päälle ja jättää PBO limitsit autolle, niin se pitää voimassa prossun vakiorajat (eli vastaa valikossa kohtaa "Disabled"), kun taas emolevyn/MSI:n valikossa PBO limitsien kohdalla auto tarkoittaa emolevyn rajoja (vastaa valikosta kohtaa "Motherboard"), jotka ovat ihan huomattavasti korkeammat kuin vakio (=disabled). Tämän takia siis prossusi imee todennäköisesti enemmän tehoa ja virtaa ja nostaa lämmöt suoraan sinne 90 asteeseen.
 
Hei, täällä kun on samoista comboista puhetta, niin mitä suosittelisitte tehtävän tässä tilanteessa kun kone ei käynnisty default asetuksilla? Osina siis Tomahawk x570, 5900x, Crucial Ballistix 3200 MHz, rtx 3080ti ja powerina MSI 850W MPG A850GF.
Kone kuitenkin käynnistyy mikäli klikkaan biosista MSI:n gameboostin päälle tai asetan kiinteät voltit prossulle. Mikäli yritän defaulttina tai millä tahansa PBO / curve optimizer asetuksella käynnistää, käynnistys pysähtyy mustaan ruutuun ensimmäisen MSI logon vilahduksen jälkeen ja CPU valo palaa emolevyn virhevaloissa valkoisena.
BIOS:na tällä hetkellä uusin 7C84v183(Beta), mutta sama tapahtui myös versioilla 7C84v15 ja 7C84v14.
Olisiko kannattavaa ostaa uutta emolevyä ja kokeilla sillä, vai voiko syyllistä (emo/prossu/käyttäjä) selvitellä vielä jotenkin tarkemmin?
 
Hei, täällä kun on samoista comboista puhetta, niin mitä suosittelisitte tehtävän tässä tilanteessa kun kone ei käynnisty default asetuksilla?

Itse yrittäisin ensin käynnistää mahdollisimman normaaleilla asetuksilla. Eli muisteja esim. ei säädetä vaan annetaan olla mitä tarjoaa (2133 tms). ei PBO / curvea tai mitään muutakaan.

Sitten jos/kun on käynnistynyt OK (menisin jopa niin pitkälle että antaisin käynnistää windowsiin ja käynnistäisin uusiksi) sitten vasta biosiin ja laitetaan muistit edes tuonne 3200 ja testataan uusiksi... ..aletaan ehkä testaamaan ylöspäin mihin muistit menee. Kun saadaan ne rajat laitetaan tiedot ylös (ja palataan vakaisin asetuksiin).
Sitten voidaan katsoa noita curve optimize asetuksia eikä säätää kaikkea samaan aikaan.
 
Sulla käy todennäköisesti niin, että kun laitat curvea varten PBO:n päälle, niin PBO:n heittää myös vakiot teho- ja virtarajat mäkeen. Tuossa "Enhanced mode 2":ssa varmaan ainakin käy niin ihan varmasti. Lähtisin kokeileman niin, että laita PBO päälle Advanced-tilaan, ja sitten asetat PBO limits -kohtaan "Disabled".

En ole ihan varma operoitko ns. AMD:n "omassa" ylikellotusvalikossa vaiko emolevyn/MSI:n ylikellotustoiminnoissa. Ainakin MSI:n BIOSissa on tällainen typerä päällekkäisyys, taitaa olla ehkä muissakin. Muistaakseni omassa MSI:n emolevyssä menee niin, että kun laittaa AMD:n/prossun valikosta PBO:n päälle ja jättää PBO limitsit autolle, niin se pitää voimassa prossun vakiorajat (eli vastaa valikossa kohtaa "Disabled"), kun taas emolevyn/MSI:n valikossa PBO limitsien kohdalla auto tarkoittaa emolevyn rajoja (vastaa valikosta kohtaa "Motherboard"), jotka ovat ihan huomattavasti korkeammat kuin vakio (=disabled). Tämän takia siis prossusi imee todennäköisesti enemmän tehoa ja virtaa ja nostaa lämmöt suoraan sinne 90 asteeseen.

Kokeilin tuota ensin mainittua Overlocking settingeistä en siis emolevyn ja 18 kärsi laittaa, että pysy vakaana.

Tulokset oli:
3,8MHz
Max lämpö 67,8 astetta
0,9 V

Vakiona:
3,7MHz
65 astetta
0,9 V

Eli ei juuri hyötyä kellottaa tuolla lailla.
On tästä enemmän saatavana irti.

Juu MSI biosissa on typerä päällekkäisyys. Kahdessa paikkoo toi Curve optimizer ja muut.
 
Itse yrittäisin ensin käynnistää mahdollisimman normaaleilla asetuksilla. Eli muisteja esim. ei säädetä vaan annetaan olla mitä tarjoaa (2133 tms). ei PBO / curvea tai mitään muutakaan.

Sitten jos/kun on käynnistynyt OK (menisin jopa niin pitkälle että antaisin käynnistää windowsiin ja käynnistäisin uusiksi) sitten vasta biosiin ja laitetaan muistit edes tuonne 3200 ja testataan uusiksi... ..aletaan ehkä testaamaan ylöspäin mihin muistit menee. Kun saadaan ne rajat laitetaan tiedot ylös (ja palataan vakaisin asetuksiin).
Sitten voidaan katsoa noita curve optimize asetuksia eikä säätää kaikkea samaan aikaan.

Pahoittelen vähän huonosta muotoilusta. Tuo 3200MHz oli siis muistien xmp profiili ja sen päälle tai pois laittamisella ei ole ollut vaikutusta tuohon käynnistykseen. Eli mikäli asetan biosista kaikki asetukset defaultille, kone ei käynnisty.
Vain jos kiinteät voltit prosessorille (CPU core voltage) tai game boost on päällä kone käynnistyy.
 
Pahoittelen vähän huonosta muotoilusta. Tuo 3200MHz oli siis muistien xmp profiili ja sen päälle tai pois laittamisella ei ole ollut vaikutusta tuohon käynnistykseen. Eli mikäli asetan biosista kaikki asetukset defaultille, kone ei käynnisty.
Vain jos kiinteät voltit prosessorille (CPU core voltage) tai game boost on päällä kone käynnistyy.

Eli vakiona (asetukset nollattu) kone käynnistyy ja pääset biosiin? Mutta et windowsiin?
Vai miten pääset säätämään nuo asetukset.
Menee kohtuu vaikeaksi jos oikeasti ainoa hetki kun pääset säätämään asetuksia on USB-tikulla bios flash ja sitten nuo kiinteät voltit prosessorille tai game boost päälle. (Lue: itse palauttaisin emon jos oikeasti vaatii moisen joka kerta)

Itselläni oli se ongelma ainakin alussa tuon emon kanssa (ensimmäinen versio biosista mikä oli sisällä jne) että JOS laitoin XMP profiilin päälle ja annoin muuten kaiken olla ns. automaatilla kone ei enää käynnistynyt vaan täytyi nollata asetukset uusiksi päästäkseni edes takaisin biosiin. Mutta jos annoin muistien asetusten olla ns. "normaalit" pääsin käyttikseen ja sen jälkeen pystyin laittamaan XMP:n päälle (kun käynnistin uusiksi ja menin taas biosiin) minkä jälkeen taas käyttikseen ja sitten säätelemään esim. 3600 CL:16 asetukset kun menin taas biosiin (Muistit: 2X Crucial Ballistix Desktop Gaming Memory CL16 32GB 3200MHz DDR4 1.35V BL2K16G32C16U4BL).

Itse en ole koskaan edes kokeillut noita MSI:n omia venkoiluita (peli tai muita buusteja) enkä aio niitä testata. Tosin ehkä siinä on sitten jokin jännite liian matala defaulttina mutta vaikea arpoa mikä se olisi kun itse en ns. ekalla kerralla (kun biosin päivitän) tee siihen oikeasti yhtään mitään muutosta vaan odotan että se kiltisti nousee windows 10 siitä itsekseen. (Tosin nyt windows 11 alla joten ehkä tarvii tuota katsoa tarkemmin kun seuraavan version päivittää)
 
  • Tykkää
Reactions: Ika
Eli vakiona (asetukset nollattu) kone käynnistyy ja pääset biosiin? Mutta et windowsiin?
Vai miten pääset säätämään nuo asetukset.
Menee kohtuu vaikeaksi jos oikeasti ainoa hetki kun pääset säätämään asetuksia on USB-tikulla bios flash ja sitten nuo kiinteät voltit prosessorille tai game boost päälle. (Lue: itse palauttaisin emon jos oikeasti vaatii moisen joka kerta)

Itselläni oli se ongelma ainakin alussa tuon emon kanssa (ensimmäinen versio biosista mikä oli sisällä jne) että JOS laitoin XMP profiilin päälle ja annoin muuten kaiken olla ns. automaatilla kone ei enää käynnistynyt vaan täytyi nollata asetukset uusiksi päästäkseni edes takaisin biosiin. Mutta jos annoin muistien asetusten olla ns. "normaalit" pääsin käyttikseen ja sen jälkeen pystyin laittamaan XMP:n päälle (kun käynnistin uusiksi ja menin taas biosiin) minkä jälkeen taas käyttikseen ja sitten säätelemään esim. 3600 CL:16 asetukset kun menin taas biosiin (Muistit: 2X Crucial Ballistix Desktop Gaming Memory CL16 32GB 3200MHz DDR4 1.35V BL2K16G32C16U4BL).

Itse en ole koskaan edes kokeillut noita MSI:n omia venkoiluita (peli tai muita buusteja) enkä aio niitä testata. Tosin ehkä siinä on sitten jokin jännite liian matala defaulttina mutta vaikea arpoa mikä se olisi kun itse en ns. ekalla kerralla (kun biosin päivitän) tee siihen oikeasti yhtään mitään muutosta vaan odotan että se kiltisti nousee windows 10 siitä itsekseen. (Tosin nyt windows 11 alla joten ehkä tarvii tuota katsoa tarkemmin kun seuraavan version päivittää)

Pääsen siis biosiin asti. Sen ensimmäisen kerran jälkeen kun lukee "press Del to enter bios" ja logo vilahtaa ruudulla kone menee mustaan ruutuun, mistä ei enää etene mihinkään. Hetken päästä näyttöön tulee myös "no signal" ilmoitus.
En haluaisi itsekään siis käyttää tuota Gameboostia, mutta se oli ensimmäinen löytämäni keino päästä Windowsiin. Sittemmin vaihdoin noita CPU core voltageja.

Mutta täytynee siis tilata joku toinen emolevy testiin josko se toimisi oikein. Millä todennäköisyydellä voisi olla prossussa tässä kohtaa vika?
 
Kone ei sammu. Emolevyn rgb ledit ja koneen tuulettimet ym. jää käyntiin ja emolevyn debug ledien CPU led valo palaa valkoisena. Ruutu menee pimeäksi ja tulee no signal ilmoitus.
 
Eilen päivitin X570 piirisarjan ajurin uuteen versioon 3.10.08.506, prossu 5950x ja nyt Ryzen Master näyttää että Windows 10 suosii ccd0:llaa ja parhaita ytimiä, myös win taustaprosessit ovat niillä kun aiemmin olivat viimeisellä ytimellä 16. Ylipäätään tuntuu ccd1 olevan sleepissä enemmän kunnes tulee kunnolla kuormaa. Onko muilla näin?
 
Mietin uuden Ryzen 5000 sarjan prosessorin ostoa kun nyt ostin 3060ti:n, myöhemmin tulossa RTX 3070 ja mahdollisesti 3080ti (jos se ikinä saapuu)

Mietin sitä, että millä prosessorilla olisi hyvä mennä. 1080p resolla 5600x:sta saa enemmän frameja verrattuna R5 3600:n joka on tällä hetkellä käytössä. Itse kyllä pelaan 1440p resoluutiolla, joten siinä kohdassa ainakin monessa uudessa pelissä pullonkaula on näyttis, ainakin 3060ti:n kohdalla.

Jos potentiaalisesti saan tuon 3080ti:n, tai esim 3070 näyttiksen, niin olisiko syytä ostaa 5600x esimerkiksi nykyisen 3600:n korvaajaksi. Käytän konetta ainoastaan pelailuun ja median katsomiseen, joten esim en näe aiheelliseksi itse päivittää 5600x:n yli ainakaan tällä hetkellä. En kuitenkaan ole asiassa expertti, joten mietin mitä mielipiteitä muilla/kokeneimmilla olisi. Tulisiko 3070 tai 3080ti:n kohdalla mennä 5600x:sta eteenpäin?

Kohta tulevassa black fridayssa voi myös olla jotain hyviä tarjouksia muistin/prossun/emojen suhteen.
 
Mietin uuden Ryzen 5000 sarjan prosessorin ostoa kun nyt ostin 3060ti:n, myöhemmin tulossa RTX 3070 ja mahdollisesti 3080ti (jos se ikinä saapuu)

Mietin sitä, että millä prosessorilla olisi hyvä mennä. 1080p resolla 5600x:sta saa enemmän frameja verrattuna R5 3600:n joka on tällä hetkellä käytössä. Itse kyllä pelaan 1440p resoluutiolla, joten siinä kohdassa ainakin monessa uudessa pelissä pullonkaula on näyttis, ainakin 3060ti:n kohdalla.

Jos potentiaalisesti saan tuon 3080ti:n, tai esim 3070 näyttiksen, niin olisiko syytä ostaa 5600x esimerkiksi nykyisen 3600:n korvaajaksi. Käytän konetta ainoastaan pelailuun ja median katsomiseen, joten esim en näe aiheelliseksi itse päivittää 5600x:n yli ainakaan tällä hetkellä. En kuitenkaan ole asiassa expertti, joten mietin mitä mielipiteitä muilla/kokeneimmilla olisi. Tulisiko 3070 tai 3080ti:n kohdalla mennä 5600x:sta eteenpäin?

Kohta tulevassa black fridayssa voi myös olla jotain hyviä tarjouksia muistin/prossun/emojen suhteen.
Riippuu täysin siitä mitä pelaat.

Jos pelaat nettiräiskintöjä ja/tai strategiapelejä jossa vitusti joukkoja ja haluat maksimimäärän frameja, päivitä 5600X:ään. Jos pelaat enimmäkseen uusia AAA yksinpelejä graffat maksimilla, et juuri hyödy päivityksestä koska näyttis rajoittaa menoa.
 
Mietin uuden Ryzen 5000 sarjan prosessorin ostoa kun nyt ostin 3060ti:n, myöhemmin tulossa RTX 3070 ja mahdollisesti 3080ti (jos se ikinä saapuu)

Mietin sitä, että millä prosessorilla olisi hyvä mennä. 1080p resolla 5600x:sta saa enemmän frameja verrattuna R5 3600:n joka on tällä hetkellä käytössä. Itse kyllä pelaan 1440p resoluutiolla, joten siinä kohdassa ainakin monessa uudessa pelissä pullonkaula on näyttis, ainakin 3060ti:n kohdalla.

Jos potentiaalisesti saan tuon 3080ti:n, tai esim 3070 näyttiksen, niin olisiko syytä ostaa 5600x esimerkiksi nykyisen 3600:n korvaajaksi. Käytän konetta ainoastaan pelailuun ja median katsomiseen, joten esim en näe aiheelliseksi itse päivittää 5600x:n yli ainakaan tällä hetkellä. En kuitenkaan ole asiassa expertti, joten mietin mitä mielipiteitä muilla/kokeneimmilla olisi. Tulisiko 3070 tai 3080ti:n kohdalla mennä 5600x:sta eteenpäin?

Kohta tulevassa black fridayssa voi myös olla jotain hyviä tarjouksia muistin/prossun/emojen suhteen.

Kuten sanottu riippuu täysin siitä mitä pelaat. Myös päivitystahti vaikuttaa asiaan. Itse sanoisin että jos etsit pidempiaikaista päivitystä niin odota ja unohda tuo nyt tuleva black friday ja seuraavana vuonna (kyllä 2022) black friday katsele uutta versiota (noin 15% ehkä enempi) nopeammasta 5900X(T?) versiosta missä 3D muistia kasa (eli juuri silloin kun uudet emot+prosessorit tulevat myyntiin ja niiden hinta on korkealla sekä valmistajat myyvät halvalla näitä "vanhoja" pois) ja samaan aikaan katsele myös uusia tulevia näytönohjaimia.
JOS saat silloin uudella näytönohjaimella noin tuplasti (eli jos FPS on nyt vaikka 60 niin se nousisi 120) teholisäystä peleihin mitä pelaat niin päivitä nyt se. ÄLÄ siis yritä hankkia jotain 3070 ja sitten 3080 ja ehkä sen jälkeen 3080TI ja sitten 3090 kortteja tuossa järjestyksessä. Odota seuraavia sukupolvia ja päivitä sitten kerralla kunnolla niin huomaat sen eron. Joku 5-20% et luultavasti edes huomaa eroa mutta kun nopeus tuplaantuu et joudu hetkeen miettimään (noin 3 vuotta) kortin päivitystä.

Nimimerkillä itselläni on Vega 64 (hankittu 2019 kesällä 392€ Amazonista vastaa noin 1080TI korttia), odotan jos AMD:n omasta kaupasta saa 6800XT korttia, jos ei odotan ensivuonna tulevia 7000-sarjan kortteja ja hankin sellaisen.
Myös alla 32GB muistia (3600 CL16) sekä 5900X joilla on menty nyt noin vuosi, vielä tarkoitus jatkaa ainakin 4+ vuotta.

Mikäli tarkoitus on tehdä päivityksiä mitkä huomaa käytössä suosittelen siis odottamaan ja päivittämään vasta kun eroa ns. oikeasti syntyy. En tarkoituksella hankkinut 5700 tai esim. 6700X näytönohjaimia siksi että tehoeroa olisi niin naurettavan vähän enkä oikeasti halua ns. jatkuvasti olla uutta korttia päivittämässä.
 
Hellurei ja hellät tunteet.

Nyt olis sellanen homma että tarviis vähän neuvoa ja vähän joka asiasta, tässä kun ensimmäistä kertaa eläessään pitäis niinku ite tehä näitä juttuja.
Tarkotuksena olis siis napata löysät pois raudasta (prossu ja muistit), jäähdytyksen rajoissa (ID-Cooling SE-224-XT RGB ja koppana vanha Tt overseer rx 1, eli ei mikään järkyttävän hyvä ilmavirta) päivittäiseen käyttöön.

Rautana toimii 5600X, MSI B550 Tomahawk (Bios 7C91vA7), G.skill TridentZ F4-3200c14D-16GTZ cl14-14-14-34.

Niin ekana ihan sellanen ongelma, et missä järjestyksessä näitä kiristyksiä aletaan tekemään?
Ensin muistit, sit prossu?
Mitä tehdään biossissa ja mitä softilla winukassa?
Mitä softia?

Jos siis mahdollista, niin olis toki kiva saada spesifit vinkit tuohon omaan setuppiin,
mutta myös sellanen yleisluontoinen lista(?) tehtävistä asioista vaikka suurinpiirtein siinä järjestyksessä missä ne olis hyvä tehdä.

Oon yrittäny lueskella täältä näitä juttuja, mut ne tiedonjyvät on niin sekasin monessa eri paikassa täällä et menee silmät eka ristiin ennenku saa poimittua kaikki samaan läjään.

Kiitos jo etukäteen tulevista neuvoista, naljailuista, olemassa olevien ketjujen linkkauksista mitä en näin puusilmänä ole löytänyt/huomannut.
 
Itse tekisin nämä seuraavassa järjestyksessä

1. haetaan maksimivakaa FCLK
- voltit kohdalle (SOC voltage, VDDG CCD, VDDG IOD tärkeimmät tässä kohtaa, suosittelen SOC = 1100mV, VDDG CCD = 950mV, VDDG IOD 1050mV)
- sitten FCLK:ia pykälä ylös kunnes kone ei buuttaa enää
- vakaus testataan Prime95 largella ja WHEA-erroreiden monitoroinnilla (HWInfo)

2. kellotetaan muistit
- siitä lisää täällä: AMD Ryzen-sarjan muistit

3. säädetään curve kohdalleen
- käyttäjä escalibur sääti sen kanssa tässä threadissa tätä edeltävällä sivulla, eli sitä lukemaan

4. säädetään PBO-rajat
- trial and error, rajat tulee säätää oman jäähdytyksen mukaan, ja esim. korkeampi EDC raja toimii paremmin peleissä kun taas matalampi toimii paremmin raskaissa all-core workloadeissa (renderöinti, tieteellinen laskenta etc. missä liian korkea EDC johtaa siihen että prossu hakkaa ikään kuin rajoitinta vastaan)

5. lopuksi sitten säädetään boost override (jos curve on laitettu tiukaksi pienellä marginaalilla niin tähän saa yleensä +25-100MHz laitettua
- vakaustestaaminen toimii samoin kuin curvea säädettäessä

Tietty jos tilanne on se että sun käyttötapaus on 100% joku muisteista riippumaton workloadi niin skippaat kohdat 1 ja 2, koska et saa niistä silloin mitään hyötyä.
Siinä ois. Kaikki tehdään biosissa.
 
Mites kauan tätä testiä kannattaa tehdä et voi todeta tarpeeks hyväks ja mennä eteenpäin?
Näyttökuva (14).png
 
Mites kauan tätä testiä kannattaa tehdä et voi todeta tarpeeks hyväks ja mennä eteenpäin?
Näyttökuva (14).png
Näyttää olevan EDC limit 90 ja PBO +0mhz. Manual curvella ja tuota EDC/TDC/PTT / scalar virittämällä sopivasti virtaa ja voltteja niin ettei pahasti throtlaa ja pudota hertsejä 67-70c. Mikäli lämpöjen lasku curvella ei onnistu niin melko turhaa , koska sulla näyttää jo cpu lämpö 69.8c eli PBOlla maksimeja.
 
Näyttää olevan EDC limit 90 ja PBO +0mhz. Manual curvella ja tuota EDC/TDC/PTT / scalar virittämällä sopivasti virtaa ja voltteja niin ettei pahasti throtlaa ja pudota hertsejä 67-70c. Mikäli lämpöjen lasku curvella ei onnistu niin melko turhaa , koska sulla näyttää jo cpu lämpö 69.8c eli PBOlla maksimeja.

En siis ole tehnyt mitään muuta vielä kun laittanu xmp:n päälle ja asettanu nuo SOC = 1100mV, VDDG CCD = 950mV, VDDG IOD 1050mV, ja alkanu vetämään FCLK ylöspäin.
Niin kannattaako tässä välissä nyt tehdä jotain muuta vai jatkaa tuolla knz0 laittamalla listalla?
 
En siis ole tehnyt mitään muuta vielä kun laittanu xmp:n päälle ja asettanu nuo SOC = 1100mV, VDDG CCD = 950mV, VDDG IOD 1050mV, ja alkanu vetämään FCLK ylöspäin.
Niin kannattaako tässä välissä nyt tehdä jotain muuta vai jatkaa tuolla knz0 laittamalla listalla?
Jatka sillä vaan
 
En siis ole tehnyt mitään muuta vielä kun laittanu xmp:n päälle ja asettanu nuo SOC = 1100mV, VDDG CCD = 950mV, VDDG IOD 1050mV, ja alkanu vetämään FCLK ylöspäin.
Niin kannattaako tässä välissä nyt tehdä jotain muuta vai jatkaa tuolla knz0 laittamalla listalla?
Tätä on varmaan ennenkin kyselty, onko näissä mitään maksimi suosituksia minkä yli ei kannattaisi 24/7 ajossa noissa volteissa mennä?
 
Ja tarvihtiko tuolle VDDP:lle tehdä mitään?

Huomautus 2021-10-24 170608.pngHuomautus 2021-10-24 170635.png
Mitä automaatti antaa? Sen pitäisi olla alempi kuin CCD tai korkeintaan sama. 900mV olisi hyvä aloittaa, joskus myös niinkin alhainen kuin 800 - 850mV voi olla se paras.

Tätä on varmaan ennenkin kyselty, onko näissä mitään maksimi suosituksia minkä yli ei kannattaisi 24/7 ajossa noissa volteissa mennä?
Riippuu millainen kellottaja olet. Normaalisti pitäisin rajana 1200mV SOC, 1100 mV loput. Mutta jos olet onnekas ja pääset yli 2000 FCLK niin voi vaatia hieman enemmän.
 
Testailin PBO:ta 5950x:lla (-15 Curve, 0MHz boost) ja idlessa jännitteet heitteli hieman alle 1.0V aina lähes 1.5V:iin. Max herzit joillakin coreilla ylitti 5Ghz. Kuormalla jännitteet normalisoitui. Tarviiko olla huolissaan noista idle jännitteistä?
 
Testailin PBO:ta 5950x:lla (-15 Curve, 0MHz boost) ja idlessa jännitteet heitteli hieman alle 1.0V aina lähes 1.5V:iin. Max herzit joillakin coreilla ylitti 5Ghz. Kuormalla jännitteet normalisoitui. Tarviiko olla huolissaan noista idle jännitteistä?
ei
 
Mitä automaatti antaa? Sen pitäisi olla alempi kuin CCD tai korkeintaan sama. 900mV olisi hyvä aloittaa, joskus myös niinkin alhainen kuin 800 - 850mV voi olla se paras.

0.9V nurkilla näkyis pyörivän

Näyttökuva (21).png

Tuolla nyt parituntisen ajanu prime95 largea eikä oo virheitä ilmotellu, kulkemisen puolesta tuo 2000FCLK riittää varmasti tähän omaan et ei tarvii sit alkaa kokeilemaan isompia lukuja siitäkään :hmm:
 
0.9V nurkilla näkyis pyörivän

Näyttökuva (21).png

Tuolla nyt parituntisen ajanu prime95 largea eikä oo virheitä ilmotellu, kulkemisen puolesta tuo 2000FCLK riittää varmasti tähän omaan et ei tarvii sit alkaa kokeilemaan isompia lukuja siitäkään :hmm:
Jos ja kun toi fclk kulkee tuon 2000MHz ni sitten virittämään noi muistit myös samaan. Nyt sulla on muistit 3200, eli muistit siihen 4000MT/s nopeuteen myös, niin saat ne 1:1. Nyt ne ovat epäsynkassa kuten huomaat niin uclk ja mclk ovat 1600MHz vaikka flck onkin 2000MHz
 
Mitä automaatti antaa? Sen pitäisi olla alempi kuin CCD tai korkeintaan sama. 900mV olisi hyvä aloittaa, joskus myös niinkin alhainen kuin 800 - 850mV voi olla se paras.


Riippuu millainen kellottaja olet. Normaalisti pitäisin rajana 1200mV SOC, 1100 mV loput. Mutta jos olet onnekas ja pääset yli 2000 FCLK niin voi vaatia hieman enemmän.
Kyllä tällä 5600X on tuota 1150mV SOC voinut pitää että 2000 FCLK toteutuu. Eli ei huonosti siis. Noita muita voltteja voisi ehkä vielä viilailla, pitänyt vaan autolla ja jostain syystä win 11 päivityksen jälkeen alkanut idlenä jumitella. Win 10 ei mitään ongelmia ollut kun tässä on viime talvesta asti 4000mhz muisteja ajeltu. Karhu testerilläkään ei tule erroreita eikä hwinfokaan anna niitä hwerroreita.
 
Kyllä tällä 5600X on tuota 1150mV SOC voinut pitää että 2000 FCLK toteutuu. Eli ei huonosti siis. Noita muita voltteja voisi ehkä vielä viilailla, pitänyt vaan autolla ja jostain syystä win 11 päivityksen jälkeen alkanut idlenä jumitella. Win 10 ei mitään ongelmia ollut kun tässä on viime talvesta asti 4000mhz muisteja ajeltu. Karhu testerilläkään ei tule erroreita eikä hwinfokaan anna niitä hwerroreita.
Idle jumituksiin auttaa yleensä hieman pienempi negatiivinen CO.
 
Kyllä tällä 5600X on tuota 1150mV SOC voinut pitää että 2000 FCLK toteutuu. Eli ei huonosti siis. Noita muita voltteja voisi ehkä vielä viilailla, pitänyt vaan autolla ja jostain syystä win 11 päivityksen jälkeen alkanut idlenä jumitella. Win 10 ei mitään ongelmia ollut kun tässä on viime talvesta asti 4000mhz muisteja ajeltu. Karhu testerilläkään ei tule erroreita eikä hwinfokaan anna niitä hwerroreita.
Toi voi olla myös win 11 bugi jos on käytössä pci-e 4 näytönohjain. Biossista vaihtaa sen pci-e 3 päälle niin se voi auttaa tohon idle jäätymiseen.
 
Toi voi olla myös win 11 bugi jos on käytössä pci-e 4 näytönohjain. Biossista vaihtaa sen pci-e 3 päälle niin se voi auttaa tohon idle jäätymiseen.
Ihan rtx 2080. Pitää tutkia mikä sen aiheuttaa kun kuitenkin windows 11 päivityksen jälkeen nuo jäätyilyt alkoivat. Täytynee koettaa mm. tuota pci-e 3 pakotusta päälle auto tilan sijasta.
 
Kattelin vähän dram kalkulaattoria ja se arpo tän näköisiä arvoja, nii onkos näissä nyt yhtään mitään järkeä? :hmm:

Näyttökuva (26).png

Nyt siis menossa tuon aikasemman listan osalta kakkoskohdassa :giggle:
 
CoD coldwar kaatuilee, epäilen muisteja. Laitoin jotkut "varmat" DRAM calculatorin arvot mutten testaillut sen koommin.

Saiko tuota pelin kaatuilun jälkeen jostain ongittua syytä? Pitää nollata muistien kellot tai laittaa löysälle ja katella oliko siitä kiinni vai ihan peli itessään.

Pelkkä peli kaatuu ja PC kyllä jää muutoin rullaamaan.
 
Kattelin vähän dram kalkulaattoria ja se arpo tän näköisiä arvoja, nii onkos näissä nyt yhtään mitään järkeä? :hmm:

Näyttökuva (26).png

Nyt siis menossa tuon aikasemman listan osalta kakkoskohdassa :giggle:
Ihan ok, mutta tPHYRDL 28 ei ole hyvä vaan pitäisi olla 26, onko tuo sama molemmilla kammoilla? Joillakin tuo menee niin että parillisilla CL antaa 28 ja parittomilla 26. Ja Cmd 2T taas päinvastoin eli parittomilla tulee 28. Kukaan ei tunnu tietävän mistä tämä arpominen johtuu ja se ei koske kaikkia. Eli kokeile CL 15 meneekö, pitäisi kyllä (vaatii tCWL 14 ja ehkä vähän jännitettä lisää).
Sinänsä ei se 28 paljon haittaa, vähän vaan hidastaa.
 
Ihan ok, mutta tPHYRDL 28 ei ole hyvä vaan pitäisi olla 26, onko tuo sama molemmilla kammoilla? Joillakin tuo menee niin että parillisilla CL antaa 28 ja parittomilla 26. Ja Cmd 2T taas päinvastoin eli parittomilla tulee 28. Kukaan ei tunnu tietävän mistä tämä arpominen johtuu ja se ei koske kaikkia. Eli kokeile CL 15 meneekö, pitäisi kyllä (vaatii tCWL 14 ja ehkä vähän jännitettä lisää).
Sinänsä ei se 28 paljon haittaa, vähän vaan hidastaa.

Oli näköjään toisella 26

Näyttökuva 2021-10-26 124158.png

Ajelin viimeyönä karhua noilla asetuksilla eikä tullu virheitä

Näyttökuva 2021-10-26 124500.pngNäyttökuva (28).png

Ja tänään laitoin aamusta jauhamaan toisilla asetuksilla

Näyttökuva 2021-10-26 124238.pngNäyttökuva (31).png

Niin nyt mietin että jättääkö nopeuden tuohon ja säätää ajotukset loppuun, vai nostaako nopeutta? Tuurillaan vielä pikkusen olis vara nostaa voltteja et sais vielä jäähytettyä tällä setillä :hmm:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 302
Viestejä
4 508 719
Jäsenet
74 351
Uusin jäsen
Hopis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom