AMD-spekulaatioketju (RDNA:n ja CDNA:n tulevat sukupolvet)

Vaikka omistankin Nvidian niin kylläpä tuli hyvä mieli siitä että FSR4 on saatu about DLSS:n tasolle heti julkaisussa. Loistava uutinen että AMD on takaisin kilpailussa mukana upscalereissa. Enää ei voi sanoa että Nvidialla saat upscalerin käyttäjänä kymmeniä prosentteja paremman suorituskyvyn per euro jos kuvanlaatu "vakioidaan". Hyvä homma, nyt vaan markkinaosuutta kasvuun!
Itse jopa mietin että jos myisin 4090 nyt pois ja ostaisin Nitro+ tukeakseni AMD:tä. Ehkä sitten kun saatavuus paranee niin päivittäisin 5090-korttiin jos iskee katumus, mutta tiedän kyllä... tuossa tuskin olisi mitään järkeä.
 
Oikeasti sait nauramaan ääneen. Tämä on siis AMD:n suuri moka ja vastapuoli tuo kortteja mistä kaikista malleista voi uupua osia, suurin osa malleista voi sulattaa kaapeliä, korttia ja polttaa koko koneen, mikään malli ei ole myynnissä luvattuun hintaan eikä oikeasti kortteja edes saa mistään ja niitä ei tehdä julkaisupäivää varten käytännössä kuin kourallinen...

Täytyy ihan kysyä, oliko oikeasti siis ostamassa tätä AMD:n korttia vai tulitko Nvidian puolelta vaan keksimään jotain pahaa sanottavaa väkisin? Toki joo, teoreettisesti jos joku ostaa tämän kortin ja miettii että tulee käyttämään tulevissa 8K 120+ Hz näytöissä sitten joskus voi tulla ongelmia mutta umm.. noh, jätän tämän vaan tähän.
Ei tarvi suuttua ja hirmuisesti puolustaa omaa lemppari valmistajaa rystyset valkoisina. Olen ystävä. Minulla on siis tällä hetkellä full-AMD kone alla ja vähän tutkailin että jos tästä kortti pariksi-kolmeksi vuotta niin pärjää kun lapset kasvaa vähän isommiksi niin olisi taas kunnolla aikaa pelata. UHBR20 olisi mahdollistanut siis 1440p pelaamisen 480Hz ilman kuvasignaalin pakkausta (DSC:tä). Ei iso asia mutta IMO aika surkua että vielä pitää kaksi tai kolme vuotta odottaa AMD:n korteissa että voi 480Hz näyttöä ajaa natiivisti.
 
Vaikka omistankin Nvidian niin kylläpä tuli hyvä mieli siitä että FSR4 on saatu about DLSS:n tasolle heti julkaisussa. Loistava uutinen että AMD on takaisin kilpailussa mukana upscalereissa. Enää ei voi sanoa että Nvidialla saat upscalerin käyttäjänä kymmeniä prosentteja paremman suorituskyvyn per euro jos kuvanlaatu "vakioidaan". Hyvä homma, nyt vaan markkinaosuutta kasvuun!
Sinänsä harmi että dlss 1.0 julkaisun jälkeen piti odottaa jotain 7v että AMD lähtee mukaan ML upscaalaukseen. Ajattele jos tämä olisi tullut 7900 xtx mukana.
No, ainakin lupaa hyvää ps6 ja steam deck 2 kaltaisten laitteiden osalta.
 
Toinen saksalainen sivusto jossa path tracing testejä.
Näyttää olevan ihan mitä sattuu. Se näistä on pakko kuitenkin lukea, että path tracing on oletusarvoisesti käyttökelvottoman hidas AMD:n korteilla. Jos ja kun hinnat vedätetään Nvidian luokkaan, silloin jää valitettavasti fiksummaksi ratkaisuksi ostaa 5070 Ti/5080, koska suorituskyky ja upscaling-tuki on paljon ennustettavampi. Riittävän halvalla hinnalla voisi ottaa riskin, että RT on korkeammilla asetuksilla käyttökelvoton.
 
UHBR20 olisi mahdollistanut siis 1440p pelaamisen 480Hz ilman kuvasignaalin pakkausta (DSC:tä).

Kas, kai tuollaisiakin näyttöjä jo myydään. Itse olen ollut enemmän kuin tyytyväinen tähän 2018 hankkimaani 1440p 144Hz näyttöön, tosin en pelaa FPS pelejä saati että kilpapelaisin (tai huomaisin pelaamillani peleillä eroa esim. 144Hz vs 160Hz saati 200+Hz).
Katselin vain että vihdoin eniten pelaamani peli (Total War: Warhammer 3) saa 1440p resoluutiolla päälle 144FPS tuloksia tällä kortilla eli parannus nykyiseen 6700XT korttiin on "riittävä".

EDIT: sen verran katsonut että 8K 60Hz näyttö taisi vaatia 2x DPI kaapelia toimiakseen joten otaksuin että sitä vaatimusta olisi jonkun verran enempi tulevissa 8K näytöissä ja niitä varten olisi tarvetta moiselle.
 
  • Tykkää
Reactions: Fat
Googlen puolelta sai näkyviin jo jotain hintoja korteille, linkit ei kuitenkaan toimi. Ovatkohan nämä jo gigantin virallisia hintoja, vai vasta vähän sinne päin 🤔
1000032134.png
 
Vaikka omistankin Nvidian niin kylläpä tuli hyvä mieli siitä että FSR4 on saatu about DLSS:n tasolle heti julkaisussa. Loistava uutinen että AMD on takaisin kilpailussa mukana upscalereissa. Enää ei voi sanoa että Nvidialla saat upscalerin käyttäjänä kymmeniä prosentteja paremman suorituskyvyn per euro jos kuvanlaatu "vakioidaan". Hyvä homma, nyt vaan markkinaosuutta kasvuun!
Pitäis saada testejä ulos nyt tuost FSR4 vs DLSS3/4.

Mikä itellä pisti silmään esim Hardware Unboxedin testeistä että tuo 9070xt suorituskykyhän on surkea = Verrattavissa 7900xt nimenomaan Unreal Engine (4 ja 5) peleissä. 7900xtx vie kun litran mittaa. Erityisesti 1440p:llä UE peleissä. Virrankulutuksen osalta myös ollaan heikommassa hyötysuhteessa vs 7900xtx (esimerkissä käytetty Starfield 1440p mutta lienee skaalautuvan yhtäläisesti muillakin peleillä) vaikka 7900xtx viekin 40w enemmän virtaa kokonaisuudessaan (9070xt ei tarjoa 1=1 frameja virralle mitä syö).

Tämä sanottuna. Olisin edelleen erittäin skeptinen tuon suorituskyvyn osalta joka jää nyt omasta mielestä täysin FSR4 laadun ja tarkempien testien harteille sen osalta. Sillä nimenomaan Unreal Engine pelit on niitä missä AMD:llä on se suurin ongelma ollut suorituskyvyn osalta ja nimenomaan Unreal Enginellä tulevat on niitä mitä tulee eniten tällä hetkellä uutena.

Kaikki muut pelit mitä tuolla testattiin pyörii 7900xt:llä/7900xtx:llä myös varsin hyvin vielä ja tuottaa yhtä lailla vähintään sen 100 framea minkä pitäis olla varmasti riittävä sujuvaan pelaamiseen varsinkin jos on vrr monitori.
 
Viimeksi muokattu:
Path tracing on joka tapauksessa pelikelvoton 4K:lla ja 2K Ultrawidellä joten aikalailla yhdentekevää. 2K:lla jossain tapauksissa siedettävyyden rajamailla. Katsotaan parin generaation päästä miltä näyttää.
 
Tuo on vähän mihin vertaa esim HUBn testeissä 4k-:lila 1fps eroa vs 5070ti, 10% parempi kuin 7900XT.

Port Royal RT testissä 7900 XTX 16300 ja 9070XT 18300 (5070ti 18800).
 
Ihan hyvä parannus RDNA3 verrattuna, mutta silti taitaa jäädä itsellä ostamatta. Blokillisia kortteja ei tullut ja koska on laiska eikä jaksa jatkuvaan looppia purkaa pitää kortti olla semmoinen millä pärjää useamman vuoden niin taitaa olla 5090 ainut järkevä vaihtoehto.
Ja niitä ei oikeasti ole myynnissä :D
 
Näyttää olevan ihan mitä sattuu. Se näistä on pakko kuitenkin lukea, että path tracing on oletusarvoisesti käyttökelvottoman hidas AMD:n korteilla. Jos ja kun hinnat vedätetään Nvidian luokkaan, silloin jää valitettavasti fiksummaksi ratkaisuksi ostaa 5070 Ti/5080, koska suorituskyky ja upscaling-tuki on paljon ennustettavampi. Riittävän halvalla hinnalla voisi ottaa riskin, että RT on korkeammilla asetuksilla käyttökelvoton.
Valtaosa pelaajilla olevista korteista on sellaisia, että path tracing on käyttökelvottoman hidas merkistä riippumatta. Vie vielä vuosia ennenkuin tilanne muuttuu, joten koko path tracing on lähinnä kuriositeetti peleissä
 
Valtaosa pelaajilla olevista korteista on sellaisia, että path tracing on käyttökelvottoman hidas merkistä riippumatta. Vie vielä vuosia ennenkuin tilanne muuttuu, joten koko path tracing on lähinnä kuriositeetti peleissä
Juuri näin. Tuosta voi vähän arvuutella kuinka järkevää pelin on tälläkään hetkellä panostaa path tracingiin ellei Nvidia suoraan sponsoroi sitä: Steam Hardware & Software Survey

Eiköhän tässä mene vielä vuosikymmenen luokkaa vielä ennen kuin se oikeasti on ison volyymin markkinoilla tärkeä ominaisuus. Samalla kun ottaa vielä huomioon että mooren laki on kuulemma kuollut ja kehitys pysähtynyt, niin ei ehkä sama tuplana jos ajat ovat niin synkät kuin maalailevat?
 
Vaikka omistankin Nvidian niin kylläpä tuli hyvä mieli siitä että FSR4 on saatu about DLSS:n tasolle heti julkaisussa. Loistava uutinen että AMD on takaisin kilpailussa mukana upscalereissa. Enää ei voi sanoa että Nvidialla saat upscalerin käyttäjänä kymmeniä prosentteja paremman suorituskyvyn per euro jos kuvanlaatu "vakioidaan". Hyvä homma, nyt vaan markkinaosuutta kasvuun!

Eihän tuo ole alkuunkaan dlss4:n tasolla. dlss4 oli todellinen game changeri.
 
Kunka huolissaan tuosta muistipiirien kuumana käymisestä pitää olla, jos on hankkimassa korttia pitkäaikaiseen käyttöön?
 
Kunka huolissaan tuosta muistipiirien kuumana käymisestä pitää olla, jos on hankkimassa korttia pitkäaikaiseen käyttöön?

Sehän riippuu monesta asiasta. Kotelosta, sen tuuletuksesta, kortista, miten sitä käyttää ja rasittaa, sen tuuletuksesta, sen tahnoista (sekä siitä pumppautuvatko ne ulos ajan kuluessa) sekä tietysti siitä miten korkeana ne muistit sitten esim. 3, 5.. jne. vuoden kuluttua käyvät. Varsinkin sen jälkeen kun takuu loppuu.
 
Melko pieniä parannuksia, mutta ihan hyvältä tuo non-xt malli vaikuttaa. Mulle pääasia että virrankulutus tippui edes vähän verrattuna vastaaviin 7000-sarjan kortteihin niin jää pelivaraa 500W powerin kanssa. Nyt vaan odottelen että hinta tippuu 7900 GRE:n tasolle.
 
Viimeksi muokattu:
Testituloksissa suurehkoa hajontaa, varmaan ajurit olleet ainakin yksi syy lykkäykseen ja vuoden päästä tulee taas fine wine -vertailujuttuja.
 
Kunka huolissaan tuosta muistipiirien kuumana käymisestä pitää olla, jos on hankkimassa korttia pitkäaikaiseen käyttöön?
Jos budjetti taipuu niin suosittelen valitsemaan sellasen mallin joka testeissä saanu hyviä tuloksia. Jäähdytykseen voi itse vaikuttaa monesti säätämällä käyrää agressiivisemmaksi. Mutta kyllähän nuo muistit aika tappii on kellotettu että on saatu suorituskykyä näissä 9070/xt. Itse olisin tämän takia huolinut sitten vaikka vähän laiskemmilla kelloilla varustetut ja pienemmällä jännitteellä toimivat gddr7:tä tilalle mutta AMD oli erimieltä. Oon tätä aikaisemmin kritisoinut mutta ihmiset tuntuu kelpuuttavan tämän päätöksen. Heijastelee omalla tavallaan sitä että AMD yrittänyt maksimoida tuoton ja kursia kasaan halvimman mahdollisen kokoonpanon käyttämällä halvempia muisteja.

Omasta mielestä ideaalimpi olis jos ne muistit chillailis 7 alkusella kymmeniköllä rasistuksessakin. Toki hieman haastavempi toteuttaa jos huonot thermalpadit/heikko jäähy/huonot tuulettimet ja tiiviskotelo/huono ilmankierto. Kyllähän ne muistit on speksattu toimimaan jopa sadassa asteessa mutta pitkäaikainen ylös alas lämpöjen vatkaaminen aiheuttaa kulumista. Ei ehkä välttämättä itse piiriin mutta ympäröivästi esim juotosten heikkenemisen osalta. Ihan puhtaasti tehtaan juotoslaadun varassahan sitä noissa ollaan. Ja mitä noita huoltovideoita katselllut niin siellä saattaa olla laadun osalta välillä ties minkälaista sätöstä. Käytetyn piirin malli ja merkkikin monesti vaikuttaa siihen miten hyvin juotokset kestää. Jos korttiin on juotosvaiheessa tullut kylmäjuotos voi se myös suuremmassa rasituksessa herkemmin laueta joka toki takuu aikana tapahtuessa ehkä hyväkin asia.

Yhä kaikki. Kannattaa ostaa sellaisella jäähyllä varustettu joka testeissä myös pärjännyt hyvin josta saa itselle mielen rauhan. Jos on osto aikeissa.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän tuo ole alkuunkaan dlss4:n tasolla. dlss4 oli todellinen game changeri.
Aikaisemmin linkattujen Daniel Owenin ja Digital Foundryn arvostelujen perusteella se oli lähellä DLSS4 ja parempi kuin DLSS3. En ole itse testannut joten olen vain näiden videoiden varassa, mutta en niiden pohjalta sanoisi että "ei ole alkuunkaan" samalla tasolla.
 
Aikaisemmin linkattujen Daniel Owenin ja Digital Foundryn arvostelujen perusteella se oli lähellä DLSS4 ja parempi kuin DLSS3. En ole itse testannut joten olen vain näiden videoiden varassa, mutta en niiden pohjalta sanoisi että "ei ole alkuunkaan" samalla tasolla.

Tuossa Digital Foundryn videossa näkee tuon eron joka on massiivinen kun verrataan DLSS4:een. DLSS3 on museotavaraa tässä vaiheessa. Ei siihen kannata verrata.
 
Ei se mitään museotavaraa ole. FSR4:n parantuminen on todella paljon isompi ero kuin dlss3->4 siirtyminen. Dlss nelosessa on myös niitä samoja ongelmia paikoitellen edelleen mitä kolmosessa vaikka keskimäärin parempi onkin.

Sinänsä jos FSR4 on about Dlss 3.5 laadullisesti (mikä tuntuu olevan se yleisin näkemys) niin se on oikeasti käänteentekevä uudistus.
 
Jos vaan tuolla suositushinnalla saisi niin onhan tuossa rahalle paljon vastinetta. OverclockersUK sanoo että heillä on yli 1000 kpl Sapphiren Pulsea varastossa huomista varten. Toivotaan että täällä olisi kauppiailla yhtä hyvä tilanne
 
Ei se mitään museotavaraa ole. FSR4:n parantuminen on todella paljon isompi ero kuin dlss3->4 siirtyminen. Dlss nelosessa on myös niitä samoja ongelmia paikoitellen edelleen mitä kolmosessa vaikka keskimäärin parempi onkin.

Sinänsä jos FSR4 on about Dlss 3.5 laadullisesti (mikä tuntuu olevan se yleisin näkemys) niin se on oikeasti käänteentekevä uudistus.
DLSS3 ---> DLSS4 on käänteentekevä. DLSS4 poistaa TAA blurria ja säilyttää kuvan yksityiskohtaisuuden. Tuo Digital Foundryn video näyttää kyllä selvästi kuinka iso harppaus se oli. Mikä parasta tuota voi käyttää myös hieman vanhemmillakin korteilla.
 
DLSS3 ---> DLSS4 on käänteentekevä. DLSS4 poistaa TAA blurria ja säilyttää kuvan yksityiskohtaisuuden. Tuo Digital Foundryn video näyttää kyllä selvästi kuinka iso harppaus se oli. Mikä parasta tuota voi käyttää myös hieman vanhemmillakin korteilla.
Mutta eikös DLSS3 ollut jo parempi kuin natiivi, jos FSR4 on parempi kuin DLSS 3.8? miten se voi olla huono?
 
Aika mukavasti noita 9070-sarjan kortteja on tulossa overclockers.co.uk:lle.
AMD-RX-9070-series-stock-at-Overclockers-UK--1068x1068.jpg

...
The retailer announced having around 2,000 units from Sapphire, 1,000 from PowerColor, 1,000 from ASRock, and several hundred cards from Gigabyte and Asus.
...
Montakos niitä RTX 5070:a tulikaan myyntiin?

 
Ei tarvi suuttua ja hirmuisesti puolustaa omaa lemppari valmistajaa rystyset valkoisina. Olen ystävä. Minulla on siis tällä hetkellä full-AMD kone alla ja vähän tutkailin että jos tästä kortti pariksi-kolmeksi vuotta niin pärjää kun lapset kasvaa vähän isommiksi niin olisi taas kunnolla aikaa pelata. UHBR20 olisi mahdollistanut siis 1440p pelaamisen 480Hz ilman kuvasignaalin pakkausta (DSC:tä). Ei iso asia mutta IMO aika surkua että vielä pitää kaksi tai kolme vuotta odottaa AMD:n korteissa että voi 480Hz näyttöä ajaa natiivisti.
Mihin tollasta 480 Hz tarvii? Ihan uteliaisuudesta kyselen.
 
No ei kaikki vermeet passaa kaikkien käyttöön, silloin ostetaan semmonen mikä omaan käyttöön sopii.
 
DLSS3 ---> DLSS4 on käänteentekevä. DLSS4 poistaa TAA blurria ja säilyttää kuvan yksityiskohtaisuuden. Tuo Digital Foundryn video näyttää kyllä selvästi kuinka iso harppaus se oli. Mikä parasta tuota voi käyttää myös hieman vanhemmillakin korteilla.

Dlss4 voi pitää balanced tasolla quality sijaan (jopa performance osalla peleistä). Ihan jees, mutta FSRn laatu oli aiemmin niin paljon heikompaa, että visuaalisesti siellä puolella hyppäys on paljon isompi.
Laatu/tehohyötyhän dlss4:ssa parani tuon yhden skaalausasetuksen verran. Laatu parani about puolitoista tasoa ja sitten tehoa vaatii about puoli tasoa enemmän.
FSR4n kohdalla laatu otti valtavan hyppäyksen eteenpäin, jonka lasken isommaksi parannukseksi nykytilanteelle (riippumatta suorituskykyhitistä joka varmasti on jonkinlainen, mutta testejä odotellessa).
 
Viimeksi muokattu:
Mihin tollasta 480 Hz tarvii? Ihan uteliaisuudesta kyselen.
Liiketerävyys ja sulavuus on ihan eri luokkaa tuollaisella, sillä ehdolla että kone pystyy tuollaisia fps lukuja tarjoamaan. Ei nuokaan vie ns. pixel perfect liikettä tuota, mutta eipä nykypeleillä pääse helposti edes noihin fps lukemiin.

Liikkeen epäterävyys on monella sellainen asia että se huomaa vasta kun se selvästi osoitetaan, mutta se jälkeen sen näkee aina. Monelle riittääkin se että liike ei töksähtele matalan fps takia, mutta siitäkin eteenpäin tapahtuu vielä paljon.
 
Mihin tollasta 480 Hz tarvii? Ihan uteliaisuudesta kyselen.

Liiketerävyys ja sulavuus on ihan eri luokkaa tuollaisella, sillä ehdolla että kone pystyy tuollaisia fps lukuja tarjoamaan. Ei nuokaan vie ns. pixel perfect liikettä tuota, mutta eipä nykypeleillä pääse helposti edes noihin fps lukemiin.

Liikkeen epäterävyys on monella sellainen asia että se huomaa vasta kun se selvästi osoitetaan, mutta se jälkeen sen näkee aina. Monelle riittääkin se että liike ei töksähtele matalan fps takia, mutta siitäkin eteenpäin tapahtuu vielä paljon.
Tässä hyvä summaus. Jos tarkemmin jotain pelejä niin kaikenlaisia simppelimpiä shoottereita ja 2D scrollereita. Aivan hunajaa jotain nykyaikaista side scrolleria retro grafiikoilla vetää 480hz. Esimerkkejä high-fps peleistä omasta pelikirjastosta.
  • Rogue Legacy
  • Enter The Gungeon
  • Freedom Planet 2
  • Nex Machina
AAA peleille sitten riittää 120fps+ niin korkealle kuin menee. Mitä enemmän sen parempi. Liiketerävyys kun 120 tai 240 fps on vielä vähän rujo. 480Hz ei sekään täydellinen ole mutta kun ei ole 1000Hz tai 2000Hz näyttöjä niin eipä mahda mitään.
 
Mihin tollasta 480 Hz tarvii? Ihan uteliaisuudesta kyselen.
Noita markkinoidaan pääasiassa esportsiin. Kilpailullisissa peleissä on usein aika helppo saada korkeat ruudunpäivitysnopeudet, ja 480 fps:llä frame time on puolet 240 fps:stä, eli karvan verran nopeammin mahdollista reagoida siihen mitä ruudulla tapahtuu. Liikesulavuus on esportsissa sivuseikka, mutta siitä voi olla iloa tavan tallaajille jotka haluavat maksimoida pelikokemuksen nautintoa. Voisi kuvitella että mitä korkeampiin hertseihin mennään, sitä vähemmän niillä on vaikutusta, mutta toisaalta enpä ole henk koht pelannut yli 144 Hz näytöllä niin vaikea sanoa.

Liiketerävyys ja sulavuus on ihan eri luokkaa tuollaisella, sillä ehdolla että kone pystyy tuollaisia fps lukuja tarjoamaan. Ei nuokaan vie ns. pixel perfect liikettä tuota, mutta eipä nykypeleillä pääse helposti edes noihin fps lukemiin.

Liikkeen epäterävyys on monella sellainen asia että se huomaa vasta kun se selvästi osoitetaan, mutta se jälkeen sen näkee aina. Monelle riittääkin se että liike ei töksähtele matalan fps takia, mutta siitäkin eteenpäin tapahtuu vielä paljon.
Multi framegenin avulla voi hyvinkin päästä. Kun on kolme AI-framea jokaista oikeaa framea kohden - tarvitaan pohjalle vain 120 fps jotta saadaan ruudulle 480 fps. 120 fps on ihan tavoitettavissa high end hardwarella melkein missä tahansa pelissä, mutta ei välttämättä korkeimmilla asetuksilla. Teknisesti ottaen 480 hertsin näytöstä saa toki hyötyä irti jo esim kun fps ylittää 240:n (kun verrataan 240 Hz näyttöön; toki on myös 360 Hz jne. näyttöjä), ja siihen tarvitaan vain 60 fps pohjalle ja loput sitten generoituja frameja.
 
Viimeksi muokattu:
Multi framegenin avulla voi hyvinkin päästä. Kun on kolme AI-framea jokaista oikeaa framea kohden - tarvitaan pohjalle vain 120 fps jotta saadaan ruudulle 480 fps. 120 fps on ihan tavoitettavissa high end hardwarella melkein missä tahansa pelissä, mutta ei välttämättä korkeimmilla asetuksilla. Teknisesti ottaen 480 hertsin näytöstä saa toki hyötyä irti jo esim kun fps ylittää 240:n (kun verrataan 240 Hz näyttöön; toki on myös 360 Hz jne. näyttöjä), ja siihen tarvitaan vain 60 fps pohjalle ja loput sitten generoituja frameja.
Tosin tuo lisäruutujen luonti ei paranna liiketerävyyttä, mutta sulavuutta toki. Liiketerävyys pysyy sen alkuperäisen ruudunpäivitystahdin tasolla (tai käytännössä vähän sen alapuolella).
 
Voisitko listata tähän harrastuksesi ja harrastusvälineesi, niin voin kyseenalaistaa niiden tarpeellisuuden?

Niin, ei kai siinä mitään jos haluaa harrastaa ATK:ta ja maksaa vähän ekstraa. Siltikin on hyvä muistuttaa välillä ihmisille ettei näitä ns. tarvitse, eikä tässä tapauksessa useimmat todennäköisesti edes huomaa kyseisen vimpaimen tuomaa parannusta. :smoke:
 
Noita markkinoidaan pääasiassa esportsiin. Kilpailullisissa peleissä on usein aika helppo saada korkeat ruudunpäivitysnopeudet, ja 480 fps:llä frame time on puolet 240 fps:stä, eli karvan verran nopeammin mahdollista reagoida siihen mitä ruudulla tapahtuu. Liikesulavuus on esportsissa sivuseikka, mutta siitä voi olla iloa tavan tallaajille jotka haluavat maksimoida pelikokemuksen nautintoa.

Liiketerävyys on esporttaajille ERITTÄIN TÄRKEÄ ominaisuus, varmaa tässä 500hz tienoolla jo tärkeämpi kuin se yhden millisekunnin etu siinä että näkee vihun ensin

Pelityypistä riippuen se helpottaa osumista, kohteen tunnistamista ja tiedon keräämistä. Joskus saatat nähdä vihollisen vain ihan vilaukselta, jolloin on merkittävä ero näetkö pelkän blurrimöykyn vai tarkkarajaisesti millainen hahmo kyseessä tai mitä asetta piti kädessä.
 
Näistä 4K@480Hz -vaatimuksista voitaisiin sanoa, että ominaisuudesta on tehty keinotekoisesti pakollinen vaatimus.
Varsinkin, kun ne pelit vaativat noilla spekseillä käytännössä aina kuvanpaskannusteknologian käyttämistä (frame generation, yliskaalausta sekä erilaisista kuvanlaadullisista ominaisuuksista tinkimistä) myös kaikkein tehokkaimmilla 5090-näytönohjaimilla).

Ellei sitten pelaa CS2:sta tai vastaavia pelejä.

Freimit tosin viuhuvat noilla virkistystaajuuksilla sitä vauhtia, että ei tuollaisten puutteiden havannointiin liene aikaa. Mutta onhan se kuvastriimi varmaan ihanan pehmeää.

Mikä siinä jos tämän kokee tarpeelliseksi, mutta kyllähän se maksaa (mikä ei varmaan maksajaa haittaa kun tämä kuitenkin määritellään harrastukseksi, johon kukin saa laittaa niiin paljon rahaa kuin haluaa).
Mielestäni tuolloin on kuitenkin nielaistu näytönohjain- ja monitorivalmistajien syötti napaan asti.

Tähän varmaan mennään ihan keskihintaisissa ratkaisussakin jossakin vaiheessa tulevaisuudessa (muistan ajan, jolloin peleissä tavoiteltiin 30Hz@1080p).

Itselleni riittää aivan erinomaisesti 4K@60-120Hz, eikä hetkellinen pudotus noistakaan ole haitaksi, kunhan pelikokemus muutoin on nautinnollinen.
Surkea peli 4K@480Hz olisi varmaan itselleni tuskallinen kokemus, kun ajattelisin varmaan koko ajan, miten paljon rahaa tähän tulikaan käytettyä.
 
Tosin tuo lisäruutujen luonti ei paranna liiketerävyyttä, mutta sulavuutta toki. Liiketerävyys pysyy sen alkuperäisen ruudunpäivitystahdin tasolla (tai käytännössä vähän sen alapuolella).
Vastauksesi on ristiriidassa blur-busterssien tutkimuksen kanssa. Onko sinulla jokin lähde väitteelle että framegen käänteisesti huonontaa liiketerävyyttä?
 
Viimeksi muokattu:
Niin, ei kai siinä mitään jos haluaa harrastaa ATK:ta ja maksaa vähän ekstraa. Siltikin on hyvä muistuttaa välillä ihmisille ettei näitä ns. tarvitse, eikä tässä tapauksessa useimmat todennäköisesti edes huomaa kyseisen vimpaimen tuomaa parannusta. :smoke:
Tunnen valitettavasti myös oikeassa elämässä ihmisen, jolla on tapana kyseenalaistaa kaikkien muiden tarpeet. Aika vitun rasittava kaveri välillä.
 
Kyllä se näissä hertzeissä menee nii että sitä mitä ei ole kokenut ei tajua kaipaavansa. Kyllä mä ajattelin kans pitkään että 60hz on tarpeeksi kunnes tuli kokeiltua 120hz oli se sitte pc monitori tai puhelimen näyttö. Mutta sitte ku kokeilee sitä nopeampaa ei oikein takaisin hitaampaakaan haluaisi. Toki mulla on vain 165hz näyttö tällä hetkellä enkä nopeampaa ole kokenut, mutta uskallan silti väittää näin. 😁
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 090
Viestejä
4 668 483
Jäsenet
76 550
Uusin jäsen
jonesi666

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom