Jos kävisi niin, että nvidia peesaa hinnoissa ja amd:n markkinaosuus ei kasva merkittävästi alkaa dgpu bisnes näyttämään siinä määrin tappiolliselta että ehkä parempi lopettaa kokonaan siihen satsaaminen. Valveutuneet sijoittajat todennäköisesti vaatisivat amd:ta lopettamaan huonon dgpu bisneksen ja keskittymään konesaliin ja cpu bisneksiin missä menee hyvin.
Täydellinen esimerkki siitä, kuinka osoittaa olevansa melko pihalla siitä, miten mikropiirien suunnittelua tehdään.
Se hankala ja eniten erityisosaamista vaativa homma on se näyttisarkkitehtuurin kehittäminen. Sitä ihan samaa RDNA-sarjan arkkitehtuuria käytetään
1) erillis-GPUissa
2) prossupiirille integroiduissa GPUissa.
3) pelikonsoleissa.
Että pysyy kilpailukykyisenä integroiduissa prossupiireissä ja pelikonsoleissa, sitä GPU-arkkitehtuuria pitää kuitenkin koko ajan hyvin aktiivisesti kehittää.
Että ei, sillä että erillisnäyttisten kehittäminen lopetettaisiin ei säästettäisi merkittävästi ellei samalla ajettaisi alas myös APU-piirien näyttisten kehitystä ja pelikonsolibisnestä, mikä taas käytännössä tarkoittaisi sitä että hyvin merkittävän osan firman tuotteista kehitys ajettaisiin hunningolle.
Lähinnä siinä erillisnäyttiksessä on sitten vähän erilainen muistiohjain ja väylä- ja välimuistiarkkitehtuuri joka skaalautuu vähän suuremmalle ydinmäärälle, sekä erilaiset muistiohjaimet. Näiden kehittäminen ei vaadi mitään hirveän suuria resursseja joissa olisi suuria säätöjä luvassa, mutta jos niiden kehitys ajettaisiin kokonaan alas ja osaaminen katoisi firmasta, sitten oltaisiin helposti ongelmissa tulevaisuudessa.
Ja jos jotkut sijoittajat sen erillis-GPU-bisneksen lopettamista vaatisivat, ne nimenomaan eivät olisi valveutuneita sijoittajia vaan typeriä kvartaalitaloussijoittajia joita ei kiinnosta firman pitkän tähtäimen menestys vaan se, että miten saadaan seuraavien 3 kuukauden tulos maksimoitua vaikka firma menisi tulevaisuudessa totaalisen kuralle.
Jos nyt johonkin amd:n kannattaisi erityisesti satsata se on ohjelmistotuki.
Välimuisti- , muistiohjain- tai väyläexpertti ei muutu 3d-graffa-ajurikoodariksi sormia napsauttamalla.
Pelkkä rauta ei riitä tänä päivänä. vrt. esim. nvidian optimoinnit ja myös omat pluginit adobe tuotteisiin ja davinci resolveen. Pitäisi innovoida eikä peesata softapuolella(kin).
Innovoida == tehdä omia suljettuja standardeja joiden rautatoteutukseen itsellä on monopoli?
Softatuki aika akuutisti tuttu kun olen etsinyt 8k videoeditointiin läppäriä(mukana matkassa, akunvarassa) ja sen kylkeen pöytäkonetta millä saa raskaimmat kohinanpoistot, kuvanskaalaukset yms. loppurenderöintiin. Pelkkä raudan speksilista ja 3dmark ei tee autuaaksi.
nVidia on pollutoinut maailman suljetuilla rajapinnoillaan. Se, että kolmas osapuoli koodaa softansa käyttäen nVidian suljettuja rajapintoja eikä voimia rajapintoja ei ole pääsiallisesti nVidian kilpailijoiden vika.
Enivei väärä ketju tähän vääntöön. Lopetan tähän. Toivoin ennemmin keskustelua uudesta huhusta missä rdna4:en myyniintuontia mahdollisesti lykätty koska kanavassa liikaa rdna3:sta.
Toivot keskustelua jostain mutta ranttäät ihan muista asioista? Kannattaa ehkä katsoa peiliin sitten.
ja näistä "huhuista":
Itse en antaisi MLiD:n videoille käytännössä juuri mitään painoarvoa, ainakaan tässä asiassa. Julkiaisevat ties mitä totaalista huuhaata olevia huhuja, ovat hyvin usein väärässä, ja sitten kun joskus osuvat vahingossa oikeaan, jaksavat pitkään hypettää sitä kuinka raportoivat tästä ensimmäisenä jo kauan sitten ennen muita. Rikkinäinen viisarikellokin näyttää 2 kertaa päivässä oikeaa aikaa.
RDNA4n myyntiintuloa ei ole lykätty, vaan MLiD:n aiemmat väitteet aikaisemmasta myyntiintulosta oli vaan täyttä huuhaata. MLiD ei vaan suostu myöntämään olevansa väärässä vaan keksii tarinoita selitelläkseen virhellisiä väitteitään.