AMD-spekulaatioketju (RDNA:n ja CDNA:n tulevat sukupolvet)

Huhuja on ollut kaikkea 2x-4x säteenjäljitys suorituskyvystä.
Sinulla on enemmän ymmärrystä tästä, onkohan mahdollista että AMD olisi saanut parannettua suorituskykyä 2x/shader-yksikkö ja sen lisäksi kun yksiköiden määrä on myös 2x niin periaatteessa molemmat huhut voisi pitää paikkaansa?
Vai onko tuo 2x /yksikkö turhan optimistinen?

Ei ole realistista, raa'an tehon osalta päinvastainen on käytännössä realisempaa, joskus epätodennäköistä.

AMDllä törmäystarkastusyksiköt on integroitu tekstuuriyksiköihin(TMU), ja TMU:t taas on shader-ytimien kyljessä.

RDNA3ssa ytimet on ilmeisesti tuplasti järeämpiä siten, että jokaisella ytimellä on tuplamäärä shader-linjoja

Mahdollista olisi, että TMUiden määrä/ydin olisi pysynyt ennallaan, vaikka shader-linjojen määrä/ydin olisi tuplattu. Tällöin säteenjäljityksen törmäystarkastusten suorituskyky/shader-määrä olisi puolittunut

Se, että TMUiden määrä/ydin nelinkertaistettaisiin ei vaikuta realistiselta, eikä myöskään se, että jokaisen TMUn säteenjäljitysnopeus tuplattaisiin (koska tällöin ei voitaisi hyödyntää niin hyvin sitä siellä jo TMUiden takia olemassaolevaa rautaa).


Huhut >2x säteenjäljitysuorituskyvystä perustuu täysin siihen, että kun shader-linjojen määrä nousee yli tuplasti suuremmaksi, oletetaan että TMUiden ja samalla niissä olevien säteenjäljitysyksiköiden määrä nousee samalla kertoimella.


Mutta suurin ongelma AMDllä ei ole se raaka törmäystarkastusnopeus vaan kaikki muu siinä ympärillä. Siinä teoreettisessa raa'assa törmäystarkastusnopeudessa RDNA2 ei ole kovin pahasti nVidian 3000-sarjaa jäljessä, ongelma on se, että se kaikki muu siinä ympärillä joka AMDllä tehdään (ajurien) softalla hidastaa selvästi, kun taas nVidialla osa siitä kaikesta muusta tehdään raudalla ja osa paremmin optimoidulla (ajurien) softalla.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli tällainen vastaan:


Eli jotain parannusta lienee luvassa myös säteenjäljityksen BVH-puun läpikäyntiin. Todennäköisintä lienee, että se tehdään edelleen softalla (toisin kuin nVidialla jolla se tehdään raudalla), mutta tuon uuden käskyn avulla sen softatoteutus on tehokkaampi, kuormittaa shader-yksiköitä vähemmän ja on energiatehokkaampi.

Millainen vaikutus tuollaisella voisi teoriassa olla jos ajateltaisiin sen BVH puun läpikäynnin olevan jonkinlainen pullonkaula?
 
Millainen vaikutus tuollaisella voisi teoriassa olla jos ajateltaisiin sen BVH puun läpikäynnin olevan jonkinlainen pullonkaula?
No teoriassa, kun meillä ei ole mitään oikeaa tietoa missä se pullonkaula milloinkin on, BVH-puun läpikäynti nopeutuisi x% jolloin pystyisi enemmän säteitä ampumaan samaan aikaikkunaan. Se että mikä se prosentuaalinen vaikutus on jää kysymysmerkiksi, ja se että onko joku muu asia pullonkaula sen jälkeen.

Ainoa oikea tapa tarkastella ja testata asiaa on odottaa että se Cyberpunkki saadaan psycho-RT:llä testipenkkiin ja verrataan että mikä on ero 6900xt ja 7900xt välillä. Itse odottaisin että ainakin 3090RTX tasolle saataisiin RT teho. 4090 tasosta varmaan turha uneksia. Aina kuitenkin kiva yllättyä.
 
Ongelma vaan on siinä että ne ns. pirkka kortit alkaa olla melko kalliita nykyisin myös. Esim. ittellä jos kipuraja on siinä 500€ niin ei sillä yksinkertaisesti saa oikein mitään järkevää muuta kuin käytettynä. Kun Vega 56 hankin niin silloin tuli jo ns. tuplattua budjetti. Aiemmin näyttikset joita olen hankkinut ovat pyörineet siellä 200€ hujakoilla. En todellakaan ole valmis tuplaamaan budjettia joka kerta kun näyttistä päivitän. Saa jäädä minun puolesta hankkimatta.
Nyt tuntuu että tuolla 200-300€ budjetilla ei saa edes pirkkakorttia kun vielä taannoin sillä sai lähes top of the line kortti kuten HD7870XT.

RTX3060 sillä saisi, mutta se olisi vain 31% parannus nykyiseen Vega 56. AMD puolelta saisi 6650XT jolla tulisi 50% lisää joka alkaisi jo olla sellainen että voisi harkita, mutta en oikein tiedä onko enää järkeä alkaa ostaa moista kun uutta on kohta tulossa, tosin voi mennä vielä puolikin vuotta että niitä uusia pirkkatason kortteja tulee. Käytettynä saisi huomattavasti suuremman loikan.

Täytyy vain odottaa hieman pidempään. 2019 kesäkuussa uutena Sapphire Radeon RX Vega 64 392,72€ Saksan Amazonista (vs julkaisupäivä elokuun 14. 2017 eli noin 2 vuotta odottelua, julkaisussa hinta oli oikeasti 1214€ ja halvimmillaan myyty noin 600€ hintaan kun kalleimmillaan kortti ollut noin lähes 1600€ hintaseurannan mukaan Suomesta ostettuna siis Saphiren malli tosin kuvan mukaan tuossa olisi vain 1kpl tuulettimia eli huonompi versio?). Myyty joskus maaliskuussa 2022 about samaan hintaan jolloin siirtymä 6700XT korttiin noin 150€. Toki jos ei ollut valmis myymään silloin (tai vielä parempi 2021) Vega 56/64 korttia se hinta uudesta tuli olemaan aika kallis.

Normaalisti itsekään en ole ikinä (TM) maksanut 250-400€ väliltä enempää näytönohjaimesta mutta nyt tuo 6700XT AMD:n omasta kaupasta on uusi ennätyshinta.
 
Onhan nuo korttien ennakoidut hinnat aivan järkyttävän suuria, vaikka olisivatkin Nvidian vastaavia hieman halvempia. Omat Vegat 64+56 ostin muistaakseni 500€+450€ hintaan (toki 64 briteistä julkaisussa ja 56 vähän käytettynä). Sen jälkeen 6900XT uutena Torista 900€ ja sen leipoessa kiinni jouduin ostamaan 3080 Ti:n 1250 dollarilla.

Trendi on aivan järkyttävällä tahdilla noussut viime vuosina, eikä tätä selitä mitenkään yleinen "mutku nykykortit on parempia kuin vanhat!" huutelu. Tekniikka kehittyy ja asiakkaista voisi/pitäisi kilpailla mielestäni suhteellisen vakailla tai pienen nousun hintatasolla. En usko että tuotantokustannukset selittävät nykyistä hintatasoa käytännössä mitenkään, enemmän uskon kryptobuumiin ja sen jälkeen asiakkaiden totuttamiseen uuteen tasoon.

Vaimolle olisi tarkoitus ostaa tästä sukupolvesta uusi ohjain korvaamaan 1070, toivottavasti AMD yllättäisi erinomaisella rasterointi / VR-kortilla n. 1k€ hintaluokassa. Sen olisin valmis maksamaan suhteellisen tyytyväisenä, mutta omat odotukset on enemmän luokassa >700€ 4060 / RX 7700, mikä tuntuu aivan liian kalliilta suhteelliseen kortin teholuokkaan nähden.
 
Vaikka täällä kaikki inhoaakin AdoredTV tuotoksia niin tässä yksi mielenkiintoinen:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Tuossa videolla on selitetty aika hyvin miten tämä GPU chiplet järjestelmä oikein kannattaa. Kyse ei tällä kertaa olekaan rahallisesta kannattavuudesta vaan aivan muusta. Nyt AMD voi tehdä yhden ison GPU chipletin ja sen logiikka tulee skaalautumaan hyvin nykyisillä ja uusilla prosesseilla. Samaan aikaan on merkkejä siitä että cache ja varsinkin IO ei enää juuri skaalaudu, vaikka mitä yrittää.

Nvidia puolestaan joutuu käyttämään joka generaatiossa xxx mm² tilan cachelle. Isompi cache on tarpeen tehokkaammilla piireillä, joten nvidia joutuu uhraamaan piiriä entistä enemmän sille huonosti skaalautuvalle cachelle. AMD puolestaan voi pinota cache lastuja päällekäin. Eka generaatio 1 tasoisia, ensi kerralla 2 tasoisia, sitten jos tarvii niin 3 tasoisia. Ne eivät edes maksa niin paljoa per mm² koska voidaan tehdä vanhemmalla nodella.

Hienous tulee siitä että nyt AMD voi RDNA3 kanssa/jälkeen tehdä ~300 mm² laskentapiirin, mutta se ei ole lähelläkään maksimia mitä "5nm" nodella voi tehdä. Mikään ei estä AMD:tä tuplaamasta sitäkin 600 mm² kokoon, mikä on silti pienempi kuin nvidian AD102 piiri. Lähes kaikki mitä tuossa laskentapiirissä on, skaalautuu erittäin hyvin nodelta nodelle. Eli seuraavat pari kolme vuotta AMD "chiplet" GPU tulee lyömään pöytään sellaisia nopeushyötyjä että nvidian ainoa vastaus on tekoälyllä generoidut framet. Siihenhän nuo "real_frames" viittauksetkin varmaan viittaa. Eli parin vuoden päästä nvidia on aivan kusessa kun AMD voi skaalata tehoja todella paljon ja nvidia jumittaa monoliittipiirien ~maksimikoossa. Tässä generaatiossa AMD siis heivaa skaalautumaatomat osat pois tieltä ja käyttää tilan laskennalle.
 
Vaikka täällä kaikki inhoaakin AdoredTV tuotoksia niin tässä yksi mielenkiintoinen:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Tuossa videolla on selitetty aika hyvin miten tämä GPU chiplet järjestelmä oikein kannattaa. Kyse ei tällä kertaa olekaan rahallisesta kannattavuudesta vaan aivan muusta. Nyt AMD voi tehdä yhden ison GPU chipletin ja sen logiikka tulee skaalautumaan hyvin nykyisillä ja uusilla prosesseilla. Samaan aikaan on merkkejä siitä että cache ja varsinkin IO ei enää juuri skaalaudu, vaikka mitä yrittää.

Nvidia puolestaan joutuu käyttämään joka generaatiossa xxx mm² tilan cachelle. Isompi cache on tarpeen tehokkaammilla piireillä, joten nvidia joutuu uhraamaan piiriä entistä enemmän sille huonosti skaalautuvalle cachelle. AMD puolestaan voi pinota cache lastuja päällekäin. Eka generaatio 1 tasoisia, ensi kerralla 2 tasoisia, sitten jos tarvii niin 3 tasoisia. Ne eivät edes maksa niin paljoa per mm² koska voidaan tehdä vanhemmalla nodella.

Hienous tulee siitä että nyt AMD voi RDNA3 kanssa/jälkeen tehdä ~300 mm² laskentapiirin, mutta se ei ole lähelläkään maksimia mitä "5nm" nodella voi tehdä. Mikään ei estä AMD:tä tuplaamasta sitäkin 600 mm² kokoon, mikä on silti pienempi kuin nvidian AD102 piiri. Lähes kaikki mitä tuossa laskentapiirissä on, skaalautuu erittäin hyvin nodelta nodelle. Eli seuraavat pari kolme vuotta AMD "chiplet" GPU tulee lyömään pöytään sellaisia nopeushyötyjä että nvidian ainoa vastaus on tekoälyllä generoidut framet. Siihenhän nuo "real_frames" viittauksetkin varmaan viittaa. Eli parin vuoden päästä nvidia on aivan kusessa kun AMD voi skaalata tehoja todella paljon ja nvidia jumittaa monoliittipiirien ~maksimikoossa. Tässä generaatiossa AMD siis heivaa skaalautumaatomat osat pois tieltä ja käyttää tilan laskennalle.

Vaikka täysin offtopiccia: Niin erinomaisesti referoitu videolinkkaus. En koe edes tarvetta yrittää avata videota!
 
  • Tykkää
Reactions: Oss
Millainen vaikutus tuollaisella voisi teoriassa olla jos ajateltaisiin sen BVH puun läpikäynnin olevan jonkinlainen pullonkaula?

Ei se BVH-puun läpikäyminen varsinaisesti yksin ole suuri pullonkaula vaan pikemminkin sen kautta, että kun se kuormittaa shader-ytimiä, niin sitten shader-ytimille jää vähemmän aikaa tehdä kaikkea muuta, esim
* Ajaa sitä koodia, mikä suoritetaan kun törmäyskohta on löytänyt (toisiosäteiden laukaisu, valojen summan laskeminen eri lähteistä jne)
* Seuraavan framen BVH-puun rakennus
* Mahdolliset fysiikka- tai NPC-hahmojen tekoälylaskutoimitukset
* (edellisen framen) kuvan jälkikäsittely kuten kohinanvaimennus tai skaalaus

Mikäli vaan pyöritetään jotain hyvin yksinkertaista staattista sceneä eikä tehdä mitään muuta, RDNA2 ei välttämättä ole pahasti nVidian 3000-sarjaa jäljessä. Mutta sitten kun pyöritetään monimutkaista peliä jossa on paljon dynaamista geometriaa (BVH-puusta suuri osa tarvii rakentaa uusiksi joka framella), ja lisäksi käytetään näyttistä muuhunkin kuin graffan laskemiseen, nykyinen shader-kuormitus tuntuu selvästi hidastavasti.

Se, että tuo puun läpikäynti saadaan hiukan tehokkaammaksi vähentää sitä paljonko tätä hidastusta tosimaailman monimutkaisemmissa tilanteissa tulee.

En lähde sanomaan mitään prosenttilukemia koska kyse on niin tilannekohtaisesta asiasta.
 
Vaikka täällä kaikki inhoaakin AdoredTV tuotoksia niin tässä yksi mielenkiintoinen:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Tuossa videolla on selitetty aika hyvin miten tämä GPU chiplet järjestelmä oikein kannattaa. Kyse ei tällä kertaa olekaan rahallisesta kannattavuudesta vaan aivan muusta. Nyt AMD voi tehdä yhden ison GPU chipletin ja sen logiikka tulee skaalautumaan hyvin nykyisillä ja uusilla prosesseilla. Samaan aikaan on merkkejä siitä että cache ja varsinkin IO ei enää juuri skaalaudu, vaikka mitä yrittää.

Nvidia puolestaan joutuu käyttämään joka generaatiossa xxx mm² tilan cachelle. Isompi cache on tarpeen tehokkaammilla piireillä, joten nvidia joutuu uhraamaan piiriä entistä enemmän sille huonosti skaalautuvalle cachelle. AMD puolestaan voi pinota cache lastuja päällekäin. Eka generaatio 1 tasoisia, ensi kerralla 2 tasoisia, sitten jos tarvii niin 3 tasoisia. Ne eivät edes maksa niin paljoa per mm² koska voidaan tehdä vanhemmalla nodella.

Hienous tulee siitä että nyt AMD voi RDNA3 kanssa/jälkeen tehdä ~300 mm² laskentapiirin, mutta se ei ole lähelläkään maksimia mitä "5nm" nodella voi tehdä. Mikään ei estä AMD:tä tuplaamasta sitäkin 600 mm² kokoon, mikä on silti pienempi kuin nvidian AD102 piiri. Lähes kaikki mitä tuossa laskentapiirissä on, skaalautuu erittäin hyvin nodelta nodelle. Eli seuraavat pari kolme vuotta AMD "chiplet" GPU tulee lyömään pöytään sellaisia nopeushyötyjä että nvidian ainoa vastaus on tekoälyllä generoidut framet. Siihenhän nuo "real_frames" viittauksetkin varmaan viittaa. Eli parin vuoden päästä nvidia on aivan kusessa kun AMD voi skaalata tehoja todella paljon ja nvidia jumittaa monoliittipiirien ~maksimikoossa. Tässä generaatiossa AMD siis heivaa skaalautumaatomat osat pois tieltä ja käyttää tilan laskennalle.


Mikään ei estä nVidiaa esim. 5000-sarjassa laittamasta myös muistiohjainta ja uloimman tason välimuistia eri piilastulle, joka valmistettaisiin suuremmalla valmistusprosessilla.

Että spekulaatio siitä että AMD voisi julkaista 600mm^2 piilastun mutta nVidia ei voisi julkaista piiriä jossa muistiohjaimet on eri piilastulla perustuu täysin rikkinäiseen logiikkaan. AMDllä ei ole mitään merkittävää oikeaa teknistä etumatkaa nVidiaan nähden MCM:ään liittyvissä tekniikoissa, AMD vaan tässä sukupolvessa päätti ottaa MCMn käyttöön kuluttajapiireissään ja nVidia ei päättänyt ottaa sitä käyttöön kuluttajapiireissään tässä sukupolvessa.
 
Ei se BVH-puun läpikäyminen varsinaisesti yksin ole suuri pullonkaula vaan pikemminkin sen kautta, että kun se kuormittaa shader-ytimiä, niin sitten shader-ytimille jää vähemmän aikaa tehdä kaikkea muuta, esim
* Ajaa sitä koodia, mikä suoritetaan kun törmäyskohta on löytänyt (toisiosäteiden laukaisu, valojen summan laskeminen eri lähteistä jne)
* Seuraavan framen BVH-puun rakennus
* Mahdolliset fysiikka- tai NPC-hahmojen tekoälylaskutoimitukset
* (edellisen framen) kuvan jälkikäsittely kuten kohinanvaimennus tai skaalaus

Mikäli vaan pyöritetään jotain hyvin yksinkertaista staattista sceneä eikä tehdä mitään muuta, RDNA2 ei välttämättä ole pahasti nVidian 3000-sarjaa jäljessä. Mutta sitten kun pyöritetään monimutkaista peliä jossa on paljon dynaamista geometriaa (BVH-puusta suuri osa tarvii rakentaa uusiksi joka framella), ja lisäksi käytetään näyttistä muuhunkin kuin graffan laskemiseen, nykyinen shader-kuormitus tuntuu selvästi hidastavasti.

Se, että tuo puun läpikäynti saadaan hiukan tehokkaammaksi vähentää sitä paljonko tätä hidastusta tosimaailman monimutkaisemmissa tilanteissa tulee.

En lähde sanomaan mitään prosenttilukemia koska kyse on niin tilannekohtaisesta asiasta.

Jotenkin tää nyt kuulostaa siltä, että saattaa auttaa just oikeessa kohtaa sitä suorituskykyä sit kokonaisuuden kannalta saavuttamaan lähemmäs teoreettista maksimia.
 
Tuonkin julkaisuhinta suomessa oli ~1500€? Vuosia myöhemmin tehokkaamman kortin sama julkaisuhinta onkin kallis, kai se on uskottava.

Niin ja kuka tervejärkinen ei pitänyt 2080ti julkaisussa kalliina? Ehkä ne jotka selvästi keskiansion yläpuolella, jolloin käsite kallis on jotain muuta. Noin muuten 2080ti launchissa kyllä pöyristeltiin hintaa ihan kuten tehdään nytkin näiden high end -korttien kohdalla. Mutta eipä näitä tavallisille pelaajille ole tarkoituskaan myydä, vaan lippulaivat ovat QHD / 4k high endiä niille, jotka haluaa ultra-asetuksia ja/tai korkeampaa FPS.

Huomenna näkee miten AMD on omansa hinnoitellut. Periaatteessa nyt olisi mahdollisuus ryöstää Nvidialta markkinaosuutta agressiivisella hinnoittelulla, mutta en tiedä onko se realistista valmistuskustannukset ja kehityskulut huomioiden, lisäksi GPU-markkina on tuhdissa kunnossa jo valmiiksi, joten ehkä sitä kysyntää ei AMD:nkaan korteille just nyt älyttömästi ole. Ainakaan tuolla high endissä.
 
Niin ja kuka tervejärkinen ei pitänyt 2080ti julkaisussa kalliina? Ehkä ne jotka selvästi keskiansion yläpuolella, jolloin käsite kallis on jotain muuta. Noin muuten 2080ti launchissa kyllä pöyristeltiin hintaa ihan kuten tehdään nytkin näiden high end -korttien kohdalla. Mutta eipä näitä tavallisille pelaajille ole tarkoituskaan myydä, vaan lippulaivat ovat QHD / 4k high endiä niille, jotka haluaa ultra-asetuksia ja/tai korkeampaa FPS.

2080Ti ja oikeastaan koko 2000 sarjan hinta tehosuhde oli aivan hemmetin surkea. Ei olisi tullut mieleenkään ostaa 2080Ti korttia yli tonnilla, kun parannusta 1080Ti:n oli se maks 30%

Eli kyllä näiden menekki on vaikuttaa myös se, että kuinka paljon sillä rahalla saa sitä tehoa lisää.
 
2080Ti ja oikeastaan koko 2000 sarjan hinta tehosuhde oli aivan hemmetin surkea. Ei olisi tullut mieleenkään ostaa 2080Ti korttia yli tonnilla, kun parannusta 1080Ti:n oli se maks 30%

2000-sarjan hinta-tehosuhde säteenjäljitystä käyttäessä oli 5-10 kertaa mitään aiempia näyttiksiä parempi, koska aiemmilla korteilla kaikki tehtiin softalla.

Tästä on "aivan hemmetin surkea" todella kaukana.

Ja silloinkin kun säteenjäljitystä ei käytetty ja CPU ei ole pullonkaulana nopeutus oli keskimäärin hiukan yli 30% (joillain peleillä selvästi yli, joillain hiukan alle), että "maks 30%" myös puppua.


Mutta tosiaan ylipäätään nVidian kalliimpien ti-korttien ostamisessa ei ole normaalikuluttajalle pelikäyttöön mitään järkeä, koska peleistä voi nauttia paljon halvemmallakin raudalla. Tyhmä ei kuitenkaan ole se, joka pyytää, vaan se, joka maksaa. Ihmisiltä on täysin kadonnut suhteellisuudentaju sen suhteen, paljonko tehoa oikeasti tarvitaan siihen että peleistä voi nauttia ja paljonko porukkaa maksaa siitä että saa FPS-mittarin näyttämään hiukan suurempia lukemia tai voi käyttää hiukan suurempaa AA-moodia, hiukan tarkempia tekstuureita tai pelata peliä suuremmalla natiiviresoluutiolla. Ja nVidia vaan käyttää hyväkseen tätä ihmisten suhteellisuudentajun puutetta tehdessään ylijäreitä näyttispiirejä joissa pelikäytössä ei ole mitään järkeä.



Mutta meinaa mennä offtopiciksi, voisi yrittää vähän palata asiaan:

Huhujen mukaan tuo N31:n varsinainen laskentapiiri olisi n. puolet 4090n (AD102) koosta ja sen päälle olisi sitten vielä kolmasosan verran vanhalla halvemmalla valmistustekniikalla vastutettuja muistiohjainpiirejä => pinta-alaa kokonaisuudessaan luokkaa viisi kuudesosaa(83%), mutta normalisoituna valmistusprosessin hinnan mukaan menee jonnekin 72 % <70% luokkaan. Mutta kun laskee sen, että pienemmillä piireillä saannot paremmat, pudonnee jonnekin n.60 <60% luokkaan, tosin kalliimpi paketointi nostanee hiukan.

Eli olettaisin, että N31:n valmistuskustannusten voi olettaa olevan luokkaa kaksi kolmasosaa 60% 4090n valmistuskustannuksista, mikäli saannot on jotain "keskiluokkaa". Mutta mikäli saannot on huonot, ero kasvaa suuremmaksi ja mikäli saannot on erinomaiset, menee luokkaa kahteen kolmasosaan

4080(AD103) on sitten merkittävästi pienempi piiri kuin 4090, siihen verrattuna N31 olisi n. 80% pinta-alasta + IO-piirit yli puolet lisää päälle kokonaisuudessaan yli 130% pinta-alaa. nVidian kalliimman valmistustekniikan takia varmaan aika samaa luokkaa valmistuskustannukset.

Ja N32 ja AD104 on sitten vielä selvästi halvempia, todennäköisesti melko samassa kustannusluokassa, N32 ehkä inasen halvempi.

Mutta AMD varmaan todennäköisesti hinnoittelee piirinsä selvästi nVidiaa aggressiivisemmin, tyytyen pienempään katteeseen.

edit: ainiin, alunperin unohdin, että nvidian 4000-sarjan valmistustekniikka ei ole tasan sama N5 kuin mikä AMDn varsinaisella laskentapiilastulla vaan tuo epämääräinen "4N" joka on vähän viilattu N5, ja sen hinnasta pinta-alaa kohtaan ei ole varmaa tietoa, vähän korjasin nyt laskelmiani oletuksella että ero näiden hinnassa olisi jotain 10% luokkaa.


Mutta lisätekijänä hintaan on myös erilaiset muistit - nVidia käyttää uutta epästandardia GDDR6X:ää jota valmistaa vain Micron, kun taas AMD käyttää standardia GDDR6sta, joskin ehkä suuremmilla kellotaajuuksilla kuin mihin se alunperin standardoitiin. Micron voi potentiaalisesti rahastaa GDDR6X:llä kun niitä muut ei myy, mutta toisaalta suurten nopeuksien saavuttaminen GDDR6lla voi olla vaikeampaa ja suuren nopeuden GDDR-muistit voivat nousta myös kalliimmiksi jos niissä esim. saannot jää huonommiksi - en sanoisi varmuudella kumpaankaan suuntaan, mikä on tilanne muistien hinnan suhteen kalliissa malleissa.

Halvemmissa malleissa, joissa ei käytetä nopeimpia mahdollisia muisteja, AMDn käyttämä GDDR6 tullee varmaan olemaan halvempaa kuin nVidian käyttämä GDDR6X kun markkinatalous toimii ja tarjonnan ollessa hyvää korttivalmistaja voi ostaa muistit sieltä, mistä halvimmalla saa.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta tosiaan ylipäätään nVidian kalliimpien ti-korttien ostamisessa ei ole normaalikuluttajalle pelikäyttöön mitään järkeä, koska peleistä voi nauttia paljon halvemmallakin raudalla. Tyhmä ei kuitenkaan ole se, joka pyytää, vaan se, joka maksaa. Ihmisiltä on täysin kadonnut suhteellisuudentaju sen suhteen, paljonko tehoa oikeasti tarvitaan siihen että peleistä voi nauttia ja paljonko porukkaa maksaa siitä että saa FPS-mittarin näyttämään hiukan suurempia lukemia tai voi käyttää hiukan suurempaa AA-moodia, hiukan tarkempia tekstuureita tai pelata peliä suuremmalla natiiviresoluutiolla. Ja nVidia vaan käyttää hyväkseen tätä ihmisten suhteellisuudentajun puutetta tehdessään ylijäreitä näyttispiirejä joissa pelikäytössä ei ole mitään järkeä.

Joo, olen ihmetellyt samaa. Ainakin mulla on muutakin tekemistä kuin pelaaminen, niin ei huvita käyttää siihen tolkuttomia summia... jos tyytyy kultasilmähifistelyn sijaan 60fps tienoille, esim. 3060 ti riittää ihan hyvin pelaamiseen 1440p-resolla.
 
Joo, olen ihmetellyt samaa. Ainakin mulla on muutakin tekemistä kuin pelaaminen, niin ei huvita käyttää siihen tolkuttomia summia... jos tyytyy kultasilmähifistelyn sijaan 60fps tienoille, esim. 3060 ti riittää ihan hyvin pelaamiseen 1440p-resolla.

Tuohon riittää melkein RTX 3050 kun ainakin niissä omissa moderneissa peleissä (lähinnä warzone ja ACC) riitti RX 6600 XT tuonne 90fps tienoolle kohtuu korkeilla asetuksilla
 
Mutta tosiaan ylipäätään nVidian kalliimpien ti-korttien ostamisessa ei ole normaalikuluttajalle pelikäyttöön mitään järkeä, koska peleistä voi nauttia paljon halvemmallakin raudalla. Tyhmä ei kuitenkaan ole se, joka pyytää, vaan se, joka maksaa. Ihmisiltä on täysin kadonnut suhteellisuudentaju sen suhteen, paljonko tehoa oikeasti tarvitaan siihen että peleistä voi nauttia ja paljonko porukkaa maksaa siitä että saa FPS-mittarin näyttämään hiukan suurempia lukemia tai voi käyttää hiukan suurempaa AA-moodia, hiukan tarkempia tekstuureita tai pelata peliä suuremmalla natiiviresoluutiolla. Ja nVidia vaan käyttää hyväkseen tätä ihmisten suhteellisuudentajun puutetta tehdessään ylijäreitä näyttispiirejä joissa pelikäytössä ei ole mitään järkeä.
Asiassa ei ole mitään kummalista missään mielessä. Asia ei poikkea mistään harrastamisesta tai oikeastaan mistään elämän osa-alueesta yhtään mitenkään. Voisi asua ja pärjäisi 700 neliön tontilla 80 neliön omakotitalossa, mutta hehtaarin tontti ja 200 neliön talo on kivempi joillekin. Pilkille pääsisi papan vuonna 82 ostamalla lynx 5900:lla ihan hyvin, mutta silti alla on lynx shredder 850 e-tec turbo joillakin.

Konkreettinen hyöty on ehkä kovin kaukana että pilkille voi ajella keulat pystyssä. Mutta itseä hymyilyttää.

Aivan täysin turha itkeä tai edes kommentoida tuollasista asioista.
 
Asiassa ei ole mitään kummalista missään mielessä. Asia ei poikkea mistään harrastamisesta tai oikeastaan mistään elämän osa-alueesta yhtään mitenkään. Voisi asua ja pärjäisi 700 neliön tontilla 80 neliön omakotitalossa, mutta hehtaarin tontti ja 200 neliön talo on kivempi joillekin. Pilkille pääsisi papan vuonna 82 ostamalla lynx 5900:lla ihan hyvin, mutta silti alla on lynx shredder 850 e-tec turbo joillakin.

Konkreettinen hyöty on ehkä kovin kaukana että pilkille voi ajella keulat pystyssä. Mutta itseä hymyilyttää.

Aivan täysin turha itkeä tai edes kommentoida tuollasista asioista.

Täysin samaa mieltä! Ihmiset saavat käyttää rahojaan juuri niin kuin haluavat, eikä heitä tarvitse kutsua tyhmiksi (kun maksavat näistä tuotteista) tai sanoa, ettei heillä ole suhteellisuuden tajua. Jokainen tehköön rahoillaan, mitä haluaa ja markkinoiden high-end tuotteet ei ole suunnattu kaikille.

Kyllä markkinatalous asettaa hinnat oikealle tasolle, jos näitä uusia kortteja esimerkiksi ei myydä AMD:n tai Nvidian asettamien tavoitteiden mukaisesti.
 
Joo, olen ihmetellyt samaa. Ainakin mulla on muutakin tekemistä kuin pelaaminen, niin ei huvita käyttää siihen tolkuttomia summia... jos tyytyy kultasilmähifistelyn sijaan 60fps tienoille, esim. 3060 ti riittää ihan hyvin pelaamiseen 1440p-resolla.

On olemassa erilaisia pelaajia ja eri tarpeita.

Tällä hetkellä esimerkiksi VR -simulaattoripelaajilla kuten itselläni, vastaava tyytyminen voi tarkoittaa tarvetta RTX 3080 peleissä AC ja RBR. Ja RTX 4090 peleissä ACC ja DR2.0.

Sitten kun halutaan kultasilmähifistellä, aikaisemmin mainituissa peleissä tarvitaan se RTX 4090, ja jälkimmäisissä peleissä odotellaan vielä RTX 5090.

Toivotaan että RDNA3 myötä, tai muusta syystä, hinnat pikkuhiljaa laskisi ettei tarvisi käyttää tolkuttomia summia näihin huippuluokan kortteihin.
 
Täysin samaa mieltä! Ihmiset saavat käyttää rahojaan juuri niin kuin haluavat, eikä heitä tarvitse kutsua tyhmiksi (kun maksavat näistä tuotteista) tai sanoa, ettei heillä ole suhteellisuuden tajua. Jokainen tehköön rahoillaan, mitä haluaa ja markkinoiden high-end tuotteet ei ole suunnattu kaikille.

Tietysti ihmiset käyttävät rahojaan miten haluavat ja se on itsestään selvää ettei high-end tuotteet ole kaikille. Mutta myös se on fakta että kovin monelle tuntuu unohtuvan "normaalien osien" hintojen rajat. Eli moni miettii ostaako pelikonsolin vai noin 1000€ hintaisen PC:n. Sanotaan 1500€ kun näyttö, hiiri, näppäimistö ja kaiuttimet (tai kuulokkeet ja mikki) pitäisi myös saada.

Sitten löytyy ihmisiä jotka lähinnä trollaavat foorumeilla kertoen (jo ennen julkaisua) miten heillä on jo käytössä uusin 2500€ tjsp. näytönohjain tai päälle 1000€ prosessori, ihmetellen luokkaa "miten joku voi olla niin köyhä" ettei ole varaa / ostanut jotain.

En siis sano etteikö tältäkin foorumilta löydy paljonkin porukkaa joka on ostanut esim. 6950X / 3090TI kortteja, tai joilla olisi 5950X prosessoria. Mutta löytyy myös monia joilla on alla jotain 2600K ja HD 7970 / GTX 680 tai Vega 56.

Samaa voisi sanoa asunnoista tai autoista, jos haluaa ostaa miljoonien linnan se kyllä onnistuu, joku toinen taas asuu vuokralla kerrostalossa. Joku kulkee rolls roycella kun toinen käyttää julkista tai kävelee. Se on jokaisen asia eikä sitä sopisi tuomita. Tietysti ikävää jos sitten tulee kertomaan miten sähkön ja bensan hinta haittaa...

Täytyy siis lähinnä muistaa että joillekin vanhemmat ostavat "parasta". Joillekin tämä on taas harrastus sekä intohimo (jopa kohtuullisen halpa sellainen, paljonko maksaa uusia vaikka autoa parin vuoden välein?) ja joillekin taas lähes unohtunut tapa (kyllä esimerkin vuoksi sanottakoon että löytyy PS2 kaapista DVD elokuvia varten vaikka nykyisin käytössä PS3 mitä käytän lähinnä BR ja DVD elokuvien toistoon enkä varmaan noin 8 vuoteen ole yhtäkään peliä sillä edes avannut).
Monelle jopa kännykkä on korvannut tietokoneen (sillä katsotaan sähköposti, facebook, lähetellään whatsup viestit ja luetaan nettiä, katsotaan elokuvia / youtube videoita ja jopa pelataan).
 
Huhupaja julkaisi oletetun dieshotin.

https%3A%2F%2Fbucketeer-e05bbc84-baa3-437e-9518-adb32be77984.s3.amazonaws.com%2Fpublic%2Fimages%2F11acb2db-e9db-4e49-9d75-f72553aec905_551x476.jpeg
 
On olemassa erilaisia pelaajia ja eri tarpeita.

Tällä hetkellä esimerkiksi VR -simulaattoripelaajilla kuten itselläni, vastaava tyytyminen voi tarkoittaa tarvetta RTX 3080 peleissä AC ja RBR. Ja RTX 4090 peleissä ACC ja DR2.0.

Sitten kun halutaan kultasilmähifistellä, aikaisemmin mainituissa peleissä tarvitaan se RTX 4090, ja jälkimmäisissä peleissä odotellaan vielä RTX 5090.

Toivotaan että RDNA3 myötä, tai muusta syystä, hinnat pikkuhiljaa laskisi ettei tarvisi käyttää tolkuttomia summia näihin huippuluokan kortteihin.
Hinnat ovat nousseet ihan yleisesti erinäisissä laitteissa..
Esim siten, että:
Ennen (2020) sisäänostohinta laitteessa X 630e
Nyt 890e

Ennen (2020) sisäänostohinta laitteessa Y 2700e
Nyt 4300e (tämä eräänlainen erikoistietokone, tiettyyn hommaan)

Tuota rataa on kehitystä tapahtunut.
LISÄKSI saatavuus on tyyliin: Odota 6-12kk, niin sitten saa (ehkä tai sitten ei),

En usko, että pula erinäisistä näytistenkään komponenteistä helpottaa. Siellä on kaikenlaista muutakin osia, kuin GPU (joiden hinta on myös noussut reippaasti, koska valmistuskapasiteetti on huipputekniikalla kohtuu rajallinen ja GPU:t on isoja).

Tuskin AMD.lläkään on varaa myydä kovinkaan halvalla tai jos myy, niin menee "ei ooksi" ja väliportaat nostavat hinnat kattoon..
 
Hinnat ovat nousseet ihan yleisesti erinäisissä laitteissa..
Esim siten, että:
Ennen (2020) sisäänostohinta laitteessa X 630e
Nyt 890e

Ennen (2020) sisäänostohinta laitteessa Y 2700e
Nyt 4300e (tämä eräänlainen erikoistietokone, tiettyyn hommaan)

Tuota rataa on kehitystä tapahtunut.
LISÄKSI saatavuus on tyyliin: Odota 6-12kk, niin sitten saa (ehkä tai sitten ei),

En usko, että pula erinäisistä näytistenkään komponenteistä helpottaa. Siellä on kaikenlaista muutakin osia, kuin GPU (joiden hinta on myös noussut reippaasti, koska valmistuskapasiteetti on huipputekniikalla kohtuu rajallinen ja GPU:t on isoja).

Tuskin AMD.lläkään on varaa myydä kovinkaan halvalla tai jos myy, niin menee "ei ooksi" ja väliportaat nostavat hinnat kattoon..

Toisaalta näyttisten myynti on vissiin romahtanut. Esim. nVidian pelinäyttisten myynti laski 2022 Q3:lla kolmanneksella edeltävään vuoteen verrattuna. Voi hyvin olla että Q4 tulee olemaan entistä rankempi, kun 4000-sarjan hinnat ovat taivaissa.

Tuotantokustannukset eivät edelleenkään ole suurin hintoja määrittävä tekijä, kun nVidian katteet ilman tuotekehityskuluja olivat selvästi yli 60%. Joten eiköhän suurin osa hinnoista muodostu asiakkaiden maksuhalun perusteella.

 
Viimeksi muokattu:
Hinnat ovat nousseet ihan yleisesti erinäisissä laitteissa..
Esim siten, että:
Ennen (2020) sisäänostohinta laitteessa X 630e
Nyt 890e

Ennen (2020) sisäänostohinta laitteessa Y 2700e
Nyt 4300e (tämä eräänlainen erikoistietokone, tiettyyn hommaan)

Tuota rataa on kehitystä tapahtunut.
LISÄKSI saatavuus on tyyliin: Odota 6-12kk, niin sitten saa (ehkä tai sitten ei),

En usko, että pula erinäisistä näytistenkään komponenteistä helpottaa. Siellä on kaikenlaista muutakin osia, kuin GPU (joiden hinta on myös noussut reippaasti, koska valmistuskapasiteetti on huipputekniikalla kohtuu rajallinen ja GPU:t on isoja).

Tuskin AMD.lläkään on varaa myydä kovinkaan halvalla tai jos myy, niin menee "ei ooksi" ja väliportaat nostavat hinnat kattoon..
Unohdat kokonaan saatavuus- ja hinta-arviossasi, että ostajia on nyt huomattavasti vähemmän, kuin aikaisemmissa sukupolvissa, johtuen cryptomainauksen kannattamattomuudesta.
 
Vaikka täällä kaikki inhoaakin AdoredTV tuotoksia niin tässä yksi mielenkiintoinen:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Tuossa videolla on selitetty aika hyvin miten tämä GPU chiplet järjestelmä oikein kannattaa. Kyse ei tällä kertaa olekaan rahallisesta kannattavuudesta vaan aivan muusta. Nyt AMD voi tehdä yhden ison GPU chipletin ja sen logiikka tulee skaalautumaan hyvin nykyisillä ja uusilla prosesseilla. Samaan aikaan on merkkejä siitä että cache ja varsinkin IO ei enää juuri skaalaudu, vaikka mitä yrittää.

Nvidia puolestaan joutuu käyttämään joka generaatiossa xxx mm² tilan cachelle. Isompi cache on tarpeen tehokkaammilla piireillä, joten nvidia joutuu uhraamaan piiriä entistä enemmän sille huonosti skaalautuvalle cachelle. AMD puolestaan voi pinota cache lastuja päällekäin. Eka generaatio 1 tasoisia, ensi kerralla 2 tasoisia, sitten jos tarvii niin 3 tasoisia. Ne eivät edes maksa niin paljoa per mm² koska voidaan tehdä vanhemmalla nodella.

Hienous tulee siitä että nyt AMD voi RDNA3 kanssa/jälkeen tehdä ~300 mm² laskentapiirin, mutta se ei ole lähelläkään maksimia mitä "5nm" nodella voi tehdä. Mikään ei estä AMD:tä tuplaamasta sitäkin 600 mm² kokoon, mikä on silti pienempi kuin nvidian AD102 piiri. Lähes kaikki mitä tuossa laskentapiirissä on, skaalautuu erittäin hyvin nodelta nodelle. Eli seuraavat pari kolme vuotta AMD "chiplet" GPU tulee lyömään pöytään sellaisia nopeushyötyjä että nvidian ainoa vastaus on tekoälyllä generoidut framet. Siihenhän nuo "real_frames" viittauksetkin varmaan viittaa. Eli parin vuoden päästä nvidia on aivan kusessa kun AMD voi skaalata tehoja todella paljon ja nvidia jumittaa monoliittipiirien ~maksimikoossa. Tässä generaatiossa AMD siis heivaa skaalautumaatomat osat pois tieltä ja käyttää tilan laskennalle.

Huhupaja julkaisi oletetun dieshotin.

https%3A%2F%2Fbucketeer-e05bbc84-baa3-437e-9518-adb32be77984.s3.amazonaws.com%2Fpublic%2Fimages%2F11acb2db-e9db-4e49-9d75-f72553aec905_551x476.jpeg
Ainiin, yksi kohta videosta jäi referoimatta: FP64 tuen tiputtaminen (tai siis natiivin 1:1 nopeuden tiputtaminen -> puoleen). En tiedä meneekö tämän päivän esittely vielä niin teknisiin yksityiskohtiin.
 
Hinnat ovat nousseet ihan yleisesti erinäisissä laitteissa..
Esim siten, että:
Ennen (2020) sisäänostohinta laitteessa X 630e
Nyt 890e

En ihan 100% allekirjoittaisi tuota, esim:
Tuote Seagate Expansion Portable 1TB kiintolevy
Hinta 1.4.2014:
85,90€ - 94€
Hinta 1.10.2022:
51,29€ - 62€

Linkki: Seagate Expansion Portable 1TB - Hintaseuranta | Hinta.fi

Totta, välillä hinta on noussut (kallein) jopa 344€ mutta tuo oli 2015 minkä jälkeen se on tasaisesti laskenut!

Samaa voi sanoa monista muistakin tuotteista, tosin niistä ei helposti saa yhtä pitkää dataa mutta otetaan nyt esimerkiksi vaikkapa:
32Gb DDR4 3200 muistit
Hinta 1.7.2016:
208,40€ - 208,90€
Hinta 1.11.2022:
121,95€ - 216€

Linkki: G.Skill 32GB DDR4-3200 - Hintaseuranta | Hinta.fi

Eli jos hinnat ovat yleisesti nousseet miten nyt vuosien jälkeen ne ovatkin halvempia, vaikka tuote on 100% sama? Vai voisiko syynä olla pikemminkin se että vain jotkut tuotteet (mitä ihmiset ostavat ja ovat valmiita maksamaan enemmän) brändätään uusiksi ja niiden hinnat nousevat? Eli lisätää RGB valaistusta, katsotaan että tulee ongelmia toimituksen suhteen ja ihmiset ovat valmiita maksamaan joten pyydetään enemmän?

Esim tuotteen painolla & koolla (tietokoneen kotelo) ei tunnu vaikuttavan hintaan, minkä luulisi olevan looginen syy (suuremmat rahtauskustannukset)

Tuote Fractal Design Meshify C
Hinta 1.7.2017
105,90 - 115,90€
Hinta 1.11.2022
99,82€ - 136€

Linkki: Fractal Design Meshify C - Hintaseuranta | Hinta.fi
 
En ihan 100% allekirjoittaisi tuota, esim:
Tuote Seagate Expansion Portable 1TB kiintolevy
Hinta 1.4.2014:
85,90€ - 94€
Hinta 1.10.2022:
51,29€ - 62€

Linkki: Seagate Expansion Portable 1TB - Hintaseuranta | Hinta.fi

Totta, välillä hinta on noussut (kallein) jopa 344€ mutta tuo oli 2015 minkä jälkeen se on tasaisesti laskenut!

Samaa voi sanoa monista muistakin tuotteista, tosin niistä ei helposti saa yhtä pitkää dataa mutta otetaan nyt esimerkiksi vaikkapa:
32Gb DDR4 3200 muistit
Hinta 1.7.2016:
208,40€ - 208,90€
Hinta 1.11.2022:
121,95€ - 216€

Linkki: G.Skill 32GB DDR4-3200 - Hintaseuranta | Hinta.fi

Eli jos hinnat ovat yleisesti nousseet miten nyt vuosien jälkeen ne ovatkin halvempia, vaikka tuote on 100% sama? Vai voisiko syynä olla pikemminkin se että vain jotkut tuotteet (mitä ihmiset ostavat ja ovat valmiita maksamaan enemmän) brändätään uusiksi ja niiden hinnat nousevat? Eli lisätää RGB valaistusta, katsotaan että tulee ongelmia toimituksen suhteen ja ihmiset ovat valmiita maksamaan joten pyydetään enemmän?

Esim tuotteen painolla & koolla (tietokoneen kotelo) ei tunnu vaikuttavan hintaan, minkä luulisi olevan looginen syy (suuremmat rahtauskustannukset)

Tuote Fractal Design Meshify C
Hinta 1.7.2017
105,90 - 115,90€
Hinta 1.11.2022
99,82€ - 136€

Linkki: Fractal Design Meshify C - Hintaseuranta | Hinta.fi

Koronaan asti kaikki meni normaalisti. Sitten hommat kusi. Kuseminen alkoi näkyö tuotteiden saatavuudessa n 6 kk koronan alkamisen jälkeen (Korona alkoi levitä toimenpiteitä vaativasti tammikuussa 2020 muistaakseni.) Ja ongelmien määrä on pikkuhiljaa kasvanut. Ja kun korona vähän helpotti, niin alkoi Sota ja pakotteet Kisäksi USA:lla ja kiinalla on jonklinasteinen kullinvenytyskisa, joka aiheuttaa myös ongelmia.
2015-2020 oli ihan normaalia hintojen laskua.

Tätä nykyä on ihan ihmeellisiä saatavuusongelmia ja tuotteita on tukuissa todella paljon tyyliin 0 kpl, kun vastaavia oli 2020 mennessä AINA saatavilla, ei tarvinnut etsiä useasmmasta paikasta.

Nytkun Euro VS dollari on kuralla ja inflaatiokin laukkaa, niin on melkoisen varmaa, että hinnat nousevat. Vaikka katteita leikattaisiin, niin silti hinnat eivät tule laskemaan 2020 tasolle, Jos laskevat, niin sitten myyvät tappiolla.
 
2000-sarjan hinta-tehosuhde säteenjäljitystä käyttäessä oli 5-10 kertaa mitään aiempia näyttiksiä parempi, koska aiemmilla korteilla kaikki tehtiin softalla.

Tästä on "aivan hemmetin surkea" todella kaukana.

Niin se on kyllä varmasti kaikilla tiedossa, että RT tehoa oli. Harmi vaan, että sillä säteenjäljituksellä ei tehnyt oiken yhtään mitään vuonna 2018/2019 alkuvuodesta. Tuo ei muuta sitä faktaa, että Rasterointi perffin nousu oli umpisurkeaa. Varmaan huonopimpia ikinä.
 
Niin se on kyllä varmasti kaikilla tiedossa, että RT tehoa oli. Harmi vaan, että sillä säteenjäljituksellä ei tehnyt oiken yhtään mitään vuonna 2018/2019 alkuvuodesta. Tuo ei muuta sitä faktaa, että Rasterointi perffin nousu oli umpisurkeaa. Varmaan huonopimpia ikinä.
Eläs viitsi nyt valehdella!
Nvidia GeForce RTX 2080 Ti review | TechRadar
Hyvin nousi rasterointisuorituskyky! Katsoppas tuosta 4K testit, Pieksää 1080Ti:n reippaasti! Siis ihan perus, ei RT peleissä. Silloin suorituskyky nousi vain vähän, kun peli oli CPU rajoitteinen, eli joko paskasti koodattu tai resoluutio oli pieni ja/tai karkit minimissä..

Ja mitä säteenjäljitykseen tulee niin sama iänikäinen juttu: Ensin on aina oltava rautaa. Vasta sitten voidaan järkevästi tehdä softaa, joka käyttää sitä rautaa!
Kun ensimmäiset 3D kortit tuli, niin kovasti oltiin sitä mieltä että ei sillä mitään tee, ei sitä mikään tue ym ym ym. Kesti vuosia ja sinne vain siirryttiin.

Nyt RT mahdollistaa valaistuksen teon lopulta niinkuin pitääkin, eikä tarvitse ihan älyttömiä purkkavirityksiä, jotka toimii, mitensattuu milloinkin ja ovat hyvin työläitä, sekä rajoitteita asettavia pelien tekijoille.. Valitettavasti nykykonsoleiden RT suorituskyky on surkea, joten ne toimivat taas kerran pahasti kehityksen jarruna..

Tärkeintä olisi, että AMDkin saisi nostettua RT suorituskykyä mahdollisimman paljon.. Rasteroinnilla ei ole enää niinkään väliä..
 
Eläs viitsi nyt valehdella!
Nvidia GeForce RTX 2080 Ti review | TechRadar
Hyvin nousi rasterointisuorituskyky! Katsoppas tuosta 4K testit, Pieksää 1080Ti:n reippaasti! Siis ihan perus, ei RT peleissä. Silloin suorituskyky nousi vain vähän, kun peli oli CPU rajoitteinen, eli joko paskasti koodattu tai resoluutio oli pieni ja/tai karkit minimissä..

Ja mitä säteenjäljitykseen tulee niin sama iänikäinen juttu: Ensin on aina oltava rautaa. Vasta sitten voidaan järkevästi tehdä softaa, joka käyttää sitä rautaa!
Kun ensimmäiset 3D kortit tuli, niin kovasti oltiin sitä mieltä että ei sillä mitään tee, ei sitä mikään tue ym ym ym. Kesti vuosia ja sinne vain siirryttiin.

Nyt RT mahdollistaa valaistuksen teon lopulta niinkuin pitääkin, eikä tarvitse ihan älyttömiä purkkavirityksiä, jotka toimii, mitensattuu milloinkin ja ovat hyvin työläitä, sekä rajoitteita asettavia pelien tekijoille.. Valitettavasti nykykonsoleiden RT suorituskyky on surkea, joten ne toimivat taas kerran pahasti kehityksen jarruna..

Tärkeintä olisi, että AMDkin saisi nostettua RT suorituskykyä mahdollisimman paljon.. Rasteroinnilla ei ole enää niinkään väliä..

No joo oli se rasterointiperffin nousu vähän parmepi mitä muistelin. Surkeus jäänyt varmaan vahvasti mieleen ensimmäkseen siitä 2080:n paskuudesta vs 1080Ti. Silloin noi yli 1200€ hinnat tuntui kuitenkin itselle liian isolta maksaa tuommoisesta 35% teho pompusta 1080Ti --> 2080Ti, kun RT oli vielä ilman mitään käyttöä. 3000 sarjassa kuitnekin 3080 kepitti 2080Ti:n yli 30%.n erolla, kuten myös GTX 1080 kepitti GTX 980Ti:n. 1080Ti rökitti 980Ti:n 85%:n erolla! ja 3090 2080Ti:n 50%:n erolla.



Siihen perspektiiviin nähden tuo 2000 sarjan oli kyllä aika tuhnu rasterointitehossa. Samaan aikaan suht huono hyppy rasterointitehoissa ja hintatason iso nousu, oli aika huono yhdistelmä haluttavuuden kannalta, kun sillä RT teholla ei julkkarissa tehnyt mitään.
 
RT teholla ei suuri osaa pelaajista tee vieläkään mitään.
Miten sen nyt ottaa, onhan noita pelejä:
List of games that support ray tracing - PCGamingWiki PCGW - bugs, fixes, crashes, mods, guides and improvements for every PC game

Lisäksi työkalut ovat nyt pitkälti tehty eri engineihin joilla itse pelit tehdään, joten on erittän vahva syy odottaa RT:n käytön lisäytyvän kiihtyvällä tahdilla..
Sanoisin, että tässä vaiheessa ei enää kannata maksaa paljon mitään kortista, joka ei tue RT:tä..
 
Nyt RT mahdollistaa valaistuksen teon lopulta niinkuin pitääkin, eikä tarvitse ihan älyttömiä purkkavirityksiä, jotka toimii, mitensattuu milloinkin ja ovat hyvin työläitä, sekä rajoitteita asettavia pelien tekijoille.. Valitettavasti nykykonsoleiden RT suorituskyky on surkea, joten ne toimivat taas kerran pahasti kehityksen jarruna..

Niissä konsoleissa on silti enemmän RT vääntöä, kuin valtaosalla pc masterracesta. Tämän foorumin harrastama highend kama on vain maailmanmittakaavassa harvinaista. Puhutaan sitten noiden purkkaviritysten katoamisesta, kun joku RT:tä jaksava kortti syrjäyttää 1060:n aseman pelikoneissa.
 
Niissä konsoleissa on silti enemmän RT vääntöä, kuin valtaosalla pc masterracesta. Tämän foorumin harrastama highend kama on vain maailmanmittakaavassa harvinaista. Puhutaan sitten noiden purkkaviritysten katoamisesta, kun joku RT:tä jaksava kortti syrjäyttää 1060:n aseman pelikoneissa.
Valtaosaan niistä PC koneista voi helposti päivittää kortin, joka tukee RT:tä ja on nopeampi, kuin konsolien vastaavat. Tosin jos AMD:kin julkaisee nyt ensin suorituskykyisemmät kortit, niin päivitys on sitten käytetty, joko 2060 tai suorituskykyisempi kortti.. (konsolien GPUt vastaavat RT:n suhteen noin2060:aa ja muun suhteen n 2080:aa).
Ehkä masterracen kannattaa päivittää sitten, kun tulee AMD:n (tai Nvidian) joku halppis RT:tä tukeva kortti, jos eivät ole rikki, kuten Intelin ratkaisu, joka vaatii emolta ominaisuuksia, joita vanhoissa emoissa ei ole (toimiakseen järkevästi)..

1060:n voi kipata ihan suosiolla SER asemalle, jos aikoo uusia pelejä pelata.
 
Valtaosaan niistä PC koneista voi helposti päivittää kortin, joka tukee RT:tä ja on nopeampi, kuin konsolien vastaavat. Tosin jos AMD:kin julkaisee nyt ensin suorituskykyisemmät kortit, niin päivitys on sitten käytetty, joko 2060 tai suorituskykyisempi kortti.. (konsolien GPUt vastaavat RT:n suhteen noin2060:aa ja muun suhteen n 2080:aa).

Se 2060 tasoinen RT maksaa edelleen joko yli 300€ 2060:n muodossa, tai yli 400€ 3050. Arc tai 6600 taitaa olla halvin tapa päästä ko. tasolle. On vielä aika kaukana 1060:n hintatasosta.

Toisaalta vasta 4090:n kohdalla tietäjien mielestä alkaa olla riittävä RT suorituskyky. Menee aika monta vuotta, että se riittävä teho on siellä perus pelikoneessakin.
 
Niissä konsoleissa on silti enemmän RT vääntöä, kuin valtaosalla pc masterracesta. Tämän foorumin harrastama highend kama on vain maailmanmittakaavassa harvinaista. Puhutaan sitten noiden purkkaviritysten katoamisesta, kun joku RT:tä jaksava kortti syrjäyttää 1060:n aseman pelikoneissa.

Joo. Tällä foorumilla monilla tuntuu kadonneen suhteellisuudentaju siinä mielessä, ettei tajuta että isompien massojen keskuudessa aika harva on valmis maksamaan noista premiumkorteista. Sikäli näyttisten hintakehitys kyllä tulee syömään PC-pelaamisen suosiota.

Valtaosaan niistä PC koneista voi helposti päivittää kortin, joka tukee RT:tä ja on nopeampi, kuin konsolien vastaavat. Tosin jos AMD:kin julkaisee nyt ensin suorituskykyisemmät kortit, niin päivitys on sitten käytetty, joko 2060 tai suorituskykyisempi kortti.. (konsolien GPUt vastaavat RT:n suhteen noin2060:aa ja muun suhteen n 2080:aa).
Ehkä masterracen kannattaa päivittää sitten, kun tulee AMD:n (tai Nvidian) joku halppis RT:tä tukeva kortti, jos eivät ole rikki, kuten Intelin ratkaisu, joka vaatii emolta ominaisuuksia, joita vanhoissa emoissa ei ole (toimiakseen järkevästi)..

1060:n voi kipata ihan suosiolla SER asemalle, jos aikoo uusia pelejä pelata.

GTX 1060 on silti ollut Höyryn listojen kärkessä. Ilmeisesti iso osa ihmisistä on vaan jättänyt uudet pelit pelaamatta.

Lisäksi 2060 on vähän tuhnu RT-hommiin. Jos sitä haluaa käyttää, olis melkein hyvä olla 3060 ti -tasoinen kortti.
 
Joo. Tällä foorumilla monilla tuntuu kadonneen suhteellisuudentaju siinä mielessä, ettei tajuta että isompien massojen keskuudessa aika harva on valmis maksamaan noista premiumkorteista. Sikäli näyttisten hintakehitys kyllä tulee syömään PC-pelaamisen suosiota.



GTX 1060 on silti ollut Höyryn listojen kärkessä. Ilmeisesti iso osa ihmisistä on vaan jättänyt uudet pelit pelaamatta.

Lisäksi 2060 on vähän tuhnu RT-hommiin. Jos sitä haluaa käyttää, olis melkein hyvä olla 3060 ti -tasoinen kortti.
Jos konsolit haluavat pysyä suorituskykykisassa mukana, niin myös niiden hinta tulee nousemaan tulevissa sukupolvissa.. Merkittävät niistä ovat kuitenkin vain perus X86 PC koneita modattuna, tällä hetkellä.. Tällähetkellä ne ovat suorituskyvyltään lähinnä kehityksen riippakiviä..
------------------------------------------------------------------------------
Joko joutuu luopumaan pelaamisesta tai pelaamaan vain vanhoja pre RT pelejä, jos ei aio RT kortteihin investoida. Varmasti pikkuhiljaa alkaa ei RT valaistus kadota peleistä, kun se vaatii hankalaa suunnittelua ja ohjelmointia. Muuttuu pelit aika rumaksi RT off..
 
Joko joutuu luopumaan pelaamisesta tai pelaamaan vain vanhoja pre RT pelejä, jos ei aio RT kortteihin investoida. Varmasti pikkuhiljaa alkaa ei RT valaistus kadota peleistä, kun se vaatii hankalaa suunnittelua ja ohjelmointia. Muuttuu pelit aika rumaksi RT off..
RT-valaistus löytyy quake2:sta ja portalista? Kaikissa muissa käsittääkseni vaan vähän efektiä lyöty perinteisen päälle, että näyttäisi paremmalta.
 
RT-valaistus löytyy quake2:sta ja portalista? Kaikissa muissa käsittääkseni vaan vähän efektiä lyöty perinteisen päälle, että näyttäisi paremmalta.

Minecraft on vielä, mutta siihen se jääkin. Pikemminkin enginet taitaa kehittyä UE5 suuntaan, eli RT vain nopeuttaa, mutta hiton hyvä valaistus tulee ilmankin, kun engine tekee töitä, jotka ennen kuului kenttäsuunnittelijan käsityöhön.
 
Jos konsolit haluavat pysyä suorituskykykisassa mukana, niin myös niiden hinta tulee nousemaan tulevissa sukupolvissa.. Merkittävät niistä ovat kuitenkin vain perus X86 PC koneita modattuna, tällä hetkellä.. Tällähetkellä ne ovat suorituskyvyltään lähinnä kehityksen riippakiviä..
------------------------------------------------------------------------------
Joko joutuu luopumaan pelaamisesta tai pelaamaan vain vanhoja pre RT pelejä, jos ei aio RT kortteihin investoida. Varmasti pikkuhiljaa alkaa ei RT valaistus kadota peleistä, kun se vaatii hankalaa suunnittelua ja ohjelmointia. Muuttuu pelit aika rumaksi RT off..

Konsoleilla taitaa kyllä olla apuna se, että niissä voittomarginaalit raudan myynnissä ovat pienet tai olemattomat. Toisin on esim. näyttisten kanssa, kun nVidian marginaalit ovat selvästi yli 60%... toki korttien tuotekehitykseen menee paljon rahaa, mutta kuitenkin. Eikös uusissa konsoleissa ole tyyliin 8-core zen2 prossuna tjsp?

Monet joille pelaaminen ei ole se ensisijainen harrastus ovatkin luopuneet uusien pelien pelaamisesta. Esim. tilanteessa jossa oma aika on elämäntilanteesta johtuen kortilla, ja Steamissa on useampia alennuksista ostettuja klassikkopelejä odottamassa vuoroaan säteenseurantaa tukevan näyttiksen ostaminen ei kuumoittele ollenkaan samalla tavalla kuin monilla foorumilaisilla.

Ja kyllähän RT-näyttikset koko ajan yleistyvät, mutta nykyhinnoilla siihen menee pirun kauan. Ehkä joskus 5000-sarjan ehtoopuolella valtaosalla pelaajista alkaa olla sitä tukeva kortti... :kahvi:
 
Niin se on kyllä varmasti kaikilla tiedossa, että RT tehoa oli. Harmi vaan, että sillä säteenjäljituksellä ei tehnyt oiken yhtään mitään vuonna 2018/2019 alkuvuodesta. Tuo ei muuta sitä faktaa, että Rasterointi perffin nousu oli umpisurkeaa. Varmaan huonopimpia ikinä.

Muna/Kana ongelma. Jos ei olisi RT rautaa niin ei olisi RT softaa ja kun ei ole RT softaa niin ei ole RT rautaa. Jonkun on vedettävä rautapuolella liipaisimesta, että asioita tapahtuu. Tähän päälle se, että ei riitä, että RT tuki on uudessa raudassa vaan sitä pitää olla isolla osalla käyttäjistä.

Aletaan pikkuhiljaa olemaan siinä kohtaa adaptaatiota, että RT tuki uusissa engineissä ja isommissa peleissä on vakiojuttu. Sama homma kuin DLSS/FSR yms. temporaalisten kuvanparannusalgoritmienkin kanssa.

imho. tässä rdna3/ada generaatiossa hyvä RT tuki on FineWine,rasteri ei enää niinkään. Esimerkiksi se nvidian micromesh ja SER tuki on fine wine kamaa, kunhan niitä aletaan integroimaan engineihin ja peleihin.
 
Sanoisin, että tässä vaiheessa ei enää kannata maksaa paljon mitään kortista, joka ei tue RT:tä..

Toisaalta myös tässä vaiheessa kuluttajahintaisista korteista ei sillä RT:llä paljoa tee. Toki joku 3050 tai 6500XT teoriassa voi tukea sitä mutta uskoisin että moni ei silti sen takia em. kortteja hanki.
 
Sanoisin, että tässä vaiheessa ei enää kannata maksaa paljon mitään kortista, joka ei tue RT:tä..

Oli pelejä tai ei, en pelaa tällä hetkellä enkä tulevaisuudesa yhtään sellaista peliä minkä parantuneesta graafisesta ilmeestä olisin valmis maksamaan 2000€.
 
Toisaalta myös tässä vaiheessa kuluttajahintaisista korteista ei sillä RT:llä paljoa tee. Toki joku 3050 tai 6500XT teoriassa voi tukea sitä mutta uskoisin että moni ei silti sen takia em. kortteja hanki.
No, onneksi ei tarvitse maksaa edes puolta tuosta, jotta saa rt on tyydyttävästi..

Niin, mikä sitten olisi kuluttajahintainen kortti? 3060 ti on varmasti ihan tyydyttävä RT-pelaamiseen, mutta lasketaanko 500e korttia enää kuluttajahintaiseksi?
 
Perusasioiden, kuten energia ja polttoaine hinnat ovat raketoineet, joten nykään tuo näyttisten "kuluttaja hinta" on varmasti vähintään 2x se, mikä se oli joskus 2020. Kaikki hinnat ovat kiihtyvässä nousussa..
 
Muna/Kana ongelma. Jos ei olisi RT rautaa niin ei olisi RT softaa ja kun ei ole RT softaa niin ei ole RT rautaa. Jonkun on vedettävä rautapuolella liipaisimesta, että asioita tapahtuu. Tähän päälle se, että ei riitä, että RT tuki on uudessa raudassa vaan sitä pitää olla isolla osalla käyttäjistä.

Aletaan pikkuhiljaa olemaan siinä kohtaa adaptaatiota, että RT tuki uusissa engineissä ja isommissa peleissä on vakiojuttu. Sama homma kuin DLSS/FSR yms. temporaalisten kuvanparannusalgoritmienkin kanssa.

imho. tässä rdna3/ada generaatiossa hyvä RT tuki on FineWine,rasteri ei enää niinkään. Esimerkiksi se nvidian micromesh ja SER tuki on fine wine kamaa, kunhan niitä aletaan integroimaan engineihin ja peleihin.

Joo totta tuokin, mutta se hintapomppu oli todella iso siinä. NVIDIA:n olisi pitänyt joko nostaa selvästi enemmän sitä raster tehoa tai myydä halvemmalla, että olisi ollut haluttuja kortteja nuo Turingit. Toki rasterointi tehon kasvattaminen Turingeissa olisi auttamatta leikannut RT tehoa, kun piirillä ei ollut tilaa molemmille. Tuo 2000 sarjan launchi oli vähän semmoinen "tästä alkaa tulevaisuus" tyyppinen leap of faith NVIDIA:lta, mikä on näin jälkeenpäin ajateltuna positiivinen asia.
 
Perusasioiden, kuten energia ja polttoaine hinnat ovat raketoineet, joten nykään tuo näyttisten "kuluttaja hinta" on varmasti vähintään 2x se, mikä se oli joskus 2020. Kaikki hinnat ovat kiihtyvässä nousussa..

Sitten kun myös palkat ja eurot mitä tulee käteen on tuplat siitä mitä ne olivat 2020 nuo "kuluttaja hinnat" voivat myös tuplaantua. Kun nyt (ainakaan itsellä) ei olla "ihan lähellä" vielä tarvii odotella... :smoke:

Niin, mikä sitten olisi kuluttajahintainen kortti? 3060 ti on varmasti ihan tyydyttävä RT-pelaamiseen, mutta lasketaanko 500e korttia enää kuluttajahintaiseksi?

Kuluttajahintainen kortti on 250-400€ välillä. Ollut jo kohtuullisen pitkään. Toki se tarkoittaa että ihan uutena sitä parasta ei voi ostaa, voi jopa joutua odottamaan parisen vuotta julkaisun jälkeen niitä hintoja jos haluaa "parasta" tai edes lähelle.

EDIT: toki täytyy muistaa että se kuluttaja hintainen näyttö on sitten myös 1440p tällä hetkellä. Kutakuinkin samaa hintaluokkaa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
296 073
Viestejä
5 061 901
Jäsenet
81 024
Uusin jäsen
RoosaTheGangster

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom