Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Kirjotin huonosti, meinasin että tuo jenkki hinta olis ollu jo sen 1.5k taaloja.Varmaan sinne 1,5k€ tuntumaan pohjolassa mennäänkin kun otat huomioon verotuksen ja muut tekijät. Onko ihan 1500€, en tiedä. Jossain 1200-1400€ välillä vähintään kuitenkin liikutaan kun lasketaan 999USD * 1,02 * 1,24 = ~1264€
Tuosta 300:sta voit leikata puolet vek siis for real ainakin jos kattelee millä hintaa 2060 kortit liikkuneet myyntiosiossa.
Itse ymmärrän niin, että tämä ”up to” tarkoitti xtx mallin averageja, koska tossahan oli molempien mallien kuvaus samassa.. voin olla väärässä, mutta muuta vähänkään järkevää selitystä en keksi.
Jep. Tässä voi olla esim semmoinen kikka että markkinointi on vähän testaillut pelejä ja silmämääräisesti katsellut että:"Joo God of War aika monesti näytti tuo fps counter 98fps..." ja siitä on sitten otettu slideen up-to 98fps.Ei se ole koskaan tarkoittanut sitä, vaan aina markkinointi on käyttänyt sitä tarkoittamaan parasta yksittäistapausta, keskimääräisen parannuksen ollessa selvästi heikomman.
Ja missä ovat ne räjähdysmäisesti raketoineet valmistuskustannukset, joita 4090:n ja 4080:n hintoja puolustamisessa toistellaan?Vieläkin suu vaahdossa vöyhkätään inflaation nostaneet korttien hintoja......
2020 julkaistiin 6900XT 999$ MSRP hinnalla. 2022 julkaistaan 7900XTX 999$ MSRP hinnalla. Tuo olisikin siis todella halpa kortti ilman inflaation vaikutusta?
Ei se ole koskaan tarkoittanut sitä, vaan aina markkinointi on käyttänyt sitä tarkoittamaan parasta yksittäistapausta, keskimääräisen parannuksen ollessa selvästi heikomman.
Eli nopeutus YHDELLÄ pelillä, joka on valitttu kaikkien pelien joukosta, se peli, millä nopetus kaikkein suurin. Ja keskimäinen parannus kaikilla peleillä huonompi ja huonoiten skaalautuvan pelin parannus vielä huonompi.
Ja missä ovat ne räjähdysmäisesti raketoineet valmistuskustannukset, joita 4090:n ja 4080:n hintoja puolustamisessa toistellaan?![]()
Tässä vielä TPU:n laittamat tulokset kuvamuodossa, jos joku missasi tämän viestin. Tulokset ovat tietenkin suolalla nautittavia kirsikoita kakun päältä, mutta jos tästä voin yhden johtopäätöksen toivoa vetäväni, olisi se; Tällä hetkellä 4080 näyttää tuhoon tuomitulta julkaisulta. Sen jenkki-MSRP on $1199 eli parisataa enemmän kuin 7900XTX:n. Vaikea kuvitella, että se myöskään olisi tarpeeksi tehokas oikeuttaaksen tuon hintaeron (jos 7900XTX pääsee edes 10-20% päähän 4090:stä).Redditistä:
I think we need to wait for 3rd party benchmarks. However, here is a few extrapolations I made from the presentation.
According to AMD the 7900xtx at native 4k gaming vs the 6950xt, it gets
1.5x in Call of Duty Modern warfare
1.5x in Watchdogs Legion
1.7x in Cyberpunk
1.5x Resident evil village Raytracing
1.5x in Metro Exodus RT
1.6x in Doom Eternal
Now, let's do some math.
According to HWunboxed, on YT (I'm doing the calculations off the AMD slide deck and using HW unboxed benchmarks to calculate theoretical)
Watch Dogs legion on 6950xt gets 88FPS with RT off. If AMD is correct, then the 7900xtx will get 132fps in that game, which is 9 fps less than a 4090.
Cyberpunk 77, on 6950xt gets 49fps with RT off. If AMD is correct then the 7900xtx will get 83.3 fps, which is exactly what a 4090 can get.
On Techspot's website COD Modern Warefare two, the 6950xt gets 89fps. If AMD is correct, than the 7900xtx will get 134 fps, which is 5 fps behind a 4090.
So far, in these three examples, the AMD card comes nears less than 3% of a 4090, which means that AMD did a really great job with the GPU.
Of course, we should wait and see more benchmarks from 3rd party sources but, for the efficiency that RDNA3 is putting up, the price, and the potential performance that is seen from these examples, AMD has a real winner on their hands. (also the size lol)
Näinköhän tuo vertailujen puute johtuu siitä, että ajurit ovat vielä bugiset / heikosti optimoidut?
Hyvä rasterointikortti sieltä on tulossa, mutta kannattaisiko kuitenkin olla edes pientä kriittisyyttä, ettei tule pahoja pettymtksiä.
Tällä hetkellä 4080 näyttää tuhoon tuomitulta julkaisulta. Sen jenkki-MSRP on $1199 eli parisataa enemmän kuin 7900XTX:n.
Aitoja testejä odotellessa. AMD myy "up to" lukuja ja 4000-sarjan julkaisussa vilisi vain DLSS-On lukuja.
Näinköhän tuo vertailujen puute johtuu siitä, että ajurit ovat vielä bugiset / heikosti optimoidut?
Tietääkseni mikään taho ei ole tuommoisia huhuja päästellyt?! GPU on oma yksi chip ja cachet omansa. Tämä on nyt se ”top-spec” RDNA3.Osaako kukaan täällä sanoa, oliko tämä 7900 XTX nyt jo se AMD näyttis, missä piti olla Infinity cachea paljon ja pari GPU piiriä, jotka keskustelevat keskenään Infinity cachen kautta. Vai onko tämä tulossa oleva 7950 malli ?
Tietääkseni mikään taho ei ole tuommoisia huhuja päästellyt?! GPU on oma yksi chip ja cachet omansa. Tämä on nyt se ”top-spec” RDNA3.
Minulle se RT on taas aika lailla turha edelleen. En huomaa edes Cyberpunkissa juuri eroja RT päällä ja pois, joten se jumalpeli jossa se RT on oltava puuttuu edelleenMuistutuksena AMD-ketjuunkin, että TPU:n 4090-testit olivat merkittävästi CPU-rajoitteisia aina 4k-tuloksia myöten. AMD:n 7900 XT(X) -testit on puolestaan ajettu 7950X:llä ja 6000MT DDR5:llä. Ei siis ehkä kannata ottaa TPU:n indeksiä, kertoa 6950-tulos 1,7:llä ja vertailla lukemaa TPU:n 4090-tulokseen. TPU:n erikseen tekemä 4090-testi, jossa vertasivat 5800X vs 5800X3D näytti 4k-tulosten nousevan tuolla prossun vaihdolla jo 7%.
Oikein kukaan isompia pelimääriä testannut ja niistä indeksin tehnyt taho ei testannut 4090:iä Zen4:llä, vaan pääosin 12900k:lla, joka sekin on toki parempi vaihtoehto kuin TPU:n 5800X. Esimerkkinä PCGH:n 4k-indeksi, jossa mukana 20 peliä.
![]()
Jos otetaan AMD:n lupaama huippukerroin 1,7 x 6950XT sellaisenaan, niin päästään aika lähelle 4090:iä. Jos taas arvioi, että se lisäys olisi "keskiarvotettuna" jotain 58% luokkaa, niin jäädään jälkeen reilut kymmenen prosenttia. Jos arvioidaan, että 12900KS rajoittaa sekin tuossa PCGH:n kuvaajassa vielä 7950X:ään verrattuna jonkin prosentin verran, niin noin 15% RTX 4090:iä hitaampi rasterointisuorituskyky voisi olla realismia 7900 XTX:lle. Ja tämä on erinomainen suoritus, kun suositushinnassa Radeon on reilut 37% halvempi.
Se, mistä itse petyin pahasti, oli sitten RT-suorituskyky. RDNA2-kortit oli jo tosi hyviä rasteroinnissa, mutta niissä oli painotettu rankasti enemmän juuri sitä puolta vs. säteenseuranta. Kaikissa huhuissa, myös niissä kaikkein uskottavimmissa, RT-suorituskyvyn oli määrä kasvaa RDNA3:ssa enemmän kuin rasterointisuorituskyky. Mutta ihan AMD:n omasta suusta kuultuna kävi päin vastoin. Se on erittäin hämmentävää, kun tarkastelee AAA-pelien vallitsevaa trendiä. AMD:n eilinen esitysmateriaalikin keskittyi hyvin paljon e-sports -peleihin ja 200-800 fps lukemiin, eikä graafisesti vaativiin AAA-peleihin. Ehkä kyseessä on tietoinen kohderyhmän valinta, mutta se jo itsessään sai itseni tuntemaan, että tämä ei ole näytönohjain minulle.
Ja kun ynnäilee ne säteenseurannasta annetut (todennäköisesti aika positiivispainotteiset) arviot 7900 XTX:n suorituskyvystä, niin hinta ei enää ole niin houkutteleva. Mainittu PCGH ei tee RT-peleistä erikseen 4k-indeksiä, joten poimin tähän ne rankimmat säteenseurantanimikkeet. Ensin Cyberpunk 2077:
![]()
AMD:n RT-tuloksissa oli erikseen mainittu CP2077, mutta tietenkin FSR päällä, jolloin 4k-tulos noussut 6950:stä 48% (42fps->62fps). Natiivi-4k:na voisi ehkä olla aavistuksen enemmän, mutta mahdotonta sanoa varmasti. Sellainen 55-60% korotus nostaisi kortin 3080Ti:n/3090:n tasolle. 4090:iin verrattuna 7900 XTX jäisi noin 160%:n indeksiluvullaan tarkasti puolet niin nopeaksi kuin 4090. Toisin sanoen 50% 4090:n suorituskyvystä 62%:lla sen hinnasta. Ei paras mahdollinen diili.
Toisena raskaana RT-nimikkeenä PCGH:lta Dying Light 2:
![]()
Myös DL2 oli AMD:n kalvoissa (samoiten FSR päällä). Kalvossa fps oli noussut peräti 84% (39 fps -> 72 fps). Siis isompi nousu kuin mitä prosenttiluvuissa uskalsivat erikseen sanoa. Suoraan sovellettuna yllä olevaan kuvaan, saataisiin 7900 XTX:n indeksiksi 184, eli oltaisiin ihan 3090Ti:n kannoilla. Mutta 4090:iin verrattuna suorituskyky edelleen vain 54% (184/339), ja hintaa edelleen se 62% (999$/1599$).
No, koska RT-suorituskyvyssä mitattuna 4090 näyttäisi tarjoavan peräti parempaa vastinetta rahalle kuin 7900 XTX, niin ei mun tarvinnut edes pohtia 4090:n palauttamista. Jollekin, jonka fokus on muualla, niin varmasti hyvä kortti. Mutta pelkään pahoin, että tuo RT-puoli vaikuttaa niin vahvasti nykyvertailuissa, että jopa RTX 4080 tulee monelle vaikuttamaan täysin kilpailukykyiseltä Radeoneihin verrattuna. Toki tuotteiden ominaisuuksissa toisiinsa nähden on valtava ero, koska rasteroinnissa 7900 XTX tulee olemaan tyrmäävän kova vs. 4080. AMD on valinnut ihan eri tien kuin Nvidia. Rohkea veto, mutta vaikeuttaa tuotteiden vertailua ja vaatii kuluttajalta tiukkaa omien tarpeiden tunnistamista.
Se vielä sanottakoon, että tähänn asti pidin Red Gaming Techin Paulia erittäin luotettavana lähteenä AMD-huhujen osalta. Oli osunut erittäin hyvin kohdalleen RDNA2:n ja myös Zen4:n osalta. Mutta nyt meni pieleen pahasti. Paulin lähteiden mukaan arviot suorituskyvyn noususta oli 2-2,5 kertaa RDNA2, säteenseurannan osalta ehkä vähän enemmän. Ja kellotaajuudet piti olla helposti 3GHz. Ero toteumaan on valtava, ja valitettavasti huonompaan suuntaan.
Sama täällä. Onkohan kerran tullut joskus kokeiltua rtx on ja meni kyllä heti off.Minulle se RT on taas aika lailla turha edelleen. En huomaa edes Cyberpunkissa juuri eroja RT päällä ja pois, joten se jumalpeli jossa se RT on oltava puuttuu edelleen
Minulle se RT on taas aika lailla turha edelleen. En huomaa edes Cyberpunkissa juuri eroja RT päällä ja pois, joten se jumalpeli jossa se RT on oltava puuttuu edelleen
Sen verran pitkään olen AMD toilailuita seurannut että odotan rauhassa. Vahvasti olen nyt kuitenkin kallellaan hinnankin puolesta AMD puolelle, mutta en tiedä kuinka virhe se on kun nVidia Gamestream (olohuoneessa pelailu vaikka kone toisessa päässä taloa), DLSS ja yleinen ajurien toimivuus on painanut vaakakupissa tähän asti paljon.
Nvidia on dominoinut näyttismarkkinoita todella vitun pitkään. Kyllä ne osaa tehdä ja segmentoida tuotteensa että ne myy hyvin. Ja niillä on myös muskelia vastata tarvittaessa kilpailuun, kuten esimerkiksi 2000 superit hyvin osoitti kun AMD:lla tuli hyvää settiä ulos keskiluokkaan.
Se vielä sanottakoon, että tähänn asti pidin Red Gaming Techin Paulia erittäin luotettavana lähteenä AMD-huhujen osalta. Oli osunut erittäin hyvin kohdalleen RDNA2:n ja myös Zen4:n osalta. Mutta nyt meni pieleen pahasti. Paulin lähteiden mukaan arviot suorituskyvyn noususta oli 2-2,5 kertaa RDNA2, säteenseurannan osalta ehkä vähän enemmän. Ja kellotaajuudet piti olla helposti 3GHz. Ero toteumaan on valtava, ja valitettavasti huonompaan suuntaan.
AMD on valinnut ihan eri tien kuin Nvidia. Rohkea veto, mutta vaikeuttaa tuotteiden vertailua ja vaatii kuluttajalta tiukkaa omien tarpeiden tunnistamista.
Nykyisestä amd sukupolvesta oli kiire vaihtaa pois ajuriongelmien takia.
Okei, hyvä saada välillä kokemusperäistä kommenttia. Itse en ole päässyt AMD:n striimaus systeemeitä kokeilemaan, ja olenkin lukenut vain kokemuksia ja katsonut youtube videoita ja aika karua tekstiä on ollut. AMD Link sovellukset windows storessa ja AppleTV:lle/shieldille kertoo arvosteluissa että 1/5: pelkkää paskaa. Siksi pelottaa kun nVidialla tuo homma on toiminut niin että asennat geforce experiencen ja appleTV:ltä/Shieldiltä olohuoneessa käynnistät gamestreamin niin homma skulaa nolla lagilla 4k60fps tuosta nuin vaan ja pelailen PS:n ohjaimella siitä soffalta. Pysyykö kokemus siis samana vai onko nuissa youtube/internet kommenteissa perää?Olehuoneessa pelailu onnistuu radeonillakin. Ominaisuus ollut jo monta vuotta.
Ilmeisesti ainakin kun googlettaa AMD VR problems ajuri ongelmat jatkuvat edelleen.
Vaihdoin siis 6800xt -> 3080Ai vaihdoit pois joskus vuonna 2016?
Okei, hyvä saada välillä kokemusperäistä kommenttia. Itse en ole päässyt AMD:n striimaus systeemeitä kokeilemaan, ja olenkin lukenut vain kokemuksia ja katsonut youtube videoita ja aika karua tekstiä on ollut. AMD Link sovellukset windows storessa ja AppleTV:lle/shieldille kertoo arvosteluissa että 1/5: pelkkää paskaa. Siksi pelottaa kun nVidialla tuo homma on toiminut niin että asennat geforce experiencen ja appleTV:ltä/Shieldiltä olohuoneessa käynnistät gamestreamin niin homma skulaa nolla lagilla 4k60fps tuosta nuin vaan ja pelailen PS:n ohjaimella siitä soffalta. Pysyykö kokemus siis samana vai onko nuissa youtube/internet kommenteissa perää?
Itse tulkitsen että AMD 355W power budjetilla ja juurikaan nousseilla kelloilla, jätti nyt ihan riittävästi varaa myös omalle vastaukselleen jos sellaista tarvitaan. Laitetaan yksi 8-pin lisää niin on voidaan nostaa power budjettia 150W, joku 500W vs 355W on kuitenkin yli 40% buffaus joka ei tietenkään skaalaudu suoraan, mutta ihan merkittävän loikan sillä saa tehoihin halutessaan.
Muistaakseni ne luvut pohjautui paljon suurempaan hattiwatti budjettiin (oliko 450W jne), katso tuosta ylempää. Voi olla että siellä on jätetty pelivaraa ihan tarkoituksella. RT suorituskyky oli itsellekin pettymys. Eli nyt realisoitui se että AMD yllätettiin RT hommilla täysin housut kintuissa ja tämä RT toteutus on hätäratkaisu joka ei tunnu kantavan kyllä kovinkaan pitkälle. Eiköhän siellä ole jotain paljon parempaa kehityksessä, mutta se vie aikaa eikä vielä mitenkään ehtiny tähän geniin. Seuraavassa genissä sitten tullaan varmasti näkemään huima loikka. Siihen mennessä pitäisi olla jo kypsynyt se mitä kokkaavat.
"AMD appears to have addressed the micro stutter VR driver issues we found when we tested the RTX 6600 XT versus the RTX 3060 last August, and the Radeon is now a faster card that offers slightly more VR performance headroom."Osaako joku sanoa joko AMD:n ajurit toimivat hyvin VR:n kanssa? Vuosia ollut ongelmia. Ainoa syy miksi olen pysynyt NVIDIAn leirissä.
Ilmeisesti ainakin kun googlettaa AMD VR problems ajuri ongelmat jatkuvat edelleen.
"AMD appears to have addressed the micro stutter VR driver issues we found when we tested the RTX 6600 XT versus the RTX 3060 last August, and the Radeon is now a faster card that offers slightly more VR performance headroom."
![]()
VR Value Wars: The Hellhound 6650 XT & RX 6700 XT vs. the RTX 3060 & 3060 Ti
The Hellhound 6650 XT & RX 6700 XT vs. the RTX 3060 & 3060 Ti – Finding the best VR value Video card prices have ... Read morebabeltechreviews.com
Ongelmat riippuvat ihan siitä mitä pelaa. Omalla pelisetillä en ole nähnyt ongelmia vuosiinVaihdoin siis 6800xt -> 3080
Paulin lähteiden mukaan power limit oli 350W-375W. Melkein ainut asia, jossa osui oikeaan.
5nm ei myöskään skaalaudu kovin paljon jännitteiden mukaan. Et siis todennäköisesti voi työntää tuohon samaan Navi 31:een 150W lisää tehoa, koska se vaatisi jännitteitä, joita siru ei joko ylipäätään siedä, tai ei ainakaan niistä enää saa lisää kellotaajuuksia.
Mikäli AIB kortit tulee myös pelkästään 2x8-pin jolloin maksimi siis 375W niin eiköhän sen silloin voi sanoa aika varmaksi että 3x8-pin kortit odottaa julkaisua.
3x8pin on jo esitelty. Asus 7900 XT ja XTX TUF.
Itselleni se jumalpeli julkaistiin jo 2019. Control.
Itse huomasin eron ja se oli kyllä varsin selvä. Ero ei tietenkään ole tyyliin Battlefield 1942 vs 2042, mutta RT täysillä esim valaistus on selvästi luonnollisemman näköistä. Toisaalta taas Hitman 3:ssa RT-heijastukset ovat niin raskaat, että niitä ei 4K:lla ole järkeä käyttää, koska fps tippuu yli sadasta reilusti alle 60:een ja ero "normaaleihin" heijastuksiin on niin pieni.Minulle se RT on taas aika lailla turha edelleen. En huomaa edes Cyberpunkissa juuri eroja RT päällä ja pois, joten se jumalpeli jossa se RT on oltava puuttuu edelleen
Niin puhuinkin vain omasta puolestani. Eipä mullakaan ollut pahoja ongelmia kuin yhden pelin kanssa (DayZ), mutta se nyt sattui olemaan SE peli mitä pelaan. Oli siinä vähän ihmettelemistä kun vanha 1060 3gb pyöritti peliä paremmin.Ongelmat riippuvat ihan siitä mitä pelaa. Omalla pelisetillä en ole nähnyt ongelmia vuosiin
Jonkun korjauksen ilmeisesti julkaisivat puoli vuotta myöhemmin, mutta ilmeisesti ongelmia on vieläkin, ja suorituskyky ei ole lähelläkään 3080 tässä pelissä.RT:llä ei ole mitään väliä vielä. Promille peleistä ja hyviä pelejä nolla, eli tällä hetkellä se on lähinnä heijastuksien ja varjojen pelaamista RT:llä.Minulle se RT on taas aika lailla turha edelleen. En huomaa edes Cyberpunkissa juuri eroja RT päällä ja pois, joten se jumalpeli jossa se RT on oltava puuttuu edelleen
Minulle se RT on taas aika lailla turha edelleen. En huomaa edes Cyberpunkissa juuri eroja RT päällä ja pois, joten se jumalpeli jossa se RT on oltava puuttuu edelleen
Microstuttering on vain yksi ongelmista. Virallinen Quest tuki taitaapi puuttua edelleen ja Quest Linkin kanssa on ongelmia. Vika toki yhtäläisesti AMD:n ja Metan päässä. Pitänee odottaa launchia ja katsoa mitä ongelmia jengi raportoi.
Mitä veikkaatte, riittääkö 760w tuolle xtx:lle vai pitääkö ostaa isompi poweri?
Samaa mieltä, mutta tuossa tapauksessa voi lisätä sitten vielä, että riittää ns. heittämällä.Jos on laadukas, ei kellota näytönohjainta eikä prosessoria eikä omaa järjetöntä määrää (TM) ylimääräisiä kiintolevyjä sekä polttavaa BR-asemaa ja tietysti myös toista BR/DVD-asemaa.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.