AMD-spekulaatioketju (RDNA:n ja CDNA:n tulevat sukupolvet)

Ite jätän suosiolla ostamatta suomesta, odotella että saa amd kaupasta tai sitten täältä myöhemmin :)
 
Varmaan sinne 1,5k€ tuntumaan pohjolassa mennäänkin kun otat huomioon verotuksen ja muut tekijät. Onko ihan 1500€, en tiedä. Jossain 1200-1400€ välillä vähintään kuitenkin liikutaan kun lasketaan 999USD * 1,02 * 1,24 = ~1264€
Kirjotin huonosti, meinasin että tuo jenkki hinta olis ollu jo sen 1.5k taaloja.
 
Tuosta 300:sta voit leikata puolet vek siis for real ainakin jos kattelee millä hintaa 2060 kortit liikkuneet myyntiosiossa.

Noita myydään siis edelleen kaupoissakin. Lähinnä kuvaa sitä, miten pahasti tuo perinteinen 250-350€ hintaluokka on jumahtanut paikalleen.
 
Steve on liikkeellä vähän kriittisemmin.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


TLDW:
- Bullshit ja smoke-n-mirrors AMD esityksessä aiheuttaa takkuja Steven tukkaan
- Odottakaa rauhassa niitä riippumattomia benchejä
- DP2.1 on hyvä

Itse olen vähintäänkin ymmälläni että mitä tehoja on odotettavissa. AMD puhuu +50% - +70% tehoista versus 6950xt mutta samalla julkaisee "up-to" framerateja jotka ei mene edelliseen väittämään. Onko tämä +50% siis jotain happy caseja ja tietyissä peleissä tapahtuva vai mitä? Jos oikeasti olisi tässä kortti 999$ saatavilla joka kutittelisi edes lähelle rtx4090:aa niin AMD olisi sen kyllä näyttänyt lavalla. Nyt lavalla elettiin kuin toisessa todellisuudessa jossa ei nVidia olisi julkaissut vielä mitään.

Vähintäänkin outo esitys mutta jäädään odottelemaan Sampsan benchejä.
 
Ei ole kiire vaihtaa takas amd:n leiriin, vaikka paperilla olis kuinka hyvä kortti. Nykyisestä amd sukupolvesta oli kiire vaihtaa pois ajuriongelmien takia.
 
Tämähän on siinä mielessäkin jytky, että tuolla hinnoittelulla edellinen sukupolvi tiputtaa hintoja ja 6900XT alkaa kuulostamaan aika houkuttelevalta.
 
Itse ymmärrän niin, että tämä ”up to” tarkoitti xtx mallin averageja, koska tossahan oli molempien mallien kuvaus samassa.. voin olla väärässä, mutta muuta vähänkään järkevää selitystä en keksi.
 
Itse ymmärrän niin, että tämä ”up to” tarkoitti xtx mallin averageja, koska tossahan oli molempien mallien kuvaus samassa.. voin olla väärässä, mutta muuta vähänkään järkevää selitystä en keksi.

Ei se ole koskaan tarkoittanut sitä, vaan aina markkinointi on käyttänyt sitä tarkoittamaan parasta yksittäistapausta, keskimääräisen parannuksen ollessa selvästi heikomman.

Eli nopeutus YHDELLÄ pelillä, joka on valitttu kaikkien pelien joukosta, se peli, millä nopetus kaikkein suurin. Ja keskimäinen parannus kaikilla peleillä huonompi ja huonoiten skaalautuvan pelin parannus vielä huonompi.
 
Ei se ole koskaan tarkoittanut sitä, vaan aina markkinointi on käyttänyt sitä tarkoittamaan parasta yksittäistapausta, keskimääräisen parannuksen ollessa selvästi heikomman.
Jep. Tässä voi olla esim semmoinen kikka että markkinointi on vähän testaillut pelejä ja silmämääräisesti katsellut että:"Joo God of War aika monesti näytti tuo fps counter 98fps..." ja siitä on sitten otettu slideen up-to 98fps.

Sen verran pitkään olen AMD toilailuita seurannut että odotan rauhassa. Vahvasti olen nyt kuitenkin kallellaan hinnankin puolesta AMD puolelle, mutta en tiedä kuinka virhe se on kun nVidia Gamestream (olohuoneessa pelailu vaikka kone toisessa päässä taloa), DLSS ja yleinen ajurien toimivuus on painanut vaakakupissa tähän asti paljon.
 
Vieläkin suu vaahdossa vöyhkätään inflaation nostaneet korttien hintoja......

2020 julkaistiin 6900XT 999$ MSRP hinnalla. 2022 julkaistaan 7900XTX 999$ MSRP hinnalla. Tuo olisikin siis todella halpa kortti ilman inflaation vaikutusta?
Ja missä ovat ne räjähdysmäisesti raketoineet valmistuskustannukset, joita 4090:n ja 4080:n hintoja puolustamisessa toistellaan?:D
 
Ei se ole koskaan tarkoittanut sitä, vaan aina markkinointi on käyttänyt sitä tarkoittamaan parasta yksittäistapausta, keskimääräisen parannuksen ollessa selvästi heikomman.

Eli nopeutus YHDELLÄ pelillä, joka on valitttu kaikkien pelien joukosta, se peli, millä nopetus kaikkein suurin. Ja keskimäinen parannus kaikilla peleillä huonompi ja huonoiten skaalautuvan pelin parannus vielä huonompi.

niin meinasin kyllä, kun lukee ”up to” ja tietyn pelin fps-lukemat eikä yleisesti kaikista peleistä. Tosin amd-sivuilla näemmä lukee ”up to” ja xtx mallin fps lukemat tietyillä asetuksilla peri peli. Tosin nyt tuli mieleen, että ei kai se vain tarkoita fsr:n avulla saatavia max frameja? Silloinhan jollain fsr performancella olisi tuo ”up tp” lukema ja se olisi kyllä suhteellisen hanurista..
 
Ja missä ovat ne räjähdysmäisesti raketoineet valmistuskustannukset, joita 4090:n ja 4080:n hintoja puolustamisessa toistellaan?:D

Varsinaisen laskentapiilastun koko laskenut 6900XT:stä 520 mm^2 => 300 mm^2.

Kun tehdään paljon pienempi piiri, kustannuksia saadaan alas vaikka hinta/pinta-ala nousee selvästi.

Ja se muistiohjainpiilastujen N6 on hiukan halvempi prosessi kuin N7/N7P jolla Navi 21 tehtiin, koska EUVn ansiosta ei tarvi tehdä ziljoonakertaista multipatternointia. Ja tähän päälle se, että ne muistiohjainpiilastut on hyvin pieniä ja valmistusprosessi hyvin kypsä => niille saadaan erinomaiset saannot, ne tulee hyvin halvoiksi valmistaa.

nVidia tosiaan päätti tehdä pinta-alaltaan isoja piirejä vaikka pinta-alan hinta on kasvanut => tällöin valmistuskustannukset kasvaa.
AMD tyytyi selvästi pienempään piirin ja pilkkoi sen osiiin ja teki jotkut osat halvemmalla valmistusprosessilla=> valmistuskustannukset eivät kasvaneet merkittävästi.
 
Redditistä:

I think we need to wait for 3rd party benchmarks. However, here is a few extrapolations I made from the presentation.

According to AMD the 7900xtx at native 4k gaming vs the 6950xt, it gets

1.5x in Call of Duty Modern warfare

1.5x in Watchdogs Legion

1.7x in Cyberpunk

1.5x Resident evil village Raytracing

1.5x in Metro Exodus RT

1.6x in Doom Eternal

Now, let's do some math.

According to HWunboxed, on YT (I'm doing the calculations off the AMD slide deck and using HW unboxed benchmarks to calculate theoretical)

Watch Dogs legion on 6950xt gets 88FPS with RT off. If AMD is correct, then the 7900xtx will get 132fps in that game, which is 9 fps less than a 4090.

Cyberpunk 77, on 6950xt gets 49fps with RT off. If AMD is correct then the 7900xtx will get 83.3 fps, which is exactly what a 4090 can get.

On Techspot's website COD Modern Warefare two, the 6950xt gets 89fps. If AMD is correct, than the 7900xtx will get 134 fps, which is 5 fps behind a 4090.

So far, in these three examples, the AMD card comes nears less than 3% of a 4090, which means that AMD did a really great job with the GPU.

Of course, we should wait and see more benchmarks from 3rd party sources but, for the efficiency that RDNA3 is putting up, the price, and the potential performance that is seen from these examples, AMD has a real winner on their hands. (also the size lol)
Tässä vielä TPU:n laittamat tulokset kuvamuodossa, jos joku missasi tämän viestin. Tulokset ovat tietenkin suolalla nautittavia kirsikoita kakun päältä, mutta jos tästä voin yhden johtopäätöksen toivoa vetäväni, olisi se; Tällä hetkellä 4080 näyttää tuhoon tuomitulta julkaisulta. Sen jenkki-MSRP on $1199 eli parisataa enemmän kuin 7900XTX:n. Vaikea kuvitella, että se myöskään olisi tarpeeksi tehokas oikeuttaaksen tuon hintaeron (jos 7900XTX pääsee edes 10-20% päähän 4090:stä).

Aitoja testejä odotellessa. AMD myy "up to" lukuja ja 4000-sarjan julkaisussa vilisi vain DLSS-On lukuja.
 
Näinköhän tuo vertailujen puute johtuu siitä, että ajurit ovat vielä bugiset / heikosti optimoidut?
 
Näinköhän tuo vertailujen puute johtuu siitä, että ajurit ovat vielä bugiset / heikosti optimoidut?

AMD ei ilmeisesti halunnut vertailla 4090een, koska kyse on niin eri hintaluokan piiristä, eikä ollut vielä saanut 4080stä käsiinsä, että olisi voinut vertailla siihen.

Tosin, IMHO olisi ollut AMDlle hyvää PRää mainostaa esim. 15% 4090stä huonompia FPSiä puolella siitä hinnasta (rasterointiworkloadeilla) (tyyliin "1.7 x better perf/$").

Mutta ainahan niiissä ajureissa on viilaamista, ei ne ole koskaan "valmiit" ja täydelliset.

Ja yleinen harhaloolo on, että "nykyajan kääntäjät on niin hyviä, että softaa on turha alkaa optimoimaan käsin". Tämä toki pätee siihen, että asm-koodia ei nykyaikana juurikaan kannata kirjoittaa käsin, mutta "käsin tehdyt" melko matalan tason optimoinnit sen suhteen, että koodi kirjoitetaan siten että se rinnakkaistuu järkevästi ovat nykyaikana jopa paljon tärkeämpiä kuin aiemmin, naiivisti kirjoitetun ja hyvin optimoidun laskentakoodin nopeusero on yleisillä alustoilla nykyään käytännössä suurempi kuin koskaan ennen.

Ja nyt tosiaan AMDn pitää optimoida kääntäjänsä uudestaan siten että se tuottaa koodia, jossa maksimoidaan sen shader-ytimien toisen FMA-yksikön käyttö. Ja kaikki ajurien shader-koodi (jota on paljon) kannattaa optimoida siten että se järkevästi hyödyntää tätä.
Tähän päälle se, että säteenjäljityksen uusia puun läpikäymiseen liittyviä käskyjä käytetään järkevästi. (niitä kutsuu siis säteenjäljityksen toteuttava shadereilla ajettava ajurikoodi, että aiemmin kutsuttiin vain törmäystarkastusyksiköitä, nyt sen koodin pitää kutsua myös noita käskyjä)
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä rasterointikortti sieltä on tulossa, mutta kannattaisiko kuitenkin olla edes pientä kriittisyyttä, ettei tule pahoja pettymtksiä.

Suurimmat pettymykset tulee väkisin saatavuuden ja todellisten hintojen kautta. AMD:n arpajaisista voi harvat ja valitut saada sen paremmin hinnoitellut XTX:n, siihen se luultavasti jää. Ajattelisin että vapaammin hinnoitellut AIB mallit joita suurin osa ostajista joutuu ostamaan, niissä se XTX on paljon kovemmin hinnoiteltu.

Tällä hetkellä 4080 näyttää tuhoon tuomitulta julkaisulta. Sen jenkki-MSRP on $1199 eli parisataa enemmän kuin 7900XTX:n.

Aitoja testejä odotellessa. AMD myy "up to" lukuja ja 4000-sarjan julkaisussa vilisi vain DLSS-On lukuja.

Nvidia on dominoinut näyttismarkkinoita todella vitun pitkään. Kyllä ne osaa tehdä ja segmentoida tuotteensa että ne myy hyvin. Ja niillä on myös muskelia vastata tarvittaessa kilpailuun, kuten esimerkiksi 2000 superit hyvin osoitti kun AMD:lla tuli hyvää settiä ulos keskiluokkaan.
 
Näinköhän tuo vertailujen puute johtuu siitä, että ajurit ovat vielä bugiset / heikosti optimoidut?

Niitähän viilataan aina julkaisupäivään asti ja sen jälkeenkin. Enemmänkin tuntuu olevan tuo normi, Nvidiakin pimitti parhaansa mukaan suorituskykyä. 2-4x performance, ja sitten suhteellisia palkkeja ilman fps lukemia, josta osasta näkyi, että onkin lähempänä 60% nopeutusta nykypeleissä.

Ennenkuin tuote on kaupassa ja testaajilla tuo riittää pitämään yllä hypeä ja epätietoisuutta potentiaalisissa 4080/4090 ostajissa. Se riittää.
 
Osaako kukaan täällä sanoa, oliko tämä 7900 XTX nyt jo se AMD näyttis, missä piti olla Infinity cachea paljon ja pari GPU piiriä, jotka keskustelevat keskenään Infinity cachen kautta. Vai onko tämä tulossa oleva 7950 malli ?
 
Spekulaatiota AMDn seuraaviin sukupolviin (RDNA4) liittyen:

Oma veikkaus on, että AMDllä tällä hetkellä tutkitaan (tai on jo tutkittu ja nyt toteutetaan) sitä, että saisiko sen itse laskentapiirin jaettua useaan piilastuun siten, että ongelmia ei tule fixed function-raudan jakamisesta sekä kommunikaatiosta eri piilastujen välillä - ehkä tulossa on arkkitehtuuri, joka jakautuu kolmeen erilaiseen piilastuun

1) muistiohjain+$-piilastut (N6) , 1-8 kpl (37mm^2)
2) IO + fixed-function-piilastu (N6 tai N5) (1kpl) (<100mm^2)
3) shader-ydin-piilastut (N4 tai N3) (1-4 kpl) (<200mm^2)

tai jopa neljään:

1) muistiohjain+$-piilastut(N6, 1-8kpl) (37mm^2)
2) IO-piilastu (N6) (1 kpl) (~25mm^2)
3) fixed function-piilastu (N4 tai N3) (1kpl) (<100mm^2)
4) shader-ydin-piilastut (N4 tai N3) (1-4kpl) (<200mm^2)

Tämä ei kuitenkaan ole triviaalia koska kommunikaatio eri piilastujen välillä pitää saaada tarpeeksi nopeaksi jotta ei tule nopeusongelmia.


Tällä hetkellähän tuolla on siis vielä TMDS-lähettimet ja pci express-PHYt tuolla itse laskentapiilastulla, ne haluttaisiin saada myös halvemmalle valmistustekniikalle minkä takia tuo erillinen IO-piilastu tai fixed function+IO-piilastu olisi järkevä. Toki ekana askeleena voisi tehdä myös sen, että ottaisi vaan ne tuolta laskentapiilastulta ulos eli:

1) muistiohjain+$-piilastut(N6, 1-8kpl) (37mm^2)
2) IO-piilastu (N6) (1 kpl) (~25mm^2)
3) laskentapiilastu (N4 tai N3)

Ja tällöin ei olisi vielä mitään skaalautumisongelmia, vapautuisi kuitenkin se ehkä luokkaa 25mm^2 pinta-alaa tuolta laskentapiilastulta itse shader-ytimille ilman että sen piilastun koko kasvaa.
 
Osaako kukaan täällä sanoa, oliko tämä 7900 XTX nyt jo se AMD näyttis, missä piti olla Infinity cachea paljon ja pari GPU piiriä, jotka keskustelevat keskenään Infinity cachen kautta. Vai onko tämä tulossa oleva 7950 malli ?
Tietääkseni mikään taho ei ole tuommoisia huhuja päästellyt?! GPU on oma yksi chip ja cachet omansa. Tämä on nyt se ”top-spec” RDNA3.
 
Tietääkseni mikään taho ei ole tuommoisia huhuja päästellyt?! GPU on oma yksi chip ja cachet omansa. Tämä on nyt se ”top-spec” RDNA3.

AMDltä tuli joskus pari vuotta sitten ulos patentti joiden perusteella tällaista joskus aiemmin spekuloitiin. Mutta tämä spekulaatio loppui kun ekat uskottavat (nyt paikkansapitäviksi osoittautuneet) RDNA3-huhut tuli muutama kuukausi sitten.
 
Muistutuksena AMD-ketjuunkin, että TPU:n 4090-testit olivat merkittävästi CPU-rajoitteisia aina 4k-tuloksia myöten. AMD:n 7900 XT(X) -testit on puolestaan ajettu 7950X:llä ja 6000MT DDR5:llä. Ei siis ehkä kannata ottaa TPU:n indeksiä, kertoa 6950-tulos 1,7:llä ja vertailla lukemaa TPU:n 4090-tulokseen. TPU:n erikseen tekemä 4090-testi, jossa vertasivat 5800X vs 5800X3D näytti 4k-tulosten nousevan tuolla prossun vaihdolla jo 7%.

Oikein kukaan isompia pelimääriä testannut ja niistä indeksin tehnyt taho ei testannut 4090:iä Zen4:llä, vaan pääosin 12900k:lla, joka sekin on toki parempi vaihtoehto kuin TPU:n 5800X. Esimerkkinä PCGH:n 4k-indeksi, jossa mukana 20 peliä.

pcgh_4090_vs_6950XT.png


Jos otetaan AMD:n lupaama huippukerroin 1,7 x 6950XT sellaisenaan, niin päästään aika lähelle 4090:iä. Jos taas arvioi, että se lisäys olisi "keskiarvotettuna" jotain 58% luokkaa, niin jäädään jälkeen reilut kymmenen prosenttia. Jos arvioidaan, että 12900KS rajoittaa sekin tuossa PCGH:n kuvaajassa vielä 7950X:ään verrattuna jonkin prosentin verran, niin noin 15% RTX 4090:iä hitaampi rasterointisuorituskyky voisi olla realismia 7900 XTX:lle. Ja tämä on erinomainen suoritus, kun suositushinnassa Radeon on reilut 37% halvempi.

Se, mistä itse petyin pahasti, oli sitten RT-suorituskyky. RDNA2-kortit oli jo tosi hyviä rasteroinnissa, mutta niissä oli painotettu rankasti enemmän juuri sitä puolta vs. säteenseuranta. Kaikissa huhuissa, myös niissä kaikkein uskottavimmissa, RT-suorituskyvyn oli määrä kasvaa RDNA3:ssa enemmän kuin rasterointisuorituskyky. Mutta ihan AMD:n omasta suusta kuultuna kävi päin vastoin. Se on erittäin hämmentävää, kun tarkastelee AAA-pelien vallitsevaa trendiä. AMD:n eilinen esitysmateriaalikin keskittyi hyvin paljon e-sports -peleihin ja 200-800 fps lukemiin, eikä graafisesti vaativiin AAA-peleihin. Ehkä kyseessä on tietoinen kohderyhmän valinta, mutta se jo itsessään sai itseni tuntemaan, että tämä ei ole näytönohjain minulle.

Ja kun ynnäilee ne säteenseurannasta annetut (todennäköisesti aika positiivispainotteiset) arviot 7900 XTX:n suorituskyvystä, niin hinta ei enää ole niin houkutteleva. Mainittu PCGH ei tee RT-peleistä erikseen 4k-indeksiä, joten poimin tähän ne rankimmat säteenseurantanimikkeet. Ensin Cyberpunk 2077:
pcgh_CP2077_RT_4090_vs_6950XT.png


AMD:n RT-tuloksissa oli erikseen mainittu CP2077, mutta tietenkin FSR päällä, jolloin 4k-tulos noussut 6950:stä 48% (42fps->62fps). Natiivi-4k:na voisi ehkä olla aavistuksen enemmän, mutta mahdotonta sanoa varmasti. Sellainen 55-60% korotus nostaisi kortin 3080Ti:n/3090:n tasolle. 4090:iin verrattuna 7900 XTX jäisi noin 160%:n indeksiluvullaan tarkasti puolet niin nopeaksi kuin 4090. Toisin sanoen 50% 4090:n suorituskyvystä 62%:lla sen hinnasta. Ei paras mahdollinen diili.

Toisena raskaana RT-nimikkeenä PCGH:lta Dying Light 2:
pcgh_DL2_RT_4090_vs_6950XT.png


Myös DL2 oli AMD:n kalvoissa (samoiten FSR päällä). Kalvossa fps oli noussut peräti 84% (39 fps -> 72 fps). Siis isompi nousu kuin mitä prosenttiluvuissa uskalsivat erikseen sanoa. Suoraan sovellettuna yllä olevaan kuvaan, saataisiin 7900 XTX:n indeksiksi 184, eli oltaisiin ihan 3090Ti:n kannoilla. Mutta 4090:iin verrattuna suorituskyky edelleen vain 54% (184/339), ja hintaa edelleen se 62% (999$/1599$).

No, koska RT-suorituskyvyssä mitattuna 4090 näyttäisi tarjoavan peräti parempaa vastinetta rahalle kuin 7900 XTX, niin ei mun tarvinnut edes pohtia 4090:n palauttamista. Jollekin, jonka fokus on muualla, niin varmasti hyvä kortti. Mutta pelkään pahoin, että tuo RT-puoli vaikuttaa niin vahvasti nykyvertailuissa, että jopa RTX 4080 tulee monelle vaikuttamaan täysin kilpailukykyiseltä Radeoneihin verrattuna. Toki tuotteiden ominaisuuksissa toisiinsa nähden on valtava ero, koska rasteroinnissa 7900 XTX tulee olemaan tyrmäävän kova vs. 4080. AMD on valinnut ihan eri tien kuin Nvidia. Rohkea veto, mutta vaikeuttaa tuotteiden vertailua ja vaatii kuluttajalta tiukkaa omien tarpeiden tunnistamista.

Se vielä sanottakoon, että tähänn asti pidin Red Gaming Techin Paulia erittäin luotettavana lähteenä AMD-huhujen osalta. Oli osunut erittäin hyvin kohdalleen RDNA2:n ja myös Zen4:n osalta. Mutta nyt meni pieleen pahasti. Paulin lähteiden mukaan arviot suorituskyvyn noususta oli 2-2,5 kertaa RDNA2, säteenseurannan osalta ehkä vähän enemmän. Ja kellotaajuudet piti olla helposti 3GHz. Ero toteumaan on valtava, ja valitettavasti huonompaan suuntaan.
 
Muistutuksena AMD-ketjuunkin, että TPU:n 4090-testit olivat merkittävästi CPU-rajoitteisia aina 4k-tuloksia myöten. AMD:n 7900 XT(X) -testit on puolestaan ajettu 7950X:llä ja 6000MT DDR5:llä. Ei siis ehkä kannata ottaa TPU:n indeksiä, kertoa 6950-tulos 1,7:llä ja vertailla lukemaa TPU:n 4090-tulokseen. TPU:n erikseen tekemä 4090-testi, jossa vertasivat 5800X vs 5800X3D näytti 4k-tulosten nousevan tuolla prossun vaihdolla jo 7%.

Oikein kukaan isompia pelimääriä testannut ja niistä indeksin tehnyt taho ei testannut 4090:iä Zen4:llä, vaan pääosin 12900k:lla, joka sekin on toki parempi vaihtoehto kuin TPU:n 5800X. Esimerkkinä PCGH:n 4k-indeksi, jossa mukana 20 peliä.

pcgh_4090_vs_6950XT.png


Jos otetaan AMD:n lupaama huippukerroin 1,7 x 6950XT sellaisenaan, niin päästään aika lähelle 4090:iä. Jos taas arvioi, että se lisäys olisi "keskiarvotettuna" jotain 58% luokkaa, niin jäädään jälkeen reilut kymmenen prosenttia. Jos arvioidaan, että 12900KS rajoittaa sekin tuossa PCGH:n kuvaajassa vielä 7950X:ään verrattuna jonkin prosentin verran, niin noin 15% RTX 4090:iä hitaampi rasterointisuorituskyky voisi olla realismia 7900 XTX:lle. Ja tämä on erinomainen suoritus, kun suositushinnassa Radeon on reilut 37% halvempi.

Se, mistä itse petyin pahasti, oli sitten RT-suorituskyky. RDNA2-kortit oli jo tosi hyviä rasteroinnissa, mutta niissä oli painotettu rankasti enemmän juuri sitä puolta vs. säteenseuranta. Kaikissa huhuissa, myös niissä kaikkein uskottavimmissa, RT-suorituskyvyn oli määrä kasvaa RDNA3:ssa enemmän kuin rasterointisuorituskyky. Mutta ihan AMD:n omasta suusta kuultuna kävi päin vastoin. Se on erittäin hämmentävää, kun tarkastelee AAA-pelien vallitsevaa trendiä. AMD:n eilinen esitysmateriaalikin keskittyi hyvin paljon e-sports -peleihin ja 200-800 fps lukemiin, eikä graafisesti vaativiin AAA-peleihin. Ehkä kyseessä on tietoinen kohderyhmän valinta, mutta se jo itsessään sai itseni tuntemaan, että tämä ei ole näytönohjain minulle.

Ja kun ynnäilee ne säteenseurannasta annetut (todennäköisesti aika positiivispainotteiset) arviot 7900 XTX:n suorituskyvystä, niin hinta ei enää ole niin houkutteleva. Mainittu PCGH ei tee RT-peleistä erikseen 4k-indeksiä, joten poimin tähän ne rankimmat säteenseurantanimikkeet. Ensin Cyberpunk 2077:
pcgh_CP2077_RT_4090_vs_6950XT.png


AMD:n RT-tuloksissa oli erikseen mainittu CP2077, mutta tietenkin FSR päällä, jolloin 4k-tulos noussut 6950:stä 48% (42fps->62fps). Natiivi-4k:na voisi ehkä olla aavistuksen enemmän, mutta mahdotonta sanoa varmasti. Sellainen 55-60% korotus nostaisi kortin 3080Ti:n/3090:n tasolle. 4090:iin verrattuna 7900 XTX jäisi noin 160%:n indeksiluvullaan tarkasti puolet niin nopeaksi kuin 4090. Toisin sanoen 50% 4090:n suorituskyvystä 62%:lla sen hinnasta. Ei paras mahdollinen diili.

Toisena raskaana RT-nimikkeenä PCGH:lta Dying Light 2:
pcgh_DL2_RT_4090_vs_6950XT.png


Myös DL2 oli AMD:n kalvoissa (samoiten FSR päällä). Kalvossa fps oli noussut peräti 84% (39 fps -> 72 fps). Siis isompi nousu kuin mitä prosenttiluvuissa uskalsivat erikseen sanoa. Suoraan sovellettuna yllä olevaan kuvaan, saataisiin 7900 XTX:n indeksiksi 184, eli oltaisiin ihan 3090Ti:n kannoilla. Mutta 4090:iin verrattuna suorituskyky edelleen vain 54% (184/339), ja hintaa edelleen se 62% (999$/1599$).

No, koska RT-suorituskyvyssä mitattuna 4090 näyttäisi tarjoavan peräti parempaa vastinetta rahalle kuin 7900 XTX, niin ei mun tarvinnut edes pohtia 4090:n palauttamista. Jollekin, jonka fokus on muualla, niin varmasti hyvä kortti. Mutta pelkään pahoin, että tuo RT-puoli vaikuttaa niin vahvasti nykyvertailuissa, että jopa RTX 4080 tulee monelle vaikuttamaan täysin kilpailukykyiseltä Radeoneihin verrattuna. Toki tuotteiden ominaisuuksissa toisiinsa nähden on valtava ero, koska rasteroinnissa 7900 XTX tulee olemaan tyrmäävän kova vs. 4080. AMD on valinnut ihan eri tien kuin Nvidia. Rohkea veto, mutta vaikeuttaa tuotteiden vertailua ja vaatii kuluttajalta tiukkaa omien tarpeiden tunnistamista.

Se vielä sanottakoon, että tähänn asti pidin Red Gaming Techin Paulia erittäin luotettavana lähteenä AMD-huhujen osalta. Oli osunut erittäin hyvin kohdalleen RDNA2:n ja myös Zen4:n osalta. Mutta nyt meni pieleen pahasti. Paulin lähteiden mukaan arviot suorituskyvyn noususta oli 2-2,5 kertaa RDNA2, säteenseurannan osalta ehkä vähän enemmän. Ja kellotaajuudet piti olla helposti 3GHz. Ero toteumaan on valtava, ja valitettavasti huonompaan suuntaan.
Minulle se RT on taas aika lailla turha edelleen. En huomaa edes Cyberpunkissa juuri eroja RT päällä ja pois, joten se jumalpeli jossa se RT on oltava puuttuu edelleen
 
Minulle se RT on taas aika lailla turha edelleen. En huomaa edes Cyberpunkissa juuri eroja RT päällä ja pois, joten se jumalpeli jossa se RT on oltava puuttuu edelleen
Sama täällä. Onkohan kerran tullut joskus kokeiltua rtx on ja meni kyllä heti off.
 
Osaako joku sanoa joko AMD:n ajurit toimivat hyvin VR:n kanssa? Vuosia ollut ongelmia. Ainoa syy miksi olen pysynyt NVIDIAn leirissä.

Ilmeisesti ainakin kun googlettaa AMD VR problems ajuri ongelmat jatkuvat edelleen.
 
Minulle se RT on taas aika lailla turha edelleen. En huomaa edes Cyberpunkissa juuri eroja RT päällä ja pois, joten se jumalpeli jossa se RT on oltava puuttuu edelleen

Itselleni se jumalpeli julkaistiin jo 2019. Control. Mutta pätkääkään en ala tästä aiheesta väittelemään. Omat tarpeeni ovat omiani, ja muut tekevät omien tarpeidensa pohjalta juuri sellaisia valintoja kuin katsovat parhaaksi.
 
Sen verran pitkään olen AMD toilailuita seurannut että odotan rauhassa. Vahvasti olen nyt kuitenkin kallellaan hinnankin puolesta AMD puolelle, mutta en tiedä kuinka virhe se on kun nVidia Gamestream (olohuoneessa pelailu vaikka kone toisessa päässä taloa), DLSS ja yleinen ajurien toimivuus on painanut vaakakupissa tähän asti paljon.

Itse olen kanssa seurannut myös nvidian sekoilua ja itse olen muodostanut kuvan että AMD:llä ne luvut on monesti ollut paljon lähempänä totuutta kuin nvidialla. Edellisen genin suhteen esim. kellään ei tainnut olla mitään valittamista AMD:n markkinoinnin ilmoittamista luvuista eikä sitä edellisen genin kanssa.
Kun taas tässä ihan vastikään oli nvidian julkkari jossa pauhattiin 2x 3x 4x ja ties mistä mielikuvitusluvuista kun todellisuus oli sitten ihan muuta.

Olehuoneessa pelailu onnistuu radeonillakin. Ominaisuus ollut jo monta vuotta. FSR on olemassa ja AMD juuri tuossa julkkarissa kertoi että myös heiltä on tulossa mitä ilmeisimmin joku frame generation gimmic räpellys, ainakin niin tulkitsisin sen FSR3.0 ilmoituksen että se olisi aika suoraan vastaus nvidian DLSS3 gimmicciin.

Nvidia on dominoinut näyttismarkkinoita todella vitun pitkään. Kyllä ne osaa tehdä ja segmentoida tuotteensa että ne myy hyvin. Ja niillä on myös muskelia vastata tarvittaessa kilpailuun, kuten esimerkiksi 2000 superit hyvin osoitti kun AMD:lla tuli hyvää settiä ulos keskiluokkaan.

Itse tulkitsen että AMD 355W power budjetilla ja juurikaan nousseilla kelloilla, jätti nyt ihan riittävästi varaa myös omalle vastaukselleen jos sellaista tarvitaan. Laitetaan yksi 8-pin lisää niin on voidaan nostaa power budjettia 150W, joku 500W vs 355W on kuitenkin yli 40% buffaus joka ei tietenkään skaalaudu suoraan, mutta ihan merkittävän loikan sillä saa tehoihin halutessaan.

Se vielä sanottakoon, että tähänn asti pidin Red Gaming Techin Paulia erittäin luotettavana lähteenä AMD-huhujen osalta. Oli osunut erittäin hyvin kohdalleen RDNA2:n ja myös Zen4:n osalta. Mutta nyt meni pieleen pahasti. Paulin lähteiden mukaan arviot suorituskyvyn noususta oli 2-2,5 kertaa RDNA2, säteenseurannan osalta ehkä vähän enemmän. Ja kellotaajuudet piti olla helposti 3GHz. Ero toteumaan on valtava, ja valitettavasti huonompaan suuntaan.

Muistaakseni ne luvut pohjautui paljon suurempaan hattiwatti budjettiin (oliko 450W jne), katso tuosta ylempää. Voi olla että siellä on jätetty pelivaraa ihan tarkoituksella. RT suorituskyky oli itsellekin pettymys. Eli nyt realisoitui se että AMD yllätettiin RT hommilla täysin housut kintuissa ja tämä RT toteutus on hätäratkaisu joka ei tunnu kantavan kyllä kovinkaan pitkälle. Eiköhän siellä ole jotain paljon parempaa kehityksessä, mutta se vie aikaa eikä vielä mitenkään ehtiny tähän geniin. Seuraavassa genissä sitten tullaan varmasti näkemään huima loikka. Siihen mennessä pitäisi olla jo kypsynyt se mitä kokkaavat.
 
Viimeksi muokattu:
AMD on valinnut ihan eri tien kuin Nvidia. Rohkea veto, mutta vaikeuttaa tuotteiden vertailua ja vaatii kuluttajalta tiukkaa omien tarpeiden tunnistamista.

Omassa mielessäni tämä on täysin päinvastoin. Vaatii todella tiukkaa omien tarpeiden tunnistamista että voi ostaa RTX 4080/90:n käyttöön nykyhinnoilla. Normipelaajan järkivalinta on paljon lähempänä AMD:n uusien korttien oletettua hintaluokkaa kuin tuota premium+++ luokkaa. Vaikka itsellänikin on helposti varaa ja runsasta käyttöä hyvälle pelikortille (mm. VR), niin kyllä se vaan tuntuu typerältä maksaa jopa yli kahta tonnia näytönohjaimesta, kun vielä muutamia vuosia sitten parhaat kortit olivat tuosta about kolmannes.
 
Olehuoneessa pelailu onnistuu radeonillakin. Ominaisuus ollut jo monta vuotta.
Okei, hyvä saada välillä kokemusperäistä kommenttia. Itse en ole päässyt AMD:n striimaus systeemeitä kokeilemaan, ja olenkin lukenut vain kokemuksia ja katsonut youtube videoita ja aika karua tekstiä on ollut. AMD Link sovellukset windows storessa ja AppleTV:lle/shieldille kertoo arvosteluissa että 1/5: pelkkää paskaa. Siksi pelottaa kun nVidialla tuo homma on toiminut niin että asennat geforce experiencen ja appleTV:ltä/Shieldiltä olohuoneessa käynnistät gamestreamin niin homma skulaa nolla lagilla 4k60fps tuosta nuin vaan ja pelailen PS:n ohjaimella siitä soffalta. Pysyykö kokemus siis samana vai onko nuissa youtube/internet kommenteissa perää?
 
Ilmeisesti ainakin kun googlettaa AMD VR problems ajuri ongelmat jatkuvat edelleen.

Itsellä ei ole ollut mitään sellaisia ongelmia mistä etsisin ensiksi ajureista ongelmia. Oletko googlannut nVidia VR problems hakusanoilla myös, todennäköisesti löydät "jatkuvia ongelmia" myös sieltä. Ainoa lähivuosien ongelma mikä minua on haitannut on ollut videoeditorisoftan ongelmat AMD kortin tunnistamisessa sekä WOT:n mikrostutterointi. Piti palauttaa edellinen ajuriversio muutaman julkaisun ajan.
 
Okei, hyvä saada välillä kokemusperäistä kommenttia. Itse en ole päässyt AMD:n striimaus systeemeitä kokeilemaan, ja olenkin lukenut vain kokemuksia ja katsonut youtube videoita ja aika karua tekstiä on ollut. AMD Link sovellukset windows storessa ja AppleTV:lle/shieldille kertoo arvosteluissa että 1/5: pelkkää paskaa. Siksi pelottaa kun nVidialla tuo homma on toiminut niin että asennat geforce experiencen ja appleTV:ltä/Shieldiltä olohuoneessa käynnistät gamestreamin niin homma skulaa nolla lagilla 4k60fps tuosta nuin vaan ja pelailen PS:n ohjaimella siitä soffalta. Pysyykö kokemus siis samana vai onko nuissa youtube/internet kommenteissa perää?

Kerroin vain että ominaisuus on ollut jo monta vuotta jos sellaista kaipaa. Itteä ei vittujakaan kiinnosta moisten ominaisuuksien käyttö, mutta tuntuihan tuo myös presentaatiossa olevan yksi key pointti AMD:llä että voit pelata missä vaan, vaikka ulkohuusissa ilmeisesti samalla kun väännät torttua että eiköhän sitä ole jatkojalostettu.
Mitä tulee arvosteluihin, niin nehän voi olla vaikka kuinka vanhoja jostain ajalta kun ominaisuutta on tuotu kuluttajille. Kuluttijilla kun tuppaa olemaan kova tarve olla aina vinkumassa silloin kun homma ei toimi (Ihan luonnollinen ilmiö) mutta sitten kun homma toimii niin harvemmin jaksetaan alkaa mitään arvosteluita väsäämään, itse en ainakaan mitään arvosteluita ikinä kirjoittele.

Nolla lagilla se sun räpellys nyt tuskin toimii joten siinä puhut nyt ihan täyttä paskaa. Kaikesta siirrosta aiheutuu aina lagia.
 
Itse tulkitsen että AMD 355W power budjetilla ja juurikaan nousseilla kelloilla, jätti nyt ihan riittävästi varaa myös omalle vastaukselleen jos sellaista tarvitaan. Laitetaan yksi 8-pin lisää niin on voidaan nostaa power budjettia 150W, joku 500W vs 355W on kuitenkin yli 40% buffaus joka ei tietenkään skaalaudu suoraan, mutta ihan merkittävän loikan sillä saa tehoihin halutessaan.


Muistaakseni ne luvut pohjautui paljon suurempaan hattiwatti budjettiin (oliko 450W jne), katso tuosta ylempää. Voi olla että siellä on jätetty pelivaraa ihan tarkoituksella. RT suorituskyky oli itsellekin pettymys. Eli nyt realisoitui se että AMD yllätettiin RT hommilla täysin housut kintuissa ja tämä RT toteutus on hätäratkaisu joka ei tunnu kantavan kyllä kovinkaan pitkälle. Eiköhän siellä ole jotain paljon parempaa kehityksessä, mutta se vie aikaa eikä vielä mitenkään ehtiny tähän geniin. Seuraavassa genissä sitten tullaan varmasti näkemään huima loikka. Siihen mennessä pitäisi olla jo kypsynyt se mitä kokkaavat.

Paulin lähteiden mukaan power limit oli 350W-375W. Melkein ainut asia, jossa osui oikeaan.

5nm ei myöskään skaalaudu kovin paljon jännitteiden mukaan. Et siis todennäköisesti voi työntää tuohon samaan Navi 31:een 150W lisää tehoa, koska se vaatisi jännitteitä, joita siru ei joko ylipäätään siedä, tai ei ainakaan niistä enää saa lisää kellotaajuuksia.
 
Osaako joku sanoa joko AMD:n ajurit toimivat hyvin VR:n kanssa? Vuosia ollut ongelmia. Ainoa syy miksi olen pysynyt NVIDIAn leirissä.

Ilmeisesti ainakin kun googlettaa AMD VR problems ajuri ongelmat jatkuvat edelleen.
"AMD appears to have addressed the micro stutter VR driver issues we found when we tested the RTX 6600 XT versus the RTX 3060 last August, and the Radeon is now a faster card that offers slightly more VR performance headroom."
 
"AMD appears to have addressed the micro stutter VR driver issues we found when we tested the RTX 6600 XT versus the RTX 3060 last August, and the Radeon is now a faster card that offers slightly more VR performance headroom."

Microstuttering on vain yksi ongelmista. Virallinen Quest tuki taitaapi puuttua edelleen ja Quest Linkin kanssa on ongelmia. Vika toki yhtäläisesti AMD:n ja Metan päässä. Pitänee odottaa launchia ja katsoa mitä ongelmia jengi raportoi.
 
Paulin lähteiden mukaan power limit oli 350W-375W. Melkein ainut asia, jossa osui oikeaan.

5nm ei myöskään skaalaudu kovin paljon jännitteiden mukaan. Et siis todennäköisesti voi työntää tuohon samaan Navi 31:een 150W lisää tehoa, koska se vaatisi jännitteitä, joita siru ei joko ylipäätään siedä, tai ei ainakaan niistä enää saa lisää kellotaajuuksia.

Kyllä mää muistelisin että paljon suuremmista budjeteista puhuttiin joskus. Tuo suorituskyky mikä nyt ilmoitettiin mätsää mielestäni varsin hyvin noihin lukuihin jotka annettiin jo aikoja sitten että yli 50% hyötysuhde. Joka esityksessä ilmoitettiin 55% muistaakseni.

335W / 1,55 = 216W jolloin 2x tehot olisi vaatinu siis 432W TDP:n. Ja siis itse en ainakaan usko että nyt nähtiin vielä kaikkea mihin RDNA3 pystyy vaan kyllä sieltä on aivan varmasti tulossa joskus joku 450W budjetilla varustettu malli, sitä varmaan pihdataan 4090Ti julkaisuun. Varsinkin sitä on mielenkiintoista seurata että miten sidottuja taikka vapaita AIB:t on touhuamaan näiden kanssa. Mikäli AIB kortit tulee myös pelkästään 2x8-pin jolloin maksimi siis 375W niin eiköhän sen silloin voi sanoa aika varmaksi että 3x8-pin kortit odottaa julkaisua.
 
Itselleni se jumalpeli julkaistiin jo 2019. Control.

Mietin näitä viime vuosina julkaistuja RT-jumalpelejä ja omalla kohdallani lista on lyhyt:
  • Control
  • Metro Exodus
  • Cyberpunk 2077
  • Spiderman, ihan vain koska siinä on paljon heijastavia pintoja ja RT tuo niihin selvästi lisää realismia.
  • Quake 2 RTX, mutta lähinnä coolin tech demon tasolla.
Kaipaisin lisää Control/Metro Exodus tason RT-toteutusta, mutta epäilen ettei sitä nähdä ennen konsolisukupolven vaihdosta. Vaikea arvioda alkaako RT näkyä enemmän nyt, kun tuen sille alkaa saada kohtuu halvalla. Siitäkin huolimatta se on ollut keskimäärin 3070+ tason korttien juttu.

Tämän perusteella olen enemmän ok AMD:n uusien korttien heikomman RT-suorituskyvyn kanssa, kun kerta pelit joissa RT on selvä parannus ovat vähissä. Nopeatempoisissa peleissä kuten Doom Eternal koen RT:n täysin turhaksi, kun ei niitä heijastuksia ehdi siinä vauhdissa katselemaan tai hyödyntämään. 2080 Ti:llani otan mieluummin sen 90 fps -> 120 fps parannuksen pistämällä RT pois päältä.

Nvidialla on kuitenkin vielä myös etumatkaa DLSS:n kuvanlaadussa ja frame generation todennäköisesti ehtii paranemaan ennen kuin AMD saa oman ratkaisunsa ulos. FSR 3:sta oli olemattoman vähän tietoa. Jos saavat siinä DLSS-veroisen kuvanlaadun se olisi jo iso juttu, frame generationissa pitäisi sitten pystyä Nvidiaa parempaan latenssiin.

---

Minulle se asia, joka nosti AMD:n pöydälle oli itseasiassa tuo DP 2.1 tuki ja ilmoitus, että useampi monitorivalmistaja tuo sitä tukevia näyttöjä markkinoille seuraavan parin vuoden sisällä.

Etunenässä kiinnostaa vihjailtu Samsungin 7680x2160 super ultrawide. Pidin 5120x1440 CRG9:sta kovasti, mutta kaipasin 4K reson tarkkuutta. Samsungin tuleva uutukainen tarjoaisi sen ja olisi ikävä, jos 4090 ei pysty tuota pyörittämään max virkistystaajuudella ihan sen takia, että Nvidia pihisteli DP-liitännän kanssa. Toki DSC on olemassa, mutta ei sekään välttämättä pysty tarvittavaan kaistaan.

4090 suhteen on toivoa, että 10xx/9xx sarjan saamaa DP 1.3 -> 1.4 päivitystä vastaava firmwarepäivitys DP 1.4 -> 2.1 olisi mahdollinen ja softa sille ei vaan ole tällä hetkellä valmis. Veikkaan kuitenkin, ettei tällaista nähdä.

Tällä hetkellä minusta tuntuu, että voi olla kannattavampaa ostaa halvempi 7900 XTX ja päivittää se parin vuoden päästä 8900 XTX (tai Nvidian vastine) kuin pitää 4090 pidempään. Olin alun perin ajatellut, että 4090 kestäisi minulla 3-5 vuotta ihan sen takia, että näyttövalmistajat tuovat hitaasti oikeasti parempaa markkinoille ja pelit tehdään konsoleiden ehdolla. Nyt kuitenkin vaikuttaisi tulevan selvä hyppäys näyttöjen virkistystaajuuksissa DP 2.1 tuen mukana ja Nvidia on jäämässä tästä kelkasta vanhan DP 1.4 tuen takia.
 
Minulle se RT on taas aika lailla turha edelleen. En huomaa edes Cyberpunkissa juuri eroja RT päällä ja pois, joten se jumalpeli jossa se RT on oltava puuttuu edelleen
Itse huomasin eron ja se oli kyllä varsin selvä. Ero ei tietenkään ole tyyliin Battlefield 1942 vs 2042, mutta RT täysillä esim valaistus on selvästi luonnollisemman näköistä. Toisaalta taas Hitman 3:ssa RT-heijastukset ovat niin raskaat, että niitä ei 4K:lla ole järkeä käyttää, koska fps tippuu yli sadasta reilusti alle 60:een ja ero "normaaleihin" heijastuksiin on niin pieni.
 
Ongelmat riippuvat ihan siitä mitä pelaa. Omalla pelisetillä en ole nähnyt ongelmia vuosiin
Niin puhuinkin vain omasta puolestani. Eipä mullakaan ollut pahoja ongelmia kuin yhden pelin kanssa (DayZ), mutta se nyt sattui olemaan SE peli mitä pelaan. Oli siinä vähän ihmettelemistä kun vanha 1060 3gb pyöritti peliä paremmin. :rofl2: Jonkun korjauksen ilmeisesti julkaisivat puoli vuotta myöhemmin, mutta ilmeisesti ongelmia on vieläkin, ja suorituskyky ei ole lähelläkään 3080 tässä pelissä.
 
Minulle se RT on taas aika lailla turha edelleen. En huomaa edes Cyberpunkissa juuri eroja RT päällä ja pois, joten se jumalpeli jossa se RT on oltava puuttuu edelleen
RT:llä ei ole mitään väliä vielä. Promille peleistä ja hyviä pelejä nolla, eli tällä hetkellä se on lähinnä heijastuksien ja varjojen pelaamista RT:llä.
 
Mitä veikkaatte, riittääkö 760w tuolle xtx:lle vai pitääkö ostaa isompi poweri?
 
Minulle se RT on taas aika lailla turha edelleen. En huomaa edes Cyberpunkissa juuri eroja RT päällä ja pois, joten se jumalpeli jossa se RT on oltava puuttuu edelleen

Metro Exodus Enhanced Edition omaa mun mielestä vieläkin parhaan RT:n. Suosittelen kokeilemaan.
 
Microstuttering on vain yksi ongelmista. Virallinen Quest tuki taitaapi puuttua edelleen ja Quest Linkin kanssa on ongelmia. Vika toki yhtäläisesti AMD:n ja Metan päässä. Pitänee odottaa launchia ja katsoa mitä ongelmia jengi raportoi.

AMD:lla ilmeisesti nimenomaan ongelmia on ollut Questin/2:n kanssa liittyen sen vaatimaan kuvan pakkaukseen/purkuun ja tätä sitten jotkut paisuttelevat VR-ongelmaksi (Metan ja mahdollisesti PICOnkin kohdallahan se sitä käytännössä toki on). Onko AMD:n korteilla muuten ongelmia, jotka voi yleistää VR-ongelmiksi? Joka tapauksessa uusilla korteilla kuvanpakkaukseen ja purkuun panostusta on tuotu esiin julkaisussakin eli saa nähdä jäävätkö ongelmat noiden ns. standalone-kypärienkin kanssa historiaan.
 
Vai että 7900 XTX ja XT. Ja 1200-1300€ hintaa. Ei suinkaan oltu Nvidian kusetuksia matkimassa tässä. Ei hyvää päivää.

Onhan se varmaan ihan jees jos ollaan ~80% 4090:n tehoista rasteroinnissa niin säästäähän siinä jotain, jos millään muulla ei ole väliä. Yleensä kuitenkin tässä hintaluokassa etsitään sitä 4K RT-suorituskykyä, eikä mitään "8K" ultrawideä tai muita apinan koijauksia. Ei yllättänyt ettei AMD hirveämmin vertailuja tehnyt.

Surkealta näyttää ns. value high end -kortit. Erityisesti Nvidian vitsi "4080" ja tämä 7900 XT. Olisivat oikeastaan voineet tuosta tiputtaa melkein puolet VRAMista pois ja tehdä selkeästi halvempi malli. Kun se kaikkein kallein halo-malli edustaa parasta arvoa niin ei voi muuta sanoa kuin että järjettömäksi on näyttismarkkinat muuttuneet.

Olisi voinut toivoa, että chipleteillä oltaisiin saatu jotain oikeaa etua Nvidiaan nähden, mutta ei tunnu näkyvän kuluttajalle millään tavalla.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä veikkaatte, riittääkö 760w tuolle xtx:lle vai pitääkö ostaa isompi poweri?

Jos on laadukas, ei kellota näytönohjainta eikä prosessoria eikä omaa järjetöntä määrää (TM) ylimääräisiä kiintolevyjä sekä polttavaa BR-asemaa ja tietysti myös toista BR/DVD-asemaa.
 
Jos on laadukas, ei kellota näytönohjainta eikä prosessoria eikä omaa järjetöntä määrää (TM) ylimääräisiä kiintolevyjä sekä polttavaa BR-asemaa ja tietysti myös toista BR/DVD-asemaa.
Samaa mieltä, mutta tuossa tapauksessa voi lisätä sitten vielä, että riittää ns. heittämällä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 944
Viestejä
5 057 570
Jäsenet
81 008
Uusin jäsen
karvaranne

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom