AMD-spekulaatioketju (RDNA:n ja CDNA:n tulevat sukupolvet)

Niin se on kyllä varmasti kaikilla tiedossa, että RT tehoa oli. Harmi vaan, että sillä säteenjäljituksellä ei tehnyt oiken yhtään mitään vuonna 2018/2019 alkuvuodesta. Tuo ei muuta sitä faktaa, että Rasterointi perffin nousu oli umpisurkeaa. Varmaan huonopimpia ikinä.
Eläs viitsi nyt valehdella!
Nvidia GeForce RTX 2080 Ti review | TechRadar
Hyvin nousi rasterointisuorituskyky! Katsoppas tuosta 4K testit, Pieksää 1080Ti:n reippaasti! Siis ihan perus, ei RT peleissä. Silloin suorituskyky nousi vain vähän, kun peli oli CPU rajoitteinen, eli joko paskasti koodattu tai resoluutio oli pieni ja/tai karkit minimissä..

Ja mitä säteenjäljitykseen tulee niin sama iänikäinen juttu: Ensin on aina oltava rautaa. Vasta sitten voidaan järkevästi tehdä softaa, joka käyttää sitä rautaa!
Kun ensimmäiset 3D kortit tuli, niin kovasti oltiin sitä mieltä että ei sillä mitään tee, ei sitä mikään tue ym ym ym. Kesti vuosia ja sinne vain siirryttiin.

Nyt RT mahdollistaa valaistuksen teon lopulta niinkuin pitääkin, eikä tarvitse ihan älyttömiä purkkavirityksiä, jotka toimii, mitensattuu milloinkin ja ovat hyvin työläitä, sekä rajoitteita asettavia pelien tekijoille.. Valitettavasti nykykonsoleiden RT suorituskyky on surkea, joten ne toimivat taas kerran pahasti kehityksen jarruna..

Tärkeintä olisi, että AMDkin saisi nostettua RT suorituskykyä mahdollisimman paljon.. Rasteroinnilla ei ole enää niinkään väliä..
 
Eläs viitsi nyt valehdella!
Nvidia GeForce RTX 2080 Ti review | TechRadar
Hyvin nousi rasterointisuorituskyky! Katsoppas tuosta 4K testit, Pieksää 1080Ti:n reippaasti! Siis ihan perus, ei RT peleissä. Silloin suorituskyky nousi vain vähän, kun peli oli CPU rajoitteinen, eli joko paskasti koodattu tai resoluutio oli pieni ja/tai karkit minimissä..

Ja mitä säteenjäljitykseen tulee niin sama iänikäinen juttu: Ensin on aina oltava rautaa. Vasta sitten voidaan järkevästi tehdä softaa, joka käyttää sitä rautaa!
Kun ensimmäiset 3D kortit tuli, niin kovasti oltiin sitä mieltä että ei sillä mitään tee, ei sitä mikään tue ym ym ym. Kesti vuosia ja sinne vain siirryttiin.

Nyt RT mahdollistaa valaistuksen teon lopulta niinkuin pitääkin, eikä tarvitse ihan älyttömiä purkkavirityksiä, jotka toimii, mitensattuu milloinkin ja ovat hyvin työläitä, sekä rajoitteita asettavia pelien tekijoille.. Valitettavasti nykykonsoleiden RT suorituskyky on surkea, joten ne toimivat taas kerran pahasti kehityksen jarruna..

Tärkeintä olisi, että AMDkin saisi nostettua RT suorituskykyä mahdollisimman paljon.. Rasteroinnilla ei ole enää niinkään väliä..

No joo oli se rasterointiperffin nousu vähän parmepi mitä muistelin. Surkeus jäänyt varmaan vahvasti mieleen ensimmäkseen siitä 2080:n paskuudesta vs 1080Ti. Silloin noi yli 1200€ hinnat tuntui kuitenkin itselle liian isolta maksaa tuommoisesta 35% teho pompusta 1080Ti --> 2080Ti, kun RT oli vielä ilman mitään käyttöä. 3000 sarjassa kuitnekin 3080 kepitti 2080Ti:n yli 30%.n erolla, kuten myös GTX 1080 kepitti GTX 980Ti:n. 1080Ti rökitti 980Ti:n 85%:n erolla! ja 3090 2080Ti:n 50%:n erolla.



Siihen perspektiiviin nähden tuo 2000 sarjan oli kyllä aika tuhnu rasterointitehossa. Samaan aikaan suht huono hyppy rasterointitehoissa ja hintatason iso nousu, oli aika huono yhdistelmä haluttavuuden kannalta, kun sillä RT teholla ei julkkarissa tehnyt mitään.
 
RT teholla ei suuri osaa pelaajista tee vieläkään mitään.
Miten sen nyt ottaa, onhan noita pelejä:
List of games that support ray tracing - PCGamingWiki PCGW - bugs, fixes, crashes, mods, guides and improvements for every PC game

Lisäksi työkalut ovat nyt pitkälti tehty eri engineihin joilla itse pelit tehdään, joten on erittän vahva syy odottaa RT:n käytön lisäytyvän kiihtyvällä tahdilla..
Sanoisin, että tässä vaiheessa ei enää kannata maksaa paljon mitään kortista, joka ei tue RT:tä..
 
Nyt RT mahdollistaa valaistuksen teon lopulta niinkuin pitääkin, eikä tarvitse ihan älyttömiä purkkavirityksiä, jotka toimii, mitensattuu milloinkin ja ovat hyvin työläitä, sekä rajoitteita asettavia pelien tekijoille.. Valitettavasti nykykonsoleiden RT suorituskyky on surkea, joten ne toimivat taas kerran pahasti kehityksen jarruna..

Niissä konsoleissa on silti enemmän RT vääntöä, kuin valtaosalla pc masterracesta. Tämän foorumin harrastama highend kama on vain maailmanmittakaavassa harvinaista. Puhutaan sitten noiden purkkaviritysten katoamisesta, kun joku RT:tä jaksava kortti syrjäyttää 1060:n aseman pelikoneissa.
 
Niissä konsoleissa on silti enemmän RT vääntöä, kuin valtaosalla pc masterracesta. Tämän foorumin harrastama highend kama on vain maailmanmittakaavassa harvinaista. Puhutaan sitten noiden purkkaviritysten katoamisesta, kun joku RT:tä jaksava kortti syrjäyttää 1060:n aseman pelikoneissa.
Valtaosaan niistä PC koneista voi helposti päivittää kortin, joka tukee RT:tä ja on nopeampi, kuin konsolien vastaavat. Tosin jos AMD:kin julkaisee nyt ensin suorituskykyisemmät kortit, niin päivitys on sitten käytetty, joko 2060 tai suorituskykyisempi kortti.. (konsolien GPUt vastaavat RT:n suhteen noin2060:aa ja muun suhteen n 2080:aa).
Ehkä masterracen kannattaa päivittää sitten, kun tulee AMD:n (tai Nvidian) joku halppis RT:tä tukeva kortti, jos eivät ole rikki, kuten Intelin ratkaisu, joka vaatii emolta ominaisuuksia, joita vanhoissa emoissa ei ole (toimiakseen järkevästi)..

1060:n voi kipata ihan suosiolla SER asemalle, jos aikoo uusia pelejä pelata.
 
Valtaosaan niistä PC koneista voi helposti päivittää kortin, joka tukee RT:tä ja on nopeampi, kuin konsolien vastaavat. Tosin jos AMD:kin julkaisee nyt ensin suorituskykyisemmät kortit, niin päivitys on sitten käytetty, joko 2060 tai suorituskykyisempi kortti.. (konsolien GPUt vastaavat RT:n suhteen noin2060:aa ja muun suhteen n 2080:aa).

Se 2060 tasoinen RT maksaa edelleen joko yli 300€ 2060:n muodossa, tai yli 400€ 3050. Arc tai 6600 taitaa olla halvin tapa päästä ko. tasolle. On vielä aika kaukana 1060:n hintatasosta.

Toisaalta vasta 4090:n kohdalla tietäjien mielestä alkaa olla riittävä RT suorituskyky. Menee aika monta vuotta, että se riittävä teho on siellä perus pelikoneessakin.
 
Niissä konsoleissa on silti enemmän RT vääntöä, kuin valtaosalla pc masterracesta. Tämän foorumin harrastama highend kama on vain maailmanmittakaavassa harvinaista. Puhutaan sitten noiden purkkaviritysten katoamisesta, kun joku RT:tä jaksava kortti syrjäyttää 1060:n aseman pelikoneissa.

Joo. Tällä foorumilla monilla tuntuu kadonneen suhteellisuudentaju siinä mielessä, ettei tajuta että isompien massojen keskuudessa aika harva on valmis maksamaan noista premiumkorteista. Sikäli näyttisten hintakehitys kyllä tulee syömään PC-pelaamisen suosiota.

Valtaosaan niistä PC koneista voi helposti päivittää kortin, joka tukee RT:tä ja on nopeampi, kuin konsolien vastaavat. Tosin jos AMD:kin julkaisee nyt ensin suorituskykyisemmät kortit, niin päivitys on sitten käytetty, joko 2060 tai suorituskykyisempi kortti.. (konsolien GPUt vastaavat RT:n suhteen noin2060:aa ja muun suhteen n 2080:aa).
Ehkä masterracen kannattaa päivittää sitten, kun tulee AMD:n (tai Nvidian) joku halppis RT:tä tukeva kortti, jos eivät ole rikki, kuten Intelin ratkaisu, joka vaatii emolta ominaisuuksia, joita vanhoissa emoissa ei ole (toimiakseen järkevästi)..

1060:n voi kipata ihan suosiolla SER asemalle, jos aikoo uusia pelejä pelata.

GTX 1060 on silti ollut Höyryn listojen kärkessä. Ilmeisesti iso osa ihmisistä on vaan jättänyt uudet pelit pelaamatta.

Lisäksi 2060 on vähän tuhnu RT-hommiin. Jos sitä haluaa käyttää, olis melkein hyvä olla 3060 ti -tasoinen kortti.
 
Joo. Tällä foorumilla monilla tuntuu kadonneen suhteellisuudentaju siinä mielessä, ettei tajuta että isompien massojen keskuudessa aika harva on valmis maksamaan noista premiumkorteista. Sikäli näyttisten hintakehitys kyllä tulee syömään PC-pelaamisen suosiota.



GTX 1060 on silti ollut Höyryn listojen kärkessä. Ilmeisesti iso osa ihmisistä on vaan jättänyt uudet pelit pelaamatta.

Lisäksi 2060 on vähän tuhnu RT-hommiin. Jos sitä haluaa käyttää, olis melkein hyvä olla 3060 ti -tasoinen kortti.
Jos konsolit haluavat pysyä suorituskykykisassa mukana, niin myös niiden hinta tulee nousemaan tulevissa sukupolvissa.. Merkittävät niistä ovat kuitenkin vain perus X86 PC koneita modattuna, tällä hetkellä.. Tällähetkellä ne ovat suorituskyvyltään lähinnä kehityksen riippakiviä..
------------------------------------------------------------------------------
Joko joutuu luopumaan pelaamisesta tai pelaamaan vain vanhoja pre RT pelejä, jos ei aio RT kortteihin investoida. Varmasti pikkuhiljaa alkaa ei RT valaistus kadota peleistä, kun se vaatii hankalaa suunnittelua ja ohjelmointia. Muuttuu pelit aika rumaksi RT off..
 
Joko joutuu luopumaan pelaamisesta tai pelaamaan vain vanhoja pre RT pelejä, jos ei aio RT kortteihin investoida. Varmasti pikkuhiljaa alkaa ei RT valaistus kadota peleistä, kun se vaatii hankalaa suunnittelua ja ohjelmointia. Muuttuu pelit aika rumaksi RT off..
RT-valaistus löytyy quake2:sta ja portalista? Kaikissa muissa käsittääkseni vaan vähän efektiä lyöty perinteisen päälle, että näyttäisi paremmalta.
 
RT-valaistus löytyy quake2:sta ja portalista? Kaikissa muissa käsittääkseni vaan vähän efektiä lyöty perinteisen päälle, että näyttäisi paremmalta.

Minecraft on vielä, mutta siihen se jääkin. Pikemminkin enginet taitaa kehittyä UE5 suuntaan, eli RT vain nopeuttaa, mutta hiton hyvä valaistus tulee ilmankin, kun engine tekee töitä, jotka ennen kuului kenttäsuunnittelijan käsityöhön.
 
Jos konsolit haluavat pysyä suorituskykykisassa mukana, niin myös niiden hinta tulee nousemaan tulevissa sukupolvissa.. Merkittävät niistä ovat kuitenkin vain perus X86 PC koneita modattuna, tällä hetkellä.. Tällähetkellä ne ovat suorituskyvyltään lähinnä kehityksen riippakiviä..
------------------------------------------------------------------------------
Joko joutuu luopumaan pelaamisesta tai pelaamaan vain vanhoja pre RT pelejä, jos ei aio RT kortteihin investoida. Varmasti pikkuhiljaa alkaa ei RT valaistus kadota peleistä, kun se vaatii hankalaa suunnittelua ja ohjelmointia. Muuttuu pelit aika rumaksi RT off..

Konsoleilla taitaa kyllä olla apuna se, että niissä voittomarginaalit raudan myynnissä ovat pienet tai olemattomat. Toisin on esim. näyttisten kanssa, kun nVidian marginaalit ovat selvästi yli 60%... toki korttien tuotekehitykseen menee paljon rahaa, mutta kuitenkin. Eikös uusissa konsoleissa ole tyyliin 8-core zen2 prossuna tjsp?

Monet joille pelaaminen ei ole se ensisijainen harrastus ovatkin luopuneet uusien pelien pelaamisesta. Esim. tilanteessa jossa oma aika on elämäntilanteesta johtuen kortilla, ja Steamissa on useampia alennuksista ostettuja klassikkopelejä odottamassa vuoroaan säteenseurantaa tukevan näyttiksen ostaminen ei kuumoittele ollenkaan samalla tavalla kuin monilla foorumilaisilla.

Ja kyllähän RT-näyttikset koko ajan yleistyvät, mutta nykyhinnoilla siihen menee pirun kauan. Ehkä joskus 5000-sarjan ehtoopuolella valtaosalla pelaajista alkaa olla sitä tukeva kortti... :kahvi:
 
Niin se on kyllä varmasti kaikilla tiedossa, että RT tehoa oli. Harmi vaan, että sillä säteenjäljituksellä ei tehnyt oiken yhtään mitään vuonna 2018/2019 alkuvuodesta. Tuo ei muuta sitä faktaa, että Rasterointi perffin nousu oli umpisurkeaa. Varmaan huonopimpia ikinä.

Muna/Kana ongelma. Jos ei olisi RT rautaa niin ei olisi RT softaa ja kun ei ole RT softaa niin ei ole RT rautaa. Jonkun on vedettävä rautapuolella liipaisimesta, että asioita tapahtuu. Tähän päälle se, että ei riitä, että RT tuki on uudessa raudassa vaan sitä pitää olla isolla osalla käyttäjistä.

Aletaan pikkuhiljaa olemaan siinä kohtaa adaptaatiota, että RT tuki uusissa engineissä ja isommissa peleissä on vakiojuttu. Sama homma kuin DLSS/FSR yms. temporaalisten kuvanparannusalgoritmienkin kanssa.

imho. tässä rdna3/ada generaatiossa hyvä RT tuki on FineWine,rasteri ei enää niinkään. Esimerkiksi se nvidian micromesh ja SER tuki on fine wine kamaa, kunhan niitä aletaan integroimaan engineihin ja peleihin.
 
Sanoisin, että tässä vaiheessa ei enää kannata maksaa paljon mitään kortista, joka ei tue RT:tä..

Toisaalta myös tässä vaiheessa kuluttajahintaisista korteista ei sillä RT:llä paljoa tee. Toki joku 3050 tai 6500XT teoriassa voi tukea sitä mutta uskoisin että moni ei silti sen takia em. kortteja hanki.
 
Sanoisin, että tässä vaiheessa ei enää kannata maksaa paljon mitään kortista, joka ei tue RT:tä..

Oli pelejä tai ei, en pelaa tällä hetkellä enkä tulevaisuudesa yhtään sellaista peliä minkä parantuneesta graafisesta ilmeestä olisin valmis maksamaan 2000€.
 
Toisaalta myös tässä vaiheessa kuluttajahintaisista korteista ei sillä RT:llä paljoa tee. Toki joku 3050 tai 6500XT teoriassa voi tukea sitä mutta uskoisin että moni ei silti sen takia em. kortteja hanki.
No, onneksi ei tarvitse maksaa edes puolta tuosta, jotta saa rt on tyydyttävästi..

Niin, mikä sitten olisi kuluttajahintainen kortti? 3060 ti on varmasti ihan tyydyttävä RT-pelaamiseen, mutta lasketaanko 500e korttia enää kuluttajahintaiseksi?
 
Perusasioiden, kuten energia ja polttoaine hinnat ovat raketoineet, joten nykään tuo näyttisten "kuluttaja hinta" on varmasti vähintään 2x se, mikä se oli joskus 2020. Kaikki hinnat ovat kiihtyvässä nousussa..
 
Muna/Kana ongelma. Jos ei olisi RT rautaa niin ei olisi RT softaa ja kun ei ole RT softaa niin ei ole RT rautaa. Jonkun on vedettävä rautapuolella liipaisimesta, että asioita tapahtuu. Tähän päälle se, että ei riitä, että RT tuki on uudessa raudassa vaan sitä pitää olla isolla osalla käyttäjistä.

Aletaan pikkuhiljaa olemaan siinä kohtaa adaptaatiota, että RT tuki uusissa engineissä ja isommissa peleissä on vakiojuttu. Sama homma kuin DLSS/FSR yms. temporaalisten kuvanparannusalgoritmienkin kanssa.

imho. tässä rdna3/ada generaatiossa hyvä RT tuki on FineWine,rasteri ei enää niinkään. Esimerkiksi se nvidian micromesh ja SER tuki on fine wine kamaa, kunhan niitä aletaan integroimaan engineihin ja peleihin.

Joo totta tuokin, mutta se hintapomppu oli todella iso siinä. NVIDIA:n olisi pitänyt joko nostaa selvästi enemmän sitä raster tehoa tai myydä halvemmalla, että olisi ollut haluttuja kortteja nuo Turingit. Toki rasterointi tehon kasvattaminen Turingeissa olisi auttamatta leikannut RT tehoa, kun piirillä ei ollut tilaa molemmille. Tuo 2000 sarjan launchi oli vähän semmoinen "tästä alkaa tulevaisuus" tyyppinen leap of faith NVIDIA:lta, mikä on näin jälkeenpäin ajateltuna positiivinen asia.
 
Perusasioiden, kuten energia ja polttoaine hinnat ovat raketoineet, joten nykään tuo näyttisten "kuluttaja hinta" on varmasti vähintään 2x se, mikä se oli joskus 2020. Kaikki hinnat ovat kiihtyvässä nousussa..

Sitten kun myös palkat ja eurot mitä tulee käteen on tuplat siitä mitä ne olivat 2020 nuo "kuluttaja hinnat" voivat myös tuplaantua. Kun nyt (ainakaan itsellä) ei olla "ihan lähellä" vielä tarvii odotella... :smoke:

Niin, mikä sitten olisi kuluttajahintainen kortti? 3060 ti on varmasti ihan tyydyttävä RT-pelaamiseen, mutta lasketaanko 500e korttia enää kuluttajahintaiseksi?

Kuluttajahintainen kortti on 250-400€ välillä. Ollut jo kohtuullisen pitkään. Toki se tarkoittaa että ihan uutena sitä parasta ei voi ostaa, voi jopa joutua odottamaan parisen vuotta julkaisun jälkeen niitä hintoja jos haluaa "parasta" tai edes lähelle.

EDIT: toki täytyy muistaa että se kuluttaja hintainen näyttö on sitten myös 1440p tällä hetkellä. Kutakuinkin samaa hintaluokkaa.
 
Joo totta tuokin, mutta se hintapomppu oli todella iso siinä. NVIDIA:n olisi pitänyt joko nostaa selvästi enemmän sitä raster tehoa tai myydä halvemmalla, että olisi ollut haluttuja kortteja nuo Turingit. Toki rasterointi tehon kasvattaminen Turingeissa olisi auttamatta leikannut RT tehoa, kun piirillä ei ollut tilaa molemmille. Tuo 2000 sarjan launchi oli vähän semmoinen "tästä alkaa tulevaisuus" tyyppinen leap of faith NVIDIA:lta, mikä on näin jälkeenpäin ajateltuna positiivinen asia.

Täysin samaa mieltä. Siksi skippasin turingin vaikka säteenseuranta olisi early adopter ja kotikoodaus mielessä kiinnostanut. Hinta ja perffi ei oikein osuneet kohdalleen ja dlss oli silkkaa sekundaa/paperia. Kävi tajuton munkki 3070fe:n kanssa. Sain siinä launch-rytinässä ostettua fe-mallin msrp hinnalla. Skippaan rdna3/ada sukupolvet ja odotan next geniä oli se sitten 2v tai 3v odottelu. Ei onneksi ole pakkomiellettä siitä, että pitäisi olla koko ajan uusin rauta alla.

Säteenseurantatuki tais olla aika pieni palanen piitä turingissa, mutta ne tensoriytimet vie paljon transistoreja.
 
Juu ei tosiaan halpoja nämäkään mutta jos pääsee ees 80% rtx 4090:stä ni ei tässä kauheesti tartte miettiä et mitä korttia on tulossa 1080Ti:n tilalle.
 
On kyllä eurooppalaisille edelleen aika suolaiset hinnat. Slaideissa painotettiin Nvidian tyyliin ylös skaalattua nopeutta, vaikka enemmän olisi kiinnostanut ihan natiivireson renderöintikyky.

RT on edelleen niin kallista suorituskykybudjetissa etten vieläkään jaksa välittää siitä, mutta toivoin silti kyllä jytkympää rasterointikyvyltään.
 
4090 tulossa huomenna, mutta taitaa lähteä palautukseen tän julkistuksen jälkeen. Ei Nvidialla oo mitään mahista myydä noita 2000+ euron hinnoilla enää joulukuussa.

Toivottavasti AMD:n korttien arvostelut tulevat pian julki.

EDIT: AMD:n sivujen perusteella esim. Red Dead Redemption 2 4K resolla 93 fps. Techpowerupin arvostelussa 4090 FE 104 fps. Eli 10% ero nopeudessa, mutta 35% hintaero jos 7900 XTX maksaisi n. 1300 euroa ja 4090 2000 euroa. Oikeat hinnat ovat todennäköisesti korkeammat.
 
Viimeksi muokattu:
Aijai hyvältä näyttää kyllä. Ja kortti myös tosi hyvännäköinen.

1667509452789.png

Oli siellä esityksessä aina välillä myös FPS-lukemia näkyvissä, ei pelkästään kertoimia:

1667509345031.png
 
Omia hintaveikkauksia euroissa:
7900 XTX ~1300€
7900 XT ~1100€
7800 XT ~900€
7800 ~800€
7700 XT ~650€
 
Viimeksi muokattu:
hinnat ja suorituskyky vaikuttaa siltä että 3080 nopeampaa rt:tä ei saa 759 euroa pienemmällä hinnalla. Tietysti pitää odotella ne pienemmät kortit, mutta oma hinta laatu ei oikein kohtaa. Kehitys vs inflaatio+muut hintajutut ei näytä itselle hyvältä.
 
Mielenkiintoista kyllä nähdä mihin todellinen suorituskyky asettuu ja mikä on saatavuus. Ainakin potentiaalia on pistää nvidian pakka sekaisin.

Heti kärkeen kuitenkin kolme selvää etua löytyy ilman testejäkin:
-Ei sulavia kaapeleita vaan wanha kunnon 8pin
-Ajantaisainen Display port liitäntä
- "vain" 355W tehonkulutus (ajat muuttuu tässäkin mikä nähdään pienenä :D :)
 
Redditistä:

I think we need to wait for 3rd party benchmarks. However, here is a few extrapolations I made from the presentation.

According to AMD the 7900xtx at native 4k gaming vs the 6950xt, it gets

1.5x in Call of Duty Modern warfare

1.5x in Watchdogs Legion

1.7x in Cyberpunk

1.5x Resident evil village Raytracing

1.5x in Metro Exodus RT

1.6x in Doom Eternal

Now, let's do some math.

According to HWunboxed, on YT (I'm doing the calculations off the AMD slide deck and using HW unboxed benchmarks to calculate theoretical)

Watch Dogs legion on 6950xt gets 88FPS with RT off. If AMD is correct, then the 7900xtx will get 132fps in that game, which is 9 fps less than a 4090.

Cyberpunk 77, on 6950xt gets 49fps with RT off. If AMD is correct then the 7900xtx will get 83.3 fps, which is exactly what a 4090 can get.

On Techspot's website COD Modern Warefare two, the 6950xt gets 89fps. If AMD is correct, than the 7900xtx will get 134 fps, which is 5 fps behind a 4090.

So far, in these three examples, the AMD card comes nears less than 3% of a 4090, which means that AMD did a really great job with the GPU.

Of course, we should wait and see more benchmarks from 3rd party sources but, for the efficiency that RDNA3 is putting up, the price, and the potential performance that is seen from these examples, AMD has a real winner on their hands. (also the size lol)
 
Taisi seuraava kortti löytyä. Mielenkiintoista nähdä miten kellottuu, koska ainakin aikaisemmat AMD:t kellottuneet huomattavasti nvidiaa paremmin. Esim. 6900 XT normi boost 2250 MHz ja kellotettuna 2680 MHz on vakaa.
 
Jos 7900 XT irtoaisi Suomessa 1150-1200 EUR niin sitähän voisi jopa harkita. Siitä saisin kortin pitkäksi aikaa 1440p/144 monitorille :hmm:
 
Pitää kai sitä joulukuussa lähteä onkimaan korttia AMD-kaupan arpajaisista. Toivottavasti se on yhtä hirveä jonotushelvetti kuin se oli 6000-sarjalaisten julkaisussa, silloin omalla vankalla kokemuksella kortin saisi helposti napattua msrp hinnalla.

Korttien saatavuus tulee aika varmasti olemaan täysin olemattomat.
 
Redditistä:

I think we need to wait for 3rd party benchmarks. However, here is a few extrapolations I made from the presentation.

According to AMD the 7900xtx at native 4k gaming vs the 6950xt, it gets

1.5x in Call of Duty Modern warfare

1.5x in Watchdogs Legion

1.7x in Cyberpunk

1.5x Resident evil village Raytracing

1.5x in Metro Exodus RT

1.6x in Doom Eternal

Now, let's do some math.

According to HWunboxed, on YT (I'm doing the calculations off the AMD slide deck and using HW unboxed benchmarks to calculate theoretical)

Watch Dogs legion on 6950xt gets 88FPS with RT off. If AMD is correct, then the 7900xtx will get 132fps in that game, which is 9 fps less than a 4090.

Cyberpunk 77, on 6950xt gets 49fps with RT off. If AMD is correct then the 7900xtx will get 83.3 fps, which is exactly what a 4090 can get.

On Techspot's website COD Modern Warefare two, the 6950xt gets 89fps. If AMD is correct, than the 7900xtx will get 134 fps, which is 5 fps behind a 4090.

So far, in these three examples, the AMD card comes nears less than 3% of a 4090, which means that AMD did a really great job with the GPU.

Of course, we should wait and see more benchmarks from 3rd party sources but, for the efficiency that RDNA3 is putting up, the price, and the potential performance that is seen from these examples, AMD has a real winner on their hands. (also the size lol)
AMD ilmoittaa myös max fps sivuillaa tietyille peleille. Jaksaako joku kaivaa esim Tech powerup tjms mitä nVidia 4090 saa nuissa averageina?

1667510030892.png
 
Mitäköhän toi "up to" tarkoittaa. Jos kääntää kameran tuijottamaan hahmon varpaita niin saa tollaset numerot? :D
 
Vieläkin suu vaahdossa vöyhkätään inflaation nostaneet korttien hintoja......

2020 julkaistiin 6900XT 999$ MSRP hinnalla. 2022 julkaistaan 7900XTX 999$ MSRP hinnalla. Tuo olisikin siis todella halpa kortti ilman inflaation vaikutusta?
 
AMD ilmoittaa myös max fps sivuillaa tietyille peleille. Jaksaako joku kaivaa esim Tech powerup tjms mitä nVidia 4090 saa nuissa averageina?

1667510030892.png
MW2 otin HW Unboxedin videosta, muut Techpowerup. MW2 ja AC ainakin pyörivät tiedettävästi paremmin AMD:n korteilla muutenkin.

CoD MW2: 139
God of War: 130
RDR2: 104
AC Valhalla: 106
 
Puhuivat että RT teho olisi 1,5x verrattuna 6900xt. Onko joku jo ekstrapoloinut että pääseekö siis jo 3080/3090 tasolle vai meneekö ohi?
Vertailu oli 6950XT korttia vastaan. Katselin TPU käppyröistä että raskaissa RT peleissä oltaisiin 3090Ti tasoissa ja keveämmissä mentäisiin hieman ohi 4K resoluutiolla. Alhaisemmilla resoluutiolla mennään hieman enemmän 3090Ti ohi, mutta jäädään todella kauas 4090 kortista. 4080 16GB menee kanssa heittämällä ohi. Kamppailu käydään 4070 tierin kanssa niin kuin edellisen sukupolvenkin kanssa kävi.
 
MW2 otin HW Unboxedin videosta, muut Techpowerup. MW2 ja AC ainakin pyörivät tiedettävästi paremmin AMD:n korteilla muutenkin.

CoD MW2: 139
God of War: 130
RDR2: 104
AC Valhalla: 106
Ei kyllä kauas jää ja laadukas freesync monitori niin tuskin huomaa eroa 93 ja 104 FPS välillä.

Taitaa olla outleteissä kohta 4090 tarjolla
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 345
Viestejä
4 547 836
Jäsenet
74 974
Uusin jäsen
Internaut

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom