AMD-spekulaatioketju (RDNA:n ja CDNA:n tulevat sukupolvet)

Saa niistä puhua, mutta itse näen oleellisena tuoda esiin lukujen epäluotettavuuden vielä tässä kohtaa, myös niille väitetyille OEM-lähtöisille
Eikö se hauskin homma ole juuri, että kun piirit tulevat virallisiksi ja julkisiksi, niin päästään katsomaan minkä vuotajan nopanheitto osui lähimmäksi?
 
Eikö se hauskin homma ole juuri, että kun piirit tulevat virallisiksi ja julkisiksi, niin päästään katsomaan minkä vuotajan nopanheitto osui lähimmäksi?

Vielä kun jaksetaan seurata historiaa niin voi muistaa kenellä vuotajalla oli edes joskus oikeata tietoa. Se kopite7kimin ampere speksit twitterissä osui oikeaan vuotta ennen julkaisua. Siinä oli oikeat yksikkömäärät ja tuplattu fp32 mukana. Tais olla myös se ga103 piiri vuodossa vaikka se julkaistiin sitten paljon myöhemmin. Uskon kyllä, että nvidia ja amd tukkivat vuotoja ja vuotajien on vaikeampi ja vaikeampi saada tietoa. OEM:t taitavat kuitenkin edelleen vuotaa. OEM vuotoja yrittävät sitten tukkia antamalla oem:lle tiedot mahdollisimman myöhään, ajurit jotka ei anna täyttä perffiä/toimivat vain tietyissä softissa jne.
 
Vielä kun jaksetaan seurata historiaa niin voi muistaa kenellä vuotajalla oli edes joskus oikeata tietoa. Se kopite7kimin ampere speksit twitterissä osui oikeaan vuotta ennen julkaisua. Siinä oli oikeat yksikkömäärät ja tuplattu fp32 mukana. Tais olla myös se ga103 piiri vuodossa vaikka se julkaistiin sitten paljon myöhemmin. Uskon kyllä, että nvidia ja amd tukkivat vuotoja ja vuotajien on vaikeampi ja vaikeampi saada tietoa. OEM:t taitavat kuitenkin edelleen vuotaa. OEM vuotoja yrittävät sitten tukkia antamalla oem:lle tiedot mahdollisimman myöhään, ajurit jotka ei anna täyttä perffiä/toimivat vain tietyissä softissa jne.
Juuri näin.

Toki käytännön (ei cherrypickattu) suorituskyky tulee esille vasta mm. Sampsan ym. testeissä julkkarissa.

Mä olen huono innostumaan hypestä, vaikka rauta kiinnostaa paljon. Tärkeitä asioita ovat myös värien bittimäärät, DLSS&FSR -muutokset, yms. Rauta ja softa ovat käsi kädessä, ja AMD:llä on kirittävää tällä osa-alueella.
 
Eikö se hauskin homma ole juuri, että kun piirit tulevat virallisiksi ja julkisiksi, niin päästään katsomaan minkä vuotajan nopanheitto osui lähimmäksi?
Kun jokainen vuotaja arvaa sataa eri asiaa, niin kaikki ovat lopulta oikeassa. Menee koko pointti tuosta:D
 
RDNA3 huhua pukkaa. Otetaan toki normaalin suolan jne. kera. Voi olla totta tai tarua. En tiedä onko tuossa speksien osalta uutta, mutta toteutuksesta on aika konkreettisia väitteitä

One of the features in the RDNA 3 graphics pipeline is OREO: Opaque Random Export Order, which is just one of the many area saving techniques. With gfx10, the pixel shaders run out-of-order, where the outputs go into a Re-Order Buffer before moving to the rest of the pipeline in-order. With OREO, the next step (blend) can now receive and execute operations in any order and export to the next stage in-order. Thus, the ROB can be replaced with a much smaller skid buffer, saving area.

Infinity cachea 96MB navi31:ssa. Navi21:ssa cachea oli 128MB. Tulossa myöhemmin variantti jossa on tuplattu cachen koko. Jos oikein ymmärrän niin "grafiikkalaskenta" on yhdellä fyysisellä piirillä. Se missä erotaan perinteisestä gpu:sta on, että muistiohjaimet+cache siirretty grafiikkapiirin ulkopuolelle omiin piireihinsä. Tuo on varmaan aika fiksu juttu, kun vältetään ongelma, jossa pitäisi ratkaista useamman grafiikkapiirin välinen kommunikaatio-ongelma. Voi toki olla, että olen ymmärtänyt väärin. Kommunikaatio-ongelmalla tarkoitan sitä, että kehittäjän kannalta suorituskyky olisi täysin sama kuin monoliitissa eikä tarvisi erikseen vältellä suorituskyky sudenkuoppia, kun laskentaa jaetaan/synkronoidaan piirien välillä.

The world’s first chiplet GPU, Navi31 makes use of TSMC’s fanout technology (InFo_OS) to lower costs, surrounding a central 48 WGP Graphics Chiplet Die (GCD) with 6 Memory Chiplet Dies (MCD), each containing 16MB of Infinity Cache and the GDDR6 controllers with 64-bit wide PHYs. The organic fanout layer has a 35-micron bump pitch, the densest available in the industry. There is a 3D stacked MCD also being productized (1-hi) using TSMC’s SoIC. While this doubles the Infinity Cache available, the performance benefit is limited given the cost increase. Thus, the main Navi31 SKU will have 96MB of Infinity Cache (0-hi). This is lower than the 128MB in Navi21.

Navi 31
  • gfx1100 (Plum Bonito)
  • Chiplet - 1x GCD + 6x MCD (0-hi or 1-hi)
  • 48 WGP (96 legacy CUs, 12288 ALUs)
  • 6 Shader Engines / 12 Shader Arrays
  • Infinity Cache 96MB (0-hi), 192MB (1-hi)
  • 384-bit GDDR6
  • GCD on TSMC N5, ~308 mm²
  • MCD on TSMC N6, ~37.5 mm²

Lähdelinkin päässä enemmänkin juttua + muista navi3? piireistä asiaa.
 
Viimeksi muokattu:
Minä olen aina kuvitellut että juuri GPUt on aika hyvin soveltuvia ctrl+c, ctrl+v laajennoksiin vielä layout vaiheessakin

Ei enää koko piirin layout-vaiheessa.

Vaikka luokkaa 99.9% logiikasta olisikin sellaista jonka voi copypasteta (jopa hierarkisen layoutin joiden tasojen jälkeen) niin se jäljelle jäävä ~promille voi tarkoittaa kuitenkin miljoonia transistoreita.

Väylät ja kuormanjakomekanismit pitää kuitenkin skaalata sille ydinmäärälle joka piiristä löytyy, muistiosoitteet pitää jakaa eri muistibankeille ja muistin interleavaustapa muuttuu sen mukaan paljonko muistibankkeja on (toki useinhan kyllä samalla piirillä on tuettuna useampi interleavaustapa että voidaan tehdä karsittuja kokoonpanoja jossa osa muistiväylästä ei ole käytössä),
jne.

Ja vaikka ihmistyömäärä olisi hyvin pieni suhteessa koko arkkitehtuurin kehityksen käytettyyn työmäärään, ei tätä kuitenkaan tee ihan hetkessä jos uusi kokoonpano on sellainen että siihen ei ole aiemmin varustauduttu. Kun kaikki pitää verifioida perusteellisesti ja niissä simulaatioissa mitä verifioinnin yhteydessä tehdään voi mennä hyvin pitkään.

Mutta jos tuotelinjasto alunperinkin suunnitellaan siten että jo heti tehdään ylimääräistä työtä ja kehitetään ziljoona eri konfiguraatiota(mikä sitten voi tarkoittaa esim ylimääräisiä muistiviiveitä sen takia että interleavauslogiikka on monimutkaisempaa), ja tuhlataan kymmeniä tai satojatuhansia tunteja cpu-aikaa niiden "varakonfiguraatioden" verifikaatiotestien ajamiseen, ja sitten vaan osasta näistä tehdään fyysinen layout, niin toki silloin ne layoutit niistä muista konfiguraatiosta saadaan tehtyä melko nopeasti.

Mutta omat kokemukseni ovat aika kaukana tästä loppupäästä kun teen nimenomaan ytimien arkkitehtuurisuunnittelua ja lähinnä toivon, että tässä loppupään verifioinnissa (jonka tekee ihan muut tyypit) ei löydy mitään pahempia ongelmia ;)
Ja kun itse teen siis vain niitä osia jotka todellakin voi copypasteta, minun suunnitelemaani (mikro)arkkitehtuuriin ei oikeastaan vaikuta se, montako niitä ytimiä piirille tarkkaanottaen tulee
 
Viimeksi muokattu:
Aika iso suorituskykyhyppy sieltä on tulossa. AMD vahvisti että 50% perf/W parannus RDNA2 vs. RDNA3. Ja jos myös huhut 450W kortista pitää paikkaansa niin ei se 2 x 6900 XT suorituskyky ole mahdotonta.
 
Aika iso suorituskykyhyppy sieltä on tulossa. AMD vahvisti että 50% perf/W parannus RDNA2 vs. RDNA3. Ja jos myös huhut 450W kortista pitää paikkaansa niin ei se 2 x 6900 XT suorituskyky ole mahdotonta.

Mielenkiinnolla odotan että näkyykö toi Zen 4:ssa nähty kelloloikka myös GPU puolella. En enää yhtään ihmettelisi jos GPU puolella pistettäisiin 3GHz rikki. Zen 4:lta odotin yli 5GHz, mutta kun AMD demosi silloin keväällä 5,5GHz niin silloin alkoi kyllä realisoitumaan että lopputuotteessa voidaan mennä jonkin verran ylikin. Tosin se nyt jää nähtäväksi että pysyykö ne kellot siellä 5,7GHz vai onko se sellainen hetki siellä käydään ja sitten tiputaan mutta joka tapauksessa varsin kunnioitettava loikka tuli.
 
Ai että kun ois 2x 6900XT tehot yhdessä kortissa, se olisi aika passeli 4k120hz näytölle, en usko että on kovin utopistinen ajatus, jäähdytys varmaan ilmalla alkaa muodostua ongelmaksi kyllä, ellei sitten ole jokin 6-slotin noctua edition.
 
Ai että kun ois 2x 6900XT tehot yhdessä kortissa, se olisi aika passeli 4k120hz näytölle, en usko että on kovin utopistinen ajatus, jäähdytys varmaan ilmalla alkaa muodostua ongelmaksi kyllä, ellei sitten ole jokin 6-slotin noctua edition.

Ilmeisesti se sähkö ei kuitenkaan ole vielä tarpeeksi kallista kun tällaisista haaveillaan ;)
 
Ai että kun ois 2x 6900XT tehot yhdessä kortissa, se olisi aika passeli 4k120hz näytölle, en usko että on kovin utopistinen ajatus, jäähdytys varmaan ilmalla alkaa muodostua ongelmaksi kyllä, ellei sitten ole jokin 6-slotin noctua edition.

Muistanko väärin vai eikös RTX 3090 ti kortit ole 450W ja ihan ilmalla jäähtyvät?
 
Onko ollut mitään huhuja paljon AMD:n korteissa olisi muistia?
Navi31:ssä huhujen mukaan 384-bittinen muistiväylä eli 24 Gt (tai teoriassa vain 12 Gt) muistia tai 320-bittiseksi leikattuna 20 Gt.

Navi32:ssa puolestaan 256-bittinen.

Tuolla melko yksityiskohtaista infoa näistä, voi olla totta tai sitten ei (samat muistiväylät olleet muissakin huhuissa kyllä):

 
Onko ollut mitään huhuja paljon AMD:n korteissa olisi muistia?

Tän vuoden highend rdna3 korttiin on huhuttu 384bit muistiväylää, 24GB muistia ja 96MB infinity cachea. Ensi vuodelle huhuttu 3d vcache versiota missä infinity cachen koko olisi 96MB+96MB=192MB.

Muut järkevimmät muistinmäärät tuolle väyläleveydelle gddr6:en kanssa ovat 12GB ja 48GB. 24GB tuntuu järkevimmältä konfiguraatiolta kalliille highend kortilla.
 
Muut järkevimmät muistinmäärät tuolle väyläleveydelle gddr6:en kanssa ovat 12GB ja 48GB. 24GB tuntuu järkevimmältä konfiguraatiolta kalliille highend kortilla.

Muistanko väärin jos sanon että niitä 24Gbps GDDR6 lastuja ei pienemmällä kapasiteetilla olla valmistamassa jolloin 24 ja 48 jää käytännössä vaihtoehdoiksi? Ja eiköhän noihin AMD läpysköihin 99% varmuudella tule noi 24Gbps lastut kun nVidia on jatkamassa ilmeiseti GDDR6X:n kanssa.
 
Igor postasi vähän vuotohuhuja 7900XT piirilevystä.


Let’s summarize what I noticed about all of the designs, which is based on CAD drawings, photos, and text descriptions:
  • The Navi31 GPU of the RX 7900XT relies on a total of 6 chiplets (I’ll leave the detailed data to the Twitter kings here, but they were quite good lately)
  • 12 GDDR6 modules are used, which suggests a memory expansion of up to 24 GB
  • There are (besides the usual low and partial voltages) 21 large voltage converters installed in my example, which could be divided as follows if AMD keeps the usual supply scheme: 16 voltage converters (from 8 phases running in parallel) for VDDC_GFX, 2x memory, 2x VDD_SOC and 1x VDDCI. The card would therefore be supplied with 8 phases, which is in line with the general trend (also at NVIDIA). By the way, this is not a speculation, but a real circuit design, but I do not want to go into detail.
  • In the left third there are the various voltage transformers for the partial voltages and below the voltage transformer row also the input filtering for the slot (12 volts and 3.3 volts), which I also left out for the reasons already mentioned.
  • We recognize 1x HDMI and 3x Displayport, USB-C is not on board
  • A total of three tracks on the external PCIe power supply supply the card’s voltage converters and each of the tracks has an LC combination of coil and upstream polymer caps as output filtering against high-frequency load peaks
  • In the presumed board design, we see three 6+2 sockets instead of the 12VHPWR. I’ll leave it open whether this PCIe 5.0 connector will make it onto the final cards.
  • However, this also limits the maximum board power of the card to 450 watts, whereby the actual TBP should be far below that.

As I wrote before, everything is in flow and can change almost daily. What I have included in the drawing is constant for a long time. It’s not quite complete yet, but it’s already somewhat meaningful.
 
Navi31:ssä huhujen mukaan 384-bittinen muistiväylä eli 24 Gt (tai teoriassa vain 12 Gt) muistia tai 320-bittiseksi leikattuna 20 Gt.

Navi32:ssa puolestaan 256-bittinen.

Tuolla melko yksityiskohtaista infoa näistä, voi olla totta tai sitten ei (samat muistiväylät olleet muissakin huhuissa kyllä):


Tuolla vaan ei laskentayksikkömäärät ja ydinmäärät täsmää.

AMDn markkinoinnille "CU" on tarkoittanut
* CGN-pohjaisissa piireissä yhtä ydintä eli 64 FMA-yksikköä,
* RDNA/RDNA2-piireissä puolikasta ydintä eli edelleen 64 FMA-yksikköä. "WGP" ja "DCU" tarkoittavat näissä yhtä ydintä (näissä 128 FMA-yksikköä)

"96 legacy CUs" olisi siis vain 64*96 = 6144 FMA-yksikköä, ei 12288.

Joten suhtaudun vähän kriittisesti tuohon väitteeseen 12288 laskentayksikköstä, tosin en varmuudella sano ettei pidä paikkaansa.
"CUn koon tuplaaminen" voi tarkoittaa ihan vaan sitä että AMDn markkinointi alkaa vihdoin lasketa termillä "CU" oikeita ytimiä eikä puolikkaita.

Ja tuolla on kyllä vähän propagandapuppua, mm.

angstronomics.com sanoi:
" The world’s first chiplet GPU, Navi31 "

ATI:lla oli mobiilinäyttiksissään samassa paketissa näyttispiiri ja muistit jo joskus n. 15 vuotta sitten.
 
ATI:lla oli mobiilinäyttiksissään samassa paketissa näyttispiiri ja muistit jo joskus n. 15 vuotta sitten.
Tässä varmaan tarkoitettiin sitä että on ensimmäinen GPU missä se itse näyttispiiri on useammalla sirulla...
 
Tässä varmaan tarkoitettiin sitä että on ensimmäinen GPU missä se itse näyttispiiri on useammalla sirulla...

Voodoo1 tuli n. 25 vuotta sitten, siinä oli itse näyttispiiri useammalla sirulla. Toki ne sirut olivat siinä eri paketeissa.

Instinct MI200 (tuli viime vuonna) oli myös kahden piirin MCM, toki se oli enemmän optimoitu tieteelliseen laskentaan ja tekoälyjuttuihin kuin grafiikkaworkloadeihin. Ja se oli symmetrinen eikä asymmetrinen design.

Ja xBox360n graffapiiri Xenos oli asymmetrinen MCM, n. 17 vuotta sitten. Siihen verrattuna näissä uusissa "chipleteissä" ei ole teknisesti tasan mitään uutta sen suhteen miten näyttis jaetaan kahteen samassa paketissa olevaan piilastuun. Ainoa asia mikä on muuttunut että AMDn markkinointi on keksinyt hienon "Chiplet"-termin tässä välillä.

Ic-photo-ATI--%28X-BOX_360-GPU%29.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Voodoo1 tuli n. 25 vuotta sitten, siinä oli itse näyttispiiri useammalla sirulla. Toki ne sirut olivat siinä eri paketeissa.

Joo eli puhutaan omenoista ja appelsiineista.

Instinct MI200 (tuli viime vuonna) oli myös kahden piirin MCM, toki se oli enemmän optimoitu tieteelliseen laskentaan ja tekoälyjuttuihin kuin grafiikkaworkloadeihin. Ja se oli symmetrinen eikä asymmetrinen design.

Tämäkin on nyt taas varsin huono vertaus koska MI200 ei kuvaa saa ulos. Vaikka noista edelleen GPU nimitystä käytetään, niin eipä niillä kyllä GPU:n virkaa hoideta. Taitaa tuosta itseasissa puuttua muutakin kuin fyysiset portit, koko media engine vai mikä se nyt olikaan.

Xbox vertauskin on varsin ontuva kun ei niitä xboxin MCM "näyttiksiä" kyllä kuluttajien PC myllyisin koskaan myyty.

Aika turhaa lillukanvarpujen tallomista taas ja mielensä pahoittamista siitä että AMD on "keksinyt" uuden termin.
 
Onko tuo joku virstanpylväs, että tekniikka hyväksytään "todelliseksi" vasta kun se pääsee kuluttajien tietokoneisiin?

Kysehän on integraation asteesta tai sen puutteesta. Perinteisesti PC puoli on tullut perässä ja tuollaisissa laitteissa kuten konsoli on yleensä sitä integraatiota lisätty ennen PC puolta.
Silti aina kun PC puolelle on jotain integroitu niin kyllä sitä on muistettu mainostaa. Nyt jostain syystä tämä AMD:n chiplet mainostus koetaan erään käyttäjän taholta jotenkin virheelliseksi ja sitten jaksetaan kiukutella asiasta joka paikassa missä siihen vähänkin viitataan.

Nythän tilanne on se että esim PS5:ssa on APU johon on integroitu käytännössä kaikki. Kohta AMD julkaisee ns. Datacenter APU:n ja aivan varmasti tulee mainostamaan sitä world first jne. Eikä siinä ole mielestäni mitään väärää koska sitähän se on sinne datacenter puolelle.
 
Tämä on kova huhu jos pitää paikkaansa:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Tämä on kova huhu jos pitää paikkaansa:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Niin jos toi pitää paikkaansa niin ei tartte CU määrää edes tuplata niin saadaan jo 2x suorituskyky verrattuna 6900xt.

6950XT boost kelloksi ilmoitetaan 2300, jos navi 31 boostaisi 3300 ja siinä olisi 120CU:ta niin tuolla tulisi 2,15 kertainen suorituskyky noin karkeasti.
En jaksa uskoa että kaikki SKU:t tuolle lähelle 4 yltää.
 
Tämä on kova huhu jos pitää paikkaansa:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

" [...] AMD RDNA 3 is on track to deliver an estimated >50 percent better performance per watt than AMD RDNA 2 architecture [...] "

Saisi Nvidia ottaa oppia ja panostaa myös korttien tehokkuuteen, sen sijaan että watteja nostamalla hankitaan tehokkuutta nopeimman kortin virtuaalipip..tittelin hankkimiseksi.


E: Ja ennen kuin joku tulee kertomaan Nvidian ottaneen asiassa edistysaskeleita, lainaan itseäni. Tätä ei ainakaan toisessa ketjussa kukaan tullut lyttäämään, joten ehkä katsoin artikkelin tulokset oikein.
Tom's Hardwarelta löytyy aika kattava vertailu (jota en lukenut läpi, kunhan skippasin tuloksiin).

Eipä tuo parantunut oikein millään mittapuulla, jos nyt oikein katsoin. Ainut parannus tapahtui X070 kortilla.

KorttiFPSWattFPS/W
207081.0196.10.41
208095.5219.00.44
2080 Ti118.2259.40.45
3070116.6219.30.53
3080142.1333.00.43
3090152.7361.00.42

 
Varmasti on Nvidiankin uus piiri energiatehokkaampi kuin vanha.
Mutta luultavasti Amd:n korttien teholoikkapelko ajaa käyttämään enempi virtaa -> Amd:kin nostaa korttien kulutusta, muuten kortit jää kaupan hyllylle jos ei pysty kilpailemaan fps-pelissä.

Toki kortin ostaja sit voi itse rajoittaa tehon käyttöä, jos ei tarki kaikkea fps-kilpailun tuomia freimejä.

Toisaalta on sekin hieman hölmöä kun jäähdytykseen, virransyöttöön ym on pakko käyttää euroja ja ajaa sitä sitten puolitehoilla -> miksi ostaa huippukorttia sit lainkaan, jos haluaa säästää sähköä. Paitsi jos tavoitteena on mahdollisimman paljon freimejä, mahdollisimman vähällä sähköllä :D
 
Sinänsä tuo on OEM valmistajien kohdalla kyllä ongelma, jos tehorajat ovat suunnittelulle kovinkin väljässä haarukassa. Sinne saa virransyöttöön tunkea turhan tukevasti komponenttia ja katteet pienenee entisestään kun ei tiedä minkä verran tehoja se lopullinen piiri lopulta tarvitsee tai kuinka tarkasti virtaa pitää optimoida.

Sinänsä käsittääkseni AMD:lla on ollut paremmat komponentit käytössä korteillaan keskimäärin, joten tuon perusteella voisi ajatella että katteet ovat siellä OEM valmistajilla hivenen paremmat jos voidaan käyttää kalliimpia komponentteja.
 
Toisaalta on sekin hieman hölmöä kun jäähdytykseen, virransyöttöön ym on pakko käyttää euroja ja ajaa sitä sitten puolitehoilla -> miksi ostaa huippukorttia sit lainkaan, jos haluaa säästää sähköä. Paitsi jos tavoitteena on mahdollisimman paljon freimejä, mahdollisimman vähällä sähköllä :D
Huippukorteissa sweet spottiin tuunattu energiatehokkuus voi olla parempi kuin halvemmissa. Itse olen nauttinut suunnattomasti siitä, että 3080 Tuf on alivoltitettuna käytännössä äänetön, eli siinäkin saa rahalle vastinetta. Tulevasta genistä on kortti taas ostoslistalla, mutta sitä tulee ajettua selvästi alle 300 watissa riippumatta vakiokulutuksista.
 
Huippukorteissa sweet spottiin tuunattu energiatehokkuus voi olla parempi kuin halvemmissa. Itse olen nauttinut suunnattomasti siitä, että 3080 Tuf on alivoltitettuna käytännössä äänetön, eli siinäkin saa rahalle vastinetta. Tulevasta genistä on kortti taas ostoslistalla, mutta sitä tulee ajettua selvästi alle 300 watissa riippumatta vakiokulutuksista.
Ei noita edes kannata nykyään kellotella, RTX 3080 alivoltitettuna ja jollai 1800mhz kelloilla on varmaa 3fps hitaampi kun tappiin kellotettuna millon vie varmaa 150W enemmän virtaa ja huutaa ku hoosianna.
 
Ei noita edes kannata nykyään kellotella, RTX 3080 alivoltitettuna ja jollai 1800mhz kelloilla on varmaa 3fps hitaampi kun tappiin kellotettuna millon vie varmaa 150W enemmän virtaa ja huutaa ku hoosianna.

Jep ne viimeiset FPS:ät pitää repiä selvästi korkeammalla virrankulutuksella. RTX 3070ti taitaa olla kaikista pahin näistä, vetämällä pelkästään 30% powerlimittiä alas häviää vain n. 5% perffiä, ja käsin alivoltittamalla saa 180 watilla saman perffin kuin vakiona 280 watilla. Viimeiset 5-10% perffistä siis puristettu todella vahvasti virrankulutuksen kustannuksella. Mutta kai näille on pakko syöttää reilusti ylivolttia, jotta huonoimmatkin sirut saa kulkemaan vakaana korkeilla kelloilla?

Edit: Itse ketjun aiheeseen muutama huhu, Moore's law is dead lähteiden mukaan AMD:n 7900xt refu jää alle 350 watin eikä AMD:lla ole aikomusta lähteä refu kiukaalla tappelemaan parhaan kruunusta, vaan ''jättää Nvidian tappelemaan high endiin itsensä kanssa''. Sen sijaan AIB-valmistajille jätetään mahdollisuus kellottaa Navi31 kuuhun asti ja tapella parhaan kruunusta. AMD voi julkaista 7950xt sitten myöhemmin vielä jos se näyttää markkinan kannalta järkevältä. Edit: Korjaus, 7950xt eikä 6950xt.
 
Viimeksi muokattu:
Jep ne viimeiset FPS:ät pitää repiä selvästi korkeammalla virrankulutuksella. RTX 3070ti taitaa olla kaikista pahin näistä, vetämällä pelkästään 30% powerlimittiä alas häviää vain n. 5% perffiä, ja käsin alivoltittamalla saa 180 watilla saman perffin kuin vakiona 280 watilla. Viimeiset 5-10% perffistä siis puristettu todella vahvasti virrankulutuksen kustannuksella. Mutta kai näille on pakko syöttää reilusti ylivolttia, jotta huonoimmatkin sirut saa kulkemaan vakaana korkeilla kelloilla?
Joo ei ne siellä tehtaalla varmaan jaksa jokaista korttia käydä läpi, lyödään vaa kunnon voltit että varmasti toimii.
 
Olikos täällä jo linkki tähän AMD:n blogiin?

Contributing to this energy-conscious design, AMD RDNA™ 3 refines the AMD RDNA™ 2 adaptive power management technology to set workload-specific operating points, ensuring each component of the GPU uses only the power it requires for optimal performance. The new architecture also introduces a new generation of AMD Infinity Cache™, projected to offer even higher-density, lower-power caches to reduce the power needs of graphics memory, helping to cement AMD RDNA™ 3 and Radeon™ graphics as a true leader in efficiency.

Aika suuresti tuntuu AMD mainostavan energiatehokkuutta. Voi olla että ei ihan 4090 tasolle päästä nopeudessa, niin keksitytään mainostamaan sitä missä ollaan edellä.
 
Olikos täällä jo linkki tähän AMD:n blogiin?



Aika suuresti tuntuu AMD mainostavan energiatehokkuutta. Voi olla että ei ihan 4090 tasolle päästä nopeudessa, niin keksitytään mainostamaan sitä missä ollaan edellä.
Kun tuota sähkölaskua (33snt/kWh) katsoo, niin minua ainakin kiinnostaa se energiatehokkuus enemmän kuin muutama bonus fps eli ei tuo AMD minusta väärässäkään ole
 
Olikos täällä jo linkki tähän AMD:n blogiin?



Aika suuresti tuntuu AMD mainostavan energiatehokkuutta. Voi olla että ei ihan 4090 tasolle päästä nopeudessa, niin keksitytään mainostamaan sitä missä ollaan edellä.
Mitenhän AMDn energiatehokkuus, kun kytketään RT peleistä päälle? Vai onko tarkoitus verrata energiatehokkuutta vain last-gen peleillä ja grafiikoilla? Eikö siinä tapauksessa voisi ostaa vaikka PS4 tai Xbone, eikä tonnin PC näyttistä? :hmm:
 
Mitenhän AMDn energiatehokkuus, kun kytketään RT peleistä päälle? Vai onko tarkoitus verrata energiatehokkuutta vain last-gen peleillä ja grafiikoilla? Eikö siinä tapauksessa voisi ostaa vaikka PS4 tai Xbone, eikä tonnin PC näyttistä? :hmm:
Parempi kuin nvidialla.
 
Mitenhän AMDn energiatehokkuus, kun kytketään RT peleistä päälle? Vai onko tarkoitus verrata energiatehokkuutta vain last-gen peleillä ja grafiikoilla? Eikö siinä tapauksessa voisi ostaa vaikka PS4 tai Xbone, eikä tonnin PC näyttistä? :hmm:
Tarkoitus on varmaan verrata energiatehokkuutta peleillä, joita suurin osa pelaajista pelaa. Ja tottakai tuossa on valittu kirsikat kakun päältä, mutta eikö noita hommia ole yleisesti loogista testatakin peleillä, jotka ovat ikänsä takia jo korjattu päivityksillä? Sen sijaan, että niitä testataan pari kuukautta vanhoilla bugikasoilla, joiden kohdeyleisökin on verrattain pieni.
 
Pakko oli tuo RT ottaa esille kun on ainut asia jossa nvidia on tällä hetkellä parempi :D Tuo vertailu kannattaa varmaan tehdä uudella sarjalla, kun AMD varmasti saa huomattavan tehon lisäyksen RT puolelle.
 
Olikos täällä jo linkki tähän AMD:n blogiin?



Aika suuresti tuntuu AMD mainostavan energiatehokkuutta. Voi olla että ei ihan 4090 tasolle päästä nopeudessa, niin keksitytään mainostamaan sitä missä ollaan edellä.
7900XT vs 6950XT:
Stream processors 12288 (arvio)vs 5120 -> 2,4x
Game Clock: 3000 (varovainen arvio) vs 2100 -> 1,43x
Tuosta tulisi jo shader kellojen/määrän perusteella arviolta 3,43 kertainen suorituskyky.
(Lisäksi: Memory bus: 384bit / 864GBps vs 256 bit / 576 GBps)

Jos taas tehonkulutus nousee 335W -> 450W, ja perf/W paranee 50%, voisi tuosta laskea 1,34 (teho) x 1,5 (teho/watti)-> 2x suorituskyky.

Todellisuudessa tullee olemaan jossakin tuon 2-3 välillä, koska a) nopeampi & leveämpi muistiväylä b) kellot mahdollisesti paljon yli 3GHz c) shadereiden IPC/RT ym. parannukset.

Nyt en odota nVidian RTX4000 -sarjaa (olisin ostanut RTX 3080:n mutta en saanut ostettua joten ostin RX 6900XT:n kun sen sain).
Odotan AMD:n vastausta ja vertailen näytönohjainten kokoa, hintoja, tehonkulutusta, melutasoa jne. ja teen sitten mahdollisen ostopäätöksen.

Jos se ostaminen tälläkään kertaa onnistuu...
 
Julkaisu niin kuin myyntiintulo, vai pelkkä speksien paljastus?

Lauch eli kyllä sen pitäisi olla myyntiintulo. Tosin viimeksi myytiin ekaksi muutama hassu refu,viikkoa myöhemmin "myytiin" tilauksia ja ekat AIB toimitukset rullasivat vasta kuukauden päästä.


Jäin miettimään näitä termejä mutta kyllä se lauch on myyntiä. Tuolloin 18. tuli ne refut ja viikkoa myöhemmin AIB mallit 6800 & 6800 XT

"AMD unveiled the Radeon RX 6000 series, its next-gen RDNA 2 graphics cards at an online event on October 28, 2020.[26][27] The lineup initially consists of the RX 6800, RX 6800 XT and RX 6900 XT.[28][29] The RX 6800 and 6800 XT launched on November 18, 2020, with the RX 6900 XT being released on December 8, 2020 "


Helvetin hankalia nämä, kyllä se sittenkin on vaan esittely. Eli viimeksi noi esiteltiin 28.10 ja muodollisesti myynti aloitettiin 18.11/25.11.
 
Viimeksi muokattu:
Asuksen striimissä näköjään uusi Radeon-näyttis juontajalla:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Sorry, ei siis esitellä mitenkään erityisesti vaan koneessa on kiinni Radeon-brändätty näyttis joka ei näytä vastaavan mitään nykyisestä tarjonnasta :) Hyvin pitkälti esillä koko striimin ajan.
 
Tosiaan, on kyllä hyvin samannäköinen! Videolla näytti sen verran isolta että olisin veikannut x800-sarjalaiseksi mutta varmaan toi Strixin jäähy hämää :D
 
AMD:llä alkoi virallinen alennusmyynti - ainakin Yhdysvalloissa. Euroopan / Suomen myymälöissä on vielä vanhat hinnat (esim. RX 6900 XT @ 1240,43€).

RX 6900 XT @$699, DR 6800 XT @$599 ja RX 6700 XT@$379 näyttivät erityisen kiinnostavilta hinnoilta.

1663849392196.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 851
Viestejä
5 054 019
Jäsenet
80 989
Uusin jäsen
thelkku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom