AMD-spekulaatioketju (RDNA:n ja CDNA:n tulevat sukupolvet)

Muistan useita hehkutuksia, (varsinkin AMD:n korteista,) joiden seurauksena on tullut todella pahoja pettymyksiä. Eli en todellakaan luottaisi noihin väitteisiin juurikaan..

Samasta tuli kuitattua amperen spekulaatioketjuunkin. Reilu vuosi ennen julkaisua on vain aika sankkaa huhua tarjolla, vasta pari kuukautta ennen julkaisua alkaa tulla vakavammin otettavia huhuja ulos.
 
Voihan se 2.7x olla vaikka raytracing tehon lisäys. Sitten kannattaa muistaa sekin että emmehän me tiedä että paljonko AMD mättää CU:ta per chipletti. Nythän on huhuttu että mentäisiin tuon Navi 31 kanssa yli 15k shaderin joka tarkoittaisi että chipletissä olisi puolet enemmän CU:ta mitä nyt 6900XT:ssä, jolloin CU määrä/shader määrä kolminkertaistuisi jolloin tuollainen 2,7x ei enää kuulostaisikaan niin hurjalta kun otetaan huomioon että kelloja todennäköisesti joudutaan hiukan laskemaan ja MCM rakenteen takia varmasti jonkinlaista penaltyy tulee suorituskykyyn.

Tuostahan on nyt huhuja, että CU:ta ei RDNA3 arkkitehtuurissa olisi ollenkaan, vaan se rakenne on täysin uudistettu. Mutta siis täysin huhuja vielä.

 
Samasta tuli kuitattua amperen spekulaatioketjuunkin. Reilu vuosi ennen julkaisua on vain aika sankkaa huhua tarjolla, vasta pari kuukautta ennen julkaisua alkaa tulla vakavammin otettavia huhuja ulos.

Pitkältihän noi huhut ainakin omasta mielestä perustuu siihen että oletetaan chiplettien tulevan RDNA3:n vai onko se jo AMD:n taholta varmistettu että tulee?
Josta taas ei nyt kauhean vaikeaa ole sitten haarukoida sitä kuviteltua tehon lisäystä kuvitteellisella määrällä shadereitä. Ihan samoinhan huhut jauhoi 6000 sarjan osalta että tulee tuplasti shadereitä joka myös tuli, mutta tuolloin lähtökohtana oli ns. mid range siru kun 5000 sarjaan ei isoa sirua edes tuotu.

Tuostahan on nyt huhuja, että CU:ta ei RDNA3 arkkitehtuurissa olisi ollenkaan, vaan se rakenne on täysin uudistettu. Mutta siis täysin huhuja vielä.



RGT:llä on taas vaihteeksi alkanu mopo lähteä käsistä ja tekee tikusta juttua joka päivä. On suorastaan ihme jos ei siltä tule joka päivä jotakii "uutta" liittyen RDNA3 taikka Adaan.
Joskus enne 6000 sarjan julkasua se alkoi tuntua ihan asialliselta kanavalta mut nyt on taas lähteny ihan lapasista.
 
Viimeksi muokattu:
Pitkältihän noi huhut ainakin omasta mielestä perustuu siihen että oletetaan chiplettien tulevan RDNA3:n vai onko se jo AMD:n taholta varmistettu että tulee?
Josta taas ei nyt kauhean vaikeaa ole sitten haarukoida sitä kuviteltua tehon lisäystä kuvitteellisella määrällä shadereitä. Ihan samoinhan huhut jauhoi 6000 sarjan osalta että tulee tuplasti shadereitä joka myös tuli, mutta tuolloin lähtökohtana oli ns. mid range siru kun 5000 sarjaan ei isoa sirua edes tuotu.

Ainakaan viimeisessä sijoittainfossa ei muistaakseni ollut muuta kuin RDNA3 aikataulussa, 2022. AMD:n suunnalta ei ole muuta käsittääkseni oikein tullut.

Useamman ytimen patentti on olemassa, mutta firmat patentoi asioita nyt muutenkin. Tyyliin voi olla ideoitu, mutta ei vielä seuraavassa sukupolvessa, se päätyykin laskentakorttiin, tai on rdna 3:n lippulaivassa tai ei päädy ollenkaan käyttöön.
 
Ainakaan viimeisessä sijoittainfossa ei muistaakseni ollut muuta kuin RDNA3 aikataulussa, 2022. AMD:n suunnalta ei ole muuta käsittääkseni oikein tullut.

Useamman ytimen patentti on olemassa, mutta firmat patentoi asioita nyt muutenkin. Tyyliin voi olla ideoitu, mutta ei vielä seuraavassa sukupolvessa, se päätyykin laskentakorttiin, tai on rdna 3:n lippulaivassa tai ei päädy ollenkaan käyttöön.

Jep näin itsekin muistelen että GPU chiplettejä ei ole varmistettu, eli se Navi 31 voi ihan yhtä hyvin olla vaikka 120CU:n monoliittinen kikkare, jolloin tuollainen 2,7x teholisäys on aivan täyttä potaskaa. Tuossa tapauksessa joku 1,5x-1,7x olisi sellainen realistinen.
 
Jep näin itsekin muistelen että GPU chiplettejä ei ole varmistettu, eli se Navi 31 voi ihan yhtä hyvin olla vaikka 120CU:n monoliittinen kikkare, jolloin tuollainen 2,7x teholisäys on aivan täyttä potaskaa. Tuossa tapauksessa joku 1,5x-1,7x olisi sellainen realistinen.
Wccftechin mukaan AMD toimittaa jo MI200 laskentakortteja joissa on kuulema chiplet sisällä eli ei se mahdottomuus ole
 
Wccftechin mukaan AMD toimittaa jo MI200 laskentakortteja joissa on kuulema chiplet sisällä eli ei se mahdottomuus ole

Juu CDNA puolelle chipletit varmistui jo vaikka kuinka kauan sitten ja MI200 käsittääkseni perustuu siihen jo aikapäiviä sitten pyörineeseen patenttiin jossa 2 GPU:ta naitetaan yhteen leveällä väylällä. Se toimii laskentakorteissa, mutta ei käsittääkseni erityisen hyvin pelikorteissa.

Ja kyllähän niitä MI200 on pakko jo toimittaa kun se tänä vuonna pitäisi Frontier toimittaa jossa noita MI200 käytetään.
 
Tuostahan on nyt huhuja, että CU:ta ei RDNA3 arkkitehtuurissa olisi ollenkaan, vaan se rakenne on täysin uudistettu. Mutta siis täysin huhuja vielä.



Rakenne uudistettin täysin jo muutama vuosi sitten RDNA:n tullessa että se varsinainen ydin on nykyään DCU joka on tuplasti isompi kuin GCN:n "CU"-ydin oli, ja "CU" tarkoittaa RDNA2ssa vaan puolikasta DCUta, laskennallinen luku jolla vaan helpotetaan vertailua GCN:ään.

Että ainoa asia mitä nyt ehkä ollaan muuttamassa on termistö. DCU ehkä rebrandätään WGPksi ja noiden täysin keinotekoisten "CU"-määrien ilmoittaminen lopetetaan.
 
6600 non-XT tekee tuloaan. Googleen 4719331309923 ja löytyy pari australialaista kauppaa joiden listalta löytyy Gigabyte AMD Radeon RX 6600 EAGLE 8G Video Card (GV-R66EAGLE-8GD).
 
Viimeksi muokattu:
Viilasin ketjun otsikkoa. Ihan hyvän trackrecordin tyypit kertoo, jotta AMD:n masterplan datakeskuksiin on "APU-piirit" ja MI300 sisältäisi sekä prosessoriytimet että laskentaraudan ja sopisi uuteen SH5-sockettiin.



B3D-käyttäjä Bondrewd:n (tosi ärsyttävä tyyppi kirjoitustyyliltään mutta osunut ihan oikeaan väittämillään vuodoilla) mukaan kyseessä olisi MCM jossa olisi 4 GCD:tä joissa olisi sekä laskentarauta että pari CCX:ää
 
Wccftechin mukaan AMD toimittaa jo MI200 laskentakortteja joissa on kuulema chiplet sisällä eli ei se mahdottomuus ole
Ei vain WCCFTechin mukaan vaan ihan AMD:lta tuo tieto, muistaakseni mekin on siitä jossain uutisessa mainittu
 
Jonkinlaisia huhuja uusista AMD näyttiksistä. 32gb muistia juuh

 
Jonkinlaisia huhuja uusista AMD näyttiksistä. 32gb muistia juuh


"The Navi 31 (RX 7900 XT) flagship will be based on an MCM (chiplet) design with a total of over 15 thousand cores (15,360 to be exact). It should easily be 2.2-2.5x faster than its predecessor, with the RX 7800 XT (Navi 33) beating the RX 6800 XT by 30-40%."

Aika jännä että 7900 XT tulisi huhujen mukaan olemaan vähintään kaksinkertaisesti 6900 XT:tä tehokkaampi mutta 7800 XT:lle teholisäys 6800 XT:hen verraten on "vain" maltillisemmat 30-40 prosenttia. :hmm:

Vaikka mitäpä sillä oikeastaan väliä mitä nyt lupaillaan, vajaa vuosi vielä arvioituun julkkariin ja moni asia ehtii vielä muuttua ennen sitä.
 
"The Navi 31 (RX 7900 XT) flagship will be based on an MCM (chiplet) design with a total of over 15 thousand cores (15,360 to be exact). It should easily be 2.2-2.5x faster than its predecessor, with the RX 7800 XT (Navi 33) beating the RX 6800 XT by 30-40%."

Aika jännä että 7900 XT tulisi huhujen mukaan olemaan vähintään kaksinkertaisesti 6900 XT:tä tehokkaampi mutta 7800 XT:lle teholisäys 6800 XT:hen verraten on "vain" maltillisemmat 30-40 prosenttia. :hmm:

Vaikka mitäpä sillä oikeastaan väliä mitä nyt lupaillaan, vajaa vuosi vielä arvioituun julkkariin ja moni asia ehtii vielä muuttua ennen sitä.

6800xt ja 6900xt perustuvat samaan piilastuun.

Mikäli 7900xt:ssä on enemmän piilastuja kuin 7800xt:ssä, niin ei ole yhtään ihmeelllistä, että niiden välinen suorituskykyero on paljon suurempi.
 
"The Navi 31 (RX 7900 XT) flagship will be based on an MCM (chiplet) design with a total of over 15 thousand cores (15,360 to be exact). It should easily be 2.2-2.5x faster than its predecessor, with the RX 7800 XT (Navi 33) beating the RX 6800 XT by 30-40%."

Aika jännä että 7900 XT tulisi huhujen mukaan olemaan vähintään kaksinkertaisesti 6900 XT:tä tehokkaampi mutta 7800 XT:lle teholisäys 6800 XT:hen verraten on "vain" maltillisemmat 30-40 prosenttia. :hmm:

Vaikka mitäpä sillä oikeastaan väliä mitä nyt lupaillaan, vajaa vuosi vielä arvioituun julkkariin ja moni asia ehtii vielä muuttua ennen sitä.
CDNA-puolella AMD kaksinkertaisti laskentayksiköiden määrän ja muutti ne 1:2 FP64:stä 1:1 FP64:ään (ja FP32 Packed Math tuella 2:1) yhdessä sukupolvessa vaihtamatta edes prosessia pienemmäksi. Siinä otettiin toki käyttöön useampi piiri, mutta samaa (eri tavoin toteutettuna) huhutaan nyt RDNA-puolellekin.

6800xt ja 6900xt perustuvat samaan piilastuun.

Mikäli 7900xt:ssä on enemmän piilastuja kuin 7800xt:ssä, niin ei ole yhtään ihmeelllistä, että niiden välinen suorituskykyero on paljon suurempi.
En ole hetkeäkään uskomassa että 7800 XT olisi Navi33.
Sieltä pitäisi olla tulossa Navi31 (2x iso GCD + IOD/MCD/mikälieD), Navi32 (2x pieni GCD + IOD/MCD/mikälieD) ja vasta niiden alle Navi33 (minkä pitäisi samaisten lähteiden mukaan olla lähellä Navi21 luokkaa)
(toki kuten tähänkin asti voi olla ettei kaikki Navit ole tulossa jälleenmyyntiin erikseen)
 
"The Navi 31 (RX 7900 XT) flagship will be based on an MCM (chiplet) design with a total of over 15 thousand cores (15,360 to be exact). It should easily be 2.2-2.5x faster than its predecessor, with the RX 7800 XT (Navi 33) beating the RX 6800 XT by 30-40%."

Aika jännä että 7900 XT tulisi huhujen mukaan olemaan vähintään kaksinkertaisesti 6900 XT:tä tehokkaampi mutta 7800 XT:lle teholisäys 6800 XT:hen verraten on "vain" maltillisemmat 30-40 prosenttia. :hmm:

Vaikka mitäpä sillä oikeastaan väliä mitä nyt lupaillaan, vajaa vuosi vielä arvioituun julkkariin ja moni asia ehtii vielä muuttua ennen sitä.
Aivan sama tökkäsi silmään.

Techpowerupin kaikkien pelien suhteellinen nopeus@UHD on 93 % 6800 XT:lle ja 100 % 6900 XT:lle.

Tällöin 7800 XT olisi 1,3...1,4 * 93 % = 120,9-130,2 %.

Vastaavasti 7900 XT olisi 220-250 %.

Ei tuo käy järkeen, koska 7900 XT on eniten järeämpi (+50 %) varjostimissa vs. 7800 XT. Lippulaivan kellotaajuuden pitäisi olla luokkaa 30 % suurempi kuin kakkosmallissa, jotta se olisi lähes 100 % nopeampi. Sähkönkulutus ampuisi katosta läpi, kun ynnää 15 360 shaders + 32 Gt + 130 %:n kellotaajuus.

Ennemmin uskoisin lippulaivan kellotaajuuden olevan hieman matalampi kuin 7800 XT:n. Silloin uutisen suorituskykyerot eivät pitäisi paikkaansa.
 
Jonkinlaisia huhuja uusista AMD näyttiksistä. 32gb muistia juuh

Ei oikein sovi silmään noiden 7700XT ja 7800XT korttien muistiväylät:
-7700XT 128-bit ja 12GB (192-bit ja 12GB olisi se normaali)
-7800XT 192-bit ja 16GB (256-bit ja 16GB oiisi se normaali)

Tuo 7900XT sentään menee normien mukaan eli 256-bit ja 32GB
 
Ennemmin uskoisin lippulaivan kellotaajuuden olevan hieman matalampi kuin 7800 XT:n. Silloin uutisen suorituskykyerot eivät pitäisi paikkaansa.

Juu eiköhän tuossa ole vaan käynyt niin että sormet tahmaisina on naputeltu uutista ulos, jos toi 250% pitää kutinsa niin kyllä tuon 7800XT:n pitäisi silloin olla lähempänä 180% juurikin noiden kellojen/kulutuksen takia.
Lisäksi muistelisin että joku luotetumpi vuotaja twitterissä korjaili jo noita navi 33 lukuja sanoen jotta navi 33:ssa olisi 4096 shaderiä joka tekisi 16WGP:tä eikä 20.
 
RX6X50 refreshistä huhut kiihtyy. Yksimielisyyttä asiasta ei ole että onko 6nm vaiko nykyiset 7nm sirut.

Jos nykyisillä siruilla, niin ilmeisesti nopeammat muistit olis sitten se juttu näissä ja ehkä pumpatut kellot.
 
RX6X50 refreshistä huhut kiihtyy. Yksimielisyyttä asiasta ei ole että onko 6nm vaiko nykyiset 7nm sirut.

Jos nykyisillä siruilla, niin ilmeisesti nopeammat muistit olis sitten se juttu näissä ja ehkä pumpatut kellot.
Miksi ihmeessä amd ei pistä paukkuja jo seuraavaan sukupolveen tuon refreshin sijasta kun piirien saatavuus on mitä on
 
Miksi ihmeessä amd ei pistä paukkuja jo seuraavaan sukupolveen tuon refreshin sijasta kun piirien saatavuus on mitä on

On kai niitä paukkuja jo pistetty pitkän aikaa seuraavaan sukupolveen. RDNA3:en on tulossa 2022 loppupuolella. Todnak. sen piirin pitäisi olla jo taped out ja ehkä takaisin labrassakin, jos meinaa 2022 h2:lle saada kauppaan asti. Se on aika tovi minkä kestää siitä kun suunnittelu on valmis, että saa piirit valmistettua ja siitä vielä päälle henkiinherätys ja massavalmistus, jos ei löytynyt vikoja, jotka pakottavat spinnaamaan koko piirin uusiksi(rankka yksinkertaistus, jotain asioita voi muuttaa ilman, että aikataulut paukkuu)
 
Miksi ihmeessä amd ei pistä paukkuja jo seuraavaan sukupolveen tuon refreshin sijasta kun piirien saatavuus on mitä on

Vastaus Nvidian 12Gb/TI käsittelyyn. Ajanmyötä valmistusprosessit paranee, joten pieni kelloboosti ja nopeammat muistit korttiin kiinni on todella pienen budjetin välirefresh (varsinkin jos on 7nm käytössä). Samalla se mahdollistaa MRSP hinnan korjaamisen, kun nythän AIB:it, tukkurit ja jälleenmyyjät saa katteen noista kovista katuhinnoista.
 
Miksi ihmeessä amd ei pistä paukkuja jo seuraavaan sukupolveen tuon refreshin sijasta kun piirien saatavuus on mitä on

Refresh on työmäärältään pieni, RDNA3 ilmeisesti tulossa chiplet tyyppisenä ja 5nm prosessilla vuoden loppuun mennessä. 7->6 taas on tietojen mukaan helpohko homma.

Nimenomaan näillä saatavuuksilla se refresh 7->6 tekee paljon järkeä. Siltä prosessilta saa enemmän piirejä ulos. Ne myös liennee täysin käyttökelpoisia jatkossa RDNA3:n alle.
 
Miksi ihmeessä amd ei pistä paukkuja jo seuraavaan sukupolveen tuon refreshin sijasta kun piirien saatavuus on mitä on
Varmaan siksi, että niitä RNDA2 -näytönohjauksien tilauksia (niitä halvalla myytyjä siis) on jonossa vielä se ~50 miljoonaa kappaletta.
(Ja nVidialla on varmaan 200 miljoonaa lanseeraushinnalla myytyä näytönohjainta jonoissa, joita ei kai kummankaan valmistajan kohdalla koskaan pureta).
:psmoke::psmoke:
 
Kuukauden päästä voisi olla tulossa RDNA2 refreshiä:

Ainakin nopeammat muistit pitäisi olla korteissa. Mahdollisesti myös korkeammat kellot.
 
olisivat ympänneet lisää raytracing kamaa korttiin, kellot ei kuitenkaan kaikea ratkaise.
 
olisivat ympänneet lisää raytracing kamaa korttiin, kellot ei kuitenkaan kaikea ratkaise.

Tuo on helppo ja halpa refresh. Samalla muotilla nuo molempien valmistajajien välirefreshit ovat menneet. Itse piiriin ei kosketa, mutta tehdään joku helppo välipäivitys:
- Nopeampaa muistia (esim 1080 sai väli refreshin vegan tullen). RDNA2
- Enemmän kelloa (polarikset).
- Piirin leikkausasteen muutoksia (superit, nyt ampere tekee samaa)
- Tehorajat tappiin, jne.

Eli about kaikkea mitä saa tehtyä kun saannit paranee ja piirejä on varastossa vanhojen binnausasteiden välistä ja nopeampia muistipiirejä joko tulee markkinoille, tai niiden hinta laskee hivenen.

Kummaltakin tulee kuitenkin loppuvuodesta uudet piirit ulos, niin ei välirefreshiin ole edes järkeä panostaa sen enempää.
 
Huhumylläkkä alkaa kiihtyä taas. Mitä näitä nyt on, yli 3GHz kelloja huudeltu ja nelinkertaisia rt tehoja. Mielestäni tuo rt teholisäys on aika tuhnu jos navi 31 on huhujen mukaan lähelle 3 kertaa 6900XT:n tehot. Tuo on niin paljon RTX tehoja jälessä että nelinkertainen ei vaan riitä kun rtx:n nykyiset tehotkin on vielä ihan tuhnu mihinkään vakavampaan.
 
Huhumylläkkä alkaa kiihtyä taas. Mitä näitä nyt on, yli 3GHz kelloja huudeltu ja nelinkertaisia rt tehoja. Mielestäni tuo rt teholisäys on aika tuhnu jos navi 31 on huhujen mukaan lähelle 3 kertaa 6900XT:n tehot. Tuo on niin paljon RTX tehoja jälessä että nelinkertainen ei vaan riitä kun rtx:n nykyiset tehotkin on vielä ihan tuhnu mihinkään vakavampaan.
Navissa on käytännössä käyttökelvoton RT-vääntö, 4x siihen ei tule riittämään mihinkään ja jäänee kilpailijaan verrattuna yhtä kauas taakse Rt-väännössä kuin nytkin. Navin osalta oli ihan perusteltua, että RT on lapsen kengissä ja pelejäkään ei liikaa ollut, sama tilanne ei päde enää nykyhetkessä saatikka tulevaisuudessa.
 
Navissa on käytännössä käyttökelvoton RT-vääntö, 4x siihen ei tule riittämään mihinkään ja jäänee kilpailijaan verrattuna yhtä kauas taakse Rt-väännössä kuin nytkin. Navin osalta oli ihan perusteltua, että RT on lapsen kengissä ja pelejäkään ei liikaa ollut, sama tilanne ei päde enää nykyhetkessä saatikka tulevaisuudessa.

Ihan ottamatta mitään kantaa onko tuo 4X realistinen. Jos se on nyt käytännössä 50% Amperen väännöstä (100%). 50x4=200%, Lovelaceen huhutaan about tehojen tuplausta (200%). Joten eikös 4x olisi about nvidian tasolla next genissä?
 
Ihan ottamatta mitään kantaa onko tuo 4X realistinen. Jos se on nyt käytännössä 50% Amperen väännöstä (100%). 50x4=200%, Lovelaceen huhutaan about tehojen tuplausta (200%). Joten eikös 4x olisi about nvidian tasolla next genissä?
Paljonko sillä on väliä kun nVidiallakin se RT teho loppuu FullHD kohdalla huippukorteillakin? Se taas merkitsee, että jopa nVidian pitäisi boostata sitä RT tehoa huimasti ylöspäin ja AMD:n vielä enemmän.
 
Ihan ottamatta mitään kantaa onko tuo 4X realistinen. Jos se on nyt käytännössä 50% Amperen väännöstä (100%). 50x4=200%, Lovelaceen huhutaan about tehojen tuplausta (200%). Joten eikös 4x olisi about nvidian tasolla next genissä?

Niin sehän siinä onkin että sillä about päästäisiin mätsäämään nvidian RT teho, mutta kun se nvidian tehokin on ihan tuhnu nyky genissä niin tuo tuplaus ei vielä hirveesti pelasta tilannetta. Se VOI alkaa olla tuolla flagship osastolla jo kohtuullinen, mutta kun sinne mainstream puolellekin vaadittaisiin sitä vääntöä kipeästi niin tuplaus ei vaan riitä.
 
Paljonko sillä on väliä kun nVidiallakin se RT teho loppuu FullHD kohdalla huippukorteillakin? Se taas merkitsee, että jopa nVidian pitäisi boostata sitä RT tehoa huimasti ylöspäin ja AMD:n vielä enemmän.
Skaalatuukos RT suorituskyvyn tarve läheskään aina suoraan pelin renderöinti "resoluution" mukaan?
---------------
Jokatapauksessa piirien kehittely vaikeutuu / pysähtyy, jos ei keksitä jotain todella uutta valmistustekniikassa. Enemmän tullaan näillänäkymin hyötymään, ohjelmallisen puolen kehittelystä. Nykyisestä suorituskyvyn hukkaus virityksistä pitää hioa sitä nopeutta lisää..
---------------
Tuskin jotain yli 4k resoa tullaan ainankaan nähtävissä olevassa tulevaisuudessa (seuraavat 20 vuotta) ajelemaan natiivina tyydyttävästi Skaalaimilla ym tullaan menemään, enenvässä määrin, lähtöresona jotain 1k / 2k.. Ehkä eri asioilla jopa täysin eri resot.. Ihmissilmäähän on helppo huijata..
 
Jokatapauksessa piirien kehittely vaikeutuu / pysähtyy, jos ei keksitä jotain todella uutta valmistustekniikassa. Enemmän tullaan näillänäkymin hyötymään, ohjelmallisen puolen kehittelystä. Nykyisestä suorituskyvyn hukkaus virityksistä pitää hioa sitä nopeutta lisää..

Rasterointi suorituskyky pitäisi jäädyttää ja pistää kaikki paukut jatkossa RT suorituskyvyn lisäämiseen. Rasterointi suorityskyky on nyt ihan riittävällä tasolla. Sitten jatkossa alkaa ajamaan alas sitä rasterointi tehoa ja sitä mukaa kiihtyvällä tahdilla lisätä RT tehoja. Jos molempia koitetaan jatkossakin lisätä niin lopputulos tulee olemaan kompromissi. Tai sitten täytyy värkätä noista uniteista niin taipuvia että niillä optimaalisesti onnistuu niin rasterointi kuin rt mutta se todennäköisesti aiheuttaa sen että koko kasvaa. Nvidia lähteny linjalle että RT coret on erikseen kun taas AMD:lla ne on ainakin toistaiseksi tommosia monikäyttösiä.
 
Rasterointi suorituskyky pitäisi jäädyttää ja pistää kaikki paukut jatkossa RT suorituskyvyn lisäämiseen. Rasterointi suorityskyky on nyt ihan riittävällä tasolla. Sitten jatkossa alkaa ajamaan alas sitä rasterointi tehoa ja sitä mukaa kiihtyvällä tahdilla lisätä RT tehoja. Jos molempia koitetaan jatkossakin lisätä niin lopputulos tulee olemaan kompromissi. Tai sitten täytyy värkätä noista uniteista niin taipuvia että niillä optimaalisesti onnistuu niin rasterointi kuin rt mutta se todennäköisesti aiheuttaa sen että koko kasvaa. Nvidia lähteny linjalle että RT coret on erikseen kun taas AMD:lla ne on ainakin toistaiseksi tommosia monikäyttösiä.

Rasterointisuorituskyky on ollut ainakin omasta mielestäni ihan riittävällä tasolla jo 1080Ti:stä lähtien. Sitä mukaan kun pelit kehittyvät tukemaan enempi ja enempi RT-laskentaa, niin eikös tuon rasterointipuolen kuorma myös osaltaan kevene, kun ei tarvitse pyörittää valo/varjomappeja? Ja erilaisten skaalausteknologioiden (FSR, DLSS ja mitä näitä on) myötä saadaan myös tuettua paremmin näyttöjen natiiviresoluutioita ilman näytönohjaimen kuorman kasvua kun siirrytään 4k:hon ja lopulta 8k:hon.
 
Ihan ottamatta mitään kantaa onko tuo 4X realistinen. Jos se on nyt käytännössä 50% Amperen väännöstä (100%). 50x4=200%, Lovelaceen huhutaan about tehojen tuplausta (200%). Joten eikös 4x olisi about nvidian tasolla next genissä?
Empäs olekaan tuollaiseen nvidia-huhuun törmännyt. Ei ne siis sielläkään saa kummoisesti vääntöä revittyä. Ehkä se RT tulee lisääntymään useampiin peleihin muun koristeen rinnalla, käytetään hillitysti ja sitä kautta se ei vaadi niin paljoa vääntöä. Oma 6800xt on kyllä aika kova peli jos ei RT-karkkeja laiteta päälle. Saa nähdä mitä tuleman pitää.
 
Skaalatuukos RT suorituskyvyn tarve läheskään aina suoraan pelin renderöinti "resoluution" mukaan?
Aika usein joo

Esim heijastukset menee yleensä seuraavanlaisesti = full res, 1/2 res, 1/4 res jne.

Tuon takiahan nykypeleissä ollaan siirtymässä sille linjalle että lisätään efektien määrää, pudotetaan renderöintitarkkuutta, käytetään skaalaustekniikoita että päästään lähelle tai jopa ylletään siihen natiivireson laatuun, ja eriytetään valikot ja HUD:it siitä sisäisestä resoluutiosta. Konsoleilla näin on toimittu jo pitkään.
 
Rasterointi suorituskyky pitäisi jäädyttää ja pistää kaikki paukut jatkossa RT suorituskyvyn lisäämiseen. Rasterointi suorityskyky on nyt ihan riittävällä tasolla. Sitten jatkossa alkaa ajamaan alas sitä rasterointi tehoa ja sitä mukaa kiihtyvällä tahdilla lisätä RT tehoja. Jos molempia koitetaan jatkossakin lisätä niin lopputulos tulee olemaan kompromissi. Tai sitten täytyy värkätä noista uniteista niin taipuvia että niillä optimaalisesti onnistuu niin rasterointi kuin rt mutta se todennäköisesti aiheuttaa sen että koko kasvaa. Nvidia lähteny linjalle että RT coret on erikseen kun taas AMD:lla ne on ainakin toistaiseksi tommosia monikäyttösiä.
Ei rasterointi- ja RT-suorituskyky ole toisiaan poissulkevia. Shaderien ja törmäystarkistimien työtaakka on jotakuinki fixty-sixty säteiden laskemisessa, shaderi teraflopseja tarvitaan runsaasti lisää jos RT-yksiköiden tehoa kasvatetaan. Kun laskentayksiköitä tarvitaan paljon RT:ssä niin rasteroinnin parantaminen siihen päälle on suht halpaa pinta-alan suhteen eikä sitä kannata eryisesti jättää tekemättä. Shaderitehoja tulee tähän uuteen sukupolveen todella paljon, saa nähä mimmoinen balanssi piireillä on.
 
Empäs olekaan tuollaiseen nvidia-huhuun törmännyt. Ei ne siis sielläkään saa kummoisesti vääntöä revittyä. Ehkä se RT tulee lisääntymään useampiin peleihin muun koristeen rinnalla, käytetään hillitysti ja sitä kautta se ei vaadi niin paljoa vääntöä. Oma 6800xt on kyllä aika kova peli jos ei RT-karkkeja laiteta päälle. Saa nähdä mitä tuleman pitää.

Ne huhuthan heittelee aika rajusti tässä vaiheessa vuotta, joten on aika silly season vielä molempien valmistajien osalta. Eilen 4090:lle tarjottiin jo yli 2.5x tehoja vs 3090TI ja RDNA3:lle 4X vs RDNA2. Molemmat kylläkin TFLOPS arvoissa, eikä ne nyt ikinä mene 1:1 pelitehoon.
 
Huhun mukaan AMD olis leikannut noita RDNA3 piirejä edellisistä oletuksista.
Onko syynä sitten saannot vai tarpeeksi hyvä suorituskyky, että voidaan myöhemmin rahastaa lisää täysillä piireillä.
 
Huhun mukaan AMD olis leikannut noita RDNA3 piirejä edellisistä oletuksista.
Onko syynä sitten saannot vai tarpeeksi hyvä suorituskyky, että voidaan myöhemmin rahastaa lisää täysillä piireillä.


Tai ne edelliset oletukset ollut puuta heinää tai sitten koskenut CDNA laskenta piirejä.
 
Uusimpien huhujen mukaan Navi31 muistiväylä on kasvanut 384 bittiin
Ja kuulemma 2x 6900XT @ 4K, 3,5x 6900XT RT.
Ja todennäköisesti huomenna tai viimeistään ylihuomenna taas jotain muuta uutta. Siellä on sellainen silly season meneillään että huhupajat kattaa kaikki mahdolliset vaihtoehdot että pääsee toteamaan olleensa taas oikeassa
 
Uusimpien huhujen mukaan Navi31 muistiväylä on kasvanut 384 bittiin

Navi 31 luultavasti multi-chip, joten tämä sekoittaa pakkaa vielä lisää että mitä tämä tarkoittaa muistiväylän osalta. Että meneekö kaistaa "hukkaan" jossain piirien välisessä toiminnassa vai kuinka toimii
 
Navi 31 luultavasti multi-chip, joten tämä sekoittaa pakkaa vielä lisää että mitä tämä tarkoittaa muistiväylän osalta. Että meneekö kaistaa "hukkaan" jossain piirien välisessä toiminnassa vai kuinka toimii
Muistiväylä/kaista ei liity mitenkään siihen miten monta piiriä siellä on.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 125
Viestejä
4 487 442
Jäsenet
74 158
Uusin jäsen
kharim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom