Avoimet viritykset ovat monasti olleet ennemminkin lähtökohdiltaan hyviä, muttakun ei ole ketään sanomassa "Nyt tehdään näin, älkää sooloilko siellä", niin mopo on karannut aina käsistä ja haaroittunut eri suuntiin, jolloin resursseja on hukattu reippaasti ja suljetut systeemit ovat päässeet edelle. En yhtään ihmettelisi, vaikka vulcankin tipahtaisi samaan koloon edellisten grafiikkarajapintayritysten kanssa.
Tuo lähde "AMD Chief Gaming Scientistist" syö uskottavuuden tuolta perässä tulevalta väitteeltä lähes täysin.
Mielestäni on erittäin fiksua, että satsataan sen alueen suorituskykyyn, mikä milloinkin on käytössä eniten. Tällä hetkellä ollaan vasta siirtymässä DX12:sta puolelle, pikkuhiljaa. Tulevien korttien suorituskyvyn näkee vasta sitten, kun ko kortit ovat ulkona. Itse en anna juuri mitään arvoa niin AMD:n, kun Nvidiankaan etukäteis hehkutteluille, roadmapeille ja muille ennustuksille.
Jotta kilpailu toimisi GPU puolella, AMD:n ei auttaisi nyt tehdä ryzeniä GPU puolella, vaan pitäisi oikeasti päästä 1080TI:n (uusimman titanin) edelle ihan selkeästi (ilman mitään epämääräisesti toimivia dual GPU kiukaita), ja siis ihan ilman mitään seli seli tulevaisuus sitäsun tätä.
Kannattaa tutustua tuohon Vulkaniin hieman syvemmin ennen kuin alkaa asiasta meuhkaamaan tai tekemään pitkän matkan ennusteita. Eikä se mopo ole läheskään aina karannut käsistä avoimen puolen viritysten kanssa. Onhan tuolla OpenGL:t, OpenCL:t, jotka kaikki myös Khronos Groupin käsialaa. Muutenkin avoin kehitys on se joka vie tätä maailmaa nykyään eteenpäin. Github paisuu kuin pullataikina, perinteiset toimijat ovat ihmeissään kun tulee MongoDB:tä, Jbossia, Sparkkia jne. Kehitys on enenevissä määrin menossa tähän suuntaan ja se on yksi sama mitä Nvidia nyt tekee, niin tähän kelkkaan on ennemmin tai myöhemmin hypättävä. Ei varmaan ollut helppoa heidän tuota Vulkan-tukeakaan niellä varsinkin kun se oli AMD:n alunperin kehittelemä ja AMD:llä etumatkaa sillä puolella, mutta ei ollut vaihtoehtoja. Nyt yrittävät tietty noilla GameWorksillä, PhysX:llä, G.Syncillä jne, mutta ei pelinkehittäjät ole tyhmiä. Liikaa ei voi sitoutua Nvidian täkyihin, koska riskinä on myös pelejä ostavien asiakkaiden menetys.
Ja jos ei usko riitä tuohon Wikipedian tekstiin, niin googlaamalla noita löytyy kyllä nopeasti lisää eli joku totuuden siemen tuossa on. Muutenkin tuosta dx12-tulevaisuudesta kannattaa nyt kuitenkin miettiä asiaa niinkin, että jos ja kun Nvidian nykyinen sweetspotti on dx11, niin kuinka paljon heillä on ollut intoa edistää näiden uusien rajapintojen käyttöönottoa. On kuitenkin isoin GPU-toimittaja ja heillä on mahdollisuus vaikuttaa paljonkin kehityksen suuntaan ja nopeuteen. Huhuja onkin kiertänyt siitä että Nvidia olisi kulissien takana nimenomaan halunnut pitkittää dx11:ssä säilymistä erilaisilla kehittäjäsopimuksilla yms. Massiahan heillä on ja onhan dx11 pyörinyt kuvioissa jo pian 9v.
Tämä sama vastakkainasettelu on nähtävissä useassa eri paikassa Linux<->Windows, Android<->Apple, AMD<->Nvidia. Siinä missä vasen puoli näistä parivaljakoista julkaisee uusia ratkaisuja avoimella tavalla, niin oikea taas toimii vanhalla perinteisellä businesslogiikalla. Vasen puoli hyödyttää markkinoita ja kuluttajia huomattavasti enemmän kun taas oikea puoli maksimoi oman tuloksensa. Pitkässä juoksussa voittajana on kuitenkin vasen puoli monista eri syistä (jatkuvuus, neutraalius, edullisuus, räätälöitävyys...). Linux syö palvelinmarkkinoita winkkarilta kovaa vauhtia ja jos dx12-tason tuki ja pelit = Vulkan saadaan Linuxille, niin väitänpä että iso prosentti konvertoisi saman tien Winkkarin pois. Android 88% / Apple 12%. AMD:n FreeSync vs. Nvidian G.Sync.
Ja olitko se sinä joka tuosta Ryzenistä nillitit jossain muussakin ketjussa, eikä sielläkään tullut oikeasti mitään perusteluja sille minkä takia tuo Ryzen olisi jotenkin ollut floppi. Toki jos harrastaa kellottelua ja laittaa kaikki munansa pelikoriin, niin sitten 7700k, muissa 99% tapauksissa kannattaakin sitten vain ottaa se Ryzen. AMD julkaisi juuri ekan kvartaalin tulokset ja kasvua prossapuolella sen 20%. Tämä siis eka kvartaali, jossa yksi kuukausi Ryzen7:aa, eikä vielä mukana R5:sta, joka varmasti myynyt vielä enemmän. Isot massat tulevat kun R3- ja APU-kivet esitellään sekä OEM-valmistajat alkavat saada valmiita koneita ulos. Naples löytää varmasti jonkunlaisen siivun palvelinpuolelta, mistä voi myös nopeasti seurata isoja lukuja. Jotenkin tuntuisi siis tuo floppi kuluttajille maistuvan ja ihan jees varmaan AMD:lle jos Vegakin olisi tällainen floppi.