AMD-spekulaatioketju (RDNA:n ja CDNA:n tulevat sukupolvet)

Mutta osalle meistä se ainoa asia mikä näissä värkeissä kiinnostaa, paljonko ruutuja irtoaa ja millä asetuksilla. Ihtelle on ihan sama tuleeko karkkimarkeissa ja synteettisissä testeissä 10-20x lisää tehoa jos se ei näy pelattaessa millään tavalla.
En tarkoittanut karkkimarkkeja tai synteettisiä testejä.
Loppukäyttäjälle nuo mainitsemasi ovat varmasti ne kiinnostavimmat seikat, että miten omat suosikkipelit pyörii, mutta sillä on vain vähän tekemistä kehityksen kanssa monelta muulta kantilta katsottuna. Jos nyt katsotaan esimerkiksi GCN-arkkitehtuuria, se oli monella tasolla ihan helvetin edistyksellinen ja vei monia asioita eteenpäin vaikkei kaikkia niistä askelista edes voinut hyödyntää millään tapaa ennen Mantlea/DX12/Vulkania. Syvemmian asiasta kiinnostuneet näkivät millaisista askelista on kyse, mutta käytännön peleissä se ei näkynyt.
 
En tarkoittanut karkkimarkkeja tai synteettisiä testejä.
Loppukäyttäjälle nuo mainitsemasi ovat varmasti ne kiinnostavimmat seikat, että miten omat suosikkipelit pyörii, mutta sillä on vain vähän tekemistä kehityksen kanssa monelta muulta kantilta katsottuna. Jos nyt katsotaan esimerkiksi GCN-arkkitehtuuria, se oli monella tasolla ihan helvetin edistyksellinen ja vei monia asioita eteenpäin vaikkei kaikkia niistä askelista edes voinut hyödyntää millään tapaa ennen Mantlea/DX12/Vulkania. Syvemmian asiasta kiinnostuneet näkivät millaisista askelista on kyse, mutta käytännön peleissä se ei näkynyt.
Ei noilla arkkitehtuurin hienouksilla ole mitää
Väliä jos niistä ei saada tehoja irti. NVIDIA on vienyt AMD ta kuin litranmittaa pariviimistä sukupolvea. Niin ammattilais kuin kuluttaja puolella. Mä nyt niin toivon, että Vega tämän korjaisi. Saataisiin kunnon kilpailua ja mun 7970 eläkkeelle.
 
En tarkoittanut karkkimarkkeja tai synteettisiä testejä.
Loppukäyttäjälle nuo mainitsemasi ovat varmasti ne kiinnostavimmat seikat, että miten omat suosikkipelit pyörii, mutta sillä on vain vähän tekemistä kehityksen kanssa monelta muulta kantilta katsottuna. Jos nyt katsotaan esimerkiksi GCN-arkkitehtuuria, se oli monella tasolla ihan helvetin edistyksellinen ja vei monia asioita eteenpäin vaikkei kaikkia niistä askelista edes voinut hyödyntää millään tapaa ennen Mantlea/DX12/Vulkania. Syvemmian asiasta kiinnostuneet näkivät millaisista askelista on kyse, mutta käytännön peleissä se ei näkynyt.
Ei noilla arkkitehtuurin hienouksilla ole mitää
Väliä jos niistä ei saada tehoja irti. NVIDIA on vienyt AMD ta kuin litranmittaa pariviimistä sukupolvea. Niin ammattilais kuin kuluttaja puolella. Mä nyt niin toivon, että Vega tämän korjaisi. Saataisiin kunnon kilpailua ja mun 7970 eläkkeelle.
 
Reilu kuukausi niin tulee 2. vuotis synttärit Fijille. Myöhässä ollaan. Ei millään pahalla siis.
 
Mutta osalle meistä se ainoa asia mikä näissä värkeissä kiinnostaa, paljonko ruutuja irtoaa ja millä asetuksilla. Ihtelle on ihan sama tuleeko karkkimarkeissa ja synteettisissä testeissä 10-20x lisää tehoa jos se ei näy pelattaessa millään tavalla.
No onhan se luonnollista kun sitä varten se tehokas erillis-GPU ostetaan. Silti olen @Kaotik kanssa samaa mieltä, että oikean kehityksen mittari se ei ole. AMD:n tekemä taustaduuni Mantlen ja siitä seuranneen Vulkanin kanssa on se joka sitten todellisuudessa tuo ennen pitkää niitä lisäherkkuja meidän käyttäjien ulottuville. Dx11 julkaistiin tosiaan sen yhdeksän vuotta sitten ja itse en oikein jaksa uskoa että tämä ala olisi jotenkin niin kypsä ettei mitään kehitettävää enää olisi. Muutenkaan ei varmaan liene epäselvää että tulevat low-level API:t (Vulkan/Dx12) ovat se oikea suunta mennä eteenpäin. Kuluttajana tietty haluaisin ne herkut heti eikä kymmenen vuoden päästä.

Jotta kehitystä tapahtuisi, niin tarvitaan isoa massaa. Niin kauan kuin suurin osa ajelee jollain monen vuoden takaisilla prutkuilla ei pelinkehittäjilläkään ole isoa tarvetta lähteä isosti viilaamaan jotain uusia hienoja shadereita tai pinnoituksia. Sen takia mielestäni sillä on merkitystä vaikka AMD toisi nyt samantehoiset kortit Nvidian jo vuoden päivät markkinoilla olleiden kanssa jos se vaan aikaansaa hintojen pudotuksen. High-end-korttien hinnat tippuvat ja nykyiset he-kortit tippuvat nopeammin keskikastiin, jolloin suurella yleisöllä on myös paremmin varaa päivittää vehkeitään. Lopputuloksena se, että koko ekosysteemin GPU-teho kasvaa ja kehitys voi sitä myötä harpata eteenpäin.

Ja kun siitä Vulkanista jaksan meuhkaa, niin pakkohan sitä on tähän vielä laittaa eli konsolit ovat osittain olleet se veturi joille pelit alunperin julkaistaan ja sitten niitä portataan (jos portataan) PC:lle ja ties minne. Nyt kun tämän konsolisodan voittaja PS4 käyttää jo Vulkania ja myös, ainakin nyt alkuun kovia myyntilukuja takonut, Switch, niin näkisin että porttaus on hieman helpompaa jatkossa. Vulkan-rajapinnassa laitteet itse kertovat kyvykkyytensä, minkä perusteella sitten grafiikkaherkkuja tiputetaan pois sitä mukaa mihin alusta pystyy. Vaikka tuo mobiilipelaaminen nyt onkin ihan pelleilyä, niin isoa sellaista sekin on. Siellä mennään OpenGL ES:llä, mutta viime vuonna Samsung toi G7-kalikkansa mukana jo Vulkan-tuen. Ideana tällä pulinalla on kai se, että Vulkan on iso juttu ja koko idea lähti rauta/kehitysjäteiltä, jotka löivät hynttyyt yhteen että jotain tarttee tehdä, koska tämä nykyinen suljettu MS-lähtöinen DirectX-maailma enää riitä. Vegan näkökulmasta tätä ei ole sen takia syytä sivuuttaa, koska Vulkan on olennainen osa Vegan suorituskykylukuja ja Vulkan-tuki on mennyt eteenpäin huomattavan nopeaa siihen nähden että julkaistiin vasta vuosi sitten.
Tässä vielä Vulkanin tukijäsenet vuosi sitten (tällä hetkellä jokseenkin jokaiseen isoon pelimoottoriin tuki on saatu rakennettua):
dVqGBHX.jpg


Apple tuosta on tainnut tippua pois, koska käänsivät joku aika sitten kelkkansa ja rakensivat tuttuun Apple-tyyliin oman vain heidän laitteillaan toimivan suljetun Metal-rajapintansa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: BOT
Board of Promotesin jälkeen voidaan unohtaa kaikki :)
Kuis?
Unity, Serious Engine, Source2, Unreal, Crytek, id Tech tukevat nyt Vulkania eli listan alaosasta Valve ja Unity tehneet jo jotain ja noita muita ei edes tuossa listassa alun perin ollut. Nintendo se siellä kans luuraa ja Switchin Vulkan tuki ei ole se ihan pieni juttu, minkä tekee myös mielenkiintoiseksi se että Nvidia toimittaa piirin. Uusimmassa Serious Samissa Vulkan tuki (beta juuri julkaistu), Dota, AOS saamassa tuen, Star Citizeniin tulossa Vulkan korvaamaan Dx12. Linukat tukee tuota ja itse kyllä ainakin mielelläni vaihtaisin Winkkarin pois jos Linukalle saisi ne tykkäämäni pelit. Sen takia onkin erittäin mielenkiintoista nähdä EA (paska, mutta iso firma) ja etenkin Blizzard tuolla, joka ollut aika nihkeä Linux-tuen kanssa aina. Tärkeintä tässä vaiheessa on mielestäni se, että pelimoottoreihin on saatu tuo tuki jo näin nopeasti, koska suurin osa peleistä kuitenkin rakennetaan noiden isojen pelimoottoreiden päälle.
 
Ja kun siitä Vulkanista jaksan meuhkaa, niin pakkohan sitä on tähän vielä laittaa eli konsolit ovat osittain olleet se veturi joille pelit alunperin julkaistaan ja sitten niitä portataan (jos portataan) PC:lle ja ties minne. Nyt kun tämän konsolisodan voittaja PS4 käyttää jo Vulkania ja myös, ainakin nyt alkuun kovia myyntilukuja takonut, Switch, niin näkisin että porttaus on hieman helpompaa jatkossa.
PlayStation 4 ei käytä Vulkania, vaan GNM:ää (low-level) ja GNMX:ää (high-level), ihan PS4:lle tehtyjä rajapintoja siis.
Switch tukee Vulkaniakin, mutta ei taida olla vielä tietoa käyttääkö pelit sitä (ainakaan vielä)
 
PlayStation 4 ei käytä Vulkania, vaan GNM:ää (low-level) ja GNMX:ää (high-level), ihan PS4:lle tehtyjä rajapintoja siis.
Switch tukee Vulkaniakin, mutta ei taida olla vielä tietoa käyttääkö pelit sitä (ainakaan vielä)

Xbox One tukee sitten DirectX:ää..

CTM, Mantle, Vulkan - nää on kaikki samaa suurta lupausta jumalarajapinnasta, joka vapauttaa Microsoftin kahleista.. Niin kauan, kun 90%+ pelaajista käyttää DirectX:ää, niin ei Vulkaniin laiteta paukkuja, vaikka tukea olisikin mahdollista saada.

Uusimmassa Serious Samissa Vulkan tuki (beta juuri julkaistu)

Ottamatta kantaa noihin kirkkaanpunaisiiin Vulkan-kommentteihin, niin tässä on asiat itse asiassa paremmin, kun annat ymmärtää.

http://store.steampowered.com/app/564310/Serious_Sam_Fusion_2017_beta/

Jos on Serious Samin aikaisempi versioita (tai se VR), saa niihin Vulkan tuen nyt heti ja ilmaiseksi. Onhan sekin beta, mutta tuossa joku tukee vuosia vanhaa peliä ilmaiseksi ja päivittää grafiikoita. Saa täyden tuen minulta. Nelonen on ostoslistalla, mutta katsotaan, onko täydellä hinnalla..
 
PlayStation 4 ei käytä Vulkania, vaan GNM:ää (low-level) ja GNMX:ää (high-level), ihan PS4:lle tehtyjä rajapintoja siis.
Switch tukee Vulkaniakin, mutta ei taida olla vielä tietoa käyttääkö pelit sitä (ainakaan vielä)
Huh, kiitos korjauksesta. Joku minua viisaampi tuosta joskus minulle avautui ja jonkun pikagooglauksen taisin silloin tehdä, minkä pohjalle sitten jutun uskoin. Nyt tarkistin vielä kerran ja tosiaan tuo PS4-Vulkan-tuki on vain todettu toimivaksi kun PS4:lla ajaa Linuxia. Toisin sanoen tukimahdollisuus taitaisi ainakin olla olemassa. Sony kuitenkin tuon promoter-listan "pääjäsenenä", joten voisi olla kuitenkin aika vakaa oletus että jatkossa tulee myös sinne.
 
Xbox One tukee sitten DirectX:ää..

CTM, Mantle, Vulkan - nää on kaikki samaa suurta lupausta jumalarajapinnasta, joka vapauttaa Microsoftin kahleista.. Niin kauan, kun 90%+ pelaajista käyttää DirectX:ää, niin ei Vulkaniin laiteta paukkuja, vaikka tukea olisikin mahdollista saada.

Ottamatta kantaa noihin kirkkaanpunaisiiin Vulkan-kommentteihin, niin tässä on asiat itse asiassa paremmin, kun annat ymmärtää.

http://store.steampowered.com/app/564310/Serious_Sam_Fusion_2017_beta/

Jos on Serious Samin aikaisempi versioita (tai se VR), saa niihin Vulkan tuen nyt heti ja ilmaiseksi. Onhan sekin beta, mutta tuossa joku tukee vuosia vanhaa peliä ilmaiseksi ja päivittää grafiikoita. Saa täyden tuen minulta. Nelonen on ostoslistalla, mutta katsotaan, onko täydellä hinnalla..
Jotain yhden miehen CTM:ää ei nyt tuohon listaan kannata edes laittaa. OpenGL sinne sopisi paremmin, joka linkittyy Khronos groupiin ja Vulkaniin ja se ei nyt missään tapauksessa ole ollut mikään floppi. PC-pelaajista voi varmaan se 90% käyttää DirectX:ää ja tietty Xbox, mutta se ei enää ole se koko pelimaailma. Ei nuo firmat nyt huvikseen tällaista pystyyn laita ja rakentele sille vaivalla tukea sekä nimenomaan laita siihen paukkuja. Kyllä siinä takana ihan businesta on. Vain Xboxissa on pakko käyttää DirectX:ää. Ja kuten sanottu, niin pelien pohjalla on yleensä joku valmis pelimoottori joihin nyt nimenomaan on satsattu paukkuja lisäämällä Vulkan-tuki ja nopeastikin vielä. Ei se peli päivässä tule ulos, mutta Vulkan-pelien määrä tulee varmasti vielä yllättämään. Yleinen asennekin näkyy jo siinä että joka paikassa puhutaan tulevista Vulkan/Dx12-peleistä. Ei puhettaakaan että vielä hetki sitten olisi puhuttu OpenGL/Dxnn-peleistä tms.

Kirkkaanvihreä tukee myös Vulkania ja Switch on nyt aika vahva osoitus tuesta myös sillä rintamalla.

Ja sitten sentään yhteinen mielipide :) eli tuo Serious Sam on perhanan viihdyttävä cooppipeli, jonka kaikki osat on hinkattu läpi. Fusionin asensin juuri, mutten vielä ehtinyt testaa. Erittäin hieno kädenojennus kuten sanoit ja tosiaan ymmärtääkseni yhdestä käyttöliittymästä voi sitten pelaa noita kaikkia. Retkahdin myös vielä tuohon Croteamin SS4:n cancel-aprillipilaan, mutta onneks se nyt on kumminkin tulossa aikataulussa. Ja btw VR:nä aivan loistavaa viihdettä. Ei se nyt ilmaista ole, mutta Jumbon Flamingossa on Pikseli-niminen Pohjoismaiden eka virtuaalipelipuisto, jossa pääsee pelaamaan tota Serioustakin VR:nä. Selkeästi ensimmäinen VR-peli, johon itse retkahdin täysiä, kannattaa käydä tsekkaamassa. Vaistomaisesti jalka nousee ja puistatus kulkee kun tollanen mikälierapu pääsee jalkoihin asti puremaan.
 
Huh, kiitos korjauksesta. Joku minua viisaampi tuosta joskus minulle avautui ja jonkun pikagooglauksen taisin silloin tehdä, minkä pohjalle sitten jutun uskoin. Nyt tarkistin vielä kerran ja tosiaan tuo PS4-Vulkan-tuki on vain todettu toimivaksi kun PS4:lla ajaa Linuxia. Toisin sanoen tukimahdollisuus taitaisi ainakin olla olemassa. Sony kuitenkin tuon promoter-listan "pääjäsenenä", joten voisi olla kuitenkin aika vakaa oletus että jatkossa tulee myös sinne.
Raudan puolesta sekä Xbox One että PS4 (& Pro) voisivat ajaa kyllä Vulkania, mutta Sony ja MS eivät ole nähneet sitä tarpeelliseksi. Myös DX11 ja 12 onnistuisi PS4llä (& Pro) teknisesti mutta luonnollisesti Sonya ei kiinnosta nekään, Xbox One taas käyttää niitä (hieman kustomoituina versioina)
 
Kirkkaanvihreä tukee myös Vulkania ja Switch on nyt aika vahva osoitus tuesta myös sillä rintamalla.

Ja sitten sentään yhteinen mielipide :) eli tuo Serious Sam on perhanan viihdyttävä cooppipeli, jonka kaikki osat on hinkattu läpi.

Vihreä Vulkan on hitaampi Windowsilla. Toki Linuxissa se auttaa, mutta jää silti punaisesta toteutuksesta.

Minä olen osittain kanssasi samaa mieltä monesta asiasta. AMD:n tuotteet on erittäin hyvä vaihtoehto sekä prosessori- että näytönohjainmarkkinoilla. Ei ne huonoja ole, mutta ei myöskään parasta ikinä. Minua AMD:n näytönohjaimissa kiehtoo Freesync ja hieman alhaisempi hinta kuin kilpailijan vastaavat kortit. Nyt on Freesync FullHD ja katselen 1440p-näyttöjä, jotka todennäköisesti on myös Freesync, niin perus-Vega olisi siihen loistava pari.

Jotain yhden miehen CTM:ää ei nyt tuohon listaan kannata edes laittaa. OpenGL sinne sopisi paremmin, joka linkittyy Khronos groupiin ja Vulkaniin ja se ei nyt missään tapauksessa ole ollut mikään floppi. PC-pelaajista voi varmaan se 90% käyttää DirectX:ää ja tietty Xbox, mutta se ei enää ole se koko pelimaailma. Ei nuo firmat nyt huvikseen tällaista pystyyn laita ja rakentele sille vaivalla tukea sekä nimenomaan laita siihen paukkuja. Kyllä siinä takana ihan businesta on. Vain Xboxissa on pakko käyttää DirectX:ää. Ja kuten sanottu, niin pelien pohjalla on yleensä joku valmis pelimoottori joihin nyt nimenomaan on satsattu paukkuja lisäämällä Vulkan-tuki ja nopeastikin vielä. Ei se peli päivässä tule ulos, mutta Vulkan-pelien määrä tulee varmasti vielä yllättämään. Yleinen asennekin näkyy jo siinä että joka paikassa puhutaan tulevista Vulkan/Dx12-peleistä. Ei puhettaakaan että vielä hetki sitten olisi puhuttu OpenGL/Dxnn-peleistä tms.

Isoilla studioilla ei ole pikkurahasta puutetta ja kaikki tuotteet tehdään ja optimoidaan sekä PS4:lle, että Xbox Onelle (ja mahdollisesti myös Switchille). Mutta se on helppoa tehdä ihan samalla API:lla (DX) kaikki pelit ja julkaista ihan samalla vaivalla kaikille Microsoftin alustoille. Olin rekisteröitynyt Indie-kehittäjä joskus Xbox 360:n alkuaikoina, mutta roikuin vaan murossa, enkä saanut aikaiseksi. Suurin syy ei ole ohjelmointikokemuksen puuttuminen, vaan se, että olen hyvä koodari ja surkea graafikko. Kiinnosti moottori enemmän kuin itse peli.

..mutta tosiaan, siinäkin olet oikeassa, että harva studio/yksittäinen kehittäjä enää tekee pelejä itse DirectX:llä. Jos käytetään valmista pelimoottoria ja siinä on tuki Vulkanille, niin ei se tuki maksa mitään. Ja nykyään kaikki käyttää pelimoottoreita, eikä edes tarvitse osata koodata, vaan voi käyttää valmiita työkaluja, kuten Unityn Playmaker. En vaan jaksa uskoa, että näitä sankareita kiinnostaa selvitellä yhteensopivuusongelmia käyttämiensä kirjastojen ja Vulkanin välillä, että jos se ei toimi sellaisenaan suoraan, tukea ei tule. Isoilla studiolla melkein sama homma, tosin siellä vaan katsotaan, että ROI käytettyjen tuntien ja saadun hyödyn (tuetaan marginaalista APIa) kanssa ei ole vielä kohdallaan - kun sitä hommaa varten pitää palkata asiantuntija, joka maksaa firmalle, eikä voi käyttää off-shorea tai niitä leegioita peruskoodareita.
 
Jos käytetään valmista pelimoottoria ja siinä on tuki Vulkanille, niin ei se tuki maksa mitään. Ja nykyään kaikki käyttää pelimoottoreita, eikä edes tarvitse osata koodata, vaan voi käyttää valmiita työkaluja, kuten Unityn Playmaker. En vaan jaksa uskoa, että näitä sankareita kiinnostaa selvitellä yhteensopivuusongelmia käyttämiensä kirjastojen ja Vulkanin välillä, että jos se ei toimi sellaisenaan suoraan, tukea ei tule. Isoilla studiolla melkein sama homma, tosin siellä vaan katsotaan, että ROI käytettyjen tuntien ja saadun hyödyn (tuetaan marginaalista APIa) kanssa ei ole vielä kohdallaan - kun sitä hommaa varten pitää palkata asiantuntija, joka maksaa firmalle, eikä voi käyttää off-shorea tai niitä leegioita peruskoodareita.
Toisaalta jos Vulkanilla on mahdollisuus saada peli pyörimään paremmin ja useammassa laitteessa niin miksi ei. Lisäksi jos Vulkan tuki toimii PR houkuttimena niin kyllä siihen silloin kannattaa jo pelkästään sen takia hieman panostaa. Itse kyllä uskoisin että pelikehittäjätkin ovat hieman kyllästyneet siihen että DX 11 on jo niin peruskauraa. DX12/Vulkan tuo jotain uutta, ja jos kerran vulkanilla saa portattua entistä useammalle laitteelle niin kyllä se varmasti houkuttaa.

Tuo perus vega + freesync tulee olemaan varmasti aika kova juttu monelle. Säästää satoja euroja saaden samat ominaisuudet ja tehot. Mielenkiinnolla odotellaan. Pääsisiköhän tämä(kin) 7970 kohta jo eläkkeelle. Näyttää olevan täälläkin useampi vanhan kortin käyttäjä odottelemassa. :D
 
Raudan puolesta sekä Xbox One että PS4 (& Pro) voisivat ajaa kyllä Vulkania, mutta Sony ja MS eivät ole nähneet sitä tarpeelliseksi. Myös DX11 ja 12 onnistuisi PS4llä (& Pro) teknisesti mutta luonnollisesti Sonya ei kiinnosta nekään, Xbox One taas käyttää niitä (hieman kustomoituina versioina)
Tämä onkin erittäin mielenkiintoinen näkökulma. Varmaa on ainakin se ettei Sony tule sitoutumaan pahimman konsolikilpailijansa grafiikkarajapintaan. Tällainenkin teksti löytyi: "In March 2016, Sony announced that instead, it would be forming a new company, "Forward Works", and be instead concentrating on bringing PlayStation-based games to mobile platforms like iOS and Android". Tämä siis sen sijaan että olisivat julkaisseet uuden Vitan. Vulkan sopisi tuohon soppaan aika hyvin.
 
Minua AMD:n näytönohjaimissa kiehtoo Freesync ja hieman alhaisempi hinta kuin kilpailijan vastaavat kortit. Nyt on Freesync FullHD ja katselen 1440p-näyttöjä, jotka todennäköisesti on myös Freesync, niin perus-Vega olisi siihen loistava pari.
Joo, tuo Freesync houkuttelee kieltämättä varsin voimakkaasti. Ketuttaa vain se että kun tuli hifisteltyä ja rakennettua omin pikku kätösin tällainen miesluola, jossa iso projektoriscreeni, niin sinnepä noita Freesynccejä ei pahemmin ole tulossa. Suhteellisen nopeitahan noi DLP:t varsinkin on, mutta silti häntimistä kovimmissa nopeuksissa esiintyy. On kai noita jotain peliprojektoreja kans olemassa, mutta hintaluokka taas järjetön.
 
Joo, tuo Freesync houkuttelee kieltämättä varsin voimakkaasti. Ketuttaa vain se että kun tuli hifisteltyä ja rakennettua omin pikku kätösin tällainen miesluola, jossa iso projektoriscreeni, niin sinnepä noita Freesynccejä ei pahemmin ole tulossa. Suhteellisen nopeitahan noi DLP:t varsinkin on, mutta silti häntimistä kovimmissa nopeuksissa esiintyy. On kai noita jotain peliprojektoreja kans olemassa, mutta hintaluokka taas järjetön.
Eiköhän ne tule projektoreihinkin ennemmin tai myöhemmin, kun FreeSync/Adaptive-sync on tulossa jo HDMIhinkin (tai siis on jo tuettu näyttisten puolesta, näytöt/telkut vielä odottaa)
 
Wccftechissä oli mielenkiintoista tietoa koskien Vegaa:
AMD Vega 10 3DMark Fire Strike Benchmark Entry Spotted - 687F:C1 Device With 8GB of 700MHz vRAM & 1200MHz Core Clock
Tuossa oli paljon kaikenlaista spekulaatiota ja projektiota engineering samplen pohjalta, mutta minua kiinnostavin kohta oli oikeastaan HBM2-muistin nopeus. Artikkelin mukaan tällä hetkellä pystytään tekemään vain korkeintaan 1,6 Gbps HBM2-muisteja, joilla saadaan 204,8 GB/s siirtonopeus per muistipino. Kahdella muistipinolla muistin kaistanleveys siis jäisi Geforce 1080:n ja Geforce 1080 Ti:n väliin.
 
Eiköhän ne tule projektoreihinkin ennemmin tai myöhemmin, kun FreeSync/Adaptive-sync on tulossa jo HDMIhinkin (tai siis on jo tuettu näyttisten puolesta, näytöt/telkut vielä odottaa)

Minun näytössä on Freesync over HDMI. Kyllä näitä on jo markkinoilla.
 
Minun näytössä on Freesync over HDMI. Kyllä näitä on jo markkinoilla.
Projektoreissa tuo on hankalaa ellei sitten joissakin tapauksissa mahdotonta. LCD-projektorit tuppaavat olemaan hieman hitaampia kuin DLP:t, mutta DLP:issä taas Freesyncin kannalta tekee ongelmalliseksi nuo väripyörät yms. mitä siellä on. Hertsimäärää ei voida ihan noin vain muutella kesken toiminnan, koska mekaanisesti pyörivä rulla pitää olla täysin synkassa mikropeilien kanssa. Näin maallikkona tuntuisi siltä että jo pelkän kovassa vauhdissa olevan rullan kineettinen energia estää kaikki nopeat muutokset päivitystaajudessa. Yhtään Freesync/G.Sync-projektoria en kyllä pikaisella etsimisellä kyllä löytänytkään.

Toki onhan niitä väripyörättömia 3xDLP-projuja, mutta hinta on suolainen. Nyt kun asiaa kuitenkin hieman mietti pidemmälle, niin tearing ei taida olla se normaalin DLP-projarin oikea ongelma. Vsyncillä saadaan tämä tietty blokattua, mutta tuloksena sitten kasvanut input lagi kun pelin tapahtumat ei ihan tarkalleen synkassa kuvan kanssa. Näyttäisi nuo myynnissä olevat DLP:t pyörivän edelleen 1080p:n kanssa 60Hz-taajuuksilla eli kultasilmille nuo eivät liene se valinta edelleenkään. Projektorien haaste onkin varmaan tearingin sijaan se todellinen kyky piirtää kuvaa ruudulle. Ainakin oman Optoman kanssa oikein nopeissa sidescroll-peleissä ja testivideoissa häntimistä on näkyvissä, vaikka pitäisi olla game modea ja sen semmoista. Välissä on kyllä kotiteatterivahvistin, mutta se kai tuo vain lagia väliin eikä niinkään häntimistä.
 
AMD Radeon RX Vega: less than 20,000 available at launch

Näitä odotellaan kuin kuuta nousevaa mutta launchissa tweaktownin mukaan 16 000 korttia tarjolla johtuen HMB2 muistien pienestä saatavuudesta...

Riskinä tässähän on se että ulos tulee kalliita ja kuumia kortteja jotka eivät edes pärjää GTX 1080:lle. Saa nähdä miten AMD aikoo saada näitä kortteja myytyä.:rolleyes:
 
Noin pienillä luvuilla olis aivan sama mitä sieltä sit tulee.
Huippukorttien markkinat ovat loppujen lopuksi aika pienet. Tuotot taotaan keskiluokan korteilla ja noilla huippukorteilla lähinnä elvistellään kilpailijoille (ja otetaan rahat pois tyhmiltä).
 
Huippukorttien markkinat ovat loppujen lopuksi aika pienet. Tuotot taotaan keskiluokan korteilla ja noilla huippukorteilla lähinnä elvistellään kilpailijoille (ja otetaan rahat pois tyhmiltä).
No GTX 1080 lappu näyttää löytyvän 1,66% steamin käyttäjiltä, että ei tommonen 20k riitä yhtää mihinkää, ei etes promilleen. Se elvistelykin pitää sit kuitenki kantaa, ei se riitä että näitä riittää parille arvostelijalle ja johonki jenkkeihin pari myyntiin. Ei ketään pelaajaa kiinnosta millää saavuttamattomissa olevilla kokoonpanoilla tehdyt ennätykset.

1070 lappukin löytyy jo 3,39%. Ja ihmeteltävää sitte vasta riittääkin jos tuo 20 000 olis etes sinne päin, ja sieltä olis tulossa jotain muuta ku yks julkasu.

Ja jos paikalliseen mediaan on luottaminen nii:
Mielenkiintoisena yksityiskohtana JPR:n raportin mukaan rahassa mitattuna high-end-kategorian myynti oli suurin 43 % osuudellaan ja erityisesti länsimaalaiset kuluttajat ovat nälkäisiä ja valmiita investoimaan jopa tuhansia dollareita ja euroja pelirautaan:
  • Entry-Level pelitietokone (alle $1000)
  • Mid-range pelitietokone ($1000 – $1800)
  • High-End pelitietokone (yli $1800)

Vaan empä mie oikeen usko tuohon 20k. Uskon kyllä, että tästä saattaa tulla hyvinki ohkanen julkasu ja osittain julkasu on voinut jopa viivästyä sen takia, että saadaan myydä muutakin kuin ei-oota. Vaan aika lähellä pitäs olla julkasu, että omalta kohilta nää spekulaatiot saa alkaa jäädä.
 
Vaan empä mie oikeen usko tuohon 20k. Uskon kyllä, että tästä saattaa tulla hyvinki ohkanen julkasu ja osittain julkasu on voinut jopa viivästyä sen takia, että saadaan myydä muutakin kuin ei-oota. Vaan aika lähellä pitäs olla julkasu, että omalta kohilta nää spekulaatiot saa alkaa jäädä.
Voisihan myös olla että julkaisu "viivästyy" paraikaa juuri siksi, että noita HBM piirejä saadaan edes vähän valmiiksi. Muistanko ihan väärin vai oliko jossain jo aikaisemmin tuo 20k arvio? Kuinkahan tuoretta tietoa tuo on?
 
Wccftechissä oli mielenkiintoista tietoa koskien Vegaa:
AMD Vega 10 3DMark Fire Strike Benchmark Entry Spotted - 687F:C1 Device With 8GB of 700MHz vRAM & 1200MHz Core Clock
Tuossa oli paljon kaikenlaista spekulaatiota ja projektiota engineering samplen pohjalta, mutta minua kiinnostavin kohta oli oikeastaan HBM2-muistin nopeus. Artikkelin mukaan tällä hetkellä pystytään tekemään vain korkeintaan 1,6 Gbps HBM2-muisteja, joilla saadaan 204,8 GB/s siirtonopeus per muistipino. Kahdella muistipinolla muistin kaistanleveys siis jäisi Geforce 1080:n ja Geforce 1080 Ti:n väliin.

Onneksi pinoja onkin neljä kuten fijissäkin on, muutenhan jäätäisiin sillekkin ;)
 
Onneksi pinoja onkin neljä kuten fijissäkin on, muutenhan jäätäisiin sillekkin ;)
AMD-Vega-GPU_2.jpg

Kyllähän tuo niin on että AMD yrittää 512gb/s kahdella pinolla. Jostain luin että HBM2 ei vissiin ole tuotantolinjoilla päässyt niihin kelloihin millä tuo määrä saataisiin vaan tehot jää jonnekkin 400gb/s tuntumille, mikä on silti paljon, mutta AMD ei julkaise kortteja missä on ei standardeihin päässyttä muistia. Tuo 204,8Gb/s näyttäisi viittaavan juuri tuohon 410gb/s jos kerran 50% kelloilla ajetaan. Mutta faktahan on se että jos C1 eli se iso Vega kulkee 1200mhz eli jossain 9-10Tflops tuntumilla niin tuo 204,8gb/s kuristaa tuloksia melkolailla, koska jopa RX 480 paranee muisteja kellottamalla ja siinähän oli 256Gb/s jos muisti palvelee.
 
AMD-Vega-GPU_2.jpg

Kyllähän tuo niin on että AMD yrittää 512gb/s kahdella pinolla. Jostain luin että HBM2 ei vissiin ole tuotantolinjoilla päässyt niihin kelloihin millä tuo määrä saataisiin vaan tehot jää jonnekkin 400gb/s tuntumille, mikä on silti paljon, mutta AMD ei julkaise kortteja missä on ei standardeihin päässyttä muistia. Tuo 204,8Gb/s näyttäisi viittaavan juuri tuohon 410gb/s jos kerran 50% kelloilla ajetaan. Mutta faktahan on se että jos C1 eli se iso Vega kulkee 1200mhz eli jossain 9-10Tflops tuntumilla niin tuo 204,8gb/s kuristaa tuloksia melkolailla, koska jopa RX 480 paranee muisteja kellottamalla ja siinähän oli 256Gb/s jos muisti palvelee.

C1 on pieni Vega. C3 on isoin.
 
En kyllä jaksa uskoa tuota 16k yksikön huhua. Jos muistit on mukamas ongelmana niin se viittais tässä tapauksessa Hynixin täyteen osaamattomuuteen koska tuon 16 000 luvun voi saavuttaa jo muutamalla waferilla. Taitaa olla clickbait. Olisin uskonut vähän realistisempia lukuja.
 
Se on ihan pelkkää veikkailua tällä hetkellä mikä Vega on mikäkin.
Jossain oli joskus, että nyt H1:lla julkaistaisiin Vega 10 kahdella HBM2:lla ja 2048-bittisellä muistiväylällä, ja ensi vuonna tulisi sitten Vega 20 neljällä HBM2:lla ja 4096-bittisellä väylällä. Lisänä sitten Vega 11, joka on halvempi malli, ja jonka muistista ei ole hiiskuttu mitään. Noh, ei tässä enää kauaa tarvitse odotella.
 
Jossain oli joskus, että nyt H1:lla julkaistaisiin Vega 10 kahdella HBM2:lla ja 2048-bittisellä muistiväylällä, ja ensi vuonna tulisi sitten Vega 20 neljällä HBM2:lla ja 4096-bittisellä väylällä. Lisänä sitten Vega 11, joka on halvempi malli, ja jonka muistista ei ole hiiskuttu mitään. Noh, ei tässä enää kauaa tarvitse odotella.
Nekin ovat pelkkää arvailua, voivat toki osua myös kohdilleen.
Varmaa on vain että AMD:n mukaan jokin Vega julkaistaan tämän neljänneksen aikana ja että 687F:C1:ssä on 2048-bittinen muistiväylä jonka jatkeena on 8 Gt HBM2-muistia. (tai no, on siellä muutama muukin varmistunut seikka kuten CU-countit yhdelle mallille, mutta esim Vega 11 tai Vega 20 ovat toistaiseksi täysin auki)
 
Laittaisin itse laput vetämään Furyn tyyppiselle julkaisulle, jossa yhdestä piiristä versioidaan kolme eritehoista korttia. Vega 11 voisi mahdollisesti myöhemmin korvata Polariksen.
 
Laittaisin itse laput vetämään Furyn tyyppiselle julkaisulle, jossa yhdestä piiristä versioidaan kolme eritehoista korttia. Vega 11 voisi mahdollisesti myöhemmin korvata Polariksen.
Ajureiden perusteella tiedetään että Vega-arkkitehtuuriin perustuvia piirejä on sinne eritelty jo tässä vaiheessa neljä erilaista, Vega 10, Vega 11, RavenX ja Greenland. RavenX on RavenRidgen iGPU ja Greenland ainakin wanhojen vuotojen mukaan AMD:n "HPC APU:n" grafiikkaohjain
 
Inside Volta: The World’s Most Advanced Data Center GPU | Parallel Forall

Eiköhän tämä vahvista että Vegassa tulee olemaan Fijiä kapeampi kaistanleveys muistille kun Nvidian 16GB HBM2-kortissa on 900GB/s = 8GB muistilla 450GB/s. Jos Nvidialla ei ole varaa tai saantoja laittaa 256GB/s pinoja HPC-lippulaivakorttiin, niin ei ole AMD:llakaan.

  • HBM2 Memory: Faster, Higher Efficiency Volta’s highly tuned 16GB HBM2 memory subsystem delivers 900 GB/sec peak memory bandwidth. The combination of both a new generation HBM2 memory from Samsung, and a new generation memory controller in Volta, provides 1.5x delivered memory bandwidth versus Pascal GP100 and greater than 95% memory bandwidth efficiency running many workloads.
 
Inside Volta: The World’s Most Advanced Data Center GPU | Parallel Forall

Eiköhän tämä vahvista että Vegassa tulee olemaan Fijiä kapeampi kaistanleveys muistille kun Nvidian 16GB HBM2-kortissa on 900GB/s = 8GB muistilla 450GB/s. Jos Nvidialla ei ole varaa tai saantoja laittaa 256GB/s pinoja HPC-lippulaivakorttiin, niin ei ole AMD:llakaan.

Voi hyvin olla, mutta tuossa jutussa puhutaan Samsungin muisteista, ja lienee vielä jotenkuten mahdollisuuksien rajoissa, että Hynixillä on nopeampia piirejä.
 
Hynix on ilmoittanut että nopeampia on saatavilla Q2. Toivon mukaan AMD käyttää niitä. Vois olettaa et top of the Line käyttää nopeampia ja riisutut sit hitaampia.
 
AMD reportedly has priority supply agreement regarding HBM, HBM2 | KitGuru

AMD on ensisijainen HBM2 saatava ja tällä hetkellä tuo HBM2 näyttäisi olevan rajoittava tekijä julkaisussa nähtävän varaston suhteen. Se että Nvidia sanoo voltassa olevan HBM2 niin sen määrä riippuu täysin siitä miten paljon AMD saa kokoon ennenkä jämät annetaan Nvidialle. Tämän takia Nvidia puskee GDDR5X ja GDDR6 muisteja GPU markkinoille, koska Nivida tietää että se saa kortteja myytyä ja tuotannossa ei saa olla ongelmia mikä johtaa HBM2 luotettavuuden laskuun koska vähän turhankin uutta tekniikkaa ja kelloihin ei tunnuta pääsevän.
 
AMD reportedly has priority supply agreement regarding HBM, HBM2 | KitGuru

AMD on ensisijainen HBM2 saatava ja tällä hetkellä tuo HBM2 näyttäisi olevan rajoittava tekijä julkaisussa nähtävän varaston suhteen. Se että Nvidia sanoo voltassa olevan HBM2 niin sen määrä riippuu täysin siitä miten paljon AMD saa kokoon ennenkä jämät annetaan Nvidialle. Tämän takia Nvidia puskee GDDR5X ja GDDR6 muisteja GPU markkinoille, koska Nivida tietää että se saa kortteja myytyä ja tuotannossa ei saa olla ongelmia mikä johtaa HBM2 luotettavuuden laskuun koska vähän turhankin uutta tekniikkaa ja kelloihin ei tunnuta pääsevän.

Tuo uutinen on vuodelta 2015 ja eikös HBM2:lla ole jo useampia valmistajia.
 
On tottakai, mutta nyt puhuttiinkin Hynixistä ja se sentään on edelläkävijä ja pää kehittäjä HBM2 kanssa.
 
On tottakai, mutta nyt puhuttiinkin Hynixistä ja se sentään on edelläkävijä ja pää kehittäjä HBM2 kanssa.

Jotenkin en jaksa uskoa, että mikään valmistaja kävisi varastoimaan piirejä yli vuotta jollekulle valmistajalle. Tn Nvidialla on vara maksaa piireistä paljon AMD:tä paremmin, kun ottaa huomioon tuotteen, johon ne menevät, joten saattaa hyvinkin olla AMD:n pieni korttimäärä osittain seurausta siitä.

Tuo sopimus koski vain 2015-16 vuoden alkupuolta.. Nyt ollaan jo kohta 2017 puolessavälissä.

Eniten piikapasiteettiä (muisti) taitaa tosin syödä kännyköihin menevät piirit. Ne ovat hyvä bisnes valmistajille, kun kysyntä on jatkuvaa ja määrät vain kasvavat.
 
On tottakai, mutta nyt puhuttiinkin Hynixistä ja se sentään on edelläkävijä ja pää kehittäjä HBM2 kanssa.
Nvidian sivilla kerrotaa heidän käyttävän Samsungin HBM2:ta
Inside Volta: The World’s Most Advanced Data Center GPU | Parallel Forall

"HBM2 Memory: Faster, Higher Efficiency
Volta’s highly tuned 16GB HBM2 memory subsystem delivers 900 GB/sec peak memory bandwidth. The combination of both a new generation HBM2 memory from Samsung, and a new generation memory controller in Volta, provides 1.5x delivered memory bandwidth versus Pascal GP100 and greater than 95% memory bandwidth efficiency running many workloads."
 
Viimeksi muokattu:
Vähän semmoinen tutina Vegan suhteen, että pettymystähän sieltä on tulossa, sekä suorituskyvyn ja saatavuuden suhteen.
 
Vähän semmoinen tutina Vegan suhteen, että pettymystähän sieltä on tulossa, sekä suorituskyvyn ja saatavuuden suhteen.

Ainakin, jos on kiinostava tuote, niin ei ooota myyvät rajusti noilla toimitusmäärillä.
Jos suorituskyky on kunnossa, niin hinnat kannattaa olla korkeat.
 
Vähän semmoinen tutina Vegan suhteen, että pettymystähän sieltä on tulossa, sekä suorituskyvyn ja saatavuuden suhteen.
Jos tuo 12,5 TFLOPs on edes vähän linjassa todelliseen suorituskykyyn vs. Nvidian vastaavat luvut, niin tehokkuus pitäisi olla kohdallaan. Pitää myös muistaa että Voltan kuluttajakortit ovat tulossa vasta joskus ensi vuoden puolella eli siihen asti mennään nykyisillä jo aika tappiin asti viritetyillä Pascaleilla. Tässä mielessä Vega voi hyvinkin löytää paikkansa jos siis AMD ei nyt ole jotenkin onnistunut rähmimään tuota.

Pascalin tehokkuuden takana on sanottu olevan tuo tile-rasterization:
Hidden Secrets: Investigation Shows That NVIDIA GPUs Implement Tile Based Rasterization for Greater Efficiency
AMD tuo ilmeisesti nyt saman Vegalle nimellä Binned Rendering tai Draw Stream Binning Rasteriser. Jostain luin myös että osa Nvidian Dx11-tehokkuudesta tulee softaskedulerista, joka taas ei ole niin pätevä asynkronisessa Dx12/Vulkan laskennassa. No miten päin sitä sitten katsoo, onhan AMD:n kortit suhteessa pätevämpiä Dx12/Vulkan-rajapinnoilla kuin Dx11:n kanssa vs. Nvidia, mutta nopeusvaltikka silti ollut Nvidialla. Joka tapauksessa Volta olisi tuomassa rautaskedulointia näillä näkymin taas takaisin. Niinpä tai näinpä, hauskahan se on spekuloida...

Itse uskon että ihan tasapainonen paketti Vega-kortteja tuolta on tulossa. Jos nyt tuo tile rasterization on oikeasti se salaisuus Nvidian ylivoimaan ja AMD tuomassa oman vastineensa, niin kilpailu voi olla taas pidemmän aikaa melko tiukkaa. RX580 nyt kuitenkin pesee 1060:n, niin jäljellä on vielä se kolme korttia, joita vastaan tapella: 1070, 1080, 1080Ti. Vegasta tulossa ainakin se kolme korttia, niin kyllä niille kaikille oma paikkansa on laskettu. Kivahan se olisi jos se parhain Vega olisikin edes hetken aikaa se nopein kuluttajakortti markkinoilla ja vielä jokseenkin järkevään hintaan.
 
Kommentoin hiukan Vegan NCU- shaderien suorituskyvystä vrt GCN-shaderit verrattuna toisessa säikeessä.

Mutta vielä korostan, että kyse oli vain yhdestä GPGPU-workloadista, eri koodilla suorituskyky voi olla aivan erilainen ja tämä käyttää _vain_ niitä shader-prossuja ja graffaworkloadeilla aika moni muukin asia vaikuttaa huomattavasti suorituskykyyn kuin shader-prossujen nopeus.

AMD:n seuraavan sukupolven Raven Ridge -APU-piiri ensimmäisessä testivuodossa
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 376
Viestejä
4 536 259
Jäsenet
74 793
Uusin jäsen
Sasu Heikkilä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom