• Live: io-techin pikkujoulu- ja hyväntekeväisyysstriimi tänään alkaen klo 19. Pelataan io-techin toimituksen kesken PUBGia ja tavoitteena saada 10000 euroa täyteen Pelastakaa Lapset ry:n joulukeräykseen! Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

AMD-spekulaatioketju (RDNA:n ja CDNA:n tulevat sukupolvet)

Kurja homma jos pitää kutinsa, mutta toisaalta ehkäpä sieltä sitten tulee se refreshi jossa homma futaa ja kilpailu kiristyy.

Ei se mikään mahdottomuus olisi että tuossa on perää. Katsottu että bugi ei ole niin merkittävä etteikö lappuja voisi julkaista. Lisäksi vaakakupissa painaa aikataulut, kun on osakkeenomistajille luvattu julkaisu, niin pitää olla aika painavat perusteet että niitä ruvetaan muuttelemaan. Tommoisen bugin korjaaminen vaikka ei ei välttämättä ole vaikea niin todennäköisesti vaatii uuden maskin jonka valmistus ei ihan hetkessä tapahdu ja se pitää sitten testata niin kyllä siinä useampi kuukausi vierähtää.
Tapahtuuhan tätä CPU puolellakin jatkuvasti että piiristä löytyy jokin bugi ja se korjataan sitten uudella steppingillä.

Ja jos mietitään millaisen kelloloikan Zen4 otti N5 valmistusprosessilla, niin valmistusprosessin kyllä pitäisi mahdollistaa korkeammat kellot. Tuotteet toki on ihan eri että suoraan ei voi verrata.

Samalla tavoin, kuin Nvidian adapterien valmistusviat tai käyttäjien huonosti kytkemät liittimet onkin vaan se Nvidian paska 16-pin liitin kortin päässä (joka ei ole edes ole Nvidian suunnittelema liitin), joka on varmaa tietoa?

No onhan toi liitin nyt ihan täys paska jos se alkaa savuta siitä että piuhoja nätiksi taivuttelemalla sen liittimen pystyy saamaan millin vinoon, eli toisessa laidassa tulee millin ulos. Toki tämä ei ole suoraan nvidian vika, mutta nvidia on kuitenkin tehnyt päätöksen ottaa tämä paskaliitin käyttöön.



Siinä hyvä testi asian tiimoilta. Liitin kyllä kestää vaikka 1200W ajaa läpitte kun se on kunnolla pohjassa, mutta heti kun ei ole tiiviisti pohjassa niin alkaa ottaa oikein huolella lämpöä. Tuollaista rakoa on aika vaikea huomata. Käsi ylös kuka noita virtapiuhoja konetta kasatessa syynää joka kantilta että onhan se nyt varmasti pohjassa? Väittäisin että pääsääntöisesti kuunnellaan se lukitusklipsin naksahdus ja ei kun kovaa ajoa. Tämän paska liittimen kanssa näin kuitenkin kannattaa alkaa toimia. Ja se kyttääminen kannattaa toistaa aina kun siihen kaapeliin edes hipaisee.

Toisinsanoen liittimessä on suunnitteluvika. Millin heiton ei saisi kyllä aiheuttaa mitään tuollaista, varsinkin kun liitin on ns. pohjassa kun lukitusklipsi on maksahtanut.
Joko klipsi on liian väljä taikka kapea taikka joustava, sallien liittimen vääntymisen tai sitten uros <-> narttu pinniliitos on liian tarkaksi mitoitettu että siinä ei ole riittävästi toleranssia ja kontaktipinta pienenee tuollaisen pienen raon takia ratkaisevasti.

Se että piirissä on mahdollisesti bugi joka aiheuttaa sen että kelloja ei saada halutuiksi on hiukan eri luokan ongelma kuin liitin joka pahimmassa tapauksessa voi aiheuttaa tulipalon. Sitten jos bugi olisi sellainen että voisi aiheuttaa näytönohjaimen spontaanin itsestäänsyttymisen (*köh köh* nvidialla taisi joskus tällainen yllärikortti olla markkinoilla), niin voitaisiin verrata näitä kahta asiaa paremmin.

Ja tuohan julkaisutilaisuus taisi olla vielä nauhoitettu ennakkoon, että olisivat voineet leikata jälkikäteen nuo turhat piikittelyt pois.

Kyllä se käsittääkseni ihan suorana tuli.

Niin ja voisihan tuo 7950 XTX olla vaikka tsmc N4 prosessilla tehty, kuten nvidian 4090 jo on. Mikä estäisi?

Joo voisihan sen teoriassa, mutta 4090 ei ole TSMC:n N4 nodella valmistettu vaan TSMC:n 4N "nVidia" nodella joka on siis TSMC:n N5 nodesta nvidialle kustomoitu. TSMC alkoi N5 valmistusprosessin yhteydessä isoille asiakkaille tarjoamaan kustomointia jolloin asiakas voi jotain pikku viilauksia prosessiin tehdä. Tai varmaan se homma menee niin että TSMC:llä on jonkin kokoinen kirjo eri optioita joita asiakas voi sitten ottaa käyttöön tai jättää pois ja ne sitten vaikuttaa johonkin. Voi saada vaikka kelloja lisää tiheyden kärsiessä jne..

Nyt vain mielenkiinnolla odotellaan että onko AMD:llä kiinnostusta lähteä haastamaan sitä kukkulan kunkkua ja viemään sitä parhaan kortin titteliä itselleen.

Itte kyllä veikkaan että mikäli tää piirissä bugi homma pitää paikkaansa, niin RX7950 julkaisu tulee lopputalvesta taikka keväällä. Mitään merkkejä ei ole että iha lähiaikoina olisi tulossa uutta Navi 3x sarjan sirua.
Tainoh, jotain twitter huhuja on ollut että Navi 31:ssä kaytettävä paketointi taipuu nyt oliko juurikin 7 sirulle ja joku kuukausi sitten olisi aloitettu testit olikohan 13 sirun kanssa. Sitä en muista että oliko siinä twitter jutussa eritelty että onko se TSMC joka testaa vaiko AMD.

2000+ euron seudulle näytönohjain joka voittaa rasteroinnissa ja luultavasti häviää rt-tehossa oletetun 4090ti:n Onko noissa hintaluokissa enää mitään varsinaista voitettavaa tai kilpailtavaa?

No jos nyt leikitään että piirissä on bugi ja RT tehot on nyt julkaistulla XTX mallilla bugikelloilla 1,5x noin keskimäärin verrattuna RX6950XT. Bugi korjataan ja kellot saadaan sinne 3GHz niin sieltä tulee 20% suorituskykyä lisää eli 1,5x muuttuu silloin 1,8x.
Leikitään lisää ja AMD julkaisee tupla kokoisen laskentasirun, pumppaa muistikaistan 512-bit ja stäkkää tuplaten kakkua joka muistiohjain sirulle. 1,8x muuttuukin jo 3,6x paitsi että joudutaan ajelemaan alemmilla kelloilla koska jossain yli 700W kuluttavassa kortissa nyt ei olisi mitään järkeä. Eli otetaan se 20% pois niin ollaan 2,88x lukemassa verrattuna RX6950XT raytracing suorituskykyyn. Miten lähellä taikka kaukana mielestäsi tuossa skenaariossa oltaisiin siitä 4090 raytracing suorituskyvystä?
 
@JiiPee palataan tuohon kun nähdään testeistä kuinka paljon enemmän AMD on jäljessä rt-suorituskyvyssä kuin viimesukupolvessa. Tuo julkaisutilaisuus jätti siltä osin kylmäksi kun oli selvää että rt-vääntöä saatiin vähemmän lisää kuin rasterivääntöä. Kyllähän se oli tuossa julkaisussa se isoin pettymys odotettuun verrattuna ainakin itselläni, varmaan muillakin.
 
(puhuttiin jostain n. 300-350e hintaluokasta)



Miten niin ei ole ollut?

Mitä vikaa on ollut

* RX5600ssa?
* RX6600ssa?
* Geforce 1660ssä? (joka on siis turing ilman säteenjäljitystä eli eri asia kuin 1000-sarja(pascal))
* Geforce 2060ssä?

Täytyy myöntää etten tunne AMD-puolta kauhean hyvin, mutta ymmärtääkseni RTX 2060 on rasteroinnissa suunnilleen saman tehoinen kuin GTX 1070 ti, ja myös suunnilleen saman hintainen. Eli parannusta edelliseen sukupolveen ei juuri tullut, kun tarkastellaan hinta/tehosuhdetta. GTX 1660 taas oli tehokkuudeltaan GTX 1060 ja 1070 välistä, ja hinnat olivat muistaakseni aika korkeita (mikä toki saattoi johtua näyttispulasta).
 
Jos tilaisin ton rx 7900 xtx kortin amd kotisivuilta, niin tuleeko siihen pelkkä alv ja postimaksut vai myös tullimaksu näiden lisäksi. Jos joku tietää niin voisi sanoa. Uskoisin että tuolta suoraan lienee halvinta ostaa.
 
Jos tilaisin ton rx 7900 xtx kortin amd kotisivuilta, niin tuleeko siihen pelkkä alv ja postimaksut vai myös tullimaksu näiden lisäksi. Jos joku tietää niin voisi sanoa. Uskoisin että tuolta suoraan lienee halvinta ostaa.
ALV tuohon hintaan pitäisi kuulua jo valmiiksi, jos selaat sitä Suomen /direct-buy/fi sivun tarjontaa. Tullimaksusta en tiedä, mutta jos toimitus tapahtuu EU:n rajojen sisäpuolella sijaitsevasta varastosta käsin, niin tuota ei pitäisi tulla?
 
Hyvä myös tässä vaiheessa tietää ettei 300-355w teholuokassa ole amd lta merkittävää päivitystä tulossa ennen navi 4x kortteja. Ehkä ylikellotettu versio voi tulla talvella rx 7950. Itselle riittäisi jo 300...355w tehon kulutus.
 
Vai olisiko AMD mennyt eri suuntaan kuin NVIDIA ja ei kilpaile AIB valmistajien kanssa? 6000 sarjan kanssa oli referenssi kortit aika hyviä verrattuna AIB valmistajien kortteihin. Jos vaikka se 420W:n TBP kortit ja lähemmäs 3ghz kellot jätettiin tarkoituksella AIB valmistajille tällä kertaa.
 
Kyllä se käsittääkseni ihan suorana tuli.
Suorana paikanpäällä olleille. Meille nauhotettuna hieman myöhemmin. @Sampsa voi kertoa mihin aikaan oli se live-esitys, niin tiedetään paljonko myöhemmin se esitettiin meille.
Esitys nauhoitettiin 4 tuntia ennen kuin se esitettiin Youtubessa, meillä oli 3 tuntia aikaa pureskella infot ja kirjoittaa uutinen.
 
Vai olisiko AMD mennyt eri suuntaan kuin NVIDIA ja ei kilpaile AIB valmistajien kanssa? 6000 sarjan kanssa oli referenssi kortit aika hyviä verrattuna AIB valmistajien kortteihin. Jos vaikka se 420W:n TBP kortit ja lähemmäs 3ghz kellot jätettiin tarkoituksella AIB valmistajille tällä kertaa.
Tuosta AMD:n tyypin haastattelusta PCWorldin kanavalla päätellen kaveri oli aika varovainen puhuessaan noiden ylikellotuspotentiaalista. Jotain on, mutta varmaan aika turha odottaa, että 3 GHz kelloille päästään edes noilla 3x 8-pin korteilla, ainakaan millään normikäyttäjän jäähyratkaisuilla.
 
Jos tilaisin ton rx 7900 xtx kortin amd kotisivuilta, niin tuleeko siihen pelkkä alv ja postimaksut vai myös tullimaksu näiden lisäksi. Jos joku tietää niin voisi sanoa. Uskoisin että tuolta suoraan lienee halvinta ostaa.

Siihen tulee vain postit päälle ja tuotteessa kyllä eritellään hinta ja alv. (siis varmistuspostissa, eli se Suomen alv tulee tuotteeseen jo oston yhteydessä). " Shipping: 22,68 € " oli helmikuussa.
 
Onko muuten kukaan hommaamassa 7900 XT korttia? Mielenkiintoista kun hintaeroa on vain 10%, niin miksi kukaan ostaisi tuota "huonompaa"
 
Onko muuten kukaan hommaamassa 7900 XT korttia? Mielenkiintoista kun hintaeroa on vain 10%, niin miksi kukaan ostaisi tuota "huonompaa"
Riippuu hinnasta ja siitä miltä puolueettomat testit noilla korteilla näyttävät. 6800XT ei oikein riitä 4K:lle, joten tehokkaampaa pitäisi saada ja nVidia veti korteilleen hintalapun jolla niiden ostoa ei pysty perustelemaan itselleen
 
Onko muuten kukaan hommaamassa 7900 XT korttia? Mielenkiintoista kun hintaeroa on vain 10%, niin miksi kukaan ostaisi tuota "huonompaa"
Minä ostan sen minkä saan - todennäköisesti AMD -kaupasta.
Toki sieltä minkään mallin 'voittaminen' tulee taas olemaan aikamoista arpapeliä.
Myös AIB -mallit kiinnostavat, vaikkakin maksavat Suomessa todennäköisesti 1500-1600€.

Jos XT-mallia tulee 3x8 pinnin virtaliittimellä, niin se mahdollisesti pärjää jopa refu XTX-mallille. Jos siis kellottuu sinne spekuloidun 3GHz:n tietämille.
Odottelen ensin riippumattomat testit, jos ne julkistettaisiin vaikka pari päivää aikaisemmin.

NVIDIAn malleja en tällä kierroksella tavoittele, vaikka ne olisivatkin vähän nopeampiakin. Ne ovat aivan liian kalliita.
Vaikka olisikin taloudellisesti olisi hankkia vaikka 4090, niin sisu ei anna periksi. Jäisi jotenkin nenästä vedetyksi tulemisen tunne kaihertelemaan.
3080:aa jonottelin pari vuotta sitten muutaman kuukauden, kun tuli väärä malli tilattua (3080 Eagle, jota ei juuri tullut myyntiin).
Nykyiseen AMD-kaupasta ostettuun RX 6900 XT-malliin olen ollut varsin tyytyväinen.
 
Minä ostan sen minkä saan - todennäköisesti AMD -kaupasta.
Toki sieltä minkään mallin 'voittaminen' tulee taas olemaan aikamoista arpapeliä.

Mistä tiedät? Kryptomainaus on kuollut, eikä näyttismarkkinat ole muutenkaan niin kuumia kuin vuosi -pari sitten. Esim. nVidian pelinäyttisten myynti romahti Q3:ssa kolmanneksella vuoden takaiseen verrattuna.
 
Itsekin vaihdoin RTX 3080 kortista RX 6900 korttiin ja oli kyllä huomattava ero tehokkuudessa AMD:n hyväksi. Ihan periaatteesta myös en osta kyllä nvidian korttia tällä kierroksella, 1199$ on aivan liikaa 80-sarjalaisesta.
edit. Tietysti tässä nyt meinaan rasterointitehoa
 
Olishan se mukava päivittää 6800XT. Vesiblokki tietenkin olisi myös hommattava. Harmi vaan kun taitaa euron huonon kurssin takia jäädä turhan kalliiksi.
Melkein pitäisi koko kone samalla uusia kun taitaa 9900k@5.1GHz olla jo aika iso pullonkaula.
 
Itseä kiinnostaa todellisen suorituskyvyn lisäksi coolerin kiinnitysreikien väli, jos tuon blokin saisi kolmanteen (5700 - 6800 - 7xxx) korttiin kiinni:hmm:
Mieluiten refu hinnan ja pituuden takia.
 
Kun 6950XT > 7900XTX on +50-60% niin kyllä puhuisin merkittävästä päivityksestä.

Esimerkiksi CP2077 4K Ultra (non-RT) 60fps > 90fps merkittävä.

Toki RT vie nVidia, mulla vain 1 peli jossa käytän osittaista RT (+DLSS) eli CP77 ja 3-4 peliä joita edes pelannut tänä vuonna yhtään ovat rasteroimalla suoriutuvia, resona natiivi 4K.

3080 > 7900XTX = +60-80% 4K rasterointitehoa about 1000e välirahalla kuulostaa hommalta että "Lisa" saanee rahani vuodenvaihteessa.

Myös RT suorituskyky +0-20% 4K testistä riippuen eli ei ainakaan takapakkia 7900XTX.

Toki jos 4080 putoaisi myös MSRP 999 hintaiseksi niin sitten olisi vaikea valinta kun molempien korttien keskitason malleja saisi ~1700e.
 
Kun 6950XT > 7900XTX on +50-60% niin kyllä puhuisin merkittävästä päivityksestä.

Esimerkiksi CP2077 4K Ultra (non-RT) 60fps > 90fps merkittävä.

Toki RT vie nVidia, mulla vain 1 peli jossa käytän osittaista RT (+DLSS) eli CP77 ja 3-4 peliä joita edes pelannut tänä vuonna yhtään ovat rasteroimalla suoriutuvia, resona natiivi 4K.

3080 > 7900XTX = +60-80% 4K rasterointitehoa about 1000e välirahalla kuulostaa hommalta että "Lisa" saanee rahani vuodenvaihteessa.

Myös RT suorituskyky +0-20% 4K testistä riippuen eli ei ainakaan takapakkia 7900XTX.

Toki jos 4080 putoaisi myös MSRP 999 hintaiseksi niin sitten olisi vaikea valinta kun molempien korttien keskitason malleja saisi ~1700e.
Kai tuo 7900xtx siinä 15xx euroon jo lähtee, jos ei ihan kalleimpia strix tai vesimalleja tavottele. Eli sellainen +300€ refuun.
 
Itsekin vaihdoin RTX 3080 kortista RX 6900 korttiin ja oli kyllä huomattava ero tehokkuudessa AMD:n hyväksi. Ihan periaatteesta myös en osta kyllä nvidian korttia tällä kierroksella, 1199$ on aivan liikaa 80-sarjalaisesta.
edit. Tietysti tässä nyt meinaan rasterointitehoa

No on kyllä varmasi todella huima ero tullut.


1080p 6900xt on 6% nopemapi, 1440p 6900xt on 3% nopeampi, ja 4k 6900xt 2% hitaampi...

50 Peliä testattu, että ei ole mikään pieni otanta. Tetsi on myös tältä vuodelta, joten ajurit ei ole miotään julkkari rupulia kummallakaan.

Edit. Tuossa onkin näemmä 12GB malli 3080:sta. Olikos se pari rosenttia nopemapi, kun 10Gt malli?
 
Mitäs säteenseurantapelejä tällä hetkellä on? Alkuun tulee mieleen lähinnä Control ja Cyberpunk 2077... :hmm:
 
No on kyllä varmasi todella huima ero tullut
Riippuu peleistä ja resoluutiosta. Lisäksi radeonit on parempia heikolla prossulla.
1667854060984.png


1667854114582.png
 
Kai tuo 7900xtx siinä 15xx euroon jo lähtee, jos ei ihan kalleimpia strix tai vesimalleja tavottele. Eli sellainen +300€ refuun.
Juu, my-bad,viestini alussa ajatuksena että jos vuodenvaihteessa 600e saisin mun MSI 3080 10G Ilma toptier mallistani ja +1000e niin 1600e jäisi rahaa uuteen korttiini.

Sillä saanee jo kohtuullisen XTX (3x8pin hyvällä ilmajäähyllä) mallin.

Viestin lopussa sekoilin 1700e hintaa.

Liekkö vaikutusta koska olen keskus-sairaalassa ja päivällä nukutuksessa kirurgi operoi selkäydin kanavaani. Ilta 21 aikoihin sain pienen pillerin yötä varten ja tulin vierailemaan IO:ssa lennokkaasti. o_O

Tiputus loppui 22 aikoihin. Kanyyli vielä kädessä.

Hiikeri klo.23:05.
20221107_230901.jpg
 
No on kyllä varmasi todella huima ero tullut.


1080p 6900xt on 6% nopemapi, 1440p 6900xt on 3% nopeampi, ja 4k 6900xt 2% hitaampi...

50 Peliä testattu, että ei ole mikään pieni otanta. Tetsi on myös tältä vuodelta, joten ajurit ei ole miotään julkkari rupulia kummallakaan.

Edit. Tuossa onkin näemmä 12GB malli 3080:sta. Olikos se pari rosenttia nopemapi, kun 10Gt malli?
Vanhat ajurit ja mitään tietoa edes kortin kelloista. Tuossa vähän tuoreempaa revikkaa ja omalla kortilla core kellot tuostakin vielä 200MHz korkeammat. Kokemusta siis tappiin kellotetusta RTX 3080 Gamerockista (450W) ja tappiin kellotetusta Toxic RX 6900 XT Limited Editionista. Noissa testeissä pätkii 3090:n ja on melkein samoissa lukemissa 3090 ti:n kanssa.
Ja vertaan siis lukuja tuohon 6950 XT korttiin, koska kyseessä sama kortti korkeammilla kelloilla, ja jokainen 6900 XT kellottuu korkeammille kelloille mitä tuo 6950 XT tuossa on testattu.

AMD Radeon RX 6950 XT Review | TechSpot

6950xt.png
 
Ei oo kyllä pettymys itelle ollut tää 6900xt, vaan odotella rauhassa että tulee muiden valmistajien kunnon virta liitännöillä ulos ja tuloksiakin ensin. Sitten tehä päätös päivittämisestä.
 
Mitäs säteenseurantapelejä tällä hetkellä on? Alkuun tulee mieleen lähinnä Control ja Cyberpunk 2077... :hmm:

Tässä 3 todella kovaa RT peliä.
Dying light 2
Metro Exodus
Chernobylite

Noissa kaikissa RT muuttaa pelin valaistuksen heittämällä ihan eri luokkaan rasterointiin verrattuna.
 
Tässä 3 todella kovaa RT peliä.
Dying light 2
Metro Exodus
Chernobylite

Noissa kaikissa RT muuttaa pelin valaistuksen heittämällä ihan eri luokkaan rasterointiin verrattuna.
Muttei RT muuta ainuttakaan mainituista sinänsä paremmiksi peleiksi. Jos pelattavuus on jo kunnossa niin ok, muuten RT on edelleen puhdasta silmäkarkkia. Erona jotta 30-60% ruudunpäivityksestä katoaa RT-virityksiin. Sanoisin jotta katsotaan RT-tilannetta uudelleen vähintään 3-4v kuluttua.
 
Muttei RT muuta ainuttakaan mainituista sinänsä paremmiksi peleiksi. Jos pelattavuus on jo kunnossa niin ok, muuten RT on edelleen puhdasta silmäkarkkia. Erona jotta 30-60% ruudunpäivityksestä katoaa RT-virityksiin. Sanoisin jotta katsotaan RT-tilannetta uudelleen vähintään 3-4v kuluttua.

Se on sinun mielipide. Kyllä omasta mielestä peli muuttuu huomattavasti immersiivisemmäksi, kun valaistus näyttää aidommalle. RT on täällä jo nyt ja esim. Metro exodus pyörii tuolla 4090:lla kevyesti yli 60 FPS ilman mitään skaalauksia, kun käytössä 3440*1440 ultra wide reso. Ei tarvi katella 3-4v kuluttua. Lisäksi DLSS boostaa tarvittaessa todella paljon ja (toki pelistä riippuen) eroa natiiviin todella vaikea pelatessa huomata.

Se kunnon big bang RT pelien määrässä tulee sitten 3-4v päästä, jos ja kun seuraavan genin konsolit ottaa RT:n avosylin vastaan.
 
Muttei RT muuta ainuttakaan mainituista sinänsä paremmiksi peleiksi. Jos pelattavuus on jo kunnossa niin ok, muuten RT on edelleen puhdasta silmäkarkkia. Erona jotta 30-60% ruudunpäivityksestä katoaa RT-virityksiin. Sanoisin jotta katsotaan RT-tilannetta uudelleen vähintään 3-4v kuluttua.
Ei kai kukaan ole väittänytkään RT olevan muuta kuin silmäkarkkia. Mielestäni esim Metro Exodus ja Control olivat paljon makeampi pelata RT-valaistuksella.

Sitten kun pelit alkavat oikeasti olla RT:n vaativia, voi alkaa miettiä pystyisikö RT:lla tekemään pelimekaniikkoihin vaikuttavia asioita.
 
Ei kai kukaan ole väittänytkään RT olevan muuta kuin silmäkarkkia. Mielestäni esim Metro Exodus ja Control olivat paljon makeampi pelata RT-valaistuksella.

Sitten kun pelit alkavat oikeasti olla RT:n vaativia, voi alkaa miettiä pystyisikö RT:lla tekemään pelimekaniikkoihin vaikuttavia asioita.

Tuskin sillä ihan suoranaisesti voidaan tehdä mekaniikoihin vaikuttavia asioita, mutta kiertotoietse se varmaan helpottaa esimerkiksi tuhoutuvan ympäristön tekemistä. Valaistus kun toteutetaan, ilman mitään käsin mappeihin sijoiteltavia probeja yms. kikkoja, niin valaistus pysyy automaattisesti "oikeanlaisena" koko ajan, kun ympäristöä tuhoutuu.
 
Tuskin sillä ihan suoranaisesti voidaan tehdä mekaniikoihin vaikuttavia asioita, mutta kiertotoietse se varmaan helpottaa esimerkiksi tuhoutuvan ympäristön tekemistä. Valaistus kun toteutetaan, ilman mitään käsin mappeihin sijoiteltavia probeja yms. kikkoja, niin valaistus pysyy automaattisesti "oikeanlaisena" koko ajan, kun ympäristöä tuhoutuu.
Mä näkisin, että esim. heijastuksilla voisi kikkailla enemmän (peilitalot yms), RT voi myös käyttää ääneen joten esim. johonkin kauhupeliin voisi sopia hyvin, että kuulee mutkittelevan käytävän päästä ääniä realistisesti. Valaistuksen puolesta tulisi myös enemmän pimeyden ja valon käyttö mukaan.
 
Mä näkisin, että esim. heijastuksilla voisi kikkailla enemmän (peilitalot yms), RT voi myös käyttää ääneen joten esim. johonkin kauhupeliin voisi sopia hyvin, että kuulee mutkittelevan käytävän päästä ääniä realistisesti. Valaistuksen puolesta tulisi myös enemmän pimeyden ja valon käyttö mukaan.

Juu se toki mahdillistaa jotain tommosia peilitalo tyyppisiä juttuja. Samoin taskulamppujen/lyhtyjen käyttö voidaan tehdä paremmaksi. Voi oikeasti tehdä ihan säkkipimeitä paikkoja joita valaistaan sitten lyhdyllä / taskulamuplla hinosti. Tai voihan niitä tehdä nytkin, mutta se lyhty/taskari valisee just sen pinen lämpäreen, mihin se valon on laskettu suoraan osuvan. Esim alan wakessa olis ollu aika kova joku peililabyrintti, missä olis peilien kautta voinu sohia mörköjä taskulampon valolla tms.
 
Ei kai kukaan ole väittänytkään RT olevan muuta kuin silmäkarkkia. Mielestäni esim Metro Exodus ja Control olivat paljon makeampi pelata RT-valaistuksella.

Sitten kun pelit alkavat oikeasti olla RT:n vaativia, voi alkaa miettiä pystyisikö RT:lla tekemään pelimekaniikkoihin vaikuttavia asioita.

UE5:en tarjoaa pelimekaanisesti dynaamisen valaistuksen sen sijaan, että valoa leivottaisiin sisään tekstuureihin/probeihin. Isoin juttu on pelikehittäjien ja artistien vaiva koodin ja sisällön tekemiseen. Pelien devaaminen on kallista. Säteenseuranta auttaa kehitysbudjetin kanssa, kun ei tarvi tehdä "turhaa" työtä valoprobejen käsinasettamiseen, valojen leipomiseen tekstuureihin tms. Lopputulos voi näyttää ihan samalta, mutta toinen tapa vie ihan älyttömän paljon enemmän aikaa == maksaa rahaa.
 
Ehkä tähän RT keskusteluun voisi todeta että RDNA:n ja DCNA:n tulevat sukupolvet tulevat sitä tukemaan ja jossain vaiheessa tulee myös pelejä jotka oikeasti vaativat kortteja missä on RT tai ne eivät toimi. Tämä luultavasti kun moisia kortteja alkaa saamaan järkevään hintaan.

Koska tuntuu hieman että tässä ei enää keskustella yleisesti juuri näistä AMD:n tulevista korteista vaan väitellään onko jollain kilpailijalla jokin teknologia paremmin kehittynyttä?
 
Ehkä tähän RT keskusteluun voisi todeta että RDNA:n ja DCNA:n tulevat sukupolvet tulevat sitä tukemaan ja jossain vaiheessa tulee myös pelejä jotka oikeasti vaativat kortteja missä on RT tai ne eivät toimi.
Jo RDNA2 tukee RT:tä koko mallistossa, eli miten niin "tulee"? CDNA-puolelle tuskin tulee tukea tulemaan, vrt matriisiytimet jotka taas on vain CDNA-puolella
 
Joo kyllä ainakin yksinpeleissä (ei tarvitse mtn. 100+fps, riittää 60-80 @Gsync).

Esim. CP2077 ja nVidian DLSS2:lla (balanced tai perf.) saa hyvin kuitattua FPSt minkä RT:llä menettää kun ei ole mikään pakko pitää RT Ultralla.

En tiedä miten FSR/DLSS sotkee jos 1080 näytöllä sitä käyttää mutta itsellä 4K näyttö ja DLSS performancella (1920x1080 renderöinti) +20% terävöinti niin näyttää hyvälle. Ultra Perf. DLSS on jo sitten ei kiitos.

Enemmän FPS ja visuaalisesti ihan eri luokkaa (varsinkin yöllisessä kaupungissa) kuin RT:disabled/Ultra preset -natiivi 4K.

Tänään tullut CP2077 päivitys, mm. FSR2.1 tuki, onko jo joku kokeillut AMD:n kortilla oliko tuosta hyötyä?

FSR toimivuus kun vähitellen kiinnostaa koska seuraava näyttis ~10 vuoden jälkeen voi olla AMD:n kortti (7900XTX).
 
Viimeksi muokattu:
Jo RDNA2 tukee RT:tä koko mallistossa, eli miten niin "tulee"?

Jos esim. kilpailijan 1080 tukee (softalla) RT:tä jne jne. aina 4080 voidaan myös kohtuullisen turvallisesti olettaa että myös 5000 mallisto(sta) tukisi sitä (ainakin osa malleista). Eli se "tulisi" siihen.
En tarkoittanut että kyseessä olisi uusi asia vaan pyrin tuomaan sitä esille että ehkä tässä keskitytään nyt liikaa keskustelemaan muiden (lähinnä Nvidian) kuin AMD:n tuotteiden yhdestä (RT) ominaisuudesta eikä yleisesti keskustelemaan juuri AMD:n tulevista korteista kuten käsittääkseni tässä ketjussa on tarkoitus.

Toki on ihan mielyttävää spekuloida ihan yleisesti sitä koska saadaan esim. 100% RT:tä vaativa peli julkaistua ja mikä sitten on silloin sen pienimmän ja heikoimman kortin tehovaatimus että sillä voi esim. natiivina ajaa 4K resoluutiolla 60FPS. Mutta en tiedä onko tämä ihan oikea ketju tälläiseen spekulaatioon, koska silloin helposti tulee myös puhuttua siitä että jokin muukin näytönohjaimia valmistava taho kuin AMD voisi tuottaa näytönohjaimia joilla tälläistä peliä voisi pelata ja sitten taas lähtisimme sivuraiteille keskustelemaan eri näytönohjaimista ketjussa missä pitäisi keskustellan AMD:n tulevista näytönohjaimista...

Ehkä nyt toin tarkemmin / paremmin esille sen mitä yritin aiemmin sanoa. En siis väitä etteikö AMD olisi jo luonut näytönohjaimia (itsellänikin on sellainen) mikä pystyy RT:hen.
 
Jo RDNA2 tukee RT:tä koko mallistossa, eli miten niin "tulee"? CDNA-puolelle tuskin tulee tukea tulemaan, vrt matriisiytimet jotka taas on vain CDNA-puolella

Onko CDNA puolelle edes tulossa korttia, mistä saisi kuvaa pihalle(Ole viimeaikoina joutanu seuraamaan noiden kehitystä, niin saattanut mennä aika paljonkin ohitte)? Toki jos datacenterissä tarttee vgpulla rendata, niin sitten ehkäpä RT puolelle olisi tarvettakin.
 
Onko CDNA puolelle edes tulossa korttia, mistä saisi kuvaa pihalle(Ole viimeaikoina joutanu seuraamaan noiden kehitystä, niin saattanut mennä aika paljonkin ohitte)? Toki jos datacenterissä tarttee vgpulla rendata, niin sitten ehkäpä RT puolelle olisi tarvettakin.
Tuskin on tulossa
 
Tässä 3 todella kovaa RT peliä.
Dying light 2
Metro Exodus
Chernobylite

Noissa kaikissa RT muuttaa pelin valaistuksen heittämällä ihan eri luokkaan rasterointiin verrattuna.

Vau! Kolme peliä löysit. Yksikään ei ole sellainen joka minua napostelisi edes pelata. Joten ei paljoa lohduta jos pari peliä löytyy hienoilla efekteillä jos ne pelit kuuluu sellaiseen genreen joka ei napostele.

UE5:en tarjoaa pelimekaanisesti dynaamisen valaistuksen sen sijaan, että valoa leivottaisiin sisään tekstuureihin/probeihin. Isoin juttu on pelikehittäjien ja artistien vaiva koodin ja sisällön tekemiseen. Pelien devaaminen on kallista. Säteenseuranta auttaa kehitysbudjetin kanssa, kun ei tarvi tehdä "turhaa" työtä valoprobejen käsinasettamiseen, valojen leipomiseen tekstuureihin tms. Lopputulos voi näyttää ihan samalta, mutta toinen tapa vie ihan älyttömän paljon enemmän aikaa == maksaa rahaa.

Ja mitä sinä luulet että mitä maksaa kun väännetään peli toimimaan kahdella täysin eri tekniikalla? Aivan niin, sen devaaminen on vaan entistä kallimpaa. Aika on rahaa ja raha on kallista argumentit on toimivia siinä vaiheessa kun perinteisellä tavalla lopetetaan niiden pelien tekeminen ja keskitytään ainoastaan RT:lllä vääntämään se hienous nippuun. Siihen kuluu vielä todella monta vuotta, sitä ennen tästä RT ilosanomasta maksetaan kallista hintaa ja kuluttajat on se jotka loppupelissä tämän lystin maksaa.
 
Ja mitä sinä luulet että mitä maksaa kun väännetään peli toimimaan kahdella täysin eri tekniikalla? Aivan niin, sen devaaminen on vaan entistä kallimpaa. Aika on rahaa ja raha on kallista argumentit on toimivia siinä vaiheessa kun perinteisellä tavalla lopetetaan niiden pelien tekeminen ja keskitytään ainoastaan RT:lllä vääntämään se hienous nippuun. Siihen kuluu vielä todella monta vuotta, sitä ennen tästä RT ilosanomasta maksetaan kallista hintaa ja kuluttajat on se jotka loppupelissä tämän lystin maksaa.

Höpöhöpö.


Yksinkertaisen rasterointienginen tekee melko helpolla ja pienellä vaivalla. Ja sitä jaksaa myös pyörittää hyvin pienellä shader-teholla, kunhan vaan ROPeja ja TMUita riittää sen mukaan mitä on resoluutiota ja overdrawia.

Melko yksinkertaisen säteenjäljitysenginen tekee myös melko helpolla. Ja sen saa todella pienellä vaivalla näyttämään paljon hienommalta kuin yksinkertainen rasterointiengine.

Se, mikä on monimutkaista ja hankalaa on hienonnäköinen rasterointirendaaja joka tekee hirveän määrän purkkaa sen rasteroinnin lisäksi, että saa feikattua niitä heijastuksia ja varjoja joihin rasterointi ei luonnollisesti taivu. Eikä kyse ole pelkästään koodista vaan myös sisällöntuotannosta siihen peliin.

Kun taas säteenjäljityksessä sen saa näyttämään hienolta paljon pienemmällä vaivalla, kun valot ja varjot tulee luonnollisesti ilman kikkailuita.

Peli, jossa on sekä yksinkertainen rasterointiengine joka toimii kaikilla muinaiskorteilla rumannäköisenä, ja sen lisäksi säteenjäljitys hienompaan grafiikkaan on todella paljon helpompi koodata ja muutenkin kehittää kuin peliengine, jossa on ziljoona purkkaa sen rasteroinnin päällä tekemässä siitä hienonnäköisen (mutta silti rumemman kuin se säteenjäljitetty kuva)
 
Viimeksi muokattu:

Jos sulle on niin ylitsepääsemättömän vaikeaa ymmärtää mitä tarkoitan niin ole hyvä ja jätä vastaamatta. Ei tommoisia höpöhöppö ukon juttuja jaksa lukea.

Se ei nyt tasan tarkkaan ole kustannustehokasta vääntää kahta eri tekniikkaa päällekkäin. Monimutkaiset rasterointimoottorit on jo rakennettu, viimeisimpänä UE5. Ei ne ole katoamassa minnekkään vielä vuosiin ja ei niistä varsinkaan tarkoituksella aleta jotain yksinkertaisempia tekemään poistamalla ominaisuuksia, sehän olisi aivan todella typerää. :D

Ja kerro nyt ihmeessä sen enginen nimi jossa on yksinkertainen rasterointiengine joka toimii rumannäköisesti mutta tuottaa jumalaista raytracing kuvaa? Selllainen on EHKÄ jollain kehitteillä tulevaisuutta varten.
 
Jos sulle on niin ylitsepääsemättömän vaikeaa ymmärtää mitä tarkoitan niin ole hyvä ja jätä vastaamatta. Ei tommoisia höpöhöppö ukon juttuja jaksa lukea.

Ymmärrän oilein hyvin mitä tarkoitat, ja se mitä tarkoitat ei pidä paikkaansa vaan perustuu täysin virheelliseen käsitykseen siitä, miten renderöinti toimii.

Etkä Dunning-Kruegerissasi suostu myöntämään tietämättömyyttäsi vaan heittelet korkean tason käsienheiluttelukommentteja jotka eivät pidä paikkaansa.

Se ei nyt tasan tarkkaan ole kustannustehokasta vääntää kahta eri tekniikkaa päällekkäin.

Vedät nyt "tekniikka"-sanan jonain bullet pointtina ja lasket tekniikodien määrää :facepalm:

Ymmärtämättä yhtään mitään niistä tekniikoista :facepalm:

Jos haluat alkaa laskemaan sitä "tekniikoiden määärä" ymmärtämättä niistä mitään, niin
säteenjäljityksessä tarvii käyttää vähemmän eri tekniikoita.

Kun ei tarvi käyttää ziljoona purkkatekniikkaa valojen ja varjojen feikkaamiseen.

Yksinkertainen rasterointiengine + säteenjäljitysengine == vähemmän tekniikoita kuin rasteroinnin päälle tehdyt valo- ja varjopurkkatekniikat

Monimutkaiset rasterointimoottorit on jo rakennettu, viimeisimpänä UE5. Ei ne ole katoamassa minnekkään vielä vuosiin ja ei niistä varsinkaan tarkoituksella aleta jotain yksinkertaisempia tekemään poistamalla ominaisuuksia, sehän olisi aivan todella typerää. :D

Kenttäsuunmnittelu monimutkaisille rasterointimoottoreille on hankalaa niiden valo- ja varjofeikkausten takia,.

Ei tässä ole kyse vain pelimoottorista vaan koko pelinkehityksestä.

Ja kerro nyt ihmeessä sen enginen nimi jossa on yksinkertainen rasterointiengine joka toimii rumannäköisesti mutta tuottaa jumalaista raytracing kuvaa? Selllainen on EHKÄ jollain kehitteillä tulevaisuutta varten.

Minecraft on yksi esimerkki tällaisesta pelistä jolle on yksinkertainen rasterointiengine sekä myös säteenjäljitysengine.
 
Viimeksi muokattu:
Alla yhden devaajan näkemys dxr:sta. Oli skeptinen aikaisemmin, koska epäkoherentit säteet tuhoaisivat suorituskyvyn. Nyt kun sekä intel että nvidia tukevat epäkoherenttien säteiden keräämistä ja sorttaamista niin valoa on ehkä suorituskykytunnelin päässä?



Sama devaaja pohti aikaisemmassa postauksessaan, että SER:in/TSU kaltaista mekanismia voisi käyttää yleisemminkin shadereiden ajamisen optimoimiseen.

Varmaan yksi tie mitä nähdään rdna4/nvidian seuraava/... että brute forcen ratkaisujen aika voi olla ohi ja tuodaan ominaisuuksia mukaan jotka joko automaattisesti tai devaajan avulla optimoivat gpu:n utilisaatiota. Mielenkiintoinen juttu on se, että jos rasterisuorituskykyä ei tarvita lisää, että tulisiko jossain kohtaa gpu:hun softarasteroija ja nykyisen hardis rasteroijan viemät transistorit pois? vrt. unified shaders muutos aikoinaan. UE5:nhan softarasteroi jo pienet kolmiot ja vain isojen kolmioiden kanssa käytetään rautarasteroijaa.

Ei isoja muutoksia varmaan 2v välein nähdä, mutta 6v-12v aikajänteellä voi jo jotain jännittävää tapahtua gpu:n arkkitehtuureissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 450
Viestejä
4 557 050
Jäsenet
74 966
Uusin jäsen
Hautamagi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom