AMD-spekulaatioketju (RDNA:n ja CDNA:n tulevat sukupolvet)

Olehuoneessa pelailu onnistuu radeonillakin. Ominaisuus ollut jo monta vuotta.
Okei, hyvä saada välillä kokemusperäistä kommenttia. Itse en ole päässyt AMD:n striimaus systeemeitä kokeilemaan, ja olenkin lukenut vain kokemuksia ja katsonut youtube videoita ja aika karua tekstiä on ollut. AMD Link sovellukset windows storessa ja AppleTV:lle/shieldille kertoo arvosteluissa että 1/5: pelkkää paskaa. Siksi pelottaa kun nVidialla tuo homma on toiminut niin että asennat geforce experiencen ja appleTV:ltä/Shieldiltä olohuoneessa käynnistät gamestreamin niin homma skulaa nolla lagilla 4k60fps tuosta nuin vaan ja pelailen PS:n ohjaimella siitä soffalta. Pysyykö kokemus siis samana vai onko nuissa youtube/internet kommenteissa perää?
 
Ilmeisesti ainakin kun googlettaa AMD VR problems ajuri ongelmat jatkuvat edelleen.

Itsellä ei ole ollut mitään sellaisia ongelmia mistä etsisin ensiksi ajureista ongelmia. Oletko googlannut nVidia VR problems hakusanoilla myös, todennäköisesti löydät "jatkuvia ongelmia" myös sieltä. Ainoa lähivuosien ongelma mikä minua on haitannut on ollut videoeditorisoftan ongelmat AMD kortin tunnistamisessa sekä WOT:n mikrostutterointi. Piti palauttaa edellinen ajuriversio muutaman julkaisun ajan.
 
Okei, hyvä saada välillä kokemusperäistä kommenttia. Itse en ole päässyt AMD:n striimaus systeemeitä kokeilemaan, ja olenkin lukenut vain kokemuksia ja katsonut youtube videoita ja aika karua tekstiä on ollut. AMD Link sovellukset windows storessa ja AppleTV:lle/shieldille kertoo arvosteluissa että 1/5: pelkkää paskaa. Siksi pelottaa kun nVidialla tuo homma on toiminut niin että asennat geforce experiencen ja appleTV:ltä/Shieldiltä olohuoneessa käynnistät gamestreamin niin homma skulaa nolla lagilla 4k60fps tuosta nuin vaan ja pelailen PS:n ohjaimella siitä soffalta. Pysyykö kokemus siis samana vai onko nuissa youtube/internet kommenteissa perää?

Kerroin vain että ominaisuus on ollut jo monta vuotta jos sellaista kaipaa. Itteä ei vittujakaan kiinnosta moisten ominaisuuksien käyttö, mutta tuntuihan tuo myös presentaatiossa olevan yksi key pointti AMD:llä että voit pelata missä vaan, vaikka ulkohuusissa ilmeisesti samalla kun väännät torttua että eiköhän sitä ole jatkojalostettu.
Mitä tulee arvosteluihin, niin nehän voi olla vaikka kuinka vanhoja jostain ajalta kun ominaisuutta on tuotu kuluttajille. Kuluttijilla kun tuppaa olemaan kova tarve olla aina vinkumassa silloin kun homma ei toimi (Ihan luonnollinen ilmiö) mutta sitten kun homma toimii niin harvemmin jaksetaan alkaa mitään arvosteluita väsäämään, itse en ainakaan mitään arvosteluita ikinä kirjoittele.

Nolla lagilla se sun räpellys nyt tuskin toimii joten siinä puhut nyt ihan täyttä paskaa. Kaikesta siirrosta aiheutuu aina lagia.
 
Itse tulkitsen että AMD 355W power budjetilla ja juurikaan nousseilla kelloilla, jätti nyt ihan riittävästi varaa myös omalle vastaukselleen jos sellaista tarvitaan. Laitetaan yksi 8-pin lisää niin on voidaan nostaa power budjettia 150W, joku 500W vs 355W on kuitenkin yli 40% buffaus joka ei tietenkään skaalaudu suoraan, mutta ihan merkittävän loikan sillä saa tehoihin halutessaan.


Muistaakseni ne luvut pohjautui paljon suurempaan hattiwatti budjettiin (oliko 450W jne), katso tuosta ylempää. Voi olla että siellä on jätetty pelivaraa ihan tarkoituksella. RT suorituskyky oli itsellekin pettymys. Eli nyt realisoitui se että AMD yllätettiin RT hommilla täysin housut kintuissa ja tämä RT toteutus on hätäratkaisu joka ei tunnu kantavan kyllä kovinkaan pitkälle. Eiköhän siellä ole jotain paljon parempaa kehityksessä, mutta se vie aikaa eikä vielä mitenkään ehtiny tähän geniin. Seuraavassa genissä sitten tullaan varmasti näkemään huima loikka. Siihen mennessä pitäisi olla jo kypsynyt se mitä kokkaavat.

Paulin lähteiden mukaan power limit oli 350W-375W. Melkein ainut asia, jossa osui oikeaan.

5nm ei myöskään skaalaudu kovin paljon jännitteiden mukaan. Et siis todennäköisesti voi työntää tuohon samaan Navi 31:een 150W lisää tehoa, koska se vaatisi jännitteitä, joita siru ei joko ylipäätään siedä, tai ei ainakaan niistä enää saa lisää kellotaajuuksia.
 
Osaako joku sanoa joko AMD:n ajurit toimivat hyvin VR:n kanssa? Vuosia ollut ongelmia. Ainoa syy miksi olen pysynyt NVIDIAn leirissä.

Ilmeisesti ainakin kun googlettaa AMD VR problems ajuri ongelmat jatkuvat edelleen.
"AMD appears to have addressed the micro stutter VR driver issues we found when we tested the RTX 6600 XT versus the RTX 3060 last August, and the Radeon is now a faster card that offers slightly more VR performance headroom."
 
"AMD appears to have addressed the micro stutter VR driver issues we found when we tested the RTX 6600 XT versus the RTX 3060 last August, and the Radeon is now a faster card that offers slightly more VR performance headroom."

Microstuttering on vain yksi ongelmista. Virallinen Quest tuki taitaapi puuttua edelleen ja Quest Linkin kanssa on ongelmia. Vika toki yhtäläisesti AMD:n ja Metan päässä. Pitänee odottaa launchia ja katsoa mitä ongelmia jengi raportoi.
 
Paulin lähteiden mukaan power limit oli 350W-375W. Melkein ainut asia, jossa osui oikeaan.

5nm ei myöskään skaalaudu kovin paljon jännitteiden mukaan. Et siis todennäköisesti voi työntää tuohon samaan Navi 31:een 150W lisää tehoa, koska se vaatisi jännitteitä, joita siru ei joko ylipäätään siedä, tai ei ainakaan niistä enää saa lisää kellotaajuuksia.

Kyllä mää muistelisin että paljon suuremmista budjeteista puhuttiin joskus. Tuo suorituskyky mikä nyt ilmoitettiin mätsää mielestäni varsin hyvin noihin lukuihin jotka annettiin jo aikoja sitten että yli 50% hyötysuhde. Joka esityksessä ilmoitettiin 55% muistaakseni.

335W / 1,55 = 216W jolloin 2x tehot olisi vaatinu siis 432W TDP:n. Ja siis itse en ainakaan usko että nyt nähtiin vielä kaikkea mihin RDNA3 pystyy vaan kyllä sieltä on aivan varmasti tulossa joskus joku 450W budjetilla varustettu malli, sitä varmaan pihdataan 4090Ti julkaisuun. Varsinkin sitä on mielenkiintoista seurata että miten sidottuja taikka vapaita AIB:t on touhuamaan näiden kanssa. Mikäli AIB kortit tulee myös pelkästään 2x8-pin jolloin maksimi siis 375W niin eiköhän sen silloin voi sanoa aika varmaksi että 3x8-pin kortit odottaa julkaisua.
 
Itselleni se jumalpeli julkaistiin jo 2019. Control.

Mietin näitä viime vuosina julkaistuja RT-jumalpelejä ja omalla kohdallani lista on lyhyt:
  • Control
  • Metro Exodus
  • Cyberpunk 2077
  • Spiderman, ihan vain koska siinä on paljon heijastavia pintoja ja RT tuo niihin selvästi lisää realismia.
  • Quake 2 RTX, mutta lähinnä coolin tech demon tasolla.
Kaipaisin lisää Control/Metro Exodus tason RT-toteutusta, mutta epäilen ettei sitä nähdä ennen konsolisukupolven vaihdosta. Vaikea arvioda alkaako RT näkyä enemmän nyt, kun tuen sille alkaa saada kohtuu halvalla. Siitäkin huolimatta se on ollut keskimäärin 3070+ tason korttien juttu.

Tämän perusteella olen enemmän ok AMD:n uusien korttien heikomman RT-suorituskyvyn kanssa, kun kerta pelit joissa RT on selvä parannus ovat vähissä. Nopeatempoisissa peleissä kuten Doom Eternal koen RT:n täysin turhaksi, kun ei niitä heijastuksia ehdi siinä vauhdissa katselemaan tai hyödyntämään. 2080 Ti:llani otan mieluummin sen 90 fps -> 120 fps parannuksen pistämällä RT pois päältä.

Nvidialla on kuitenkin vielä myös etumatkaa DLSS:n kuvanlaadussa ja frame generation todennäköisesti ehtii paranemaan ennen kuin AMD saa oman ratkaisunsa ulos. FSR 3:sta oli olemattoman vähän tietoa. Jos saavat siinä DLSS-veroisen kuvanlaadun se olisi jo iso juttu, frame generationissa pitäisi sitten pystyä Nvidiaa parempaan latenssiin.

---

Minulle se asia, joka nosti AMD:n pöydälle oli itseasiassa tuo DP 2.1 tuki ja ilmoitus, että useampi monitorivalmistaja tuo sitä tukevia näyttöjä markkinoille seuraavan parin vuoden sisällä.

Etunenässä kiinnostaa vihjailtu Samsungin 7680x2160 super ultrawide. Pidin 5120x1440 CRG9:sta kovasti, mutta kaipasin 4K reson tarkkuutta. Samsungin tuleva uutukainen tarjoaisi sen ja olisi ikävä, jos 4090 ei pysty tuota pyörittämään max virkistystaajuudella ihan sen takia, että Nvidia pihisteli DP-liitännän kanssa. Toki DSC on olemassa, mutta ei sekään välttämättä pysty tarvittavaan kaistaan.

4090 suhteen on toivoa, että 10xx/9xx sarjan saamaa DP 1.3 -> 1.4 päivitystä vastaava firmwarepäivitys DP 1.4 -> 2.1 olisi mahdollinen ja softa sille ei vaan ole tällä hetkellä valmis. Veikkaan kuitenkin, ettei tällaista nähdä.

Tällä hetkellä minusta tuntuu, että voi olla kannattavampaa ostaa halvempi 7900 XTX ja päivittää se parin vuoden päästä 8900 XTX (tai Nvidian vastine) kuin pitää 4090 pidempään. Olin alun perin ajatellut, että 4090 kestäisi minulla 3-5 vuotta ihan sen takia, että näyttövalmistajat tuovat hitaasti oikeasti parempaa markkinoille ja pelit tehdään konsoleiden ehdolla. Nyt kuitenkin vaikuttaisi tulevan selvä hyppäys näyttöjen virkistystaajuuksissa DP 2.1 tuen mukana ja Nvidia on jäämässä tästä kelkasta vanhan DP 1.4 tuen takia.
 
Minulle se RT on taas aika lailla turha edelleen. En huomaa edes Cyberpunkissa juuri eroja RT päällä ja pois, joten se jumalpeli jossa se RT on oltava puuttuu edelleen
Itse huomasin eron ja se oli kyllä varsin selvä. Ero ei tietenkään ole tyyliin Battlefield 1942 vs 2042, mutta RT täysillä esim valaistus on selvästi luonnollisemman näköistä. Toisaalta taas Hitman 3:ssa RT-heijastukset ovat niin raskaat, että niitä ei 4K:lla ole järkeä käyttää, koska fps tippuu yli sadasta reilusti alle 60:een ja ero "normaaleihin" heijastuksiin on niin pieni.
 
Ongelmat riippuvat ihan siitä mitä pelaa. Omalla pelisetillä en ole nähnyt ongelmia vuosiin
Niin puhuinkin vain omasta puolestani. Eipä mullakaan ollut pahoja ongelmia kuin yhden pelin kanssa (DayZ), mutta se nyt sattui olemaan SE peli mitä pelaan. Oli siinä vähän ihmettelemistä kun vanha 1060 3gb pyöritti peliä paremmin. :rofl2: Jonkun korjauksen ilmeisesti julkaisivat puoli vuotta myöhemmin, mutta ilmeisesti ongelmia on vieläkin, ja suorituskyky ei ole lähelläkään 3080 tässä pelissä.
 
Minulle se RT on taas aika lailla turha edelleen. En huomaa edes Cyberpunkissa juuri eroja RT päällä ja pois, joten se jumalpeli jossa se RT on oltava puuttuu edelleen
RT:llä ei ole mitään väliä vielä. Promille peleistä ja hyviä pelejä nolla, eli tällä hetkellä se on lähinnä heijastuksien ja varjojen pelaamista RT:llä.
 
Mitä veikkaatte, riittääkö 760w tuolle xtx:lle vai pitääkö ostaa isompi poweri?
 
Minulle se RT on taas aika lailla turha edelleen. En huomaa edes Cyberpunkissa juuri eroja RT päällä ja pois, joten se jumalpeli jossa se RT on oltava puuttuu edelleen

Metro Exodus Enhanced Edition omaa mun mielestä vieläkin parhaan RT:n. Suosittelen kokeilemaan.
 
Microstuttering on vain yksi ongelmista. Virallinen Quest tuki taitaapi puuttua edelleen ja Quest Linkin kanssa on ongelmia. Vika toki yhtäläisesti AMD:n ja Metan päässä. Pitänee odottaa launchia ja katsoa mitä ongelmia jengi raportoi.

AMD:lla ilmeisesti nimenomaan ongelmia on ollut Questin/2:n kanssa liittyen sen vaatimaan kuvan pakkaukseen/purkuun ja tätä sitten jotkut paisuttelevat VR-ongelmaksi (Metan ja mahdollisesti PICOnkin kohdallahan se sitä käytännössä toki on). Onko AMD:n korteilla muuten ongelmia, jotka voi yleistää VR-ongelmiksi? Joka tapauksessa uusilla korteilla kuvanpakkaukseen ja purkuun panostusta on tuotu esiin julkaisussakin eli saa nähdä jäävätkö ongelmat noiden ns. standalone-kypärienkin kanssa historiaan.
 
Vai että 7900 XTX ja XT. Ja 1200-1300€ hintaa. Ei suinkaan oltu Nvidian kusetuksia matkimassa tässä. Ei hyvää päivää.

Onhan se varmaan ihan jees jos ollaan ~80% 4090:n tehoista rasteroinnissa niin säästäähän siinä jotain, jos millään muulla ei ole väliä. Yleensä kuitenkin tässä hintaluokassa etsitään sitä 4K RT-suorituskykyä, eikä mitään "8K" ultrawideä tai muita apinan koijauksia. Ei yllättänyt ettei AMD hirveämmin vertailuja tehnyt.

Surkealta näyttää ns. value high end -kortit. Erityisesti Nvidian vitsi "4080" ja tämä 7900 XT. Olisivat oikeastaan voineet tuosta tiputtaa melkein puolet VRAMista pois ja tehdä selkeästi halvempi malli. Kun se kaikkein kallein halo-malli edustaa parasta arvoa niin ei voi muuta sanoa kuin että järjettömäksi on näyttismarkkinat muuttuneet.

Olisi voinut toivoa, että chipleteillä oltaisiin saatu jotain oikeaa etua Nvidiaan nähden, mutta ei tunnu näkyvän kuluttajalle millään tavalla.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä veikkaatte, riittääkö 760w tuolle xtx:lle vai pitääkö ostaa isompi poweri?

Jos on laadukas, ei kellota näytönohjainta eikä prosessoria eikä omaa järjetöntä määrää (TM) ylimääräisiä kiintolevyjä sekä polttavaa BR-asemaa ja tietysti myös toista BR/DVD-asemaa.
 
Jos on laadukas, ei kellota näytönohjainta eikä prosessoria eikä omaa järjetöntä määrää (TM) ylimääräisiä kiintolevyjä sekä polttavaa BR-asemaa ja tietysti myös toista BR/DVD-asemaa.
Samaa mieltä, mutta tuossa tapauksessa voi lisätä sitten vielä, että riittää ns. heittämällä.
 
AMDltä tuli joskus pari vuotta sitten ulos patentti joiden perusteella tällaista joskus aiemmin spekuloitiin. Mutta tämä spekulaatio loppui kun ekat uskottavat (nyt paikkansapitäviksi osoittautuneet) RDNA3-huhut tuli muutama kuukausi sitten.

Harmillista, jos tätä ei tue. Ehkä ne voi buustata nykyistä 31 mallia 3d välimuistilla. Vähän kuin nuo Zen3 ja Zen4 3d prossut. Vähän odottelin miten tuo infinity cache boostaisi GPU puolella suorituskykyä. Ladottaisiin 3d : llä välimuistia enemmän sirulle. Tässä esim. jotain juttua siitä :

Tulisiko sitten NAVI 31 3d 2023. Voi olla.
 
Vai että 7800 XTX ja XT. Ja 1200-1300€ hintaa. Ei suinkaan oltu Nvidian kusetuksia matkimassa tässä. Ei hyvää päivää.

Onhan se varmaan ihan jees jos ollaan ~80% 4090:n tehoista rasteroinnissa niin säästäähän siinä jotain, jos millään muulla ei ole väliä. Yleensä kuitenkin tässä hintaluokassa etsitään sitä 4K RT-suorituskykyä, eikä mitään "8K" ultrawideä tai muita apinan koijauksia. Ei yllättänyt ettei AMD hirveämmin vertailuja tehnyt.

Surkealta näyttää ns. value high end -kortit. Erityisesti Nvidian vitsi "4080" ja tämä 7800 XT. Olisivat oikeastaan voineet tuosta tiputtaa melkein puolet VRAMista pois ja tehdä selkeästi halvempi malli. Kun se kaikkein kallein halo-malli edustaa parasta arvoa niin ei voi muuta sanoa kuin että järjettömäksi on näyttismarkkinat muuttuneet.

Olisi voinut toivoa, että chipleteillä oltaisiin saatu jotain oikeaa etua Nvidiaan nähden, mutta ei tunnu näkyvän kuluttajalle millään tavalla.

Mikä 7800 XT? RT-kykyä vaativille 4000-sarja on loistava tuote, säteitä piirtyy ja hyvännäköisiä freimejä luodaan niitä haluaville. AMD on nyt tuomassa ns. normaaleihin peleihin huomattavasti kilpailijaa paremman hyötysuhteen näyttikset, olettaen että promomateriaali pitää jotenkuten paikkansa tehon suhteen.

Sinänsä nythän on hyvä tilanne kun valistunut kuluttaja saa päättää minkälaiseen tekniikkaan rahojaan haluaa käyttää. Todennäköisesti Nvidia myy jälleen enemmän vahvemman brändin ansiosta, mutta AMD:n osuus voi kasvaa paremmalla todellisella hintatasolla ja hyvällä saatavuudella, mistä molemmat ovat vielä pieniä kysymysmerkkejä.
 
Itse jäin ihmettemään sitä, että jos 7900 XTX olisi lähellä RTX 4090:n suorituskykyä, niin mikseivät näyttäneet suoraa vertailua siihen. Oishan se näyttänyt amd:n kannalta tosi hyvältä, että $600 halvemmalla saa melkein samaa suorituskykyä.
 
Itse jäin ihmettemään sitä, että jos 7900 XTX olisi lähellä RTX 4090:n suorituskykyä, niin mikseivät näyttäneet suoraa vertailua siihen. Oishan se näyttänyt amd:n kannalta tosi hyvältä, että $600 halvemmalla saa melkein samaa suorituskykyä.
Veikkaan, että optimoivat ajureita edelleen ja jos niitä vertailuja julkaisisi, niin niihin viitattaisiin vielä tuomiopäivänäkin, vaikka ajurien vauhti olisi parantunut puolella
 
Villiä on taas. Porukka ihan mehuissaan AMD:n ilmoittamista "Up yours" FPS lukemista ja vertaa niitä faktana 3:n osapuolten 4090 Benchien tuloksiin. :think:

Hyvä rasterointikortti sieltä on tulossa, mutta kannattaisiko kuitenkin olla edes pientä kriittisyyttä, ettei tule pahoja pettymtksiä.

En usko kyllä näiden tietojen valossa, että mihinkään 3% päähän päästään 4090:sta rasteroinissa. 15% on oma veikkaus, mutta aika näyttää.

Ei tuo setti ollut sisällöltään kyllä yhtään parempi, kun se NVIDIAn 4000 launchi.

Ei niiden tarvi olla läheskään yhtä hyviä kuin 4090:n jos hinta on melkein puolet matalampi.
 
Mikä 7800 XT? RT-kykyä vaativille 4000-sarja on loistava tuote, säteitä piirtyy ja hyvännäköisiä freimejä luodaan niitä haluaville. AMD on nyt tuomassa ns. normaaleihin peleihin huomattavasti kilpailijaa paremman hyötysuhteen näyttikset, olettaen että promomateriaali pitää jotenkuten paikkansa tehon suhteen.

Sinänsä nythän on hyvä tilanne kun valistunut kuluttaja saa päättää minkälaiseen tekniikkaan rahojaan haluaa käyttää. Todennäköisesti Nvidia myy jälleen enemmän vahvemman brändin ansiosta, mutta AMD:n osuus voi kasvaa paremmalla todellisella hintatasolla ja hyvällä saatavuudella, mistä molemmat ovat vielä pieniä kysymysmerkkejä.

"Normaalit" pelit tämän teholuokan korteille on kyllä jatkossa RT:llä varustettu. Sitä voi itseltään sitten kysellä tarvitseeko tämän teholuokan korttia peleissä jossa RT:tä ei ole. Väittäisin ettei suurin osa normikäyttäjistä tarvitse vanhempien rasterointipelien pelaamiseen niin paljon tehoja.

En kutsuisi tätä ollenkaan hyväksi tilanteeksi kun markkinoilta ei oikeasti hyvään hintaan saa edelleenkään mitään. Jos joku pari vuotta vanha mainausrääkätty 3080 menee vielä 600-700€ hintaan niin ei hirveästi innosta lähteä päivittelemään nykyistä korttia.

Eiköhän todellisuudessa samaa rataa jatketa, että jokaista AMD:n korttia vastaan myydään 10 Nvidian vastaavaa. AMD vaikuttaa olevan tähän järjestelyyn jostain syystä tyytyväinen. Ei ilmeisesti ole kannattanut ryhtyä todelliseen hintakilpailuun kun Nvidialla luultavasti niitä marginaaleja on tarvittaessa varaa laskea. Ehkä chipleteillä pystyttäisiin kilpailemaan paremmin, mutta vaikuttaa siltä että Nvidia pystyy edelleen kilpailemaan pienemmällä piirillä riittävän hyvin.

Katsellaan nyt mitä Nvidian 4080 todellisuudessa tuo tullessaan, mutta ei todellakaan näillä näkymin kumpikaan 7900-sarja tai 4080 vakuuta hinta/suorituskyky -asteikolla. Se että ollaan parempi kuin se kaikkein kallein halo-tuote ei itsessään ole merkki eikä mikään. 4090:n hinnassa saa olla ilmaa koska se on markkinoiden nopein, ja osa maksaa aina siitä korkeata hintaa. Tällä kertaa vaan myös ns. value-korttien hinnat on nostettu pilviin molempien toimesta.
 
Veikkaan, että optimoivat ajureita edelleen ja jos niitä vertailuja julkaisisi, niin niihin viitattaisiin vielä tuomiopäivänäkin, vaikka ajurien vauhti olisi parantunut puolella
AMD:n ajurithan tunnetusti tuovat kehittyessään sen 10%-20% lisätehon. Taitaa nykyisilläkin korteilla olla tehoero aika huikea, jos vertaa julkaisuajureita ja nykyisiä uusia.
 
Vai että 7900 XTX ja XT. Ja 1200-1300€ hintaa. Ei suinkaan oltu Nvidian kusetuksia matkimassa tässä. Ei hyvää päivää.

Onhan se varmaan ihan jees jos ollaan ~80% 4090:n tehoista rasteroinnissa niin säästäähän siinä jotain, jos millään muulla ei ole väliä. Yleensä kuitenkin tässä hintaluokassa etsitään sitä 4K RT-suorituskykyä, eikä mitään "8K" ultrawideä tai muita apinan koijauksia. Ei yllättänyt ettei AMD hirveämmin vertailuja tehnyt.

Surkealta näyttää ns. value high end -kortit. Erityisesti Nvidian vitsi "4080" ja tämä 7800 XT. Olisivat oikeastaan voineet tuosta tiputtaa melkein puolet VRAMista pois ja tehdä selkeästi halvempi malli. Kun se kaikkein kallein halo-malli edustaa parasta arvoa niin ei voi muuta sanoa kuin että järjettömäksi on näyttismarkkinat muuttuneet.

Olisi voinut toivoa, että chipleteillä oltaisiin saatu jotain oikeaa etua Nvidiaan nähden, mutta ei tunnu näkyvän kuluttajalle millään tavalla.

8K ultrawide tai 4K 16:9, ihan samalla tavalla ne on high endia. En usko, että useimmille RT-suorituskyky on se tärkein kriteeri juuri sen takia, että niitä erityisen hyvin RT hyödyntäviä pelejä on edelleen heikosti.

Mielestäni AMD on 7900 XTX:n kanssa osunut aika moneen maaliin:
  • Kortti ei ole fyysisesti järkyttävä möhkäle. 4090 kanssa aika moni on raapinut päätään, että miten tää nyt mahtuu mun koteloon.
  • Ei niin kova virtasyöppö että tarvii erikoisadaptereja, kaapeleita tai ATX 3.0 virtalähteitä.
  • Näyttötuki on kohdallaan varmaan seuraavan 10v aikana tuleville näytöille DP 2.1 tuen ansiosta.
  • Peleissä, joissa ei ole RT käytössä päästää riittävän lähelle 4090 tehoa arviolta n. 35% halvemmalla hinnalla.
  • RT suorituskyky on Nvidian 30-sarjan tasolla, eli ihan hyvä jo vaikkei 40-sarjalle pärjääkään. Paljonko tämä haittaa pidemmän päälle, sitä ei tiedä ennen kuin tulee uusia RT-pelejä ulos.
Chipleteista kannattaa muistaa, että tämä on vasta alkua. En yllättyisi, jos sieltä tulisi vuoden päästä joku 7950 XT XXX megakortti jossa chipletien määrää on vain kasvatettu ja tungettu järeämpää jäähyä ja virransyöttöä kiinni.

Olen kyllä samaa mieltä noista halvemmista korteista. Niiden olemassaolo tuntuu olevan puhtaasti ankkurituotteina. "Maksa vähän lisää niin saat näin paljon paremman kortin." Kyllä sieltä sitten aikanaan tulee ne oikeasti paremmin hinnoitellut mallit, mutta varmaan ensi kesään saa niitä odottaa molemmilta merkeiltä. Jouluna ja ensi vuoden alussa pitäisi saada ensin vanhojen korttien varastot tyhjäksi.
 
Ei kyllä tullut noista kuvista mielikuvaa todellisesta nopeudesta, mutta mielenkiinnolla jään odottamaan 3rd party tuloksia.
Paljonkohan tuossa loppujen lopuksi on efective clock? Ilmoitettu game clock on aika alhainen, mutta niinhän se oli rdna2:llakin ja käytännössä omakin kortti toimii vakiona 2.5GHz.
Toinen mikä kyllä kiinnostaa on powerlimit säätö vakiona ja miten tuo piiri skaalautuu virran mukana. RDNA2 skaalautuu kohtuu hyvin 400W tehoille asti.
Voi hyvin olla että perf/W laskee reilusti tuon julkaistun 355W jälkeen. Toki voi myös olla että sitä löysää löytyy jonkun verran ja AIB korteilla isommilla tehoilla saadaan ihan xx % nousuja nopeuteen. AMD selvästi asemoi tuon "pieni, halpa ja tehokas" eikä vetänyt virrankulutusta aivan maksimiin.
 
Vai että 7900 XTX ja XT. Ja 1200-1300€ hintaa. Ei suinkaan oltu Nvidian kusetuksia matkimassa tässä. Ei hyvää päivää.

Onhan se varmaan ihan jees jos ollaan ~80% 4090:n tehoista rasteroinnissa niin säästäähän siinä jotain, jos millään muulla ei ole väliä. Yleensä kuitenkin tässä hintaluokassa etsitään sitä 4K RT-suorituskykyä, eikä mitään "8K" ultrawideä tai muita apinan koijauksia. Ei yllättänyt ettei AMD hirveämmin vertailuja tehnyt.

Surkealta näyttää ns. value high end -kortit. Erityisesti Nvidian vitsi "4080" ja tämä 7900 XT. Olisivat oikeastaan voineet tuosta tiputtaa melkein puolet VRAMista pois ja tehdä selkeästi halvempi malli. Kun se kaikkein kallein halo-malli edustaa parasta arvoa niin ei voi muuta sanoa kuin että järjettömäksi on näyttismarkkinat muuttuneet.

Olisi voinut toivoa, että chipleteillä oltaisiin saatu jotain oikeaa etua Nvidiaan nähden, mutta ei tunnu näkyvän kuluttajalle millään tavalla.
Onko nyt erityisen vihreätlasit jos on unohtunut, että nvidia esitteli 3090 mallin 8k korttina?
 
Viittaako jokin tähän vai ihan puhdas stetson heitto?
Optimonti on aika lailla fakta, koska sitä tehdään ajureissa koko ajan muutenkin. Se onko se syy viivästykseen on taas oma arvaukseni

Noihin julkaisutehoihin kun viitataan yleensä vuosienkin päästä niin ne halutaan mahdollisimman hyviksi
 
Optimonti on aika lailla fakta, koska sitä tehdään ajureissa koko ajan muutenkin.
Juu, tämähän on itsestäänselvää.
Se onko se syy viivästykseen on taas oma arvaukseni

Noihin julkaisutehoihin kun viitataan yleensä vuosienkin päästä niin ne halutaan mahdollisimman hyviksi
RDNA 2 julkkarissa oli kyllä lukuisia palkkeja näyttää 6800 XT vs RTX 3080, joten ite en kyllä veikkailisi ajureita pahasti keskeneräisiksi näin lähellä julkkaria ilman että asiasta olisi selvää vihiä.

Yksi selitys myös ettei haluta verrata on se, ettei 7900 sarja ja 4090 kilpaile samassa hintaluokassa. AMD:llä mahikset ennen myyntiintuloa mainostaa 7900:n perffiä lähemmäs samaa hintaluokkaa edustavaan 4080:een. Tämä on myös se järjellisempi vertailu toki.
 
"Normaalit" pelit tämän teholuokan korteille on kyllä jatkossa RT:llä varustettu. Sitä voi itseltään sitten kysellä tarvitseeko tämän teholuokan korttia peleissä jossa RT:tä ei ole. Väittäisin ettei suurin osa normikäyttäjistä tarvitse vanhempien rasterointipelien pelaamiseen niin paljon tehoja.
Jos pelaa 4K:lla, niin RT tekee yhä pelit lähes pelikelvottomaksi ilman vippaskonsteja (DLSS, FSR). Nykyisellä/viime sukupolvella 4K:ssa päästiin useassa pelissä hädintuskin 60FPS rajamaille, vaikka jättäisi uusimmat pelit pelaamatta.

Kyllä tuo rasterointiteho on yhä se mitä kaivataan, jos pelaa 4K:lla. 1440p:llä alkaa vasta olla pelivaraa pistää RT päälle. Käyppä vaikka selaamassa mihin lukuihin 6950 XT pääsi 4K:lla.

4K "rasterointipelien" tuloksia
-Assassins Creed Valhalla: 63 FPS
-Control (RT OFF): 56 FPS
-Dying Light 2: 56 FPS
-Elden Ring: 64 FPS

En ymmärrä mistä nämä "rasterointiteho on nykyään hyödytöntä ja huippu on saavutettu" puheet tulevat. Tottakai suurin osa käyttäjistä ei pelaa 4K resoluutiolla, mutta samalla suurin osa pelaajista ei edes harkitse näiden korttien ostamista. Uskoisin että kohdeyleisö näiden ja 4K-näyttöjen kanssa osuu aika yks-yhteen.
 
RDNA 2 julkkarissa oli kyllä lukuisia palkkeja näyttää 6800 XT vs RTX 3080, joten ite en kyllä veikkailisi ajureita pahasti keskeneräisiksi näin lähellä julkkaria ilman että asiasta olisi selvää vihiä.

Tietty kun ainoa julkaistu kilpakumppani on about 60% kallimpi, epäjulkaistu 4080 12Gb oli ainoa saman hintaluokan kortti Nvidialta.
 
Tietty kun ainoa julkaistu kilpakumppani on about 60% kallimpi, epäjulkaistu 4080 12Gb oli ainoa saman hintaluokan kortti Nvidialta.
Jep. Eri hintaluokka on uskottavampi syy sille, ettei verrata 4090:een kuin keskeneräiset ajurit.

Mutta se on varmaa, että jos 7900 pistäisi kovasti hanttiin 4090:tä vastaan niin sitä olisi kyllä jytkytetty.
 
Itse veikkaan, että tässä on AMD:lla mahdollisuus hyödyntää modulaarisen rakenteensa kykyä skaalautua ja tehdä verrattain pienellä vaivalla hieman copypastetyyliin sekä pienempiä että isompia SKU:ita. Joku "7700"/"7800" 64cu piiri neljällä MCD:llä ja 8/16 Gt VRAMilla ja siitä leikatuilla versioilla nyt ilmestyy jossain vaiheessa aivan varmasti mutta en pitäisi mahdottomana että jonkinlainen "7950" 128cu piiri kahdeksalla MCD:llä ja 16/32 Gt VRAMilla voisi ilmestyä. Se 7900:n laskentapiiri ei kuitenkaan ole niin iso joten tuossa tapauksessa se voisi jäädä jonkin verran alle 400mm² kokoiseksi jos/kun fixed function –rojun määrä piirillä ei kasva. Kyseinen piiri ei olisi vielä karsea valmistettava, tosin piirilevystä virransyöttöineen ja 512-bittisine muistiväylineen en olisi enää niin varma. :smoke:
 
En ymmärrä mistä nämä "rasterointiteho on nykyään hyödytöntä ja huippu on saavutettu" puheet tulevat. Tottakai suurin osa käyttäjistä ei pelaa 4K resoluutiolla, mutta samalla suurin osa pelaajista ei edes harkitse näiden korttien ostamista. Uskoisin että kohdeyleisö näiden ja 4K-näyttöjen kanssa osuu aika yks-yhteen.

Pelaan 4k-resolla, toistaiseksi en rasterointiworkloadeilla ole kaivannut enempää tehoa kuin mitä geforce 3070M:ssäni on

Pelit jakautuu pääasiassa nopeatemposiin ja hidastempoisiin.

Hidastempoisissa peleissä iloa on suuresta resoluutiosta ja komeista efekteistä, mutta kaikki yli 60 FPSn on niissä turhaa.

Nopeatemposissa peleissä (esim. kilpailulliset FPS:t), joissa suuremmasta FPS:stä on väliä, ei taas juurikaan haittaa jos efektit on heikommat tai kuva on skaalattu pienemmästä isommaksi, kun se kuva liikkuu sitä vauhtia ettei niitä huonolaatuisia yksityiskohtia ehdi huomaamaan, kun keskityttään refleksipelillä millisekunneissa tähtäämään eteen hyppävää vihollista eikä ihailemaan maisemia.
 
Mikä 7800 XT? RT-kykyä vaativille 4000-sarja on loistava tuote, säteitä piirtyy ja hyvännäköisiä freimejä luodaan niitä haluaville. AMD on nyt tuomassa ns. normaaleihin peleihin huomattavasti kilpailijaa paremman hyötysuhteen näyttikset, olettaen että promomateriaali pitää jotenkuten paikkansa tehon suhteen.

Sinänsä nythän on hyvä tilanne kun valistunut kuluttaja saa päättää minkälaiseen tekniikkaan rahojaan haluaa käyttää. Todennäköisesti Nvidia myy jälleen enemmän vahvemman brändin ansiosta, mutta AMD:n osuus voi kasvaa paremmalla todellisella hintatasolla ja hyvällä saatavuudella, mistä molemmat ovat vielä pieniä kysymysmerkkejä.
Varsin mielenkiintoinen päätelmä, että NVIDIA myy paremmin vain brandin ansiosta. Meinaatko tosiaan, että 1k€+ näytönohjainta ostavia ei kiinnostaisi ollenkaan millaisia ominaisuuksia kortti tarjoaa (RT, DLSS, VR-yhteensopivuus jne) tai kuinka uusimmat pelit pyörivät kaikki grafiikka-asetukset päälle kytkettyinä? Jos pelaa jotain esports pelejä, niin niihin riittää paljon heikompikin kortti jopa 240Hz virkistystaajuuksille asti, kun otetaan huomioon, että usein noissa peleissä saa vielä kilpailuetua pistämällä matalimmat grafiikka-asetukset päälle.
Sen puolesta vähän ihmetyttää, mikä on 1k€+ kortin kohdeyleisö, jos se ei kykene pyörittämään uusimpia pelejä täysillä grafiikka-asetuksilla. Ehkä se on sitten 4k 240Hz+ esports-pelaajat?
 
Yksi selitys myös ettei haluta verrata on se, ettei 7900 sarja ja 4090 kilpaile samassa hintaluokassa.

No tämähän se on ilmiselvästi. 4090 on extreme sarjaa (sekä hinnassa, että tehoissa) ja radeonit sekä 4080 ovat high end sarjaa jotka kilpailevat keskenään.
Jos tehot on jotain 85% luokkaa niin turha laitella palkkeja vs. 4090.
Mielenkiintoista on myös se, miten paljon fsr 3.0 nostaa tehoja, nvidiallan 3 versio omasta nosti huomattavasti fps lukuja, amdn 3 versiohan julkaistaan vasta ensivuoden alussa.
Luultavasti parantaa taas lukuja mukavasti.
 
Milloin näistä uusista Radeoneista julkaistaan tarkempia arvosteluja? Vasta launch päivänä?
 
Mikähän on mahdollisuus saada tuollainen refu-mallin XTX suoraan AMD:n myyntisivuilta? Veikkaan, että helvetin huono. Varsinkaan työssäkäyvällä ei ole mahdollisuutta päivystää F5-nappi valmiina. :(
 
Mikähän on mahdollisuus saada tuollainen refu-mallin XTX suoraan AMD:n myyntisivuilta? Veikkaan, että helvetin huono. Varsinkaan työssäkäyvällä ei ole mahdollisuutta päivystää F5-nappi valmiina. :(
Jos tilaussysteemi on sama kuin RX6000 -sarjan kilpailutuksissa, niin korkeintaan 1/100/ arvontakerta.
Sitten löytynee jatkossakin tahoja, jotka myyvät maksullista palvelua, jossa erilaisilla automatisoiduilla järjestelmillä parantavat tuota tilauksen onnistumisen mahdollisuutta merkittävästi.

Tietenkin, jos AMD:n omien sivujen myyntiin tulee merkittävän suuri määrä/kerta noita näytönohjaimia, niin sittenhän se ei ole ongelma. Mutta valitettavasti tähän vaihtoehtoon en ihan alkuvaiheissa usko.
 
Viimeksi muokattu:
Saannot pitäisi olla hyvät suhteellisesti pienen piirin takia, ja tällä kertaa ei pitäisi olla kryptomainaajia pahemmin liikkeellä viemässä kortteja. Joten saatavauus voi olla parempi, kuin edellisessä sukupolvessa. Mitään takuuta tästä ei tietenkään ole tosin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 478
Viestejä
4 558 165
Jäsenet
74 972
Uusin jäsen
Nagi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom