Itselleni se jumalpeli julkaistiin jo 2019. Control.
Mietin näitä viime vuosina julkaistuja RT-jumalpelejä ja omalla kohdallani lista on lyhyt:
- Control
- Metro Exodus
- Cyberpunk 2077
- Spiderman, ihan vain koska siinä on paljon heijastavia pintoja ja RT tuo niihin selvästi lisää realismia.
- Quake 2 RTX, mutta lähinnä coolin tech demon tasolla.
Kaipaisin lisää Control/Metro Exodus tason RT-toteutusta, mutta epäilen ettei sitä nähdä ennen konsolisukupolven vaihdosta. Vaikea arvioda alkaako RT näkyä enemmän nyt, kun tuen sille alkaa saada kohtuu halvalla. Siitäkin huolimatta se on ollut keskimäärin 3070+ tason korttien juttu.
Tämän perusteella olen enemmän ok AMD:n uusien korttien heikomman RT-suorituskyvyn kanssa, kun kerta pelit joissa RT on selvä parannus ovat vähissä. Nopeatempoisissa peleissä kuten Doom Eternal koen RT:n täysin turhaksi, kun ei niitä heijastuksia ehdi siinä vauhdissa katselemaan tai hyödyntämään. 2080 Ti:llani otan mieluummin sen 90 fps -> 120 fps parannuksen pistämällä RT pois päältä.
Nvidialla on kuitenkin vielä myös etumatkaa DLSS:n kuvanlaadussa ja frame generation todennäköisesti ehtii paranemaan ennen kuin AMD saa oman ratkaisunsa ulos. FSR 3:sta oli olemattoman vähän tietoa. Jos saavat siinä DLSS-veroisen kuvanlaadun se olisi jo iso juttu, frame generationissa pitäisi sitten pystyä Nvidiaa parempaan latenssiin.
---
Minulle se asia, joka nosti AMD:n pöydälle oli itseasiassa tuo DP 2.1 tuki ja ilmoitus, että useampi monitorivalmistaja tuo sitä tukevia näyttöjä markkinoille seuraavan parin vuoden sisällä.
Etunenässä kiinnostaa vihjailtu Samsungin 7680x2160 super ultrawide. Pidin 5120x1440 CRG9:sta kovasti, mutta kaipasin 4K reson tarkkuutta. Samsungin tuleva uutukainen tarjoaisi sen ja olisi ikävä, jos 4090 ei pysty tuota pyörittämään max virkistystaajuudella ihan sen takia, että Nvidia pihisteli DP-liitännän kanssa. Toki DSC on olemassa, mutta ei sekään välttämättä pysty tarvittavaan kaistaan.
4090 suhteen on toivoa, että 10xx/9xx sarjan saamaa DP 1.3 -> 1.4 päivitystä vastaava firmwarepäivitys DP 1.4 -> 2.1 olisi mahdollinen ja softa sille ei vaan ole tällä hetkellä valmis. Veikkaan kuitenkin, ettei tällaista nähdä.
Tällä hetkellä minusta tuntuu, että voi olla kannattavampaa ostaa halvempi 7900 XTX ja päivittää se parin vuoden päästä 8900 XTX (tai Nvidian vastine) kuin pitää 4090 pidempään. Olin alun perin ajatellut, että 4090 kestäisi minulla 3-5 vuotta ihan sen takia, että näyttövalmistajat tuovat hitaasti oikeasti parempaa markkinoille ja pelit tehdään konsoleiden ehdolla. Nyt kuitenkin vaikuttaisi tulevan selvä hyppäys näyttöjen virkistystaajuuksissa DP 2.1 tuen mukana ja Nvidia on jäämässä tästä kelkasta vanhan DP 1.4 tuen takia.