AMD-spekulaatioketju (RDNA:n ja CDNA:n tulevat sukupolvet)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 160
Tuohon ylempään sivumennen AMD:n Linux-ajuridevarin kommentti:

agd5f sanoi:
Smart Access Technology works just fine on Linux. It is resizeable BAR support which Linux has supported for years (AMD actually added support for this), but which is relatively new on windows. You just need a platform with enough MMIO space. On older systems this is enabled via sbios options with names like ">4GB MMIO".
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 989
Intelin dokkareissa:

PCI Express* (PCIe*) 2.1 Protocol Extensions Summary

Resizable BAR
Mechanism to negotiate BAR size System Resource optimizations - breakaway from “All or Nothing device address space allocation” Application Class: –Any Device with large local memory (Example: Graphics)

Ja mikkisoftan dokkareissa:
"For Windows Display Driver Model (WDDM) v2, Windows will renegotiate the size of a GPU BAR post firmware initialization on GPUs supporting resizable BAR, see Resizable BAR Capability in the PCI SIG Specifications Library."

Jos tuo reddit postaus pitää paikkansa, että SAM = Resizeable BAR, niin se on virallinen pci-e laajennus, jolle microsoft toi tuen WDDM2.0:lla (windowsin driver model). Nyt sitten AMD toi tuen windows puolelle. Saa nähdä mitä se oikeasti on.
Tuohon ylempään sivumennen AMD:n Linux-ajuridevarin kommentti:


Eli tuo on siis keksitty jo ajat sitten, mutta kukaan ei vaan ole sitä älynnyt/osannut hyödyntää tähän mennessä?
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 069
Muistin näköjään valikoivasti sen seuraavan lauseen ”performance uplift becomes automatic”. My bad.
Sinänsä isolla tasolla (muissa komenteissa) olet oikeassa. Tämän ollessa jopa pcie feature jota amd:n alusta ja driverit vaan nyt tukee, niin tietysti tämä saa olla päällä testeissä.

Se näkyy sitten jos ja kun tehdään samankaltaisia cpu:n merkitystestejä (intel vs amd -testejä) kuten on tehty 3080:lle.
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 470
Ei. Mä nimenomaan otin tuossa ihan juuri pcie-version esimerkiksi asiasta, jota EI PIDÄ tehdä. Kuten ei pidä kytkeä päälle muitakaan platform-ominaisuuksia sen mukaan, jotka koskee vain toista verrokkia, jos tarkoituksena on tuottaa mahdollisimman vertailukelpoista dataa vain siitä vertailtavasta komponentista eli tässä tapauksessa näytönohjaimesta.

Jos ja kun sä haluat DLSS:n erillistesteihin, niin sun kuuluisi kyllä haluta myös SAM erillistesteihin. Se on just niin yksinkertaista, paitsi jos on taipuvainen tuplastandardeihin.
Entä jos testissä on mukana RTX2000 sarjan kortteja, pitääkö muiltakin ottaa PCIE-4 pois päältä kun nuo eivät tue sitä?
 

jsa

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
630
AMD:llä ei oo GDDR6X:ää käytössä joten taltalla ne irti eka Nvidian korteilla ne ja sit testiä. Voi luoja tätä menoa taas. Ottaako se niin koville jos nyt sattuu punasella leirillä olemaan jotain hyödykästäkin vaihteehksi GPU rintamalla :)
 
Liittynyt
23.01.2018
Viestejä
432
No ei ole. JOS se olisi kortin ominaisuus, niin se Radeon osaisi ottaa sen käyttöön RIIPPUMATTA ALUSTASTA. Ihan oikeasti nyt, jätkät.
Kyseessä on PCI Expressin ominaisuuden "Resizable BAR" käyttöönotosta, joka vaatii tuen:
- Prosessorin PCI Express-toteutuksessa
- Näytönohjaimen PCI Express-toteutuksessa
- BIOSissa
- Käyttöjärjestelmässä
- Windowsin tapauksessa Windowsin WDDM-rajapinnassa
- Näyttöajurissa

Nyt ainakin AMD:llä on tuo tuki koko pinossa ajureita myöten.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 598
Kyseessä on PCI Expressin ominaisuuden "Resizable BAR" käyttöönotosta, joka vaatii tuen:
- Prosessorin PCI Express-toteutuksessa
- Näytönohjaimen PCI Express-toteutuksessa
- BIOSissa
- Käyttöjärjestelmässä
- Windowsin tapauksessa Windowsin WDDM-rajapinnassa
- Näyttöajurissa

Nyt ainakin AMD:llä on tuo tuki koko pinossa ajureita myöten.
Ja hirmu kiva juttu että on. Kun katsoo taas, minkälaisen kalabaliikin tästä puhuminen saa aikaan, niin voisi luulla että olen syyttänyt AMD:tä huijaamisesta tai vähintään valehtelusta. Mutta kun en ole. SAM on ihan kiinnostava ja fiksun tuntuinen ominaisuus. Mutta se on, kuten tämäkin lista osoittaa, kaukana NÄYTÖNOHJAIMEN ominaisuudesta.

Te muut: menkää nyt itteenne. Jos teidän maailma kaatuu siitä, että joku kehtaa sanoa vertailun SAM päällä olevan perusteeton näytönohjaimia vertaillessa, niin voi miettiä että onko oma identiteetti ehkä vähän liikaa ripustettu AMD:hen. Jos jollakin on mun suuntaan esitettäväksi syytöksiä, niin syyttäkää edes jostakin mitä mä olen oikeasti sanonut. Kuten vaikka siitä, että mun olemassa olevien tietojen perusteella tehty arvio Navi 21- ja Ampere-näyttisten hierarkiasta menee näin: 3090 on suuressa otannossa nopein, 6900XT jää sille 1-2%, 3080 on 6900XT:tä perässä noin 8-9% ja 6800XT taas jää 3080:lle 1-2%. Tämä siis vertailtaessa täsmälleen vastaavilla alustan ominaisuuksilla. Mun mielestä en ole tässä arviossa kohtuuton, ja pidän AMD:n suoritusta niin hyvänä, että 6800XT on vahvasti harkinnassa.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 069
Ja hirmu kiva juttu että on. Kun katsoo taas, minkälaisen kalabaliikin tästä puhuminen saa aikaan, niin voisi luulla että olen syyttänyt AMD:tä huijaamisesta tai vähintään valehtelusta. Mutta kun en ole. SAM on ihan kiinnostava ja fiksun tuntuinen ominaisuus. Mutta se on, kuten tämäkin lista osoittaa, kaukana NÄYTÖNOHJAIMEN ominaisuudesta.

Te muut: menkää nyt itteenne. Jos teidän maailma kaatuu siitä, että joku kehtaa sanoa vertailun SAM päällä olevan perusteeton näytönohjaimia vertaillessa, niin voi miettiä että onko oma identiteetti ehkä vähän liikaa ripustettu AMD:hen. Jos jollakin on mun suuntaan esitettäväksi syytöksiä, niin syyttäkää edes jostakin mitä mä olen oikeasti sanonut. Kuten vaikka siitä, että mun olemassa olevien tietojen perusteella tehty arvio Navi 21- ja Ampere-näyttisten hierarkiasta menee näin: 3090 on suuressa otannossa nopein, 6900XT jää sille 1-2%, 3080 on 6900XT:tä perässä noin 8-9% ja 6800XT taas jää 3080:lle 1-2%. Tämä siis vertailtaessa täsmälleen vastaavilla alustan ominaisuuksilla. Mun mielestä en ole tässä arviossa kohtuuton, ja pidän AMD:n suoritusta niin hyvänä, että 6800XT on vahvasti harkinnassa.
Se on tasan yhtä paljon tai yhtä vähän näytönohjaimen ominaisuus kuin pcie 4.0. Se ei toimi ilman että näytönohjain tukee sitä. Mutta se ei toimi myöskään ilman alustatukea. PCIE4 kuuluu olla aina päällä jos se menee päälle.
SAM kuuluu olla aina päällä jos se menee päälle.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 458
Kyseessä on PCI Expressin ominaisuuden "Resizable BAR" käyttöönotosta, joka vaatii tuen:
- Prosessorin PCI Express-toteutuksessa
- Näytönohjaimen PCI Express-toteutuksessa
- BIOSissa
- Käyttöjärjestelmässä
- Windowsin tapauksessa Windowsin WDDM-rajapinnassa
- Näyttöajurissa

Nyt ainakin AMD:llä on tuo tuki koko pinossa ajureita myöten.
Vanha featurehan tuo on. Se linux devaaja veikkaili, että windowsin wddm:n vaatimukset voi olla tiukemmat tuon uudelleenmäppäyksen osalta, joten se nykyinen bios asetus ei välttämättä riitä. Eli siitä ehkä se 500-sarjan rajoitus. Tai sitten se on vain keinotekoinen myyntiboosti uusille emoille & prosuille.

Ehkä tuota ei oltu ennen nähty niin tarpeelliseksi windows puolella, mutta kun 6000 sarja toi ison cachen, niin ajurin muistinhallinta kävi huomattavasti tärkeämmäksi. Ilman tuotahan cpu voi käsitellä gpu:n muistia suoraan vain ensimmäisen 256Mb osalta. Ilman tuota aika moni muistinkirjoitus taitaisi osua cacheen ja se taas heikentäisi cachen hyötysuhdetta, kun siellä onkin jotain muuta, kuin sitä "kuuminta" dataa.
 
Liittynyt
07.01.2020
Viestejä
1 314
En tiedä oliko jo täällä tuon SAM, DLSS, PCIe väännön seassa.

Tuolla jonkinlaista vertailua RT suorituskyvystä, pohjana Procedural Geometry sample application from Microsoft’s DXR SDK .
(Teksti ja taulukko eivät ole ihan samaa mieltä kaikista lukemista)

Ja päivän tuoreempi video, jolla kerrotaan vertailun kortin olevan 6800XT


Yhteenvetona tuossa vertailussa 6800XT on 3070 tasolla ja 3080 yli 30% nopeampi.

EDIT: 6800XT mittaus suoritettu 17.8.20
Lisäajatus Coreteksiltä, AMD saattaa hyödyntää platform ajattelussaan prosessorin ytimiä antamaan lisäsuorituskykyä RT:ssä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 073
Tuolla jonkinlaista vertailua RT suorituskyvystä, pohjana Procedural Geometry sample application from Microsoft’s DXR SDK .
Tuo DXR testi on erittäin yksinkertainen eikä välttämättä kuvasta varsinaista pelisuorituskykyä kovinkaan tarkasti.

Harmi ettei RT-pelitestejä nähty. Ehkäpä testaajilla ei ollut aikaa. :think:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 941
En tiedä oliko jo täällä tuon SAM, DLSS, PCIe väännön seassa.

Tuolla jonkinlaista vertailua RT suorituskyvystä, pohjana Procedural Geometry sample application from Microsoft’s DXR SDK .
(Teksti ja taulukko eivät ole ihan samaa mieltä kaikista lukemista)

Ja päivän tuoreempi video, jolla kerrotaan vertailun kortin olevan 6800XT


Yhteenvetona tuossa vertailussa 6800XT on 3070 tasolla ja 3080 yli 30% nopeampi.
Joo mielenkiinnolla nähdään, että millaisia tehoja ne AMD konsoleille tehdyt pelit vaativat säteenseurannalta.

Olettaisin efektien olevan hyvin maltillisia eikä kimallusloistetta kuten nVidian tekkidemoissa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 458
Te muut: menkää nyt itteenne. Jos teidän maailma kaatuu siitä, että joku kehtaa sanoa vertailun SAM päällä olevan perusteeton näytönohjaimia vertaillessa, niin voi miettiä että onko oma identiteetti ehkä vähän liikaa ripustettu AMD:hen.
Tuo on vähän kiikun kaakun. Featuren pitäisi tosiaan olla wanha pci-e speksi, joka taisi olla jo 3v sitten linux puolella. WDDM:stä olin väärässä, se ei vaatinut uusinta uutta (jossa tuli mm. hw assisted gpu scheduling), vaan WDDM 2:n, joka on myös useamman vuoden vanha (2017). Se ettei sitä oltu lisätty windows puolelle kertoi kai siitä, että se oli "liikaa vaivaa suhteessa hyötyyn" - tason optimointi. Ei AMD tai Nvidia jätä noiden slidejen mukaista 2-11% teholisää käyttämättä.

Kunnes tuli tuo iso cache, jonka myötä näytönohjaimen suora muistinhallinta taisi kerralla muuttua todella hyväksi ajatukseksi. Periaattessahan gpu:t pitäisi testata tykimmällä prosulla mitä on saatavissa, jotta se ei olisi pullonkaulana ja parhaalla väylällä myös, jos se on saatavilla.

Mieluusti luen kyllä testit tuo feature päällä/pois ja myös intelin prosulla pcie3 väylällä, mutta olisin sitä mieltä, että testeissä sen olisi oltava oletuksena päällä. Se kerran on standardin toteuttava ominaisuus, joka tulee sitten jokaiseen peliin ja hyötysoftaan, eikä se muuta kuvanlaatua tai laskennan lopputulosta. Jos oma prossu/emolevy ei tue sitä, niin sen näkisin samoin kuin rauta-arvostelujen, joissa vedetään jollain 5.3Ghz intelillä. Your mileage may vary, kun oma yksilö on vanhempaa mallia, tai kellottuu "vain" sen 5ghz, mutta testi on parasta mitä kortista lähtee.
 
Liittynyt
23.01.2018
Viestejä
432
Tuo on vähän kiikun kaakun. Featuren pitäisi tosiaan olla wanha pci-e speksi, joka taisi olla jo 3v sitten linux puolella.
"Resizable BAR Capability" on tullut näemmä PCI Express-speksiin 2008 ja jotain laajennuksia siihen on tullut ulos 2016. AMD on tukenut tuota ensimmäisen kerran joskus 2012. Ominaisuuden enablointi vaatii BIOSissa asetusmuutoksen - ominaisuus löytyy nimellä "Above 4g encoding", ">4GB MMIO" tai jotain vastaavaa.

Se, että tätä ei ole oletuksena pistetty päälle näkyy olevan jäänne 32-bittisestä maailmasta, jossa näytönohjaimen muisti ei yksinkertaisesti mahtunut 4 GB:n muistiavaruuteen ongelmitta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
348
Aika paljon keskustelua tuntuu nämä AMD:n markkinointi suorituskykygraafit herättävän. Jos tuo SAM on ihan Windowsin ominaisuus niin varmaan Nvidia voi sen myös ajuritasolla ottaa käyttöön? Tässä mielessä nuo graafit voivat olla harhaan johtavia jos Nvidia pystyy ottamaan ominaisuuden myös käyttöön omilla korteillaan tulee tilanne tasoittumaan. Itseäni kuitenkin kiinnostaa nämä graafit koska omistan jo 500 sarjan AM4 emon ja päivitän 5900X:ään. PC ympäristö on kuitenkin raudan osalta niin laidasta laitaan että tulokset heittelee paljonkin eri kokoonpanoilla. Tämän takia pitää aina katsoa useat eri testit läpi jotta saa kokonaiskuvan korttien suorituskyvystä. Nämä AMD testit ovat vain yksi muiden joukossa. SAM on kuitenkin ilmaista suorituskykyä AMD alustalla ja varmastikkin on tarkoin harkittu ominaisuus markkinointi mielessä. Tämä johtaa tietenkin tilanteeseen että pitää ajaa samat testit myös Intelin alustalla joka ei ominaisuutta ainakaan vielä tue, mutta tätä varten on ne lukemattomat tech saitit jotka niitä tekevät.

Jos nuo graafit nyt vastaavat lähelle totuutta on kyllä tiukkaa settiä tulossa AMD:ltä. 1080p tulokset voivat olla Nvdialle aika suolaista nieltävää. 3060Ti elämä ei tule olemaan helppoa noilla pienemmillä resoluutiolla vs 6700 sarjan kortit jos niissä on sama infinity cache mitä 6800 ja 6900 kortit. 6700XT kovilla kelloilla syöttää varmaan 1080p resolla sellaista kyysoppaa että oksat pois.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 439
Vanha featurehan tuo on. Se linux devaaja veikkaili, että windowsin wddm:n vaatimukset voi olla tiukemmat tuon uudelleenmäppäyksen osalta, joten se nykyinen bios asetus ei välttämättä riitä. Eli siitä ehkä se 500-sarjan rajoitus. Tai sitten se on vain keinotekoinen myyntiboosti uusille emoille & prosuille.

Ehkä tuota ei oltu ennen nähty niin tarpeelliseksi windows puolella, mutta kun 6000 sarja toi ison cachen, niin ajurin muistinhallinta kävi huomattavasti tärkeämmäksi. Ilman tuotahan cpu voi käsitellä gpu:n muistia suoraan vain ensimmäisen 256Mb osalta. Ilman tuota aika moni muistinkirjoitus taitaisi osua cacheen ja se taas heikentäisi cachen hyötysuhdetta, kun siellä onkin jotain muuta, kuin sitä "kuuminta" dataa.
Oletan toimivan myös sTRX40 -alustalla, kunhan BIOS päivitetään. Kokoonpanossa kun on muistia ja ytimiä avittamaan tulevaa näytönohjainta.
 
Liittynyt
28.09.2019
Viestejä
898
tuntuisi ainakin nuo asus ls aio ratkaisu jäähy ja mahd. msi ja red devil liquid cooled versio boostaavan sinne hirmuisiin kelloihin?
mutua toki vielä.
Kyllä ainakin itsellä nimenomaan 6900xt varmisti sen, että 3080 tippui pois vaihtoehdoista. Ja kummankin leirin kaikki mallit huomioiden tuo 6900xt on ainut järkivalinta itselleni.
3090 on ihan omissa naurettavuuksissaan, mutta vain vähän 3080 hintaan lisää ja saakin 3080 tasoisen kortin. Ja etenkin se, että 3080:ssa muistia vain on liian vähän.

Esim 3090:lla MSFS käyttää tän päivän pätsin jälkeen jo yli 11 gigaa vramia.
Taitaa mennä niin että 6900XT saattaa olla nopein 1440p kortti ja 3090 nopein 4k kortti.

Ainakin noissa peleissä taitaa 6800XT olla 1440p resolla hyvin lähelle tasoissa 3090 kanssa...
pieksee 3080 kun laittaa powerlimitin tappiin 1440p.
 
Liittynyt
05.03.2018
Viestejä
1 394
Harmi ettei RT-pelitestejä nähty. Ehkäpä testaajilla ei ollut aikaa. :think:
Tai markkinointiosasto leikkasi vahingossa yhden sliden pois kun näytti rumalta.

No, ensi viikolla tulee yksi testi lisää millä voi nimenomaan verrata tuota RT-tehoa erikseen (peleissä ja Port Royalissa kun itse säteenseuranta on aika pieni osa kokonaiskuormasta) :whistling:
 

TunTuri

oh4etc
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 215
Kuten vaikka siitä, että mun olemassa olevien tietojen perusteella tehty arvio Navi 21- ja Ampere-näyttisten hierarkiasta menee näin: 3090 on suuressa otannossa nopein, 6900XT jää sille 1-2%, 3080 on 6900XT:tä perässä noin 8-9% ja 6800XT taas jää 3080:lle 1-2%. Tämä siis vertailtaessa täsmälleen vastaavilla alustan ominaisuuksilla. Mun mielestä en ole tässä arviossa kohtuuton, ja pidän AMD:n suoritusta niin hyvänä, että 6800XT on vahvasti harkinnassa.
Tämmönen ennakko-ounastelu on itsellänikin, ja tuo 1-2% ero on niin mitätön, että omaan seuraavaan koneeseen (joka tulenee olemaan ensi keväänä oleva jokin riittävän hyvä pelikäyttöön oleva 8-12 ytiminen) tulenee olemaan näytönohjainkin parivaljakosta 6800XT/3080, ja ihan mahdollisesti puhtaasti sen pohjalta, mitä kaupan hyllystä löytyy ja mihin hintaan.

...toki sitten jos 6800XT hyötyy esim ryysenikokoonpanosta selkeästi ja valintani tulee ryysenin suuntaan, niin silloin sillä on painoarvoa.
 
Liittynyt
31.08.2019
Viestejä
2 049
Vastatkaa tyhmälle: toimiiko tuo SAM-ominaisuus myös muiden, kuin uusien Ryzen 5xxx prosessorien kanssa?

Jos ominaisuus toimii kaikilla prosessoreilla, sen tulisi olla testeissä päällä. Mikäli toimii vain Zen 3 prossuilla, niin testeissä pois. Ei ole vaikea asia.

En nyt jaksa kaikkea tuota väittelyä lukea.
 
Liittynyt
28.09.2019
Viestejä
898
Ja hirmu kiva juttu että on. Kun katsoo taas, minkälaisen kalabaliikin tästä puhuminen saa aikaan, niin voisi luulla että olen syyttänyt AMD:tä huijaamisesta tai vähintään valehtelusta. Mutta kun en ole. SAM on ihan kiinnostava ja fiksun tuntuinen ominaisuus. Mutta se on, kuten tämäkin lista osoittaa, kaukana NÄYTÖNOHJAIMEN ominaisuudesta.

Te muut: menkää nyt itteenne. Jos teidän maailma kaatuu siitä, että joku kehtaa sanoa vertailun SAM päällä olevan perusteeton näytönohjaimia vertaillessa, niin voi miettiä että onko oma identiteetti ehkä vähän liikaa ripustettu AMD:hen. Jos jollakin on mun suuntaan esitettäväksi syytöksiä, niin syyttäkää edes jostakin mitä mä olen oikeasti sanonut. Kuten vaikka siitä, että mun olemassa olevien tietojen perusteella tehty arvio Navi 21- ja Ampere-näyttisten hierarkiasta menee näin: 3090 on suuressa otannossa nopein, 6900XT jää sille 1-2%, 3080 on 6900XT:tä perässä noin 8-9% ja 6800XT taas jää 3080:lle 1-2%. Tämä siis vertailtaessa täsmälleen vastaavilla alustan ominaisuuksilla. Mun mielestä en ole tässä arviossa kohtuuton, ja pidän AMD:n suoritusta niin hyvänä, että 6800XT on vahvasti harkinnassa.
6800xt matalilla kelloilla ...tarkennus. vs 3080 kellot 2200mhz.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 069
Vastatkaa tyhmälle: toimiiko tuo SAM-ominaisuus myös muiden, kuin uusien Ryzen 5xxx prosessorien kanssa?

Jos ominaisuus toimii kaikilla prosessoreilla, sen tulisi olla testeissä päällä. Mikäli toimii vain Zen 3 prossuilla, niin testeissä pois. Ei ole vaikea asia.

En nyt jaksa kaikkea tuota väittelyä lukea.
Ei toimi kaikilla cpuilla koska intellillä ei ole mitään tukea tälle. Intel ei tue myöskään pcie4, joten ei toimi. Pitääkö amd:llä ottaa pcie4 pois?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 458
Kuten vaikka siitä, että mun olemassa olevien tietojen perusteella tehty arvio Navi 21- ja Ampere-näyttisten hierarkiasta menee näin: 3090 on suuressa otannossa nopein, 6900XT jää sille 1-2%, 3080 on 6900XT:tä perässä noin 8-9% ja 6800XT taas jää 3080:lle 1-2%. Tämä siis vertailtaessa täsmälleen vastaavilla alustan ominaisuuksilla. Mun mielestä en ole tässä arviossa kohtuuton, ja pidän AMD:n suoritusta niin hyvänä, että 6800XT on vahvasti harkinnassa.
Noin se melko todennäköisesti menee, riippuen testipelisetistä: Enemmän DX11 kallellaan, niin Nvidia on sen muutaman prosentin edellä, enemmän vulcan/dx12 kallellaan, niin AMD menee sen 1-2% edelle. Perffislidessä oli aikalailla samoja pelejä, joilla teknosaitit tekee testinsä. AIB ratkaisut on edelleen se musta hevonen. Twitter huhut kertoi 2.4Ghz boosteista.

Kyllähän ne kovempaa kulkee, mutta kuinka paljon? AMD oli luvannut sijoittajille sen 50% perf/W, joten kortit oli puskettu todella lähelle sitä. AIB:it iskee taatusti enemmän watteja kehiin. Jos ei olla ihan volttikäyrän huipulla, niin voidaan saada jopa 10% lisänopeutta. Tietty jos ollaankin jo käyrän huipulla, niin se 50W tuottaakin vain 1-2% lisää tehoa. Sitten jääkin teholisän sijaan vain kovempaa huutavat tuulettimet käteen. Arvosteluja odotellessa.
 
Liittynyt
31.08.2019
Viestejä
2 049
Ei toimi kaikilla cpuilla koska intellillä ei ole mitään tukea tälle. Intel ei tue myöskään pcie4, joten ei toimi. Pitääkö amd:llä ottaa pcie4 pois?
Noniin. Eli luonnollisesti emme voi olettaa jokaisen AMD näytönohjaimen ostajan omistavan myös Zen 3 prosessoria, joten SAM pois päältä testeissä. Ellei testeissä sitten ole erikseen testattu SAM päällä & pois, ja taulukossa on luvut molemmista. Sittenhän tässä ei ole ongelmaa?
 
Liittynyt
28.09.2019
Viestejä
898
Noin se melko todennäköisesti menee, riippuen testipelisetistä: Enemmän DX11 kallellaan, niin Nvidia on sen muutaman prosentin edellä, enemmän vulcan/dx12 kallellaan, niin AMD menee sen 1-2% edelle. Perffislidessä oli aikalailla samoja pelejä, joilla teknosaitit tekee testinsä. AIB ratkaisut on edelleen se musta hevonen. Twitter huhut kertoi 2.4Ghz boosteista.

Kyllähän ne kovempaa kulkee, mutta kuinka paljon? AMD oli luvannut sijoittajille sen 50% perf/W, joten kortit oli puskettu todella lähelle sitä. AIB:it iskee taatusti enemmän watteja kehiin. Jos ei olla ihan volttikäyrän huipulla, niin voidaan saada jopa 10% lisänopeutta. Tietty jos ollaankin jo käyrän huipulla, niin se 50W tuottaakin vain 1-2% lisää tehoa. Sitten jääkin teholisän sijaan vain kovempaa huutavat tuulettimet käteen. Arvosteluja odotellessa.
unelma olisi jos ovat siinä sweetspot tasolla vakiona niin...
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 989
Noniin. Eli luonnollisesti emme voi olettaa jokaisen AMD näytönohjaimen ostajan omistavan myös Zen 3 prosessoria, joten SAM pois päältä testeissä. Ellei testeissä sitten ole erikseen testattu SAM päällä & pois, ja taulukossa on luvut molemmista. Sittenhän tässä ei ole ongelmaa?
Eiköhän nuo sitten ole tech saittien testeissä kaikki mahdolliset combot testattu.

Voisko tuon väännön noista testaamisista jo lopettaa ja palata ketjun aiheeseen?
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
355
Noniin. Eli luonnollisesti emme voi olettaa jokaisen AMD näytönohjaimen ostajan omistavan myös Zen 3 prosessoria, joten SAM pois päältä testeissä. Ellei testeissä sitten ole erikseen testattu SAM päällä & pois, ja taulukossa on luvut molemmista. Sittenhän tässä ei ole ongelmaa?
Luonnollisesti omassa markkinointimateriaalissa AMD haluaa tuoda esiin best case scenaarion, jossa samaan pakettiin kuuluu myös AMD:n uusin rauta prosessorin ja emolevyjen osalta. Olisi AMD:lta todella tyhmää olla markkinoimatta oman alustan tuomia etuja.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 069
Noniin. Eli luonnollisesti emme voi olettaa jokaisen AMD näytönohjaimen ostajan omistavan myös Zen 3 prosessoria, joten SAM pois päältä testeissä. Ellei testeissä sitten ole erikseen testattu SAM päällä & pois, ja taulukossa on luvut molemmista. Sittenhän tässä ei ole ongelmaa?
Ei. Koska logiikka on täysin vajaa. Suorastaan typerä.

Emme voi olettaa jokaisen AMD:n ostajan omistavan zen2 tai zen3. Tai jos niillä on intel niin pcie4 pois ja pcie3 käyttöön.

Emme voi olettaa jokainen AMD:n ostajan omistaa pcie 3 väyläisen emolevyn eli testit pcie2.

Eikun emme voi olettaa että jokainen AMD ostaja omistaa pcie2 emolevyn eli testit pcie1

Emme voi olettaa jokaisen jne.

Alustasta laitetaan kaikki modernit supportit päälle mitä ne tukee mukaanlukien pcie4 amdltä ja tulevalta intelliltä. Mukaanlukien SAM myös.

Raja tulee vastaan siinä että jos AMD tahallaan estää tämän ominaisuuden toimimisen intellillä vaikka he rakentaisivat supportin.
 

Cuthalu

Tukijäsen
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 428
Mun arvio noihin yllä olleisiin indekseihin perustuen: SAM antaa keskimäärin 2% lisää Radeoneille.
AMD sanoi, että hyöty on keskimäärin 4-5 % tällä hetkellä, tulevaisuudessa ehkä enemmänkin. Zen 4 + RDNA 3 saattaisi olla jo oikein kova ja tasapainoinen kombo etenkin synergiaetujen kanssa. :)
Huvittavaa touhua kyllä täällä: AMD keksii jotain uutta (SAM), niin täällä on nyyhky, itku & parku, koska se on jostain syystä täysin epäreilua nVidiaa kohtaan. Elämä on.
Kylläpä sitä nyt draamaillaan, mutta samalla itketään, jos joku edes mainitsee DLSS, koska se on niin epäreilua AMD:ta kohtaan.
Tällä logiikalla Nvidialla täytyy ottaa myös jatkossa DLSS pois päältä testeistä, jos sitä AMD:ltä ei löydy.
Tällä logiikalla toimitaan jo. Suoria vertailuja tehdessä DLSS ei ole kenelläkään päällä, kuten sen ei kuulukaan olla. Sama SAM:n kanssa, kun vertaillaan puhtaasti näytönohjaimia keskenään. Luonnollisesti näitä on tarpeen verrata omissa erillistesteissään, koska kyse on kuitenkin merkittävistä ominaisuuksista.
 
Liittynyt
31.08.2019
Viestejä
2 049
Joo voisi nyt perustaa oman ketjun tuolle SAM väännölle tai mennä prossulankaan vääntämään siitä. Testeihin FPS-luvut tilanteissa missä SAM päällä ja pois niin ketään ei vituta.
 
Liittynyt
23.01.2018
Viestejä
432
Joo voisi nyt perustaa oman ketjun tuolle SAM väännölle tai mennä prossulankaan vääntämään siitä. Testeihin FPS-luvut tilanteissa missä SAM päällä ja pois niin ketään ei vituta.
Tämä keskustelu on muutenkin varsin akateeminen. Käytännössä testaukset tehdään joko Intelin 10900K:lla tai AMD:n 5900X:llä. Mikään muu prosessori ei ole riittävän nopea näille uusille ohjaimille.

Molempien tapauksessa tietysti kaikki alustan tukemat ominaisuudet ovat päällä. Ja 5900X on lähtökohtaisesti se "preferred"-testiprosessori, koska se on tällä hetkellä markkinoiden nopein peliprosessori.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 069
Tällä logiikalla toimitaan jo. Suoria vertailuja tehdessä DLSS ei ole kenelläkään päällä, kuten sen ei kuulukaan olla. Sama SAM:n kanssa, kun vertaillaan puhtaasti näytönohjaimia keskenään. Luonnollisesti näitä on tarpeen verrata omissa erillistesteissään, koska kyse on kuitenkin merkittävistä ominaisuuksista.
Ei muuten toimita tuolla logiikalla. Testeissä ei kytketä alustan ominaisuuksia pois. Sampsa ei testeissä kytkenyt tahallaan alustan ominaisuuksia pois päältä vertailleessan kortteja. PCIe4 oli päällä niissä korteissa jotka sitä tuki.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 697
Kylläpä sitä nyt draamaillaan, mutta samalla itketään, jos joku edes mainitsee DLSS, koska se on niin epäreilua AMD:ta kohtaan.
Jos minuun viittaat, niin minä itken siinä lähinnä sitä, että kuvanlaatu kärsii. Eikä minua voisi vähempää kiinnostaa minkä valmistajan systeemi on kyseessä. DLSS on lähinnä itsepetosta, eikä AMD:n tuleva systeemi ole sen parempi
 
Liittynyt
07.10.2017
Viestejä
1 101
Ei muuten toimita tuolla logiikalla. Testeissä ei kytketä alustan ominaisuuksia pois. Sampsa ei testeissä kytkenyt tahallaan alustan ominaisuuksia pois päältä vertailleessan kortteja. PCIe4 oli päällä niissä korteissa jotka sitä tuki.
Minua kiinnostaisi nähdä se testi josta tää sun kiukuttelus johtuu. Se testi joka antaa täysin väärän kuvan eri korttien teho eroista.
Tuo pcie4 vs pcie3 ei sitä väärää kuvaa anna.
 

gm_

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
315
Pitäiskö siirtyä tätä varten tehtyyn threadiin? Tämä kuulostaa nyt hieman vääränlaiselta RDNA2 spekulaatiolta.

 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 069
Minua kiinnostaisi nähdä se testi josta tää sun kiukuttelus johtuu. Se testi joka antaa täysin väärän kuvan eri korttien teho eroista.
Tuo pcie4 vs pcie3 ei sitä väärää kuvaa anna.
En tiedä yhtään mitä selität. Ei ole mitään testiä missään. Kyse on puhtaasta loogisesta virheestä vastustajien ajattelussa.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 069
Kirjotahan sitten näitä sun ajatuksia vaikka omaan päiväkirjaan. Ei kukaan ymmärrä miksi räyhäät.
Ja kirjoitathan sinä näitä ajatuksia vaikka omaan päiväkirjaan? Kukaan ei ymmärrä miksi itket.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
10 013
@specops ja kumppanit varmaan kohta alkaa vaatimaan että prosessoritesteissäkään ei saa käyttää alustakohtaisia ominaisuuksia. Onhan se väärin jos vaikka käskykantalaajennoksesta tai turbo-ominaisuudesta on hyötyä.

Nyt joku roti tohon sekoiluun.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 598
@specops ja kumppanit varmaan kohta alkaa vaatimaan että prosessoritesteissäkään ei saa käyttää alustakohtaisia ominaisuuksia. Onhan se väärin jos vaikka käskykantalaajennoksesta tai turbo-ominaisuudesta on hyötyä.

Nyt joku roti tohon sekoiluun.
Nyt joku roti mun kytkemiseen johonkin saatanan heinähankolahkoon. Mä olen tasan minä enkä kenenkään kumppani. Ja mä haluan näistä perkeleen Radeoneista mahdollisimman yleispätevää tietoa oman hankintapäätökseni tueksi. Kuinka röyhkeää minulta, tiedän.


Edit: Laajennan tätä vielä hiukan. Kun mä olen tekemässä ostospäätöstä näytönohjaimesta, niin mä haluan tietää mitä mikäkin näytönohjain mulle tuo. Mua EI kiinnosta se, mitä mä saan jos vaihdan näytönohjaimen lisäksi myös prosessorin. Tai prosessorin ja emolevyn. Tai prosessorin, emolevyn ja vaikka muistit.

Jos joku ei tätä suvaitse, niin mun mielestä hän elää maailmassa, joka ei ole fakta- ja kuluttajatietoisuusorientoitunut.
 

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 549
Täältä löytyi hieman spekulaatiota aiheesta. AMD olisi n. 30% jäljessä Nvidiaa.
Aivan uskomattoman hyvä lähde:

Team Red tested an unspecified RX 6000 model with the DXR SDK more than 2 months ago and the performance seems to be a bit higher than the RTX 2080 Ti, but still lagging by 33% when compared to the RTX 3080.

Tuon jälkeen artikkelin lukemisen voikin jo lopettaa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
246 176
Viestejä
4 301 762
Jäsenet
71 797
Uusin jäsen
Cale77

Hinta.fi

Ylös Bottom