1. Unohda se 1usmus dram calculator (ja muutkin vastaavat). Se ei anna kovinkaan hyviä arvoja ainakaan b-die -muisteille.
2. Jos olet syöttänyt muistiasetukset BIOSin kautta, kokeile kellottamista / muistiasetusten syöttämistä Ryzen Masterin kautta (luo oma profiili)-> talleta profiili.
- Itselläni ei BIOS -asetuksilla suostunut käynnistymään XMP-asetuksilla eikä paljon millään muullakaan SPD:stä poikkeavilla asetuksilla. Ryzen Masterilla saan vaikka mitä säädettyä (tämä toki vaihtelee emolevyittäin / tapauskohtaisesti)
- Itse laitan BIOSista ainostaan dram-jännitteet (1,45V on hyvä perusjännite b-dielle) + muutaman muun asetuksen, joita ei saa Ryzen masterista asetettua. Ilman dram-jännitteeen nostamista BIOSista minulla menevät muistit SPD-asetuksille, jos bootissa ei muistiasetuksia saada toimimaan)
3. Kysele / katsele tuolta b-die -ketjusta ohjeita / esimerkkejä. B-die -muistit saa usein toimimaan / boottaamaan 3600CL14 seuraaavilla asetuksilla:
- DRAM-jännite 1,45V (BIOSsista) edit. kannattaa tallettaa omaan BIOS-profiiliin. Jos bootti epäonnistuu, kannattaa tarkistaa, että dram-jännitteet pysyvät 1,45V:ssa.
- Valitse Ryzen Materista Profile 1 -välilehti
- Valitse Ryzen Materista Presision Boost Overdrive -välilehti
- GearDownEn -> Enabled tai auto (GDM eli Gead Down Mode päällä toimivat vain parilliset muistilatenssit)
- Cmd2T -> 1T tai auto
- Coupled Mode -> ON
- Memory Clock & Fabric Clock ->1800 (minulla 1833, 1867->DDR4 3733 jne.)
- Tärkeät muistilatenssit merkitty punaisella, muut voi jättää autolle, ja toimivien asetusten löydyttyä lähteä kiristelemään niitä tai kokeilemaan muita vaihtoehtoja
-> Save Profile
- Lopuksi Apply & Test -> kone boottaa noilla asetuksilla
- Jos ei toimi niin sitten lisäsäätöä
- Onnea matkaan!
- Alla kuva omasta Ryzen Master -profiilistani, jolla kone / muistit toimivat 24/7 vakaasti kaikenlaisessa rasituksessa (näissä asetuksissa on tehty jo monenlaista hienosäätöä).