AMD Ryzen-sarjan muistit

Sepek

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 165
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 161
Saksalainen verkkokauppa, joka toimittaa vain saksaan. Kyllä sieltä suomeenkin saa, mutta vaatii kikkailua. =postitus saksaan ja sieltä kuljetus suomeen
Itse olen käyttänyt mailboxde.com:ia. "Kikkailu" on vain extra rekisteröityminen tuonne mailboxiin ja sieltä annetun osoitteen lisääminen mindfactoryn tilille. MF:llä on usein ilmaiset postit Saksan sisällä(tarjoustuotteet ja kello 01-07 tilatut) niin ainoastaan edelleenlähetys maksaa. Pelkät muistit tulee jollain 12e:llä Suomeen. Nopeammat ja vakuutuksella varustetut lähetystavat maksaa muutaman euron lisää.
Täältä saan valittua kyllä Suomen toimitus maaksi.
Eivät toimita Saksan ulkopuolelle, tilaussysteemi sanoo sulle että tarviit joko saksalaisen osoitteen tai käyt noutamassa.
 

Sepek

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 165
Saksan kielen taito olisi suotavaa, tai luottaa arpaonneen, kuten minä Ranskasta tilatessa. Onnistui kuitenkin. (Amazon fr)
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
34
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.12.2020
Viestejä
296
Jotain ali-ajoituksia noissa on varmaan eri arvoilla, mutta ainakin säätämällä molemmat samoiksi niin pitäisi toimia. Ehkä voi toimia XMP profiilillakin kun emo arpoo ne arvot, ehkä hitaamman mukaan.
Paras tietenkin olisi että olisi samanlaiset kitit.
Oikeassa olit. XMP:llä postas ekalla. tWRRD, tRDRDDD, tWRWRDD on pykälän hitaammalla kuin 2:lla kammalla. Vois kokeilla ainakin 3600 cl16 vaikka onkin eri kitit. Molemmat kumminkin sampan B-die.
 
Liittynyt
11.03.2020
Viestejä
47
Karvamuhmi katso tämä testi.
Olen luullut single rank ja dual rank erojen olevan suuremmat. Tämä selkeytti omaa näkemystä siitä, mitkä muistit sopivat minulle.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 161
Karvamuhmi katso tämä testi.
Olen luullut single rank ja dual rank erojen olevan suuremmat. Tämä selkeytti omaa näkemystä siitä, mitkä muistit sopivat minulle.
Ei kannata kuvitella että kaikki pelit ovat samanlaisia kuin doom, RB6, valorant ja csgo. Tuohon valikoitu(vahingossa?) just sellaisia pelejä jotka ei välitä pätkän vertaa muisteista. Vähän eri tulos tulisi jos pelivalikoima koostuisi pelkästään moderneista hyvin säikeistyvistä prosessoriraskaista peleistä. Mitä enemmän peli käyttää säikeitä sen vähemmän välimuistia riittää per säie ja sitä enemmän tarvitsee asioida muistin puolella. Silloin rankeista ja muistiajoituksista alkaa olla selkeää hyötyä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
834
Itseä kiinnostaa erityisesti SR vs DR ja yleisestikin muistien vaikutus modernien emulaattoreiden kanssa, jotka skaalaavat joissain tapauksissa aina 8 ytimeen asti (RCPS3). Löytämäni testit on tehty jollain mopoilla 2400/3000 muisteilla vajaavaisella otannalla. Ottavat pääsääntöisesti enemmän prossuista irti kuin tavalliset pelit.

Pyrin itse tekemään ainakin jonkin sortin testejä jahka tulee toinen kitti (Kingston 16GB (2 x 8GB) HyperX Fury, DDR4 3200MHz, CL16, 1.35V, musta - 99,90€) hankittua, mutta tämän pläänin toteutumiselle ei ole vielä mitään aikataulua.
 
Viimeksi muokattu:

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 365
Itseä kiinnostaa erityisesti SR vs DR ja yleisestikin muistien vaikutus modernien emulaattoreiden kanssa, jotka skaalaavat joissain tapauksissa aina 8 ytimeen asti (RCPS3). Löytämäni testit on tehty jollain mopoilla 2400/3000 muisteilla vajaavaisella otannalla. Ottavat pääsääntöisesti enemmän prossuista irti kuin tavalliset pelit.

Pyrin itse tekemään ainakin jonkin sortin testejä jahka tulee toinen kitti (Kingston 16GB (2 x 8GB) HyperX Fury, DDR4 3200MHz, CL16, 1.35V, musta - 99,90€) hankittua, mutta tämän pläänin toteutumiselle ei ole vielä mitään aikataulua.
Täällä on hyvä testi (ranskaksi), mutta eiköhän graafeista asia selkene ummikollekin.
Aika laaja skaala erittäin nopeita muisteja.
1626377576255.png

Mukana on vain yksi dual rank -kitti (4000 cl16), mutta useimmissa testeissä se pieksee nopeammat ja pienilatenssisemmat single rank-muistit aika selvästi (alla olevassa kuvassa ylin kitti).
1626377779737.png
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
834
Täällä on hyvä testi (ranskaksi), mutta eiköhän graafeista asia selkene ummikollekin.
Aika laaja skaala erittäin nopeita muisteja.
Joo, mutta nämä on synteettisiä testejä. Emulaattorit ovat vahvasti WIP-softaa ja pullonkaulat poikkeavat muista softista. Esimerkkinä tilanne, jossa emulaattorin (Ryujinx) grafiikkapipeline hakkaa 100% kauan ennen kuin CPU saati GPU ovat tapissa. Jos kellojen nosto ei tuo lisää fps, tuoko nopeampi muisti?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
34

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 791
Jees kiitos olen katsonut kyseisen videon. Lähinnä enään pähkäillyt kumpi olisi parempi binninen tai onko nuissa mitään järjellistä eroa kuinka hyvin saa kulkemaan.

G.Skill Ripjaws V | Varastossa | Edullinen
G.Skill RipjawsV 32GB (2-KIT) DDR4 3600MHz CL14 Black
Koska hintaero on noin pieni, suosittelen ryzeneille tuota jälkimmäistä 3600 cl14 muisteja. Vähemmän säätämistä koska if ei välttämättä veny 2000 mhz taajudelle, mutta 1800 mhz pitäisi mennä heittämällä.

Edit. poistettu ketjuun kuulumattomat arvailut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Jees kiitos olen katsonut kyseisen videon. Lähinnä enään pähkäillyt kumpi olisi parempi binninen tai onko nuissa mitään järjellistä eroa kuinka hyvin saa kulkemaan.

G.Skill Ripjaws V | Varastossa | Edullinen
G.Skill RipjawsV 32GB (2-KIT) DDR4 3600MHz CL14 Black
Onhan toi 3600 cl14 kitti selkeesti parempaa binniä. Eli noista vaihtoehdoista itse ostaisin tuon jos olisi tarvetta nopealle b-die kitille ryzen alustalle ja kun ne 3600 cl16 b-die kititkin ovat about samoissa hinnoissa
Edit. 3600 cl14 =~7,78ns, 4000 cl17 =8,5ns.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.12.2020
Viestejä
296
Ekat viritykset AMD:llä ikinä. Muisteina kaksi eri 2x8GB G.Skillin kittiä eli 4x8GB. XMP 3200 CL14-14-14-34 binnatut samsung b-die.
Prime95 iso FFT 2 tuntia ja y-cruncher läpi TurriMarkku taustalla vakaus tsekattu. AIDA64 latenssi / kirjoitus / luku: 57ns / 57162 / 57113
muistikellot.png

dramcalc.png
Hyppiikö teidän silmille jotain pieleen mennyttä tai kohtuullista kirimistä näissä? VDDG CCD & IOD on 1.05V ja VDDP 0.95V. Ei näy jostain syystä zentimingilla. Pari kysymystä heräsi:
1. Onko Command Ratella vaikutusta suorituskykyyn? DRAM Calculator ehdotti 1T, mutta sillä tuli bluescreen.
2. Mitä asetuksia kannattaa lähteä säätämään, jos haluaa postata IF 1900? Löysemmät ajotukset tietenkin, mutta niitten lisäks mitä muuta.
3. Voiko noihin DRAM Calculatorin ProcODT ja Rtt suosituksiin luottaa 5000 sarjalaisilla?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
674
Ekat viritykset AMD:llä ikinä. Muisteina kaksi eri 2x8GB G.Skillin kittiä eli 4x8GB. XMP 3200 CL14-14-14-34 binnatut samsung b-die.
Prime95 iso FFT 2 tuntia ja y-cruncher läpi TurriMarkku taustalla vakaus tsekattu. AIDA64 latenssi / kirjoitus / luku: 57ns / 57162 / 57113


Hyppiikö teidän silmille jotain pieleen mennyttä tai kohtuullista kirimistä näissä? VDDG CCD & IOD on 1.05V ja VDDP 0.95V. Ei näy jostain syystä zentimingilla. Pari kysymystä heräsi:
1. Onko Command Ratella vaikutusta suorituskykyyn? DRAM Calculator ehdotti 1T, mutta sillä tuli bluescreen.
2. Mitä asetuksia kannattaa lähteä säätämään, jos haluaa postata IF 1900? Löysemmät ajotukset tietenkin, mutta niitten lisäks mitä muuta.
3. Voiko noihin DRAM Calculatorin ProcODT ja Rtt suosituksiin luottaa 5000 sarjalaisilla?
1. Laita Gear Down mode päälle niin 1T Command Rate toimii. Vähän hitaampi kuin suoraan 1T mutta paljon vakaampi ja pitäis olla nopeampi kuin 2T
2. Omat b-die Flarex kammat vatii vähintään 1.45V muisteille että 1900Mhz toimii.
3. Taitaa olla enemmän suuntaa antavia?

Minulla myös 4 kampaa käytössä ja näyttää olevan osa asetuksista tiukemmalla.
1626452062997.png
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Ekat viritykset AMD:llä ikinä. Muisteina kaksi eri 2x8GB G.Skillin kittiä eli 4x8GB. XMP 3200 CL14-14-14-34 binnatut samsung b-die.
Prime95 iso FFT 2 tuntia ja y-cruncher läpi TurriMarkku taustalla vakaus tsekattu. AIDA64 latenssi / kirjoitus / luku: 57ns / 57162 / 57113


Hyppiikö teidän silmille jotain pieleen mennyttä tai kohtuullista kirimistä näissä? VDDG CCD & IOD on 1.05V ja VDDP 0.95V. Ei näy jostain syystä zentimingilla. Pari kysymystä heräsi:
1. Onko Command Ratella vaikutusta suorituskykyyn? DRAM Calculator ehdotti 1T, mutta sillä tuli bluescreen.
2. Mitä asetuksia kannattaa lähteä säätämään, jos haluaa postata IF 1900? Löysemmät ajotukset tietenkin, mutta niitten lisäks mitä muuta.
3. Voiko noihin DRAM Calculatorin ProcODT ja Rtt suosituksiin luottaa 5000 sarjalaisilla?
Edellisten neuvojen lisäksi laittaisin tuon vsoc jännitteen alaspäin vai onko se tarkoituksella 1,175V, tai hwinfo näyttää yli 1,2V lukemia joten luulisin että sulla on se auto asetuksella bioksessa. Joku 1,1-1,12V luulisi riittävän.
 

Requiem

For You
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 481
Onhan toi 3600 cl14 kitti selkeesti parempaa binniä. Eli noista vaihtoehdoista itse ostaisin tuon jos olisi tarvetta nopealle b-die kitille ryzen alustalle ja kun ne 3600 cl16 b-die kititkin ovat about samoissa hinnoissa
Edit. 3600 cl14 =~7,78ns, 4000 cl17 =8,5ns.
Tosin 1,45V vs 1,40V.

Hyppiikö teidän silmille jotain pieleen mennyttä tai kohtuullista kirimistä näissä? VDDG CCD & IOD on 1.05V ja VDDP 0.95V. Ei näy jostain syystä zentimingilla. Pari kysymystä heräsi:
1. Onko Command Ratella vaikutusta suorituskykyyn? DRAM Calculator ehdotti 1T, mutta sillä tuli bluescreen.
2. Mitä asetuksia kannattaa lähteä säätämään, jos haluaa postata IF 1900? Löysemmät ajotukset tietenkin, mutta niitten lisäks mitä muuta.
3. Voiko noihin DRAM Calculatorin ProcODT ja Rtt suosituksiin luottaa 5000 sarjalaisilla?
1. 1T olisi paras mutta hankalin saavuttaa. GDM 1T on helpoin mutta yleensä hitain, poikkeuksiakin on, olisiko ollut joku Adoben softa joka tykkäsi??
2. Tuskin tarvitsee ajoituksia löysätä, eivät ole kovin kireät, tCWL laita 16, on turhaan kireämpi. Jos ei suoraan toimi IF 1900 niin jännitettä vähän lisää. Ekana saattaisi tRCDRD ottaa kiinni mutta pitäisin mieluummin 16-16-16 jos mahdollista. Testaa löysillä toimiiko IF 1900, minulla ei toimi millään asetuksilla IF 1885 - 1915.
3. Ei voi.
Laittaisin tRFC 288 ja muut ajoitukset laittaisin kuten @Pörkyle .

Edit: Jännitteistä sen verran että älä nosta enempää kuin on pakko. Minulla IF 1933 toimii parhaiten kun tiputtaa CLDO VDDP ja VDDG CCD 0,85V.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.12.2020
Viestejä
296
Kiitos @Pörkyle @jobbus ja @Requiem hyvistä neuvoista. Mullakin oli joku juttu ettei IF 1900 toimi, mutta IF 1933 toistaiseksi rullaa. 3866 CL16 nyt päällä. Katotaan nyt vakaudet ennen kun alan henkseleitä paukuttaa.

edit: WHEA varotuksia pukkaa
 
Viimeksi muokattu:

Requiem

For You
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 481
Kiitos @Pörkyle @jobbus ja @Requiem hyvistä neuvoista. Mullakin oli joku juttu ettei IF 1900 toimi, mutta IF 1933 toistaiseksi rullaa. 3866 CL16 nyt päällä. Katotaan nyt vakaudet ennen kun alan henkseleitä paukuttaa.

edit: WHEA varotuksia pukkaa
SOC, IOD, CCD ja VDDP -jännitteillä voit saada whea-virheet kuriin. Itse tein niin että säädin näitä jännitteitä yksi kerrallaan ja joka välissä ajoin Aida64 välimuistin ja muistin suoritustestin. Ja merkkasin hwinfon näyttämän virheiden määrän muistiin. Alkuun virheitä tuli noin 100 / testi mutta nyt jännitteet säädettynä yksi tai kaksi virhettä tulee enää tuossa testissä FCLK 1933, normikäytössä ei ollenkaan. Käytän kuitenkin FCLK 3733 koska se on virheetön. Bios-versio tietysti vaikuttaa myös.
Muistit (DDR2, DDR3, DDR4) Kellotukset & kokemukset
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
645
SOC, IOD, CCD ja VDDP -jännitteillä voit saada whea-virheet kuriin. Itse tein niin että säädin näitä jännitteitä yksi kerrallaan ja joka välissä ajoin Aida64 välimuistin ja muistin suoritustestin. Ja merkkasin hwinfon näyttämän virheiden määrän muistiin. Alkuun virheitä tuli noin 100 / testi mutta nyt jännitteet säädettynä yksi tai kaksi virhettä tulee enää tuossa testissä FCLK 1933, normikäytössä ei ollenkaan. Käytän kuitenkin FCLK 3733 koska se on virheetön. Bios-versio tietysti vaikuttaa myös.
Muistit (DDR2, DDR3, DDR4) Kellotukset & kokemukset
PLL voltagen nosto 1.9V tienoille taisi auttaa myös vai oliko se joku toinen Voodoo temppu :asif:
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 791
Mitähän näille kannattais tehä?

Prossu 5800x
Emo Asus strix X570-I

Mikä helpoin tapa ruveta touhuaan. Jossain kohtaa perehdyin enemmänkin asiaan mutta nyt ei oikein ole aikaa/mielenkiintoo opiskella uudelleen.
Helpoimmalla pääset jos ajat niitä xmp latenseilla jännitteillä ja 3600 nopeudella ja asetat infinity fabricin 1800 mhz taajuudelle. Kaikki muu on epävarmaa. Nopeampi if taajuus saattaa toimia mutta tuo 1800 on pommin varma.
 
Liittynyt
11.09.2020
Viestejä
24
Tuli hankittua toinen 2x8gb kitti Kingston 16GB (2 x 8GB) HyperX Fury, DDR4 3200MHz, CL16, 1.35V, musta - 99,90€ edellisen kaveriksi ja nämähän on nyt sitten Hynixiä että Samppaa. Antaa varsin erilaisia safe-arvoja kummallekin. Mistähän tässä kannattaisi lähteä liikkeelle?


Alemmat on melko varmasti C-die joten dram calculatoria ei voi hyödyntää niille. Täältä löytyy kaks eri C-die kittiä eikä kumpikaan edes postaa yli 1.35v jännitteellä vaikka mitä tekisi joten ne rajottaa aika paljon meininkejä.

Edit. olin ihan väärässä nyt eli elä kuuntele minua
 
Viimeksi muokattu:

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 348
Mitä Samsungin piiriä ne tarkalleen ottaen on? Laita screenshotti Thaiphoonista, se kun tuuppaa usein näyttämään piirin väärin.
 
Liittynyt
11.09.2020
Viestejä
24
Nuo kingstonit taitaa näkyä B-dienä thaiphoonissa lähes aina.
C-dien tunnistaa yleensä siitä että timingit ovat tyyliin 16 18 18 kun taas B-diessä nuo arvot ovat kaikki samat 16 16 16.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
281
Tuli hankittua toinen 2x8gb kitti Kingston 16GB (2 x 8GB) HyperX Fury, DDR4 3200MHz, CL16, 1.35V, musta - 99,90€ edellisen kaveriksi ja nämähän on nyt sitten Hynixiä että Samppaa. Antaa varsin erilaisia safe-arvoja kummallekin. Mistähän tässä kannattaisi lähteä liikkeelle?
Taitaa olla sama tilanne kuin itsellä.
ZenTimings_2021-07-23_3600CL18.png

Nuilla omat ainakin toimii vakaasti.


Nuo kingstonit taitaa näkyä B-dienä thaiphoonissa lähes aina.
C-dien tunnistaa yleensä siitä että timingit ovat tyyliin 16 18 18 kun taas B-diessä nuo arvot ovat kaikki samat 16 16 16.
Itsellä kyllä ihan C-dienä näyttää.
Snap842021135153.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.09.2020
Viestejä
24
Taitaa olla sama tilanne kuin itsellä.

Nuilla omat ainakin toimii vakaasti.



Itsellä kyllä ihan C-dienä näyttää.
Snap842021135153.png
Vähän ehkä liiottelua tuo minun lähes aina mutta ihan perus että thaiphoon ei osaa näyttää C-dietä oikein. Kerkesin itse jo innostua että nyt alkaa kellotukset koska omat kitit näkyy B-dienä mutta voi sitä pettymyksen määrää kun tajusin mikä homma hetken kuuklettelun jälkeen kun ei mitenkään saanu konetta postaamaan yli 1.35 dram voltagella.

muistiajotukset.png

Näillä ajoituksilla nyt pari päivää pyörinyt vakaana mutta pitää vielä koittaa saanko 3600MT/s toimimaan viikonloppuna.
 

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 348
@Mete Sampan D-die on hyvä piiri, ja aika harvinainen myös. Vastaa kuluiltaan esim. Micronin Rev.E:tä jos buildzoidiin on uskominen.

Mä suosittelisin sitä et meet alussa vaikka näillä asetuksilla:

1.
Lataa ennen tätä leikkimistä kaikki oleelliset testisoftat. itse suosittelen seuraavia:

Testmem5+conffit, muistien rasittaja: Memory Testing with TestMem5 TM5 with custom configs
y-cruncher, muistinohjaimen ja FCLK:n rasittaja: y-cruncher - A Multi-Threaded Pi Program
prime95, muistinohjaimen ja FCLK:n rasittaja sekin: GIMPS - Free Prime95 software downloads - PrimeNet

Jotkut laittaa vielä esim. unigine heavenin taustalle pyörimään looppia samalla kun rasittavat muistejaan. Tällä simuloidaan näyttiksen virrankulutusta peleissä, ja muistit kuumenevat entisestään.

2.
Buuttaa eka XMP päälle ja vDIMM = 1450mV. Jos kone ei buuttaa, sulla on Samsungin C-die:ta ja thaiphoon näyttää väärin. Saat lopettaa tän viestin lukemisen tähän. Jos kone buuttaa, mene takas biosiin ja laita seuraavat asetukset:

3.
VDIMM = 1400mV
SOC = 1100mV
DDG(molemmat) = 950mV
VDDP = 900mV

tCL = 18
tRCDRD = 22
tRCDRW = 22
tRAS = 42
tRC = 74

nää on tarkoituksella löysäksi laitetut failsafe ajoitukset joiden pitäisi toimia 3200-3600MHz ellei sulle on myyty sutta ja sekundaa.

Laita noi ajoitukset, ja nosta sen jälkeen muistien kellotaajuutta pykälä kerrallaan kunnes kone ei lähde enää käyntiin. Sitten kun oot löytäny maksimikellotaajuuden joilla sun muistit toimii, lähdetään kiristämään niitä ajoituksia kunnolla. Jatkan tätä viestiä sit kun oot päässyt tähän kohtaan asti
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Tuli hankittua toinen 2x8gb kitti Kingston 16GB (2 x 8GB) HyperX Fury, DDR4 3200MHz, CL16, 1.35V, musta - 99,90€ edellisen kaveriksi ja nämähän on nyt sitten Hynixiä että Samppaa. Antaa varsin erilaisia safe-arvoja kummallekin. Mistähän tässä kannattaisi lähteä liikkeelle?


Itse tekisin tuossa tilanteessa sen että palauttaisin kauppaan tuon uuden kitin ja myisin vanhemman pois. Ja sitten ostaisin uuden 2x16GB 3600 cl16 kitin tilalle.

Edit. Kun alkaa sekoittamaan hynixin ja samsungin kittiä kiinni koneeseen niin saa myös päänsä sekaisin tulevasta säädöstä ;)
Itse en laittaisi kahden eri valmistajan kittejä samaan aikaan koneeseen kiinni koska mitään muuta siitä ei seuraa kuin problems, ainakin jos alkaa kellottamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
834
@knz0 1.450v boottasi ja 3333mhz oli viimeiset vakaat. 11 tuntia FFTtä y-cruncherissa oli vakaa.

Olen vähän 50/50 palautuksen suhteen, haluan nyt ainakin ensin nähdä millaisia tuloksia tulee ja ilmeneekö niitä ongelmia.
 

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 348
@Mete, joo, no ei tuossa 3333MHz oo hirveästi juhlimista :confused2:. Ota niistä 3333MHz seteistä vielä Zentiming screenshotti ja pistä tänne jos vaikka emo on arpomassa jotain kummallisuuksi

Komppaan tässä kyllä @jobbus :ta, et kahden eri piirin kellottaminen on usein aika työmaata ja helpommaksi tää menis jos palautat tuon uuden kitin, ostat uuden 2x16GB kitin tilalle ja pistät vanhan 2x8GB setin eteenpäin tai vaikka myyntiin.

Voi olla että noi on sen verran tiukaksi binnattua tavaraa ettei kellotusvaraa juuri ole. Ainakin Corsairit on siitä tunnettuja, ja Kingstonit ainakin on aika harvinaisia kellottajien keskuudessa, joten voi olla että sama koskee heidän kittejä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
834
@Mete, joo, no ei tuossa 3333MHz oo hirveästi juhlimista :confused2:. Ota niistä 3333MHz seteistä vielä Zentiming screenshotti ja pistä tänne jos vaikka emo on arpomassa jotain kummallisuuksi

Komppaan tässä kyllä @jobbus :ta, et kahden eri piirin kellottaminen on usein aika työmaata ja helpommaksi tää menis jos palautat tuon uuden kitin, ostat uuden 2x16GB kitin tilalle ja pistät vanhan 2x8GB setin eteenpäin tai vaikka myyntiin.

Voi olla että noi on sen verran tiukaksi binnattua tavaraa ettei kellotusvaraa juuri ole. Ainakin Corsairit on siitä tunnettuja, ja Kingstonit ainakin on aika harvinaisia kellottajien keskuudessa, joten voi olla että sama koskee heidän kittejä.


Tarkoitushan tällä päivityksellä ei ollut alunperin lähteä niinkään kellottelupuuhiin, vaan saada budjetilla 32gb kasaan ja 4 kamman kautta rankit kuntoon, minulla kun on käytännön käyttökohteita joiden pitäisi teoreettisesti ainakin hyötyä siitä (emulaattorit) vrt ei niinkään todellisuutta vastaavat pelitestit joiden 5% hyödyt katoavat heti kun laitetaan realistiset asetukset päälle. Samoin saada mielenrauha että nyt oma alusta on ns "valmis" eikä siihen tarvitse päivittää mitään ainakaan vuoteen. Tuolla alkuperäisellä Hynixin kitillä olin heittänyt safe-arvot suoraan sisään ja antanut olla ja olin tyytyväinen sen kanssa.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 230
Suunnitteilla kone, johon tulossa Asus TUF Gaming B450m PRO S ja Ryzen 1200 AF. Matala budjetti ja menin ostamaan tämän 8 GB muistin (2 X 4 GB).


Jälkikäteen huomasin että muistia ei löydy Corsairin sivulta, jossa listataan Ryzenin ykkössarjan kanssa sopivat muistit. Corsairin tuesta vastasivat että muisti on optimoitu vain Intel-alustoille ja että voisi tulla epästabiili systeemi.


Mitä raati sanoo täällä? Onkohan tuo tuen vastaus vain (heidän kannaltaan) varmuuden maksimointia vai onko oikeasti ongelmia odotettavissa? Ja jos nyt lähden vaihtamaan muistia, onko tuo em. sivu ollenkaan oikea paikka, vai pitäisikö katsoa 2000-sarjan kohdalta? Tuohan on 12 nm Zen+ siru eli ei sama kuin alkuperäinen 1200. AMD:n sivustosta en löytänyt ko. prosesorille omaa tukisivua.

Vielä semmoinen kysymys että jos koneen pääasiallinen tarkoitus on pyörittää vanhoja pelejä Win7:ssa, olisiko muistin määrän nostamisella 16 GB:Iin merkittävää hyötyä? Turhia menoja ei tarvittaisi.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 800
Suunnitteilla kone, johon tulossa Asus TUF Gaming B450m PRO S ja Ryzen 1200 AF. Matala budjetti ja menin ostamaan tämän 8 GB muistin (2 X 4 GB).


Jälkikäteen huomasin että muistia ei löydy Corsairin sivulta, jossa listataan Ryzenin ykkössarjan kanssa sopivat muistit. Corsairin tuesta vastasivat että muisti on optimoitu vain Intel-alustoille ja että voisi tulla epästabiili systeemi.


Mitä raati sanoo täällä? Onkohan tuo tuen vastaus vain (heidän kannaltaan) varmuuden maksimointia vai onko oikeasti ongelmia odotettavissa? Ja jos nyt lähden vaihtamaan muistia, onko tuo em. sivu ollenkaan oikea paikka, vai pitäisikö katsoa 2000-sarjan kohdalta? Tuohan on 12 nm Zen+ siru eli ei sama kuin alkuperäinen 1200. AMD:n sivustosta en löytänyt ko. prosesorille omaa tukisivua.

Vielä semmoinen kysymys että jos koneen pääasiallinen tarkoitus on pyörittää vanhoja pelejä Win7:ssa, olisiko muistin määrän nostamisella 16 GB:Iin merkittävää hyötyä? Turhia menoja ei tarvittaisi.
Tuo prosessori perustuu zen+ arkitehtuuriin, eli ei pitäisi tulla ongelmia, kunhan et lähde ko. muisteja kellottelemaan.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 230
Tuo prosessori perustuu zen+ arkitehtuuriin, eli ei pitäisi tulla ongelmia, kunhan et lähde ko. muisteja kellottelemaan.
Hyvä tietää, mutta tarkoitatko että pitää ajaa 2133 MHz:llä. Se Ryzen kai tukee 2666 MHz:ä ja olen lukenut että Ryzeneillä yleensä pitäisi onnistua tuon muistin oma 3000 MHz. Eli mitä näistä tarkoitat?
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 591
Hyvä tietää, mutta tarkoitatko että pitää ajaa 2133 MHz:llä. Se Ryzen kai tukee 2666 MHz:ä ja olen lukenut että Ryzeneillä yleensä pitäisi onnistua tuon muistin oma 3000 MHz. Eli mitä näistä tarkoitat?
Varmaan tuota muistien omaa 3000MHz. Eli jotkut ovat tottuneet siihen että "kyllä se nyt Intelillä menee 4000+" ja yllättyvät kun AMD:lla ei päästä samaan. Suosittelen että aloitat ensin tuolla 2133, millä näet että muisti tunnistuu ja toimii. Sitten nostat sen omaan 3000 ja jos toimii niin hyvä. Jos ei niin alemmas. Varsinkin ensimmäsen generaation 1000-sarja oli tunnettu siitä että edes siihen toivottuun 3200MHz ei välttämättä päässyt. Varsinkaan heti ilmestyessä ja ensimmäisten bios versioiden aikana.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 230
Varmaan tuota muistien omaa 3000MHz. Eli jotkut ovat tottuneet siihen että "kyllä se nyt Intelillä menee 4000+" ja yllättyvät kun AMD:lla ei päästä samaan. Suosittelen että aloitat ensin tuolla 2133, millä näet että muisti tunnistuu ja toimii. Sitten nostat sen omaan 3000 ja jos toimii niin hyvä. Jos ei niin alemmas. Varsinkin ensimmäsen generaation 1000-sarja oli tunnettu siitä että edes siihen toivottuun 3200MHz ei välttämättä päässyt. Varsinkaan heti ilmestyessä ja ensimmäisten bios versioiden aikana.
Joo ja vielä kun tuon AF:n osalta ei löydy mitään virallisia speksejä. Vähän tyhmä kysymys: mistä tiedän ettei toimi? Siis ei buuttaa tai kaatuilee?
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 949
Joo ja vielä kun tuon AF:n osalta ei löydy mitään virallisia speksejä. Vähän tyhmä kysymys: mistä tiedän ettei toimi? Siis ei buuttaa tai kaatuilee?
Noi AF:t on Zen+ coreilla, joten tuo 3200 pitäisi sillä varmaan vielä mennä. Mutta kokeilemallahan se selviää.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 047
Vähän tyhmä kysymys: mistä tiedän ettei toimi? Siis ei buuttaa tai kaatuilee?
Jos ei toimi ollenkaan niin ei boottaa.
Jos toimii huonosti niin kaatuilee / kerää whea virheitä jotka mahdollisesti pitkässä juoksussa korruptoi windowsin ynnä muuta jännää.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
976
Suosituksia 3700X:n kaveriksi jokin laadukas 2x32Gb tai 4x16Gb (mielellään 3600Mhz) setti? Olen ajellut nyt pari vuotta 2x8Gb 3600Mhz CL14 settiä, joka kelpaisi edelleen muuten, mutta muistin määrä vaan loppuu kesken.
 

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 924
Jos laittaisi samalla 16GB-kitin tilalle 32...
Paitsi jos 2*8 gigan kitti on 3600 ja/tai b-die niin ostaisin itse (olen itse ostanut) 2*8 gigaa samoja lisää. Dual rankki. B-die 2*16 olisi myös dual rank.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 459
Viestejä
4 162 761
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
domppaaaa

Hinta.fi

Ylös Bottom