AMD Ryzen 7 1800X & 1700X (Summit Ridge)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Threadripperin ja CalEpitanin ansiosta kommenttiosion taso lähenee pikkuhiljaa vauva.fi:n tasoa.

Ties vaikka olisi yksi ja samahenkilö.
 
Eikö World of Tanks ole myöskin CPU-painotteinen peli?
Eipä juuri, erittäin kevyt peli itseasiassa. Toki siinämielessä cpu-painotteinen ettei rasita gpu:ta juuri laisinkaan suhteessa prossuun. Jopa CSGO on raskaampi prossun osalta. Yleisesti ottaen kaikki moninpeli fps räiskinnät tuppaa olemaan hyviä pelejä cpu testeihin (poislukien unity pelit).

Toki aina on cpu-painotteisia pelejä ja sitten vain paskasti optimoituja pelejä. ArmA:t on lähinnä jälkimmäisiä.
 
Ryzen -osat tulisi pakettiin mukaan jos konetta olisin nyt päivittämässä. Toistaiseksi mukava seurata tilanteen kehittymistä noin vuoden päähän, seuraavaan päivitykseen.
 
Miettikääs AMD 4c/8t samoilla kellotaajuuksilla vaikkapa nyt sen 3.9Ghz ja se kinnaa suurinpiirtein samoissa lukemissa peleissä noiden muiden kanssa niin maksaako i7 7700k sen 400e vai sen +-200e Amd prossusta?:think:

Ja jos oikeesti tuollasen 4c/8t kiven saa i3 hinnalla niin minun mielestä ei tarvitse miettiä kahta kertaa. Ja tässä en nyt dissaa kumpaakaan firmaa koska molemmilta tulee erittäin hyviä tuotteita niin pelaamisen kuin hyötykäytön kannalta
 
Eikö World of Tanks ole myöskin CPU-painotteinen peli?

Ei mitään käryä.


DayZ oli muistaakseni myös todella suosittu. Paino sanalla oli. Se että muutama jonne pelaa hulluna beta versiota joka ei pyöri millään koneella ei tarkoita että peliä pitäisi erityisesti painottaa prosessoritestissä.

En tiedä miten DayZ liittyy asiaan tai ylipäätänsä mitä ajat takaa tällä.

Varmaan ne, jotka pelaavat rankkoja simuja painottavat enemmän kyseisiä testejä. Tuosta Arma benchmarkista osaa jo suoraan sanoa, että paskaa Rieseni syö myös DCS Worldissa ja Flight Simulator X:ssä verrattuna Intelin kiviin.

Vai haitko tässä takaa, että kun ketään ei kiinnosta Arma niin sitä ei saisi edes koeponnistaa artikkelissa ollenkaan?
 
Kiitoksia. Vähän kuoppaiselta näyttää mutta selkeästi paremmalta kuin Bulldozerien kanssa. Ostoskorissa on edelleen ja pysyy 1800X :) Kuitenkin odotan suorituskyvyn hieman paranevan pelitukien myötä ja jos siellä jotain bugin poikasta vielä on niin sekin korjaantuu toivottavasti.
 
@Sampsa satuitko yhtään katsomaan miten boostit toimi peleissä? Huomattavan paljon tavallista isompia heittoja eri arvostelujen välillä.

Vähän eriasiasta tuli mieleen. Tuolla jo kyseltiin toinen CXX sammutettuna peli testien ajoa.

CXX disabloinnin lisäksi mielenkiintoinen testi jollain kohtuullisesti rinnakkaistuvalla pelillä olisi ajaa 2C/4C testejä esim niin, että task managaerista naputtelee pelin exen pakotetusti esim. Core 0,1 vs Core 0,4 ja Core 0,1,2,3 vs Core 0,1,4,5.. jolloin luonnollisesti toisessa tilanteessa scheduler joutuu pitämään suorituksen joko toisen CXX sisällä tai splittamaan molemmille.

--
Edit.. jaa tuo numerointi ei välttämättä pidäkkään ihan paikkaansa. Ehkä parempi laittaa ääripäistä. 0,1 vs 14,15 .. 0,1,2,3 vs 12,13,14,15 ... Unohtui pohtia tuo SMT mukaan. Noiden luulisi menevän väkisin eri CXX:lle.
--

Eräissä hitusen huonosti toteutetuissa serverisoftissa multisocket alustoilla on etua jos pakottaa binäärin (wintendossa .exe) pyörimään jatkuvasti samalla fyysisellä CPU:lla... ja sitten spawnaa niitä vähintään joka CPU:lle 1:den. Sama voisi CXX:n kanssa antaa eroa tuloksiin.

Context Switchissä tulee ylimääräistä overheadia ja muisti liikenteessä latenssia kun prosessia siirretään sockettien välillä. L3 kakun kohdalla liene tapahtunee sama CXX:n välillä, tosin varmaan paljon miedompana CC:tä tukevan väylän vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:
Miettikääs AMD 4c/8t samoilla kellotaajuuksilla vaikkapa nyt sen 3.9Ghz ja se kinnaa suurinpiirtein samoissa lukemissa peleissä noiden muiden kanssa niin maksaako i7 7700k sen 400e vai sen +-200e Amd prossusta?:think:

Ja jos oikeesti tuollasen 4c/8t kiven saa i3 hinnalla niin minun mielestä ei tarvitse miettiä kahta kertaa. Ja tässä en nyt dissaa kumpaakaan firmaa koska molemmilta tulee erittäin hyviä tuotteita niin pelaamisen kuin hyötykäytön kannalta
Jos tuo aiemmin linkkailtu sepostus näiden 8c/16t mallien huonon pelisuorituskyvyn syystä pitää paikkansa, niin nuo 4c/8t pitäisi suoriutua huomattavasti paremmin peleissä samoilla kellotaajuuksilla. Eli voipi olla että sieltä on vielä se suurin jytky tulossa.
 
Ei mitään käryä.

Paskasti koodattu single thread peli. Pelistä saa hyvin helposti "CPU painotteisen" tuolla tavalla.

En tiedä miten DayZ liittyy asiaan tai ylipäätänsä mitä ajat takaa tällä.

Varmaan ne, jotka pelaavat rankkoja simuja painottavat enemmän kyseisiä testejä. Tuosta Arma benchmarkista osaa jo suoraan sanoa, että paskaa Rieseni syö myös DCS Worldissa ja Flight Simulator X:ssä verrattuna Intelin kiviin.

Vai haitko tässä takaa, että kun ketään ei kiinnosta Arma niin sitä ei saisi edes koeponnistaa artikkelissa ollenkaan?

DayZ on äärimmäisen buginen peli joka oli jostain syystä jonkin aikaa suosittu. Ei taida olla enää eikä kai koskaan valmistu.

Arman tuloksista voi päätellä jotain Ryzenin nopeudesta kahdessa muussa pelissä? Löytyykö muuta perustelua kuin mutua?

Bugisilla peleillä turha testata kun parempiakin on tarjolla.
 
Ryzen on tilattu. Tosin en ole varma miten muistit tulevat toimimaan. Ainoa suht järkevällä toimitusajalla varustettu 32 gigan kitti oli 3333 muistia. Alle tulee ASUSin Crosshair, joten se ehkä hiukan paikkaa tilannetta. Jos sen saa boottaamaan, niin muistikelloja voi aina tiputtaa
 
Threadripperin ja CalEpitanin ansiosta kommentti osion taso lähenee pikku hiljaa vauva.fi:n tasoa.

Ties vaikka olisi yksi ja samahenkilö.


Nii-i ties vaikka olisikin.. Sitäpä sinä et saa koskaan tietää! Tai jos olen myös sinäkin ja vastailen itselleni taas?

Varmaan pääpointtini ehkä on juuri tuo painotus-arvostelu
Täällä ilmiselvästi suurimmalle osalle on tärkeintä nimenomaan pelinopeus. Ikäluokkakin suurella osalla "isi maksaa"

Sellaista jotain maalaisjärkeä kai haen takaa.

Ja joku 2% virhemarginaali pitäisi olla myös, nyt monessa taulukossa Ryzen näyttää ikävän huonolta, sehän on tuolla ihan viimeisenä, paitsi jos on järkeä päässä niin huomaa että se ero on ollut jotain 1-2 prosenttia joka menee virhemarginaaleihin eli ei ole käytännössä minkäänlaista eroa.
 
Tuolla muilla foorumeilla jo:

SMT joissain peleissä rikki. Veikkaavat core parking vikaa. Eli ilman SMT:tä tulee selvästi paremmat tulokset (joissain peleissä)

Toivottavasti on jotain softapuolen ongelmaa, eikä raudassa...
Jos ei ole softapuolen vika niin uskoisin, että AMD saattaisi lähitulevaisuudessa valmistuttaa version prossusta, jossa kyseinen olisi rautapuolella korjattu... Saattaisi kyllä se olla melko kallis ja vaivalloinen operaatio. Mutta jos nyt kumminkin pysytään realistisena niin eiköhän tuo ole täysin softa puolen vika (joko ajurit tai peli).
 
Jos ei ole softapuolen vika niin uskoisin, että AMD saattaisi lähitulevaisuudessa valmistuttaa version prossusta, jossa kyseinen olisi rautapuolella korjattu... Saattaisi kyllä se olla melko kallis ja vaivalloinen operaatio. Mutta jos nyt kumminkin pysytään realistisena niin eiköhän tuo ole täysin softa puolen vika (joko ajurit tai peli).

Voi olla mikrokoodista pätsättävissä. Eli ehkä bios/uefi pätsi riittää.
 
Noh, tämmöstä. Katellaan sitten ku ne kuusiytimiset tulee ja jos lastentaudit saatais korjattua siihen mennessä. Itseä on alkanu kiinnostamaan enempi nämä hyötykäyttö jutut, ku pelithän saapi pyörimään hyvin pienellä säädöllä asetuksilla.
 
kun fps on yli 60, sillä ei ole mitään merkitystä onko se 65 vai 105. Eroa et silmällä havaitse. Silmät kun ei pysty erottaa eroja 60fps:n jälkeen.
Joko olet erittäin surkea trolli tai muuten vaan et ymmärrä mistään mitään.

Tuota samaa pa*kaa on jotkin tietyt ihmiset jauhaneet jo iät ajat. Kummasti vain suurin osa ihmisistä huomaa sen eron 60fps ja vaikka 150fps välillä jopa sillä 60hz näytöllä. Korkeammilla virkistystaajuuksilla sen eron taas huomaa selvästi vaikka 120fps vs 200fps...

Miksi? Sillä fps:llä ei ole mitään hemmetin merkitystä. Se mikä ratkaisee on frametime. JOS frametimet olisivat identtiset fps:n ollessa 60 ja näytön ollessa 60hz, se näyttäisi sulavalta. Näin vain ei ole 99% tapauksista.

ITSE ARTIKKELISTA

Pelitestit suuri pettymys. Loppuuko muistikaista, huono optimointi uudelle arkkitehtuurille vai missä vika?
_j03_ Oikeasti KIITOS, että joku edes internetissä ymmärtää näyttöjen hz merkityksen verrattuna fps. Olen niin monta harmaata hiusta saanut, kaikkialta cs:go communitystä, kun jonnet ei ymmärrä sitä että 500fps on parempi kuin 60fps 60hz näytöllä. Ja sitten kun yrittää linkata videota selittäen frame timejä ja kuinka more fps on parempi, koska tietokone ei synnytä kuvaa pelistä täsmälleen samalla millisekunnilla, kuin näyttö päivittää kuvan... duh, taidat olla yksi ensimmäisistä jotka olen internetissä nähnyt, ketkä ymmärtävät frametimejen merkityksen.

Aploodit!
 
Jos ei ole softapuolen vika niin uskoisin, että AMD saattaisi lähitulevaisuudessa valmistuttaa version prossusta, jossa kyseinen olisi rautapuolella korjattu... Saattaisi kyllä se olla melko kallis ja vaivalloinen operaatio. Mutta jos nyt kumminkin pysytään realistisena niin eiköhän tuo ole täysin softa puolen vika (joko ajurit tai peli).
Höpöhöpö. Semmonen operaatio että vie aikaa vähintään puolesta vuodesta vuoteen. Eli tulee korkeintaan seuraavaan tock päivityksen yhteydessä, jolloin varmaan muutettu jo muutakin.

Kyllä tuota pystytään ainakin osittain paikkamaan softapuolen päivityksillä. Tuskin tulee silti pääsemään kovin lähelle inteliä.
 
@Sampsa mittasitko pelitesteissä muuten minimi FPS:ä ollenkaan, kun niitä ei noissa kuvaajissa ole? Olisi mielenkiintoista tietää miten Ryzen vertautuu minimeissä 7700k:hon. Myös subjektiivinen näkemys siitä, että millä noista prosessoreista pelit näyttivät sulavemmilta olisi kiva. (Pitäisi tosin testa suuremmalla resoluutiolla, kun suurimmassa osassa peleissä FPS on jo niin korkea, että eron näkeminen vaikeutuu)
 
vähän näyttäis siltä, että kaikessa missä saadata taisainen kunnon kuormitus prossulle Ryzen rokkaa. Jos kuorma vaihtelee (pelit) niin tulee ihan mitä sattuu.
 
Pelit pelit ja pelit...

Mutta siis 500 euron Ryzen pieksee jonkun parin tonnin Xeonin? Kärjistellään asiaa näin. Otetaan emolevyjen hinnat huomioon myös jne.

Kun painotetaan eri osa-alueita, kuten yleensä arvosteluissa tehdään niin AMD on voittanut Intelin 16-0

Siis kun jossain autoalan jne arvioissa voidaan painottaa hinta/kiihtyvyys/kulutus/tehot/jne asioita niin vastaavanlainen pisteytys olisi hyvä joskus näissä CPU testeissäkin.

Eli

7700K on nopeampi jossain harvoissa tietyissä peleissä 1080p resoluutiolla ja erot eivät ole normaalin ihmissilmän erotettavissa juuri koskaan. Kun pelataan modernilla 4K resoluutiolla niin eroja ei ole koska GPU jää pullonkaulaksi

7700K on hitaampi kaikessa muussa.

Olisi kyllä stressaavaa pelailla jollain 7700K kivellä sikäli että joka kerta pitää sammuttaa kaikki ohjelmat taustalta pois, jos haluaa että sillä pärjää Ryzenille. Aika noloa.
Sulla taitaa olla keskimääräistä vaikeampi lukihäiriö?

Intel vie pelitestit selvästi, kuten testeistä näkee.
 
AMD on onnistunut myös suorituskyky/wattia-suunnittelussaan ja Handbrake-enkoodauksessa Ryzen 7 1800X- ja Core i7-6900K -kokoonpanojen tehonkulutus oli sama 151 wattia. Suurin ongelma tuntuu olevan lämmöntuotto ja Ryzen 7 1800X:n lämpötila oli jopa 22 astetta korkeampi kuin Core i7-6900K:lla.

@Sampsa Ettei vain olisi erilainen mittaustapa? Ei voi ymmärtää miten samalla jäähdytyksellä samalla handbrake kuormalla saman verran kuluttavat piirit voisivat olla noin isolla lämpötilaerolla. Ettei vain Intel raportoisi liian pieniä lämpötiloja? Tähän vielä se että Ryzenit on juotetulla HS:llä, eli ei pitäisi siitäkään johtua.

Olisi kiva nähdä lämpötilamittaus coolerin kyljestä tai juuresta. Itse veikkaan että tuo "lämpötilaero" johtuu vain mittaustavasta. Toisella anturi 1mm lähempänä kuumaa pistettä => 20 astetta enemmän. :)
 
Eipä juuri, erittäin kevyt peli itseasiassa. Toki siinämielessä cpu-painotteinen ettei rasita gpu:ta juuri laisinkaan suhteessa prossuun. Jopa CSGO on raskaampi prossun osalta. Yleisesti ottaen kaikki moninpeli fps räiskinnät tuppaa olemaan hyviä pelejä cpu testeihin (poislukien unity pelit).

Toki aina on cpu-painotteisia pelejä ja sitten vain paskasti optimoituja pelejä. ArmA:t on lähinnä jälkimmäisiä.

Pitäisikö WoTin tapauksessa kenties kuvaus "huonosti säikeistyvä" kuitenkin paremmin kutinsa? Juuri sellainen peli, jolle ~5 GHz kellotettu 7350K tai 7600K olisi paras ratkaisu. Yksi threadi tekee selvästi muita enemmän töitä (about saman verran kuin muut yhteensä), kaksi muuta muuta threadia yhteensä suunnilleen saman verran ja neljännessä kuorma ~10%...

Screenshottina WoTin prosessorikuorman jakautuminen taistelun aikana allekirjoittaneen koneella prossu 5820K@3.45 GHz. Näyttis Gigabyte 980 Ti vakiokelloilla.

wot_load.png
,
 
Sulla taitaa olla keskimääräistä vaikeampi lukihäiriö?

Intel vie pelitestit selvästi, kuten testeistä näkee.

Jos nyt katsoo vaikkapa tämän videon, 1080p ultra (perussetuppi varmaan GTX 1080:lle, jos haluaa laatua+korkeaa fpsää?), ei mielestäni hirveän suuria eroja löydy, vaikka i7 pyörii 5 GHz kelloilla.



Selvästi toisaalta taas joissain paskan pelimoottorin omaavissa peleissä (köharmaköh) "bruteforcettaminen" teholla tuo korkeamman fps:n. Toisaalta, 45 fpsää markkinoiden parhaimmalla peliprosulla kuulostaa naurettavalta ja jää tuo peli pelaamatta joka tapauksessa.
 
Pitäisikö WoTin tapauksessa kenties kuvaus "huonosti säikeistyvä" kuitenkin paremmin kutinsa? Juuri sellainen peli, jolle ~5 GHz kellotettu 7350K tai 7600K olisi paras ratkaisu. Yksi threadi tekee suurimman osan työstä, kaksi muuta muuta threadia yhteensä saman verran ja neljännessä kuorma ~10%...

Screenshottina WoTin prosessorikuorman jakautuminen taistelun aikana allekirjoittaneen koneella prossu 5820K@3.45 GHz. Näyttis Gigabyte 980 Ti vakiokelloilla.

wot_load.png
,
Joo, totta :tup: Vanha pelimoottori. Uuttahan ollaan jo tekemässä.
 
Redditin AMA läpi lukeneena huomaa selkeästi, että AMD katsoo tulevaisuuteen ja pois jo 1080p pelailusta. Ja itselläni siis Ryzen kanssa ostolistalla koska on jo pitkään ollut 1440p käytössä (loppuvuodesta 2015). En usko että pettymyksiä tulee 1440p suhteen koska ei CPU kuitenkaan olisi pullonkaula.


Nyt odottelemaan emolevyjen arvosteluja, kiinnostaa storage yms suorituskyky kun koneella tekee muutakin kun pelailee vaikka se pääasiallista onkin :)
 
Voi olla mikrokoodista pätsättävissä. Eli ehkä bios/uefi pätsi riittää.

Höpöhöpö. Semmonen operaatio että vie aikaa vähintään puolesta vuodesta vuoteen. Eli tulee korkeintaan seuraavaan tock päivityksen yhteydessä, jolloin varmaan muutettu jo muutakin.

Kyllä tuota pystytään ainakin osittain paikkamaan softapuolen päivityksillä. Tuskin tulee silti pääsemään kovin lähelle inteliä.

Itse uskon vakaasti tuohon prc väitteeseen, sitä paitsi, jos on rautapuolen vika, herättää IHAN VITUSTI kysymyksiä, että miten eivät ole AMD:llä tätä huomanneet kehitysvaiheessa, siinä kohtaa ottaneet pari askelta taakse päin, vetäneet aikatauluja pari kuukautta myöhemmäksi ja näin korjata ongelmaa.
 
Höpöhöpö. Semmonen operaatio että vie aikaa vähintään puolesta vuodesta vuoteen. Eli tulee korkeintaan seuraavaan tock päivityksen yhteydessä, jolloin varmaan muutettu jo muutakin.
Ei vie. Uusi revisio vie noin 3kk aikaa (Esim Ryzen oli vielä loka-marraskuussa A0c revisiossa, joskus joulu-tammikuussa tuli B1-revisio (sama kuin retail)) *

*Ajankohdat muistista vedettyjä, voivat olla pielessä :smoke:
 
Sulla taitaa olla keskimääräistä vaikeampi lukihäiriö?

Intel vie pelitestit selvästi, kuten testeistä näkee.

Niin kai, tosin AMD:n onneksi suurelle osalle pelaajista ei ole merkitystä pyöriikö se peli 60 vai 1000 fps koska suurin osa pelaajista ei sitä eroa huomaa. Fanaatikkofriikit on sitten asia erikseen, ei HiFi palstoillakaan varmaan jakseta vängätä ostaako platinasta vai kullasta väännetyt HDMI ja USB kaapelit, parantamaan datan laatua.

AMD's Ryzen 7 1800X, Ryzen 7 1700X, and Ryzen 7 1700 CPUs reviewed

Tossa on hyvä peli, VULKAN rajapinnalla DOOM ja kun pelimoottori sekä peli tehdään hyvin niin GPU nousee tärkeään rooliin.

Lukihäiriöistä tuli mieleen että skippasit tuon osuuden että kaipaisin ns maalaisjärkeä/painoituksia näihin revikoihin, lisäksi mikäli meillä on jossain testissä 5-6 eri prosessoria ja niiden tulokset on tyyliin 99-102 fps niin ne kaikki voidaan niputtaa samaan läjään.

Ei autojenkaan kanssa arvosteluissa aleta 0-100 km/h testeissä mitään sadasosasekunteja laskemaan. Sehän olisi täysin järjetöntä, olosuhteet jo ympäristössä vaikuttavat niin paljon ettei autoja sen vuoksi voisi laittaa järjestykseen. Ellei, KUTEN SANOIN, niitä testejä ole tehty vähintään 100kpl per ajo, jolloin virhemarginaalin osuus pienenee huomattavasti, ellei jopa käytännössä poistu.

No tuskin ymmärsit sanaakaan mitä sanoin. Osta siis Intel.
 
Joo, totta :tup: Vanha pelimoottori. Uuttahan ollaan jo tekemässä.

Ovat sentään saaneet jotain multithreadingia taiottua tuohon. Muistaakseni virallisesta julkaisusta kului aika kauan ennen kuin saatiin edes kahden threadin tuki. Viime vuonna saivat sen sentään tuohon kuntoon.
 
Eli jos Ryzenin näin alkuvaiheessa ostaa pelikoneeseen kannattaa turvautua käsinsäätöön kytkemällä esim. sen SMT:n pois päältä (8 ydintä riittää kyllä).


Sitten kysymys Sampsalle

Kun toi Ryzen kävi yli 60 asteessa ja sen XFR:n rajaksi on ilmoitetu se 60 astetta niin kuinkanopealla aikataululla aiot uusia noita testejä jäähyllä joka taakaa että prossu lämmöt pysyy alle 60 asteessa.
 
Itse uskon vakaasti tuohon prc väitteeseen, sitä paitsi, jos on rautapuolen vika, herättää IHAN VITUSTI kysymyksiä, että miten eivät ole AMD:llä tätä huomanneet kehitysvaiheessa, siinä kohtaa ottaneet pari askelta taakse päin, vetäneet aikatauluja pari kuukautta myöhemmäksi ja näin korjata ongelmaa.
Kommentoin lähinnä tuota aikataulua. Varmasti on parannusta tulossa päivityksillä. Ja aivan varmasti AMD on ollut myös tietoinen tuosta ongelmasta. Zen nyt vaan oli jo alunperin myöhässä, voi kuvitella miten ihmiset olisi reagoineet jos olisi taas puskettu julkistusta myöhemmäksi.

Ei vie. Uusi revisio vie noin 3kk aikaa (Esim Ryzen oli vielä loka-marraskuussa A0c revisiossa, joskus joulu-tammikuussa tuli B1-revisio (sama kuin retail)) *

*Ajankohdat muistista vedettyjä, voivat olla pielessä :smoke:
Lähinnä tarkotin aikaa joka sillä uudella revikalla kestää saapua kuluttajan kätösiin. Otat huomioon suunnittelu/tuotanto/logistiikka niin ei 3kk riitä millään.
 
Hyvä comebackihan tämä on AMD:lta. Ehkä sitten seuraavalla kierroksella kisaavat oikeasti Intelin kanssa kaikessa käytössä, nyt vain tietyllä osa-alueella.
 
Selvästi toisaalta taas joissain paskan pelimoottorin omaavissa peleissä (köharmaköh) "bruteforcettaminen" teholla tuo korkeamman fps:n. Toisaalta, 45 fpsää markkinoiden parhaimmalla peliprosulla kuulostaa naurettavalta ja jää tuo peli pelaamatta joka tapauksessa.

Jos benchmarkkia haluat "pelata" niin sitten. Kaikki Arma3:n kampanjat kyllä menee hienosti >95% täysin tasaisesti 60fps.
 
Hyvä comebackihan tämä on AMD:lta. Ehkä sitten seuraavalla kierroksella kisaavat oikeasti Intelin kanssa kaikessa käytössä, nyt vain tietyllä osa-alueella.

Jep, hyvä asia vaan kaikille. Saadaan kilpailua, sekä kehitystä ja hintoja alas.
 
Off-topic, mutta käytän tätä hyväksi myös kun on suosittu ketju.
Muroa kun on tultu alkuajoista käytetty (muro.neutech.fi) ja viime vuosina Murosta lähti yhteisöllisyys ja ns. piikittäjiä / vittuilevia viestejä oli kokoajan niin @Sampsa saatko laitettua jonkun karma-systeemin tänne. Tuollaisia "Sulla taitaa olla keskimääräistä vaikeampi lukihäiriö?" tyylisiä viestejä ei kukaan kaipaa. Ei tarvitse omia kantoja tuoda absoluuttisina faktoina vaan keskustella myös asiallisemmin.

Ja sitten karma-systeemillä on jotain etuja, ehkä tietyn karman omaavat saavat Jimssiltä extra 3% alen tai pääsevät käsiksi arvosteluihin aiemmin kuin muut. Jos on arvontoja niin korkean karman omaavat saavat 2 arvontalippua vs normaalit vain yhden. Muron yhteisöllisyys oli joskus huippua, joulupata-keräys ja yhdessä vedetty tanssivat banaanit ja "Asia on vakava", "Pane sitä". Ne jutut tehtiin yhteisönä yhdessä eikä toisia vastaan. Jos pitää jotain haukkua niin haukutaan sitten Swelockersia.
 
Onko Ryzen hyvä vai ei? En ole näitä uutisia niin kovasti seurannut.
On. Hyötykäytössä teho/hinta -suhde verratuna Intelin vastaaviin on käytännössä voittamaton. 1800X vrt 6900K tarjoaa melkein kaksinkertaisen suorituskyvyn euroa kohden. Peleissä sitten Ryzen jää hieman, mutta ei kuitenkaan niin paljoa, että sillä käytännössä olisi mitään väliä (Kuka pelaa medium asetuksilla 1080p resoluutiolla jollakin GTX 1080 ym näyttiksellä?). Jos tuo SMT/schedulointi ongelma saadaan korjattua, käy Ryzen vielä paremmin pelaamiseen.

Lähinnä tarkotin aikaa joka sillä uudella revikalla kestää saapua kuluttajan kätösiin. Otat huomioon suunnittelu/tuotanto/logistiikka niin ei 3kk riitä millään.
Suunnittelu kestää (käsittääkseni) verrattaen vähän aikaa, kun taas suurin osa ajasta kestää uusien maskien ym. tekeminen ja uuden revision tuotantoon paneminen itse tehtaalla. Logistiikkaan ei kulu lisää aikaa, sehän on jo valmiina. @hkultala Voisi kertoa vaikka tähän väliin sen oikean tiedon uuteen revisioon liittyen. ;)
 
On. Hyötykäytössä teho/hinta -suhde verratuna Intelin vastaaviin on käytännössä voittamaton. 1800X vrt 6900K tarjoaa melkein kaksinkertaisen suorituskyvyn euroa kohden. Peleissä sitten Ryzen jää hieman, mutta ei kuitenkaan niin paljoa, että sillä käytännössä olisi mitään väliä (Kuka pelaa medium asetuksilla 1080p resoluutiolla jollakin GTX 1080 ym näyttiksellä?). Jos tuo SMT/schedulointi ongelma saadaan korjattua, käy Ryzen vielä paremmin pelaamiseen.


Suunnittelu kestää (käsittääkseni) verrattaen vähän aikaa, kun taas suurin osa ajasta kestää uusien maskien ym. tekeminen ja uuden revision tuotantoon paneminen itse tehtaalla. Logistiikkaan ei kulu lisää aikaa, sehän on jo valmiina. @hkultala Voisi kertoa vaikka tähän väliin sen oikean tiedon uuteen revisioon liittyen. ;)
Helvetin hienoa :kippis:

Oma mielipiteeni on että Intel on käyttänyt hyväkseen määräävää asemaansa.
 
Kiinnostaa mikä oli BIOS versio käytössä Asuksen ROG Crosshair VI Hero emossa kun testasitte?
Näyttää olevan aika tuorretta päivitystä Asuksen sivuilla. Josko vaikuttaisi menohaluihin.
 
Mielenkiintoista että myös se Intel verrokki otti hittitä monessa pelissä kun HT oli päällä, eli kyseesä ei ole vain Ryzen ongelma, josko Microsoft taas kerran arpoisi randomilla milloin nakataan threadeja taas kerran eri loogisille prossesoreille ihan nyt vaan vaihtelun vuoksi.

SMT tietyissä tapauksissa hidastaa, se on tiedetty aina. Tapauksissa joissa prosessori joutuu arpomaan kummalle threadille annetaan enemmän prioriteettia ja arvonta menee väärin, sen tärkeämmän threadin suoritus hidastuu ja samalla kärsii kokonaisnopeus.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom