Eipä juuri, erittäin kevyt peli itseasiassa. Toki siinämielessä cpu-painotteinen ettei rasita gpu:ta juuri laisinkaan suhteessa prossuun. Jopa CSGO on raskaampi prossun osalta. Yleisesti ottaen kaikki moninpeli fps räiskinnät tuppaa olemaan hyviä pelejä cpu testeihin (poislukien unity pelit).Eikö World of Tanks ole myöskin CPU-painotteinen peli?
Ei mitään käryä.Eikö World of Tanks ole myöskin CPU-painotteinen peli?
En tiedä miten DayZ liittyy asiaan tai ylipäätänsä mitä ajat takaa tällä.DayZ oli muistaakseni myös todella suosittu. Paino sanalla oli. Se että muutama jonne pelaa hulluna beta versiota joka ei pyöri millään koneella ei tarkoita että peliä pitäisi erityisesti painottaa prosessoritestissä.
Vähän eriasiasta tuli mieleen. Tuolla jo kyseltiin toinen CXX sammutettuna peli testien ajoa.@Sampsa satuitko yhtään katsomaan miten boostit toimi peleissä? Huomattavan paljon tavallista isompia heittoja eri arvostelujen välillä.
Jos tuo aiemmin linkkailtu sepostus näiden 8c/16t mallien huonon pelisuorituskyvyn syystä pitää paikkansa, niin nuo 4c/8t pitäisi suoriutua huomattavasti paremmin peleissä samoilla kellotaajuuksilla. Eli voipi olla että sieltä on vielä se suurin jytky tulossa.Miettikääs AMD 4c/8t samoilla kellotaajuuksilla vaikkapa nyt sen 3.9Ghz ja se kinnaa suurinpiirtein samoissa lukemissa peleissä noiden muiden kanssa niin maksaako i7 7700k sen 400e vai sen +-200e Amd prossusta?
Ja jos oikeesti tuollasen 4c/8t kiven saa i3 hinnalla niin minun mielestä ei tarvitse miettiä kahta kertaa. Ja tässä en nyt dissaa kumpaakaan firmaa koska molemmilta tulee erittäin hyviä tuotteita niin pelaamisen kuin hyötykäytön kannalta
Paskasti koodattu single thread peli. Pelistä saa hyvin helposti "CPU painotteisen" tuolla tavalla.Ei mitään käryä.
DayZ on äärimmäisen buginen peli joka oli jostain syystä jonkin aikaa suosittu. Ei taida olla enää eikä kai koskaan valmistu.En tiedä miten DayZ liittyy asiaan tai ylipäätänsä mitä ajat takaa tällä.
Varmaan ne, jotka pelaavat rankkoja simuja painottavat enemmän kyseisiä testejä. Tuosta Arma benchmarkista osaa jo suoraan sanoa, että paskaa Rieseni syö myös DCS Worldissa ja Flight Simulator X:ssä verrattuna Intelin kiviin.
Vai haitko tässä takaa, että kun ketään ei kiinnosta Arma niin sitä ei saisi edes koeponnistaa artikkelissa ollenkaan?
Threadripperin ja CalEpitanin ansiosta kommentti osion taso lähenee pikku hiljaa vauva.fi:n tasoa.
Ties vaikka olisi yksi ja samahenkilö.
Jos ei ole softapuolen vika niin uskoisin, että AMD saattaisi lähitulevaisuudessa valmistuttaa version prossusta, jossa kyseinen olisi rautapuolella korjattu... Saattaisi kyllä se olla melko kallis ja vaivalloinen operaatio. Mutta jos nyt kumminkin pysytään realistisena niin eiköhän tuo ole täysin softa puolen vika (joko ajurit tai peli).Tuolla muilla foorumeilla jo:
SMT joissain peleissä rikki. Veikkaavat core parking vikaa. Eli ilman SMT:tä tulee selvästi paremmat tulokset (joissain peleissä)
Toivottavasti on jotain softapuolen ongelmaa, eikä raudassa...
Voi olla mikrokoodista pätsättävissä. Eli ehkä bios/uefi pätsi riittää.Jos ei ole softapuolen vika niin uskoisin, että AMD saattaisi lähitulevaisuudessa valmistuttaa version prossusta, jossa kyseinen olisi rautapuolella korjattu... Saattaisi kyllä se olla melko kallis ja vaivalloinen operaatio. Mutta jos nyt kumminkin pysytään realistisena niin eiköhän tuo ole täysin softa puolen vika (joko ajurit tai peli).
_j03_ Oikeasti KIITOS, että joku edes internetissä ymmärtää näyttöjen hz merkityksen verrattuna fps. Olen niin monta harmaata hiusta saanut, kaikkialta cs:go communitystä, kun jonnet ei ymmärrä sitä että 500fps on parempi kuin 60fps 60hz näytöllä. Ja sitten kun yrittää linkata videota selittäen frame timejä ja kuinka more fps on parempi, koska tietokone ei synnytä kuvaa pelistä täsmälleen samalla millisekunnilla, kuin näyttö päivittää kuvan... duh, taidat olla yksi ensimmäisistä jotka olen internetissä nähnyt, ketkä ymmärtävät frametimejen merkityksen.Joko olet erittäin surkea trolli tai muuten vaan et ymmärrä mistään mitään.kun fps on yli 60, sillä ei ole mitään merkitystä onko se 65 vai 105. Eroa et silmällä havaitse. Silmät kun ei pysty erottaa eroja 60fps:n jälkeen.
Tuota samaa pa*kaa on jotkin tietyt ihmiset jauhaneet jo iät ajat. Kummasti vain suurin osa ihmisistä huomaa sen eron 60fps ja vaikka 150fps välillä jopa sillä 60hz näytöllä. Korkeammilla virkistystaajuuksilla sen eron taas huomaa selvästi vaikka 120fps vs 200fps...
Miksi? Sillä fps:llä ei ole mitään hemmetin merkitystä. Se mikä ratkaisee on frametime. JOS frametimet olisivat identtiset fps:n ollessa 60 ja näytön ollessa 60hz, se näyttäisi sulavalta. Näin vain ei ole 99% tapauksista.
ITSE ARTIKKELISTA
Pelitestit suuri pettymys. Loppuuko muistikaista, huono optimointi uudelle arkkitehtuurille vai missä vika?
Höpöhöpö. Semmonen operaatio että vie aikaa vähintään puolesta vuodesta vuoteen. Eli tulee korkeintaan seuraavaan tock päivityksen yhteydessä, jolloin varmaan muutettu jo muutakin.Jos ei ole softapuolen vika niin uskoisin, että AMD saattaisi lähitulevaisuudessa valmistuttaa version prossusta, jossa kyseinen olisi rautapuolella korjattu... Saattaisi kyllä se olla melko kallis ja vaivalloinen operaatio. Mutta jos nyt kumminkin pysytään realistisena niin eiköhän tuo ole täysin softa puolen vika (joko ajurit tai peli).
Sulla taitaa olla keskimääräistä vaikeampi lukihäiriö?Pelit pelit ja pelit...
Mutta siis 500 euron Ryzen pieksee jonkun parin tonnin Xeonin? Kärjistellään asiaa näin. Otetaan emolevyjen hinnat huomioon myös jne.
Kun painotetaan eri osa-alueita, kuten yleensä arvosteluissa tehdään niin AMD on voittanut Intelin 16-0
Siis kun jossain autoalan jne arvioissa voidaan painottaa hinta/kiihtyvyys/kulutus/tehot/jne asioita niin vastaavanlainen pisteytys olisi hyvä joskus näissä CPU testeissäkin.
Eli
7700K on nopeampi jossain harvoissa tietyissä peleissä 1080p resoluutiolla ja erot eivät ole normaalin ihmissilmän erotettavissa juuri koskaan. Kun pelataan modernilla 4K resoluutiolla niin eroja ei ole koska GPU jää pullonkaulaksi
7700K on hitaampi kaikessa muussa.
Olisi kyllä stressaavaa pelailla jollain 7700K kivellä sikäli että joka kerta pitää sammuttaa kaikki ohjelmat taustalta pois, jos haluaa että sillä pärjää Ryzenille. Aika noloa.
@Sampsa Ettei vain olisi erilainen mittaustapa? Ei voi ymmärtää miten samalla jäähdytyksellä samalla handbrake kuormalla saman verran kuluttavat piirit voisivat olla noin isolla lämpötilaerolla. Ettei vain Intel raportoisi liian pieniä lämpötiloja? Tähän vielä se että Ryzenit on juotetulla HS:llä, eli ei pitäisi siitäkään johtua.AMD on onnistunut myös suorituskyky/wattia-suunnittelussaan ja Handbrake-enkoodauksessa Ryzen 7 1800X- ja Core i7-6900K -kokoonpanojen tehonkulutus oli sama 151 wattia. Suurin ongelma tuntuu olevan lämmöntuotto ja Ryzen 7 1800X:n lämpötila oli jopa 22 astetta korkeampi kuin Core i7-6900K:lla.
Pitäisikö WoTin tapauksessa kenties kuvaus "huonosti säikeistyvä" kuitenkin paremmin kutinsa? Juuri sellainen peli, jolle ~5 GHz kellotettu 7350K tai 7600K olisi paras ratkaisu. Yksi threadi tekee selvästi muita enemmän töitä (about saman verran kuin muut yhteensä), kaksi muuta muuta threadia yhteensä suunnilleen saman verran ja neljännessä kuorma ~10%...Eipä juuri, erittäin kevyt peli itseasiassa. Toki siinämielessä cpu-painotteinen ettei rasita gpu:ta juuri laisinkaan suhteessa prossuun. Jopa CSGO on raskaampi prossun osalta. Yleisesti ottaen kaikki moninpeli fps räiskinnät tuppaa olemaan hyviä pelejä cpu testeihin (poislukien unity pelit).
Toki aina on cpu-painotteisia pelejä ja sitten vain paskasti optimoituja pelejä. ArmA:t on lähinnä jälkimmäisiä.
Jos nyt katsoo vaikkapa tämän videon, 1080p ultra (perussetuppi varmaan GTX 1080:lle, jos haluaa laatua+korkeaa fpsää?), ei mielestäni hirveän suuria eroja löydy, vaikka i7 pyörii 5 GHz kelloilla.Sulla taitaa olla keskimääräistä vaikeampi lukihäiriö?
Intel vie pelitestit selvästi, kuten testeistä näkee.
Joo, totta Vanha pelimoottori. Uuttahan ollaan jo tekemässä.Pitäisikö WoTin tapauksessa kenties kuvaus "huonosti säikeistyvä" kuitenkin paremmin kutinsa? Juuri sellainen peli, jolle ~5 GHz kellotettu 7350K tai 7600K olisi paras ratkaisu. Yksi threadi tekee suurimman osan työstä, kaksi muuta muuta threadia yhteensä saman verran ja neljännessä kuorma ~10%...
Screenshottina WoTin prosessorikuorman jakautuminen taistelun aikana allekirjoittaneen koneella prossu 5820K@3.45 GHz. Näyttis Gigabyte 980 Ti vakiokelloilla.
,
Voi olla mikrokoodista pätsättävissä. Eli ehkä bios/uefi pätsi riittää.
Itse uskon vakaasti tuohon prc väitteeseen, sitä paitsi, jos on rautapuolen vika, herättää IHAN VITUSTI kysymyksiä, että miten eivät ole AMD:llä tätä huomanneet kehitysvaiheessa, siinä kohtaa ottaneet pari askelta taakse päin, vetäneet aikatauluja pari kuukautta myöhemmäksi ja näin korjata ongelmaa.Höpöhöpö. Semmonen operaatio että vie aikaa vähintään puolesta vuodesta vuoteen. Eli tulee korkeintaan seuraavaan tock päivityksen yhteydessä, jolloin varmaan muutettu jo muutakin.
Kyllä tuota pystytään ainakin osittain paikkamaan softapuolen päivityksillä. Tuskin tulee silti pääsemään kovin lähelle inteliä.
Ei vie. Uusi revisio vie noin 3kk aikaa (Esim Ryzen oli vielä loka-marraskuussa A0c revisiossa, joskus joulu-tammikuussa tuli B1-revisio (sama kuin retail)) *Höpöhöpö. Semmonen operaatio että vie aikaa vähintään puolesta vuodesta vuoteen. Eli tulee korkeintaan seuraavaan tock päivityksen yhteydessä, jolloin varmaan muutettu jo muutakin.
Näin itsekkin vähän ajattelin...Ei vie. Uusi revisio vie noin 3kk aikaa (Esim Ryzen oli vielä loka-marraskuussa A0c revisiossa, joskus joulu-tammikuussa tuli B1-revisio (sama kuin retail)) *
*Ajankohdat muistista vedettyjä, voivat olla pielessä
Niin kai, tosin AMD:n onneksi suurelle osalle pelaajista ei ole merkitystä pyöriikö se peli 60 vai 1000 fps koska suurin osa pelaajista ei sitä eroa huomaa. Fanaatikkofriikit on sitten asia erikseen, ei HiFi palstoillakaan varmaan jakseta vängätä ostaako platinasta vai kullasta väännetyt HDMI ja USB kaapelit, parantamaan datan laatua.Sulla taitaa olla keskimääräistä vaikeampi lukihäiriö?
Intel vie pelitestit selvästi, kuten testeistä näkee.
Ovat sentään saaneet jotain multithreadingia taiottua tuohon. Muistaakseni virallisesta julkaisusta kului aika kauan ennen kuin saatiin edes kahden threadin tuki. Viime vuonna saivat sen sentään tuohon kuntoon.Joo, totta Vanha pelimoottori. Uuttahan ollaan jo tekemässä.
No onhan se aika helvetin kova! Puhtaassa pelikäytössä i7 7700k (ainakin tällä hetkellä) on silti parempi.Onko Ryzen hyvä vai ei? En ole näitä uutisia niin kovasti seurannut.
Kommentoin lähinnä tuota aikataulua. Varmasti on parannusta tulossa päivityksillä. Ja aivan varmasti AMD on ollut myös tietoinen tuosta ongelmasta. Zen nyt vaan oli jo alunperin myöhässä, voi kuvitella miten ihmiset olisi reagoineet jos olisi taas puskettu julkistusta myöhemmäksi.Itse uskon vakaasti tuohon prc väitteeseen, sitä paitsi, jos on rautapuolen vika, herättää IHAN VITUSTI kysymyksiä, että miten eivät ole AMD:llä tätä huomanneet kehitysvaiheessa, siinä kohtaa ottaneet pari askelta taakse päin, vetäneet aikatauluja pari kuukautta myöhemmäksi ja näin korjata ongelmaa.
Lähinnä tarkotin aikaa joka sillä uudella revikalla kestää saapua kuluttajan kätösiin. Otat huomioon suunnittelu/tuotanto/logistiikka niin ei 3kk riitä millään.Ei vie. Uusi revisio vie noin 3kk aikaa (Esim Ryzen oli vielä loka-marraskuussa A0c revisiossa, joskus joulu-tammikuussa tuli B1-revisio (sama kuin retail)) *
*Ajankohdat muistista vedettyjä, voivat olla pielessä
Sehän ei tarkoita että Intel olisi parempi peleissä. Esim GTA V pyörii Ryzenillä paremmin, ei tule lagipiikkejä kuten 7700K:lla.Sulla taitaa olla keskimääräistä vaikeampi lukihäiriö?
Intel vie pelitestit selvästi, kuten testeistä näkee.
Jos benchmarkkia haluat "pelata" niin sitten. Kaikki Arma3:n kampanjat kyllä menee hienosti >95% täysin tasaisesti 60fps.Selvästi toisaalta taas joissain paskan pelimoottorin omaavissa peleissä (köharmaköh) "bruteforcettaminen" teholla tuo korkeamman fps:n. Toisaalta, 45 fpsää markkinoiden parhaimmalla peliprosulla kuulostaa naurettavalta ja jää tuo peli pelaamatta joka tapauksessa.
AMD's Ryzen 7 1800X, Ryzen 7 1700X, and Ryzen 7 1700 CPUs reviewedSehän ei tarkoita että Intel olisi parempi peleissä. Esim GTA V pyörii Ryzenillä paremmin, ei tule lagipiikkejä kuten 7700K:lla.
Mikä on XFR-raja?XFR:n rajaksi
Jep, hyvä asia vaan kaikille. Saadaan kilpailua, sekä kehitystä ja hintoja alas.Hyvä comebackihan tämä on AMD:lta. Ehkä sitten seuraavalla kierroksella kisaavat oikeasti Intelin kanssa kaikessa käytössä, nyt vain tietyllä osa-alueella.
Kyllä. Tekee mieli ostaa AMD pelkästään ideologisista syistäJep, hyvä asia vaan kaikille. Saadaan kilpailua, sekä kehitystä ja hintoja alas.
On. Hyötykäytössä teho/hinta -suhde verratuna Intelin vastaaviin on käytännössä voittamaton. 1800X vrt 6900K tarjoaa melkein kaksinkertaisen suorituskyvyn euroa kohden. Peleissä sitten Ryzen jää hieman, mutta ei kuitenkaan niin paljoa, että sillä käytännössä olisi mitään väliä (Kuka pelaa medium asetuksilla 1080p resoluutiolla jollakin GTX 1080 ym näyttiksellä?). Jos tuo SMT/schedulointi ongelma saadaan korjattua, käy Ryzen vielä paremmin pelaamiseen.Onko Ryzen hyvä vai ei? En ole näitä uutisia niin kovasti seurannut.
Suunnittelu kestää (käsittääkseni) verrattaen vähän aikaa, kun taas suurin osa ajasta kestää uusien maskien ym. tekeminen ja uuden revision tuotantoon paneminen itse tehtaalla. Logistiikkaan ei kulu lisää aikaa, sehän on jo valmiina. @hkultala Voisi kertoa vaikka tähän väliin sen oikean tiedon uuteen revisioon liittyen.Lähinnä tarkotin aikaa joka sillä uudella revikalla kestää saapua kuluttajan kätösiin. Otat huomioon suunnittelu/tuotanto/logistiikka niin ei 3kk riitä millään.
Mielenkiintoista että myös se Intel verrokki otti hittitä monessa pelissä kun HT oli päällä, eli kyseesä ei ole vain Ryzen ongelma, josko Microsoft taas kerran arpoisi randomilla milloin nakataan threadeja taas kerran eri loogisille prossesoreille ihan nyt vaan vaihtelun vuoksi.Impact du SMT/HT - AMD Ryzen 7 1800X en test, le retour d'AMD ? - HardWare.fr SMT hidastaa peleissä ihan huolella, toivottavasti on helposti pätsättävissä.
Ryzenillä toimii tasaisemmin vaikkei välttämättä näykään jossain avg FPS grafiikassa. Tuo on tasaisempi toimivuus on erittäin suuri etu moniydinprosessoreissa.AMD's Ryzen 7 1800X, Ryzen 7 1700X, and Ryzen 7 1700 CPUs reviewed
Tän mukaan GTAV nimenomaan tykkää kovasti 1-2 coren kelloista
Mutta on tämä sillee jotenkin jännää, että kun joku tekee todella paskaa koodia niin prosessoria haukutaan.
Helvetin hienoaOn. Hyötykäytössä teho/hinta -suhde verratuna Intelin vastaaviin on käytännössä voittamaton. 1800X vrt 6900K tarjoaa melkein kaksinkertaisen suorituskyvyn euroa kohden. Peleissä sitten Ryzen jää hieman, mutta ei kuitenkaan niin paljoa, että sillä käytännössä olisi mitään väliä (Kuka pelaa medium asetuksilla 1080p resoluutiolla jollakin GTX 1080 ym näyttiksellä?). Jos tuo SMT/schedulointi ongelma saadaan korjattua, käy Ryzen vielä paremmin pelaamiseen.
Suunnittelu kestää (käsittääkseni) verrattaen vähän aikaa, kun taas suurin osa ajasta kestää uusien maskien ym. tekeminen ja uuden revision tuotantoon paneminen itse tehtaalla. Logistiikkaan ei kulu lisää aikaa, sehän on jo valmiina. @hkultala Voisi kertoa vaikka tähän väliin sen oikean tiedon uuteen revisioon liittyen.
SMT tietyissä tapauksissa hidastaa, se on tiedetty aina. Tapauksissa joissa prosessori joutuu arpomaan kummalle threadille annetaan enemmän prioriteettia ja arvonta menee väärin, sen tärkeämmän threadin suoritus hidastuu ja samalla kärsii kokonaisnopeus.Mielenkiintoista että myös se Intel verrokki otti hittitä monessa pelissä kun HT oli päällä, eli kyseesä ei ole vain Ryzen ongelma, josko Microsoft taas kerran arpoisi randomilla milloin nakataan threadeja taas kerran eri loogisille prossesoreille ihan nyt vaan vaihtelun vuoksi.
Sen vuoksi että WQHD-resolla näyttis oli pullonkaulana, ei prossu.Guru3D testissä, näytti pärjäävän pelitesteissä Intelliä vastaan huomattavasti paremmin 2K kuin Full HD graffoilla.
AMD Ryzen 7 1800X Review