Juu, mutta Asrockillakin on jo päästy rahastuksen makuun ja tuo Steel Legend vain näyttää kivalta - mutta sitten on taas säästelty VRM:ssä.
Kun jokainen valmistaja tekee 30+ emolevyä joka vuosi, niin pitää vähän selvittää ja tietää asioista. Gigabyte on tehnyt ainakin Intel-puolella sitä, että on tullut Rev2-versio emolevystä, jossa on vaihdettu komponentit huonompiin. Gigabyte on myös ryssinyt yhden BIOS-päivityksen niin, että se tappoi prosessoreita.. Asus on muuttanut TUF-sarjansa niin, että se ei ole enää laadun tae, vaan siinä on kiva värimaailma. Asuksella on joskus niitä 150€ tarjouksia hyvistä emolevyistä, mutta yleensä alle 200€ ei saa välttämättä hyvää. Asrock ja MSI näyttäisi olevan niitä, joita itse ostaisin nyt.
Tosin nyt on alla tuo Asus C6H, mutta olen joskus kyllä ajellut Ryzeneitä AB350M Pro4:lla! Vähintään tilausvahvistus löytyy. Sain nykyisen emolevyni hyvään hintaan ja siihen hintaan suosittelisin kaikille, mutta nykyinen hintataso 200-300€ on vähän tyyristä.
Ehkä jos allekirjoitan tuon @Merkath listan, niin se olisi nyt emolevyhankinnat eri hintaluokissa:
Alle 100e: Asrock B450 Pro 4 (M)
~110e: MSI B450M Mortar
120-130e: MSI B450 Tomahawk
~150e: MSI B450 Gaming Pro Carbon
Tuo 150€ on vaan itselle vaikea valinta B450 Pro Carbonin ja X470 Gaming Plussan välillä...
--
Katsotaan, tuleeko tänä kesänä uudella Asrock Phantom Gaming -brändillä hyviä emolevyjä, niillä on jo Intel-puolella hyvä hinta/laatu-suhde.
Mulla on nyt käytössä MSI:n X470 Gaming Pro, en suosi mitään merkkiä, vaan katon mikä on riittävä ja järkevällä virrransyötöllä. Vanhassa koneessa oli Asus P8P67WS Revolution, jossa oli vähintäänkin yliampuva virransyöttö 2600k:lle ja sisälsi NF200 siltapiirin kun aikanaan ajelin 3-way sli:tä, mutta kesti kaiken rääkkäyksen. Sain sandyn kulkemaan rapiat 5 ghz...ihan vaan emon takia. Emo pitää valita senmukaan miten käyttää konetta ja mitä liitäntöjä tarvii, tai näin sitä luulis, mutta nykyään valmistajat kusee silmään. Nykyään on helvetin vaikee valita ku joukossa on brändeillä ratsastavaa paskaa (esim. asuksen tuf ja gigabyten halvin ultra gaming). Nyt myös valitettavasti perkivi on alkanu säästämään tän uuden emon myötä noissa fettien määrässä. AMD myy kaiken mitä ehtii pihalle pukkaamaan ja emolevyvalmistajat kusee homman tarjoomalla sekundaa, joka on brändätty vanhojen hyvien mukaan.