Kyseessä on enemmänkin se et kaikki ei vaan tykkää kaikista noista post processing efekteistä. Ite mukaanlukien, otan ne kaikki aina mahdollisuuksien mukaan pois, koska ne ei mun mielestä tee muuta kun sotke kuvaa.Itse en ole koskaan ymmärtänyt miksi sen kuvanlaadun pitäisi olla mahdollisimman "raaka" ilman mitään filtteröintiä. Kyseessä ei kuitenkaan ole joku competitive FPS jossa grafiikat pitäisi olla legotasolla luettavuuden optimointia varten. AW2 erityisesti on hyvin elokuvamainen tyyliltään ja jos siitä karsitaan kaikki post-processing efektit pois niin samalla karsiutuu osa tyyliä ja visuaalista tarinankerrontaa jotka luo tunnelmaa. Keskusteluissa näkyy vaan monella tuppaa olemaan sellainen oletus että kaikki jälkiprosessointi on pahaa ja se prosessoimaton renderöinti on jotenkin paras mahdollinen kuva. Toki osa tästä käsityksestä juontaa joihinkin peleihin jossa homma on todella vedetty överiksi, mutta omasta mielestäni tällainen mentaliteetti on monilla mennyt liiallisuuksiin ja porukka poistaa suotta ominaisuuksia joissa ei ole todellisuudessa mitään vikaa, mutta tehdään vain sen takia kun Redditissä tai muualla joku sanoi että motion blur on pahasta ja pitää aina poistaa. Ehkä AW2:ssa matalalla resolla ja upscale päällä kuva menee kuitenkin liian pehmeäksi.
AW2:ssa on natiivi reso tarjolla, siihen vain lisätään DLAA antialisointi, joka on käytännössä temporaalinen antialiasointi jota ilman harva pelaaja todellisuudessa haluaisi pelata peliä, ja pelimoottorit nykyään tukeutuu vahvasti siihen oletukseen, että jonkinlainen TAA on käytössä kuvaa tasoittamassa. Sillä on toki oma blurraava vaikutus, mutta verrattuna siihen sahalaitasoppaan jota oli tarjolla ennen TAA-tekniikoiden tuloa vaihtokauppa on omasta mielestäni ehdottomasti sen arvoinen. Matalimmilla resoilla vaihtoehtoina on kuitenkin joko sellainen Switch-tyylinen sahalaitoja joka paikassa peli tai hyvin blurrautunut kuva. Tehokkaampien konsolien 4K-upscalen myötä kuitenkin pelinkehittäjät ovat järjestään päätyneet TAA-ratkaisuihin, ja DLAA PC:llä on näistä ehdottomasti paras. AW2:ssa ei ole juuri mitään järkeä tarjota natiiviresoa ilman AA:ta tai vain jollain FXAA/SMAA:lla kun kuva todennäköisimmin shimmeröisi helvetisti.
Depth of Field on ehkä turhin juttu vähään aikaan, osaan kyllä silmällä tarkentaa haluttuun kohteeseen ilmankin et tarvii sumentaa kaikki ympäriltä. Film Grain nyt yks iso vitsi onkin, miks helvetissä mä haluaisin et kuvassa on jotain jälkeenpäin lisättyä kohinaa joka sotkee kuvanlaatua? Vignette taas tummentaa kuvaa ruudun reunoilta, mikä helvetin pointti tässäkin on? Otan tänkin pois aina kun mahdollista, miks mä haluaisin et näytön reunat on tummina kun vaihtoehtona on se et ne ei olis. Lens Distortion? Kaikki nää efektit on asioita jotka on mun kirjoissa epätoivottuja ja pitkälti simuloi sitä et pelikuvaa katottais kameran linssin läpi ja siitä tulis sit ne kaikki vääristymätkin mukaan.
Mä en vaan yksinkertaisesti keksi yhtäkään hyvää syytä miks mun kannattais vapaaehtoisesti heikentää kuvanlaatua kun mahollisuus on olla tekemättä sitä. Joo, voi olla sitä mieltä et samalla karsit osan pelin visuaalisuudesta, mut siinä vaiheessa kun 99% nykypeleistä käyttää jotain sekotusta näistä ripulitekniikoista, niin ei se ainakaan kovin uniikkia visuaalisuutta enää ole.
Näitähän voi ite napsia pois ja päälle ja sit vertailla kuvaa ja tehä miten itestä parhaalta tuntuu. Ei tota kaikki todellakaan tee sen takia koska redditissä joku sanois jotain, vaan ihan yksinkertasesti sen takia koska se lopputulos vaan sattuu omaan silmään näyttämään paljon paremmalta jos noita ylimääräsiä prosessointeja napsii pois päältä.