Alan Wake II (PC, PS5, XBOX X/S) (27.10.2023)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kleimo
  • Aloitettu Aloitettu
Yritin käynnistellä peliä ja valitteli third party softan probleemista kaatuessa intrologojen aikana. Redditissä olikin aiheesta jo ketju ja omalla kohdalla syy löytyi Afterburnerista. Sen kun nakkas pois päältä niin toimii. Nyt pitäis sit fps counterit jne kekkasta sit jostain muualta!
 
RT:t off ja muuten high-medium ja DLSS Performance niin läppärin 4070 pyörittää ainakin alussa 60-70 fps. Geforce Experiencen optimoinnilla nousi noin 80-90 ja hyvältä näyttää edelleen. Resona on siis tuo 3840x1600 ja varaa on tulla vielä alaspäin, jos alkaa kaupungissa tahmaamaan. Odotin kyllä paljon pahempaa. Ei ainakaan toistaiseksi tunnu tekevän 8GB näyttömuistilla tiukkaakaan :cigar2:
 
12h takana pelaamista ja streamiä. Eipä isompia ongelmia ole tullut eteen. 3840x1600 resolla DLSS quality+FG+RT myös siinä 70-100fps.

Mutta kyllähän maistuu. Eka wake ehkä kuumottavempi juurikin siitä syystä että siinä vihua puski enenmmän mitä tässä mutta löytyy tästäki ne hetken että saa hyppiä.

Suosittelen kyllä jos edellinen maistui!

Koskela mainokset ja
Ahti
on kyllä rautaa! :D

Yritin käynnistellä peliä ja valitteli third party softan probleemista kaatuessa intrologojen aikana. Redditissä olikin aiheesta jo ketju ja omalla kohdalla syy löytyi Afterburnerista. Sen kun nakkas pois päältä niin toimii. Nyt pitäis sit fps counterit jne kekkasta sit jostain muualta!
Täällä toimii kyllä afterburnerin kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Yritin käynnistellä peliä ja valitteli third party softan probleemista kaatuessa intrologojen aikana. Redditissä olikin aiheesta jo ketju ja omalla kohdalla syy löytyi Afterburnerista. Sen kun nakkas pois päältä niin toimii. Nyt pitäis sit fps counterit jne kekkasta sit jostain muualta!

Geforce Experiencen kautta saa FPS näkyviin
 
Itselläkin tuli ensin varoitus siitä että ei voinut autentikoida peliä ennen kuin sulki Afterburnerin, mutta sen jälkeen kun pistin takaisin päälle ei ole mitään sanonut.
 
Itselläkin tuli ensin varoitus siitä että ei voinut autentikoida peliä ennen kuin sulki Afterburnerin, mutta sen jälkeen kun pistin takaisin päälle ei ole mitään sanonut.

Joo, täällä sama homma nyt eli käynnisti kerran ilman Afterburneria ja sit taas päälle ni johan toimii. :thumbsup:
 
Mitähän tämä meinaa, tai siis onko "must have" säätö jos kerran terävöittää:

" After digging through the config file I noticed that there's several important settings that aren't exposed in the settings menu, no idea why. Once I set m_bVignette, m_bDepthOfField and m_bLensDistortion to "false," the game suddenly looked much clearer. If you plan on playing Alan Wake 2 definitely make those INI tweaks manually. You can also change the field of view here (m_fFieldOfViewMultiplier). I found the default too narrow and prefer to play with a setting of 1.3. "


EDIT: tai että lähinnä mistä tiedoston uumenista löytyy jos haluaa testata.
 
Juu tulihan tuota kokeiltua asetuksia vaikka miten päin. 3080 Ti + 5900X ei mitään asiaa ray tracingin puolelle. 30-50 fps aikalailla vaikka 1440p resolla DLSS balanced ja kaikki medium.

RT off, 1440p DLSS quality ja kaikki tappiin niin yli 60 fps pääsee helposti. Nyt pelaamaan. :D
 
Jotain pientä artefaktia näytti pukkaavan tekstityksissä välillä minkä arvelen olevan Frame Generationin syytä. Muuten pörrää 4090:llä kaikki herkut päällä 4K DLSS Quality + FG 70-100 FPS välimaastossa. CP2077 Path Tracingilla on vielä hitusen raskaampi, sitä pelailen yleensä DLSS balanced jolla saa suurin piirtein samat 70+ FPS. Hyvältä näyttää tähän mennessä, mutta vasta eka chapter pelattu. Pistäkää ihmeessä ne DLSS ja FG päälle jos ne kerran on kortilla tuettu. Ei näitä RT-pelejä enää natiiviresoilla jatkossa pelata jos haluaa pelikelpoista FPS:ää. Tosin monet striimaajatkaan eivät tunnu tietävän hölkäsen pöläystä PC:n grafiikka-asetuksista, joten ehkä ongelma on yleisemmällä tasolla siinä että grafiikka-asetukset on yhä enemmän täyttä hepreaa keskivertopelaajalle ja niiden optimointiin ei riitä enää pelkkä presetin valinta kun pitäisi tajuta miten upscaling-resot ja frame generoinnit vaikuttaa.
Väittäsin et ongelma on tässä se et tähän mennessä ollaan totuttu siihen et se DLSS on erillinen kytkin ja siitä sit valitaan qualityn ja ultra performancen väliltä mitä halutaan. Tässä se on vähän eri lailla kun on sen sijaan erikseen ilmotettu noi renderöintiresot ja siinä voi herkästi mennä tietämättömämmällä kaverilla sit sormi vähän suuhun vaikka siellä perässä lukeekin suluissa se et mikä preset se käytännössä on.

Mut joo, 3840x1600 reso ja 3080, ei tässä asiaa oo RT enää laitella päälle, muuten kaiken saa laittaa tappiin ja DLSS päälle niin on pelattava. Ekaa kertaa huomaa ettei kortti enää riitä. Eka ajatus oli et enkös mä tän saatana justiinsa ostanu mut nopee vilkasu päivämäärään niin onhan tää jo yli 3v vanhakin. Ens vuonna sit uutta, katellaan sit miten 5080/5090 pyörittelee tätä.

Ite peli ollu ihan kiva tähän mennessä, vaikka nää ekat pari chapteria onkin oikeasti vähän himmailua. Katotaan tarkemmin sit kun lähtee kunnolla käyntiin.
 
Nvidian Ja Remedyn tyypit juttelevat alan wake 2:en teknologiasta ja kehitysprosessista pcworldin kanssa. Natiiviresoluutiosta sanovat, että engine on pitkään ennen aikaa dlss renderöinyt eri asioita eri resoluutioilla. Resoluutio ei niinkään merkitse vaan se miltä asiat näyttävät.

 
Viimeksi muokattu:
Eka chapter pelattu Series X:llä. Alku lähti hieman bugisesti liikkeelle. Heti, kun sai liikuttaa hahmoa, niin kaikki peliäänet katosivat ekan lauseen jälkeen. Pelin sammutus auttoi. Seuraavalla kerralla huomasin välivideossa Alex Caseyn ja Sagan keskusteluissa huulisynkkauksen olevan pielessä. Sitten, kun sai ohjata taas hahmoa, niin Alexin kahvikuppi kulki maata pitkin ja käsi piteli kiinni olematonta purkkia. Loppu chapter oli bugiton.

fde126b9-55a1-454e-982a-d22db952370c.png
 
Tuli hankittua tämä vaikka harvoin enää tulee pelejä ostettua, suosi suomalaista jne. Ja tässähän on parin ensimmäisen tunnin perusteella oikein kunnolla vetoa, saa nähdä miten miehen käy kun kauhuleffoissa tulee kiipeiltyä seinillä vaikka olisi teatterissa ihmisten keskellä.

Ensifiilikset erittäin positiiviset.
 
Tullut tässä päivän aikana pelattua 6h ja muutokset mitä tehty ykköseen verrattuna ainakin omasta mielestäni todella onnistuneita. Vaikka en jumpscareista/kauhusta niin tykkääkään, tämä vie tarinallaan ja hahmoillaan kokoajan eteenpäin! Toistaiseksi siis todella onnistunut peli, toivottavasti pysyy samanlaisena tykityksenä loppuun asti!

7600x/6800XT/32GB päädyin pelaamaan 1440p nativella medium preset / high postprocess ja fps pyörii kokoajan yli 60, myös vaativimmissa paikoissa.
Ottaa kyllä kaikki mehut GPUsta irti kun ei 2 vuotta "stable" olleet GPU ylikellotukset kestäneet täman alla kun 1min ja kaatoi pelin. Corea vähän pienemmälle ja lisää jännitettä niin pysyi peli päällä.

Mitähän tämä meinaa, tai siis onko "must have" säätö jos kerran terävöittää:

" After digging through the config file I noticed that there's several important settings that aren't exposed in the settings menu, no idea why. Once I set m_bVignette, m_bDepthOfField and m_bLensDistortion to "false," the game suddenly looked much clearer. If you plan on playing Alan Wake 2 definitely make those INI tweaks manually. You can also change the field of view here (m_fFieldOfViewMultiplier). I found the default too narrow and prefer to play with a setting of 1.3. "


EDIT: tai että lähinnä mistä tiedoston uumenista löytyy jos haluaa testata.
Tämä file löytyy %AppData%\Local\Remedy\AlanWake2\renderer.ini, jos joku ei itse löytänyt.
 
Tää on toiminut todella hyvin tässä ekat nelisen tuntia, mutta on kyllä todella allerginen peli kaiken maailman overlay-virityksille. Pisti Afterburnerin kiinni niin lakkasi valittamista. En ole juurikaan huomannut mitään redditissä mainittuja bugeja, ekassa Sagan ja Caseyn keskustelussa vähän meni lipsyncit vituralleen.
 
...koska overlay-viritykset tahtovat olla niin kovin herkkiä hajoamaan. Lisäksi jengi yhdistelee vanhaa versiota afterburnerista/rtss.exestä viimeisimpiin ajureihin ja ajaa viimeisimpiä herkkuja käyttävää tavaraa niin yllättäen tulee ongelmia. Kun ottaa huomioon kuinka hyvin NVIDIAn oma overlay pystyy myös näyttämään dataa niin aika helppo heittää RTSSt mäkeen - NVIDIAn kamat kun eivät yleensä kaada NVIDIAn ajureita :D
 
Kaipa se on pakko odotella GeForce 5000 -sarjaa, että tätä pystyy pelata. Olen jo vanha mies eikä mun silmät enää kestä mitä tahansa niin kuin nuorena.
 
Peli on 1440p:llä ja kaikki herkut tapissa jotenkin ihan liian blurry. Tulee vähän paha olo tuosta. Pitää kokeilla säätää noita konffifilejä.
 
Tullut tässä päivän aikana pelattua 6h ja muutokset mitä tehty ykköseen verrattuna ainakin omasta mielestäni todella onnistuneita. Vaikka en jumpscareista/kauhusta niin tykkääkään, tämä vie tarinallaan ja hahmoillaan kokoajan eteenpäin! Toistaiseksi siis todella onnistunut peli, toivottavasti pysyy samanlaisena tykityksenä loppuun asti!

7600x/6800XT/32GB päädyin pelaamaan 1440p nativella medium preset / high postprocess ja fps pyörii kokoajan yli 60, myös vaativimmissa paikoissa.
Ottaa kyllä kaikki mehut GPUsta irti kun ei 2 vuotta "stable" olleet GPU ylikellotukset kestäneet täman alla kun 1min ja kaatoi pelin. Corea vähän pienemmälle ja lisää jännitettä niin pysyi peli päällä.


Tämä file löytyy %AppData%\Local\Remedy\AlanWake2\renderer.ini, jos joku ei itse löytänyt.
Tässä on jännä että 3840x2160 resolla yhtä äkkiä RTX4070Ti tippuu 1,6fps, ohi menee jopa 4600Ti, varmaan jonkinlainen virhe tuossa, sama toistuu sekä Raytracing asetuksilla ja Patchracing asetuksilla? Kokeilin itse niin eik kyllä noi dia esitys ollut.
 
Täällä 6950XT + 12600K ja pohdin tämän ostamista, mutta ehkä olisi suositeltavaa ja enemmän nautittavaa kun pelaisi ykkös osan eka läpi?

Peli näyttäisi hyötyvän kovasti Nvidian DLSS:stä. Ei taida olla minkäänlaista sanaa FSR3:sta? Ajattelin sen julkaisun jälkeen tuen oikeasti tulevan ainakin hittipeleihin melko nopeasti, mutta näemmä aika hidasta on saada tuota peleihin.
 
Täällä 6950XT + 12600K ja pohdin tämän ostamista, mutta ehkä olisi suositeltavaa ja enemmän nautittavaa kun pelaisi ykkös osan eka läpi?

Peli näyttäisi hyötyvän kovasti Nvidian DLSS:stä. Ei taida olla minkäänlaista sanaa FSR3:sta? Ajattelin sen julkaisun jälkeen tuen oikeasti tulevan ainakin hittipeleihin melko nopeasti, mutta näemmä aika hidasta on saada tuota peleihin.
Voit katsoa Sami Järven vajaan vartin tiivistyksen ykkösen juonesta:
 
Tulihan tuota itsekkin testattua eilen jonkun 1,5h verran. Täytyy kyllä sanoa että ainakin heti pelin alussa
kiinnitin ääniin huomiota (itsellä kaiuttimet Dolby Atmos) että on kyllä todella hyvin ne tehty.

Kumman tummalta peli näytti alkuun vaikka HDR on päällä, ihmettelinkin alun tekstiä että kannattaa ajaa Windows:sin HDR kalibrointi
läpi, en edes tiennyt että sille on joku kalibrointisofta, no ei olekkaan valmiina vaan saa ilmaiseksi Microsoft Storesta,
kalibroinnin jälkeen muuttui kyllä ulkonäkö aika reippasti parempaan suuntaan.

Grafiikka on tuon puolentoistatunnin perusteella enempi kuin kohdillaan ja en ole siis päässyt vielä edes kaupunkiin.

Myllynä siis Ryzen 7600x, 32Gt 5600MHz Ram, RTX4070Ti ja peli asennettu 7300/6000MB/s M.2 SSD levyllä peli asennettu, tällä pyörii hyvin
1440p DLSS Quality kaikki asetukset tapissa ja framegeneration päällä.

No nyt sitten en tiedä onko eri pelifirmat tehneet tuon FG:n jotenkin eri tavalla mutta ainakin tämän pelin kanssa ei tule kuvan repeilemistä ollenkaan tai todella vähän joka ei häiritse vaikka minulla 60Hz tv pelinäyttönä.

Alun perusteella vaikuttaa enempi kuin lupaavalta, tuli taas ostettua sokkona niinkuin kaikki muutkin Remedyn pelit ja ei ole ollut pettunyt olo ikinä :)
 
Tuli eilen pelattua reilut neljä tuntia ja tutkittua joka nurkka, Cauldron Lakelta löytyvät
lasten lorut
on kyllä hyvin toteutettu.

Tulee myös ihan tyhmä olo kun näin monen vuoden päästä hymy nousee korviin kun tulee vastaan tuttuja naamoja ja ääniä.:D
 
5900x + 4090 ja peli pyörii tosi nätisti kaikki tapissa 4k resolla dlss quality (1440p) + fg asetuksilla. Itse olen kyllä huomaavinani välillä jotain frame generation artifakteja tuossa, erityisesti tekstien kohdalla mutta ei ne kovin häiritseviä ole. Yleisesti ottaen pelihän on visuaalisesti ja tarinankerronnaltaan ihan huippu.

Siistiä että suomalaiset on aivan terävimmässä kärjessä pelialalla. Haluaisin nähdä Remedyn tekemän open world -pelin mutta eivät taida sellaiseen lähteä..
 
5900x + 4090 ja peli pyörii tosi nätisti kaikki tapissa 4k resolla dlss quality (1440p) + fg asetuksilla. Itse olen kyllä huomaavinani välillä jotain frame generation artifakteja tuossa, erityisesti tekstien kohdalla mutta ei ne kovin häiritseviä ole. Yleisesti ottaen pelihän on visuaalisesti ja tarinankerronnaltaan ihan huippu.

Siistiä että suomalaiset on aivan terävimmässä kärjessä pelialalla. Haluaisin nähdä Remedyn tekemän open world -pelin mutta eivät taida sellaiseen lähteä..

Pehmeneekö kuva jos DLSS qualityllä vs. kokonaan poissa?

Aikaisemmin ei häirinnyt tuo mutta nykyään sen uusimmassa CoDissa huomaa kun ruudun koko on kasvanut. Tosin siinä ei tarvi kun rullaa sen verran liukkaasti.
 
Pehmeneekö kuva jos DLSS qualityllä vs. kokonaan poissa?

Aikaisemmin ei häirinnyt tuo mutta nykyään sen uusimmassa CoDissa huomaa kun ruudun koko on kasvanut. Tosin siinä ei tarvi kun rullaa sen verran liukkaasti.

Kyllä se hiukan pehmenee, mutta ei niin paljon että luopuisin todella sulavasta frameratesta natiivin reson takia. 43" 120hz ruudulla pelailen Itse.
 
Siistiä että suomalaiset on aivan terävimmässä kärjessä pelialalla. Haluaisin nähdä Remedyn tekemän open world -pelin mutta eivät taida sellaiseen lähteä..
Aw2 avoimuus on suunnilleen mitä Witcher 1 teki 16v sitten. Ehkä he puskevat siihen suuntaan tulevaisuudessa mutta näkee että studiona heidän intohimo ei ole samoilla linjoilla kuin muilla studioilla jotka päätyvät tekemään Open world pelejä. Ja budjettiin tarvii nollan lisää jos haluaa samaa laatua w3 kokoisessa pelissä.
 
Päädyin itse myös ottamaan path tracingin pois käytöstä kun hahmojen naamoissa alkoi näkymään samanlaista ghostingia kuin esimerkiksi Cyberpunkissa.
 
Harmittaa kyl kun ei pääse pelaamaan ennen sunnuntaita lisää. Perjantailta tuli vastaan semmoinen bugi tai ominaisuus, että taskulamppu ei näy ulkona ainakaan ekalla alueella.

Onko muilla samoin, eli onko ominaisuus alussa?
 
Tuli eilen pelattua noin kahdeksan tuntia ja tässä kohtaa erittäin positiiviset fiilikset. Tuntuu että pelin osa-alueet toimivat yhteen paremmin kuin ehkä missään Remedyn pelissä sitten Max Payne 2:n.

Prosessorina 11700k, näyttis 7900XTX. Pelaan telkkarissa 4k-resoluutiolla ja FSR2 -skaalaus 1440p:stä (quality?). Kaikki rasterointiasetukset tapissa ja säteenseuranta pois päältä, pyörii pääosin synkattuna 60 fps (telkkarissa ei ole VRR-tukea). Muutamassa kohtaa tippuu tuon alle kun kamera osoittaa juuri oikeaan suuntaan metsässä tms.
 
Harmittaa kyl kun ei pääse pelaamaan ennen sunnuntaita lisää. Perjantailta tuli vastaan semmoinen bugi tai ominaisuus, että taskulamppu ei näy ulkona ainakaan ekalla alueella.

Onko muilla samoin, eli onko ominaisuus alussa?

Tuo taskulampun näkyvyys on aika jännä, parissa ekassa chapterissa sen just huomaa kun olet pelin mielestä "liian valoissassa" paikassa niin taskulampulla et tee mitään mutta otat parikymmentä askelta eteenpäin niin peli pimenee selvästi ja taskulamppu on välttämätön. Jotain pientä häikkää taitaa olla tuon valaistuksen osalta tässä asiassa.
 
Harmittaa kyl kun ei pääse pelaamaan ennen sunnuntaita lisää. Perjantailta tuli vastaan semmoinen bugi tai ominaisuus, että taskulamppu ei näy ulkona ainakaan ekalla alueella.

Onko muilla samoin, eli onko ominaisuus alussa?
On mulla sama ongelma, sisätilaan kun menee niin näkyy selvästi, luulin että on pelin ominaisuus, ei lamppu kovinkaan hyvin päivällä näy oikeastikkaan, toki tässä se ei valaise ollenkaan.
 
On mulla sama ongelma, sisätilaan kun menee niin näkyy selvästi, luulin että on pelin ominaisuus, ei lamppu kovinkaan hyvin päivällä näy oikeastikkaan, toki tässä se ei valaise ollenkaan.

Jep, sama täällä. Kummastelin ja mietin kyl pitäis tän nyt täällä iltahämärässä vähän jotain valoa antaa mut aattelin että varmaan ominaisuus, heh.
 
Läpi paukahti 20h20min. 20min kun aamusta olisi jaksanut vielä nii olis menny yhellä istumalla mut väsy iski. :)

Tykkäsin kyllä kovasti ja varmaan ekoja pelejä mistä voisi new game+ kokeilla jos sellainen oli tulossa.
 
Viimeksi muokattu:
Epic storeen on tullut Alan Wake II Deluxe upgrade paketti (PC, 20€), jos teki kuten minä ja osti pelkän peruspaketin:
1698484402540.png


Alan Wake 2 Deluxe Upgrade includes:
  • Expansion Pass
    • Night Springs Expansion (additional story content)**
    • Lake House Expansion (additional story content)**
    • Nordic Shotgun Skin for Saga
  • Crimson Windbreaker for Saga
  • Celebrity Suit for Alan
  • Parliament Shotgun Skin for Alan
  • Lantern Charm for Saga***
** Additional story content available post-launch, more to be unveiled later.
*** Gives Saga an additional battery for the flashlight.

Nuo lisätarinat tulevat sitten joskus tulevaisuudessa.
 
Kyllä se hiukan pehmenee, mutta ei niin paljon että luopuisin todella sulavasta frameratesta natiivin reson takia. 43" 120hz ruudulla pelailen Itse.

Joo tämä näköjään vaatii tuon, ja sulavuus nro1.

Mulla 42" monitorina niin alkaa huomata kun DLSS jo pehmentää kuvaa.
 
Pistelin nää säädöt niin tuntuu että yltiöpäinen pehmeys meni ainakin vähän pois. Ei pysty nyt enempää testaamaan kun poika tossa pyörii vieressä ja eilinen kohta jäi ruumishuoneelle.


During gaming, even with DLAA enabled, and Motion Blur and Film Grain disabled, I noticed that at sub-4K resolutions the game looks quite blurry, like there was a hidden upscaler at work. I played with all the settings options—no improvement. After digging through the config file I noticed that there's several important settings that aren't exposed in the settings menu, no idea why. Once I set m_bVignette, m_bDepthOfField and m_bLensDistortion to "false," the game suddenly looked much clearer. If you plan on playing Alan Wake 2 definitely make those INI tweaks manually. You can also change the field of view here (m_fFieldOfViewMultiplier). I found the default too narrow and prefer to play with a setting of 1.3.
 
The settings menu of Alan Wake 2 has a long list of options for performance tuning, but there will be a ton of drama around the forced upscaling. Yup, you can't render at native. There's only options for "DLSS" and "FSR"—nothing else. Both upscalers come with the option to render at native resolution, but will still use the image enhancement techniques of the upscaler.

Joo empä tiennytkään ettei legit natiivi resolla pysty peliä ajamaan. Ilmankos siitä puuttu se pieni extra terävyys. Ihme pelleilyä, että nykypeleissä osaa asetuksista pitää mennä sörkkimään tiedostoihin asti. Cyberpunkissakin anti aliasingit yms. piti mennä ottamaan erikseen pois, jotta se sumeus hävisi. Lisäksi nuo reunanpehmennystekniikat on useimmiten todella raskaita käyttää suhteessa siihen "hyötyyn". Osan mielestä kuva on niillä realistisempi, mutta toisaalta se on pehmeän sumea, eikä terävä.
 
INI-kikkailulla tuon voi kiertää. Kai se logiikka on ollut että DLAA on parempi kuin TAA tai No-AA ja on pyritty yksinkertaistamaan säätöjä.

Mutta jos DLSSää ei ole ja on FSR2 AA niin sitten onkin ihan realismia että no-AA voi olla oikeasti paremman näköinen varsinkin korkeammilla resoilla. Ainakin kyseessä on makuasia.
 
Jotenkin itsellä gammat päin vittua tms. tässä. Taskulampon valokeilassa ja kirkkaassa valossakaikki ihan puhki palanutta ja flättiä väriä, mutta muuten ihan pirun tummaa yms.
 
Itse en ole koskaan ymmärtänyt miksi sen kuvanlaadun pitäisi olla mahdollisimman "raaka" ilman mitään filtteröintiä. Kyseessä ei kuitenkaan ole joku competitive FPS jossa grafiikat pitäisi olla legotasolla luettavuuden optimointia varten. AW2 erityisesti on hyvin elokuvamainen tyyliltään ja jos siitä karsitaan kaikki post-processing efektit pois niin samalla karsiutuu osa tyyliä ja visuaalista tarinankerrontaa jotka luo tunnelmaa. Keskusteluissa näkyy vaan monella tuppaa olemaan sellainen oletus että kaikki jälkiprosessointi on pahaa ja se prosessoimaton renderöinti on jotenkin paras mahdollinen kuva. Toki osa tästä käsityksestä juontaa joihinkin peleihin jossa homma on todella vedetty överiksi, mutta omasta mielestäni tällainen mentaliteetti on monilla mennyt liiallisuuksiin ja porukka poistaa suotta ominaisuuksia joissa ei ole todellisuudessa mitään vikaa, mutta tehdään vain sen takia kun Redditissä tai muualla joku sanoi että motion blur on pahasta ja pitää aina poistaa. Ehkä AW2:ssa matalalla resolla ja upscale päällä kuva menee kuitenkin liian pehmeäksi.

AW2:ssa on natiivi reso tarjolla, siihen vain lisätään DLAA antialisointi, joka on käytännössä temporaalinen antialiasointi jota ilman harva pelaaja todellisuudessa haluaisi pelata peliä, ja pelimoottorit nykyään tukeutuu vahvasti siihen oletukseen, että jonkinlainen TAA on käytössä kuvaa tasoittamassa. Sillä on toki oma blurraava vaikutus, mutta verrattuna siihen sahalaitasoppaan jota oli tarjolla ennen TAA-tekniikoiden tuloa vaihtokauppa on omasta mielestäni ehdottomasti sen arvoinen. Matalimmilla resoilla vaihtoehtoina on kuitenkin joko sellainen Switch-tyylinen sahalaitoja joka paikassa peli tai hyvin blurrautunut kuva. Tehokkaampien konsolien 4K-upscalen myötä kuitenkin pelinkehittäjät ovat järjestään päätyneet TAA-ratkaisuihin, ja DLAA PC:llä on näistä ehdottomasti paras. AW2:ssa ei ole juuri mitään järkeä tarjota natiiviresoa ilman AA:ta tai vain jollain FXAA/SMAA:lla kun kuva todennäköisimmin shimmeröisi helvetisti.
 
The settings menu of Alan Wake 2 has a long list of options for performance tuning, but there will be a ton of drama around the forced upscaling. Yup, you can't render at native. There's only options for "DLSS" and "FSR"—nothing else. Both upscalers come with the option to render at native resolution, but will still use the image enhancement techniques of the upscaler.
Ja pakotettu upscale aikakausi alkanut? Sinänsä ei yllätä, että Nvidian sponssaamassa pelissä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 476
Viestejä
4 558 137
Jäsenet
74 971
Uusin jäsen
Maikkol

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom