Alan Wake II (PC, PS5, XBOX X/S) (27.10.2023)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kleimo
  • Aloitettu Aloitettu
Voi jumpe mikä peli. 10h pelattu ja nyt tuli ostettua suoraan EG storesta osoittaakseeni kiitokset pelin rahoittamisesta.
 
Voi jumpe mikä peli. 10h pelattu ja nyt tuli ostettua suoraan EG storesta osoittaakseeni kiitokset pelin rahoittamisesta.

Juu, eikä tuo perusversion 49,99 e ole edes paha hinta mun mielestä näin laadukkaasta pelistä.
 
Viimeksi muokattu:
On tää kyllä kova peli. Coffee worldiin juuri saavuin. Grafiikat on muuten komiat, mutta semmonen jännä "epätarkkuus" välillä käy vähän silmiin. Ihan kun ei ihan kohdistuisi kunnolla kanmera esim tesxtuureihin. Ini filusta otin lens distornion pois, mutta se ei tuohon auta. Vähän kun olisi Chromatic Aberration päällä, mutta siitä ei ole ini filussa ainakaan mainitaa.

Edit: Muokkasin ini tiedostoon "m_fSSAASharpening" arvoksi 0,3. Tuo tuntui auttavan tuohon em. sumeuteen. Nyt näyttää omaan makuun jo ihan tarpeerksi terävälle texturet.

Se musavideokohtaus oli kyllä ihan helvetin siisti. Siis ihan huikee ja biisi kolahti itelle kybällä kanssa
 
Viimeksi muokattu:


Kyllä on. Peruspeli 49,99 euroa, deluxe 20€ kalliimpi.

Vai nillitätkö 9 sentin heitosta? 49,90 = 49,99 :D

alanwake2.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kokemuksia pelattavuudesta Series X:llä?
No performanssi on ihan ok. Df sun muut kertoo varmaan paremmin. Tatilla tähtäys ei ole omaan makuun hyvä mutten jaksa säätää sen kanssa. Suht hidas pitkän matkaa ja sitten kiihtyy voimakkaasti. Joku vinkkasi täällä islannin storen ja sieltä ostin 39e.
 
No performanssi on ihan ok. Df sun muut kertoo varmaan paremmin. Tatilla tähtäys ei ole omaan makuun hyvä mutten jaksa säätää sen kanssa. Suht hidas pitkän matkaa ja sitten kiihtyy voimakkaasti. Joku vinkkasi täällä islannin storen ja sieltä ostin 39e.
Pelaan myös PC:llä tätä ohjaimella, jotenkin tämmöset pelit on liian helppoja hiirellä ja peli on suunniteltu ohjaimella pelattavaksi.

Tosin ekassa "bossitaistelussa" en jaksanu grindata vaan otin hiiren käyttöön. Mutta muuten immersio on jotenkin itelle parempi ohjaimella kun et pysty salamana reagoimaan joka tilanteeseen.
 
No ei pitäisi olla, säädetty Windows 11:sta HDR ohjelmalla. Muissa paikoissa en ole huomannut tuota ongelmaa paitsi se että päivänvalossa metsässä se ei valaise ollenkaan.
Mulla myös Windows HDR kalibrointi tehty millä ei suoranaista vaikutusta. Pelissä taas game brightness asetus laitettava 60+ että lampun valo näkyy. QD-oled näytöllä.
 
Konsoleilla taas perinteisesti kynpin kalliinpi, vaikka täysin digitaalinen julkaisu.

On se jännä kyllä, miten digitaalisten pelien tulo piti laskea myös niiden hintoja, mutta eipä käynytkään niin :psmoke:
 
Konsoleilla taas perinteisesti kynpin kalliinpi, vaikka täysin digitaalinen julkaisu.

On se jännä kyllä, miten digitaalisten pelien tulo piti laskea myös niiden hintoja, mutta eipä käynytkään niin :psmoke:

Konsolilla toki MS ja Sony ottavat myös isomman siivun myynneistä kuin Epic pc-puolella. Tosin taitaa tuo silti olla konsolillakin halvempi kuin normi AAA-peli.
 
Konsolilla toki MS ja Sony ottavat myös isomman siivun myynneistä kuin Epic pc-puolella. Tosin taitaa tuo silti olla konsolillakin halvempi kuin normi AAA-peli.
Noi maksut ei todellakaan ole ihan pieniä, tiedän kun yksi tuttu teki oman pelin niin eipä hirveästi sitä esim PS4/5 konsolille julkaissut :rofl:
 
Noi maksut ei todellakaan ole ihan pieniä, tiedän kun yksi tuttu teki oman pelin niin eipä hirveästi sitä esim PS4/5 konsolille julkaissut :rofl:

Muistelisin että se on noin 30 prosenttia mitä MS ja Sony ottavat niin sanotusti välistä kun heidän kauppapaikallaan julkaiset pelin. Aika sama tosin taitaa olla Steamissäkin. Ja Epic on pitänyt tuon ainakin tähän mennessä maltillisempana.
 
Muistelisin että se on noin 30 prosenttia mitä MS ja Sony ottavat niin sanotusti välistä kun heidän kauppapaikallaan julkaiset pelin. Aika sama tosin taitaa olla Steamissäkin. Ja Epic on pitänyt tuon ainakin tähän mennessä maltillisempana.
Sony kait ottaa enempi välistä tietääkseni.
 
Epic ottaa kyllä tällä kertaa 100% kunnes budjetti katettu ja sitten 50% :D

Tosin tämä on ihan reilua koska Epic maksoi koko kehityksen kulut... Remedyn liksat ja muut maksettu useamman vuoden ajalta.


No juu, tässä on varmasti erilainen järjestely kuin normaalisti jos vain julkaiset pelin alustalla. Toki sieltä halutaan takaisin rahaa kanssa. :) Ei sentään hyväntekijöitä olla tietenkään. Ja diili kuulostaa tosiaan oikein fiksulta molemmin puolin. Toivottavasti nyt sitten myykin hyvin.

Toiseen aiheeseen sen verran, että itsekin olen pelannut ohjaimella pc:llä. Sillä vaan tuo liikkuminen yms tuntuu sulavammalta ja luonnollisemmalta tässä pelissä. Lisäksi mun mielestä itse ampuminen toimii myös oikein hyvin, että ei ole näppikseen ja hiireen tarvinnut vielä turvautua. Siinä mielessä omaan näppiin oikein hyvä pädi tuntuma, vaikka harvemmin ohjaimella pelaan.
 
Saapa nähdä miten tämä myy, Epic yksinoikeus ja pelkästään digitaalinen konsoleilla näkyy varmasti myynneissä. Veikkaan että ensivuonna tulee konsoleille fyysinen julkaisu, muuten Epic jättää melkoisen siivun rahaa pöydälle.
 
Saapa nähdä miten tämä myy, Epic yksinoikeus ja pelkästään digitaalinen konsoleilla näkyy varmasti myynneissä. Veikkaan että ensivuonna tulee konsoleille fyysinen julkaisu, muuten Epic jättää melkoisen siivun rahaa pöydälle.

Eiköhän sieltä tule GOTY edition lisäreiden valmistuttua levynä missä on kaikki yhdessä paketissa.

Se tuleeko jo sitä ennen normiversio levyinä kun niin suuri arvostelumenestys on sitten kysymysmerkki.
 
Saapa nähdä miten tämä myy, Epic yksinoikeus ja pelkästään digitaalinen konsoleilla näkyy varmasti myynneissä. Veikkaan että ensivuonna tulee konsoleille fyysinen julkaisu, muuten Epic jättää melkoisen siivun rahaa pöydälle.
Control myi ainakin hyvin (pitäisikö jopa sanoa ennätyshyvin) siitä huolimatta, että oli pitkään vain Epicissä. Kaksi miljoonaa kappaletta myytynä 9.12.2020 mennessä eli yhden vuoden aikana, Steamiin tuli 27.8.2020 (vaikea kuvitella, että tuossa neljässä kuukaudessa olisi tullut leijonan osa myynnistä Steamin kautta). Lopulta myi vielä ainakin miljoonan lisää vuoden 2021 loppuun mennessä.

Alan Wake on saanut Controlliakin paremmat arvosanat niin on tässä potentiaalia ylittää myös sen myyntiluvut. Toki kauhugenre saattaa pitää osan pelaajista loitolla.
 
Alan Wake on saanut Controlliakin paremmat arvosanat niin on tässä potentiaalia ylittää myös sen myyntiluvut. Toki kauhugenre saattaa pitää osan pelaajista loitolla.

Plus ykkösosa on jollain tavalla kulttipelin maineessa. Myikin lopulta ihan ok. Muutaman miljoonan vissiin. Toki se fanijoukko, joka jatkoa on odotellut ei ole tosiaan se iso massa. Ja kuten sanoit, niin genre saattaa verottaa potentiaalisia ostajia. Nyt on kuitenkin julkaistu suoraan pc:lle ja konsoleille, niin siinä on suht laaja potentiaalinen ostajajoukko. Ykkönen olo aikanaan useamman vuoden Xbox yksinoikeus ennen kuin tuli pc:lle.

Hyvät arvostelut monesti saattavat avittaa kans myyntejä. Ja pöhinää tuntuu pelin ympärillä olevan. No toivottavasti myy hyvin, eikä floppaa pahemmin. Max Payne 2 muistaakseni oli aikanaan myyntien puolesta aikamoinen pettymys ykkösen jälkeen ja senkin takia, että budjetti oli myös selkeästi noussut ekan osan jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Lähinnä mietityttää nuo konsolipuolen myynnit, kuitenkin aika poikkeuksellista että AAA peli julkaistaan pelkästään digitaalisena. Yleensä näin toimitaan vain 20€ indiepeleissä ja nämäkin yleensä haaveilevat fyysisestä julkaisusta ja veikkaan että ei Remedyllä ole ilosta kiljuttu kun ovat tämän päätöksen kuulleet. Kaikki levyversioon liittyvä markkinointikin on poissa, ei ole mitään special edition unboxin videoita sun muuta mitä tuohon levyjulkaisuun liittyy.
 
Auttakaa, ps5 vai pc:lle tämä?
Pc: 3080/9900k/32gb/1440p
Tuo rauta peittoaa PS5 ihan heittämällä ja pc:llä tässä on dlss joten pyörii helvetin hyvin tuolla kortilla, varsinkin jos rt ei kiinnosta.

Onhan tämä aivan helvetin poikkeuksellinen peli, ei ole todellakaan vedetty varman päälle. Harvoin näkee enää tällaista AAA genressä missä moni vetää niin varman päälle, tämä on oikeasti poikkeuksellinen peli sanottuna näin 12h pelaamisen jälkeen ja peli on vielä kesken. Kaikki ylistävät arviot on tässä tapauksessa täysin ansaittuja, kyseessä on yksi vuoden parhaista peleistä jos loppu ei kuse aivan totaalisesti.
 
Mielipiteitä kävelysimulaattori kritiikistä jota peli saanut jonkin verran? Verrattuna ekaan toimintaa karsittu aika rankalla kädellä, taskulamppu mekaniikkaa myös muutettu erilaiseksi, hitaammaksi. Lisäksi "etsivätyö" jota teet ihan merkityksetöntä joka sekin tehdään sun puolesta ja tuntuu ajanhaaskaukselta.
 
Mielipiteitä kävelysimulaattori kritiikistä jota peli saanut jonkin verran? Verrattuna ekaan toimintaa karsittu aika rankalla kädellä, taskulamppu mekaniikkaa myös muutettu erilaiseksi, hitaammaksi. Lisäksi "etsivätyö" jota teet ihan merkityksetöntä joka sekin tehdään sun puolesta ja tuntuu ajanhaaskaukselta.
Just mietin tätä ja olin aikeissa laittaa omaa mielipidettä asiasta. Peliä en vielä läpi ole pelannut, mutta useamman tunnin kuitenkin ja kyllähän tässä aika reippaasti on kävelemistä ja tutkimista. Enemmän ampumista kyllä toivoin. Hetken jo tuli mieleen The Quarry. Ei nyt ihan niin kuitenkaan pelkkä interaktiivinen elokuva ole, mutta ei välillä kyllä kaukanakaan ole.

Taskulamppua en ymärrä miks ei voinu samanlaisena pitää kun ekassa pelissä, mutta ei tuo hirveästi ole haitannut.

Ja kyllä, tuo etsivätyö on lopulta vaan sitä, että näpytellään niin kauan kun lappunen osuu oikeaan paikkaan. Ei noissa kyllä vaikeuksia ole oikeaa kohtaa löytää, mutta eipä sitä itse tarvitse pähkäillä mitään vaan peli kyllä tekee kaiken sun puolesta lopulta.

Tosiaan peliä en läpi vielä ole pelannut, mutta kokoajan päässä vaan pyörii ajatus, että milloin peli oikein alkaa. Kait se on kunnolla jo omalla kohalla alkanut, mutta silti sitä välillä miettii.

Hieman pettynyt kyllä olen kun enemmän toimintaa kaipais. Tarina vaikuttaa hyvältä ja peli näyttää kyllä upealta. Kaipaa vaan sitä actionia vähän tiuhempaan tahtiin.
 
Onhan tämä aika tunnelma painotteinen peli, mikä on itselle ihan ok. Ei aina tarvi olla koko ajan actionia. AW1 taistelu kävi oikeati välillä vituttamaan ja kyllästyttämään. Tässä omasta mielestä kuitnekin ihan sopivasti saa räiskiäkin ja kohtaamiset on paljon mielekkäämpiä, kun ei joka kulman takana ole vihuja. Etsivätyö on toisaan vaan semmonen tunnelmaa tuova elementti, eikä sinänsä vaadi mitään omien aivojen käyttöä.
 
Voi jumpe mikä peli. 10h pelattu ja nyt tuli ostettua suoraan EG storesta osoittaakseeni kiitokset pelin rahoittamisesta.

Mikä tästä tekee niin hyvän? Katsoin pari arvostelua ja tämä vaikuttaisi olevan samaa tylsää hitaasti kävelyä kuin ykkönen, ainostaan hienommilla grafiikoilla.

En väitä etteikö tarina voisi olla hyvä, mutta jos sitä varten pitää tarpoa 3/10 tason gameplay läpi niin ei vaikuta kovin hyvältä.

Käsittääkseni tässä ei ole myöskään mitään haastetta. Vaikuttaisi siltä että pelilliset ominaisuudet ovat vähän niukat ja tämä on enemmän interaktiivinen elokuva kuin peli.
 
Mikä tästä tekee niin hyvän? Katsoin pari arvostelua

-Grafiikka, valaistus ja äänimaailma
-Täydellinen tunnelma ja rytmitys
-Tarina kirjoitettu hyvin ja saatu myös sisällytettyä huumoria. Myös kaikki lisämateriaali sen ympärillä.
-Hyvät hahmot
-Elokuvalliset elementit

Pelilliset ominaisuudet sopivat täydellisesti tähän genreen. Eikä tämän tyylinen peli tarvitse soulslike tason haastetta. Hardilla tarpeeksi haastava.
 
Peli on Survival Horror -genreä, ei toimintapeli kuten jotkut tuntuvat odottavan. Tosiaan ensimmäiset tunnit on hyvin tarinavetoisia, loppupäässä sitten enemmän vapaata toimintaa ja ammuskelua, mutta ei tämä silloinkaan mikään räiskintäpeli ole, joten jos "gameplay" sinulle tarkoittaa ainoastaan ammuskelua ja loottausta sinulle niin ei varmaan tarvitse vaivautua. Voihan sitä vaikka katsoa youtubesta alkua ja jos tarina nappaa niin pelaa loput, tai jos haukotuttaa niin parempi jättää suorilta väliin.
 
samaa tylsää hitaasti kävelyä kuin ykkönen
Ykkösessä saat aseen 5min sisään jolla räiskiä pelin alottaessa ja pakenet samassa varjotornaadoa. Se ei todellakaan ole niin paljon yhtä kävelyä. Toki hitaita kohtia löytyy myös esim kohta jossa Kylä esitellään ja saat pööpöillä siellä.

Täydellinen rytmitys
Tunnelmasta en tingi, on ok vaikkakin taustamusiikki ja ambianssi äänet aikalailla loistaa poissaolollaan. Mutta täydellinen rytmitys ei ole jotain mitä löydät Alan Wakesta, on paljon sellaisia kohtia jotka muilla pelikerroilla saa vaan silmät pyörimään että taas tämmöne kohta. Pelissä on paljon itseään toistavia hidasteita esim. etsivätaulu, sekä triggereiden takana olevat ovet. Esimerkkejä hyvästä rytmityksestä survival horror genressä on Resident Evil pelit, joista muuten tämä on ottanut vaikutteita.
 
Läpihän tuo meni ja pelikellossa yli 20h.
En olisi uskonut että Remedy pystyy tälläisen pelin tekemään. Toki aina olen heidän peleistään tykännyt ja Control oli omissa papereissa ehkä n. 9/10.

Alan Wake 2 on puolestaan parhaita pelaamiani pelejä ja saa raikkaudellaan monet 3rd person shooterit (jotka luottaa leffamaiseen tarinankerrontaa) kalpenemaan rinnallaan.
AW2:n on tehnyt itsevarma Remedy joka on luottanut omaan visioonsa ja saanut sen ilmeisesti toteuttaakin ilman kompromisseja.

Hattua on nostettava Remedylle, Espoossa on tehty jotain ainutlaatuista.
 
Pelissä on paljon itseään toistavia hidasteita esim. etsivätaulu, sekä triggereiden takana olevat ovet

Mielipidekysymyksiä. Itse ainakin tykkään etsivätaulusta. Eihän se mitenkään älyä vaativaa ole niitä latoa sinne seinälle mutta ainakin itselle se on hetki pohtia/sisäistää tarinaa yms. En koe sitä tai ovia hidasteina.
 
Koko taulun funktionaalisuus on tuoda tekstiä ja kuvia tukemaan tarinaa ilman että peli hyytyy tuntien video/cutscene-pätkiksi ja hahmorepliikeiksi. Pelaaja voi kliksutella nämä nopeasti ohi tai tarkastella mouseoverilla tekstejä jos on hieman hukassa. Tarinankerronta-tapa joka auttaa vähemmän lorea tuntevia pysymään paremmin kärryillä, mutta minkä ns. tosifanit voivat click click skipata mahdollisimman nopeasti. Lisäksi sitä käytetään kerättävien "collectible"-juttujen statistiikkaruutuna joka on lähinnä tyylikeino ja mielestäni parempi idea kuin tylsä menusta löytyvät x/x listaus tai joku prosenttimittari.

Ongelma oikeastaan vain jos odottaa enemmän toimintaseikkailua eikä tarinavetoista menoa räiskintäpainotteisesti. Makuasia mistä tykkää, mitään hirveää mättöpeliä ei ole tarjolla, jos sitä haluaa niin pitää valita joku muu peli.
 
Melkein 26h mittarissa eikä loppua ihan vielä näy, pari kertaa luullut että ollaan liki mutta toisaalta vieläkin on monta sellaista kysymystä avoimena joihin uskon pelin antavan vastauksen. Toisaalta tämä on sellainen peli ettei tämän haluaisi edes loppuvan :D Pari kertaa myöhään yöllä pelatessa on ollut pata niin jumissa että ei ole vain tajunnut mitä tehdä, tullut juostua ympyrää pitkään hakiessa jotain joka oli aivan siinä käsillä alunperinkin.

Itse tykkään tuosta hitaasti rakentuvasta tarinasta, ei ole mikään kiire. Kaikki lappuset luetaan, case boardilla pääsee nivomaan ne ajatukset ja löydökset yhteen - vahvistaa sen mitä itse ehkä jo päätteli tai sitten nostaa pintaan jotain mitä ei itse hoksannut.
 
Lähinnä mietityttää nuo konsolipuolen myynnit, kuitenkin aika poikkeuksellista että AAA peli julkaistaan pelkästään digitaalisena. Yleensä näin toimitaan vain 20€ indiepeleissä ja nämäkin yleensä haaveilevat fyysisestä julkaisusta ja veikkaan että ei Remedyllä ole ilosta kiljuttu kun ovat tämän päätöksen kuulleet. Kaikki levyversioon liittyvä markkinointikin on poissa, ei ole mitään special edition unboxin videoita sun muuta mitä tuohon levyjulkaisuun liittyy.

Onhan noista kaikesta dataa, jos viitsii Googlettaa. Pleikkarilla ainakin oli joskus 2022 ensimmäisellä kvartaalilla 80% kaikesta pelimyynnistä digitaalisia latailuja.
 
Mielipidekysymyksiä
Ei ole. Mietis nyt vähä, peli menee stopille, toiminta keskeytyy ja sut otetaan pois itse tunnelmallisesta mailmasta ja laitetaan huoneeseen naputtelemaan kuvia että pääsee eteenpäin. Miten tuossa ei rytmitys kuse? Tuossa ei ole mitään fiilistä sen ensimmäisen kerran jälkeen. Enkä keksi miten jostain noin tylsästä saa jotain irti kun tiedät loppuratkaisun.
Lähtökohtaisesti kaikki sellainen joka keskeyttää pelaamisen jollain tapaa on ajanhukkaa ja ns. filleriä. Walk & Talk osiot myös rasittavia jotka menee tähän samaan kastiin, jossa kävelet NPC hahmon kanssa polkua samalla kun sulle syötetään lorea lusikalla.
 
Ei ole. Mietis nyt vähä, peli menee stopille, toiminta keskeytyy ja sut otetaan pois itse tunnelmallisesta mailmasta ja laitetaan huoneeseen naputtelemaan kuvia että pääsee eteenpäin. Miten tuossa ei rytmitys kuse?

Jos nyt pilkkua viilataan niin peli ei mene pauselle eikä toiminta keskeydy. Joku voi hyökätä sun kimppuu jos olet mind placessa. Eikä kannata ajatella liian kirjaimellisesti. Tuohan on Remedyn versio muistitekniikasta nimeltä muistipalatsi. Ei siinä varsinaisesti olla missään huoneessa vaan mielessä.

Välillä edetään hitaammin ja välillä nopeammin. Joskus pysähdytään ja mietitään. Ainakin itse koen sen rytmitykseksi. Kaikki ei tykkää ja se on ihan fine.
 
Onhan noista kaikesta dataa, jos viitsii Googlettaa. Pleikkarilla ainakin oli joskus 2022 ensimmäisellä kvartaalilla 80% kaikesta pelimyynnistä digitaalisia latailuja.
Totuus taitaa olla se että se on aika lailla 50/50 prosenttia myynneistä joten kyllä siinä aika merkittävä summa jätetään pöydälle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 762
Viestejä
4 498 202
Jäsenet
74 279
Uusin jäsen
Muskotti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom