Alan Wake II (PC, PS5, XBOX X/S) (27.10.2023)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kleimo
  • Aloitettu Aloitettu
Jotenkin itsellä gammat päin vittua tms. tässä. Taskulampon valokeilassa ja kirkkaassa valossakaikki ihan puhki palanutta ja flättiä väriä, mutta muuten ihan pirun tummaa yms.

Itsellä oli puhkipalamista kunnes katsoin että näytön väriprofiili oli oikea. Käytin sRGB:tä ja kun heitin sen mäkeen ja vaihdoin monitorin valmistajan tarjoaamaan väriprofiiliin niin ongelma katosi.

Win10 muuta kai ei voi tehdä, mutta Win11 sitten on tuo HDR calibration tool microsoft storessa joka ilmeisesti auttaa isosti tässä. Oma kone on vielä Win10 joten en ole kokeillut.

Sitten jos näyttösi on SDR, en tiedä miksi moista kävisi.
 
Itse en ole koskaan ymmärtänyt miksi sen kuvanlaadun pitäisi olla mahdollisimman "raaka" ilman mitään filtteröintiä. Kyseessä ei kuitenkaan ole joku competitive FPS jossa grafiikat pitäisi olla legotasolla luettavuuden optimointia varten. AW2 erityisesti on hyvin elokuvamainen tyyliltään ja jos siitä karsitaan kaikki post-processing efektit pois niin samalla karsiutuu osa tyyliä ja visuaalista tarinankerrontaa jotka luo tunnelmaa. Keskusteluissa näkyy vaan monella tuppaa olemaan sellainen oletus että kaikki jälkiprosessointi on pahaa ja se prosessoimaton renderöinti on jotenkin paras mahdollinen kuva. Toki osa tästä käsityksestä juontaa joihinkin peleihin jossa homma on todella vedetty överiksi, mutta omasta mielestäni tällainen mentaliteetti on monilla mennyt liiallisuuksiin ja porukka poistaa suotta ominaisuuksia joissa ei ole todellisuudessa mitään vikaa, mutta tehdään vain sen takia kun Redditissä tai muualla joku sanoi että motion blur on pahasta ja pitää aina poistaa. Ehkä AW2:ssa matalalla resolla ja upscale päällä kuva menee kuitenkin liian pehmeäksi.

AW2:ssa on natiivi reso tarjolla, siihen vain lisätään DLAA antialisointi, joka on käytännössä temporaalinen antialiasointi jota ilman harva pelaaja todellisuudessa haluaisi pelata peliä, ja pelimoottorit nykyään tukeutuu vahvasti siihen oletukseen, että jonkinlainen TAA on käytössä kuvaa tasoittamassa. Sillä on toki oma blurraava vaikutus, mutta verrattuna siihen sahalaitasoppaan jota oli tarjolla ennen TAA-tekniikoiden tuloa vaihtokauppa on omasta mielestäni ehdottomasti sen arvoinen. Matalimmilla resoilla vaihtoehtoina on kuitenkin joko sellainen Switch-tyylinen sahalaitoja joka paikassa peli tai hyvin blurrautunut kuva. Tehokkaampien konsolien 4K-upscalen myötä kuitenkin pelinkehittäjät ovat järjestään päätyneet TAA-ratkaisuihin, ja DLAA PC:llä on näistä ehdottomasti paras. AW2:ssa ei ole juuri mitään järkeä tarjota natiiviresoa ilman AA:ta tai vain jollain FXAA/SMAA:lla kun kuva todennäköisimmin shimmeröisi helvetisti.
Kyseessä on enemmänkin se et kaikki ei vaan tykkää kaikista noista post processing efekteistä. Ite mukaanlukien, otan ne kaikki aina mahdollisuuksien mukaan pois, koska ne ei mun mielestä tee muuta kun sotke kuvaa.

Depth of Field on ehkä turhin juttu vähään aikaan, osaan kyllä silmällä tarkentaa haluttuun kohteeseen ilmankin et tarvii sumentaa kaikki ympäriltä. Film Grain nyt yks iso vitsi onkin, miks helvetissä mä haluaisin et kuvassa on jotain jälkeenpäin lisättyä kohinaa joka sotkee kuvanlaatua? Vignette taas tummentaa kuvaa ruudun reunoilta, mikä helvetin pointti tässäkin on? Otan tänkin pois aina kun mahdollista, miks mä haluaisin et näytön reunat on tummina kun vaihtoehtona on se et ne ei olis. Lens Distortion? Kaikki nää efektit on asioita jotka on mun kirjoissa epätoivottuja ja pitkälti simuloi sitä et pelikuvaa katottais kameran linssin läpi ja siitä tulis sit ne kaikki vääristymätkin mukaan.

Mä en vaan yksinkertaisesti keksi yhtäkään hyvää syytä miks mun kannattais vapaaehtoisesti heikentää kuvanlaatua kun mahollisuus on olla tekemättä sitä. Joo, voi olla sitä mieltä et samalla karsit osan pelin visuaalisuudesta, mut siinä vaiheessa kun 99% nykypeleistä käyttää jotain sekotusta näistä ripulitekniikoista, niin ei se ainakaan kovin uniikkia visuaalisuutta enää ole.

Näitähän voi ite napsia pois ja päälle ja sit vertailla kuvaa ja tehä miten itestä parhaalta tuntuu. Ei tota kaikki todellakaan tee sen takia koska redditissä joku sanois jotain, vaan ihan yksinkertasesti sen takia koska se lopputulos vaan sattuu omaan silmään näyttämään paljon paremmalta jos noita ylimääräsiä prosessointeja napsii pois päältä.
 
Kuten yllä, grafiikat näyttää paljon paremmilta ilman noita tekotaiteelllisia kohinoita ja blurreja. Putkitelevisioiden aikakausi oli jo.
 
Mä en vaan yksinkertaisesti keksi yhtäkään hyvää syytä miks mun kannattais vapaaehtoisesti heikentää kuvanlaatua kun mahollisuus on olla tekemättä sitä. Joo, voi olla sitä mieltä et samalla karsit osan pelin visuaalisuudesta, mut siinä vaiheessa kun 99% nykypeleistä käyttää jotain sekotusta näistä ripulitekniikoista, niin ei se ainakaan kovin uniikkia visuaalisuutta enää ole.

Se "en tykkää" vaan tuppaa useimmilla perustumaan oletuksiin eikä todelliseen kuvan testaamiseen tai asian syvempään miettimiseen. Kaikki nämä efektit kuten Depth of Field, CA, Motion blur, film grain on tehty simuloimaan elokuvatyylistä kuvaa, ja niillä on myös joitain kuvanlaatua parantavia ominaisuuksia. Depth of Field -tekniikkaa käytetään esim. siirtämään katsetta oikeaan kohteeseen esim. dialogissa. Film grain auttaa hajottamaan cg render-lookia ja luomaan filmitunnelmaa, ja peleissä se auttaa ditheringin lisäksi myös banding-artifaktien piilottamisessa joita tuskin haluat kuvaan. Chromatic Aberration on myös efekti jolla saa esim. retrotyylin kamerakuvaa luotua. Sama homma lens distortionilla, ei litteä linssi ole jostain syystä paras, ei sinun silmienkään luoma kuva litteä ole, ja mieto lens distortion voi esim. auttaa korostamaan kuvan oleellisinta keskikohtaa jota silmät kuitenkin enimmäkseen katsoo. Kaikilla näillä tekniikoilla on täysin validit ja hyödylliset syynsä olla päällä luomassa tietynlaista tyyliä, ja erityisesti Alan Waken kaltaisissa peleissä en lähtisi niitä poistamaan suotta.

Toki jokaiseen sääntöön on poikkeuksensa, ja esim. indiepuolella toki löytyy karseata post-processing -efektien liikakäyttöä, ja kaikenlaisten efektien lisäys on vain oma taiteenlajinsa peleissä kuten elokuvissakin. Harvemmin kuitenkaan elokuvista sanotaan että paras elokuva on sellainen jonka look on mahdollisimman tyylitön (esim. poistetaan The Matrix -elokuvasta vihreä filtteri). Täysin päätön ajatus, mutta jotenkin pelaajien keskuudessa suosittua. AW2:n kehittäjillä on ollut oma ns. "artistic intent" jossa pelistä on haluttu tehdä tyyliltään elokuvamainen.

Toki asiasta saa olla eri mieltä, että kyseessä on peli ja sen tyyliä saa muutella miten itse huvittaa mahdolisuuksien rajoissa. Tykkääkö jostain tyylistä on aina subjektiivinen mielipide, ja ainoa asia mistä en oikeasti välitä, on väitteet siitä että nämä efektit yksinomaan "heikentää kuvanlaatua", joka on hyvin subjektiivinen toteamus joka useimmiten ohittaa kaikki aiemmin mainitsemani seikat, useimmiten koska tyyppi ei oikeasti ole miettinyt ollenkaan mitä nämä tekniikat kokonaisuudessaan tekevät, tai mikä niiden vaikutus kokonaisuudessaan on.

Pelaajien keskuudessa mielestäni tämä "kaikki post-processing -efektit on tekotaiteellista paskaa jotka on heti poistettava" on aika laajasti levinnyt mielipide, mutta jostain syystä lähes kaikki pelinkehittäjät ja grafiikka-ammattilaiset niitä edelleen käyttää ja hyödyntää peleissä. Jokainen voi itse miettiä miksi näin on käynyt. Itse näen sen, että aikaisemmat heikosti toteutut tekniikat saivat aikaan hyvin negatiivisen mielipiteen näille, ja sitä on jatkettu tähän päivään asti asiaa sen enempää miettimättä. Todellisuus on kuitenkin se, että tekniikat ovat parantuneet, ja niitä tullaan jatkossakin käyttämään enemmän ja enemmän, ja lopulta kehittäjät eivät tule edes lisämään asetusta poistaa niitä, eikä keskivertopelaaja joka automaattisesti disabloi ne edes ymmärrä että ne hänen olevinaan vihaamat samat post-processin efektit on käytössä, kuva vain näyttää luonnollisemmalta tai elokuvamaisemmalta kuin ennen jostain syystä.
 
Redditistä kaapattu TAA pois;

"m_eSSAAMethod": 0,

"m_fSSAASharpening": 0.0,



uf4dgkmmiqwb1.png
 
Tuohon kun vielä lisää että 24framea sek tuo mukavan elokuvamaisen tunnelman :eek:

Ei vaan sovi peleihin omasta mielestä, hyvä liiketoisto ja tarkka / terävä kuva maistuu paremmalle kuin teennäisesti puuroutettu. Valoefektit jne. sitten mielellään mukaan.

Elokuvat on tosiaan erikseen.

EDIT: puhun siis vain motion blur & film grainista.
 
Viimeksi muokattu:
Kumman tummalta peli näytti alkuun vaikka HDR on päällä, ihmettelinkin alun tekstiä että kannattaa ajaa Windows:sin HDR kalibrointi
läpi, en edes tiennyt että sille on joku kalibrointisofta, no ei olekkaan valmiina vaan saa ilmaiseksi Microsoft Storesta,
kalibroinnin jälkeen muuttui kyllä ulkonäkö aika reippasti parempaan suuntaan.


Jospa näillä asetuksilla paremman näköistä
 
Itsellä oli puhkipalamista kunnes katsoin että näytön väriprofiili oli oikea. Käytin sRGB:tä ja kun heitin sen mäkeen ja vaihdoin monitorin valmistajan tarjoaamaan väriprofiiliin niin ongelma katosi.

Win10 muuta kai ei voi tehdä, mutta Win11 sitten on tuo HDR calibration tool microsoft storessa joka ilmeisesti auttaa isosti tässä. Oma kone on vielä Win10 joten en ole kokeillut.

Sitten jos näyttösi on SDR, en tiedä miksi moista kävisi.

Ihan sdr moodissa itsellä tuo ongelma. Tuntuu, että näyttö nyt jotenkin sekasin tai paskana, kun muissakin peleissä samantapaista ongelmaa, että gammat ei ole kohdillaan. Joskus aiemminkin oli tällaista, mutta se korjaantui sammuttamalla näyttö. Nyt ei auta mikään. Pitää koittaa Töllön kautta, jos siinä näyttäisi paremmalta.
 
Blööt! Ensimmäinen peli joka dippailee alle 60fps 4k DLSS balanced medium asetuksilla 3080 TI kortilla.

RTX herkkuja ei tarvitse näytöstä riippuen varmaan miettiä 3000 sarjalaisilla ellei pistä 720p vastaavaksi suhjuksi scaalauksia.
 
Kolmisen tuntia peliä lisää takana (yhteensä mennään jossain 9-10h) ja nyt suuntana ilmeisesti lähikaupunki Watery. Peli ottaa koko ajan vain enemmän ja enemmän haltuunsa, ei malttaisi olla pelaamatta ja pitääkin tänään vielä myöhemmin syventyä uudelleen.
 
Noot Koskelan veljekset on kyl ihan timanttia. Just sopivan myötikset rallienglannit.
 
Viimeksi muokattu:
Onko muut huomanneet että pelin performance tippuu hetken pelaamisen jälkeen? Mietin kun hetken pelasin ja fps ei millään tahtonut pysyä edes 60 tienoilla vaan peli pyöri 40-50fps välissä. Koetin sitten käynnistää pelin uusiksi ja samassa tallennushuoneessa missä ennen pelin sulkemista oli 48fps olikin pelin käynnistyksen jälkeen 72fps. Hieman syö peli intoa tuo tökkivä fps tai jatkuva uudelleen käynnistely jos tuohon ei muuta keksi.
 
Onko tässä pelissä häiritsevän paljon rasismia? Luin että naispääosaa on oikeasti esittänyt Malla Malmivaara, joka on vain vaihdettu digitaalisesti joksikin afrikan-amerikkalais-pohjoismaalaiseksi. Nimi Saga Anderson on äärimmäisen pohjoismaalainen. Siis kirjaimellisesti, edes nimeä ei olla vaivauduttu vaihtamaan! Pelkästään ihon väri on vaihdettu!

Kylmäävää.
 
Onko tässä pelissä häiritsevän paljon rasismia? Luin että naispääosaa on oikeasti esittänyt Malla Malmivaara, joka on vain vaihdettu digitaalisesti joksikin afrikan-amerikkalais-pohjoismaalaiseksi. Nimi Saga Anderson on äärimmäisen pohjoismaalainen. Siis kirjaimellisesti, edes nimeä ei olla vaivauduttu vaihtamaan! Pelkästään ihon väri on vaihdettu!

Kylmäävää.

Eikö tälläset sopisi paremmin johonkin ylilaudalle missä voit ihmetellä asiaa aateveljiesi kanssa..
 
Onko tässä pelissä häiritsevän paljon rasismia? Luin että naispääosaa on oikeasti esittänyt Malla Malmivaara, joka on vain vaihdettu digitaalisesti joksikin afrikan-amerikkalais-pohjoismaalaiseksi. Nimi Saga Anderson on äärimmäisen pohjoismaalainen. Siis kirjaimellisesti, edes nimeä ei olla vaivauduttu vaihtamaan! Pelkästään ihon väri on vaihdettu!

Kylmäävää.

Minulle jäi nyt vähän epäselväksi mitä tällä kommentilla oikein haet.
 
Minulle jäi nyt vähän epäselväksi mitä tällä kommentilla oikein haet.
Se oli tarkoituksella moniulotteinen, kuten tämä koko nykyinen sekoilu on. Kun "vääntää ruuvia" pari astetta johonkin suuntaan kukaan ei enää tiedä miten päin pitäisi olla.

Tuollaisiin (EDIT: wokesääntöihin) sääntöihin luottaminen on tuhontie.
 
Omat taidot tai tarkemmin sanottuna panokset loppui ensimmäiseen loppariin. Miten ihmeessä tuon Chapter II mahdollisen loppuvastuksen voi voittaa?

Katkaistuun haulikkoon sain kaksi panosta ja pistoolissa on 14 panosta ennen taistelua. Olen vielä yrittänyt kerätä kaiken mahdollisen matkalta. Vaikeusaste normaali. Selvisin ensimmäisen osan, jonka jälkeen sai pari panosta lisää. Toisenkin selvitin, mutta kolmanteen jää kaksi panosta. Yritin vielä etsiä matkalta ammuksia, mutta en löytänyt niitä. Ekassa osiossa tähtään punaisiin kohtiin ja myöhemmin yritän osua päähän, kun punaisia kohtia ei ole. Mikäli en olisi kerännyt aiemmin kaikkea löytämääni, niin tuohan on mahdoton voittaa.

Edit: Ilmeisesti panoksia pitää vain etsiä kesken taistelun, kun katsoin videon. :beye:
 
Viimeksi muokattu:
Omat taidot tai tarkemmin sanottuna panokset loppui ensimmäiseen loppariin. Miten ihmeessä tuon Chapter II mahdollisen loppuvastuksen voi voittaa?

Katkaistuun haulikkoon sain kaksi panosta ja pistoolissa on 14 panosta ennen taistelua. Olen vielä yrittänyt kerätä kaiken mahdollisen matkalta. Vaikeusaste normaali. Selvisin ensimmäisen osan, jonka jälkeen sai pari panosta lisää. Toisenkin selvitin, mutta kolmanteen jää kaksi panosta. Yritin vielä etsiä matkalta ammuksia, mutta en löytänyt niitä. Ekassa osiossa tähtään punaisiin kohtiin ja myöhemmin yritän osua päähän, kun punaisia kohtia ei ole. Mikäli en olisi kerännyt aiemmin kaikkea löytämääni, niin tuohan on mahdoton voittaa.

Otti just iteltä muutaman yrityksen normaalilla, ei ollut edes muuta kuin pistooli mukana kun vaimon kanssa pelattiin ja vaimo kolusi vissiin paikat huonosti.

Niissä kylmälaukuissa on lisää kuteja ja niitä on useampia sekä puissa on myös bokseja joissa on myös lisää kuteja. Ensin valolla suojukset pois ja sitten ampuu ekassa osiossa punaiseen kohtaan ja lopussa sit ammuin päähän. Otti kyllä varmaan joku 50 ammusta? Ihan tolkuton määrä. Lisäksi ei kannata ampua vaan päin vaan tarkkaan harkitut kudit :)
 
Eikö tälläset sopisi paremmin johonkin ylilaudalle missä voit ihmetellä asiaa aateveljiesi kanssa..
Ihan aiheeseen liittyvä viesti oli, turhaan loukkaannut ja alat maalittamaan. Sehän on fakta, että Saga Anderson hahmo oli Malla Malmivaaran näyttelemä Quantum Break pelissä ilmenevässä Alan Wake 2 trailerissa. Itse Sami Järvi julkaissut twiitin myös tuosta tuon pelin julkaisun aikoihin jossa luki jotain että "FBI agents Saga Anderson and Alex Casey hard at work" tjsp.

Nämä Remedyn pelit kun nojaavat kovaa immersioon ja siihen että fanit imeytyy kunnolla tähän mailmaan jonka ovat luoneet niin onhan se ymmärrettävää, että joillakin saattaa hieman kolahtaa jos aletaan yhtäkkiä muuttelemaan hahmoja ilman että tarinankerronta hyötyy siitä jotenkin.

Itse ainakin suosisin jos olisivat pysyneet alkuperäisessä castingissä, Malla on taitava näyttelijä ja suomalaiset kun eivät ole mitenkään yliedustettuna kansainvälisessä mediassa ja suomalaista naiskauneutta ei voi olla liikaa peleissä.
 
Omat taidot tai tarkemmin sanottuna panokset loppui ensimmäiseen loppariin. Miten ihmeessä tuon Chapter II mahdollisen loppuvastuksen voi voittaa?

Ah, pelin "combat tutorial" korjaa satoa :D

Tuo on joo todella aika paha "tutoriaali" tappelemiseen. Tärkeintä on pitää etäisyyttä, poltella varjot vihun päältä pois valolla ja avata heikko kohta josta ottaa ylimääräistä vahinkoa ja sitten osua joka kudilla. Alueella on laatikoita joista saa lisää paukkuja, pattereita ja paikkaustarvikkeita, eli niin kauan kuin osaat väistellä iskuja niin teoriassa mitään hirveää hätää ei ole, mutta sitä etäisyyttä pitää pitää, muuten koura ottaa kiinni ja tulee kipua pakosti.

Jonkun puolentusinaa yritystä meni ja sitten aloin tajuamaan miten väistelyt toimivat ja alkoi hahmottaa alueen ja sitten se menikin aika helposti.

Peli ei erityisesti sitä kerro, mutta oikeasti paukkujen vähyys on vähän sellainen "huijaus" jolla luodaan painostavaa tunnelmaa - oikeasti ne eivät voi loppua kesken jos yhtään pidät silmiä auki koska peli spawnaa lisää tavaraa dynaamisesti sen mukaan mitä on kannossa...
 
Ihan aiheeseen liittyvä viesti oli, turhaan loukkaannut ja alat maalittamaan. Sehän on fakta, että Saga Anderson hahmo oli Malla Malmivaaran näyttelemä Quantum Break pelissä ilmenevässä Alan Wake 2 trailerissa. Itse Sami Järvi julkaissut twiitin myös tuosta tuon pelin julkaisun aikoihin jossa luki jotain että "FBI agents Saga Anderson and Alex Casey hard at work" tjsp.

Nämä Remedyn pelit kun nojaavat kovaa immersioon ja siihen että fanit imeytyy kunnolla tähän mailmaan jonka ovat luoneet niin onhan se ymmärrettävää, että joillakin saattaa hieman kolahtaa jos aletaan yhtäkkiä muuttelemaan hahmoja ilman että tarinankerronta hyötyy siitä jotenkin.

Itse ainakin suosisin jos olisivat pysyneet alkuperäisessä castingissä, Malla on taitava näyttelijä ja suomalaiset kun eivät ole mitenkään yliedustettuna kansainvälisessä mediassa ja suomalaista naiskauneutta ei voi olla liikaa peleissä.

Tuollaisesta easter eggistä nyt ei ihan hirveästi voi vielä päätellä. On ihan mahdollista, todennäköistä jopa, että Järvellä on ollut jonkun sorttinen ajatus hahmoista ja tarinasta jo 2016, mutta mun käsittääkseni tämä versio pelistä on ollut työn alla vasta nelisen vuotta tai Controlin julkaisun jälkeen. Malmivaaran ei muistaakseni myöskään ole missään kohtaa virallisesti ilmoitettu esittävän Sagaa, vaan hahmon esimmäinen virallinen esiintyminen viime kesänä oli juurikin tuon Melanie Liburdin näyttelemänä.

Mitä tulee tuohon Jumin kommenttiin, se kuulostaa lähinnä huonolta rölliltä tai harhaanjohdetulta woke-kammolta. Jos Malmivaara siihen rooliin oli joskus kiinnitetty, niin tuon pääsiäismunan ja virallisen julkistuksen välissä on sitten tapahtunut muutoksia kun näyttelijä on varsinaiseen peliin vaihtunut. Mistään digitaalisesta mustapesusta ja kikkailusta ei kylläkään ole kyse. Jos Järvi on lähtenyt toiseen suuntaan, niin se hänelle pelin kirjoittajana ja luovana johtajana suotakoon.

Ihan sama miten näitä yrittää immersiolla selittää, tälläistä kommenteista tulee aina päälimmäisenä sellainen käsitys, että nyt ollaan pelästytty kun pelihahmon ihonväri onkin siitä kauniin lumen valkeasta poikkeava. No, tässä ei sentään enää valitettu hahmon sukupuolesta. Ei siitä kyllä lisäpisteitä tule.
 
Viimeksi muokattu:
Tuollaisesta easter eggistä nyt ei ihan hirveästi voi vielä päätellä. On ihan mahdollista, todennäköistä jopa, että Järvellä on ollut jonkun sorttinen ajatus hahmoista ja tarinasta jo 2016, mutta mun käsittääkseni tämä versio pelistä on ollut työn alla vasta nelisen vuotta tai Controlin julkaisun jälkeen. Malmivaaran ei muistaakseni myöskään ole missään kohtaa virallisesti ilmoitettu esittävän Sagaa, vaan hahmon esimmäinen virallinen esiintyminen viime kesänä oli juurikin tuon Melanie Liburdin näyttelemänä.
Sun argumenttis on täysin turha enkä ymmärrä mitä yrität ajaa takaa tosiasioiden kieltämisellä.. Väität että "se on easter eggi vaa ei siitä voi mitää päätellä", kun nimenomaan siinä on perustettu se hahmon ulkomuoto ja nyt se on muutettu. Näkeehän tuo nyt kaikki jolla silmät päässä. Sami ei myöskään itse kokonaan hoida kirjoittajan hommia vaan osa on ulkoistettu ulkomaisille firmoille. Eikä Jumin kommentti ollut harhaanjohtava. Saga Anderson hahmo on todellakin muutettu tummaihoiseksi. Ja kerta valkoihoisen hahmon näyttelijää ei olla korvattu toisella valkoihoisella näyttelijällä vaan tummaihoisella, on myös tapahtunut mustapesua.
 
Ah, pelin "combat tutorial" korjaa satoa :D

Tuo on joo todella aika paha "tutoriaali" tappelemiseen. Tärkeintä on pitää etäisyyttä, poltella varjot vihun päältä pois valolla ja avata heikko kohta josta ottaa ylimääräistä vahinkoa ja sitten osua joka kudilla. Alueella on laatikoita joista saa lisää paukkuja, pattereita ja paikkaustarvikkeita, eli niin kauan kuin osaat väistellä iskuja niin teoriassa mitään hirveää hätää ei ole, mutta sitä etäisyyttä pitää pitää, muuten koura ottaa kiinni ja tulee kipua pakosti.

Jonkun puolentusinaa yritystä meni ja sitten aloin tajuamaan miten väistelyt toimivat ja alkoi hahmottaa alueen ja sitten se menikin aika helposti.

Peli ei erityisesti sitä kerro, mutta oikeasti paukkujen vähyys on vähän sellainen "huijaus" jolla luodaan painostavaa tunnelmaa - oikeasti ne eivät voi loppua kesken jos yhtään pidät silmiä auki koska peli spawnaa lisää tavaraa dynaamisesti sen mukaan mitä on kannossa...
Joo. Ongelmaksi muodostui se, että olin kerännyt matkalta olevinaan kaiken ennen taistelua ja lopuksi yritin hoitaa tuon meleellä ammusten loputtua. :joy: "Luovutin" kolmannen yrityksen jälkeen, kun alkoi olemaan jo niin myöhä.
 
Voisiko nuo "rasimit" (ei, se ei ole rasismia), "mustapesut" (yritin hakea Googlella termiä, löysin vain pari viittausta tuohon sanaan, jotka ei sovi tähän kontekstiin) ja vastaavat sekoilut siirtää jonnekin toiseen ketjuun?
 
Painukaa nyt vittuun etsimästä sitä wokea kaikkialta ja pilaamasta hyvää ketjua. Wokesta ja muusta teitä pelottavasta voitte varmaan sössöttää tuolla politiikka-puolella.

Peli on mahtava eikä millään malttais oottaa et pääsee taas illemmalla pelaileen!
 
Tässä on jännä että 3840x2160 resolla yhtä äkkiä RTX4070Ti tippuu 1,6fps, ohi menee jopa 4600Ti, varmaan jonkinlainen virhe tuossa, sama toistuu sekä Raytracing asetuksilla ja Patchracing asetuksilla? Kokeilin itse niin eik kyllä noi dia esitys ollut.

Sun kortista loppuu muisti kesken, siksi 4600Ti 16GB pärjää paremmin. Tosin diashow FPS molemilla korteilla, joten ongelma on lähinnä akateeminen.

1698562492113.png


 
Painukaa nyt vittuun etsimästä sitä wokea kaikkialta ja pilaamasta hyvää ketjua.

Varsinkin kun kyse on trollaamisesta eikä yrityksestä keskustella aiheesta asiallisesti. Tuon käyttäjän viestihistoriasta kyllä näkee, mitä mieltä hän oikeasti on wokesta. Kritisoi mm. saman pelifirman Controlia ja Returnalia "häviävästä ja surkeasta woke-taktiikasta". Eli ei tietenkään näe oikeasti tässä pelissä mitään rasistista vaan kyse oli trollaamisesta (tai olkiukosta).
 
Sun kortista loppuu muisti kesken, siksi 4600Ti 16GB pärjää paremmin. Tosin diashow FPS molemilla korteilla, joten ongelma on lähinnä akateeminen.

1698562492113.png


No jos tuo pitäisi paikkansa niin RX7700XT olis kanssa samalla viivalla mutta sen lukemat on 12,9fps
 
Saga Andersson on hyvä nimi tummaihoiselle ruotsalaistaustaiselle kuten on myös Henrik Larsson tai Martin Dahlin. Asia mikä ei ilman jotain aivovammaa häiritse ketään.
 
No jos tuo pitäisi paikkansa niin RX7700XT olis kanssa samalla viivalla mutta sen lukemat on 12,9fps

Ratukat voi tehdä muistinhallinnan eri tavalla säteenseurannan kanssa, selvästi 12GB riittää tässä ratukoille mutta ei geforceille.
 
Eiköhän tuo käynyt jo ihan riittävästi selväksi, että Sagan roolihahmo on vaihtunut matkan varrella. Jonkun mielestä mustapesua, toisen ei. Jotain haittaa niin paljon ettei pysty pelaamaan, toisia ei. Elämä jatkuu. Asiasta ei tarvitse jankata tässä ketjussa sen enempää.
 
Ei helvetti miten jännittävä tämä peli on :x3: seison lampun alla ruumishuoneella peli pausella keräämässä rohkeutta hehe.
Tuo oli kyllä ensimmäinen hieman kuumottava kohta mutta ei siinä auta kuin mennä :lol: itse pelailin yöllä hieman lisää ja nyt alkaa olla joku 12-13h peliaikaa sisässä, parin tunnin päästä olis tarkoitus jatkaa ja pelata niin pitkään kuin jaksaa.
 
Ei tämä noin 3h perusteella kyllä kovin pelottava ole, genre voisi olla ennemminkin trilleri kuin kauhu. Kyllähän se kauhussa tietenkin on paljon pelaajasta kiinni että mikä pelottaa, itse koen Resident Evil 7, Alien Isolation ja Outlastin huomattavasti pelottavammaksi ja ahdistavammaksi kuin tämän, johtuu paljon siitä että noissa pelaaja on voimaton vihollisen edessä joten tulee hieman pakokauhu.
 
Viimeksi muokattu:
Se on peli läpi pelikellon mukaan 17 tunnissa! :kippis:

Lopputekstien jälkeen edelleen monttu auki siitä, miten loistava juoni pelissä on! Kässäriin on selkeästi panostettu pelissä ihan huolella, joka koukutti itseäni pelaamaan alusta loppuun suht napakalla tahdilla. Äänimaailma on pelissä todella hyvä, mikä on yksi isoimmista tekijöistä pelin tunnelmaan liittyen. Täytyy myös kehua miten hienosti videoita on käytetty osana kenttäsuunnittelua, mikä näytti joissakin kentissä ällistyttävän hienolta! Myös Suomi-viittauksista plussaa.

Joitakin bugeja tuli vastaan pelaillessa, esim. pelihahmo tippui parissa kohtaa kentän läpi ja joitan muita pienempiä bugeja. Nämä kuitenkin korjautui viimeistään, kun latasi edellisen tallennuksen.

Kaiken kaikkiaan erinomaista työtä Remedyltä! Nyt sitten vain lisäosia odottelemaan. :tup:
 
Taitaa joutua taas näyttiskaupoille.

Pelaileeko täällä joku 2070 Superilla 1440p resolla, miten pyörii?
 
No mutta äsken testasin niin ei ole 1.6fps vaan ennemminkin tuo 12fps joten se siitä.

Tuossa TPU:n testissä on ilmeisesti pakotettu DLSS/FSR pois päältä, eli se ei oikein vastaa niitä asetuksia joilla normipelaajat pelailee. Eli tuo "4K" voi hyvinkin pyöriä 12gt:lla oikeasti.
 
Saavuin vasta Bright Fallsin kyttikselle. Täähän on yhtä Twin Peaksia! Siis meinaan että tuo koko poliisiasema on yks hiton iso Twin Peaks -easter egg.
 
Pitää tuo peli pelailla kun Steamiin tulee, sinällään ei ole kiire hypätä junaan. Hienoa että suomessa osataan tätä, etenkin tästä saa nuoret sukupolvemme hyvää esikuvaa opiskella esimerkiksi pelialalle. Siellä on rahaa taitaville...

edit; poistin offtopicin
 
Viimeksi muokattu:
Pitää tuo peli pelailla kun Steamiin tulee, sinällään ei ole kiire hypätä junaan. Hienoa että suomessa osataan tätä, etenkin tästä saa nuoret sukupolvemme hyvää esikuvaa opiskella esimerkiksi pelialalle. Siellä on rahaa taitaville...

edit; poistin offtopicin


Steam julkaisua saa varmasti odotella pitemmän aikaa, kun on Epicin rahoittama projekti ja ilman sitä rahaa ei oltaisi luultavasti saatu edes koskaan tätä upeaa peliä markkinoille. Pakko sanoa, että ainakin tähän mennessä on ollut mestariteos. Wateryyn asti vasta pelannut, mutta oikeastaan meikäläisen makuun kaikki palaset ovat loksahtaneet kohdalleen. Audiovisuaalinen toteutus on huippuluokkaa ja tarina vetää mukaansa. Pelin temmosta myös tykkään. Vaikuttaa huomattavasti paremmalta kuin ensimmäinen osa.
 
Tuossa TPU:n testissä on ilmeisesti pakotettu DLSS/FSR pois päältä, eli se ei oikein vastaa niitä asetuksia joilla normipelaajat pelailee. Eli tuo "4K" voi hyvinkin pyöriä 12gt:lla oikeasti.
No joo ei se kyllä pyöri ja dlss oli päällä, jos tuon ottaa pois niin varmaan se 1,6fps on todellisuus tuolle
 
Remedyn uudemmat pelit ovat aika suttuisia. En tiedä johtuuko NorthLight enginestä vai artistisesta näkymästä. Mutta ReShadella saa kuvan helposti tarkemmaksi. Pelistä ei löydy ainakaan vielä sharpening asetusta ja AMD oma sharpening ei toiminut itselläni.

On

Off

HDR sotkee kuvankaappauksien värin
 
Remedyn uudemmat pelit ovat aika suttuisia. En tiedä johtuuko NorthLight enginestä vai artistisesta näkymästä. Mutta ReShadella saa kuvan helposti tarkemmaksi. Pelistä ei löydy ainakaan vielä sharpening asetusta ja AMD oma sharpening ei toiminut itselläni.

On

Off

HDR sotkee kuvankaappauksien värin
Juu, on kyl jonkinlainen tietoinen valinta heiltä. Osittain voisin kuvitella että johtuu siitä että terävöitys voi toimia välillä huonosti noiden erilaisteen post processing filttereiden kanssa (film grain ainakin) joista väännettiin aiemmin tässä ketjussa.

Esimerkkikuvista sanoisin että omaan makuun tuo lisäterävöinti menee jo yli ja tulee terävöintiartefakteja. Mutta pieni lisäterävöinti voisi olla jees.

Pitää itekin testailla vähän myöhemmin.
 
Tässä vielä tuosta lamppu ongelmasta.
Katso auton kohtaa, vasemmalla lamppu kiinni ja oikealla lamppu päällä :rofl:
 

Liitteet

  • FlashlightAW2.jpg
    FlashlightAW2.jpg
    191,1 KB · Luettu: 483
Nykyään vaikea innostua uusista peleistä, päästä niiden maailmaan ja mekaniikoihin sisään, ja sen vuoksi tulee katseltua aina hetken pelin alusta Youtubessa. Nyt jukoliste! Katsoin 1. chapterin tätä peliä ja vau! Aivan älytön tunnelma alusta asti! Jotenkin ihan oma maailmansa. Saga myös jotenkin ihana hahmo. Ensimmäistä Heräilijää en koskaan pelannut eli täytynee ottaa sen juoni haltuun. Ainoa ongelma, että ainoa pelikoneeni on PS4, eikä nyt juuri ole mahdollista muuta vempelettä hankkia eli PS5:n osto ja sen myötä tämän pelin hankinta siirtynee jouluun, äh.
 
Depth of field ei kyl mun mielestä mitenkään aiheuta ongelmia, niin sitä mut näillä testailin. Ehkä sharpening vielä pitää testailla arvoja, jopa liikaa nyt.
"m_bVignette": false,
"m_bDepthOfField": true,
"m_bLensDistortion": false,
"m_fSSAASharpening": 0.5,
 
Johtuukohan tuosta kun nostin sen fov luvun 1.0 -> 1.3 siellä asetustiedostossa niin ei tahdo nähdä enää kaikkiin avattuihin laatikoihin sisälle jos ovat korkeammalla kuin ns. pöydän päällä korkeus, siinäkin välillä tuottaa hankaluuksia, saa kameraa pyöritellä. Oli miten oli niin takaisin siihen alkuperäiseen arvoon en palaa :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 765
Viestejä
4 498 290
Jäsenet
74 280
Uusin jäsen
Jani S.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom