Mä en vaan yksinkertaisesti keksi yhtäkään hyvää syytä miks mun kannattais vapaaehtoisesti heikentää kuvanlaatua kun mahollisuus on olla tekemättä sitä. Joo, voi olla sitä mieltä et samalla karsit osan pelin visuaalisuudesta, mut siinä vaiheessa kun 99% nykypeleistä käyttää jotain sekotusta näistä ripulitekniikoista, niin ei se ainakaan kovin uniikkia visuaalisuutta enää ole.
Se "en tykkää" vaan tuppaa useimmilla perustumaan oletuksiin eikä todelliseen kuvan testaamiseen tai asian syvempään miettimiseen. Kaikki nämä efektit kuten Depth of Field, CA, Motion blur, film grain on tehty simuloimaan elokuvatyylistä kuvaa, ja niillä on myös joitain kuvanlaatua parantavia ominaisuuksia. Depth of Field -tekniikkaa käytetään esim. siirtämään katsetta oikeaan kohteeseen esim. dialogissa. Film grain auttaa hajottamaan cg render-lookia ja luomaan filmitunnelmaa, ja peleissä se auttaa ditheringin lisäksi myös banding-artifaktien piilottamisessa joita tuskin haluat kuvaan. Chromatic Aberration on myös efekti jolla saa esim. retrotyylin kamerakuvaa luotua. Sama homma lens distortionilla, ei litteä linssi ole jostain syystä paras, ei sinun silmienkään luoma kuva litteä ole, ja mieto lens distortion voi esim. auttaa korostamaan kuvan oleellisinta keskikohtaa jota silmät kuitenkin enimmäkseen katsoo. Kaikilla näillä tekniikoilla on täysin validit ja hyödylliset syynsä olla päällä luomassa tietynlaista tyyliä, ja erityisesti Alan Waken kaltaisissa peleissä en lähtisi niitä poistamaan suotta.
Toki jokaiseen sääntöön on poikkeuksensa, ja esim. indiepuolella toki löytyy karseata post-processing -efektien liikakäyttöä, ja kaikenlaisten efektien lisäys on vain oma taiteenlajinsa peleissä kuten elokuvissakin. Harvemmin kuitenkaan elokuvista sanotaan että paras elokuva on sellainen jonka look on mahdollisimman tyylitön (esim. poistetaan The Matrix -elokuvasta vihreä filtteri). Täysin päätön ajatus, mutta jotenkin pelaajien keskuudessa suosittua. AW2:n kehittäjillä on ollut oma ns. "artistic intent" jossa pelistä on haluttu tehdä tyyliltään elokuvamainen.
Toki asiasta saa olla eri mieltä, että kyseessä on peli ja sen tyyliä saa muutella miten itse huvittaa mahdolisuuksien rajoissa. Tykkääkö jostain tyylistä on aina subjektiivinen mielipide, ja ainoa asia mistä en oikeasti välitä, on väitteet siitä että nämä efektit yksinomaan "heikentää kuvanlaatua", joka on hyvin subjektiivinen toteamus joka useimmiten ohittaa kaikki aiemmin mainitsemani seikat, useimmiten koska tyyppi ei oikeasti ole miettinyt ollenkaan mitä nämä tekniikat kokonaisuudessaan tekevät, tai mikä niiden vaikutus kokonaisuudessaan on.
Pelaajien keskuudessa mielestäni tämä "kaikki post-processing -efektit on tekotaiteellista paskaa jotka on heti poistettava" on aika laajasti levinnyt mielipide, mutta jostain syystä lähes kaikki pelinkehittäjät ja grafiikka-ammattilaiset niitä edelleen käyttää ja hyödyntää peleissä. Jokainen voi itse miettiä miksi näin on käynyt. Itse näen sen, että aikaisemmat heikosti toteutut tekniikat saivat aikaan hyvin negatiivisen mielipiteen näille, ja sitä on jatkettu tähän päivään asti asiaa sen enempää miettimättä. Todellisuus on kuitenkin se, että tekniikat ovat parantuneet, ja niitä tullaan jatkossakin käyttämään enemmän ja enemmän, ja lopulta kehittäjät eivät tule edes lisämään asetusta poistaa niitä, eikä keskivertopelaaja joka automaattisesti disabloi ne edes ymmärrä että ne hänen olevinaan vihaamat samat post-processin efektit on käytössä, kuva vain näyttää luonnollisemmalta tai elokuvamaisemmalta kuin ennen jostain syystä.