Airfryerit - Fritti ilman rasvaa.

MkH

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
443
Kiitos hyvistä ohjeista ja kuvista!

Täytyy laittaa jossain kohtaa testiin :thumbsup:

Ostin tänään pussin puikulaperunaa, että pääsee testailemaan kunnolla ja löytämään parhaan tavan lohko- tai ranskanperunoiden tekoon airfryerillä.

Ostin myös pankojauhoja leivittämiseen ja mietin, että riittäisikö niiden kanssa airfryer, vai joutuisinko leikkimään rasvapalon pelon kanssa kattilalla?
Pankoilla leivittelin kukkakaaleja yksi päivä ja hyviä tuli.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Olen nyt päätynyt siihen että hankinta on Philipsin XXL malli.

Kuitenkin näitä on kahta mallia. Onko jollain kokemusta onko 100euron lisäpanostus hintasa arvoinen?


Mulla on tuo kultakahvainen. Siinä on automaattinen paisto-ohjelma pakasteranskalaisille, omatekoisille ranskalaisille, kalalle ja kanalle. Paisto-ohjelma säätää itse lämpötilansa ja ajan. Voi ottaa vaikka kilon pussista random määrän ranskalaisia ja kone laskee ajan.

Muuta eroahan tuossa ei taida olla.

Paistoin ohjelmalla yhdelle vieraalle Oolannin ranskanperunoita ja hän ihastui makuun. Myös hänen seurassaan ollut koira alkoi ruinaamaan ranskanperunaa, mitä se ei kuulemma koskaan ole ennen tehnyt.

Ei kai tuossa sen kummallisempaa poikkeamaa ole. Takuu 3v, kun rekisteröi Philipsin verkkosivulla.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Noissa Philipsin pönttömallisissa on ollut aika paljon savutusongelmaa, eli voimakas ilmankierto on roiskuttanut rasvaa sähkövastukseen ja sen jälkeen kämpässä on alkanut piippaamaan palovaroitin ja tuuletus pakollista.

Kannattaa liittyä tähän FB-ryhmään ja tehdä hakuja laitteen merkin ja mallin mukaan.

 

Six

Liittynyt
17.04.2020
Viestejä
439
Mulla on tuo kultakahvainen. Siinä on automaattinen paisto-ohjelma pakasteranskalaisille, omatekoisille ranskalaisille, kalalle ja kanalle. Paisto-ohjelma säätää itse lämpötilansa ja ajan. Voi ottaa vaikka kilon pussista random määrän ranskalaisia ja kone laskee ajan.

Muuta eroahan tuossa ei taida olla.

Paistoin ohjelmalla yhdelle vieraalle Oolannin ranskanperunoita ja hän ihastui makuun. Myös hänen seurassaan ollut koira alkoi ruinaamaan ranskanperunaa, mitä se ei kuulemma koskaan ole ennen tehnyt.

Ei kai tuossa sen kummallisempaa poikkeamaa ole. Takuu 3v, kun rekisteröi Philipsin verkkosivulla.
Juurikin näin.Itsellä myös sama malli. Hyvin on hoitanut hommat.Ei ole koskaan mennyt ylikypsäksi tms. Toisella mallilla joutuu itse hakemalla hakea kaikki lämpötilat ja ajat. Tällä mallilla säästää hakuajassa sen eron. Onko 100 euron arvoinen vai ei, on jokaisen itse arvioitava. Ja lisäosia löytyy helposti noihin malleihin.

Hyvin toiminut ja itse tyytyväinen.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Lohkoperunoita puikulaperunasta ja uunimakkaraa

Perunan lohkot pyöritelty ruokaöljyssä, mineraalisuolassa, pippurisekoituksessa ja pankojauhoissa.

Lisäksi uunimakkaraa juustolla.

200°C astetta noin 20 minuuttia, ehkä vähän yli kun välillä lohkoja piti käännellä ja lopuksi paistaa makkaroita lisää ylätasolla.

Perunalaadulla on todellakin merkitystä. Normaalilla yleisperunalla ei saa yhtä kiinteitä ja rapeita aikaiseksi.

IMG_20211201_193103.jpg
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 884
Olisikohan sitten mullakin ollut perunalaadusta kyse, kun juuri äsken pyöräytin ranskalaiset mutta en oikein saanut niitä rapeaksi. Pottuna Pirkka jauhoinen yleisperuna. Toki tuli paljon parempaa kuin ensimmäisellä yritykselläni kauan sitten, jolloin ranskiksista tuli kuivia, mauttomia ja koppuraisia. Ei huvittanut pitkään aikaan edes yrittää tehdä uudestaan, mutta nyt kun sain koneellistettua ranskalaisten valmistamisen kaikkein tympeimmän työvaiheen eli perunoiden siivuttamisen, piti sitten kokeilla onnistuisiko näiden kypsentäminen tällä kertaa kunnolla. 12 min 185 C + ravistelu + 5 min 185 C ohjeen mukaisesti ja vielä pari minuuttia 200 C päälle, mutta ei noita nyt rapeiksi voinut mitenkään siltikään sanoa. Maku oli kyllä erinomainen ja tykkään enemmän itse tehdyistä kuin kaupan pakastealtaan tarjonnasta. Jotain pitäisi kyllä vielä keksiä että saisi vähän napakamman pinnan.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 250
Ei keitetä, kahteen kertaan uppopaisto. Ensin vähän alemmalla lämmöllä ja sitten pienen jäähdytyksen jälkeen suuremmalla lämmöllä toisen kerran. Tästä löytyy kyllä netissä vaikka ja kuinka ohjeita.

Joissain ohjeissa on mainittu, että 1. friteerauskerralla olisi tarkoitus kypsentää (cook through) ja toisella saada se rapea pinta, joten tuosta kyllä voi jäädä mieleen, että keitetään.
Keitetään Puhutaan ranskalaisista! - Friends & Brgrs
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
Tässä nyt koittanut etsiä parasta reseptiä täysin itse tehtyihin ranskalaisiin perunoihin.
Perunana olen käyttänyt puikulaperunaa (S-ryhmän Kotimaista musta pussi). Perunat pilkon toivottuun muotoon ja heitän 30min-2h likoamaan jääkaappiin kylmään veteen. Tämän jälkeen kuivaan perunat paperilla ja pyörittelen öljyssä sekä suolassa. Perunat ensin airfryerissa 10min 180c ja tämän jälkeen 2min pätkiä, niin kauan että alkavat olla halutun rapsakoita.

Ei siltikään ole valmisranskanperunoiden veroisia, joten olisiko foorumilaislla heittää hyviä tipsejä mitä lähteä seuraavaksi koittamaan?
Tää on aika kova:
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
154
Mikroaaltouuni meni rikki tänään. Mietin että voisko tämä korvata sen, koska käynyt mielessä myös airfryerin osto mutta keittiö tilaa aika vähän? Esim. koiran raakalihan sulatus, marjojen sulatus, muu sulatus?
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 884
Mikroaaltouuni meni rikki tänään. Mietin että voisko tämä korvata sen, koska käynyt mielessä myös airfryerin osto mutta keittiö tilaa aika vähän? Esim. koiran raakalihan sulatus, marjojen sulatus, muu sulatus?
Mielenkiintoinen ajatus. Voisihan tällainen laite ehkä sulatuksessakin toimia, kun käyttää niin matalia lämpötiloja että sulatettava ruoka ei ala kypsentyä. Mutta sanoisin että airfryer ei kyllä korvaa mikroaaltouunia noin yleisesti ottaen.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
Sanoisin et oikeastaan kaikessa muussa vois korvata, mutta ei just sulatuksessa.

Nyt on viikon laite ollu itellä ja ostin kaikki Philipsin lisävarusteet samalla. Tarkoitus on korvata uuni ja hella 98% tällä. Ja on kyllä hienosti onnistunut tarkoituksessaan. On tullu lasagnet, itämaiset kastikkeet, wokit, pihvit, makaronilaatikko, kinkkukiusaus, pizzat sun muut.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Kuorimattomat puikulaperunat airfryerissa
  1. liotus kylmässä vedessä noin 30-60 minuuttia
  2. kuivaus, öljyäminen ja suolaus
  3. perunat ranukoriin pyörimään 200 astetta 25 minuuttia
  4. valmiit maustamattomat perunat
  5. perunat maustettu ketchupilla, majoneesilla ja yrittimerisuolalla

photo-collage(1).png
 

MkH

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
443
Olen falafeleja yrittänyt muutaman kerran uunissa tehdä, mutta epäonnistunut surkeasti. Lähdin nyt airfryerillä yrittämään. Resepti oli seuraava:
- Kikherneitä ehkä 5-6dl (kuivia, liotettuna yön yli)
- Puska persiljaa
- Puska korianteria
- Vähän tuoretta minttua
- Yksi keltasipuli
- Muutama kynsi valkosipulia
- Muutama tiukka chili
- Parin limen mehut ja kuorta
- Luraus oliiviöljyä
- Reilu ruokalusikallinen hunajaa sitomaan ja tasapainottamaan makuja
- Jauhoja taikinan kasassa pysymiseen
Mausteet: reilusti juustokuminaa, pikkasen kanelia, kurkumaa, mustapippuria, reilu suola. Kardemummaa olisin laittanut, jos olisi ollut.

Kikherneet vedin blenderillä karkeaksi silpuksi (ei kannata vetää yli). Yrtit hienonsin veitsellä ja raastoin valkosipulit. Sekoitin käsin. Tulos oli sellainen karkeahko massa. Ei kannata yrittää mennä mistä aita on matalin ja heittää kaikkea blenderiin: sitä aikaisemmin olen yrittänyt ja tulos muistuttaa smoothieta.

Vähän öljyä pintaan ja airfryerissä 180'c@15min.

Täytyy sanoa, että onnistui erinomaisesti. Eivät nyt uppopaistetuille pärjää, mutta voittavat kyllä esimerkiksi kaupan pakasteet. Rapsakka kuori ja mukavasti tekstuuria sisältä. Maku oikein hyvä. Seuraavan kerran annoksen kanssa vähän halloumia ja jogurttikastiketta vielä. Nyt oli vähän pelkistetty versio omatekoisella hummuksella ja salsalla.

*edit* hunaja unohtui mainita aineksista.

falafel.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.06.2021
Viestejä
215
Olen falafeleja yrittänyt muutaman kerran uunissa tehdä, mutta epäonnistunut surkeasti . Lähdin nyt airfryerillä yrittämään. Resepti oli seuraava:
- Kikherneitä ehkä 5dl (kuivia, liotettuna yön yli)
- Puska persiljaa
- Puska korianteria
- Vähän tuoretta minttua
- Yksi keltasipuli
- Muutama kynsi valkosipulia
- Muutama tiukka chili
- Parin limen mehut ja kuorta
- Luraus oliiviöljyä
- Jauhoja taikinan kasassa pysymiseen
Mausteet: reilusti juustokuminaa, pikkasen kanelia, kurkumaa, mustapippuria, reilu suola. Kardemummaa olisin laittanut, jos olisi ollut.

Kikherneet vedin blenderillä karkeaksi silpuksi (ei kannata vetää yli). Yrtit hienonsin veitsellä ja raastoin valkosipulit. Sekoitin käsin. Tulos oli sellainen karkeahko massa. Ei kannata yrittää mennä mistä aita on matalin ja heittää kaikkea blenderiin: sitä aikaisemmin olen yrittänyt ja tulos muistuttaa smoothieta.

Vähän öljyä pintaan ja airfryerissä 180'c@15min.

Täytyy sanoa, että onnistui erinomaisesti. Eivät nyt uppopaistetuille pärjää, mutta voittavat kyllä esimerkiksi kaupan pakasteet. Rapsakka kuori ja mukavasti tekstuuria sisältä. Maku oikein hyvä. Seuraavan kerran annoksen kanssa vähän halloumia ja jogurttikastiketta vielä. Nyt oli vähän pelkistetty versio omatekoisella hummuksella ja salsalla.

Mahtavaa! Täytyypä kokeilla tässä joulun jälkeen. :)
 
  • Tykkää
Reactions: MkH
Liittynyt
09.10.2017
Viestejä
106
Tuli haettua Verkkokaupan alennusmyynnistä Princessin deluxe-uunimalli. Vielä ei ole ehtinyt kuin perusranuilla testaamaan, mutta ainakin tältä käytöltä perinteinen uuni jää eläkkeelle. Mukana tullut pyörivä ranukori on pop, ei tarvitse välillä sekoitella itse. Puhutaanpa lisävarusteista, kellään tullut missään vastaan pienikokoista pizzakiveä ja valurautaparilaa? Mittailin, että 23cm kokoinen tuohon mahtuisi, mutta nihkeästi tuota kokoa olemassa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Tuli haettua Verkkokaupan alennusmyynnistä Princessin deluxe-uunimalli. Vielä ei ole ehtinyt kuin perusranuilla testaamaan, mutta ainakin tältä käytöltä perinteinen uuni jää eläkkeelle. Mukana tullut pyörivä ranukori on pop, ei tarvitse välillä sekoitella itse. Puhutaanpa lisävarusteista, kellään tullut missään vastaan pienikokoista pizzakiveä ja valurautaparilaa? Mittailin, että 23cm kokoinen tuohon mahtuisi, mutta nihkeästi tuota kokoa olemassa.
Pizzakivessä kannattaa ainakin ottaa huomioon sen "kiven ominaispaino+pizzan paino</=sallittu kypsennyspaino".

Airfryeristä puhuvat, että samat pellit mitkä toimivat hellassa, toimisivat myös air fryerissä. Siitä kannattaa ottaa itse selvää, sillä lämmittelen vain valmistajan omilla. Mutta se taara on hyvä huomioida, jos väitteiden mukaan on...
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Ongelmaksi saattaa muodostua se, ettei pizzakiveä saa tarpeeksi kuumaksi airfryer-uunissa ja samalla menee airfryerin nopean kypsennyksen idea, jos sillä pitäisi alkaa lämmittämään erikseen pizzakiveä.

Vielä hullummaksi homma menee jos pizzakivi lämmitetään ensin normiuunissa ja sitten se laitetaan airfryeriin :D

Ehkä lähtisin tutkimaan asiaa pizzateräksen näkökulmasta jos se toimisi pöhistimessä paremmin?

Olen tehnyt pari tuollaista minipizzaa, mutta niissä oli ihan liian iso työ, kun samalla vaivalla tekee isompia normiuunissa.

Airfryer toimii erinomaisesti pizzapalojen kanssa jos lämmittää ylijääneitä seuraavana päivänä.

Pizzapaloista tulee melkein yhtä hyviä jollei parempia kuin edellisenä päivänä ja pohja on taatusti rapea.

photo-collage.png
 
Liittynyt
09.10.2017
Viestejä
106
Pizzakivessä kannattaa ainakin ottaa huomioon sen "kiven ominaispaino+pizzan paino</=sallittu kypsennyspaino".
Heitin kysymystä valmistajalle. Sanoivat, etteivät voi taata tuloksia, mutta vapaasti voi kiveä ja parilaa kokeilla. Varsinaista määrättyä rajoitusta ei laitteella ole.

Vielä hullummaksi homma menee jos pizzakivi lämmitetään ensin normiuunissa ja sitten se laitetaan airfryeriin :D
Tuli kyllä vähän peruuttaen puuhun -olo, pitsakivi menee vähän hifistelyksi kun käyttö luultavasti on palojen lämmittelyä :D. Pitää katsella jotain pientä teräksistä läpyskää ja ottaa kokeiluun.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 884
Mun mielestä nimenomaan airfryerissä ei tarvitse pizzakiveä, koska voimakas ilmankierto pitää huolen pohjan rapeudesta ilmankin vaikka paistolämpötilat jäävätkin max 200 asteeseen. Toki pizzan asettelussa ritilälle on oma vaivansa ja jotakin pientä peltiä olisi kiva käyttää.

Pizza, laatikkoruuat yms. kieltämättä vähän sellaisia että kannataako alkaa tehdä airfryerissä, koska samalla vaivalla voi tehdä enemmän tavallisessa uunissa. Lasagne oikein ääriesimerkki tästä, kun joutuu joka tapauksessa tuhertamaan juustokastikkeen ja lihakastikkeen. Tietty jos tekee pikapizzaa vaikka näitä pohjana käyttäen Pizza Tortilla (4-pack) niin noita on helppo täyttää valmiiksi ja muutamassa minuutissa paahtaa kypsäksi sitä mukaa kun niitä syö.

edit. Ja tuon kun menin sanomaan, niin silti tekee mieli kysyä: onko kellään kokemusta tästä Philips XXL:n pizzapellistä, että kannattaako hankkia ja toimiiko se: Philips HD9953/00 AirFryer XXL -pizzasetti 49,90
Jos kuitenkin joskus tekisi mieli tehdä pizzaa pöhöttimellä.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
766
Mulla on tommonen pizzasetti. Ihan hyvä se on mut ei siihen kyl kauheen isot känkyt sovi
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
Tuli kyllä vähän peruuttaen puuhun -olo, pitsakivi menee vähän hifistelyksi kun käyttö luultavasti on palojen lämmittelyä :D. Pitää katsella jotain pientä teräksistä läpyskää ja ottaa kokeiluun.
Tällänen setti AliExpressin kautta tsekeistä itelleni kymmenessä päivässä ja äidille tuli neljässä päivässä!
Löytyy ”pizzapannu” ja kaikkea muutakin.

B7FEEF1C-64D4-4A46-9146-5F5EACB29C37.jpeg
F6CBA273-ED3E-4E37-9926-FF13DCE895EF.jpeg

B4995902-E0E2-4D78-A318-054080B38EC4.jpeg
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
@mango
Ostaisin heti ihmettelemättä. Tuossahan tulee mukana jopa kanavarras, jonka itse jouduin tilaamaan valmistajalta erikseen.

@omenanraato
Mulla on lähes sama setti, jonka tilasin Alista Tsekeistä. Vain muutama hassu osa enemmän.

Hc8ecdb4b40554bed99b2b4658e957aeeK.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 865
Joulupöytään tein Hassellbackan perunoita. Aivan käsittämättömän hyviä. Ekaa kertaa airfyerissä ja tuli kyllä parempia kuin uunissa. Oli kyllä ehdoton joulupöydän kunkku kinkun lisäksi. Pitäisköhän tänään tehä lisää :D
hassel.jpg
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Joulupöytään tein Hassellbackan perunoita. Aivan käsittämättömän hyviä. Ekaa kertaa airfyerissä ja tuli kyllä parempia kuin uunissa. Oli kyllä ehdoton joulupöydän kunkku kinkun lisäksi. Pitäisköhän tänään tehä lisää :D
Kuinka noita valmistetaan, eli miten perunoista saadaan tuon näköisiä, asteet ja aika pöhistimessä?

Tekisi mieli tehdä tänään joulukinkun ja pippurikermakastikkeen kylkeen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 865
Kuinka noita valmistetaan, eli miten perunoista saadaan tuon näköisiä, asteet ja aika pöhistimessä?

Tekisi mieli tehdä tänään joulukinkun ja pippurikermakastikkeen kylkeen.
Tän mukaan mä oon tehny:


200c ja varmaan joku 20-30min riippuen perunan koosta.
Itellä oli lemppariperunoita eli Jazzyja.

Jokku laittaa juustoa ja korppujauhoa mutta mä en.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 884
Kuinka noita valmistetaan, eli miten perunoista saadaan tuon näköisiä, asteet ja aika pöhistimessä?

Tekisi mieli tehdä tänään joulukinkun ja pippurikermakastikkeen kylkeen.
Mä tein samoja eilen:

1. Peruna (lajikkeena kiinteä tai yleisperuna sopii tähän tarkoitukseen, mulla oli Annabella) viilletään terävällä ohuella veitsellä. Se on makuasia, kuinka tiheään viiltoja tekee. Minä tein niin että nuo "siivut" ovat mahdollisimman ohuita. Käytä tasakokoisia pottuja, niin kypsyvät yhtä nopeasti. Näppärä vinkki on laittaa viillettävä peruna sopivan kokoiseen matalaan kauhaan ja sitten vedellään viillot: ei tule tehtyä liian syviä viiltoja ja peruna pysyy hyvin kasassa. Kauhan reuna suojaa siis liian syvään viiltämiseltä.
2. Pyörittelin perunat kulhossa oliiviöljyn kanssa. Kätevämpi olisi, jos on käytössä jokin sumutin niin öljyn määrää on helpompi säännöstellä ja öljyn lutraaminen on siistimpää. Kaupasta valmiiksi ostettu öljyspray tai sitten itse täytettävä öljysumutin pullo toimisi tässä hyvin. Mulla sellaista ei ollut niin täytyi sutata öljyn kanssa muuten. Joku pullasuti tms. olisi varmaan toiminut myös.
3. Pippurimyllystä reilusti pippuria ja sopivasti suolaa pottujen päälle.
4. Potut pöhistimeen. Eka laitoin 20 min 200 C (Philips XXL koneena), ja kun olivat sen jälkeen vielä kovia pohjalta, niin laitoin 5 min lisää samalla lämpötilalla. Paistoajasta ei kannata stressailla, kun aloittelee n. 20 minuutilla ja tutkii sen jälkeen tulosta, voi lisätä aikaa jos on tarve. Mulla tuo yht. 25 min / 200 C tuotti siis hyvän tuloksen. Jotkut sumuttelee lisää öljyä vielä paiston aikana. Itse en tehnyt niin vaan alkuperäisillä öljyillä mentiin loppuun asti.

Todella hyviä tuli.

edit. Tommonen ohjevideo ^ ehtikin tulla jo tarjolle. Siinä voi olla paremmatkin vinkit mutta näillä mun systeemeilläkin näyttäisi pärjäävän.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
@Mikkos

Kiitos!

Menee kyllä testiin tänään.

Poika ei tykkää kinkusta, niin valmistan hänelle airfryerissa nugetteja eri tasolla samaan aikaan ja voidaan sitten syödä tyttären kanssa jääkaappikylmää joulukinkkua ja kaikille lisukkeeksi noita perunoita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 865
Mä tein samoja eilen:

1. Peruna (lajikkeena kiinteä tai yleisperuna sopii tähän tarkoitukseen, mulla oli Annabella) viilletään terävällä ohuella veitsellä. Se on makuasia, kuinka tiheään viiltoja tekee. Minä tein niin että nuo "siivut" ovat mahdollisimman ohuita. Käytä tasakokoisia pottuja, niin kypsyvät yhtä nopeasti. Näppärä vinkki on laittaa viillettävä peruna sopivan kokoiseen matalaan kauhaan ja sitten vedellään viillot: ei tule tehtyä liian syviä viiltoja ja peruna pysyy hyvin kasassa. Kauhan reuna suojaa siis liian syvään viiltämiseltä.
2. Pyörittelin perunat kulhossa oliiviöljyn kanssa. Kätevämpi olisi, jos on käytössä jokin sumutin niin öljyn määrää on helpompi säännöstellä ja öljyn lutraaminen on siistimpää. Kaupasta valmiiksi ostettu öljyspray tai sitten itse täytettävä öljysumutin pullo toimisi tässä hyvin. Mulla sellaista ei ollut niin täytyi sutata öljyn kanssa muuten. Joku pullasuti tms. olisi varmaan toiminut myös.
3. Pippurimyllystä reilusti pippuria ja sopivasti suolaa pottujen päälle.
4. Potut pöhistimeen. Eka laitoin 20 min 200 C (Philips XXL koneena), ja kun olivat sen jälkeen vielä kovia pohjalta, niin laitoin 5 min lisää samalla lämpötilalla. Paistoajasta ei kannata stressailla, kun aloittelee n. 20 minuutilla ja tutkii sen jälkeen tulosta, voi lisätä aikaa jos on tarve. Mulla tuo yht. 25 min / 200 C tuotti siis hyvän tuloksen. Jotkut sumuttelee lisää öljyä vielä paiston aikana. Itse en tehnyt niin vaan alkuperäisillä öljyillä mentiin loppuun asti.

Todella hyviä tuli.

edit. Tommonen ohjevideo ^ ehtikin tulla jo tarjolle. Siinä voi olla paremmatkin vinkit mutta näillä mun systeemeilläkin näyttäisi pärjäävän.
Mä teen ton linkkaamani ohjeen mukaan kirkastettua voita missä oliiviöljyä ja runsaasti valkosipulia ja timjamia. Ja paiston aikana useasti voidellaan pottuja.

Niin ja tossa viillottamisessa kannattaa olla terävä ja OHUT veitsi, vaikka fileerausveitsi. Paksulla veittellä leikkaaminen ei ole niin helppoa.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 884
Mä teen ton linkkaamani ohjeen mukaan kirkastettua voita missä oliiviöljyä ja runsaasti valkosipulia ja timjamia. Ja paiston aikana useasti voidellaan pottuja.

Niin ja tossa viillottamisessa kannattaa olla terävä ja OHUT veitsi, vaikka fileerausveitsi. Paksulla veittellä leikkaaminen ei ole niin helppoa.
Kirkastetulla voilla tulee varmasti astetta parempaa etenkin valkosipulin ja timjamin ollessa höysteenä. Täytyisi kokeilla sellaistakin joskus.

Ehkä menisi niinkin että sotkee pilkotun/murskatun valkosipulin oliiviöljyyn tms. sellaisenaan ja antaa maustua. Voi on aina voi, mutta pikaisemman kokkaajan ratkaisuna voisi öljyn maustaminen toimia.

Veitsen ohuus on olennainen pointti. Mulla on hyvä vanha Victorinoxin ohutteräinen kokkiveitsi hyvin teroitettuna, sopii tähän hommaan erinomaisesti. Sai tehtyä todella tiiviin viillotuksen.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Tulipahan testattua ihan vaan ruokaöljyllä ja hienolla merisuolalla.

Perunaviillot oli helppo tehdä kun perunan asetti munaleikkuriin ja sitten alkoi veitsellä tekemään viiltoja.

200°C / 28 minuuttia.

IMG_20211225_184439.jpg
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Torttutaikinasta neliöitä airfryer-uunilla, joissa on keskellä vaniljakreemiä ja toisessa vihreitä kuulia ja toisessa mansikkamarmeladia.

IMG_20211227_184352.jpg
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Paneroituja broilerin siipinuijia

170°C ja 20 minuuttia ja tämän jälkeen voitelin nuijat ruokaöljyllä ja kypsensin vielä 8 minuuttia lisää.

Normaalit siivet kypsentäisin 180°C asteessa, mutta nyt en halunnut että nuijien pinnassa oleva panerointi palaa.

Princess 182065 airfryer-uuni.

IMG_20211228_171952.jpg


IMG_20211228_164413.jpg
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Tämmöiset vähän kampaviinerityyliset torttutaikinaan.

Kaksi kiitorataa, joista toisessa vaniljakreemiä ja toisessa mansikkamarmeladia.

200°C / 11 minuutia Princess 182065 airfryer-uunilla.

IMG_20211228_211928.jpg


IMG_20211228_210525 1.jpg
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Verkkiksessä olisi nyt tuollainen Prinsessa 99e (248e), jos joku ensiostaja miettii jonkun halpahalli-mallin mieluisuutta, niin muutaman kympin sijoitusta kannattaa nyt harkita.

Ostaisin jos ei olisi ennestään.

Uunimallinen on helpointa pitää puhtaana ja plussaa siitä, että näkee ikkunasta koko ajan miten ruoka kypsyy :thumbsup:
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
276
Verkkiksessä olisi nyt tuollainen Prinsessa 99e (248e), jos joku ensiostaja miettii jonkun halpahalli-mallin mieluisuutta, niin muutaman kympin sijoitusta kannattaa nyt harkita.

On kyllä hyvä tarjous :thumbsup: Vaikka itse ostin ekan airfryerin muutama kuukausi sitten, niin mietin että pitäisköhän päivittää tuollaiseen luukulliseen ja antaa vanha vaikka jollekin kaverille kellä ei tuollaista ole ennestään :hmm:

Käyttöpaneeli valmisohjelmamerkkeineen on muuten aikalailla yks yhteen oman 6,5 litran Nediksen kanssa...

Isompi tilavuus, lisävarusteet ja läpinäkyvä luukku kiehtoo tuossa. Paljoa en tee ruokaa kerralla, mutta olen huomannut että eväät kypsyy paremmin ja tasaisemmin kun ei ahda fryeria aivan täyteen.
 
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
559
Itse olen tovin jo pohtinut tuota meneillään olevaa tarjousta. Lopumaton empiminen ja mähkiminen, että olisiko "ämpärimallinen" kuitenkin helpompi onepot-tyylisten safkojen kanssa ravistelun ja puhdistamisen kannalta. "Normiuunin" sovellutuksiinhan toi on varmasti loistava.
Hemmetin houkutteleva diili, mutta en ole päässyt pohdinnoissani lopputulemaan :btooth:
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Uunimallinen ehdottomasti.

Jotkut ovat kysyneet, että miksi - no siksi, että se korvaa lähes täysin normiuunin ja ei tarvitse esilämmittää, laittaa vaan asteet ja minuutit ja safkat sisään.

Semmoinen vessanpöntön muotoinen varmaa ihan toimiva, mutta kun haluat katsoa kypsyysasteen, pitää kulho ottaa irti ja samalla karkaa osa lämmöistä harakoille.

Nyt kun sähkön hinta on korkealla, jo sen vuoksi pöhistin on järkevä sijoitus.

Kannattaa liittyä tähän FB-ryhmään joka tapauksessa.

 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
Tuli itekki muutaman päivän pohdinnan jälkeen tilattua Philipsin xxl rinnalle tuo, vaikka philips ollu vasta kuukauden.

Kaiken ruoan tehny sillä, mutta ongelmana ollu vähän se että täytyis tehdä eri vaiheita samaan aikaan, tai lapsille eri ruokaa. Jatkossa onnistuu ku on kaks.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 884
Uunimallinen ehdottomasti.

Jotkut ovat kysyneet, että miksi - no siksi, että se korvaa lähes täysin normiuunin ja ei tarvitse esilämmittää, laittaa vaan asteet ja minuutit ja safkat sisään.

Semmoinen vessanpöntön muotoinen varmaa ihan toimiva, mutta kun haluat katsoa kypsyysasteen, pitää kulho ottaa irti ja samalla karkaa osa lämmöistä harakoille.

Nyt kun sähkön hinta on korkealla, jo sen vuoksi pöhistin on järkevä sijoitus.

Kannattaa liittyä tähän FB-ryhmään joka tapauksessa.

Pönttömallisessa ei joka mallissa tarvitse ottaa kaukaloa irti, jos haluaa tarkastaa kypsyysasteen, vaan erinäisissä malleissa voi kaukalon vetää kiskoja pitkin ulos kuin vetolaatikon, ja korin saa irti kaukalosta vain nostamalla jos tarvii ravistella. Yleensäkin tämä ruuan kypsyyden tarkastaminen on huomattavasti pienempi vaiva kuin luullaan, eikä lämmön karkaamisesta ole todellista haittaa koska laitteen toiminta ei perustu normaalin uunin tavoin laitteen sisällä olevaan staattiseen lämpöön vaan kuuman ilman kiertoon. Eikä siinä 2 sekunnin kurkkauksessa kerran tai pari paiston aikana kovin paljon lämpöhäviöitä pääsisi tulemaan muutenkaan.

Mutta, uunimalliset varmasti ovat hyviä ja niissä on omat etunsa, kuten omat etunsa on pönttömallisessakin. Pönttömalleissa huomattavasti käytännöllisempiä ne, joissa kori on Philips XXL:n tapaan erikseen irrotettavissa liukukiskolla liikkuvasta kaukalosta jolloin ravistelu ja ruuan kypsyyden tarkastelu helpottuu, vs. Philips XL-tyyliin koko kaukalo irrotettava ja korin ravistelu vaatii kaukalon laskemisen johonkin tasolle ja korin irrottamisen kaukalosta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 435
Viestejä
4 199 429
Jäsenet
70 906
Uusin jäsen
Zawaro

Hinta.fi

Ylös Bottom