Tottakai sitä voi käyttää. Mutta kysymykseni olikin että mitä lisäarvoa se tuo?
Minulla ei siis vielä edes ole airfryeria, mutta olen hommaamassa sellaisen ja lähinnä tulisi siis korvaamaan tuota rasvakeittoa. Ranskikset, wieninleikkeet, kananhampurolaisyen pihvit jne. Kaikki mitkä vaativat kunnon rapeutta.
Perustelit jo aika hyvin miksi kannattaa hankkia airfryer ja tosiaan säästää jonkin verran energiankulutuksessa ja jää turhat odottelut uunin esilämmittämisestä pois, koska laite on heti käyttövalmis.
Itse en ole juurikaan vähentänyt rasvankäyttöä, koska kyllä ruoka sitä vaatii, että tulee maistuvaa.
Kirjoitin yhteen Facebook -ryhmään tälläisen, koska samat kysymykset alkoivat toistumaan päivästä toiseen.
---
UKK, eli usein kysytyt kysymykset.
Kuinka löydän ryhmästä erilaisia ohjeita ja reseptejä?
• Klikkaamalla suurennuslasia ja kirjoittamalla hakukenttään esim. kiusaus tai lihapullat.
Minkälaisia astioita ja leivinpapereita voin käyttää airfryerissa?
• Samoja astioita ja leivinpapereita kuin normaalissa uunissa jos ne kokonsa puolesta mahtuvat airfryerin sisälle.
• Käteviä ruoanvalmistuksessa ovat esim. erilaiset silikonivuoat ja airfryerille tarkoitetut leivinpaperivuoat.
Kuinka airfryer eroaa tavallisesta kiertoilmauunista?
• Kypsentää ruoat nopeammin, koska pienessä tilassa kiertävä kiertoilma kypsentää normaalia tehokkaammin ja esilämmittämistä ei tarvitse enää tehdä.
• Airfryerissa käytetään 15-20°C astetta alhaisempia lämpötiloja verrattuna normaalin kiertoilmauunin ohjeisiin ja resepteihin.
Tuleeko airfryerilla parempaa ruokaa kuin normaalissa kiertoilmauunissa?
• Kyllä, koska pienessä tilassa kypsentäessä tulee vähemmällä rasvankäytöllä pinnasta rapeampaa ja sisältä mehukkaampaa ruokaa.
Voinko kuivataa airfryerissa lihaa, kasviksia tai hedelmiä?
• Voi kuivattaa jos airfyerin lämpötilan saa säädettyä tarpeeksi matalaksi, esim 40°C asteeseen.
Säästääkö airfryerin käyttäminen sähköä?
• Kyllä säästää, koska esilämmittämistä ei tarvitse enää tehdä ja airfryerin energiankulutus voi olla lähes puolet pienempää kuin tavallisessa kiertoilmauunissa.