Airfryerit - Fritti ilman rasvaa.

Liittynyt
22.11.2022
Viestejä
48
Ekalla kerralla mummon ranuja tehdessä osa tippui sinne kipon pohjalle niistä ritilän kahdesta reiästä. Onko tähän mitään järkevää ratkaisua? Onko niistä neliön muotoisista leivinpaperihässäköistä mihinkään?
Tilasin rehti-alilta (vai olikohan Temu) "grillimattoa" ja leikkasin sopivan palan. Kai tästäkin joku syäpä tulee... Paperi minustakin vähän romuttaa ideaa, tosin tuossa pienessä lokerossa pussillinen tahtoo olla jo liikaa muutenkin.
 
Viimeksi muokattu:

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 122
Onko kukaan tehnyt sipsejä onnistuneesti? Tässä nyt 5 eri lämpötila/aika-comboa testannut ja aina tulee raakoja, palaneita, tai molempia. :lol:
Perunat on siivutettu mandoliinilla 2mm asetuksella, huuhdottu ja seisotettu kylmässä vedessä, kuivattu talouspaperilla ja vähän öljyä ja suolaa laitettu, mutta paistaminen ei onnistu sitten millään.. :rolleyes:
Testattu 180°C, 160°C ja 100+200°C eri ajoilla, mutta aina on joko lötköjä, tai sitten tummanruskeita/mustia.
Upporasvassa oon ennen saanu tehtyä noista potuista hyviä sipsejä, mutta sotkun ja vaivan puolesta ois kiva löytää toimiva setti tälle uudelle airfryerillekin. Pitänee lohkopottuihin tyytyä toistaiseksi. :D
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Onko kukaan tehnyt sipsejä onnistuneesti? Tässä nyt 5 eri lämpötila/aika-comboa testannut ja aina tulee raakoja, palaneita, tai molempia. :lol:
Perunat on siivutettu mandoliinilla 2mm asetuksella, huuhdottu ja seisotettu kylmässä vedessä, kuivattu talouspaperilla ja vähän öljyä ja suolaa laitettu, mutta paistaminen ei onnistu sitten millään.. :rolleyes:
Testattu 180°C, 160°C ja 100+200°C eri ajoilla, mutta aina on joko lötköjä, tai sitten tummanruskeita/mustia.
Upporasvassa oon ennen saanu tehtyä noista potuista hyviä sipsejä, mutta sotkun ja vaivan puolesta ois kiva löytää toimiva setti tälle uudelle airfryerillekin. Pitänee lohkopottuihin tyytyä toistaiseksi. :D
Kerran tehnyt ja ihan onnistuneita tuli.

Huuhtelu, kuivaus, ruokaöljy ja suola.

200°C astetta ja noin 8 minuuttia uunimallisella prinsessalla.

FotoJet.jpg
 

Fat

Liittynyt
15.11.2018
Viestejä
23




Vähän kiinnostaisi ensimmäisen airfryerin hankinta, mutta näissä alkaa olemaan jo tarjontaa niin monesta mallista, että alkaa myös valinnan vaikeus vaikeuttamaan ostopäätöstä.
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
151


Vähän kiinnostaisi ensimmäisen airfryerin hankinta, mutta näissä alkaa olemaan jo tarjontaa niin monesta mallista, että alkaa myös valinnan vaikeus vaikeuttamaan ostopäätöstä.
Meillä oli Lidlin tuollainen kaksikorinen vajaan vuoden. Kovin samat tiedot. Hyvää siinä on tuon kahden korin idea, mutta kuitenkin siitä loppui tila ja tehot. Lähti palautukseen kun korien kahvat alkoivat napsua kappaleiksi. Lopputulos on isossa Philipsissä parempi. Nyt metsästän sellaista tarjouksesta. Laite menee kuitenkin kaappiin aina tasaisin väliakoin, joten en ehkä vielä lähde uuni-malliin.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Silikonivuoat on käteviä, kunhan muistaa pestä käsin, eikä astianpesukoneessa :thumbsup:
 

Six

Liittynyt
17.04.2020
Viestejä
439
Silikonivuoat on käteviä, kunhan muistaa pestä käsin, eikä astianpesukoneessa :thumbsup:
Kyllä pestiin astianpesukoneessa jo kerran eikä ongelmia.

Ohjeissa luki näin:
These air fryer accessories are very soft, flexible and non-stick, you can turn the silicone pan over to pour out food scraps and dirt. After cooking, simply wash the air fryer liner by hand or place it in the dishwasher.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Kyllä pestiin astianpesukoneessa jo kerran eikä ongelmia.

Ohjeissa luki näin:
These air fryer accessories are very soft, flexible and non-stick, you can turn the silicone pan over to pour out food scraps and dirt. After cooking, simply wash the air fryer liner by hand or place it in the dishwasher.
Meillä on tarttunut joka kerta astianpesuaineen hajua ja makua silikonivuokiin :hmm:
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Kun tein viimeksi kassleria sinappikermakastikkeessa, tytär sanoi heti, että maistuu ihan astianpesuaineelle ja niin muuten maistui.

Sen jälkeen olen pessyt käsin kaikki silikonituotteet.

FotoJet.jpg
 
  • Tykkää
Reactions: Six

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 757
Tuli vastaan herkullisen näköinen resepti kuinka tehdä "täydelliset" ranskalaiset air-fryerissä.
Mitäänhän en mistään tiiä, kun itse en edes AF:ää edes omista. Mutta miten heppu tuossa noita eri vaiheita perusteli, kävi ne ihan järkeen.

Kaiken lisäki, valmistus näytti todella helpolta, vaikka sisältääkin useamman vaiheen.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 253
Kun tein viimeksi kassleria sinappikermakastikkeessa, tytär sanoi heti, että maistuu ihan astianpesuaineelle ja niin muuten maistui.

Sen jälkeen olen pessyt käsin kaikki silikonituotteet.
Onko tuossa korianteria?

Joidenkin (myös minun) suussa etenkin tuore korianteri maistuu saippualle. Se johtuu mutaatiosta eräässä kromosomissa. Olikohan että noin 15% eurooppalaisista omaa tämän mutaation.

Eli se pesuaineen maku voi johtua korianterista, jos sitä on tuossa ruoassa. Omaan suuhun kuivattu korianteri ei maistu saippualle, ainoastaan tuore.
 
Liittynyt
20.07.2017
Viestejä
25
Mietin tässä uuden airfryer ostamista. Tällä hetkellä käytössä Philipsin ensimmäisiä malleja munakellolla .
Ongelmana on lähinnä ranskalaisten ja kebakkojen ym lihan tekeminen samaan aikaan yhdessä korissa, koska laiskuus.

Tuota Ninjan Flexiä katsoin hieman itse, mut mietin onko tuplakorillisesta paljon hyötyä yleisesti ja kuinka hankalaksi muut kokee yks korisen airfryerin?
Toki meillä airfryer käyttö on toistaiseksi ollut pelkästään ranuja yms.
Philips XXL pitkäaikaisena käyttäjänä olen päätynyt siihen että kebabit/kanakebabit paistan voissa paistinpannulla, näin saa parhaimman tuloksen, varsinkin kun niin harvakseltaan tekee. Nugetit ja kalapuikot onnistuu pääsääntöisesti kohtuu hyvin paistamaan ranujen kanssa, pitää vähän ennakoida jompia kumpia ja tarpeentullen vähän käännellä. Yleensä paistan kaiken aina vakio 180°C lämmöllä ensiksi 6minuuttia katson mitä koriin kuuluu, kääntelen tarpeentullen ja sitten sen mukaan lisäilen minuutteja.

Jos laitteen kokoa miettii, niin ehdottomasti philipsin isoin malli, asui yksin tai kahdestaan. Se on melko passeli joka tilanteeseen, pystyy paistamaan ranet jopa neljälle hengelle yhtäaikaa mutta vaatii usein pyörittelyä että kypsyy tasaisesti. Käytännössä korvannut yli 90% normisähköuunin, ainoastaan pannari ja jotain isompia vuokaruokia tulee joskustehtyä mutta nekin hoituu yleensä leivinuunissa.

Unohtui mainita että sellainen valmis panniini mahtuu nipin napin poikittain tuohon laitteeseen, mikä on plussaa, samaten ne esipaistetut patongit menee näppärästi kun katkaisee kahtia ja laittaa vierekkäin.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Onko tuossa korianteria?

Joidenkin (myös minun) suussa etenkin tuore korianteri maistuu saippualle. Se johtuu mutaatiosta eräässä kromosomissa. Olikohan että noin 15% eurooppalaisista omaa tämän mutaation.

Eli se pesuaineen maku voi johtua korianterista, jos sitä on tuossa ruoassa. Omaan suuhun kuivattu korianteri ei maistu saippualle, ainoastaan tuore.
Persiljaa ja tuossa ohje jos joku haluaa testata.

---


PORSAAN ULKOFILETTÄ KERMAKASTIKKEESSA

Ainekset:
• Porsaan ulkofilettä
• 2 dl kermaa
• Ruokaöljyä
• Reilu desi kylmää vettä
• 2 rkl jauhoja
• 1 sipuli
• Lihaliemikuutio

Lihojen maustaminen:
• Ruokaöljyä
• Viiden pippurin maustetta myllystä
• Valkopippuria
• Suolaa

Valmistaminen:
1. Leikkaa ulkofileestä sopivan kokoisia kuutioita ja mausta ne.
2. Kaada lihakuutiot sekä pieneksi pilkottu sipuli vuokaan.
3. Kypsennä lihoja 180°C asteessa noin 25 minuuttia ja sekoittele niitä monta kertaa kypsennyksen aikana.
4. Sekoita juomalasissa reilu kaksi desiä kylmää vettä ja 2 rkl jauhoja.
5. Kaada vuokaan vesi-jauhoseos, kerma sekä pieneksi pilkottu lihaliemikuutio ja sekoita kaikki ainekset hyvin keskenään.
6. Jatka kypsennystä vielä 175°C asteessa noin 10 minuuttia tai sen aikaa kunnes jauhot ja kerma ovat suurustuneet kastikkeeksi.

Muista sekoitella lihoja sekä kermakastiketta vielä loppukypsennyksen aikana tarkistaaksesi milloin kastike on sopivan paksuista syötäväksi.

Princess 182065 (1500W)

#porsas #porsaanliha #ulkofilee #kermakastike #princess
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Oliko valmis marinadi vai omasta päästä mausteet? Käytit kerman kanssa vielä "uunissa"?
KANAN SISÄFILEE PIPPURIKERMAKASTIKKEESSA

Ainekset:
• 600g yrtti-valkosipulimaustettuja Kanamestarin kanan sisäfileitä
• Valio ruokakerma Pippuripekka pippurijuusto laktoositon
• 1 rkl vehnäjauhoja

Valmistaminen:
1. Suurusta kerman joukkoon ruokalusikallinen vehnäjauhoja.
2. Voitele vuoka ja kypsennä kanan sisäfileitä 175°C asteessa noin 15-18 minuuttia (käännä välillä, että kypsyy tasaisesti).
3. Lisää pippurikerma kanan joukkoon ja jatka kypsentämistä 175°C asteessa sen aikaa, kunnes kerma on suurustunut kastikkeeksi.

Lapset halusivat lisukkeeksi Cocciole Riscossa pastaa ja silloin sitä laitetaan

Princess 182065 (1500W)

#kana #sisäfilee #kermakastike #princess
 
Liittynyt
27.05.2023
Viestejä
334
Airfryerilla jäisten wokkivihannesten valmistus, onko ohjetta?

/Laitoin 140 astetta ja 500g wokkia ja sekaan valmiiksi kypsennettyjä kananpaloja 300 grammaa. ja oliiviöljyä, pidin 30 minuuttia sekoittamatta ja hyvä tuli.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.05.2023
Viestejä
334
Mun airfryeri on liian pieni. Onko suosituksia minkä ostan. Mieluiten kaikista isoin malli vain mitä löytyy vai onko ideaa sellaiseen jossa on 2 erillistä astiaa.
Vai onko parempi vaihtoehto ostaa 2 kappaletta fryereitä mielummin?

Sitten myös että mitkä lisälaitteet/välineet kannattaa myös ostaa erittäin laajaa kokkailua varten ja mistä? jostain ulkomaan kaupasta?

Budjetilla ei ole mitään rajaa, ettei ole merkitystä ykköskymppien hinnoilla. Kuitenkin kunhan ei yli 500 euroa maksa.
 
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2 894
Mun airfryeri on liian pieni. Onko suosituksia minkä ostan. Mieluiten kaikista isoin malli vain mitä löytyy vai onko ideaa sellaiseen jossa on 2 erillistä astiaa.
Vai onko parempi vaihtoehto ostaa 2 kappaletta fryereitä mielummin?

Sitten myös että mitkä lisälaitteet/välineet kannattaa myös ostaa erittäin laajaa kokkailua varten ja mistä? jostain ulkomaan kaupasta?

Budjetilla ei ole mitään rajaa, ettei ole merkitystä ykköskymppien hinnoilla. Kuitenkin kunhan ei yli 500 euroa maksa.

En tiedä onko uunimalliset isompia, mutta ninja flexdrawer on ainakin isoin mitä ite tiedän ja olen omistanut. Saat ison kaukalon ja kaksi koria samalla laitteella irrotettavan väliseinän ansiosta. Power ainakin näitä myy ja jos löydät muualta halvemmalla voit powerin chatissä pyytää alennusta. Pitää ilmeisesti olla kuitenkin suomalainen kauppa/verkkokauppa. Amazonista voi myös saada halvemmalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 292
Tuli vastaan herkullisen näköinen resepti kuinka tehdä "täydelliset" ranskalaiset air-fryerissä.
Mitäänhän en mistään tiiä, kun itse en edes AF:ää edes omista. Mutta miten heppu tuossa noita eri vaiheita perusteli, kävi ne ihan järkeen.

Kaiken lisäki, valmistus näytti todella helpolta, vaikka sisältääkin useamman vaiheen.
Tuli tänään testattua tätä "reseptiä". Täytyy todeta että kyllä tuossa täydellisyyden väitteessä oli perää ja hiton hyvin onnistui ranskalaiset. En ole aikaisemmin saanut tehtyä yhtä hyviä ranskalaisia uunissa tai airfryerissa.

Ranskalaisiksi valikoitui oolannin kuorelliset maalaisperunat, koska videonkin ranskalaiset olivat isoja eikä ohuilla ranskalaisilla tule ilmeisesti yhtä hyvä lopputulos.

En itse saanut noita oolannin ranskalaisia "hajotettua" vedessä uittamisen jälkeen yhtä hyvin kuin videolla. Olisi ehkä pitänyt kokeilla vielä mikrotuksen jälkeenkin niin olisi voinut vaikuttaa vielä enemmän (positiivisesti) lopputulokseen. Vähän jäi epäselväksi että kuinka kuumassa vedessä noita piti uittaa aluksi ja myöskin öljyn määrä loppuvaiheessa oli vähän kysymysmerkki, mutta varmaan enemmän tekemällä oppii paremmin.

Itse valmistusaikahan ei paljoa eroa noiden ranskalaisten tavallisesta valmistuksesta, kun mikrossa vietetty aika taitaa olla vähennetty suoraan airfryerissa vietetystä ajasta, joten sinänsä ei vaadi paljoa ylimääräistä noiden valmistaminen. Videon lopussa oli myös omat ohjeensa ohuemmille ranskalaisille, mutta myöskin maininta ettei niistä saa yhtä hyviä kuin paksuista lankkuperunoista.

Rapeus oli luokkaa 10/10 ja peruna silti sisältä pehmeä ja ilmava. Kuoren rapsahdukset suussa kuuli hyvin pöydän ylikin joten rapeus ei ollut yhtään yliliioiteltua. Öljyn määrää lopussa pitää vielä ainakin itse kokeilla säädellä. Näidenhän on tarkoitus imitoida rasvakeittimessä tehtyjä ranskalaisia, mutta itse en niin paljon siitä rasvaisuudesta tykkää. Ilmeisesti se öljy on kuitenkin tärkeä ainesosa säilyttämään sen kuoren rapeuden pidempään.

Edit. täytyy vielä lisätä plussat tuosta videon toteutuksesta. Siellä on tuotanto halkaissut yhden airfryerin hienosti kahtia, että on saatu videolle selitettyä airfryerin toiminta mahdollisimman hyvin.
 
Liittynyt
29.10.2018
Viestejä
16
Tuli vastaan herkullisen näköinen resepti kuinka tehdä "täydelliset" ranskalaiset air-fryerissä.
Mitäänhän en mistään tiiä, kun itse en edes AF:ää edes omista. Mutta miten heppu tuossa noita eri vaiheita perusteli, kävi ne ihan järkeen.

Kaiken lisäki, valmistus näytti todella helpolta, vaikka sisältääkin useamman vaiheen.
Just tein Mummon kuorellisilla maalaisranskanperunoilla ja enää en kyllä muulla tavalla ranskalaisia kotona valmista. Oikeesti toimiva resepti. 6/5
 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 122
Itekin otin pakkaseen maalaisraneja tuon reseptin innoittamana. Testasin jo aiemmin raa'asta perunasta tehtyihin lohkoihin ja toimi yllättävän hyvin, kun vedenkeittimestä laitto kuumaa vettä lohkojen päälle ja anto esikypsyä pinnasta n. 5-8min niin sai tuon pehmeän mössön aikaan pakasterasiassa ravistelemalla. :thumbsup:
 

Six

Liittynyt
17.04.2020
Viestejä
439
Kokeilu taas....eli Shotgun shells Camembert täytteellä. Oli hyviä mutta veikkaan että savustimessa saa vielä paremmat. Nyt sai Princess kelvata...ylimääräisestä jauhelihasta tein piffejä.

IMG20240320193825.jpgIMG20240320195107.jpgIMG20240320195300.jpgIMG20240320195938.jpg
 
Liittynyt
10.08.2018
Viestejä
113

Vee

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
352
Tuli tuollainen Philips xxl. Kylläpä tuli tuo melutaso yllätyksenä, ei viitti keittiössä oleskella ku humisee niin kovaa..

Siis ihan ekakokemus minulle airfryereistä.

Edit: käryttääki "savua" keittiön täyteen. Onkoha kaikki kunnossa. Paistoin kaupan marinoituja siipiä
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 867
Tuli tuollainen Philips xxl. Kylläpä tuli tuo melutaso yllätyksenä, ei viitti keittiössä oleskella ku humisee niin kovaa..

Siis ihan ekakokemus minulle airfryereistä.

Edit: käryttääki "savua" keittiön täyteen. Onkoha kaikki kunnossa. Paistoin kaupan marinoituja siipiä
Alkuun voi käryttää kun sisäänajaa ja jos vastuksiin roiskuu jotain. Muuten on kyllä savuton.
 
  • Tykkää
Reactions: Vee
Liittynyt
16.12.2017
Viestejä
127
Tuli tuollainen Philips xxl. Kylläpä tuli tuo melutaso yllätyksenä, ei viitti keittiössä oleskella ku humisee niin kovaa..

Siis ihan ekakokemus minulle airfryereistä.

Edit: käryttääki "savua" keittiön täyteen. Onkoha kaikki kunnossa. Paistoin kaupan marinoituja siipiä
Eikös noissa suositella yleensä käyttään ihan naturel siipiä ilman marinointia? Ainakin friteerauksessa on niin.
 

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 757
Tuli tuollainen Philips xxl. Kylläpä tuli tuo melutaso yllätyksenä, ei viitti keittiössä oleskella ku humisee niin kovaa..
Jos hiljaisen haluaa, niin tämä on vissiin oikeasti hiljainen. Jotku väittävät olevan hiljaisin mikä tällä hetkellä markkinoilla. Saanut jonkun Quiet Mark ‐sertifikaatin.
Vortex SLIM (uusin malli, 6QT)
tai
 
  • Tykkää
Reactions: Vee

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 007
Eikös noissa suositella yleensä käyttään ihan naturel siipiä ilman marinointia? Ainakin friteerauksessa on niin.
Kaikki märkä mikä voi lentää viiman mukana lämmityselementteihin on huono idea. Allelinkatun videontapaiset maustehässäkät kananpintaan ok. idea toisin kuin märät marinadit.

 
Liittynyt
24.03.2019
Viestejä
700
Tuli tuollainen Philips xxl. Kylläpä tuli tuo melutaso yllätyksenä, ei viitti keittiössä oleskella ku humisee niin kovaa..

Siis ihan ekakokemus minulle airfryereistä.

Edit: käryttääki "savua" keittiön täyteen. Onkoha kaikki kunnossa. Paistoin kaupan marinoituja siipiä
Siis tuliko vaan sellainen käryn haju vai ihan oikeaa savua?
Itselläkin ekan käytön aikana princess sai koko keittiön haisemaan kunnolla kun vastuksissa oli jotain tehdasrasvoja. Tuon jälkeen hinkkasin ne sienellä sen verran mitä helposti sai ja sen jälkeen ei mitään ongelmaa.
 

Vee

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
352
Ihan oli harmaana savusta.. ei kuiten palohälytin alkanu huutamaan. Ja ei ollu eka kuumennus.

Mutta ei tuo kyllä ihan vakuuttanut.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 007
Ihan oli harmaana savusta.. ei kuiten palohälytin alkanu huutamaan. Ja ei ollu eka kuumennus.

Mutta ei tuo kyllä ihan vakuuttanut.
Jos saa arvata niin marinadi lähtenyt ilmavirran mukana lentoon ja päätyt vastuksiin käryämään. Mitään märkää ei kannata air fryeriin laittaa.
 
Liittynyt
24.03.2019
Viestejä
700
Jos saa arvata niin marinadi lähtenyt ilmavirran mukana lentoon ja päätyt vastuksiin käryämään. Mitään märkää ei kannata air fryeriin laittaa.
Mulla ei ole koskaan käynyt noin wingsien kanssa vaikka ihan perus marinoituja olen tehnyt.
Pari kertaa kyllä lasagnettea tehdessä on pieni juuston muru lentänyt vastukseen ja sen kyllä haistaa heti ekan minuutin aikana jolloin homma seis ja kombisienen karhealla puolella se juusto irti vastuksesta ja homma jatkukoon.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 580
Viestejä
4 204 864
Jäsenet
70 920
Uusin jäsen
Bruski

Hinta.fi

Ylös Bottom