Airfryerit - Fritti ilman rasvaa.

Liittynyt
21.03.2019
Viestejä
453
Paahtopaistin pintaan rub-maustetta ja suolaa, 2 vrk maustumista jääkaapissa. Airfryerissä 200 astetta 2*8 min plus 110 astetta 30 min. Lopputulos täydellinen:)

Tämä lähti heti kokeiluun, kun sattui sopiva lihapala olemaan jääkaapissa :thumbsup:
 
Liittynyt
07.11.2023
Viestejä
14
Mietin tässä uuden airfryerin hankintaa. Keksin alkaa kuivattamaan brokkolia, punajuurta jne. airfryerissä ja sitten jauhan ne kahvimyllyssä, lopulta sekoitan kreikkalaiseen jugurttiin piimään tms. Tavallisella airfryerillä tämä näyttää onnistuvan 80c asteessa, mutta kestää tyyliin jotain 3 tuntia. Tietysti parempi olisi kuivattaa 5 tuntia 50c. Hyötykasvikuivurin omistin kerran: vie tuhottomasti poytätilaa ja on hankala putsata.

Olisi nyt käytännössä kaksi tai kolme vaihtoehtoa:

Xiaomi Smart Air Fryer 6.5L White EU
Jos olen nyt oikein ymmärtänyt niin Xiaomin airfryerissä on moottori, joka voi pyöriä kahdella eri nopeudella, mikä saattasi tarkoittaa sitä on hiljaisempi jos lämpötila on 50c. Tää ois tärkeä koska varmaan käytän sitten öisin kuivaamiseen. Edellisestä 35 euron verkkokauppa.com airfryeristä on semmoinen kokemus, että yöllä käyttö on naapurisovun säilyttämisen kannalta ristialtista puuhaa.

PRINCESS 182065 AIRFRYER-UUNI

Chefman Rotisserie Air Fryer Dehydrator
Näissä uunimalleissa olisi pienä etuna se että ei ole ptfe-vuorattu kori, jos nyt uskoo että näistä voi jotain terveysvaikutuksia olla.


Kommentteja?
 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 121
Kyllä mun mielestä ois parempi hommata joku laadukkaampi/helppohoitoisempi hevikuivain, kuin airfryer tuohon tarkoitukseen. Ne on kuitenkin tuohon käyttöön suunniteltu, toisin kuin airfryerit. :hmm: Varmasti löytyy useampikin malli, joka mahtuu esim. tuon Princessin kaipaamaan pöytätilaan.
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 236
Kyllä mun mielestä ois parempi hommata joku laadukkaampi/helppohoitoisempi hevikuivain, kuin airfryer tuohon tarkoitukseen. Ne on kuitenkin tuohon käyttöön suunniteltu, toisin kuin airfryerit. :hmm: Varmasti löytyy useampikin malli, joka mahtuu esim. tuon Princessin kaipaamaan pöytätilaan.
Toisaalta en ymmärrä tarvetta hommata pöydille lisähärpäkkeitä tai käyttää airfryeriä, mikäli taloudesta löytyy kunnollinen kiertoilmauuni. Kiertoilmauuniin mahtuu ihan eri määrä tavaraa ja lämpötilan alarajakin on hyvin maltillinen, yleensä 40 tai 50 astetta.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 005
Toisaalta en ymmärrä tarvetta hommata pöydille lisähärpäkkeitä tai käyttää airfryeriä, mikäli taloudesta löytyy kunnollinen kiertoilmauuni. Kiertoilmauuniin mahtuu ihan eri määrä tavaraa ja lämpötilan alarajakin on hyvin maltillinen, yleensä 40 tai 50 astetta.
Mun syyt air fryerille
  • Vuokrakämppä mihin ei ole realistisia mahdollisuuksia vaihtaa parempaa uunia
  • air fryer tekee paremman lopputuloksen tuoreista perunoista kuin kiertoilmauuni. Kovempi ilmavirta, parempi lopputulos. Vaikka mulla olis maailman paras kiertoilmauuni pitäisin sen kaverina air fryerin side dishejä(perunat, vihreät pavut jne. varten)
  • air fryerin koko täydellinen mun tarvimiin annoksiin. Käytän sitä ns. joka päivä
  • ergonomia. Mukavampi käyttää pöytätasossa olevaa laitetta kuin kyykkiä/kumarrella uunin edessä
  • mulle hinta ei ole tekijä, mutta jollekin muulle voi olla
Lienee kertoo tarpeeksi, että palstalla on aktiivinen air fryer ketju muttei kiertoilmauuniketjua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 865
Tuli taas lisää tarvikkeita AliExpressistä

• Silikoninen leipävuoka
• Marinointi- ja suolausneula
• Digitaalinen paistomittari
• Työkalu leipien ja sämpylöiden koristeluun

Vähän offopiccia mutta tässä on aika hyvä syys miks itse en elintarvikekäyttöön mielellään osta mitään noname Ali/Temukrääsää..
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 005
Jatkan tuota viher offtopikkia sen verran, että jos DIY-tielle lähtee niin idut lienee kustannustehokkain keino. Idättää parsakaalin siemenet ja syö idut(ihan hyvänmakuisia) tai kuivattaa idut ja jauhoksi. Idut kuivunevat paljon helpommin kuin kokonaisen parsakaalin palaset. Jos mun ymmärrys on oikea niin iduissa on paremmin ravinteita kuin parsakaalissa. Jotain prosessia tais olla ravintoarvojen maksimoimiseksi missä oli joku kuivatus, pakastus tms. En muista tarkalleen.



 
Liittynyt
07.11.2023
Viestejä
14
Itse asun vuokralla 20m2 asunnossa, joten kaikki mitä omistan ja hankin on aika tarkkaan harkittua. Asunnon uunilla kuivausaika on tyyliin 14 tuntia 80 asteessa kun ei ole kiertoilma niin varmaan näkyy myös sähkölaskussa.

Laskeskelin tuossa sähkönkulutusmittarilla että 500g parsakaalin kuivatus airfryerissä maksaa noin 10 senttiä ja siitä saa noin 50g kuivaa materiaalia. Eli tällä kokemuksella kyllä suunnitellen kuivattelevani ihan mitä mieleen tulee kustannuksia juuri ajattelematta ja tuotot mitä olen 3 tunnin kuivauksella saanut aikaseksi ovat ihan hyviä, jos ajattelee paljon menee aikaa pilkkomiseen jne. Tykkään ideasta, että voisin vaan Liidelistä huomata että kilo porkkanoita on alennuksessa, viedä ne kotio, ja tuhota samantien ilman huolta säilytyksestä. Air fryeriä ei yleensä tarvi putsata jos kypsennykseen/kuivaukseen ei käytä ollenkaan öljyä.

Nämä viherjauheet ovat mielestänä ehkä vähän liiankin hifi-tuotteita. Ei sillä että olisin ravitsemustieteen expertti, mutta olen käsityksessä että melkein kaikissa kasviksissa ja juureksissa on polyfenoleita, monimutkaisia sokereita ja kuituja.

Ostin Temusta la layuan merkkisen terällisen kahvimyllyn 15 eurolla ja tämä kyllä vetää ihan tomuksi parissa kymmenessä sekunnissa kaiken mitä olen sinne kuivana laittanut. Väittäisin kyllä että missään metallisessa Kiina-krääsässä ei pitäisi olla mitään huolenaiheitta. Ei kai kiinalaiset nyt tahallaan lisäile mitään lyijyä teräkseen, motiivi yleensä on kustannuksien säästö. Kiina-silikoni kyllä ainakin itsellä jonkin verran epäilyttäsi, varsinkin jos saa halvalla.

Täytyy myöntää että olen aika kova Xiaomi fani omistan jo m365 sähköpotkulaudan, 2H ilmanpuhdistimen, moppirobotin, virtapankin, kaksi puhelinta(note 8 pro, note 12 pro). Joka kerta kun olen Xiaomin tuotteita ostanut ja tutkinut miten ne on suunniteltu ja valmistettu, on tullut semmoinen fiilis että nää jätkät osaa tän homman. Käyttävät yleensä kriittisinä komponentteina parempilaatuisia osia kuin keskimäärin, eli ei hajoa heti kun takuu umpeutuu. Huomasin että tuossa Xiaomin airfryerissä on metalli ritilä, joten heti tulee mieleen että laitteen suunnittelijat tietävät tästä ptfe-ongelmasta tämä metalli ritilä kuuluu pakettiin juuri tästä syystä. Jos tuota ritilää käyttää se kyllä suurimmalta osin välttää ruoan kontaktin ptfe-pinnoitteeseeen.

Kasvikuivaimista löysin WMF KITCHENminis Snack to Go -kasvikuivain 98,99 .
Nykyinen 3.5 litran air fryer + kasvikuivain vai 6.5 litrainen Xiaomi ? Olen kaatumassa Xiaomin kannalle. Ei ehki paras tapa hoitaa asia, mutta luulisin että on ihan riittävä yhden hengen taloudessa.
 
Liittynyt
21.03.2019
Viestejä
453
Sama täällä. Vastaavanlainen klöntti valmistui eilen ravinnoksi :) Eli rub-marinoitua paahtopaistia kera uuniperunoiden ja pekoniin ja tuorejuustoon käärityn parsan.

Ei tullut otettua omasta sisäpaistista kuvaa, mutta onnistui tosi hyvin. Menee jatkoon. Itse kypsensin ensin pienemmällä lämpötilalla ja lopuksi vedin korkealla lämpötilalla. Hiiligrillaajana tottunut tekemään Reverse Sear tyyliin.

Edit. Ai niin. Mausteet hieroin ennen paistamista pintaan. Pelkkä suola ja pippuri. Kiitoksia Lionell hyvästä ohjeesta!
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
570
Itsekin harrastan kaikenlaisten tuotteiden kuivausta. Kuivauksessa on tarkoitus saada aineksien kosteus alle 15 prosentin, jotteivat ne homehdu säilytyksessä. Miten kuivaksi sitten ainekset pitäisi kuivata? Jotkut tuotteet ovat parasta saada rutikuiviksi, jotta ne voi esim. murskata. Banaaniviipaleet taas ovat rutikuivina vastenmielistä pureskeltavaa, joten ne kannattaa jättää toffeemaisen pehmeiksi herkuiksi. Vähän sama juttu on kaupallisissa rusinoissa, eivät ne korppumaisina kelpaisi kuluttajille. Kuivauslämpöjen pitäisi olla alle 50 astetta, sillä sitä korkemmissa lämpötiloissa ainekset alkavat paistua, eikä se ole kuivaamisen tarkoitus.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 756
Onkos tuosta Gigantin huomisesta klubitarjouksen fryerista kokemuksia? Nykyinen ei ole smart, tuoko fryerin äly mitään lisäarvoa?



IMG_5099.jpeg
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 606
Onkos tuosta Gigantin huomisesta klubitarjouksen fryerista kokemuksia? Nykyinen ei ole smart, tuoko fryerin äly mitään lisäarvoa?


Näyttäisi olevan veikonkoneessa normaalihinta 199e.

Edit: Powerissa 149e COSORI PREMIUM CP158-AF-RXB AIRFRYER, MUSTA - Power.fi

Edit2: Saksan amazonissa 125e, brittiamazonissa 70£. Ei ehkä niin hyvä klubitarjous.

Tämmönen bugi löytyi ainakin :)

Kiertoilmakypsentimestä löytyi yllättävä vaara
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.08.2021
Viestejä
43
Onkos tuosta Gigantin huomisesta klubitarjouksen fryerista kokemuksia? Nykyinen ei ole smart, tuoko fryerin äly mitään lisäarvoa?

Smart ja Premium on eri tuotteita. Mun ymmärryksen mukaan Smartin ainut ero on tuo älyominaisuus, eli saat appilla yhteyden siihen.
 

lelfonso

Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
733
Onkos tuosta Gigantin huomisesta klubitarjouksen fryerista kokemuksia? Nykyinen ei ole smart, tuoko fryerin äly mitään lisäarvoa?




Hyvä laite kaikin puolin, ainut miinus on helvetin kova piippausääni. Sen saa kuitenkin hiljennettyä helposti nostamalla kannen pois ja laittamalla piipperin päälle esim. palan teippiä. Ei tarvitse rikkoa mitään sinettiä niin tuskin vaikuttaa edes takuuseen.

Edit. Amazonissa oli viime syksynä muistaakseni n. 110e hintaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 405
Mitään ideoita millä lämmöllä/ajalla näitä? Persiistä tuotteet joissa vain pannuvalmistus(euroopassa aika paljon näitä) annetaan, olisi edes uuni niin antaisi osvittaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 035
Mitään ideoita millä lämmöllä/ajalla näitä? Persiistä tuotteet joissa vain pannuvalmistus(euroopassa aika paljon näitä) annetaan, olisi edes uuni niin antaisi osvittaa.
Sanoisin, että 180 astetta ja vaikka 8-10 minuuttia. Puolessa välissä vähän ravistelee ja kääntelee.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
345
QUOTE="satgeek, post: 14686673, member: 21803"]
Ensi viikolla hulluilla päivillä powerissa Xiaomi vanha ikkunaton 40 eur. Hullut Päivät 10.–14.4.2024
[/QUOTE]

Aikani apple watcheja tutkiessa huomasin mitä minä pöhöttimellä :btooth:
 
Liittynyt
07.11.2023
Viestejä
14
Ensi viikolla hulluilla päivillä powerissa Xiaomi vanha ikkunaton 40 eur. Hullut Päivät 10.–14.4.2024
Tuo on tosiaa kova tarjous, en ole tuolla hinnalla nähnyt yhtään. Amazon.de osoitteessa on Xiaomi 6.5L 110e halvin mitä olen viikkoon nähnyt.
Tuli tuossa mieleen, että kun Xiaomissa ja joissakin muissa malleissa on matalin lämpötila 40c, niin sillä voi myös tehdä kreikkalaista jugurttia tosi helposti. Katselin tuossa 23 kannan probiotin (https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B09WR2PN95/ref=ox_sc_act_title_3?smid=A31LJLBT3ORY9W&psc=1 ) ja ajattelin kokeilla "viljellä" tuota kantayhdistelmää maidossa tai inuliinissa. Ongelma vaan "probiottijugurtissa" saattaa olla että maistuu pahalle, mutta toisaalta voi yrittää myös tehdä jotain kreikkalaisen ja probiotin yhdistelmää/sekoitusta. Kustannuksien alennus taas mulla mielessä, siksi viljelen.
 
Liittynyt
31.12.2018
Viestejä
480
Pesettekö käsin vai koneessa irtoavat osat? Mietin kärsiikö pinnoite sisällä niinkuin paistinpannuissa suositellaan käsinpesua.

Edit: varsinkin Philipsin ämpärimalliset
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Pesettekö käsin vai koneessa irtoavat osat? Mietin kärsiikö pinnoite sisällä niinkuin paistinpannuissa suositellaan käsinpesua.

Edit: varsinkin Philipsin ämpärimalliset
Olen pessyt käytännössä käsin. Tämä lähinnä siksi että vievät niin paljon tilaa koneesta ja ainakin tuossa mallissa mikä minulla on, on peseminen todella helppoa käsinkin.
 

Six

Liittynyt
17.04.2020
Viestejä
439
Pesettekö käsin vai koneessa irtoavat osat? Mietin kärsiikö pinnoite sisällä niinkuin paistinpannuissa suositellaan käsinpesua.

Edit: varsinkin Philipsin ämpärimalliset
XXL Pahimmat ensin käsin, sitten koneeseen eikä huomattu ongelmia.
 
Liittynyt
31.12.2018
Viestejä
480
Philips XXL saapui. Putsasin ohjeiden mukaan laitteen ja hirveä haju. Putsasin sitten uusiksi ja laitoin 200°c 60 min ohjelman, silti yhtä hirveä haju. :sick: Palaneen muovin haju, tulee isommasta alemmasta korista. Tulee pinnoitteesta.

Onko muut huomannut samaa vai huono kappale? Tarkemmin uusi Philips XXL 5000 connected malli.
 
Liittynyt
26.01.2018
Viestejä
1 375
Philips XXL saapui. Putsasin ohjeiden mukaan laitteen ja hirveä haju. Putsasin sitten uusiksi ja laitoin 200°c 60 min ohjelman, silti yhtä hirveä haju. :sick: Palaneen muovin haju, tulee isommasta alemmasta korista. Tulee pinnoitteesta.

Onko muut huomannut samaa vai huono kappale? Tarkemmin uusi Philips XXL 5000 connected malli.
Täällä ei juuri käyttöön ottamani pienempi Philipsin malli kärynnyt paljoakaan ensimmäisen lämmityksen aikana.

Toinen ongelma itselläni tosin on, nimittäin nuo kosketuspainikkeet. Rekisteröi kosketuksen vain ~ joka toisesta painalluksesta. Meinasi lähteä suoraan palautukseen ensimmäisen käytön jälkeen, mutta hillitsin vielä itseni. Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa? Jotenkin ajattelin, että Philipsissä ei ainakaan tällaista tyypillistä kosketusnappien ongelmaa ole, mutta väärässä olin.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
570
Itsellä ei ainakaan Philipsin ensipaistamisissa mitään käryjä tullut, ja paineltavat nappulat toimivat niin kuin pitääkin. Nuo kaikenlaiset valmiit paisto-ohjelmat ovat ihan turhia. Aina olen valinnat tehnyt manuaalisesti omien kokemusten perusteella ja ihan samoin teen ohjelmoitavassa mikroaaltouunissakin.

Tiskasin paisto-osat ja lisävarusteet käsin, enkä muutenkaan pese niitä koneessa. Vakiopizzoille hankin paistokorin ja juuri niille sopivat tasapohjaiset lautaset, ettei hommat mene liialliseksi säätämiseksi:) Omana Plussa-etuna oli Ristorante-pizzat 2,19 €, tänään Pollo plus valkosipulimurskaa 180 astetta ja 11 min.

IMG_6651.JPG
 
Liittynyt
07.11.2023
Viestejä
14
Sama pizza, laitoin kylkiäiseksi raejuustoa ja juustoraastetta. Täytyy kyllä sanoa että jos vertaa 30€ verkkokauppa.com pöhöttimeen näissä vähän kalleimmissa laitteissa(Xiaomi 6.5L) paljon tasaisemmin lämmenyt jos vertaa.
1000012992.jpg
 
Liittynyt
20.10.2023
Viestejä
12
Kun tuo Vappu tuossa lähestyy, niin onko tullut kokeiltua tehdä ”munkkeja” airfryerissa, millä tekniikalla ja millaisia tuli? Jotain reseptejä netistä löytyykin. Harkitsen et pitäisikö kokeilla, kun muutaman munkin takia ei kehtaisi öljyn kanssa läträilemään. Toki tiedossa on, että ei varmaan täysin samanlaisia tule, mut jos lähelle pääsisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
328
Kun tuo Vappu tuossa lähestyy, niin onko tullut kokeiltua tehdä ”munkkeja” airfryerissa, millä tekniikalla ja millaisia tuli? Jotain reseptejä netistä löytyykin. Harkitsen et pitäisikö kokeilla, kun muutaman munkin takia ei kehtaisi öljyn kanssa läträilemään. Toki tiedossa on, että ei varmaan täysin samanlaisia tule, mut jos lähelle pääsisi.
Näistä tulee hyvinkin syötäviä Tässä on vapun helpoin munkkiohje! Airfryer-munkkeihin tulee yllättävä aines – ja ne vievät kielen mennessään .
 

Six

Liittynyt
17.04.2020
Viestejä
439
Itse kokeillut myös jotain helppoa airfryer munkki-ohjetta ja niistä tuli erittäin hyviä!
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 470
Viestejä
4 200 556
Jäsenet
70 911
Uusin jäsen
laskostaja

Hinta.fi

Ylös Bottom