Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
Nyt vasta vanhemmiten olen tajunnut mistä se johtuu. Aikaisemmin vain ihmettelin miksi on vaikeaa olla tilassa, jossa on muuten ihan mukavia ihmisiä turisemassa niitä näitä. Tuli aikaisemmin aika paljon hakeuduttua pienempään porukkaan tai itsekseen olemaan. Jollain tavalla koin, että tilassa ei ollut niin mukava olla, vaikka toisaalta mikään ei ollut pielessä. Nyt tietenkin voin arvailla paremmin syitä. Ehkä se kuormitti ja alitajuisesti sen silloin ymmärsin ja siirryin sitten pois. Aikanaan noissa tilanteissa keksin asialle myös toisen syyn, mutta jälki käteen ajateltuna se on voinut olla vääräkin johtopäätös.
Itse olen kanssa miettinyt aikaisemmin, että onko mulla joku aistiyliherkkyys tjsp. kun tommonen melu häiritsee niin paljon. Tätä vastaan sotii se, että tykkään kyllä kuunnella musiikkia kovaa ja muutenkaan oman tekemisen äänet ei häiritse. Häiriintyminen tulee enemmän siitä, että melun lähteitä on useita ja ne on päällekkäisiä, kun ihmiset puhuu toisilleen ja telkkari pauhaa taustalla jne.

En ole kyllä huomannut lääkityksestä apua tuohon melun sietämiseen, helposti siirryn esim. ruokkiksella sossutiloista johonkin rauhallisempaan tilaan heti, kun olen saanut ruokani lapioitua.

Nyt parina päivänä ollut erikoinen sivuvaikutus(?), nimittäin lääke on alkanut väsyttää. Keskittyminen kyllä onnistuu melko hyvin, mutta vaikka herätessäni olen ollut ihan virkeä niin 1-2 tuntia lääkkeen ottamisen jälkeen tullut väsymystä.
Tänään väsymys loistaa poissaolollaan ja lääkevastekin parempi kuin edeltävänä parina päivänä. Tiedä sitten mistä johtui. Ehkä mulla sitten oli jotain univelkaa, kun viime yönä tuli nukuttua tavallista paremmin.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
687
Itse olen kanssa miettinyt aikaisemmin, että onko mulla joku aistiyliherkkyys tjsp. kun tommonen melu häiritsee niin paljon. Tätä vastaan sotii se, että tykkään kyllä kuunnella musiikkia kovaa ja muutenkaan oman tekemisen äänet ei häiritse. Häiriintyminen tulee enemmän siitä, että melun lähteitä on useita ja ne on päällekkäisiä, kun ihmiset puhuu toisilleen ja telkkari pauhaa taustalla jne.

En ole kyllä huomannut lääkityksestä apua tuohon melun sietämiseen, helposti siirryn esim. ruokkiksella sossutiloista johonkin rauhallisempaan tilaan heti, kun olen saanut ruokani lapioitua.


Tänään väsymys loistaa poissaolollaan ja lääkevastekin parempi kuin edeltävänä parina päivänä. Tiedä sitten mistä johtui. Ehkä mulla sitten oli jotain univelkaa, kun viime yönä tuli nukuttua tavallista paremmin.
Joo nukkuminen on omaan olemiseen kaiken a ja o. Jos nukun hyvin ja otan lääkkeet, niin siitä tulee yleensä hyvä päivä monella tasolla. Siihen samaan ei pääse, mikäli nukkuminen ei ole mennyt putkeen. Lääkkeellä sitä ei voi kompensoida. Ja lääkevaste nimenomaan on mielestäni parempi, kun on nukkunut hyvin.

Musiikkia on tullut kuunneltua lapsuus, nuoruus, aikuisuus. Aina ja koko ajan, joka paikassa. Mutta viime vuodet taasen olen ollut vähän sen suhteen rauhallisemmin, eikä nykyisin jaksa kuunnella edes radiota. Mieluummin yritän olla ilman turhia ääniä autossakin. Mutta mitä tulee tuohon äänten häiriöherkkyyteen, niin sanoisin lääkkeet siihen omalla kohdalla auttaa. Häly ei saa sellaista hermostunutta oloa niin helposti.
 
Liittynyt
03.06.2017
Viestejä
64
Itse yrittänyt saada aikaiseksi viestin jossa olisi omaa käyttäytymistä, mutta ei vaan ajatus kulje ja aloittaminen vaikeaa.. Sitten muistin ostetun kirjan:


Siellä kohta: "Minkälaisia vaikeuksia ADHD:hen liittyy?" Punakynällä merkkasin vaikeudet jos se oli tutun kuuloista, huutomerkki niiden vieressä mitkä ovat täysin paikkaansa pitäviä.

20210519_192325.jpg
20210519_192717.jpg
20210519_192631.jpg
20210519_192542.jpg
20210519_192515.jpg
20210519_192325.jpg
 

Liitteet

Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 454
Muistan kun itsekin noita lueskelin ja mielestäni kuvasin ja peilasin varsin hyvin omaan elämään ja niihin käytäntöihin, millä sitten olen noita onnistunut kiertämään. Näemmä kannattaa kuitenkin vaan suoraan sanoa että "just noin", ennemmin kuin lähteä hakemaan esimerkkiä omasta elämästä kun se näemmä kuitenkin saadaan käänetyksi siten että ongelmaa ei ole.

Tuota pakettia jos käy itse omalla logiikalla läpi niin kyllä tutkimustulokset puoltavat sitä tosiasiaa, että taipumusta turhaan kiireeseen löytyy mutta koska kognitiiviset kyvyt ovat sillä tasolla että ongelmiin pystyy löytämään ratkaisuja , niitä myös sovelletaan.

Vanhassa päiväkirjan tyyppisessä oli kirjattu sitä miten muuta ajatellessa unohtuu kahvinkeittimestä joko vesi tai kahvijauhe - no nyt on ollut jo vuoden päivät kahvikone joka kyllä ilmoittaa jos jompikumpi on lopussa eikä tee sitä kahvikupillista. Ihmettelen jos tästäkin vielä saadaan käännettyä että eihän tässä mitään ongelmaa ole. Ei ole - enää. Mutta oisko se kuitenkin mahdollista että sitten ongelma näyttäytyy jollakin toisella tavalla jota en kenties ole ihan vielä oppinut tunnistamaan/ehtinyt paneutua asiaan. :hmm:

Itse olen nyt syönyt verenpainelääkkeitä jaksotetusti ja sen ainoan kerran kun muistin verenpaineet mitata, niin aivan normaalit olivat. Upeasti vielä työterveyshuolto ei näköjään ole jaksanut asiasta kerrassa mitään kirjata kantaan vaikka kerroin että sen takia nyt tässä olen yhteydessä kun estää kuulemma ADHD-lääkityksen aloittamisen. Onhan sieltä myös ohje olla yhteydessä tammikuun aikana jos lääkkeiden siirto aamusta iltaan ei auta. Sanoisin kuitenkin että auttaa mutta kukaan ei kyllä mitään varsinaista seurantaa käskenyt pitämään. :lol:
 
Liittynyt
14.12.2020
Viestejä
44
Aiheen innoittamana tuli mitattua verenpaine. Aamulla oli 120/80. Viimeksi kun mitattu vastaanotolla 15x/9x.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
Itse kans mittasin eilen töissä. 138/81 ja syke 76. Taitaa olla ihan siedettävä tulos, kun mittaushetkeä edelsi vielä kahvitunti savukkeineen ja Medikinetitkin oli tuohon mennessä jo ehtineet vaikuttaa.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 454
Itse kans mittasin eilen töissä. 138/81 ja syke 76. Taitaa olla ihan siedettävä tulos, kun mittaushetkeä edelsi vielä kahvitunti savukkeineen ja Medikinetitkin oli tuohon mennessä jo ehtineet vaikuttaa.
Ei voi käyttää lääkettä, liian korkea. :rofl:

Noin vakavammin ottaen olen viimeiset pari viikkoa soimannut itseäni etten vienyt sinne vaan sellaista lappua jossa olisi ollut normituloksia - ihan sama että onko mitattu vaiko ei.

Mutta koska taas kerran liian rehellinen niin nyt venaillaan. Vieläköhän harkinta jatkuu tulevana maanantainakin. :rolleyes:
 
Liittynyt
06.07.2018
Viestejä
62
En tiedä liittyykö tämä ADHD:seen, mutta onko teillä ongelmia päätöksenteon kanssa? Siis sellaista edestakas veivaamista eikä lopullista päätöstää meinaa saada aikaan millään. Itsellä vaikeimmat ovat olleet koulun aloitus aikuisiällä ja nyt hiljattain asunnon vaihto. Menee itsellä välillä vain niin pahasti yli, että pistää vähän miettimään mistä tällainen voisi johtua.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 454
En tiedä liittyykö tämä ADHD:seen, mutta onko teillä ongelmia päätöksenteon kanssa? Siis sellaista edestakas veivaamista eikä lopullista päätöstää meinaa saada aikaan millään. Itsellä vaikeimmat ovat olleet koulun aloitus aikuisiällä ja nyt hiljattain asunnon vaihto. Menee itsellä välillä vain niin pahasti yli, että pistää vähän miettimään mistä tällainen voisi johtua.
Päinvastoin. Itsellä on ollut aina taito (jos se nyt sellainen on) tehdä isojakin päätöksiä melko pikaisestikin - niin töissä kuin yksityiselämässä. Itseä on sitten sen sijaan tuskastuttanut muiden jahkaaminen ja se, ettei mielestäni selvää asiaa pystytä päättämään vaan pitää "harkita" kuten myös tässä lääkitysasiassa.

Kai tämä sitten menee ns. toisin päin omalta osalta, adhd:n tyyppejäkin kun on monenlaisia.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p

a-p

Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
678
Päinvastoin. Itsellä on ollut aina taito (jos se nyt sellainen on) tehdä isojakin päätöksiä melko pikaisestikin - niin töissä kuin yksityiselämässä. Itseä on sitten sen sijaan tuskastuttanut muiden jahkaaminen ja se, ettei mielestäni selvää asiaa pystytä päättämään vaan pitää "harkita" kuten myös tässä lääkitysasiassa.

Kai tämä sitten menee ns. toisin päin omalta osalta, adhd:n tyyppejäkin kun on monenlaisia.
Olen myös aika impulsiivisesti toiminut isojenkin asioiden edessä. Ostin ensimmäisen asuntoni yhden näyttökerran perusteella, en ajatellut kertaakaan sitä tilannetta etten olisi ostanut sitä.

Kolme viikkoa siinä meni, kun oli avaimet kädessä. En ollut edes ennen näyttöä kysynyt lainalupaustakaan ja siinä tuli hieman hankaluuksia, koska aikataulu oli kireä.

Sain pienen kylän pankista lainalupauksen ja samantien heitin tarjouksen sisään. Toki silloin se korko oli suht ison tuntuinen. Joku 1.8% kokonaisuudessaan, mutta se pankki oli nopein ja ilman sitä en olisi asuntoa saanut.

Olen irtisanonut itseni vakkariduunista ja lähtenyt ex-naisen perässä useamman sadan kilsan päähän. Siellä ei ollut tiedossa muuta, kuin alle vuoden määräaikainen soppari. Tein kovasti duunia ja työtunteja kertyi melkoisesti.

Puoli vuotta aloituksesta, niin tuli pomo kyselemään kiinnostusta vakkariksi. Suostuin ja sinne jäin.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 454
Olen myös aika impulsiivisesti toiminut isojenkin asioiden edessä. Ostin ensimmäisen asuntoni yhden näyttökerran perusteella, en ajatellut kertaakaan sitä tilannetta etten olisi ostanut sitä.

Kolme viikkoa siinä meni, kun oli avaimet kädessä. En ollut edes ennen näyttöä kysynyt lainalupaustakaan ja siinä tuli hieman hankaluuksia, koska aikataulu oli kireä.

Sain pienen kylän pankista lainalupauksen ja samantien heitin tarjouksen sisään. Toki silloin se korko oli suht ison tuntuinen. Joku 1.8% kokonaisuudessaan, mutta se pankki oli nopein ja ilman sitä en olisi asuntoa saanut.

Olen irtisanonut itseni vakkariduunista ja lähtenyt ex-naisen perässä useamman sadan kilsan päähän. Siellä ei ollut tiedossa muuta, kuin alle vuoden määräaikainen soppari. Tein kovasti duunia ja työtunteja kertyi melkoisesti.

Puoli vuotta aloituksesta, niin tuli pomo kyselemään kiinnostusta vakkariksi. Suostuin ja sinne jäin.
Minä olisin myös halunnut heti ensimmäisen vakituisen työpaikan saatuani ostaa asunnon mutta silloiselle puolisolle - tai lähinnä puolison isälle ei käynyt sitten millään. Pitää kuulemma ostaa kerralla kunnollinen jne. No tyydyin sitten osaani vuosikaudet ja kuljettiin vuokrakämpästä toiseen pitkin Suomea.

Viimein kun yhdelle paikkakunnalle päätettiin asettua, niin sitten vihdoin oli "hyvä aika" ostaa asunto - mitä nyt oltiin maksettu vuokraa kymmeniä tuhansia kun mahdollisuus olisi ollut ostaa ainakin kolmelta paikkakunnalta asunto per suoraan ja vaikka ne olisi myynyt silloisessa tilanteessa, voittoa olisi todennäköisesti tullut (2003-2010).

Sitten etsittiin asuntoa v. 2007 lähtien aina vuoteen 2010 asti kunnes rakennuttamamme omakotitalo valmistui - suoraan ensimmäisenä asuntona. Sitä ennen toki sama meno oli tarttunut exään jolle ei ollut kerta kaikkiaan mikään asunto sopiva. Jos sain vakuutettua hänet, viimeistään ex-appiukko entisenä putkimiehenä tunsi per jokaisen talon rakentaneet ja luonnollisesti mikään ei ollut kyllin hyvä. Lopun viimein ei auttanut muu kuin rakennuttaa talo. Saipahan aivan uuden mutta melkoisella hinnalla josta vielä tänänkin päivänä maksan hintaa siinä mielessä että omaisuutta ei ole lähellekään sen verran kuin pitäisi niiden tulojen perusteella mitä olisi pitänyt.

Siihen turhautumiseen - sitä riitti tuo vajaa kymmenen vuotta jonka jälkeen tuntui että meidän asumiseen puututtiin senkin jälkeen ja joku tiesi aina paremmin. Ei tuota lopun viimein ainakaan turhautuvana ja nopeisiin päätöksiin tottuneena kestänyt enää millään muotoa ja piti lähteä lätkimään. Talosta ei jäänyt pennin jeniä takastaskuun.

Se jää ikuiseksi arvoitukseksi että olisinko oman pääni pitämällä menestynyt taloudellisesti paremmin, mene tiedä. Ainakin harmittamaan se on jäänyt.
 
Liittynyt
14.12.2020
Viestejä
44
Tommosia appiukon tyylisiä kannattaa kehottaa pysymään kaukana ja hiljaa. Niin usein ja selvästi että menee perille.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
En tiedä liittyykö tämä ADHD:seen, mutta onko teillä ongelmia päätöksenteon kanssa? Siis sellaista edestakas veivaamista eikä lopullista päätöstää meinaa saada aikaan millään. Itsellä vaikeimmat ovat olleet koulun aloitus aikuisiällä ja nyt hiljattain asunnon vaihto. Menee itsellä välillä vain niin pahasti yli, että pistää vähän miettimään mistä tällainen voisi johtua.
Täällä samat kuin edellisillä vastaajilla. Tykkään ratkaista asian välittömästi enkä jaksa jahkailla, enkä oikein jaksa sitä että muutkaan jahkailee.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 454
Tommosia appiukon tyylisiä kannattaa kehottaa pysymään kaukana ja hiljaa. Niin usein ja selvästi että menee perille.
Sitä oli mitä ilmeisimmin liian kiltti ja tyytyi muiden sanomisiin. Niinkin tahtoo tämän kanssa usein käydä kun yrittää välttää konflikteja viimeiseen asti..
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
Sitä oli mitä ilmeisimmin liian kiltti ja tyytyi muiden sanomisiin. Niinkin tahtoo tämän kanssa usein käydä kun yrittää välttää konflikteja viimeiseen asti..
Täällä taas samat. Erityisesti kiistatilanne, jossa vastapuoli ei argumentoi loogisesti ja objektiivisesti = kaikki riidat naisten kanssa :smoke: Niin paljon helpompi vaan antaa olla ja keskittyä johonkin sellaisiin asioihin, jotka on loogisia ja objektiivisia :D
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 454
Täällä taas samat. Erityisesti kiistatilanne, jossa vastapuoli ei argumentoi loogisesti ja objektiivisesti = kaikki riidat naisten kanssa :smoke: Niin paljon helpompi vaan antaa olla ja keskittyä johonkin sellaisiin asioihin, jotka on loogisia ja objektiivisia :D
Lisättäköön vielä että toki tarvittiin kyseisen henkilön takaus että ensimmäinen asuntolaina järjestyi. Omaa rahaa oli jossain vaiheessa muutama tonni mutta ei sillä vielä 250k lainoja oteta. Ei tarvinne paljon arvata että millä sitten kiristettiin kun ei taaskaan yksi asunto ollut mieluinen.

Nyt olen korjannut tilanteen siten että käytännössä olen tehnyt kokolailla oman pään mukaan ja toinen on tullut mukana ja tyytynyt osaansa. Ei tosin järin huono vaihto 80-luvun remontoimattomasta rivarista täysin uuteen kerrostaloon parissa vuodessa - ja asumismenot on vähän reilu puolet entisestä. :smoke:
 
Liittynyt
06.07.2018
Viestejä
62
Täällä samat kuin edellisillä vastaajilla. Tykkään ratkaista asian välittömästi enkä jaksa jahkailla, enkä oikein jaksa sitä että muutkaan jahkailee.
Tiedä sitten onko vain oma pää lahoamassa lopullisesti. Ennemmin sitä toimisi edes jokseenkin impulsiivisesti kuin sortuisi tuollaiseen järjettömään vatvomiseen, siinä kun voi tehdä yhtälailla paskoja päätöksiä kuin impulsiivisesti toimimalla.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
Tiedä sitten onko vain oma pää lahoamassa lopullisesti. Ennemmin sitä toimisi edes jokseenkin impulsiivisesti kuin sortuisi tuollaiseen järjettömään vatvomiseen, siinä kun voi tehdä yhtälailla paskoja päätöksiä kuin impulsiivisesti toimimalla.
Mun ymmärtääkseni tuota taitoa pystyy opettelemaan.

Missä asioissa esimerkiksi sun on vaikeaa tehdä päätöksiä? Esim työpaikan vaihtoa tai parisuhteen päättämistä on varmaan ihan normaalia vähän vatvoa, jos taas vaikka kenkien tai jogurttimaun valinta aiheuttaa kauheesti murhetta niin saattaisi olla syytä lähteä ratkomaan ongelmaa vaikka psykoterapeutin kanssa.
 
Liittynyt
06.07.2018
Viestejä
62
Mun ymmärtääkseni tuota taitoa pystyy opettelemaan.

Missä asioissa esimerkiksi sun on vaikeaa tehdä päätöksiä? Esim työpaikan vaihtoa tai parisuhteen päättämistä on varmaan ihan normaalia vähän vatvoa, jos taas vaikka kenkien tai jogurttimaun valinta aiheuttaa kauheesti murhetta niin saattaisi olla syytä lähteä ratkomaan ongelmaa vaikka psykoterapeutin kanssa.
En ole pitänyt tätä viime aikoina edes kovin suurena ongelmana, mutta nyt tuon kämpän vaihto meni ihan järjettömäksi perseilyksi kun ei ole mikään elämäää suurempi asia kuitenkaan. Päätös lähteä takas koulunpenkille oli kans aikoinaan vaikea, toki ihan normaalia, mutta sekin meni itsellä hieman liiallisuuksiin. Pienempienkin asioiden kanssa tulee kyllä joskus hieman vatvomisia, mutta en ole sitä pitänyt aiemmmin kovin suurena ongelmana. Ehkä kun asian tiedostaa niin täytyy yrittää opetella toimimaan toisin. Ammattiapua sitten jos ei itse löydä ongelmaan ratkaisua.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
En ole pitänyt tätä viime aikoina edes kovin suurena ongelmana, mutta nyt tuon kämpän vaihto meni ihan järjettömäksi perseilyksi kun ei ole mikään elämäää suurempi asia kuitenkaan. Päätös lähteä takas koulunpenkille oli kans aikoinaan vaikea, toki ihan normaalia, mutta sekin meni itsellä hieman liiallisuuksiin. Pienempienkin asioiden kanssa tulee kyllä joskus hieman vatvomisia, mutta en ole sitä pitänyt aiemmmin kovin suurena ongelmana. Ehkä kun asian tiedostaa niin täytyy yrittää opetella toimimaan toisin. Ammattiapua sitten jos ei itse löydä ongelmaan ratkaisua.
Asunto- ja opiskeluasiat varmaan semmoisia mitä ihan normaalistikin ihminen miettii. Tietysti jos asia itseä vaivaa niin tosiaan varmaan ihan googlen avullakin löytyy self helppiä päätöksentekokyvyn kehittämiseksi.

Itsellä tosiaan ollut päinvastaista ongelmaa kuin sulla, eli tahtoo vähän turhan hatarillakin tiedoilla tulla tehtyä päätöksiä. Onneksi on jonkin verran kykyä noita impulsseja suodattaa ja tyhmimmät perseilyt eivät muutu ajatuksista teoiksi.

Mutta kyllä esimerkiksi autokaupoilla on joskus ollut ihmeissään, kun menee vaikka katsomaan autoa, jossa webasto, automaattivaihteet ja nahkasisusta ja lopulta lähdet kaupasta 50 % kalliimman auton kanssa, jossa kangaspenkit, manuaalivaihteet ja lohkolämmittimen asennuksen olet tingannut kaupan päälle, koska autossa ei ollut moottorinlämmitintä lainkaan :D
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Mä olen aina ollut tosi hidas päätöksentekijä - tai nopea. Esim. ostaessa uutta tietokonetta / pyörää / autoa voin pyörittää asioita loputtomasti, tai joskus päättää ihan impulssista.

Töissä joudun nykyään tekemään 10-20 pientä tai isoa päätöstä päivässä ja huomannut että osassa asioista on tärkeämpää saada päätös tehtyä kuin vatvoa muutaman potentiaalisen hyväksi todetun vaihtoehdon välillä.

Mut taannoin kyllä vähän järkytyin. Saimme tilaisuuden ostaa uuden kämpän tosi hyvältä paikalta. Tein kaikki laskelmat ja oli aivan selvä että kämppä kannattaa ostaa. Vaimo epäröi, mutta puhuin yli ja päätimme tehdä kaupat. Seuraavana päivänä iski hirveä fiilis että tuli tehtyä virhe. Olo oli ihan yhtä selkeä kuin edellisen päivän päinvastainen fiilis. Soitin jo vaimolle, että nyt kämppä pitää perua… Illalla tilanne jo rauhoittui, käytiin taas kaikki läpi ja todettiin alkuperäinen päätös oikeaksi.

Jäi kuitenkin pahasti vaivaamaan miten niin vastakkaiset mielipiteet pystyivät tuntumaan niin selkeän oikeilta peräkkäisinä päivinä.
 
Liittynyt
29.06.2018
Viestejä
124
En tiedä liittyykö tämä ADHD:seen, mutta onko teillä ongelmia päätöksenteon kanssa? Siis sellaista edestakas veivaamista eikä lopullista päätöstää meinaa saada aikaan millään. Itsellä vaikeimmat ovat olleet koulun aloitus aikuisiällä ja nyt hiljattain asunnon vaihto. Menee itsellä välillä vain niin pahasti yli, että pistää vähän miettimään mistä tällainen voisi johtua.
Täällä on ADD:n kanssa kärsitty tuosta läpi elämän. Perfektionismi ja yliajattelu on pitänyt keskittymishäiriön jotkin oireet hanskassa (unohtelu jne.), mutta sivuoireena joka helvetin asiaa on stressannut loputtomasti ja about kaikki pakkaamisesta lähtien on ollut täynnä todella ahdistavia valintoja. Nyt n.puolitoista vuotta diagnoosin ja lääkityksen/nepsyvalmennuksen/terapian jälkeen pikkuasiat ei stressaa ja ironisesti kun olen päässyt irti yliajattelusta, niin nyt on alkanut pulpahtelemaan näitä perus ADHD-oireita kuten unohtelu ja myöhästely mitä ei ennen tapahtunut koskaan :lol:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.12.2020
Viestejä
44
Oliko siis pelkkä ADD vai lisäksi autismi? Vai autismin piirteitä ADD:ssä? Näillä on käsittääkseni yhteisiä piirteitä. Ympyrät ovat osittain päällekkäin.

Jäi aika vajaaksi tuo infodump.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
Myös lääkärit ehtivät tähän mukaan eli suunnittelemaan ohitusleikkauksia ja pallolaajennuksia yms., jotka ainakin tutkimusten perusteella ovat turhia eli alle vuodessa puolet uusista suonista on yhtä tukossa kuin ohitettu kohta.
Jää vähän epäselväksi mitä tutkimuksia olet lukenut ja miten olet niitä tulkinnut, mutta noin lähtökohtaisesti tukossa oleva sepelvaltimo on huono juttu ja sen avaaminen taas hyvä juttu.

Jossain stabiilin sepelvaltimotaudin tapauksissa kajoava hoito ei välttämättä ole hyödyllistä kaikille ja potilasvalintaa pitää tehdä, mutta epästabiilissa tai komplisoituneessa (infarkti) sepelvaltimotaudissa noiden toimenpiteiden vaikutus sekä kuolleisuuteen että henkiinjääneiden elämänlaatuun on ihan merkittävä.

Mutta onnittelut verenpainetaudin elintapahoidon onnistumisesta, nostan hattua. Itsestään huolehtimisen seurauksena turhaksi jäävän pysyväislääkityksen purkaminen pitäisi olla terveydenhuollossa sellainen tavoite, johon kannustetaan ja tuetaan potilaita enemmän.

E: Oli niin vahva OT jo, että lisään viestiin vielä hiukan aiheestakin.

Lääkityksen vaikutus alkanut vakiintua tai ainakin olen muodostanut jonkinlaisen käsityksen itselleni näistä. Väsymys on nyt väistynyt, oli onneksi väliaikaista. Muitakaan haittoja en ole havainnut. Hoidon vaikutukset ei tunnu enää ihan elämää mullistavilta, mutta apua näistä on ihan kiistattomasti. Keskittyminen, aloitekyky ja kärsivällisyys on ne mihin tämä eniten vaikuttaa omalla kohdalla. Eli oikeastaan juuri ne keskeiset oireet, joissa puutteita itsellä ollutkin.

Huomaan, että toimintakyky on parhaimmillaan jossain toisena ja kolmantena tuntina lääkkeenoton jälkeen ja sitten se hiipuu hiljalleen siten, etten ihan tarkkaan osaa sanoa koska se lakkaa vaikuttamasta. En osaa arvioida onko tolla puolen päivän aikaan otettavalla 10 mg boosteriannoksella kauheasti vaikutusta vai ei. Ehkä joskus 6-7 h lääkkeenotosta en huomaa enää oikeastaan mitään vaikutusta.

Mietin, että pitäsikö ehdottaa vaihtoa concertaan pidemmän vaikutuksen vuoksi, jolloin lääkkeen voisi ottaa vain kerran päivässä. Toisaalta, kun olen vuorotyössä ja välillä tulee nukuttua esim. klo 8 - 14 niin tämän medikinetin voin ottaa vielä tuohonkin kellonaikaan ja se ei valvota seuraavaa yötä.

Tänään olisi psykiatrille aika ja pohdin, että voisin ehdottaa annoksen nostoa ellei se ehdotus tule sieltä puolelta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.12.2020
Viestejä
44
Mitä olen seurannut keskusteluja niin jotkut ovat kokeneet Consertan laskuvaiheen ikävänä. Kun näin noita hidas/nopea liukeneminen käppyröitä niin näyttää että sen laskunopeus on loivempi. Olisiko pidempi aika tuolla on-off välillä se ongelma.

Kiinnostaa mitä eroa on alun "elämää mullistavalla" ja sen jälkeen olevalla vaikutuksella?
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
Tänään olisi psykiatrille aika
Terveisiä käynniltä. Lääkärin mukaan lääke vaikuttaa sopivan muuten, mutta annostusta säädettiin ylös. Sain nyt hiukan eri kombinaatioita millä kokeilla ja uutta aikaa sitten parin viikon päästä. Lisäksi rohkaisi kokeilemaan myös erilaisia lääkkeenottoaikoja tarpeen mukaan ja saa vapaasti pitää taukoja, kun ei tarvitse lääkettä.

Kuulemma myös tuo aiemmin kuvailemani mielialan kohoaminen on tavallinen ilmiö, koska pienet viivytykset ja odottelut ei aiheuta niin isoa stressiä enää.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
Mitä olen seurannut keskusteluja niin jotkut ovat kokeneet Consertan laskuvaiheen ikävänä. Kun näin noita hidas/nopea liukeneminen käppyröitä niin näyttää että sen laskunopeus on loivempi. Olisiko pidempi aika tuolla on-off välillä se ongelma.

Kiinnostaa mitä eroa on alun "elämää mullistavalla" ja sen jälkeen olevalla vaikutuksella?
Ehkä siinä oli vähän semmoista uutuuden viehätystä, kun pystyi yhtäkkiä ihan vaan lonkalta alkaa tekemään asioita, jotka on vaatineet ennen tuntikausien psyykkauksen. Esim. renkaiden vaihto tapahtui, kun vaan kävelin talliin, hain työkalut ja vaihdoin renkaat. Vaikea kuvailla tarkkaan, jos siinä alussa tosiaan oli vaan jotenkin niin innoissaan asiasta tai sitten aivoilla kesti hetken sopeutua uuteen kemiaan tai jotain. Siis vaikutus on edelleen merkittävä, mutta "pliisu" verrattuna aiempaan. Luulen, että tää on enemmän joku tunnepuolen juttu, kuin aktuaalisen toimintakyvyn muutos.

Lääkäri myös puhui noista laskuista ja siksi ilmeisesti aloittaa lääkityksen yleensä tällä menetelmällä, jossa aamulla isompi annos ja päivällä pienempi boosteriannos. Sain nyt ohjeeksi kokeilla nykyisen 20 mg + 10 mg sijasta annoksia 20+20, 30+10 ja 30+20.
Oletan, että lounasaikaan otettava 20 mg ainakin vaikuttaisi iltapäivän toimintakykyyn positiivisesti, koska nyt se selkästi paras tilanne on ollut aamupäivällä tuon isomman annoksen jälkeen.

Itse en oo mitään laskuja huomannut, toivotaan ettei tulekaan.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 454
Hyvä että lääkkeestä on ollut apua ja hyvä lukea kokemuksia vaikkei tse olekaan päässyt kokeilemaan.

Tänään aloitin sellaisen projektin että kieltämättä siitä kärsivällisyydestä voisi olla apua. Mutta uskon silti pärjääväni vaikken taas maanantailta paljoa odotakkaan.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
Hyvä että lääkkeestä on ollut apua ja hyvä lukea kokemuksia vaikkei tse olekaan päässyt kokeilemaan.

Tänään aloitin sellaisen projektin että kieltämättä siitä kärsivällisyydestä voisi olla apua. Mutta uskon silti pärjääväni vaikken taas maanantailta paljoa odotakkaan.
Koska sulla on seuraava aika? Mitä oon noita sun kirjoituksia lukenut niin luulen, että sunkin vois olla hieno kokea miltä tuntuu kun pään sisällä ei ole koko ajan kiire.

Tällä hetkellä koen, että tästä saatu apu on kaiken käytetyn rahan ja vaivan arvoinen, mut kyllähän tää paskamainen systeemi on käydä läpi.
 
Liittynyt
14.12.2020
Viestejä
44
Renkaiden vaihto on hyvä esimerkki. Niitä ei tule vaihdettua ennenkuin on "pakko". Pimeässä, pakkasessa ja sulatella jäätyneitä lehtiä pois vanteista jotka ovat lojuneet kesän pihalla (luonnollisesti :) ).
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 454
Koska sulla on seuraava aika? Mitä oon noita sun kirjoituksia lukenut niin luulen, että sunkin vois olla hieno kokea miltä tuntuu kun pään sisällä ei ole koko ajan kiire.

Tällä hetkellä koen, että tästä saatu apu on kaiken käytetyn rahan ja vaivan arvoinen, mut kyllähän tää paskamainen systeemi on käydä läpi.
Maanantaiksi lääkäri varasi soittoajan. En sitten yhtään tiedä että onko saatu harkittua tarpeeksi tarkkaan ja millä todistan että paineet on nyt kohdallaan jos ne viimeksi olivat 7 pykälää liian korkeat. Ehkä niiden on vaan luotettava sanaani. :)
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
Maanantaiksi lääkäri varasi soittoajan. En sitten yhtään tiedä että onko saatu harkittua tarpeeksi tarkkaan ja millä todistan että paineet on nyt kohdallaan jos ne viimeksi olivat 7 pykälää liian korkeat. Ehkä niiden on vaan luotettava sanaani. :)
Varmaan vastuuton kommentti näin terveydenhuollon ammattilaisen suusta, mutta itse kyllä valehtelisin tuossa tilanteessa, jos niissä vielä jonkun pykälän heitto on :D
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 454
Puolisentoista tuntia ja sitten kuullaan taas että jatkuuko harkinta. Tth ei ole edelleenkään kirjannut kantaan mitään joten soittakoon sitten sinne jos haluaa varmistaa että asia on hoidettu. :beye:
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 454
Tsemiä, eiköhän se siitä vihdoin järjesty :thumbsup:
Niinhän tuota äkkiseltään luulisi mutta onneksi se on jo yleensä tuota heti tapaamisen tai puhelun alkupuolella selväksi että tässä edelleen harkitaan lääkehoidon mahdollisuutta niin varmaan se tälläkin kertaa tehdään selväksi heti alussa että mitään resepetejä on turha odotella. :lol:

Kuten huomaatte, asenne on mallia pessimisti ei pety ja ehkä ihan aiheesta.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 454
Oli taas mennä tappeluksi kun päätin että nyt riittää tämä veivaus jos ei lääkettä tule. Toki en tätä suoraan sanonut mutta sanoin sen sijaan että ei kai niitä paineita voi varalta alkaa laskemaan että jos joku lääke niitä nostaa.

Kuulemma 3-4 pykälää nostoa paineisiin on yksilöllistä. Jännä juttu että se on sitten ihan tutkimustuloksiin kirjattuna jos kerran niin kovin vaihtelee. :rolleyes:

Summa summaarum. Kai sieltä nyt sitten Concerta laitetaan kun sanoin että tässä on kaksi vuotta arvottu että onko jotain ja kokeillaanko lääkettä niin en jaksaisi enää alkaa verenpaineita muutoin vahtimaan.

Näköjään resepti jopa oli Kantaan laitettu mutta ehdottomat ukaasit että verenpaine kestettävä alle 130/85 jotta voidaan aloittaa. Tarkkaa on.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
Oli taas mennä tappeluksi kun päätin että nyt riittää tämä veivaus jos ei lääkettä tule. Toki en tätä suoraan sanonut mutta sanoin sen sijaan että ei kai niitä paineita voi varalta alkaa laskemaan että jos joku lääke niitä nostaa.

Kuulemma 3-4 pykälää nostoa paineisiin on yksilöllistä. Jännä juttu että se on sitten ihan tutkimustuloksiin kirjattuna jos kerran niin kovin vaihtelee. :rolleyes:

Summa summaarum. Kai sieltä nyt sitten Concerta laitetaan kun sanoin että tässä on kaksi vuotta arvottu että onko jotain ja kokeillaanko lääkettä niin en jaksaisi enää alkaa verenpaineita muutoin vahtimaan.

Näköjään resepti jopa oli Kantaan laitettu mutta ehdottomat ukaasit että verenpaine kestettävä alle 130/85 jotta voidaan aloittaa. Tarkkaa on.
Pääasia, että pääsee kokeilemaan ja viimein näkee oliko tautia vai ei :thumbsup: Ja se aloitusannos on vissiin aika köykänen monelle, joten ei kannata huolestua jos ei heti ekalla viikolla tunnu vaikutusta. Saitko ohjeeksi viikon välein nostaa 18 mg ja aloitusannos 18 mg?

Mulla on semmoinen ajatus, että eiköhän ne paineet jatkossa pyöri 115/70 ja 125/80 välillä aika tarkkaan:lol:
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 454
Pääasia, että pääsee kokeilemaan ja viimein näkee oliko tautia vai ei :thumbsup: Ja se aloitusannos on vissiin aika köykänen monelle, joten ei kannata huolestua jos ei heti ekalla viikolla tunnu vaikutusta. Saitko ohjeeksi viikon välein nostaa 18 mg ja aloitusannos 18 mg?

Mulla on semmoinen ajatus, että eiköhän ne paineet jatkossa pyöri 115/70 ja 125/80 välillä aika tarkkaan:lol:
Vähemmän yllättäen ei tullut yhtään mitään ohjetta muuta kuin että tabletti aamuisin.

Yhtä vähän yllättäen huitaisin myöskin ensimmäisen tabletin huiviin äsken kotiin tultua silläkin uhalla että valvon ensi yön. Kun tätä on kerran odotettu kuin kuuta nousevaa niin nyt katsotaan että onko tuosta mihinkään vai ei.

Ehkäpä en juu lähde enää kokeilemaan tarjota korkeampia paineita vaan mittailen sellaisissa kohdissa että on varmasti kohdallaan. Tavasin tuossa melko tarkkaan tuoteselosteen läpi ja siellä ei mielestäni ole mitään muuta mainintaa verenpaineesta kuin se että jos käyttää verenpainetta alentavaa, niin lääkärin kanssa on keskusteltava. Jotenkin tässä tapauksessa ajojahti tuntuu mielestäni melko kohtuuttomalle jos yksittäisessä mittauksessa alapaine on ollut yli 100. Muutenkin nuo mittausajat olivat kaikkea muuta kuin optimaaliset ja kauhean stressin takana niinkuin tuollaiset jutut yleensäkin.

Mutta nythän homman pitäisi sujua hymy huulilla kun elämä korjaantuu hetkessä. Mutta annetaan nyt tropille mahdollisuus.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
687
Vähemmän yllättäen ei tullut yhtään mitään ohjetta muuta kuin että tabletti aamuisin.

Yhtä vähän yllättäen huitaisin myöskin ensimmäisen tabletin huiviin äsken kotiin tultua silläkin uhalla että valvon ensi yön. Kun tätä on kerran odotettu kuin kuuta nousevaa niin nyt katsotaan että onko tuosta mihinkään vai ei.

Ehkäpä en juu lähde enää kokeilemaan tarjota korkeampia paineita vaan mittailen sellaisissa kohdissa että on varmasti kohdallaan. Tavasin tuossa melko tarkkaan tuoteselosteen läpi ja siellä ei mielestäni ole mitään muuta mainintaa verenpaineesta kuin se että jos käyttää verenpainetta alentavaa, niin lääkärin kanssa on keskusteltava. Jotenkin tässä tapauksessa ajojahti tuntuu mielestäni melko kohtuuttomalle jos yksittäisessä mittauksessa alapaine on ollut yli 100. Muutenkin nuo mittausajat olivat kaikkea muuta kuin optimaaliset ja kauhean stressin takana niinkuin tuollaiset jutut yleensäkin.

Mutta nythän homman pitäisi sujua hymy huulilla kun elämä korjaantuu hetkessä. Mutta annetaan nyt tropille mahdollisuus.
Hienoa, että lääke/resepti vihdoin tuli!! Miltä vaikuttaa? Minulla hommassa meni 30min ja huomasin eron entiseen. Apteekista sentään ehdin pihalle, kun ensimmäisen pillerin heitin huuleen ja alle tunnissa oli sellainen olo eihän kaikki ihan niin sekavaa tunnu olevankaan :D
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 454
Hienoa, että lääke/resepti vihdoin tuli!! Miltä vaikuttaa? Minulla hommassa meni 30min ja huomasin eron entiseen. Apteekista sentään ehdin pihalle, kun ensimmäisen pillerin heitin huuleen ja alle tunnissa oli sellainen olo eihän kaikki ihan niin sekavaa tunnu olevankaan :D
Säädän tässä Google Cloudin SSL:n kanssa ja yhtä paljon v*ttua tulee. :lol:

Mutta jos nyt oikein kuulostelee oloaan näin kahden tunnin jälkeen, niin ainakin kroppaan tuntuisi leviävän sellainen rentoutunut olo jatkuvan jäkittämisen sijasta eikä jalka vipata enää säätäessä.

Ts. Kyllähän tuo pahin kiire tuntuu helpottavan pikkuhiljaa ja ei kolkuta enää niin pahasti takaraivossa että miksei tuokaan nyt toimi ja pääse edistymään vaan ennemminkin sellainen tunne että "kyllä se siitä" ja "onhan tässä aikaa".

Kaipa tuolla sitten jonkinlaista vaikutusta on. Kuulostellaan fiiliksiä illan aikana. Viimeistään myöhemmin jos pistää sarjan pyörimään Netflixistä, näkee että vispaako jalka siihen malliin että toinen joutuu siitä huomauttamaan.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
687
Säädän tässä Google Cloudin SSL:n kanssa ja yhtä paljon v*ttua tulee. :lol:

Mutta jos nyt oikein kuulostelee oloaan näin kahden tunnin jälkeen, niin ainakin kroppaan tuntuisi leviävän sellainen rentoutunut olo jatkuvan jäkittämisen sijasta eikä jalka vipata enää säätäessä.

Ts. Kyllähän tuo pahin kiire tuntuu helpottavan pikkuhiljaa ja ei kolkuta enää niin pahasti takaraivossa että miksei tuokaan nyt toimi ja pääse edistymään vaan ennemminkin sellainen tunne että "kyllä se siitä" ja "onhan tässä aikaa".

Kaipa tuolla sitten jonkinlaista vaikutusta on. Kuulostellaan fiiliksiä illan aikana. Viimeistään myöhemmin jos pistää sarjan pyörimään Netflixistä, näkee että vispaako jalka siihen malliin että toinen joutuu siitä huomauttamaan.
Hienoa, kyllä se siitä! Havaintoja alkaa kertyä pikku hiljaa, kun päiviä kuluu. Siinä sitä sitten huomaa, että mitkä ovat muutokset. Aika pian omalla kohdalla annosta jouduttiin nostamaan. Ensimmäiset päivät menivät pienemmälläkin annoksella niin, että eron entiseen huomasi. Mutta jossain kohtaa annosta piti nostaa. Sitten aikamme säädettyä about oikea annos on löytynyt. Tänä vuonna on menty melkein samalla annoksella koko vuosi.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 454
Hienoa, kyllä se siitä! Havaintoja alkaa kertyä pikku hiljaa, kun päiviä kuluu. Siinä sitä sitten huomaa, että mitkä ovat muutokset. Aika pian omalla kohdalla annosta jouduttiin nostamaan. Ensimmäiset päivät menivät pienemmälläkin annoksella niin, että eron entiseen huomasi. Mutta jossain kohtaa annosta piti nostaa. Sitten aikamme säädettyä about oikea annos on löytynyt. Tänä vuonna on menty melkein samalla annoksella koko vuosi.
Juu, täytyy kuulostella ja tarvittaessa napata isompi annos vaikkei niin ohjeistettukaan. Seuraava soittoaika on kuitenkin jo kahden viikon kuluttua niin nuo 30 tablettia riittänevät sinne asti.

Lyhyellä otannalla lääke näyttäisi toimivan juuri kuten omalla kohdalla arvelinkin, eli ajatus alkaa jäsentymään eikä asioiden kanssa säätäminen tunnu pakkopullalta. Ehkäpä tämä antaa itsellekin malttia niin työmaalla kuin oman projektin parissa säätämiseen.

Ensimmäisen version pilvestä tosin väsäsin pienoisessa kankkusessa joka tuntui olevan myös erittäin sopiva olotila projektin edistämiseen. Tämä ei kuitenkaan tunnu niin pahalta. :lol:
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
687
@RealityBites ja sen verran on pakko sanoa, että olen todella iloinen sinun ja ihan jokaisen ihmisen puolesta, joka saa lääkkeestä tai terapiasta apua tähän viheliäiseen ongelmaan. Ja tämän sanon siksi, että jos puoletkin siitä elämän laadun parannuksesta joku saa mitä minä olen saanut, niin se on mahtava asia.

Eli peukut täältä ja toivotaan, että maailma näyttää pikku hiljaa paremmalta. :giggle:
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 454
@RealityBites ja sen verran on pakko sanoa, että olen todella iloinen sinun ja ihan jokaisen ihmisen puolesta, joka saa lääkkeestä tai terapiasta apua tähän viheliäiseen ongelmaan. Ja tämän sanon siksi, että jos puoletkin siitä elämän laadun parannuksesta joku saa mitä minä olen saanut, niin se on mahtava asia.

Eli peukut täältä ja toivotaan, että maailma näyttää pikku hiljaa paremmalta. :giggle:
Kiitos! On tätä odotettukin. Siitä voitaneen olla varmoja että ruksin tuohon hoidonseurantalomakkeeseen jokaisen jutun kohdalle kaikki positiiviset asiat ja yhä vahvemmin olen itse sitä mieltä että itselle lääkkeestä on apua aivan kuten kuvittelinkin.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
Juu, täytyy kuulostella ja tarvittaessa napata isompi annos vaikkei niin ohjeistettukaan. Seuraava soittoaika on kuitenkin jo kahden viikon kuluttua niin nuo 30 tablettia riittänevät sinne asti.
Tässä kannattaa sitten huomioida, että lääkäri ei välttämättä tykkää jos laatikossa pitäisi olla 16 tablettia ja siellä onkin 2.
Jännä kyllä ettei antanut ohjeita annosnostoon, koska käsittääkseni jonkinlainen standardi on nostaa annosta viikon välein.

Itseasiassa jopa valmisteyhteenvedossa lukee niin:
Vuorokausiannosta voidaan suurentaa 18 mg:n osissa. Annosta voidaan yleensä suurentaa noin viikon välein.

Lapsilla Concertan enimmäisvuorokausiannos on 54 mg.
Aikuisilla Concertan enimmäisvuorokausiannos on 72 mg.
Apteekista sentään ehdin pihalle, kun ensimmäisen pillerin heitin huuleen ja alle tunnissa oli sellainen olo eihän kaikki ihan niin sekavaa tunnu olevankaan :D
Täällä samat, apteekista ehdin ulos, mutta en kotiin asti :D Metyylifenidaattineitsyyden menetys oli tosin melkoinen antikliimaksi, koska vaikutusta ei näkynyt eikä kuulunut. Annosnoston jälkeen tuli kyllä varmaan alle tunnissa vaikutus.
Lyhyellä otannalla lääke näyttäisi toimivan juuri kuten omalla kohdalla arvelinkin, eli ajatus alkaa jäsentymään eikä asioiden kanssa säätäminen tunnu pakkopullalta.
Kuulostaa siltä, että diagnoosi varmistui. Olen ymmärtänyt, että terveillä ihmisillä tuo lääke heikentää keskittymiskykyä ja erityisesti kykyä rauhoittua / syventyä johonkin.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Ei mulla ainakaan lääkäri ole koskaan kysellyt montako meni / on jäljellä. Ehkä tilanne olis eri jos soittaisi ennen reseptin loppumista ja sanois lääkkeiden menneen jo?

Jos se lääkäri oli vittumainen eikä erikseen ehdottanut useamman syömistä kerralla en välttämättä sanoisi tehneeni niin. Siinä tapauksessa sanoisin ”lääkkeen toimineen, mutta vaikutusaika oli lyhyt ja oli ehkä tehoton joten mielelläni testaisin 36mg versiota”.

Mulla lääkäri on aina ollut aika rento, esim ajattelin ensi kerralla sanoa testanneeni lapsen Elvancea ja tykänneeni siitä. Tai ainakin ajattelin sanoa niin kunnes kävin viime viikolla apteekissa… Mulle 2x18mg Concerta CR ja 2x10mg medikinet tais maksaa n. 40€ ja lapselle 2x Elvance oli muistaakseni melkein 140€… Ehkei se niin paljoa parempi ollut. :D
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 454
Ei mulla ainakaan lääkäri ole koskaan kysellyt montako meni / on jäljellä. Ehkä tilanne olis eri jos soittaisi ennen reseptin loppumista ja sanois lääkkeiden menneen jo?

Jos se lääkäri oli vittumainen eikä erikseen ehdottanut useamman syömistä kerralla en välttämättä sanoisi tehneeni niin. Siinä tapauksessa sanoisin ”lääkkeen toimineen, mutta vaikutusaika oli lyhyt ja oli ehkä tehoton joten mielelläni testaisin 36mg versiota”.

Mulla lääkäri on aina ollut aika rento, esim ajattelin ensi kerralla sanoa testanneeni lapsen Elvancea ja tykänneeni siitä. Tai ainakin ajattelin sanoa niin kunnes kävin viime viikolla apteekissa… Mulle 2x18mg Concerta CR ja 2x10mg medikinet tais maksaa n. 40€ ja lapselle 2x Elvance oli muistaakseni melkein 140€… Ehkei se niin paljoa parempi ollut. :D
Tuntui edelleen olevan niin suuri huoli verenpaineista ettei tainnut muistaa ohjeistaa. Mielellään olisi ilmeisesti vielä laittanut seurantaan että onko ne nyt varmasti kohdallaan, teki mieli sanoa että tällä kokemuksella ne eivät kyllä tule enää koskaan olemaan pielessä. :lol:

Soittoaika itselläkin on ensi kerrallakin joten tuskin kyselee että montako jäljellä ja vaikka kysyisikin, niin lasken valmiiksi että montako pitäisi olla yhden tabletin kulutuksella ettei siitä tule sanomista. Luotto ei vieläkään ole ilmeisesti puolin eikä tosin kummoinen mutta jospa se mieli muuttuisi kun kuulee että lääkkeestä on ollut ennemminkin apua kuin haittavaikutuksia.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
Ei mulla ainakaan lääkäri ole koskaan kysellyt montako meni / on jäljellä. Ehkä tilanne olis eri jos soittaisi ennen reseptin loppumista ja sanois lääkkeiden menneen jo?
Tuskin tuo mikään normaali proseduuri on, mutta lääkkeen oikeaa käyttöä pitää hoitosuosituksen mukaa seurata ja kyseessä on kuitenkin huumausainelääkemääräyksellä toimitettava lääke. Kyllä siitä joku niuhompi lääkäri lyö jarrun pohjaan, jos omin päin jotain kokeilee / lääkkeet katoaa ennen aikojaan. Kärähtäminen tästä tietysti lienee mahdollista vain, jos on liian rehellinen :smoke:

Toki RB:n lääkäri voi olla vaan muuten kokematon adhd:n hoidossa, pedantti luonne tai jotain muuta vastaavaa ja siksi tarvitsee paljon harkinta-aikaa ja haluaa varmistella kaikki useaan kertaan. Mutta on tuossa tarinassa sen verran tarkan oloinen tohtori kuitenkin, että en lähtisi kauheasti omatoimikokeiluilla kehuskelemaan vastaanotolla:D

Itsellä muuten oli määrätty 2 x 30 tbl nyt lääkettä ja pyysin apteekista molemmat paketit kerralla, kun lääkettä kuitenkin kuluu 2 tablettia päivässä eli 2 viikon päästä pitäis jo hakea se toinen. Farmaseutti sanoi, että toisen paketin saa hakea vasta, kun edellinen on "melkein loppu". Kotona tarkastin reseptin kannasta niin se oli tosiaan iteroitu. Onko muilla vastaavia kokemuksia vai pitääkö se mun tohtori mua kuitenkin jonain nappikauppiaana?
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
341
Itsellä muuten oli määrätty 2 x 30 tbl nyt lääkettä ja pyysin apteekista molemmat paketit kerralla, kun lääkettä kuitenkin kuluu 2 tablettia päivässä eli 2 viikon päästä pitäis jo hakea se toinen. Farmaseutti sanoi, että toisen paketin saa hakea vasta, kun edellinen on "melkein loppu". Kotona tarkastin reseptin kannasta niin se oli tosiaan iteroitu. Onko muilla vastaavia kokemuksia vai pitääkö se mun tohtori mua kuitenkin jonain nappikauppiaana?
ei adhd-lääkkeitä pääsääntöisesti määrätä iteroituna.

useimmat ihmiset saa vaikka koko reseptin tyhjäksi kerralla, mutta useimmiten ihmiset ottaa kerralla max 3 kuukauden satsin koska kela korvaa max 3 kuukauden satsin kerralla.

itsellä aina adhd-lääkkeet määrätty vuodeksi kerralla, ja aina saisi vuoden satsin kerralla apteekista mutta otan yleensä 3 kk

jostain syystä sun lääkäri ei suhun luota täysin, mutta voi olla ettei ole henkilökohtaisesti sinuun liittyvä juttu, vaan jostain syystä hänen periaate on määrä kaikille adhd-lääkkeet iteroituna...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 422
Viestejä
4 160 699
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom