Nyt olen ensihoitajana ja koen tämän työn olevan liki täydellinen minunkaltaiselle ihmiselle. Potilailla on yleensä jokin melko hyvin eristettävä ongelma, joka on johtanut hätäkeskussoittoon. Joko on akuuttia, joka hoidetaan tai sitten ei ole ja potilas ohjataan muualle jatkohoitoon. Toki sitten on niitä moniongelmaisia potilaita, joilla on kaikilla osa-alueilla jotain murhetta, mutta niitäkään ei ole tarkoitus pohtia mitenkään syvällisesti, vaan tehtäväksi jää lähinnä siirtää ongelma jonkun muun pyöriteltäväksi. Kukaan ei hengitä niskaan ja on käytännössä vapaat kädet hoitaa praktiikkaansa miten haluaa. Toki hoidon pitää olla asianmukaista ja kestää päivänvalon, mutta ymmärtänette mitä tarkoitan.Ovat foorumilaiset diagnosoidut/tai vahva oma epäilys ADD-ihmiset kokeneet jotkin työ sopivimmiksi sairaudelle kuin toiset?
Tässä kaivataan tietynlaista luovuutta, suoraviivaistamista ja kykyä reagoida mahdollisesti paljonkin vajavaisilla tiedoilla. Luulen, että osa tai kaikki näistä ominaisuuksistani liittyy sairauteen. Ikävin asia tässä on kirjalliset työt, joihin mulla on oma systeemi millä saan paperit raapustettua riittävällä tarkkuudella 3-4 min/potilas.
Joskus olin lastensuojelulaitoksessa ja oli todella perseestä käydä vanhempien kanssa jotain tunnin puhelinkeskusteluja siitä miten mikäkin asia peilaa mihinkin ja miltä se tuntuu ja miksi se on niin jne. Sama ilmiö oli vastaanottotyössä, johon tullaan vinkumaan kaikkea maan ja taivaan väliltä, eikä ole oikein mitään mihin voisi ohjata potilaan, koska tuo on juuri se ns. matalan kynnyksen tyhjänvinkumispaikka mihin niitä kuuluukin mennä puimaan. Päivystyksessä olin töissä, mutta pinna paloi siihen, kun lääkärit hautoivat potilaita siellä, eivätkä saaneet päätöksiä aikaan. En siis kritisoi lääkäreitä tästä, varmasti hoitivat praktiikkaansa kuten kuuluukin, mutta itse koin ylipääsemättömänä sen, että potilas makaa tuntitolkulla minun hoidettavanani, koska pitää odottaa asiaa x. Palvelutalossa ja vuodeosastolla olo oli täyttä myrkkyä, kellosta katsotaan vaippa-, ruoka- ja lääkekierrot ja painat sitä samaa ajasta ikuisuuteen.
Eli olen hyvin vahvasti havainnut tämän kuvailemasi ilmiön ja kannattaa ehdottomasti panostaa siihen, että löytää mieleisensä työn. Muissa hommissa kestin joitain kuukausia, tässä nyt ollut toista kymmentä vuotta.