Kysytäämpä tässä samalla kokemusasiantuntija kommentteja.
Ovat foorumilaiset diagnosoidut/tai vahva oma epäilys ADD-ihmiset kokeneet jotkin työ sopivimmiksi sairaudelle kuin toiset?
Itsellä nuoruudessa oli työ, joka ei vaatinut tarkkaa sääntöjen seuraamista ja omaa soveltamista sai tehdä varsin vapaasti kunhan hommat tuli tehtyä. Nykyisessä työssä yksittäisiä tehtäviä hoidetaan ns. liukuhihnalla ja niiden tekemiseen menee aikaa 5-15minuttia, hieman riippuen laajuudesta ja kuinka hyvin hoitaa dokumentaation yms. Poikkeuksellisen haastavia juttuja tulee välillä vastaan, mutta niidenkin hoidossa 45min on aika maksimi. Kaikkea seurataan ja mitataan, mutta mittauksia ei erityisen aktiivisti käydä läpi, ellei jotain poikkeavaa ole.
Tässä olisi työpaikan vaihto lähellä, uusi työ tulisi olemaan samalla alalla ja hyvin samantapaista, mutta paljon suuremmalla vastuulla. Näin ollen yhden tapauksen käsittelyynkin haluaisi käyttää hieman enemmän aikaa. Nykyisessä työssä olen tykännyt nopeasta tahdista, sillä se on jopa hieman pakottanut ajatukset olemaan ”käsillä”, eikä pääse harhailemaan ajatukset talvirenkaiden vaihtoon.
Itse olen tykännyt ns. liukuhihnatyöstä, kunhan tapauksissa on tarpeeksi vaihtuvuutta ja jokaista tapausta joutuu ihan ajattelemaan. Silloin kuin aivoni pääsevät ns. toimettomiksi, siitä kuopasta on vaikea päästä taas hereille. Ehkä olen hieman oma-aloite-kyvytön, tai sitten vain laiska, nytkin pitäisi opparia vääntää. Vapaassa asiantuntijatyössä (AMK-harjoittelu) jossa ei deadlineja pahemmin ollut ja kukaan ei valvonut omaa työtä, aivot menivät satunnaisesti OFF-tilaan ja selailin Redditiä tai katsoin Youtubea sen sijaan että olisin alkanut kehittelemään itselleni töitä.
Nyt kun omaa työuraa katsoo taakse päin, niin kaikkein parhaimmin olen menestynyt ongelmanratkontaa vaativissa ylläpitotehtävissä ja kenties nyt kehittämistyössä. Sen sijaan kaikkein tuskaisimpia ovat olleet saman toistoa vaativat tehtävät, suunnitteluhommissa viihdyin vain noin vuoden kunnes totesin ettei oma kasetti kestä moista tekemistä jossa samat asiat tehdään aina uudelleen ja uudelleen.
Kirjalliset dokumentoinnit tahtoo välillä olla haastavia mutta toisaalta jos olen varma asiastani, saatan raapustaa sivutolkulla tekstiä menemään ilman suurempia ongelmia. Samaan tapaan toimettomuus jota nykyisessä työssä tahtoo olla vähän liikaa (kehittäminen on monesti koko porukan tehtävä ja sitä ymmärretään nykyisessä yhteisössä vähän heikosti), passivoi helposti, saa pahalle tuulelle ja kohta ei mikään huvita. Sen sijaan pienessä kiireessä hommat sujuu, päätöksenteko luistaa ja meno on kovaa - siitä taas aiheutuu kaikenlaista impulsiivisuutta jonka yleensä perheenjäsenet saavat niskaansa.
Kehittämisen sijasta olen ajautunut nykyisessä työssä ICT-järjestelmäprojektien vetoon joka tuntuu myös kaikessa abstraktisuudessaan sopivan itselle erinomaisesti. Nautin lankojen pitämisestä käsissä ja porukan ohjailusta sekä seuraavien steppien suunnittelusta. Ilmeisesti palautteesta päätellen vähän liikaakin kun vastassa on työyhteisö joka ei juuri vähempää voisi järjestelmäprojekteja tuntea.
Tästä syystä se kiire ja impulsiivisuus olisi varmasti ihan hyvä saada pois. Ongelmanratkaisua ei tähän liity niin paljoa kuin aiemmin joten todennäköisesti hyötyisin lääkityksestä. Nykyään saa joinakin päivinä tehdä ihan urakalla töitä positiivisen fiiliksen suhteen kun tuntuu että sen enempää teamsiin kuin sähköpostiinkaan ei kukaan ehdi vastata, kalenterit on niin turvoksissa ettei puolituntista saa mihinkään varattua ja itse istut etänä kotona joten et voi mennä rivelistäkään repimään.