Täällä samat puhelimeen puhumisesta. Tai sitten jos en ramppaa eestaas niin olen laittanut puhelun headsettiin ja selaan samalla nettiä tms. enkä tiedä yhtään mitä toinen osapuoli puhuu
Nyt olisi vähän ensimmäisiä kokemuksia lääkityksestä. Se 1 x 10 mg tabletti ei vaikuttanut oikein mitenkään, otin sitä pari päivää ja tein sitten noston 20 mg. Tällä annoksella huomaan jo ihan selvää apua lääkkeestä. Olen aika huono yleensä ollut kuvaamaan päänsisäisiä tuntemuksia, mutta yritän:
- Tein koulutehtävää onnistuneesti yli tunnin ilman, että ajatus katkesi. Entinen maksimi ehkä 5 min, jos hyvä päivä. Usein en saa aloitettua lainkaan ja se tekeminen on enemmän semmoista näennäistä. Ihmetyttää vielä enemmän, miten oon voinut amk-tutkinnon suorittaa aiemmin.. toki silloin vaatimustaso elämässä yleisesti oli aika paljon matalampi, ehkä se kokonaisuus vaikuttaa toimintakykyynkin.
- Töissä piti tehdä tylsää laskutushommaa, jossa käytännössä kopioin paperista tietoja laskutusohjelmaan. Tylsyys on siinä jollain tavalla jopa fyysinen tuntemus. Eilen otin laput käteen, näppäsin ne koneelle ja virheiden määrä ehkä 20 % normaalista. Yleensä yritän hakata niitä niin nopeasti, että yli puolet on väärin ja joudun korjaamaan = menee aikaa, turhaantuminen maximit ja mistään ei oikein tule mitään.
- Eilen oli myös kaksi n. tunnin mittaista palaveria, joissa yleensä en tajua yhtään mitä on puhuttu, ramppaan kusella, hakemassa kahvia tai selaan kännykkää jne. Olin kärryillä n. 80 % ajasta enkä poistunut tilasta kertaakaan. Pystyin myös ottamaan kantaa, koska tiesin mistä puhutaan.
- Kahdenvälisissä keskusteluissa huomaan, että en oo ennen tainnut oikeasti olla niin hyvin kärryillä kuin luulin olleeni. Luulin, että tässä mulla ei ollut kovasti heikkouksia pl. jaarittelevat ja tylsät ihmiset. Jotenkin skarpimpi olo.
- Epämiellyttävien asioiden aloittaminen on edelleen epämiellyttävää, mutta silti aloitan niitä herkemmin ja mun ei tarvitse jaksottaa niitä kovasti. Esim. normaalisti keittiön "raivaus" tarkoittaa meillä, että tyhjätään tiskari, täytetään se ja pyyhitään pinnat. Siinä on kolme vaihetta joiden välissä kuuluu käydä tupakalla tai kusella tai mitä tahansa, että saa sen keskeytettyä. Tämän itseasiassa kanssa tajusin vasta nyt, että oon toiminut noin. Nyt tämä hoituu kerralla noin vartissa ja vituttaa vain vähän.
- Tunne kiireestä ja kokemus siitä, että asiat poukkoilee pään sisällä koko ajan on vähentynyt huomattavasti. Tätä voisi kuvailla varmaan levolliseksi tai rauhalliseksi oloksi.. äkkiä voisi ajatella, että on syönyt ennemmin jotain rauhoittavaa kuin stimulanttia.
- Jotenkin tämä vaikuttaa myös mielialaan. En ole varma onko tuo mieliala oikea sana. En ole kokenut siis mitään masennusta tai kovaa alakuloa tms. mutta asiat vaan tahtoo vituttaa, esim. jonotus, odotus, lapset hitaita, avovaimoa pitää odottaa, viestiin ei ole vieläkään vastattu, mikrokin hidas, yms. jne. Tämä ei ole täysin poistunut, mutta jos vaikka muksulla kestää joku pukeminen tai syöminen niin se ei mene tunteisiin ja en myöskään ärähtele lapsille juuri lainkaan, kun lääkevaikutus on päällä. Ehkä tämä juontuu sitten jotenkin enemmän tuosta kiireen tunteen rauhoittumisesta, eikä mielialajutuista. Vaikea sanoittaa, mutta ehkä tämä vuodatus nyt jotenkin aukeaa.
- Nälän tunne ei ole itsellä oikeastaan vähentynyt, mutta mielitekoja joidenkin karkkien ja muiden naposteltavien suhteen ei ole lainkaan, kun lääke vaikuttaa. Yleensä koneella tai sohvalla tulee naposteltua jotain ja nyt ei ole tarvetta sellaiseen. Pääaterioilla ruoka kyllä maistuu hyvin, välipala tulee ehkä syötyä enemmän rutiininomaisesti. Veikkaan, että auttaa myös kiristelyprosessissa jonkun verran kun ei tarvitse niin kovasti taistella noita haluja vastaan.
- Tupakan kulutus puolittuu, kun lääke vaikuttaa. Saatan tosissani kokeilla tupakkalakkoa, jos tämä efekti osoittautuu pysyväksi. Oon nyt miettinyt, että se tupakalle meno taitaa olla itsellä paljon sitä, että se on aktiviteettia ja virikettä. Ja toki nikotiinikin on stimulantti, joten se saattaa myös auttaa oireiden hallinnassa. Nyt kun oireita hallitaan lääkkeellä, niin nikotiinin tarve vähäisempi? Tätä pohdin muistaakseni aiemminkin ketjussa. Havainto tukee tätä teoriaa.
- Vaikutus sykkeisiin tuntuu olevan aika pientä. Leposykettä en ole seurannut, mutta eilen sählyssä maksimisyke 178 ja keskisyke 151, normaalisti vastaavat arvot n. 170-172 ja keskisyke 140-145. Suorituskyvyn muutoksia en havainnut, eli ei varsinaisesti piristänyt eikä pieni sykkeennousu aiheuttanut haittakaan suorituskyvylle. Voimaharjoittelu tuntuu samalta kuin yleensäkin, siinä en seuraa sykkeitä niin niistä ei tietoa. Varmaan verenpainetta voisin kanssa mittailla vähän, kun itsellä kuitenkin ainakin näiden mittausten valossa joku vaikutus verenkiertojärjestelmään lääkkeellä on.
Osa vaikutuksista on aika hetkittäisiä ja esim. se kirjalliseen tehtävään keskittyminen ei onnistu täysin ehdottomasti. Luulen, että mulle sopiva annos saattaa olla tätä korkeampi, kun selaa mitä mg-määriä aikuiset adhd-potilaat yleensä syö.
Tulikin aika pitkä viesti. Kaiken kaikkiaan olen melkein haltioitunut lääkityksen tuomasta avusta ja välillä havahtuu miettimään, että onkohan normaaleilla ihmisillä aina tämmöistä? Olo on jopa liikuttunut, kun jotenkin yhtäkkiä tajuaa oman potentiaalinsa ja toisaalta harmittaa, että on rämpinyt aika kauan ennen kuin on hakenut apua.
Suosittelen
@RealityBites tsemppaamaan loppuun asti, vaikka se lääkäri trollaakin sua. Jos sulla tämä neuropsykiatrinen sairaus on, niin ainakin oman kokemuksen perusteella tuo lääkehoito tuo kyllä todella paljon apua elämään. Ja tässä kun olen tutulle tätä asiaa aina välillä puhunut niin hänkin oli kiinnostunut voisiko olla adhd. Hän otti oikotien, pyysi joltain kaveriltaan 18 mg Concertan jota kokeili. Lopputuloksena levottomuuden pahentuminen, keskittymisvaikeuden pahentuminen ja tärisevä olo. Tulkittiin yksissä tuumin testin tulos negatiiviseksi ja hänellä sitten muuten vaan persoonallisuus eloisa ja luova. En tiedä kuinka yleistettävissä tämä havainto on, mutta kyllä nyt omien (ja kaverin) kokemusten perusteella se lääkehoito taitaa tosiaan olla aika hyvä indikaattori siitä, onko tautia vai ei