Itsellä eniten arkea haittaa kärsimättömyys ja vaikeus keskittyä asioihin, jotka eivät suoraan kiinnosta mua.
Kärsimättömyyden suhteen esim. ihan joku arkinen tilanne alkaa vituttaa ihan kunnolla missä mummo laskee kassajonossa kolikoita 15 sekuntia tai jos liikenteessä edellä ajava auto ei ymmärrä liikkua heti kun valo vaihtuu jne. Tässä sitten tietysti kotona välillä kanssa ongelmia, kun lapsia odotellessa tahtoo pinna palaa esim. siirtymisten yhteydessä. Impulssikontrolli itsellä on onneksi aika hyvä, todella harvoin tulee sanottua ääneen etenkään tuntemattomille mitään, enemmän se kärsimättömyys ilmenee itsellä ulospäin ehkä semmoisena tuhisemisena ja jonkinlaisena liikehdintänä. Työelämässä tämä kärsimättömyys ehkä häiritsee vähän, mutta pystyn itse vaikuttamaan työnkuvaan aika paljon ja toisaalta työssä jopa edellytetään suoraviivaistamista ja nopeita päätöksiä, joka tietysti on ihan 5/5 minunlaiselle. Olen joskus miettinytkin, että tuskinpa juuri mitään muuta työtä pystyn ikinä tekemään ainakaan viikkoja tai kuukausia pidempää jaksoa.
Keskittymisongelma sitten taas ilmenee juuri niissä asioissa mihin itsellä ei ole aitoa kiinnostusta. Eikä auta se, vaikka tietäisin keskittymistä vaativan asian olevan tärkeä tai hyödyllinen minulle. Jos joku ihminen puhuu todella tylsästi ja ei-mielenkiintoisesta aiheesta niin fokus saattaa kadota jo esim. 10 sekunnissa, vaikka olisi kyseessä esim. ohjeistus johonkin tehtävään joka pitää suorittaa tms. relevantti asia. Opiskelussahan tämä on erityisesti ihan perseestä.
Osin nämä menee päällekkäin, koska sisäinen raivostuminen siitä että joku lätisee yksinkertaisen asian liian pitkästi katkaisee tietysti myös sen keskittymisen ja ollaan taas tilanteessa, että en tiedä miten pitäisi toimia enkä kehtaa kysyä
Itsellä ei ole ainakaan vielä varmistettua diagnoosia. Ja oon huomannut, että yleinen vireystila vaikuttaa tähän itsellä aika paljon, enkä tiedä onko adhd:ssä tämmöistä vaihtelua. Oman tulkintani mukaan mun keskittymiskyky on kyllä ympäröiviä ihmisiä selvästi huonompi.
Ja tietysti nämä nyt on aina sitten hankala arvioida objektiivisesti, mutta pidän itseäni myös keskimääräistä älykkäämpänä, eihän tästä tietysti mitään konkreettista todistetta ole. Äo-testejä olen tehnyt pari (tiekun ja mensan nettitestit) ja niissä tulokset 130 molemmin puolin, mutta tokikaan eivät ole olleet psykologin valvomia ns. kunnollisia testejä. Tätä olen pohtinut siksi, koska etenkin tuohon keskittymiskykyyn vaikuttaa varmasti myös tyhmyys, mutta en usko omalla kohdalla tästä olevan kyse. Ehkä siellä neuropsykologisissa tutkitaan myös tätä osa-aluetta jollain luotettavammalla mittarilla? Korkea älykkyys selittäisi myös sitä miksi en juurikaan kokenut tätä oireilua ongelmana opiskelussa oikeastaan ennen amk:ta.
Muuten kyllä lapsesta asti oireita ollut, mutta sitä on sitten oppinut arjestaan luomaan sellaisen, että ne haittaavat mahdollisimman vähän. Moni taitaa olla sitäkin mieltä, että tämä ei suoranaisesti olisi sairaus vaan enemmänkin luonteenpiirteen kaltainen ominaisuus, jolla on myös positiivisia vaikutuksia esim. juuri päätöksenteon helppouden ja luovuuden suhteen.
Niitä voi sitten jopa oppia kääntämään edukseen.
Itsellä muuten on myös tuollainen kuvaamasi ominaisuus, että kiinnostaviin asioihin voi uppoutua täysin ja menettää ajantajun. Ja usein ne asiat vaihtelee lähes päivittäin, mutta harvoin niin että pitkäjänteisesti olisi joku tietty kiinnostava asia. Voin opiskella netistä lähes kaiken muutamassa päivässä jostain aivan tyhjänpäiväisestä asiasta ja kiinnostus siihen voi kadota yhtä nopeasti kuin alkoikin. Ymmärtääkseni tätä on adhd-potilailla yleisesti ja sitä taidettiin kutsu hyperfokusoinniksi.
Edit: Lisään tähän vielä nikotiiniriippuvuuden. Lukuisista ponnisteluista huolimatta tupakan tai nuuskan käytön lopettaminen tai edes vähentäminen ei ole onnistunut ikinä. Nyt kun olen hyperfokusoitunut tähän aiheeseen, niin olen löytänyt tutkimustietoa sekä adhd:n riippuvuudelle altistavista ominaisuuksista sekä toisaalta nikotiinin oireita lievittävistä vaikutuksista. Adhd:n lääkehoidolla potilaiden tupakkatuotteiden käyttö putoaa muun väestön tasolle, kun taas hoitamattomana käyttävät runsaasti enemmän näitä. Tämäkin nyt tietysti sellainen epäspesifi oire siinä mielessä, että kyllähän päihderiippuvaisia on adhd-potilaiden ulkopuolellakin ihan reilusti ja syyt ovat moninaisia. Itsellä on vaan lähes uskonnollinen suhde tupakkaan, niin olen alkanut pohtia senkin yhteyttä tähän oireiluun. Jos onnistuisi mahdollisen hoidon myötä lopettamaan tupakoinnin niin tutkimukset maksais kyllä itsensä takaisin muutaman kuukauden sisällä
Toi on kyl jännä, että kun diagnoosin ohjeena on x kpl oireita kategorioista a, b ja c niin sitten kuitenkaan sitä hoitoa ei uskalleta aloittaa edes psykiatrin toimesta vaikka ne täyttyis ihan kirkkaasti..