Soundi on niin henkilökohtainen asia, että kalliimpien vehkeiden tapauksessa pitäisi aina itse kuunnella ennen ostopäätöstä. Ja kuuntelu pitäisi kestää kauemmin kuin 15 min.Itse ostin HD 700:t sokkona. Ajattelin, että eihän se treble piikki siellä varmana kumminkaan häiritse. Mitä vielä. Ei siinä monta minuuttia mennyt kun totesin ne kuuntelukelvottomiksi... Sen jälkeen tuli AKG K712 Pro:t hommattua, mutta en kyllä niistäkään pitänyt. Treble ja yläkeskiäänissä on ärsyttäviä piikkejä ja slumppeja (lisäksi todella rakeisen kuuloinen, ehkä tuon treblen takia), minkä lisäksi pantasysteemi aiheutti pääkipua. Myös sen soundstage oli omituinen - omituisia aukkoja ja kaikki tuntui etäiseltä eikä oikein pystynyt etäisyyttä arvioimaan. Annoin ne sitten veljelle ja palasin HD 595:n pariin. Sitten tuli HD 58X Jubilee kuvioihin ja HD 595 siirtyi eläkkeelle. Nyt sitten HD 6XX on se pääkuuloke meikäläiselle.
Hifilehtien vertailukaan ei välttämättä kerro mitään. Kauan sitten edesmennyt Hifi-lehti hehkutti erästä Polk Audion lattiakaiutinta, joka oli muihin hintaisiinsa verrattuna "ylivoimainen". Kaiutin löytyi siihen maailman aikaan löytyi paikallisesta kodinkoneliikkeestä. Jo noin 20 sekunnin kuuntelun perusteella totesin ettei ole mun kaiutin. Alaspäin suunnattu bassoelementti mölisi aivan holtittomasti ainakin siinä kuuntelutilassa. Diskatti olin minun makuun aivan liian matta.
Nykypäivänä omilla korvilla kuuntelu vain alkaa olla melkoisen hankalaa, koska liikkeet on siirtynyt verkkoon. Keskisuurissa suomalaiskaupungeissa ei enää ole omaa hifi-liikettä. Gigantin ja Powerin tarjonta on suurelta osin bulkkisontaa ja jos niistä jotakin järkevää laitetta löytyykin, niin sitten ei ole minkäänlaista järkevää testausmahdollisuutta. Ennen sentään ainakin osassa kodinkoneliikkeistä oli jonkinlainen eriöity hifi-osasto, ettei tarvinnut suuressa myymälätilassa luukuttaa.