- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 1 384
USB porttiin liitetään. Ja niinkuin tuossa aiemmin jo kirjoitettiin, heivaa Xonar serriin että ei aiheuta ongelmia.
Laatu paranee G6:n kanssa huomattavasti.
Jees, pitääpi tehdä näin
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
USB porttiin liitetään. Ja niinkuin tuossa aiemmin jo kirjoitettiin, heivaa Xonar serriin että ei aiheuta ongelmia.
Laatu paranee G6:n kanssa huomattavasti.
Tarve on ainoastaan laadukkaiden kuulokkeiden käytölle. NuForce uDAC 2 alkaa olemaan jo aikansa elänyt. Mihin DAC / kuulokevahvistin kannattaa päivittää?
Mulla on aika kovasti kohinaa emolevyn omassa 3,5mm audioliitännässä ja jos USB-porttiin laittaa headsetin niin kohina sen kuin vain kovenee joten olen tässä hetken aikaa tuumannut että voisiko ulkoinen äänikortti korjata ongelman? Kone on itse rakennettu (Asus Z170 Pro gaming, i7 6700k, 1070ti ja 16gb Kingston RAM) ja kohina kuuluu vain kun tietokonetta rasittaa huomattavasti. Perus surffailu+spotify käytössä ei mitään kohinaa kuulu, mutta pelatessa kohina muuttuu suhteellisen äänekkääksi. Olen kokeillut useilla eri kuulokkeilla (HyperX Cloud II nykyään ajossa) ja lopputulos on aina sama. Oma ymmärrys äänilaitteista on hyvin rajallinen joten mietin että voisiko korjaantua pelkällä ulkoisella äänikortilla vai tarvitaanko DAC/AMP?
No perhana kyllä se on näillä puheilla sitten kääntyy tuonne dac/ampin suuntaan enemmän. Saksan Amazonista näyttäisi tuo Sabaj irtoavan huokeaan 50€ hintaan joten kyllähän se on laitettava tilaukseen. En tiedä onko typerä kysymys vai ei, mutta tuohon liitetään kuulokkeiden johto vain ja mikrofoni liitetään vielä emolevyyn ja homma on sillä selvä? Ja toinen mahdollisesti typerä kysymys vielä että tuolla Amazonin verkkosivuilla mainostetaan Sabajn DA2 tuotesivulla, että sopii kuulokkeille joidenka impedanssi 32-500 ohmia ja näissä minun Kingstoneissa impedanssi on 30 ohmia, joten aiheutuuko tuosta mitään ongelmia?
Joo täytyypä vielä tuosta ketjusta kysellä lisäneuvoja ja vähän kaivella googlen syövereistä tietoa. Kiitos!Ohmien ei pitäisi olla mikään ongelma, niissä on muistaakseni hyvin alhainen lähtöimpedanssi (0,7ohm?) joka takaa sen että pitäisi olla "yhteensopiva" suurimman osan kuulokkeiden kanssa. Tuollaiseksi pikkutikuksi niistä löytyy kyllä yllättävän paljon vääntöä vähän vaativammillekin luureille. Tuohon mikkiin en osaa sanoa varmuudella mitään, tuossahan ei mitään mikkipaikkaa ole.
Jotta et osta mun semimutuohjeilla mitään turhaan niin kannattaa ehkä suunnata tuonne viralliseen dac/amp-ketjuun kyselemään: DAC / AMP -yleisketju
Ne halvat USB-donglet eivät ole taatusti yhtään laadukkaammin tehtyjä kuin emojen integroidut, kun ovat muutenkin halpisosista tehtyjä.Mulla on aika kovasti kohinaa emolevyn omassa 3,5mm audioliitännässä ja jos USB-porttiin laittaa headsetin niin kohina sen kuin vain kovenee joten olen tässä hetken aikaa tuumannut että voisiko ulkoinen äänikortti korjata ongelman? Kone on itse rakennettu (Asus Z170 Pro gaming, i7 6700k, 1070ti ja 16gb Kingston RAM) ja kohina kuuluu vain kun tietokonetta rasittaa huomattavasti. Perus surffailu+spotify käytössä ei mitään kohinaa kuulu, mutta pelatessa kohina muuttuu suhteellisen äänekkääksi. Olen kokeillut useilla eri kuulokkeilla (HyperX Cloud II nykyään ajossa) ja lopputulos on aina sama. Oma ymmärrys äänilaitteista on hyvin rajallinen joten mietin että voisiko korjaantua pelkällä ulkoisella äänikortilla vai tarvitaanko DAC/AMP?
Elikkäs suosittelisit laadukasta ulkoista äänikorttia tälläiseen tilanteeseen mikäli oikein tulkitsin viestiäsi? Tuosta linkkaamastasi artikkelista aika suuri osa meni yli oman ymmärryksen, mutta lopputulos taisi olla että laadukkaalla äänikortilla pärjää kyllä vähän meluisassakin ympäristössä. Mitään toiminnallisuutta tai ominaisuuksia en laitteelta hae, vain sitä että kohina poistuu tai ainakin vähenee tästä nykyisestä joka on aika häiritsevää jos pelatessa tulee hiljaisempi kohtaus jolloin peliäänet ei peitä kohinaa.Ne halvat USB-donglet eivät ole taatusti yhtään laadukkaammin tehtyjä kuin emojen integroidut, kun ovat muutenkin halpisosista tehtyjä.
Eiväthän pelitarvikebrändit rupea katteitaan niiden vuoksi laskemaan...
Esim. nuo HyperX:ien donglet eivät ole laadustaan tunnettuja.
Tosin emolevyhän on kyllä huonoin mahdollinen paikka äänikortille, koska siellä on ihan tuhoton määrä kaikenlaista muuta signaali/virransyöttöjohdotusta.
Erillinen äänikortti on paljon paremmassa asemassa dedikoituine piirilevyineen, eikä laadukkaasti tehtynä ole erityisen herkkä häiriöille:
Archimago's Musings: RETRO-MEASURE: 2002 Lynx L22 PCI audio card in a ~2008 Intel Q6600 Computer. (On "computers are noisy!" for audio)
Ja vaikka USB:ssä äänikortti onkin periaatteessa kauempana häiriölähteestä (joka lienee näytönohjain) niin kuten huomasit se ei ole mikään hypetety automaattinen vapautus häiriöistä ja halvalla toteutuksella menee yhtä helposti huonompaan kuin parempaan suuntaan.
Itse asiassa ainoa varma keino on galvaanisen (=sähköisen) yhteyden katkaiseminen.
Eli optisen tai langattoman signaalinsiirron käyttäminen.
Tai vaihtoehtoisesti galvaanisen erottimen hankkiminen USBiin.
(tarkkaan ottaen nekään eivät pysäytä langattomasti etenevää sähkömagneettista säteilyä ja superhuono suunnittelu sieppaisi ne)
DAC on muotitermi jolla myydään vähemmän enempänä.
Se tarkoittaa digitaali/analogi-muunninta, joka löytyy aivan jokaisesta äänikortista ja muusta analogista signaalia ulos antavasta laitteesta.
Ne eivät eroa mitenkään ulkoisista äänikorteista häiriöiden olemisen/olemattomuuden osalta.
Muuta äänikortin toiminnallisuutta et sitten siltä saakaan.
Mikä ei ole mikään ongelma jos pelkästään musiikkia kuuntelet.
Mutta elokuvien katseluun/pelaamiseen stereoääni kuulokkeilla imee kuin tyhjiö.
Kaiuttimilla pelaaminen se on se mikä ei toiminnallisuutta vaadi.Elikkäs suosittelisit laadukasta ulkoista äänikorttia tälläiseen tilanteeseen mikäli oikein tulkitsin viestiäsi? Tuosta linkkaamastasi artikkelista aika suuri osa meni yli oman ymmärryksen, mutta lopputulos taisi olla että laadukkaalla äänikortilla pärjää kyllä vähän meluisassakin ympäristössä. Mitään toiminnallisuutta tai ominaisuuksia en laitteelta hae, vain sitä että kohina poistuu tai ainakin vähenee tästä nykyisestä joka on aika häiritsevää jos pelatessa tulee hiljaisempi kohtaus jolloin peliäänet ei peitä kohinaa.
Itellä kanssa G6, aivan mahtava. Nykyään vaan ärsyttävää kun Windows ei jostain syystä löydä/tunnista tuota vehjettä. Pitää aina irrottaa johto ja laittaa uudestaan kiinni.Sound Blaster G3
Tämä alkoi kiinostamaan. Oikeastaan haluaisin Creativen surround-efektit ja kuulokevahvistimen kompaktissa paketissa. Myös joskus satunnaisesti mikkiä käytän, harvemmin kyllä.
DAC on emolevyilläkin tarpeeksi hyvä, tuossa kiinnostaa se kuulokevahvistus ja pelien tukemat efektit. On jo G6 pelikoneessa, kun se oikeasti parantaa ääntä. Tähän profiilin koneellekin olisi ehkä tarpeen.
Itellä kanssa G6, aivan mahtava. Nykyään vaan ärsyttävää kun Windows ei jostain syystä löydä/tunnista tuota vehjettä. Pitää aina irrottaa johto ja laittaa uudestaan kiinni.
Mitäs tässä tapahtuu? Avaatko hieman tuota. Verrattuna kaiutimiin varsinkin.Mutta elokuvien katseluun/pelaamiseen stereoääni kuulokkeilla imee kuin tyhjiö.
Normaali pelin tuottama stereoäänihän on laskettu kaiuttimille ja niillä vasemman kaiuttimen ääni kulkeutuu myös oikeaan korvaan ja oikean kaiuttimen ääni vasempaan korvaan aivan kuten kaikki luonnolliset äänilähteet.Mitäs tässä tapahtuu? Avaatko hieman tuota. Verrattuna kaiutimiin varsinkin.
Näyttäs tomivan niinkuin pitääkin tuon uusimman firmwaren kanssa.Sinulla ei sentään kaatuillut tai Connect2 käynnistyi vasta toisella kerralla..
Ajurituki on kauhea, mutta nyt toimii taas. Siihen on tullut uusi firmware nähtävästi viikko sitten, haluatko käydä koettamassa? Itse en haluaisi, kun nyt toimii. Jos päivitys taas rikkoo jotain..
Creative Worldwide Support - Sound BlasterX G6
Kyllähän HRTF-algoritmeja on löytynyt jo vuosien ajan, mutta ei niitä voida niin vain käyttää.Ok. Nyt pääsin kärryille. Mutta äänen miksauskin on aina kompromissi: leffat toistetaan lähes aina kaiuttimilla mikä on periaatteessa selkeä homma, mutta musa ja pelit vaihtelevasti. Jos miksaaja päättää tai tietää, että audio toistetaan pelkästään kaiuttimilla niin tehdään erilaiset ratkaisut, esim. voidaan panoroida äärireunoille, mikä on taas kuulokkeilla usein huono ja luonnoton ratkaisu. Mutta kyllä kuulokkeillekin saadan tehtyä binauraaliset vihjeet korville.
Aivot on kuitenkin siitä hauskat että niitä voi huijata: näkö on niin määräävä aisti että ääni jää kakkoseksi, eli jos kuvasssa kaatuu tuoli niin ääniraitaan voidaan laittaa melkein mikä vaan kopaus kunhan ajoitus menee oikein ja tila sekä suunta on kunnossa, ei tarvita tuhannen tuolinkaatumisen äänikirjastoa eri tuoleille, muutama riittää. Toisaalta äänellä voi korostaa kuvassa näkyvää ja saada huomio kiinnittymään haluttuun asiaan. Äänelle pitäisi keksiä myös samankaltainen 'ray tracing' kuten kuvalle jossa heijasteet, suunnat, etäisyydet jne laskettaisiin reaaliajassa. Mutta (tila)ääni jää tuossakin kakkoseksi eikä taida olla mikään houkutin johon normikuluttaja suostuisi rahaa suuremmin sijoittamaan. Pelintekijälle riittää peruslaatu jossa ääni ei ainakaan heikennä elämystä. Ennenminkin panostetaan ääniefektien laatuun ja tunnelman luomiseen.
Mutta kuulokekuuntelu on kyllä hyvä ellei jopa ihanteellinen pelikenttä äänisuunnittelijalle: kaksi korvaa, kaksi kanavaa. Lopputulos on taidosta ja tekniikan rajoista kiinni.
Kyllähän HRTF-algoritmeja on löytynyt jo vuosien ajan, mutta ei niitä voida niin vain käyttää.
Binaural ääni on pidettävä erillään kaiutinmiksauksista, koska kaiuttimet eivät pysty toistamaan ääntä korvakohtaisesti.
Eli se pitäisi olla kokonaan omana erillisenä ääniraitanaan.
Muuten binauraaliset vihjeet tulevat siihen kahdesti sotkien aivojen äänilähteiden sijoittelua.
Samalla lailla se vaatii pelissäkin omat ääniasetukset.
Windows kun ei osaa kertoa pelille että sitä kahta kanavaa toistetaan kaiuttimien sijaan kuulokkeilla.
Binaural ääntä ei myöskään voida muokata jälkeenpäin ja joku crossfeedkin sotkee binauraaliset vihjeet.
Musiikin stereomiksaukseen taas yleensä lisätään vähän crossfeedia, ettei kuullosta niin pahasti epäluonnolliselta kuulokkeilla kuunneltaessa.
Musiikillehan binauraalinen tallennus on se toiseksi paras vaihtoehto paikalla olemiseen ja aivan ylivoimainen stereoon nähden:
Eikä binauraalinen ääni muutenkaan vaadi visuaalisia vihjeitä toimiakseen. Eiväthän silmät edes näe sivuille ja taakse, kun taas kuulo toimii joka suuntaan ja pimeässäkin.
Riippumattomuus kuuntelijan huoneakustiikasta ja ei tarvetta tilaa vieville ja mahdollisesti sijoitusongelmallisille kaiuttimille olisi binaural-äänelle etu pelaamiseen.
Ainoat haasteet ovat vaatimus kuulokkeiden toiston tarkkuudelle (jossa osa "hifistien" suosimista epätarkoista luureista ei pärjää) ja se että "yläkerran kaveri" unohti standardoida pään muodon tarkemmin kuin jonkinlainen pyöreähkö peruna.
Yksityiskohdat korvien välisissä signaalieroissa riippuvat pään ja korvalehtien muodosta.
Eli binaural-äänen vaikutelman toimivuus riippuu siitä onko kuuntelijan pään muoto miten lähellä keskinmääräistä.
Mutta jos pelaamisen äänipuolta olisi kehitetty edes kymmenesosalla grafiikkaan panostuksesta, niin kuuntelijan pään muodolle kustomoitavat HRTF-algoritmit olisivat olleet arkipäivää vuosien ajan.
Ja nythän tilanne on oikeastaan heikompi kuin jopa Windows 98:ssa:
DirectSound mahdollisti äänten laskennan äänikortin omalla dedikoidulla raudalla, jolle peli lähetti peliympäristön jonkinlaisen akustisen mallin ja äänilähteiden 3D sijainnit siinä.
Ja laskemalla binauraalinen ääni suoraan tuosta alkuperäisestä häviöttömästä datasta siihen saatiin mukaan myös oikea korkeusdatakin, joka puuttuu näistä 5.1/7.1 "surround" äänistä.
Eli nämä Dolby Atmos jne objektipohjaiset äänistandardit tulevat oikeasti jälkijunassa. (ja lisenssimaksujen takia eivät myöskään taatusti peleissä yleisty)
Sitten tosiaan tuli Windows Virtsa, jossa Microsoft tappoi DirectSoundin sen väitettyjen vakaus jne. ongelmien takia.
Mihin uskon yhtä vähän kuin puutarhatonttuun: Tarkoitus oli taatusti vain tyhmistää PC:tä Xboxin tasolle.
Microsofthan olisi voinut yksinkertaisesti kehittää uuden paremman API:n äänten rautalaskentaan.
Se laski monien pelien äänten tarkuutta ihan alkaen äänisampleista ja äänikortin HRTF:n sisältävästä äänten laskennasta siirryttiin vasemmalla kädellä selän takana hutaistuihin mitä sattuu softarenderöijiin.
Tekeekö Asus Xonar Essence STX:llä mitään vielä herran vuonna 2020? Sain tollasen kun ostin SER-bundlen.
Jos tarkoitus on vain saada ulos signaali, niin kyllähän tuo pätevä on.Tekeekö Asus Xonar Essence STX:llä mitään vielä herran vuonna 2020? Sain tollasen kun ostin SER-bundlen.
Eihän tuo mittauksissa niin loista, mutta mielestäni silti tarjoili laadukasta ääntä vaativimmillekkin kuulokkeille kun moisen omistin. Isoin ongelma jonka takia itsekin kortista aikanaan luovuin oli yht äkkinen "äänet 100%" bugi, joka meinasi viedä kuulon. Eli satunnaisesti volume hyppäsi täysille ja senhän tietää kuinka kivaa on kun on kuulokkeet päässä sillä hetkellä..Tekeekö Asus Xonar Essence STX:llä mitään vielä herran vuonna 2020? Sain tollasen kun ostin SER-bundlen.
E5:n akku olisi suoranainen heikkous PC-käytössä.Tarkoituksena olisi hankkia kuulokkeet (luultavasti Superluxin Hd-330 tai Hd-668b) ja samalla äänikortti. Näkyisi Creativen kaupassa olevan tarjouksessa Sound Blaster E5 (89,99e), onko tuo hyvä, vai kannattaako panostaa lisäkymppejä esimerkiksi Sound BlasterX G6:en (149,99e), X3:en (124,99e) tai sisäiseen AE-5:en (109,99e)?
Ja eipä tuohon saa kiinni mikrofoniakaan, jos joskus tulee tarvetta.
Muuten se ei kyllä teknisesti ole niin kaukana SBX G6:sta.
HD-330:n kierrekaapeli on aika tiukka, niin ulkoinen USB-äänikortti olisi sille parempi, tai pitäisi olla jatkojohto.
Ja jos musiikkia tykkäät kuunnella ilman prosessointeja, niin ulkoisissa sen saa päälle/pois suoraan omasta painikkeesta.
Jäikin yöllä selaillessa huomaamatta tuo mikrofoniliittimien puutos. Eli siinä mielessä siis tuo G6 olisi lisähinnan arvoinen. Kiitoksia vastauksesta.
No jos vain musiikkia kuuntelet, niin silloin integroitujen ominaisuudetkin ovat riittäviä.Muutaman kympin kuulokkeet ja samalla katsellaan 90-150e äänikortteja?
Kannattaa harkita, olisiko järkevämpi äänenlaadun kannalta käyttää nuokin eurot kuulokkeisiin ensisijaisesti.
Mikäli nykyisessä äänikortissa (emon integrouidussa?) ei vikaa/surinoita ym, niin sen jälkeen kuulokevahvistinta ja sitten äänikorttia/dacia?
Koska tuon videon alku on yksi parhaimpia kuulokkeiden kyvykkyyden testaamiseen äänillä eri suunnissa ja etäisyyksillä.Aina tulet tuon saman videopätkän kanssa.
Itselle ei ainakaan mitään hyötyä noista "binaural"-simulaatioista (kokeiltu aikoinaan joillain creativen äänikorteilla ja myös joku softapuolen homma taisi olla, vai pääsisikös noihin kaikkiin lopputuloksiin jokatapauksessa pelkällä softalla erilaisilla säädöillä?). Erotan selkeämmin alkuperäisesträ värittämättömämmästä äänestä paremmin, kuin tuollaisesta ylikorostetusta. (Pelailen aika paljon myös)
Sennheiser HD598, HiFiman Sundara, Superlux HD681B, suljettuina Focal Spirit Professional ja Spirit Classic, Yamaha MT220.Ja jos sinulla on jotkut ga(y)mer rihkamakuulokkeet, niin niiden toiston tarkkuus voi olla täyttä Adolf Trumpin ja Vladimir Hitlerin paskaa.
Sellaisilla tuon immersio romahtaa helposti kuvaannollisesti tasolle pää ämpärissä veden alla.
Ja niin ne audiofiilitkin hypettävät monesti epätarkkaa ääntä ja kalliitkin kuulokkeet voivat olla vain keskitasoisia.
Eikä se muodikas nimi ole niissäkään hyvän toiston tae.
Joku Audio-Technica M50x on melkoisen epätarkalla toistolla, eikä binaural ääni taatusti toimi niillä kunnolla.
Vasta X-Fi sarja toi HRTF:n Creativella ja sen päällä olo vaati tietyt asetukset.
SB Z-sarjan kanssa sama juttu ja oikeastaan vielä tarkemmin Microsoftin tapettua DirectSoundin ja suoran kommunikaation pelin ja äänikortin välillä.
Äänipuolihan on ollut peleissä pahasti hyljeksittynä jo pitkään.Tuli vaan ihan btw juuri äsken mieleen, että minkähän takia pelinkehittäjät eivät tee noita ns binaural-simulaatioita suoraan pelimoottoriin ulostettavaksi ääneksi, vaan pitää erikseen hankkia äänikortti joka jälleen muokkaa pelin antamaa ääntä. Ellen väärin muista, olikohan jopa Counter Strike GO:ssa valittavina jonkin sortin "3d-efekti".
Äänipuolihan on ollut peleissä pahasti hyljeksittynä jo pitkään.
Kehitys käytännössä kesti DirectSoundin ajan.
Microsoftin tapettua sen peliäänet lähtivät kohti alinta yhteistä nimittäjää ja jäivät sille tielle.
Mikä oli varmasti MS:n tarkoituskin kun eihän PC saanut olla Xboxia parempi.
Jos niitä olisi kehitetty puoliakaan yhtä paljon kuin grafiikkaa, käytössä olisi ollut jo vuosia pään muodolle kustomoitava HRTF.
Ei tuo ihmiskuulon fysiikka koskaan ole ollut mikään valtiosalaisuus.
Binaural-äänikin on itse asiassa stereo-ääntäkin vanhempi keksintö:
Stereo-tallennus kun tuli kuvaan vasta kun kehitettiin kaiuttimien ajamiseen sopivat vahvistimet.
Eipä noita suljettuja juuri pelatessa tule käytettyä, tuli lähinnä heitettyä esimerkit mitä löytyy omien kokemuksieni pohjalle vertailtavaksi.Nuo Focalit ovat ainakin aika reilut basso/alapääjyrät, niin ei ihme jos ei binaural-ääni toimi niillä.
Yamaha onkin jo sitten kertaluokkaa pahempi ilman koko yläpäätä.
Täältä ainakin suositus dt 990 pro:lle, itsellä taitaa olla pään muoto juuri oikea binaural:lle, kun tunnistan suunnan just eikä melkein silmät kiinni, myös etäisyyden pystyy hahmottamaan hyvin. Äänikorttina sb-zEipä noita suljettuja juuri pelatessa tule käytettyä, tuli lähinnä heitettyä esimerkit mitä löytyy omien kokemuksieni pohjalle vertailtavaksi.
Senkut pääsääntöisesti käytössä pelatessa, johon tuntuvat hyvin sopivan. Joskus myös Hifimanit.
Suljetuilla tuntuu olevan hieman hankalampi erottaa äänen tulosuunta verrattaen avoimiin, liekö tuo stereokuvan korostus sitten parempi efekti suljetuille kuulokkeille kuin avoimille.
Mutta itselle en noista binaural-simulaatioista ole löytänyt hyötyä. Voi olla, että tuokin on hieman tottumus/makukysymys, ja olen ainakin itse tottunut erottamaan äänet paremmin alkuperäisenä.
En kyllä noita Focaleja miksikään basso/alapääjyriksi kutsuisi, vaikka niistä kyllä alapäätäkin löytyy kohtuudella. Omasta mielestäni kyllä erittäin hyvät äänenlaadultaan, sekä melko avoimen kuuloiset suljetuiksi.
Eikö binaural-ääni sitten toimi matalille taajuuksille? Eikös niitä luulisi filteröitävän "mono"-maisemmaksi?
Löytyyhän noista Focaleistakin kuitenkin muutakin kun "pelkkää" bassoa...
Vaikka ollaankin nyt äänikortti topicissa, niin millaisia kuulokkeita suosittelisit tai olet havainnut sellaisiksi, joilla saisi näistä binaural-äänistä parhaan mahdollisen irti?
Aktiivikaiuttimet toimivat minkä tahansa linjatason signaalia antavan lähteen kanssa.Luultavasti oikea alue kysymykselle. eli mitähän tapahtuu kun kytkee nämä kaiuttimet https://www.stpaulssound.fi/presonus-eris-e35-aktiivikaiutinpari/p/PRE-E35/ tämän äänikortin liitäntään Antlion Audio USB Sound Card, ulkoinen USB-äänikortti, musta - 19,90€ , hajoaako kaiuttimet, äänikorrti vai koko kone?. Nyt on niin kamalasti kaikkia johtoja ympäriinsä kun on kuulokkeet, mikrofoni ja kaiuttimet ym. oheislaitteet. Tuolla voisi eliminoida tarpeen roikotella johtoja joka puolella, kun kaiuttimissa on kuulokeliitäntä ja nupit bassolle ja diskantille. Vai pitäneekö ostaa oikea ulkoinen äänikortti, vaikka en saa tästä koneestani ulos minkäänlaisia staattisia hurinoita vaikka kuinka kovalla volyymillä kuuntelisin. Olihan taas sepustus tietämättömältä.
Puhe kuulokkeiden äänikuvastahan on oikeasti täysin harhaanjohtavaa.Suljetuilla tuntuu olevan hieman hankalampi erottaa äänen tulosuunta verrattaen avoimiin, liekö tuo stereokuvan korostus sitten parempi efekti suljetuille kuulokkeille kuin avoimille.
En kyllä noita Focaleja miksikään basso/alapääjyriksi kutsuisi, vaikka niistä kyllä alapäätäkin löytyy kohtuudella. Omasta mielestäni kyllä erittäin hyvät äänenlaadultaan, sekä melko avoimen kuuloiset suljetuiksi.
Eikö binaural-ääni sitten toimi matalille taajuuksille? Eikös niitä luulisi filteröitävän "mono"-maisemmaksi?
Löytyyhän noista Focaleistakin kuitenkin muutakin kun "pelkkää" bassoa...
Vaikka ollaankin nyt äänikortti topicissa, niin millaisia kuulokkeita suosittelisit tai olet havainnut sellaisiksi, joilla saisi näistä binaural-äänistä parhaan mahdollisen irti?
Pään muodosta en tiedä mutta lippalakki mahtuu kun pistää viimeisiin pykäliin, ja kuulokkeet on Superlux HD-681 Evot. Hyvä tietää ettei hajota vehkeitä.Aktiivikaiuttimet toimivat minkä tahansa linjatason signaalia antavan lähteen kanssa.
Ne on ne passiiviset kaiuttimet mitkä vaativat erillisen vahvistimen antaakseen kunnolla ääntä.
(ja lähdön ylikuormituskin olisi mahdollinen sellaiset mihin tahansa lähtöön tyrkätessä)
Jos vain musiikkia kuuntelet, niin silloin kuulokkeiden liittäminen kaiuttimiin toimii.
Olettaen että kaiuttimien kuulokeliitäntä on laadukas eikä lisää sekaan häiriötä.
Pelikäytössä taas voisi olla hyödyksi äänikortin binaural-simulaatio kuulokkeille.
Itse asiassa mikäli pääsi muoto on lähellä keskimääräistä ja kuulokkeet riittävän tarkalla toistolla, niin siten pääsee hitosti stereokaiuttimia parempaan peli-immersioon.
Puhe kuulokkeiden äänikuvastahan on oikeasti täysin harhaanjohtavaa.
Kuulokkeet eivät voi koskaan luoda sitä dataa jonka perusteella aivot päättelevät äänilähteen sijainnin.
Ne voivat ainostaan vain toistaa jo signaalissa olevan spatiaalisen datan...
Tai pilata sen epätarkalla toistolla, jota varsinkin nuo alapääpainotteiset suljetut tekevät.
Binauraaliset vihjeet kun sijatsevat keskiäänissä ja alemmassa diskantissa.
Eli se muodikas "lämpimäksi" kutsuttu ääni on oikeasti takapakkia peleihin.
Kylmän analyyttisiksi tarkoitetut AKG K701/K702 ovat ehdotonta kärkeä binaural äänelle juuri sen neutraalin toiston takia.
Mutta peleissä "fun factor" sitten jää kovin vajaaksi basson kuulostaessa helposti kovin "aralta".
Tosin Dolby Headphonen bassopöhötys alkaa kuulostaa jotenkin siedettävältä silloin.
Kyseisen Dolby-brändihypetyksen kuuleminen ensimmäistä kertaa oli sen luokan shokki, että en ihmettele jos moni kytkee mieluummin sen pois päältä ja pelaa stereoäänillä.
AKG:ltä K712 on sopivasti hallitun jykevällä bassolla ollakseen tasapainossa sen ja yksityiskohtien välillä.
Tosin sen pehmusteet ovat täysin perseraiskaushinnoiteltuja ja AKG:n "automaattisesti" säätyvä panta on kaikkea muuta kuin optimi ja mukavuus jää selvän pykälän kärjestä.
Beyerin DT990 on mukavuudessa edellä ja aika lähellä pelaamiseen ääneltään.
Tuolta aiemmasta viestistäni voit BF4 videosta kokeilla Creativen HRTF:n toimivuutta.Pään muodosta en tiedä mutta lippalakki mahtuu kun pistää viimeisiin pykäliin, ja kuulokkeet on Superlux HD-681 Evot. Hyvä tietää ettei hajota vehkeitä.
Vaikka kokosäätö onkin aina plussaa geneerisestä, niin HyperX:n Waves NX:stä puuttuu kustomoitavuus sille yhdelle eniten vaihtelevalle tekijälle, eli naamataululle.Mitä mieltä olet näistä HRTF / SXFI pelikuulokkeista? HyperX Cloud Orbit S ja Creative SXFI AIR C
Ajavatko nuo binaural-simulaation paremmin kuin esim. DT990 Pro + SB X3 / SB-Z kun kuulokkeiden sekä äänikortin hankintaa miettii puhtaasti pelaamisen kannalta?
Orbitit ovat tosin törkeän hintaiset, mutta Air C:t suunnilleen saman hintaiset kuin DT990 Pro:t.
No ei ole kovin uusi kone jos löytyy PCI slotti...Itellä olisi Creativen SoundBlaster X-Fi XtremeGamer tuossa, ei vaan harmiksi enää nykyisen koneen kanssa suostu yhteistyöhön Kone ei edes postaa kun tuon lyö kiinni, muissa koneissa toimii ongelmitta
Sori pieni offi, mutta suosittelisin mieluummin 668 tai 662 evoja. Varsinkin modattuna paljoltikin pehmeämpi ääni kuin 668B:ssä missä on se iso piikki ylätaajuuksissa.Tarkoituksena olisi hankkia kuulokkeet (luultavasti Superluxin Hd-330 tai Hd-668b) ja samalla äänikortti. Näkyisi Creativen kaupassa olevan tarjouksessa Sound Blaster E5 (89,99e), onko tuo hyvä, vai kannattaako panostaa lisäkymppejä esimerkiksi Sound BlasterX G6:en (149,99e), X3:en (124,99e) tai sisäiseen AE-5:en (109,99e)?
Edit: Unohtui mainita, että käyttötarkoitus 50/50 musiikki ja pelaaminen. Peleinä pelkästään yksinpelejä, tällä hetkellä muun muassa Borderlands 2 ja 3, Outer Worlds ja Rise of The Tomb Raider.
Onko käyttö mitä?Nyt alkoi kuumottamaan usb äänikortin osto, niin pitää kysyä mikä olisi hyvä alle 100 euron hintaluokassa?. Saisi olla RCA liittimet kaiuttimille ja mikrofoni ja kuulokeliitännät ainakin. Ei niinkuin harmainta hajuakaan näistä vempeleistä. ulkomailta en rupea tilailemaan kuitenkaan.
Musan kuuntelua ja pelejä pääasiassa, eipä oikein muuta. Ei sitten tikkumallisia.Onko käyttö mitä?