Mulla on aika kovasti kohinaa emolevyn omassa 3,5mm audioliitännässä ja jos USB-porttiin laittaa headsetin niin kohina sen kuin vain kovenee joten olen tässä hetken aikaa tuumannut että voisiko ulkoinen äänikortti korjata ongelman? Kone on itse rakennettu (Asus Z170 Pro gaming, i7 6700k, 1070ti ja 16gb Kingston RAM) ja kohina kuuluu vain kun tietokonetta rasittaa huomattavasti. Perus surffailu+spotify käytössä ei mitään kohinaa kuulu, mutta pelatessa kohina muuttuu suhteellisen äänekkääksi. Olen kokeillut useilla eri kuulokkeilla (HyperX Cloud II nykyään ajossa) ja lopputulos on aina sama. Oma ymmärrys äänilaitteista on hyvin rajallinen joten mietin että voisiko korjaantua pelkällä ulkoisella äänikortilla vai tarvitaanko DAC/AMP?
Ne halvat USB-donglet eivät ole taatusti yhtään laadukkaammin tehtyjä kuin emojen integroidut, kun ovat muutenkin halpisosista tehtyjä.
Eiväthän pelitarvikebrändit rupea katteitaan niiden vuoksi laskemaan...
Esim. nuo HyperX:ien donglet eivät ole laadustaan tunnettuja.
Tosin emolevyhän on kyllä huonoin mahdollinen paikka äänikortille, koska siellä on ihan tuhoton määrä kaikenlaista muuta signaali/virransyöttöjohdotusta.
Erillinen äänikortti on paljon paremmassa asemassa dedikoituine piirilevyineen, eikä laadukkaasti tehtynä ole erityisen herkkä häiriöille:
Archimago's Musings: RETRO-MEASURE: 2002 Lynx L22 PCI audio card in a ~2008 Intel Q6600 Computer. (On "computers are noisy!" for audio)
Ja vaikka USB:ssä äänikortti onkin periaatteessa kauempana häiriölähteestä (joka lienee näytönohjain) niin kuten huomasit se ei ole mikään hypetety automaattinen vapautus häiriöistä ja halvalla toteutuksella menee yhtä helposti huonompaan kuin parempaan suuntaan.
Itse asiassa ainoa varma keino on galvaanisen (=sähköisen) yhteyden katkaiseminen.
Eli optisen tai langattoman signaalinsiirron käyttäminen.
Tai vaihtoehtoisesti galvaanisen erottimen hankkiminen USBiin.
(tarkkaan ottaen nekään eivät pysäytä langattomasti etenevää sähkömagneettista säteilyä ja superhuono suunnittelu sieppaisi ne)
DAC on muotitermi jolla myydään vähemmän enempänä.
Se tarkoittaa digitaali/analogi-muunninta, joka löytyy aivan jokaisesta äänikortista ja muusta analogista signaalia ulos antavasta laitteesta.
Ne eivät eroa mitenkään ulkoisista äänikorteista häiriöiden olemisen/olemattomuuden osalta.
Muuta äänikortin toiminnallisuutta et sitten siltä saakaan.
Mikä ei ole mikään ongelma jos pelkästään musiikkia kuuntelet.
Mutta elokuvien katseluun/pelaamiseen stereoääni kuulokkeilla imee kuin tyhjiö.