Äänikortit

onko sulla uusimmat creativen ajurit. tuli itsekkin päivitettyä ja hyvin toimii.

Itsellä lopetti sb zxr mikrofonin toiminnan kokonaan uusimmassa win10 1809 päivityksen mukana. Eipä ole ratkaisua löytynyt millään uudelleen asennuksella tms.
 
Itsellä lopetti sb zxr mikrofonin toiminnan kokonaan uusimmassa win10 1809 päivityksen mukana. Eipä ole ratkaisua löytynyt millään uudelleen asennuksella tms.
no nähtävästi mikki mennyt täälläkin pimeeks:tdown: täytyy tuota emon omaa sille kokeilla
 
Täälä kans sbz:sta etupaneelin mikkiliitin pimeenä, suoraan korttiin kun kytkee mikin niin toimii, aluksi luulin että uuden kotolen mikkiliitin on hajalla, mutta emon integroidulla kyllä toimi. Päivityksellä tuskin on tässä tapauksessa mitään tekemistä asian kanssa.
 
Toimiihan tuo mikki. olin siivouspäissäni siirtänyt konetta ja laittanut piuhan väärään reikään:facepalm:
 
Itseltä löytyy Soundblaster ZX ja nyt aikomuksena ostaa joko SB ae-5 tai ulkoinen SB g6.

Täällä on paljon puhuttu, että g6 on käytännässä ae-5, mutta ulkoinen. Nuissa kuitenkin ilmeisesti eri dacit, joista olen yrittänyt onkia tietoa jonkin verran, molemmat kuitenkin huipputasoa.

SB Ae-5 - Sabre ES9016K2M

ja

SB G6 - Cirrus Logic CS43131


Varmaan tuon G6 hankin.

Edit: Kuulokkeita löytyy HD600, HD58X, Philips shp9500 ja siitä heikompia.
 
Minkälaiset asetukset teillä muilla on Sound Blaster X-AE5 kortilla kuunneltaessa musiikkia kuulokkeilla? Minusta tuo Direct HP kuulostaa jotenkin lattealta, mutta toisaalta en ole innostunut noista äänenhuonnonnuskikkareista. Ei kai tuossa Headphones 7.1 tilassa ole mitään järkeä musiikin kuuntelussa?
 
Itseltä löytyy Soundblaster ZX ja nyt aikomuksena ostaa joko SB ae-5 tai ulkoinen SB g6.

Täällä on paljon puhuttu, että g6 on käytännässä ae-5, mutta ulkoinen. Nuissa kuitenkin ilmeisesti eri dacit, joista olen yrittänyt onkia tietoa jonkin verran, molemmat kuitenkin huipputasoa.

SB Ae-5 - Sabre ES9016K2M

ja

SB G6 - Cirrus Logic CS43131


Varmaan tuon G6 hankin.

Edit: Kuulokkeita löytyy HD600, HD58X, Philips shp9500 ja siitä heikompia.
G6:n DAC on vielä korkeatasoisempi.
Kumpikin on todennäköisesti kaukana ihmiskuulon tarkkuuden yläpuolella:
Anything Above $2 Buys More Features, Not Better Quality - What Does It Take To Turn The PC Into A Hi-Fi Audio Platform?

G6:n kuulokelähtö taas ei yllä ihan samaan maksimijännitteeseen/antotehoon, eikä sillä voi ylittää esim. AKG:n speksaamaa 200mW maksimitehonkestoa.
32/80 ohmisilla Beyereillä kyllä ylittyisi niille speksattu 100mW tehonkesto.
Eli silloin liikuttaisiin todella rankoilla kuulovauriota kertyy nopeasti äänenpaineilla.
Ja varmasti ylittää reilusti tuossa edellä linkatussa sokkotestauksessa käytetyn Realtekin kyvyt.


Liitäntöjen suhteen AE-5:ssä on niitä enemmän analogisilla 5.1 lähdöillä.
Mutta se kuulolähtö on sitten tosiaan piilossa koneen takana, jos säännöllisesti kuulokkeita vaihdat.
G6:ssa taas ei ole kuin stereo line out kuulokelähdön lisäksi, mutta kuulolähtö on hyvin tavoitettavissa.
Ja löytyy äänenvoimakkuuden säätö jos näppäimistö on jokin josta se puuttuu.

G6:ssa on myös suora fyysinen painike prosessoinnin pois kytkemiseen, jos haluat jotain kuunnella puhtaana stereona ilman käsittelyjä.
Samoin löytyy Dolby Digital dekoodaus optiselle inputille, niin se toimisi konsoleiden kanssa, tai minkä tahansa DD5.1:tä ulostavan laitteen kanssa.
(+ tarvittaessa helpompi siirrettävyys kannettavaan/toiseen tietokoneeseen)

Mikäli käytössä ei tule olemaan kuin kuulokkeet, niin halvemman hinnankin huomioiden kallistuisin G6:n suuntaan.
 
Itseltä löytyy Soundblaster ZX ja nyt aikomuksena ostaa joko SB ae-5 tai ulkoinen SB g6.

Täällä on paljon puhuttu, että g6 on käytännässä ae-5, mutta ulkoinen. Nuissa kuitenkin ilmeisesti eri dacit, joista olen yrittänyt onkia tietoa jonkin verran, molemmat kuitenkin huipputasoa.

SB Ae-5 - Sabre ES9016K2M

ja

SB G6 - Cirrus Logic CS43131


Varmaan tuon G6 hankin.

Edit: Kuulokkeita löytyy HD600, HD58X, Philips shp9500 ja siitä heikompia.
Dacit ja myös se, että AE-5 tarjoaa enemmän tehoa kuulokkeille kun USB ei ole rajoitteena.
 
Mjaahas, Nu Audion ajurit näyttää aika keskeneräisen oloisilta: NU Audio no dts, no Dolby Digital - EVGA Forums

Kortin optinen liitäntä ei siis tue edes DTS/DDL läpivientiä tällä hetkellä. Eli vaikka toistaisit koneelta elokuvaa missä on jo itsessään 5.1 DTS/Dolby-ääniraita, niin kortti ei pysty vetämään sitä signaalia optisen liitännän kautta lainkaan.
Ja näyttää siltä että EVGA aikoo lisätä ajureihin ominaisuuksia jälkikäteen: https://forums.evga.com/FindPost/2927072

Tällainen touhu kyllä saa aina sapen kiehumaan. Eli EVGA tarkoituksella julkaisi kortin ennen kuin sen ajurit olivat lähimaillekkaan valmiit, ja kaikki PC-äänikortilta odotettavat ominaisuudet lisätään ajureihin jälkikäteen. Taivas tietää mihin ajurikehitys jää jos eivät saa myytyä näitä (keskeneräisiä) kortteja tarpeeksi.
 
Tällainen touhu kyllä saa aina sapen kiehumaan. Eli EVGA tarkoituksella julkaisi kortin ennen kuin sen ajurit olivat lähimaillekkaan valmiit, ja kaikki PC-äänikortilta odotettavat ominaisuudet lisätään ajureihin jälkikäteen. Taivas tietää mihin ajurikehitys jää jos eivät saa myytyä näitä (keskeneräisiä) kortteja tarpeeksi.
Ei ole todellakaan lupaavaa tuollainen että ominaisuudet lisätään sitten jälkikäteen jos viitsitään.

Ja sitten Creativea vain haukutaan huonosta softatuesta...

Taitaa muuten olla jonkinlaista yhteensopivuusongelmaa siitä USB-äänipiirin käytöstä PCI-e siltapiirin kanssa, joka vaikuttaa Intelin SpeedStepin toimintaan ainakin tietyissä tilanteissa:
NU Audio Driver Release v0.1.2.3 (Win10/Win7) (Page 2) - EVGA Forums
 
Ei ole todellakaan lupaavaa tuollainen että ominaisuudet lisätään sitten jälkikäteen jos viitsitään.

Ja sitten Creativea vain haukutaan huonosta softatuesta...

Taitaa muuten olla jonkinlaista yhteensopivuusongelmaa siitä USB-äänipiirin käytöstä PCI-e siltapiirin kanssa, joka vaikuttaa Intelin SpeedStepin toimintaan ainakin tietyissä tilanteissa:
NU Audio Driver Release v0.1.2.3 (Win10/Win7) (Page 2) - EVGA Forums
No huhhuh, nyt vasta huomasin että tuo korttihan käyttää samaa ASM1042 PCIe-USB siltapiiriä kuin tämä minun wanha Z77 Extreme4 lankku sen ylimääräisissä USB3.0 liitännöissä. Itse en sanoisi tuota laadukkaaksi kun on aiheuttanut jos jonkinlaisia omituisuuksia koneen käytössä (mm. kone menee boottilooppiin jos WMR-lasit on siinä kiinni).
 
@E.T Onko väliä äänenlaadun kannalta käyttääkö kuulokkeita sb-z:ssa etupaneelin kytkettynä tai suoraan korttiin kytkettynä?
 
@E.T Onko väliä äänenlaadun kannalta käyttääkö kuulokkeita sb-z:ssa etupaneelin kytkettynä tai suoraan korttiin kytkettynä?
Riippuu kotelosta ja sen kaapelin laadusta joka menee kortista etupaneeliin. Normaalisti kaapeli on aikamoista kuraa ja vetää häiriötä muista koneen osista, Ja on tällaistakin SER-jätettä tullut joskus vastaan.
Eli useimmiten parasta laittaa sinne taakse suoraan korttiin.
 
Minun käsittääkseni tuo kortin liitin etupaneelille ei kulje kuulokevahvistimen kautta, joten senkin puolesta kannattaa tuupata suoraan kortin kuulokelähtöön.
 
@E.T Onko väliä äänenlaadun kannalta käyttääkö kuulokkeita sb-z:ssa etupaneelin kytkettynä tai suoraan korttiin kytkettynä?
Voihan sitä kokeilla, mutta lähtökohtaisesti äänikortin oma liitin on paremmissä lähtöasemissa äänenlaadulle.
Ei se kotelon sisäinen todennäköisesti miten sattuu suojattu kaapeli ainakaan ääntä paranna.
Pahimmassa tapauksessa sieltä kuulee kaikkea muutakin.
 
Voisin päivittää tilannetta oman G6:n kohdalla. Siihen on viime kuussa tullut FW-update, eikä se enää kaada konetta, näin kahden päivän kokemuksella. Myös Connect 2 (hieno nimi) on päivitetty.

Connect 2 kyllä vieläkin kaatuu, kun muutan asetuksia, mutta se kaataa vaan itsensä. Muistit on XMP-profiililla, prosessori delidattu i7-8700 (ei-K), mutta defaulteilla. Emolevyn USB-portteja on koetettu kahta ja nyt on eri kaapeli. Kone ei ole kaatunut, eikä mitään muita ongelmia ole ollut sitten helmikuun. Emona on nyt tuo:
MSI Global

Ääni oli alunperinkin loistava. Onko muilla näitä softaongelmia?
 
Ongelmia en ole huomannut , mutta tulipahan nyt päivitettyä kun tuosta mainitsit.


No mutta nyt kun on päivitetty ja muutin asetuksia niin ohjelma kaatui.

Aikaisemmin ei ole ohjelma kaatunut kun asetuksia muutin

Mutta nyt ei enää Direct vilkuta valkoista valoa. Jotain parannusta kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Harkinnu tuota Sound BlasterX G6:sta PS4:lla käytettäväksi. Onko kukaan kokeillut ja jos on, kuinka asiallisesti on toiminut?
 
Miten Sound Blasterit eroaa ulkoisista pro(sumer) korteista? Käytän itse ulkoista ihan äänityshommien vuoksi mutta mietin pojalle jotakin ratkaisua emopiirin tilalle. Onko Sound Blastereissa jokin puoltava seikka verrattuna perus usb Scarlett yms kortteihin?
 
Miten Sound Blasterit eroaa ulkoisista pro(sumer) korteista? Käytän itse ulkoista ihan äänityshommien vuoksi mutta mietin pojalle jotakin ratkaisua emopiirin tilalle. Onko Sound Blastereissa jokin puoltava seikka verrattuna perus usb Scarlett yms kortteihin?
Nuo audio-I/Ot ovat puhtaita A/D ja D/A muunnoslaitteita, eikä niissä ole muita ominaisuuksia.
Kuten kahta useampaa kanavaa yhdelle signaalille.
Eli pelikäyttöön aika täydellisen turhia.

Emolevyn integroitukin osaa 5.1:n ja nykyisin yleensä eivät ole enää mitään häiriösieppareita.
Kuulokepelaamisen osalta integroidut Realtekit taas ovat vajavaisilla ominaisuuksilla, koska hyvään immersioon tarvitaan algoritmit jotka ottavat peliltä sisään 5.1/7.1 ääntä ja simuloivat kuulokkeilla tarvittaa binaural-ääntä.
 
Jahas. Toimiiko noi 5.1 muunnokset oikeasti kahdella luurilla tai kaiuttimella? Jos peli tarjoilee 5.1 niin mikä rooli äänikortille jää d-a muunnoksen ohella? Luulisi että loppu olis softahommaa ennenkuin se päätyy kuulokkeisiin. Pitää varmaan testaa emon piirillä tuota. Tai jos saan vaikka usb pelikuulokkeet testiin, niissä tuota tila-ääntä mainostetaan.
Semmonen kortti olis kuitenkin hyvä missä olis kunnon namiska volalle pöydällä niin kävis eri kaiuttimille, myös niille missä ei ole volasäätöä tai joissa se on huonossa paikassa.
 
Jahas. Toimiiko noi 5.1 muunnokset oikeasti kahdella luurilla tai kaiuttimella? Jos peli tarjoilee 5.1 niin mikä rooli äänikortille jää d-a muunnoksen ohella? Luulisi että loppu olis softahommaa ennenkuin se päätyy kuulokkeisiin. Pitää varmaan testaa emon piirillä tuota. Tai jos saan vaikka usb pelikuulokkeet testiin, niissä tuota tila-ääntä mainostetaan.
Semmonen kortti olis kuitenkin hyvä missä olis kunnon namiska volalle pöydällä niin kävis eri kaiuttimille, myös niille missä ei ole volasäätöä tai joissa se on huonossa paikassa.
Noissa pelikuullokkeissa ei yleensä ole hyvää binaural-ääntä. Johtuen niiden algoritmistä ja huonoista luureista. jos testata haluaa kannattaa katsoa jos halvalla löytyy jostain audigyfx/ soundblaster z kortti noista kun ei hirveitä pyydetä. itse ainakin tykästynyt tuohon surroundiin peleissä:)
 
Jahas. Toimiiko noi 5.1 muunnokset oikeasti kahdella luurilla tai kaiuttimella? Jos peli tarjoilee 5.1 niin mikä rooli äänikortille jää d-a muunnoksen ohella? Luulisi että loppu olis softahommaa ennenkuin se päätyy kuulokkeisiin. Pitää varmaan testaa emon piirillä tuota. Tai jos saan vaikka usb pelikuulokkeet testiin, niissä tuota tila-ääntä mainostetaan.
Semmonen kortti olis kuitenkin hyvä missä olis kunnon namiska volalle pöydällä niin kävis eri kaiuttimille, myös niille missä ei ole volasäätöä tai joissa se on huonossa paikassa.
Kyllähän niitä on virityksiä jotka väittävät että kahdella kaiuttimellakin saisi suuntavaikutelmaa, mutta vähän epäilen koska kaiuttimien äänenlaatu, niiden sijoittelu ja huoneakustiikka ovat yksi Siperiaakin isompi suo.
Kuulokkeilla taas on helpompaa, kun ei tarvitse murehtia huoneakustiikasta ja oikeasti hyviä kuulokkeita saa rajusti halvemmalla kuin kaiuttimia.
Intelin ja Nvidian viimeaikojen rahastuksiin nähden suorastaan ilmaiseksi.
Tämän ensimmäinen minuutti on loistava pikatesti kuulokkeille:

Siinä pitäisi hyvän suuntavaikutelman lisäksi olla aistittavissa etäisyyttäkin.


USB-kuulokkeet ovat Kiinalaista pelirihkamaa.
Oikein pienelle budjetille esim Superluxit olisivat hyviä.
Hinnan huomioiden nämä pärjäävät oikein hyvin "esikuviaan"/kopioinnin kohdettaan vastaan. (vaikka yhden tason jäävätkin)
Superlux HD-330 Stereo kuulokkeet - 39,90€
Mukavuus ei kyllä ole niin hyvä pienine pehmusteineen ja tiukkoine kierrekaapeleineen.

Eikä ne geneeriset bundlatut donglet keskinkertaisella Dolby hype Headphonella kummoisia ole.
Dolbyn nimeen nähden aika kuraa kyseinen algoritmi.
Creativen algoritmit ovat reilusti parempia.

USB-äänikorteissa hinnat ovat korkeahkot siihen nähden minkälaatuista D/A-muunninta jne niissä käytetään.
Alemmissa hintaluokissa osat ovat yleensä heikkoja verrattuja esim Audigy Fx:n.
Tämä taitaa olla harvoja ihan pohjatasoa ylempiä:
Creative Sound Blaster X-Fi HD äänikortti 89,90 €
Kuulokelähtö taitaa kyllä olla aika alhaisella maksimijännitteellä.

Yli satasen luokassa Sound BlasterX G6 sitten kyllä on oikein hyvä kokonaisuus ominaisuuksiineen.
(Dolby Digital dekoodaus eli toimii myös konsolienkin kanssa)


Helpoimmin tavoitettava volume-säätöhän on siellä missä kädet yleensä ovat eli näppiksessä.
Perustasoa kalliimmalta näppikseltä kannattaa vaatia erillinen dedikoitu volumesäätörulla.
 
Juuh. Kokeilin pelikuulokkeita (Logitech G633 usb:lla) mutta ainakaan noiden kuulokkeiden 7.1 ei oikein vakuuttanut. Eikä muutenkaan. Varmaan tuo mikki paras ominaisuus noissa. Itsellä käytössä ATH-50x + usb äänikortti ja aika tuhnua ja rakeista oli tuo Logitechin soundi normi stereokuulokkeisiin verrattuna. Lisäksi aika möykyt päässä. Täytyy varmaan joku Soundblaster hommata kokeiluun ja päätellä sitten mikä on mikä. Tällä hetkellä hyvä stereosoundi tuntuu toistaiseksi oikealta omiin korviin.
 
Juuh. Kokeilin pelikuulokkeita (Logitech G633 usb:lla) mutta ainakaan noiden kuulokkeiden 7.1 ei oikein vakuuttanut. Eikä muutenkaan. Varmaan tuo mikki paras ominaisuus noissa. Itsellä käytössä ATH-50x + usb äänikortti ja aika tuhnua ja rakeista oli tuo Logitechin soundi normi stereokuulokkeisiin verrattuna. Lisäksi aika möykyt päässä. Täytyy varmaan joku Soundblaster hommata kokeiluun ja päätellä sitten mikä on mikä. Tällä hetkellä hyvä stereosoundi tuntuu toistaiseksi oikealta omiin korviin.
Pelien kaiuttimille miksaama stereo on todella kökköä kunnollisilla kuulokkeilla binaural ääneen verrattuna.
(kuuntelijan pään muoto vain oltava riittävän lähellä keskimääräistä)

stereo
binaural-ääni

Mediaseksikkäästi nimetystä brändistä huolimatta nuo kuulokkeet ovat ilmeisesti aika suljetut peruspurkit binaural äänelle.
Kanttiaaltovaste kertoo toiston epätarkkuudesta.
https://www.innerfidelity.com/images/AudioTechnicaATHM50x.pdf
300Hz kanttiaallon huipun kun pitäisi olla signaalin napaisuuden muutosta seuraavan piikin jälkeen keskimäärin tasainen että kuuloke erottelee yhtäaikaiset taajuudet toisistaan.

Binaural-ääni ja riittävän tarkan toistot kuulokkeet ovat eräänlaisessa symbioosissa.
Jos signaali ei sisällä tietoja joista aivot laskevat äänilähteen sijainnin, kuulokkeiden toiston tarkkuudella ei ole väliä.
Ja jos kuulokkeet eivät kykene toistamaan signaalim informaatiosisältöä riittävän tarkasti, niin silloinkaan "viesti ei mene perille aivoihin".

Stereosignaali kuten musiikkikin taas antaa anteeksi pahoja puutteita kuulostamatta heti pahalta.
Aikanaan kun oli mahdollisuus kokeilla Turd Beachin Z60 pelirihkamia, niin ensivaikutelma musiikilla oli että ei nyt niin huono kuin odotin.
Binaural ääni taas oli täystyrmäys ja noihin Superluxeihin verrattuna suorastaan "pää ämpärissä veden alla" tasolla.
Ei pienintäkään etäisyysvaikutelmaa ja elokuvissakin dialogi tuntui epäselvyydessään kuin se olisi nauhoitettu jollain perunalla.
En ruvennut edes vertaamaan DT990 Beyeriin.
(kohtuuhintaisissa suljetuissa DT770 on aika vakuuttava)
 
Kyllä nuo aateet ihan hyvät kuulokkeet on tiettyine puutteineen (kelpaavat tuon mainitun innerfidelityn wall of fameen näköjään) vaikka en sitä tässä nyt hakenutkaan. Kyselin vaan äänikorteista ja niiden ominaisuuksista. En tiedä kuinka hyvin pelit miksataan monikanavaiseksi tai binaural ääneksi. Mutta kahdesta kanavasta 7.1 loihtiminen ei vaikuta muulta kuin kikkakolmoselta ja vaiheiden sekottamiselta pään hämäämiseksi. Pelille tulisi aika raskaasti laskettavaa jos jokainen pelissä tapahtuva ääni oikeasti ja jatkuvasti generoitaisiin tarkasti 360' tilassa heijastuksineen, suuntineen ja kaikuineen. Aivot yhdistää melko kätevästi kuvaa ja ääntä joten veikkaan että siihen luotetaan peleissä enemmän kuin tarkkaan äänen autenttisuuteen.
Mutta joo, täytyy keksiä joku blasteri jostain kokeiltavaksi jotta osaa sanoa enemmän tästä hommasta. Kanttiaaltovertailut ei taida tässä olla ratkaisu ainakaan.
 
En tiedä kuinka hyvin pelit miksataan monikanavaiseksi tai binaural ääneksi. Mutta kahdesta kanavasta 7.1 loihtiminen ei vaikuta muulta kuin kikkakolmoselta ja vaiheiden sekottamiselta pään hämäämiseksi. Pelille tulisi aika raskaasti laskettavaa jos jokainen pelissä tapahtuva ääni oikeasti ja jatkuvasti generoitaisiin tarkasti 360' tilassa heijastuksineen, suuntineen ja kaikuineen.

Kanttiaaltovertailut ei taida tässä olla ratkaisu ainakaan.
No eihän huonosti tehdyt pelit kummoista äänirenderöijää omaakaan.
Mutta paremmat kyllä osaavat tuottaa 5.1/7.1 surround äänen.

Binaural-ääntä taas pelit eivät pysyt tuottamaan ellei niillä ole omia ääniasetuksia kuulokevalinnalla.
Jos Windows on asetettu stereo-tilaan pelit tuottavat äänen kaiuttimille, mikä ei toimi kuulokkeilla edes kunnolliseen vasen-oikea vaikutelmaan.
Äänikortti asettuu tuohon väliin teeskennellen Windowsille olevansa 5.1/7.1 toistolaite ja simuloi ääniaaltojen käyttäytymistä sen kulkeutuessa äänilähteestä kumpaankin korvaan jäljittelevällä HRTF-algoritmilla binaural äältä.


Ja ennen kuin Microsoft raiskasi PC-pelaajia perseeseen Vitsauksessa tappamalla DirectSoundin äänten laskentaa avustettiin raudalla.
2005 julkaistun Creative X-Fi kortin EMU20K pystyi käsittelemään 128 yhtäaikaista 3D sijoiteltua äänilähdettä.
Binaural-ääni simuloitiin myös suoraan kyseisestä häviöttömästä datasta korkeustietoineenkin.
Korkeusdatahan puuttuu kokonaan 5.1/7.1 äänestä.
Peliympäristön akustista mallinnustakin oli DirectSound aikana mukana kuvioissa.
AMD on yrittänyt tuoda TrueAudiolla takaisin tuota äänten laskennan rautakiihdytystä, mutta huonolla menestyksellä.
Paras olisi jos Microsoft saataisiin myöntämään tunarointinsa ja luomaan uusi äänirajapinta.

Toinen vaihtoehto olisi tietenkin objektipohjaisen äänistandardin saaminen peleille, josta äänikortti sitten laskisi toistokanavat valitus toistolaitteen mukaan.
Eli mitä Dolby Atmos ja DTS X ovat tuoneet elokuviin.
Näiden suljettujen standardien lisenssimaksuthan huolehtivat siitä, että niitä ei PC-puolelle paljoa tule.
Arvatenkin siellä on Adolf Trumplandiassa sellaiset patenttimiinoitteet että vastaavaa ilmaista standardiakaan ei pystytä tekemään.


Kanttiaalto koostuu monista päällekkäisistä sini-aalloista ja sen vaste kertoo kuulokkeiden taajuusvasteesta/kyvystä erotella yhtä aikaisia taajuuksia.
Yhtäaikaisten taajuuksien toisto on binaural-äänelle tärkeä.
Square Wave from Sine Waves - MATLAB & Simulink Example
LLC Power Conversion Explained, Part 2: Sine Wave from a Square Wave
 
Mielenkiintoista. Mutta eikös tuommonen 5.1/7.1 kuulokkeilla ole ihan puutaheinää? Siis semmoinen missä kuulokkeessa on monta driveria. Eihän yksittäinen korva pysty kunnolla havainnoimaan mistä suunnasta kuuloketta ääni tulee. Osa tulee tietysti kallon läpi eikä korvakanavaa pitkin mutta aika minimaalinen vaikutus sillä on koska luun läpi suodattuu vain matalaa taajuutta millä ei ole paljoa suuntavaikutusta. Eli varsinainen surround onnistuu vain kaiuttimilla. Kuulokkeilla se on keinotekoista tai oikeastaan taitavaa stereokuvan käyttöä yhdistettynä silmien näkemään kuvaan. Jos käyttää äänittäessä binaural tekopäätä missä on mikit korvien paikalla saadaan hienon kuuloista tilantuntua kuulokkeilla kuunneltuna. Mutta stereoääntä sekin vain on. Jos äänilähde viedään pään taakse, korvalehdet suodattaa hieman ylätaajuuksia pois verrattuna edestäkuuluvaan ääneen, ja heijasteet tilassa muuttuu ja aivot mieltää sen sillä perusteella eteen tai taakse. Matalaa kamaa tulee sitten keinopään 'kallon' läpi sitä monompana mitä matalampi taajuus on kyseessä. En tiedä sitten miten pelien äänet generoidaan todelliseksi binaural ääneksi tuossa mielessä. Äänilähteen korkeuden (ja myös etu/taka) havainnointi on monesti haasteellista ihan oikeassa elämässäkin jos pää on paikallaan.
Mutta siinä olen samaa mieltä että valmistajat/kehittäjät/tuottajat saisivat 4k/8k kuvan ohella panostaa enemmän ääneen ja sen laatuun. Se tuppaa olemaan peleissäkin aika kaikuisaa mössöä kuvaan verrattuna. Ääni vetoaa kuitenkin tunteisiin kuitenkin paljon voimakkaammin kuin pelkkä kuva (vrt leffa äänellä tai ilman). Laadukas ääni vielä enemmän.

Homma harhailee hieman aiheesta. Hommaan jonkun blaster tyyppisen äänikortin ja tutkailen mitä se tarjoaa. Pojalle varmaan ihan sama kunhan on helppo käyttää :)
 
Mielenkiintoista. Mutta eikös tuommonen 5.1/7.1 kuulokkeilla ole ihan puutaheinää? Siis semmoinen missä kuulokkeessa on monta driveria. Eihän yksittäinen korva pysty kunnolla havainnoimaan mistä suunnasta kuuloketta ääni tulee. Osa tulee tietysti kallon läpi eikä korvakanavaa pitkin mutta aika minimaalinen vaikutus sillä on koska luun läpi suodattuu vain matalaa taajuutta millä ei ole paljoa suuntavaikutusta. Eli varsinainen surround onnistuu vain kaiuttimilla. Kuulokkeilla se on keinotekoista tai oikeastaan taitavaa stereokuvan käyttöä yhdistettynä silmien näkemään kuvaan.
Useamman kuin yhden elementin per korva "aidot 5.1/7.1" (peli)kuulokkeet nimen omaan ovat täyttä kusetusta, eivätkä ne pysty edes jäljittelemään kelvollisen surround-kotiteatterin ääntä.
Luonnollinen äänen kulkeutuminen yhden kanavan kaiuttimesta kumpaankin korvaan puuttuu.

Mutta koska ihmisellä on vain kaksi korvaa, niin kaksi kanavaa riittää täyteen luonnolliseen suuntavaikutelmaan.
Aivothan prosessoivat äänilähteen sijainnin korvien äänilähteestä vastaanottamien signaalien aika- ja taajuusvaste-eroista, jotka riippuvat äänen tulosuunnasta.
Näiden äänen muutosten matemaattinen mallintaminen on ollut tunnettua useamman vuosikymmenen.

Eikä binaural-äänellä ole muuta yhteistä stereon kanssa, kuin kahden tallennus/toistokanavan käyttö.
Itse asiassa se on paljon stereotakin vanhempi keksintö ja miten musiikki pitäisi oikeasti tallentaa kyseisen audiofoolismipaskeen sijaan:






Kuulokkeiden toiston vain täytyy olla riittävän tarkka, koska aivot prosessoivat äänilähteen sijainnin pienistä eroista.
Jos toisto on epätarkka, niin tilan ja etäisyyksien vaikutelma romahtaa tasolle pää ämpärissä veden alla.
Avoimen rakenteen kuulokkeet ovat pääosin reilusti parempia, lähinnä vain kalliimpien suljettujen pystyessä samaan tarkkuuteen.
(avoimissakin on kyllä kalliimpia luureja jotka on viritetty epätarkalle toistolle)

Ja samoin jos kuuntelijan pään muoto poikkeaa enemmän keskimääräisestä se heikentää vaikutelmaa.
Creativellahan on "Super X-Fiksi" nimetty tekniikka HRTF-algoritmin kustomointiin paremmin kuuntelijan pään ja korvalehtien muodon mukaiseksi, mutta tiedossa ei ole onko se tulossa äänikortteihin.
Toistaiseksi se löytyy vain audiofoolismi hintaisesta lähinnä lelupuhelimille suunnatusta USB-donglesta.


Hommaan jonkun blaster tyyppisen äänikortin ja tutkailen mitä se tarjoaa. Pojalle varmaan ihan sama kunhan on helppo käyttää :)
Kohtuuhintaisissa sisäisissä on saman hintaluokan USB-äänikortteja parempaa rautaa
Esim. Tuotehaku | Hinta.fiAudigy Fx:ä teknisesti vastaavat USB-äänikortit ovat huomattavasti hintavampia.
Nämäkin ovat tekniseltä signaalin laadultaan heikompia:
Sound Blaster X-Fi Surround 5.1 Pro
Creative Labs Sound Blaster Omni Surround 5.1, hinta 62€

Ja tässäkin taitaa olla kuulokelähtö vähäsen heikompi kuin Sound Blaster Z:ssa.
Creative Sound Blaster X-Fi HD äänikortti 89,90 €

Creativella on myös HRTF:n sisältävä "virtuaaliseksi" äänikortiksi asentuva softasetti, joka toimii minkä tahansa olemassa olevan äänikortin kanssa.


Kalliimpiin näytönohjaimiin nähden edelleen halpa Sound BlasterX G6 on sitten hintaansa nähden todella pätevä ja toimisi optisella inputilla ja Dolby Digital dekoodauksella myös konsolien kanssa.

Sehän on erikoista että niin monet törsäävät silmää räpäyttämättä isoja summia parissa vuodessa tekniikaltaan vanhentumaan alkaviin näytönohjaimiin, mutta sitten pitkään arvonsa ja käytettävyytensä säilyttävässä äänentoistossa mennään monesti halparihkamilla.
Ja kuitenkin se äänipuolikin on tietyissä pelityypeissä todella isossa osassa peli-immersiota.
 
Tulipas tilattua Sound BlasterX G6. Jos tällä viikolla toivottavasti sais. Pääasiassa siis PS4 käyttöön.

Olisiko kanssa ihmisillä mitään jota haluaisi tietää kyseisestä tuotteesta? Jos kokemuksia kirjoittelisin sitten, niin voisin kokeilla joitain ominaisuuksia.
 
Tulipas tilattua Sound BlasterX G6. Jos tällä viikolla toivottavasti sais. Pääasiassa siis PS4 käyttöön.

Olisiko kanssa ihmisillä mitään jota haluaisi tietää kyseisestä tuotteesta? Jos kokemuksia kirjoittelisin sitten, niin voisin kokeilla joitain ominaisuuksia.

1. Minkä verran äänissä on viivettä (vai onko ollenkaan) verrattuna siihen, kun äänet tulevat suoraan esim tietokoneen emon tai konsolin ääniliitännän kautta, ilman että G6 on välissä? Itsellä oli joskus Sound Blaster Omni 5.1 ja siinä viive oli jo häiritsevä. En tosin muista oliko minulla jotain efektejä päällä.

2. Kuumeneeko G6 minkä verran käytön aikana?

3. Saako G6:lla mielestäsi pätevän simuloidun surround-äänen?
 
1. Minkä verran äänissä on viivettä (vai onko ollenkaan) verrattuna siihen, kun äänet tulevat suoraan esim tietokoneen emon tai konsolin ääniliitännän kautta, ilman että G6 on välissä? Itsellä oli joskus Sound Blaster Omni 5.1 ja siinä viive oli jo häiritsevä. En tosin muista oliko minulla jotain efektejä päällä.

2. Kuumeneeko G6 minkä verran käytön aikana?

3. Saako G6:lla mielestäsi pätevän simuloidun surround-äänen?
Itsellä on ollut G6 käytössäjo yli kuukauden:

1. Ei ole viivettä. Missään äänikortissa ei pitäisi olla yhtään viivettä, ellei jokin ole pahasti väärin.

2. Kuumenee huomattavasti, jos High-gain on päällä. Tätä käytetään vain kuulokkeiden kanssa, joissa on erittäin korkea impedanssi. Muuten ei kuumene.

3. Tähän en voi kommentoida, koska pelaan pelejä, joissa pitää tarkkaan hahmottaa mistä ääni tulee, joten surroundi on paskaa vaikka sitä kuinka simuloisi.

Muuten ihan 9/10 kapistus 130€ laitteelle.
 
3. Tähän en voi kommentoida, koska pelaan pelejä, joissa pitää tarkkaan hahmottaa mistä ääni tulee, joten surroundi on paskaa vaikka sitä kuinka simuloisi.

Itse kuulin Astro A50 -kuulokkeilla virtuaalisurroundilla todella tarkasti missä päin taloa hajosi ikkuna, kun pelasin vielä joskus Siegeä. Äänenlaatu oli tosin ärsyttävän metallinen, mikä korjaantui kun kytkin kuulokkeet Asuksen Xonar Essence STX II -äänikorttiin (joka ei nykyään mahdu koteloon näyttiksen riser-kaapelin takia).
 
Noni, G6 tuli ja pikaisesti kokeiltu Beyerdynamic DDT 880 250 ohmisilla. High Gain oli päällä ja ihan pikkusen tuntui lämpiävän. Käyttöönotto oli helppoa, USBilla Pleikkariin kiinni ja kuulokkeet, niin heti lähti toimimaan.

Wipeout Omega Collection ensiksi. Kyllä euro jytä kuulosti hyvältä pelin taustalla. Tetris Effectissä kokemus vain parani, kun kunnolla kuuli musiikin.
 
Onko AE-5:llä ja ZxR:llä kuulokevahvistimissa laatueroa?
On ihan reilummin.
ZxR:ssä on aiemmin yleisellä ylihypetetyllä TPA6120 piirillä, jolle on on valmistajan toimesta speksattu vähintään 10 ohmin sarjavastus lähtöön pitämään se vakaana.
ZxR:n tapauksessa Creative on laittanut siihen tämän perusteella todella keskinkertaiset 40 ohmia lähtöimpedanssia
Lähtöimpedanssi heikentää damping factoria ja mahdollisesti myös vääristää taajuustoistoa matalaimpedanssisilla luureilla.
Muutenkaan TPA6120:n tekninen suorituskyky ei ole kaikin puolin kovin paras.
(muistaakseni signaalin vääristymä matalammilla taajuuksilla on keskinkertainen)

AE-5:n 1 ohmin lähtöimpedanssi takaa teknisesti moitteettoman hyvän damping factorin kaikille mahdollisille kuulokkeille.
(ja pitää taajuusvasteen samana)

Mikäli käytössä on pelkät kuulokkeet ja löytyisi useampi tietokone/myös konsoli, niin ulkoinen SBX G6 olisi hyvin vastaava kuin AE-5 ja tukee Dolby Digital dekoodausta täyteen toimivuuteen Pleikan/Xboxin kanssa.
Siinä on myös fyysinen painike prosessoinnin päälle/pois kytkemiseen, jos haluaa kuunnella musiikin stereona/jostain pelistä löytyy hyvä sisäänrakennettu binaural simulaatio.
Samoin tietenkin volumesäädin löytyy, jos sitä ei ole sinulla näppiksessä.
 
  • Tykkää
Reactions: xcm
Meinaan kokoilla tuossa muutaman kk päästä uutta konettta ja iski pikku ongelma äänikortin valinnoissa, eli hakusessa olisi äänikortti joka sopii pelaamiseen ja musan tekoon, seuraavia kortteja katsellut sound blasterx g6 tai sitte Steinberg UR22mkII, ongelma kuitenkin on että mulla ei ole tietoa miten hyvin tuollaiset musan tekoon tarkoitetut äänikortit toimii peleissä? eli jos jollakin on kokemusta musan tekoon tehdyistä korteista niin olisi kiva saada tietoa miten soveltuvat pelaamiseen ja muuhun.
 
Meinaan kokoilla tuossa muutaman kk päästä uutta konettta ja iski pikku ongelma äänikortin valinnoissa, eli hakusessa olisi äänikortti joka sopii pelaamiseen ja musan tekoon, seuraavia kortteja katsellut sound blasterx g6 tai sitte Steinberg UR22mkII, ongelma kuitenkin on että mulla ei ole tietoa miten hyvin tuollaiset musan tekoon tarkoitetut äänikortit toimii peleissä? eli jos jollakin on kokemusta musan tekoon tehdyistä korteista niin olisi kiva saada tietoa miten soveltuvat pelaamiseen ja muuhun.
Musiikin tekoon tarkoitetut "interfacet" ovat "tyhmiä" A/D ja D/A muunninlaitoksia.
Eli mitään monimutkaisempia signaalinkäsittely jne. lisätoimintoja ei ole.
Esim. input liitäntöjähän voi olla montakin erillisten signaalien nauhoittamiseen ja erityyppisiä, kuten MIDI-liitäntää.
Mutta ulos et saa signaalia stereota suuremmalle kaiutinmäärälle.

Ja tiettyjä pelityyppejä lukuun ottamatta stereoääni rajoittaa immersiota pahasti.
Kuulokkeilla se pelien stereokaiutinmiksaus sukkaa sitten vielä enemmän ja binaural-äänen saaminen (peleistä tai elokuvista) olisi sen varassa mitä lähdesofta pystyy tekemään, tai sitten erillisellä "virtuaaliseksi äänikortiksi" asettuvalla ohjelmistolla laskettaisiin.

Äänikorteistahan taas harvemmin löytyy useampia input-liitäntöjä nauhoittamiseen ja niihin ei ole aina panostettu niin paljoa.
Samoin mikkiliitännässä voi olla kohinanpoistoja, joita et halua musiikin nauhoittamiseen.
(SBX G6:ssa taitaa olla sellaisia oletuksena päällä)
Tietenkin jos työskentelet jo valmiiksi digitaalisessa muodossa olevien tallenteiden kanssa, tai sitten luot musiikkia tietokoneella sampleista jne, niin silloin input-puolen voi ohittaa.
Playback-puoleltahan saat SBX G6:sta kytkettyä prosessoinnit pois päältä suoraan napista alkuperäisen tallenteen kuuntelemiseksi.
Mikä on oleellista musiikin tekoon ja muokkaukseen.
Jos kuuntelet tekemiäsi säätöjä jonkin prosessoinnin/vääristävän toistoketjun läpi, niin muokkaukset menevät silloin väärin.
Aivan samoin kuin kuvankäsittely päin helvettiä säädetyllä/tai huonon väriavaruuden näytöllä vain vääristäisi kuvaa.


Eli tarvitseeko sinun nauhoittaa mitään analogisista lähteistä?
Jos ei, niin silloin häviää audio interfacen pääetu äänikortteihin nähden.

Mikäli käytössä olisi taas pelkät stereokaiuttimet, äänikortin lisäominaisuuksilla ei olisi käyttöä.
Tosin itse en kyllä tyytyisi useimmissa peleissä stereoääneen.
Jos pään muoto on riittävän lähellä keskimääräistä, niin kunnollisilla kuulokkeilla pääsee binaural-simulaation kanssa peleissä todella hyvään immersioon.
 
Vielä viimeinen varmistus ennen ostopäätöstä: Onko AE-5 teknisesti paras sisäinen äänikortti kuulokevahvistimen osalta? Saavuttaako mikään sisäinen JDS Labsin Atomin tasoa?
 
Viimeksi muokattu:
Vielä viimeinen varmistus ennen ostopäätöstä: Onko AE-5 teknisesti paras sisäinen äänikortti kuulokevahvistimen osalta? Saavuttaako mikään sisäinen JDS Labsin Atomin tasoa?
Kyllä siellä on olikohan se EVGA:lla vai millä suurempaan antotehoon pystyvät äänikortti, jos korvasi haluat hajalle nopeammin.
Mutta lieneekö sille vieläkään mitään kunnollista softaa valmiina tai mitään muita ominaisuuksia esim. pelaamiseen ja hintahan sillä oli audiofoolismi-luokassa.

Laadun osaltahan AE-5 olisi Xonarin TPA6120-lähtöä parempi:
Anything Above $2 Buys More Features, Not Better Quality - What Does It Take To Turn The PC Into A Hi-Fi Audio Platform?
 
Kitaraa lähinnä joissakin tapauksissa tuohon laittaisin kiinni,muuten menee digitaalisena, peleissä käytän stereo kuulokkeita kun ei yö myöhään viitsi kaiuttimia käyttää.Tällä hetkellä tuo nykyinen midi Komplete kontrol s61mkII on usbilla kiinni koneessa.
 
Viimeksi muokattu:
Mikäs tuli, kun AE-5 päätti tänä aamuna lakata toimimasta? Eilen illalla toimi normaalisti, mutta nyt Windows tunnistaa laitteen, mutta ääntä ei kuullu kaiuttimista eikä kuulokkeista. Ajurien asennuksessa sanoo että ei löydä laitetta. Beta ajureiden asentaminen onnistuu, mutta ei kuullu mitään. Julistetaanko kuolleeksi vai onko elvytys mahdollista?

Sinänsä ei suuri hätä kun G6 on, mutta olis se mukavaa kun ei tarvi sillä alkaa värkkäämään.
 
Asensitko jonkun isomman windows päivityksen? Mulla katoo aina äänet tuon jälkeen. Setupista joudun aina käydä speaker setupin vaihtamassa
 
En ole asentanu 1903 päivitystä näköjään vielä ja viimeisin pienempi on asennettu näköjään pari viikkoa.. Oli kyllä asetettu asetuksisa AE-5 tulemaan ääni. Jostaki syystä myös käynnistäessä tykkää pukata AE-5:n mikki inputtia, vaikka käytän USB mikrofonia. Pitääpä tutkia vielä.

PÄIVITYS

Beta ajureilla lähti toimimaan, jostain syystä. Normaaliajurit ei jostain syystä halunnu asentua uudestaan. Onko tämä niitä kuuluisia Creativen ajuriongelmia joista olen kuullut?
 
Viimeksi muokattu:
En ole asentanu 1903 päivitystä näköjään vielä ja viimeisin pienempi on asennettu näköjään pari viikkoa..
Ei noista Windowsin päivityksistä tiedä mitä kaikkea ne tekevät ja puuhailevat taustalla.
Viikko sitten piti käydä naapurissa kun kahdesta läppäristä oli lakannut nettiyhteys toimimasta.
Päivityksen jälkeen jotenkin mennyt TCP/IP solmuun ja asetukset piti laittaa käsin kiinteiksi.
Aivan samoin kuin kaksi vuotta aiemminkin talvella...
 
En ole asentanu 1903 päivitystä näköjään vielä ja viimeisin pienempi on asennettu näköjään pari viikkoa.. Oli kyllä asetettu asetuksisa AE-5 tulemaan ääni. Jostaki syystä myös käynnistäessä tykkää pukata AE-5:n mikki inputtia, vaikka käytän USB mikrofonia. Pitääpä tutkia vielä.

PÄIVITYS

Beta ajureilla lähti toimimaan, jostain syystä. Normaaliajurit ei jostain syystä halunnu asentua uudestaan. Onko tämä niitä kuuluisia Creativen ajuriongelmia joista olen kuullut?
Pitäisi ne 1903 viralliset ajurit tulla piakkoin AE5:llekin ainakin tuo soundblaster redditin mukaan
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 583
Viestejä
4 477 824
Jäsenet
73 961
Uusin jäsen
topiaassss

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom