Mielenkiintoista. Mutta eikös tuommonen 5.1/7.1 kuulokkeilla ole ihan puutaheinää? Siis semmoinen missä kuulokkeessa on monta driveria. Eihän yksittäinen korva pysty kunnolla havainnoimaan mistä suunnasta kuuloketta ääni tulee. Osa tulee tietysti kallon läpi eikä korvakanavaa pitkin mutta aika minimaalinen vaikutus sillä on koska luun läpi suodattuu vain matalaa taajuutta millä ei ole paljoa suuntavaikutusta. Eli varsinainen surround onnistuu vain kaiuttimilla. Kuulokkeilla se on keinotekoista tai oikeastaan taitavaa stereokuvan käyttöä yhdistettynä silmien näkemään kuvaan.
Useamman kuin yhden elementin per korva "aidot 5.1/7.1" (peli)kuulokkeet nimen omaan ovat täyttä kusetusta, eivätkä ne pysty edes jäljittelemään kelvollisen surround-kotiteatterin ääntä.
Luonnollinen äänen kulkeutuminen yhden kanavan kaiuttimesta kumpaankin korvaan puuttuu.
Mutta koska ihmisellä on vain kaksi korvaa, niin kaksi kanavaa riittää täyteen luonnolliseen suuntavaikutelmaan.
Aivothan prosessoivat äänilähteen sijainnin korvien äänilähteestä vastaanottamien signaalien aika- ja taajuusvaste-eroista, jotka riippuvat äänen tulosuunnasta.
Näiden äänen muutosten matemaattinen mallintaminen on ollut tunnettua useamman vuosikymmenen.
Eikä binaural-äänellä ole muuta yhteistä stereon kanssa, kuin kahden tallennus/toistokanavan käyttö.
Itse asiassa se on paljon stereotakin vanhempi keksintö ja miten musiikki pitäisi oikeasti tallentaa kyseisen audiofoolismipaskeen sijaan:
Kuulokkeiden toiston vain täytyy olla riittävän tarkka, koska aivot prosessoivat äänilähteen sijainnin pienistä eroista.
Jos toisto on epätarkka, niin tilan ja etäisyyksien vaikutelma romahtaa tasolle pää ämpärissä veden alla.
Avoimen rakenteen kuulokkeet ovat pääosin reilusti parempia, lähinnä vain kalliimpien suljettujen pystyessä samaan tarkkuuteen.
(avoimissakin on kyllä kalliimpia luureja jotka on viritetty epätarkalle toistolle)
Ja samoin jos kuuntelijan pään muoto poikkeaa enemmän keskimääräisestä se heikentää vaikutelmaa.
Creativellahan on "Super X-Fiksi" nimetty tekniikka HRTF-algoritmin kustomointiin paremmin kuuntelijan pään ja korvalehtien muodon mukaiseksi, mutta tiedossa ei ole onko se tulossa äänikortteihin.
Toistaiseksi se löytyy vain audiofoolismi hintaisesta lähinnä lelupuhelimille suunnatusta USB-donglesta.
Hommaan jonkun blaster tyyppisen äänikortin ja tutkailen mitä se tarjoaa. Pojalle varmaan ihan sama kunhan on helppo käyttää
Kohtuuhintaisissa sisäisissä on saman hintaluokan USB-äänikortteja parempaa rautaa
Esim.
Tuotehaku | Hinta.fiAudigy Fx:ä teknisesti vastaavat USB-äänikortit ovat huomattavasti hintavampia.
Nämäkin ovat tekniseltä signaalin laadultaan heikompia:
Sound Blaster X-Fi Surround 5.1 Pro
Creative Labs Sound Blaster Omni Surround 5.1, hinta 62€
Ja tässäkin taitaa olla kuulokelähtö vähäsen heikompi kuin
Sound Blaster Z:ssa.
Creative Sound Blaster X-Fi HD äänikortti 89,90 €
Creativella on myös HRTF:n sisältävä "virtuaaliseksi" äänikortiksi asentuva
softasetti, joka toimii minkä tahansa olemassa olevan äänikortin kanssa.
Kalliimpiin näytönohjaimiin nähden edelleen halpa Sound BlasterX G6 on sitten hintaansa nähden todella pätevä ja toimisi optisella inputilla ja Dolby Digital dekoodauksella myös konsolien kanssa.
Sehän on erikoista että niin monet törsäävät silmää räpäyttämättä isoja summia parissa vuodessa tekniikaltaan vanhentumaan alkaviin näytönohjaimiin, mutta sitten pitkään arvonsa ja käytettävyytensä säilyttävässä äänentoistossa mennään monesti halparihkamilla.
Ja kuitenkin se äänipuolikin on tietyissä pelityypeissä todella isossa osassa peli-immersiota.