Jos se saa aikaan selvän nykäisyn tai muuten sitkeys häviää tms, niin kyllä tuo mun mielestä huonosti toimii.
Miten tuo virallinen päästönormi sitten mitataan? Sitähän ne valmistajat hierovat, ja jos normi sallii 98 käytön, niin tottahan valmistaja repii tuosta hyödyn kotiin, se kuitenkin mahdollistaa tiukemmat säädöt.
No mitää nykäisyjä täällä ei kai ole esitetty eikä tuollainen kuvaa ehjän auton toimintaa vaan on täyttä spekulaatiota ja tästä syystä nostinkin aiheen esille, että täällä ketjussa pyörii tällaista ei faktaan perustuvaa huutelua.
En myöskään ymmärrä mitä tekemistä 98 käyttämisellä päästöjen puolesta on, kun koko 95E10 bensa on tuotu markkinoille päästöjä vähentämään. Mittaustavalla ei sinänsä ole merkitystä, koska se suhde missä 95E10 kuluu enemmän on kuitenkin tiedossa oleva määrä perustuen pääasiassa siihen energiasisältöön ja marginaalisesti sen lisäksi mahdolliseen sytytysennakon aikaistuksella saatuun parempaan palamisen hyötysuhteeseen.
Täytyy huomioida, että toi koko sytkän säätely on enemmän tai vähemmän teoreettista tässä keskustelussa, koska jos ajetaan tasaisia nopeuksia suht maltillisilla kierroksilla, niin itse en ainakaan tiedä, että onko sen polttoaineen täyden palamisenergian ulosmittaaminen moottoritehoksi edes tehokkaampaa jos sytkää aikaistetaan, vai onko se optimaalinen sytytysennakko kuitenkin molemmille bensoille sama. Tuossahan on kuitenkin kyse siitä palotapahtuman nopeudesta ja ajoituksesta suhteessa siihen männän liikkeeseen eikä pelkästään siitä, että detonoiko se seos yläkuolonkohdassa vai ei.
Jos haluaa minimoida autonsa hiilidioksidipäästöt, niin 95e10 on siihen parempi, jos haluaa minimoida polttoainekulut, niin 95 oktaaninen ainakin nykyhinnoilla siellä n. 1,7-1,8€ hintatasolla pyöriessään, kun 98 oktaaninen maksaa sen 0,1€ enemmän aikalailla kaikkialla on suhteessa halvempaa. Jos haluaa mutuilla internetissä 2 hevosvoiman tehovajetta persdynoon perustuen tai uskotella muille, että laajakaistalambdalla oleva ecullinen auto nykii sille speksatulla bensalla, niin sitten voi tankata kyllä sitä 98 oktaanista. Ei sitä mikään estä.
Sanoin ja sanon uudelleenkin, että kun mitään konkreettista sen suuntaan ei ole esitetty, että 95 jotenkin aiheuttaisi nykimisiä tms ongelmia niin koko keskustelun 98 "puolustelu" vaikuttaa sellaselta bensalenkkariöyhötykseltä, missä kaikki ekologisuus ja mahdollinen huipputehon menetys nähdään negatiivisena asiana ja sellaista vastaan ollaan argumentoimassa vaikkei mitään faktapohjaa taustalla olisikaan. Jos auto nykii sille speksatulla polttoaineella, niin se on syytä käyttää huollossa.