95E10 vs 98E05

Sen verran katoin, että tuolle moottorille puristussuhde on ilmoitettu 10.8 – 11.0
Joo, kasarilla oli vielä paljon autoja jotka vaativat 10 puristuksilla 98 oktaanisen bensan. Suorasuihkutus varmaan vaikuttaa tuohon, mutta erityisesti palotilan muoto voi nostaa tai laskea nakutusherkkyyttä huomattavasti.
 
Ei se kyllä normaalilämpöisessä moottorissa sen huonommin syty. Eikä se moottori varsinaisesti matalalla puristussuhteella ole, ellei puhuta jostain 7:1 lukemista, jollaisia on viimeksi laitettu joskus kasarilla ahdettuihin.
No tämä meidän auto pitäisi helposti mennä ysivitosella mutta kevyellä kuormituksella nykii
 
Joo, kasarilla oli vielä paljon autoja jotka vaativat 10 puristuksilla 98 oktaanisen bensan. Suorasuihkutus varmaan vaikuttaa tuohon, mutta erityisesti palotilan muoto voi nostaa tai laskea nakutusherkkyyttä huomattavasti.

Tässähän autosaa ei ole suorasuihkusta vaikka on monipisteruiskutua sekä menee imusarjaruiskutukseen.
 
Eiköhän nää oo puhtaasti mielikuvajuttuja. Jos auto nykii normaalilla pumppubensalla se on huollon tarpeessa. Ero ruiskutusmäärissä on kuitenkin muutama prosentti, ei mitään 20-30% niinkun E85 etanoliliemillä ja monet sellasillakin ajaa.

Vähän sama kun joku bensalenkkari öyhöttää sähköautoista niin tässäkin on varmaan vaan samantapaista takana, ajatellaan että se E10 on jotain viherpestyä ekoshaibaa ja sitten netissä kirjotellaan kuinka auto nykii sillä jne.

Jos joku viitsii mitään konkreettista referenssiä linkata missä esitettäisiin että se 95 oktaaninen isommalla etanolipitoisuudella oleva aine aiheuttaa nykmimisiä tai esim auto säätää ennakkoja kireämmälle 98 oktaanisella tms niin sit asiaa voi tarkastella kriittisemmin.

Autot kuitenkin A) on nykyään laajakaistaisella lambdalla ja osaa säätää sen seoksen ja B) ei kevyemmällä kuormalla edes sytkän puolesta ole missään nakutusrajalla vaan sytkä on optimoitu päästöjen puolesta eli liemellä ei ole vaikutusta.

Jos taas autosta haluaa parhaat tehot niin sit käytetään re85 polttoainetta muutenkin missä etanolia on 70-85%
 
Jos joku viitsii mitään konkreettista referenssiä linkata missä esitettäisiin että se 95 oktaaninen isommalla etanolipitoisuudella oleva aine aiheuttaa nykmimisiä tai esim auto säätää ennakkoja kireämmälle 98 oktaanisella tms niin sit asiaa voi tarkastella kriittisemmin.

Linkitin aiemmin jonkun taviksen(?) kirjoitelman, joka antaa ymmärtää, että RAV4 huomioisi oktaanin sytytysennakossa. Onko se konkreettinen referenssi? Jaa-a. Itse en väitä yhtään mitään ja kyselinkin, josko joku ymmärtää tai ei. Linkki: https://www.rav4world.com/threads/higher-octane-fuel-and-ignition-timing.320457/ ja samainen kirjoittaja aloituksen jälkeen vielä jatkaa asiaa. Mitä sitten? En tiedä, enkä edelleenkään väitä itse mitään.
 
Linkitin aiemmin jonkun taviksen(?) kirjoitelman, joka antaa ymmärtää, että RAV4 huomioisi oktaanin sytytysennakossa. Onko se konkreettinen referenssi? Jaa-a. Itse en väitä yhtään mitään ja kyselinkin, josko joku ymmärtää tai ei. Linkki: https://www.rav4world.com/threads/higher-octane-fuel-and-ignition-timing.320457/ ja samainen kirjoittaja aloituksen jälkeen vielä jatkaa asiaa. Mitä sitten? En tiedä, enkä edelleenkään väitä itse mitään.
Tossa kieltämättä vaikuttais et korkeemmalla kuormalla noin olis että ennakko säätyisi. Sillä saa vähän etua tietyissä tilanteissa mutta ei se näihin nykimisiin kontribuoi.
 
Autot kuitenkin A) on nykyään laajakaistaisella lambdalla ja osaa säätää sen seoksen ja B) ei kevyemmällä kuormalla edes sytkän puolesta ole missään nakutusrajalla vaan sytkä on optimoitu päästöjen puolesta eli liemellä ei ole vaikutusta.

Mulla aikanaan todella väljäksi ajettu huohottava moottori alkoi nakuttamaan nimenomaan kevyellä vedätyksellä, kun sytkä antoi suurimman ennakon. Ei se kaasu pohjassa nakuttanut, vaikka todennäköisesti se polttoaineen oktaaniluku laski entisestään, kun sininen savulin lisäntyi. Tuossa ei ollut mitään tunnistimia, vaan sen nakutuksen ihan kuuli korvalla. Vastaavassa tilanteessa moderni moottori todennäköisesti ottaisi muutaman asteen sytkäennakkoa pois.
 
Mulla aikanaan todella väljäksi ajettu huohottava moottori alkoi nakuttamaan nimenomaan kevyellä vedätyksellä, kun sytkä antoi suurimman ennakon. Ei se kaasu pohjassa nakuttanut, vaikka todennäköisesti se polttoaineen oktaaniluku laski entisestään, kun sininen savulin lisäntyi. Tuossa ei ollut mitään tunnistimia, vaan sen nakutuksen ihan kuuli korvalla. Vastaavassa tilanteessa moderni moottori todennäköisesti ottaisi muutaman asteen sytkäennakkoa pois.
Ei vieläkään vaikuta millään tavalla ton mun viestin olennaiseen sisältöön.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
269 041
Viestejä
4 650 086
Jäsenet
76 363
Uusin jäsen
steppi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom