95E10 vs 98E05

Sen verran katoin, että tuolle moottorille puristussuhde on ilmoitettu 10.8 – 11.0
Joo, kasarilla oli vielä paljon autoja jotka vaativat 10 puristuksilla 98 oktaanisen bensan. Suorasuihkutus varmaan vaikuttaa tuohon, mutta erityisesti palotilan muoto voi nostaa tai laskea nakutusherkkyyttä huomattavasti.
 
Ei se kyllä normaalilämpöisessä moottorissa sen huonommin syty. Eikä se moottori varsinaisesti matalalla puristussuhteella ole, ellei puhuta jostain 7:1 lukemista, jollaisia on viimeksi laitettu joskus kasarilla ahdettuihin.
No tämä meidän auto pitäisi helposti mennä ysivitosella mutta kevyellä kuormituksella nykii
 
Joo, kasarilla oli vielä paljon autoja jotka vaativat 10 puristuksilla 98 oktaanisen bensan. Suorasuihkutus varmaan vaikuttaa tuohon, mutta erityisesti palotilan muoto voi nostaa tai laskea nakutusherkkyyttä huomattavasti.

Tässähän autosaa ei ole suorasuihkusta vaikka on monipisteruiskutua sekä menee imusarjaruiskutukseen.
 
Eiköhän nää oo puhtaasti mielikuvajuttuja. Jos auto nykii normaalilla pumppubensalla se on huollon tarpeessa. Ero ruiskutusmäärissä on kuitenkin muutama prosentti, ei mitään 20-30% niinkun E85 etanoliliemillä ja monet sellasillakin ajaa.

Vähän sama kun joku bensalenkkari öyhöttää sähköautoista niin tässäkin on varmaan vaan samantapaista takana, ajatellaan että se E10 on jotain viherpestyä ekoshaibaa ja sitten netissä kirjotellaan kuinka auto nykii sillä jne.

Jos joku viitsii mitään konkreettista referenssiä linkata missä esitettäisiin että se 95 oktaaninen isommalla etanolipitoisuudella oleva aine aiheuttaa nykmimisiä tai esim auto säätää ennakkoja kireämmälle 98 oktaanisella tms niin sit asiaa voi tarkastella kriittisemmin.

Autot kuitenkin A) on nykyään laajakaistaisella lambdalla ja osaa säätää sen seoksen ja B) ei kevyemmällä kuormalla edes sytkän puolesta ole missään nakutusrajalla vaan sytkä on optimoitu päästöjen puolesta eli liemellä ei ole vaikutusta.

Jos taas autosta haluaa parhaat tehot niin sit käytetään re85 polttoainetta muutenkin missä etanolia on 70-85%
 
Jos joku viitsii mitään konkreettista referenssiä linkata missä esitettäisiin että se 95 oktaaninen isommalla etanolipitoisuudella oleva aine aiheuttaa nykmimisiä tai esim auto säätää ennakkoja kireämmälle 98 oktaanisella tms niin sit asiaa voi tarkastella kriittisemmin.

Linkitin aiemmin jonkun taviksen(?) kirjoitelman, joka antaa ymmärtää, että RAV4 huomioisi oktaanin sytytysennakossa. Onko se konkreettinen referenssi? Jaa-a. Itse en väitä yhtään mitään ja kyselinkin, josko joku ymmärtää tai ei. Linkki: https://www.rav4world.com/threads/higher-octane-fuel-and-ignition-timing.320457/ ja samainen kirjoittaja aloituksen jälkeen vielä jatkaa asiaa. Mitä sitten? En tiedä, enkä edelleenkään väitä itse mitään.
 
Linkitin aiemmin jonkun taviksen(?) kirjoitelman, joka antaa ymmärtää, että RAV4 huomioisi oktaanin sytytysennakossa. Onko se konkreettinen referenssi? Jaa-a. Itse en väitä yhtään mitään ja kyselinkin, josko joku ymmärtää tai ei. Linkki: https://www.rav4world.com/threads/higher-octane-fuel-and-ignition-timing.320457/ ja samainen kirjoittaja aloituksen jälkeen vielä jatkaa asiaa. Mitä sitten? En tiedä, enkä edelleenkään väitä itse mitään.
Tossa kieltämättä vaikuttais et korkeemmalla kuormalla noin olis että ennakko säätyisi. Sillä saa vähän etua tietyissä tilanteissa mutta ei se näihin nykimisiin kontribuoi.
 
Autot kuitenkin A) on nykyään laajakaistaisella lambdalla ja osaa säätää sen seoksen ja B) ei kevyemmällä kuormalla edes sytkän puolesta ole missään nakutusrajalla vaan sytkä on optimoitu päästöjen puolesta eli liemellä ei ole vaikutusta.

Mulla aikanaan todella väljäksi ajettu huohottava moottori alkoi nakuttamaan nimenomaan kevyellä vedätyksellä, kun sytkä antoi suurimman ennakon. Ei se kaasu pohjassa nakuttanut, vaikka todennäköisesti se polttoaineen oktaaniluku laski entisestään, kun sininen savulin lisäntyi. Tuossa ei ollut mitään tunnistimia, vaan sen nakutuksen ihan kuuli korvalla. Vastaavassa tilanteessa moderni moottori todennäköisesti ottaisi muutaman asteen sytkäennakkoa pois.
 
Mulla aikanaan todella väljäksi ajettu huohottava moottori alkoi nakuttamaan nimenomaan kevyellä vedätyksellä, kun sytkä antoi suurimman ennakon. Ei se kaasu pohjassa nakuttanut, vaikka todennäköisesti se polttoaineen oktaaniluku laski entisestään, kun sininen savulin lisäntyi. Tuossa ei ollut mitään tunnistimia, vaan sen nakutuksen ihan kuuli korvalla. Vastaavassa tilanteessa moderni moottori todennäköisesti ottaisi muutaman asteen sytkäennakkoa pois.
Ei vieläkään vaikuta millään tavalla ton mun viestin olennaiseen sisältöön.
 
Tossa kieltämättä vaikuttais et korkeemmalla kuormalla noin olis että ennakko säätyisi. Sillä saa vähän etua tietyissä tilanteissa mutta ei se näihin nykimisiin kontribuoi.
Tiedä nykimisestä, mutta vastasin ennemmin vastauksena kirjoittamaasi: "...tai esim auto säätää ennakkoja kireämmälle 98 oktaanisella tms niin sit asiaa voi tarkastella kriittisemmin.", että ehkä on näyttöä tai ainakin kohtuullisen perusteltu anekdootti, että ihan suht. tavallisetkin moottorit saattavat huomioida erilaiset polttoaineet ja jos, niin sillä *voi* olla vaikutuksia johonkin.

Jos vaikkapa TM tekisi kattavampaa testausta kuin yksi hikinen muinainen testi, niin arvailisin sellaiseen kohdistuvan mielenkiintoa. TM teki kauan sitten myös polttoaineen laatutestauksia venttiilikarstakuvineen ja sellaisiinkin voisi monella olla kiinnostusta, olipa oikeaa merkitystä tai ei.
 
Ei vieläkään vaikuta millään tavalla ton mun viestin olennaiseen sisältöön.
No on tuossa nyt se pointti että se moottori voi olla suhteellisen lähellä nakutusrajaa osakuormallakin, eikä vain kaasu pohjassa.

Sitä en kyllä tiedä kuinka lähellä nakutusrajaa se optimaalinen poltto tapahtuu.
 
No on tuossa nyt se pointti että se moottori voi olla suhteellisen lähellä nakutusrajaa osakuormallakin, eikä vain kaasu pohjassa.

Sitä en kyllä tiedä kuinka lähellä nakutusrajaa se optimaalinen poltto tapahtuu.
Joo on se mahdollista ja onhan se mahdollista myös että ne koneet vähän sitä sytkääkin säätelee lennosta, mutta pointti oli se että mitään konkreettista mistään nykimisistä ei ole esitetty vaan väitteet on luokkaa persdyno ja mutu ja noissa voi hyvin myötävaikuttaa tollanen samanlainen asenteellisuus kun vaikkapa sähköautokeskustelussa.

Jos ollaan netissä niin vaikeapa tuollaisia asioita on vakavasti ottaa, jos mitään konkreettista sen oman kirjoittelun lisäksi ei tarjota.
 
Joo on se mahdollista ja onhan se mahdollista myös että ne koneet vähän sitä sytkääkin säätelee lennosta, mutta pointti oli se että mitään konkreettista mistään nykimisistä ei ole esitetty vaan väitteet on luokkaa persdyno ja mutu ja noissa voi hyvin myötävaikuttaa tollanen samanlainen asenteellisuus kun vaikkapa sähköautokeskustelussa.

Jos ollaan netissä niin vaikeapa tuollaisia asioita on vakavasti ottaa, jos mitään konkreettista sen oman kirjoittelun lisäksi ei tarjota.
Joo, toisaalta harvaa kiinnostaa alkaa sen kummemmin dokumentoimaan asiaa kun persdynolla tuntuu hyvältä.. Tosin samaa 98 etua on kyllä puhuttu jo silloin kun 98 oktaaninen oli se etanolilla terästetty ekobensa ja 95 "täyttä tavaraa".
 
Joo, toisaalta harvaa kiinnostaa alkaa sen kummemmin dokumentoimaan asiaa kun persdynolla tuntuu hyvältä.. Tosin samaa 98 etua on kyllä puhuttu jo silloin kun 98 oktaaninen oli se etanolilla terästetty ekobensa ja 95 "täyttä tavaraa".
Siitä en tiedä, mutta sanoisin silti, että jos nykyautot 95 bensalla nykii niin huoltoa se kaipaa. Jos tehosta häviää pari heppaa myöhäsemmällä sytkällä niin se on sit ihan eriasia.
 
Siitä en tiedä, mutta sanoisin silti, että jos nykyautot 95 bensalla nykii niin huoltoa se kaipaa. Jos tehosta häviää pari heppaa myöhäsemmällä sytkällä niin se on sit ihan eriasia.
Mitä sieltä pitäisi huoltaa? Ihan äkkiä mä en kyllä keksi millä keinolla tuolla tavalla ilmenevän vian voisi korjata.
 
Onhan noita tässä topikissa lueteltu. Mä en osaa sanoa kuin Stilon, joka nyt ei varsinaisesti nykinyt, muuten kuin siinä mielessä että sitkeys oli heikompi 95, joka tuntui erityisesti liikkeelle lähtiessä tms..

Toisaalta, voidaanko tuota pitää uudehkona..?
 
Viimeksi muokattu:
Mitä sieltä pitäisi huoltaa? Ihan äkkiä mä en kyllä keksi millä keinolla tuolla tavalla ilmenevän vian voisi korjata.
No yleensä nykiminen johtuu jostain tukkosista suodattimista, ilmamassamittarin ongelmista, lambdasta tms. Pointti oli se, että jos suht moderni laajakaistanen ruiskukone jostai reilusti 2000 luvun puolelta nykii sille speksatulla polttoaineella niin se indikoi vikaa siinä järjestelmän toiminnassa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
269 235
Viestejä
4 656 663
Jäsenet
76 388
Uusin jäsen
Meikämandariini

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom