5G juttelua

"DNA:lla ei ole SA aktivoitu kuluttajaliittymissä eli ei ole saatavilla" - tuon nyt olisi voinut arvata. Kiitos tiedosta.:confused2:
Elikkä jotain tällaisia tietoja tarkoitat?
4G
SINR 19
RSRQ -9,5
RSRP -95
RSSI -66

5G _ 700
SINR 4,0
RSRQ -5,5
RSRP -81,0
RSSI 0
5G_3460

SINR 12,0
RSRQ -5,5
RSRP -111,0
RSSI 0
Nää on LTE Hmonitor ohjelmalla haettuja noin arvoja

5G-700_0.png

5g-3460_0.png

"DNA:lla ei ole SA aktivoitu kuluttajaliittymissä eli ei ole saatavilla" - tuon nyt olisi voinut arvata. Kiitos tiedosta.:confused2:
4G
SINR 19
RSRQ -9,5
RSRP -95
RSSI -66

5G _ 700
SINR 4,0
RSRQ -5,5
RSRP -81,0
RSSI 0
5G_3460

SINR 12,0
RSRQ -5,5
RSRP -111,0
RSSI 0
Eli onko laite CPE Max 5 vai mikä? Heittelyn ongelma lienee se että välillä 5G-päätaajuutena on 700mhz ja välillä 3500mhz kuten noissa kuvissa. Koita lukita 700(N28) päätaajuudeksi.

4G
SINR 19
RSRQ -9,5
RSRP -95
RSSI -66

5G _ 700
SINR 4,0
RSRQ -5,5
RSRP -81,0
RSSI 0
5G_3460

SINR 12,0
RSRQ -5,5
RSRP -111,0
RSSI 0

5G-700_0.png

5g-3460_0.png
Tuossa tolpassa(43512) on B1, B3, B8, B20 4G-taajuudet ja N28 5G. N78 löytyy kauempaa Loviisan keskustasta(siksi erittäin heikko signaali). Eli poista käytöstä N78 ja myös 4G:stä alataajuudet B20, B8. Signaaliarvojen riittäessä SYV:ssä kannattaa alataajuudet ottaa pois käytöstä jos tukiasemasta löytyy B1, B3 tai B7, nämä kun ovat tuplana. Jos saat 2x B1 + 2x B3 + N28 niin luultavasti paras suorituskyky. Kantsii myös testata onko N28 vaikutus positiivinen vai negatiivinen.

Kuulemma yhteisverkossa olisi jo 5G SA-käytössä, mutta Telia/DNA on todennäköisesti näissä Koti 5G-liittymissä (SA-moodi), mutta noita lähinnä myydään omakotitaloihin.
Eli onko laite CPE Max 5 vai mikä? Heittelyn ongelma lienee se että välillä 5G-päätaajuutena on 700mhz ja välillä 3500mhz kuten noissa kuvissa. Koita lukita 700(N28) päätaajuudeksi.
Juurihan edellisellä sinulla @RRuo58 mainitsi asiasta näin:
Eli tolpassa on nyt Huawei 5g CPE

On CPE Max 5 ostettuna Elisa kaupasta.
Pitää tuota lukitusta kokeilla. Olen yrittänyt löytää ohjeita näihin lukituksiin, mutta vielä ei ole osunut missä ketjussa sellaisia olisi.
Edellisellä tolppamodemilla tuli lukitusten kanssa hieman ongelmia eli joutui katolle tekemään tehdasresetin, että pääsi taas hallinta sivulle ja sai internetin taas käyntiin.

"N78 löytyy kauempaa Loviisan keskustasta"
Olisi muuten mielenkiintoista tietää miten näiden tolppien tietojen saaminen cellmapperiin onnistuu.
" Jos saat 2x B1 + 2x B3 + N28 niin luultavasti paras suorituskyky"
Tämänkin asetuksen tekemisen jos jotenkin oppisin nii sitähän kyllä kokeilisin.

On CPE Max 5 ostettuna Elisa kaupasta.
Pitää tuota lukitusta kokeilla. Olen yrittänyt löytää ohjeita näihin lukituksiin, mutta vielä ei ole osunut missä ketjussa sellaisia olisi.
Edellisellä tolppamodemilla tuli lukitusten kanssa hieman ongelmia eli joutui katolle tekemään tehdasresetin, että pääsi taas hallinta sivulle ja sai internetin taas käyntiin.
Se löytyy Lisäasetukset -> Järjestelmä -> Järjestelmän asetukset -> Kehittäjäasetukset -> Laitteen kirjautumissalasana -> Kaistan valinta

CPE Max 5 resetti löytyy tästä eli ei tarvitse kiivetä katolle.

1762613326580.png

2x B1 + 2x B3 + N28
Kaistan valinta CPE:n asetuksista löytyy, mutta tämä 2x on vielä minulle täyttä hepreaa näin lievästi sanottuna. Kuten alkuun sanoin - olen ihan noviisi näissä 5G asioissa. Vasta pari viikkoa sitten rupesin kokeilemaan muuta kuin 4G:tä ja ensimmäiseksi asiaksi minulta ZTE MC7010 sekosi täysin. Tää CPE Max 5 on parempi, kun ei tarvi resetin takia tolppaan kiivetä niin uskaltaa ruveta opettelemaan noita kaistoja ja lukituksia, vaikka en tiedä onko siitä mitään hyötyä.
Ainakin lukitsemalla B1, B3 ja N28 toiminta tuntuu hieman vakaammalta, eli mittaukset hieman muistuttaa toisiaan, mutta vastaavasti nopeus on sitte sama kuin 4G:llä.
Kun siirsin tolppamodeemia talon päädystä toiseen mulla oli simmi siitä kapulassa ja ajelin Loviisaa ympäriinsä, mutta Cellmapperiin tallentui vaan 4G tietoja? >Last seen 06.11. Eli ei mappaa 5G NSA:ta eikä SA toimi MOI-liittymässä?

2x B1 + 2x B3 + N28
Kaistan valinta CPE:n asetuksista löytyy, mutta tämä 2x on vielä minulle täyttä hepreaa näin lievästi sanottuna.
Ainakin lukitsemalla B1, B3 ja N28 toiminta tuntuu hieman vakaammalta, eli mittaukset hieman muistuttaa toisiaan, mutta vastaavasti nopeus on nopeus on sitte sama kuin 4G:llä.
Oikein tehty, lukitsemalla B1, B3, n28 carrier aggregation tuplataajuudet aktivoituvat automaattisesti jos ovat saatavilla.

Tuolla kombolla pitäisi tulla 450 liittymän maksimit helposti, eikä siis eroa 5g SA:han.

"Oikein tehty, lukitsemalla B1, B3, n28 carrier aggregation tuplataajuudet aktivoituvat automaattisesti jos ovat saatavilla."
Kiitoksia. Tämä selventi asiaa merkittävästi.
Näillä asetuksilla tuosta tolpasta lauantai-iltana 200 on ihan hyvä tulos. Pitää testata vielä hieman vähemmän ruuhkaisena aikana.
Paljon kiitoksia kaikille osallisille avusta. Tuntuu kuin ymmärtäisin hieman enemmän 5G:stä nyt.

buffer2025-11-08 174423.png

2x B1 + 2x B3 + N28
Kaistan valinta CPE:n asetuksista löytyy, mutta tämä 2x on vielä minulle täyttä hepreaa näin lievästi sanottuna. Kuten alkuun sanoin - olen ihan noviisi näissä 5G asioissa. Vasta pari viikkoa sitten rupesin kokeilemaan muuta kuin 4G:tä ja ensimmäiseksi asiaksi minulta ZTE MC7010 sekosi täysin. Tää CPE Max 5 on parempi, kun ei tarvi resetin takia tolppaan kiivetä niin uskaltaa ruveta opettelemaan noita kaistoja ja lukituksia, vaikka en tiedä onko siitä mitään hyötyä.
Ainakin lukitsemalla B1, B3 ja N28 toiminta tuntuu hieman vakaammalta, eli mittaukset hieman muistuttaa toisiaan, mutta vastaavasti nopeus on sitte sama kuin 4G:llä.
Kun siirsin tolppamodeemia talon päädystä toiseen mulla oli simmi siitä kapulassa ja ajelin Loviisaa ympäriinsä, mutta Cellmapperiin tallentui vaan 4G tietoja? >Last seen 06.11. Eli ei mappaa 5G NSA:ta eikä SA toimi MOI-liittymässä?
Kannattaa silti testata eri yhdistelmiä, modeemien kyvyt kun vaihtelee. Itselläni(ZTE MC889A) ei aktivoidu toinen B1 mitenkään niin B20:n mukaanottaminen avittaa hieman kun kokeilin noita sinun taajuuksia(SYV:ssä). Nopeudet jäi 150Mbps tienoille tähän aikaan mutta asunkin keskellä taajamaa(normaalisti käytössä on 2xB3+2xB7+2xN78). Tuossa sinun solussasi ei ole paljoa asutusta niin ei pitäisi olla paljoa ruuhkaa/häiriöitä.

Kokeilin muutamia yhdistelmiä, mutta yli 200 nopeuksia ei tuosta tolpasta tule nyt millään. Uppi kyllä nousee ihan B1+N28 yhdistelmällä 50:een.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
291 508
Jäsenet
80 081
Uusin jäsen
Count0

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom