5G juttelua

No ainakin täällä myyjä soitti et nyt on tehty parannus verkkoon, laitetaanko etuhintainen liittymä.

Ei tieten kerrottu et mitä tarkalleen, ainoastaan että käyttöpaikalla (mikäli edelleen asut nönnönöö, myyjä tiesi tarkalleen osoitteen ja sijainnin) on tuo verkko parantunut, mut mitään konkreettista tietoa en saanu tiristettyä irti. Liittymää nyt ei ole käsillä että vois tarkistaa onko oikeasti tapahtunut mitään muutosta ja cellmapperissä kolmoset näkyy edelleen 4G:n puolella.
Minulle on useasti soitettu, että verkko mukamas parantunut. Kerran se parannus kerrottiin pienen tivaamisen jälkeen olevan 15km päässä, monen mäen ja metsän takana. Ja toisinaan ihan suoraan valehdellaan, että olisi muka parantunut. Koskee D ja E operaattoreita.

Cellmapperissa kolmoset näkyvät niin kauan Lte-puolella ,kunnes joku ne käsineen poistaa tai massana adminit piilottavat ne. n3 tulee jos laite yhdistää ja saa mapattua sitä. SA:han pitäisi pakottaa, mutta kun ei ole sellaisia liittymiä, niin vain idle-tilassa osa laitteista suostuu roikkumaan SA:ssa ja osa ei. Ja monessa ei voi edes verkkoa pakottaa saatika NSA/SA tilaa, ilman roottia ja ohjelmia.
 
Ei sillä SA:lla tällä hetkellä tee vielä yhtään mitään, huonompi kuin NSA
 
SA kuluttaa vähemmän energiaa ja toimii täällä paremmin, en sanoisi turhaksi
Mitä itse Elisalla käytin 5G SA-liittymää, niin enemmän se pätki eli saattoi katkaista yllättäen linkit ja siinä missä NSA toimi hyvin. Huonompi uppihan SA-verkossa kuin NSA-verkossa.
 
4G reititin kaipaisi päivitystä ja mietin olisiko sama siirtyä 5G-maailmaan. Nykyisillään 5,4 km etäisyydellä mastoon ollaan käytetty Iskran p-58 harava-antennia mastossa. Mahtaakohan olla parempi hankkia 5G-modeemi ja käyttää samoja antenneja, vai hankkia suoraan mastoon laitettava modeemi? Ilmeisesti 700mhz taajuus käytettävissä.
 
Mitä itse Elisalla käytin 5G SA-liittymää, niin enemmän se pätki eli saattoi katkaista yllättäen linkit ja siinä missä NSA toimi hyvin. Huonompi uppihan SA-verkossa kuin NSA-verkossa.
Varmaan riippuu vähän paikasta missä käyttää. Uppi käy testin aikana 190Mbps hujakoilla ja leikkuri yrittää laskea sen tuonne satasen korville. Kyseessä SA-verkko ja ei pätki yhtään sen enempää kuin NSA-aikanaan. Ei taida ellulta ainakaan löytyä kuluttajaliittymää millä saisi paremman upin 5g puolella kuin tällä SA:lla. Testi ajettu wifin yli olkkarin sohvalta.
Screenshot_2026-04-26-12-53-25-69_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Noniin, nyt olis aika porukoille mobiilinetit päivittää nykyaikaan ja siihen suosituksia kaivattaisiin. Vanhat 4G-reitittimet, muistaakseni Huawei B525 (ajossa ollut varmaan 10v) alkaa vetää nopeuksien puolesta viimesiään ja ihan jo tietoturvanki(?).

Sijainti maalla yhteisverkon alueella. Mastot suht kaukana. Kahdella mobiilinetillä menty että verkko toiminut paremmin sitten koko huushollissa. Tähänki toki voisi viritellä meshejä, mutta täytyisi sitten toteuttaa langattomasti. Katsellut EI-kiinalaisia vaihtoehtoja, mutta onkohan nekään sen parempia ja ylipeloteltu median toimesta, Harkinnassa esimerkiksi ZTE G5 Ultra tai sitten Zyxel NR5307 joka ei täysin kiinalainen valmistaja ole. Huawei taitaa olla se "pahin".
 
Noniin, nyt olis aika porukoille mobiilinetit päivittää nykyaikaan ja siihen suosituksia kaivattaisiin. Vanhat 4G-reitittimet, muistaakseni Huawei B525 (ajossa ollut varmaan 10v) alkaa vetää nopeuksien puolesta viimesiään ja ihan jo tietoturvanki(?).

Sijainti maalla yhteisverkon alueella. Mastot suht kaukana. Kahdella mobiilinetillä menty että verkko toiminut paremmin sitten koko huushollissa. Tähänki toki voisi viritellä meshejä, mutta täytyisi sitten toteuttaa langattomasti. Katsellut EI-kiinalaisia vaihtoehtoja, mutta onkohan nekään sen parempia ja ylipeloteltu median toimesta, Harkinnassa esimerkiksi ZTE G5 Ultra tai sitten Zyxel NR5307 joka ei täysin kiinalainen valmistaja ole. Huawei taitaa olla se "pahin".

Jos mastot ovat kaukana, niin suosittelen ennemmin ulkomodeemia kuin sisämodeemia+antenneita. Ulkomodeemilla jää kaapelivaimennukset pois ja sisälle mesh-järjestelmä.
 
Noniin, nyt olis aika porukoille mobiilinetit päivittää nykyaikaan ja siihen suosituksia kaivattaisiin. Vanhat 4G-reitittimet, muistaakseni Huawei B525 (ajossa ollut varmaan 10v) alkaa vetää nopeuksien puolesta viimesiään ja ihan jo tietoturvanki(?).

Sijainti maalla yhteisverkon alueella. Mastot suht kaukana. Kahdella mobiilinetillä menty että verkko toiminut paremmin sitten koko huushollissa. Tähänki toki voisi viritellä meshejä, mutta täytyisi sitten toteuttaa langattomasti. Katsellut EI-kiinalaisia vaihtoehtoja, mutta onkohan nekään sen parempia ja ylipeloteltu median toimesta, Harkinnassa esimerkiksi ZTE G5 Ultra tai sitten Zyxel NR5307 joka ei täysin kiinalainen valmistaja ole. Huawei taitaa olla se "pahin".
Jos mastot ovat kaukana, niin suosittelen ennemmin ulkomodeemia kuin sisämodeemia+antenneita. Ulkomodeemilla jää kaapelivaimennukset pois ja sisälle mesh-järjestelmä.
Vastaava tarve, mutta mökille, joka on hieman hankalassa paikassa pohjois rinteellä.
Kuuluvuuskarttojen mukaan 4G ja 5G pitäisi olla katettuna.
Lähimmät mastot taitaa olla rinteen takana, joten toimiiko 5G kunnolla, jos ei ole suoraa reittiä mastosta antenniin?

Tarve saada mahdollisimman vakaa internet yhteys.
Ulkomodeemi + reititin (wlan) olisi varmaakin toimintavarmin setti?
wlan koska ei nyky läppäreissä ole enää verkkopiuhalle liitintä.
 
Vastaava tarve, mutta mökille, joka on hieman hankalassa paikassa pohjois rinteellä.
Kuuluvuuskarttojen mukaan 4G ja 5G pitäisi olla katettuna.
Lähimmät mastot taitaa olla rinteen takana, joten toimiiko 5G kunnolla, jos ei ole suoraa reittiä mastosta antenniin?

Tarve saada mahdollisimman vakaa internet yhteys.
Ulkomodeemi + reititin (wlan) olisi varmaakin toimintavarmin setti?
wlan koska ei nyky läppäreissä ole enää verkkopiuhalle liitintä.

Jos mäki on välissä joka nousee oman päätelaitteen ja tukiaseman väliin, niin se nettiyhteys ei toimi mitenkään siitä suoraan. Voi olla että heijastuksen kautta toimi. Tai ei.

Cellmapperin sivulta katsele mitä taajuuksia siinä on missäkin käytössä ja mikä tukiasema kuuluu mihinkin kohti.
 
Cellmapperin sivulta katsele mitä taajuuksia siinä on missäkin käytössä ja mikä tukiasema kuuluu mihinkin kohti.

Huomasin Etelä-Suomessa DNA (ei pääkaupunkiseutu) DNA on siirtänyt 4G B3 taajuuden 5G:lle N3 ja 25MHz. Ainakin Huawei cpe max 5 näyttäisi tukevan DNA:lla vaikka Elisan ohjelmisto. N78 ja N3
 
Tuo Cudy P5 oli uusi tuttavuus itselle ja innostuin hommaamaan sellaisen itselle, kun se tukee ulkoisia antenneja myös N28 taajuudella. Minulla on mökillä matkaa tukiasemaan 7km ja siellä on kaikilla operaattoreilla lähettimet seuraavasti Elisa B20/B3/B1/N28 ja Telia+DNA B20/B8/B3/B1/N28. Reitittimenä on ollut B818 Elisa versiona Iskra P-60 antenneillaja 10m kaapelilla. Kokeilin myös DNA versiota, mutta se ei ollut minulla yhtään nopeampi ja lisäksi katkaisi yhteyden lähes joka aamu noin minuutin ajaksi. Viime kesänä oli käytössä Elisan liittymä, jolla tuli parhaimmillaan nopeutta 180/12. Tämä kesänä vaihdoin Teliaan, kun sillä on ollut parempi upload 130/20. Otin Cudyn myötä testiin molemmilta 5G prepaidit ja Elisalla nopeudet nousi parhaimmillaan 290/35, mutta upload vaihtelee ja on yleensä lähempänä kymmentä. Telialla nopeudet tasaisesti 240/35.

Ainakin lyhyellä kokemuksella voi suositella sellaisille, joilla on ennestään antennit käytössä.
Mökkikausi alkaa ja viime syksyyn verrattuna nopeudet on tippuneet molemmilla operaattoreilla vaikka nyt ei ole vielä kunnolla lehti puussa. 5G:llä sisäänpäin nippanappa 200 ja Elisalla ulos 10-20 ja Telialla 20-25. Elisan SA liittymällä sisään 60 ja ulos 30-35. Kävin liikuttamassa antenniakin josko tuuli olisi liikauttanut talven aikana, mutta ei ollut vaikutusta. Mitähän tässä voisi kokeilla?

En ole ottanut syksyllä signaaliarvoja ylös, mutta nyt B3 arvot
RSRP -101...-106
RSRQ -9...-17
SINR 13...17
 
Mökkikausi alkaa ja viime syksyyn verrattuna nopeudet on tippuneet molemmilla operaattoreilla vaikka nyt ei ole vielä kunnolla lehti puussa. 5G:llä sisäänpäin nippanappa 200 ja Elisalla ulos 10-20 ja Telialla 20-25. Elisan SA liittymällä sisään 60 ja ulos 30-35. Kävin liikuttamassa antenniakin josko tuuli olisi liikauttanut talven aikana, mutta ei ollut vaikutusta. Mitähän tässä voisi kokeilla?

En ole ottanut syksyllä signaaliarvoja ylös, mutta nyt B3 arvot
RSRP -101...-106
RSRQ -9...-17
SINR 13...17

Riippuu mitä tavoittelee. Mitkä palvelut eivät toimi kunnolla noilla nopeuksilla? Antennia korkeammalle, vaihto Iskra P-40 ja kaapelit lyhyemmät 5m LMR400 ja kuormantasaus kahden operaattorin välille kahdella modeemilla. Rahaa toki palaa äkkiä useita satoja euroja ja muutaman deban parannus ei välttämättä nosta nopeuksia kattoon. Joten tarveperusteisesti kannattaa nyt miettiä sitten tarviiko lisänopeutta yrittää kaivella kuinka epätoivoisesti. Starlink voi myös olla yksi vaihtoehto.
 
Riippuu mitä tavoittelee. Mitkä palvelut eivät toimi kunnolla noilla nopeuksilla? Antennia korkeammalle, vaihto Iskra P-40 ja kaapelit lyhyemmät 5m LMR400 ja kuormantasaus kahden operaattorin välille kahdella modeemilla. Rahaa toki palaa äkkiä useita satoja euroja ja muutaman deban parannus ei välttämättä nosta nopeuksia kattoon. Joten tarveperusteisesti kannattaa nyt miettiä sitten tarviiko lisänopeutta yrittää kaivella kuinka epätoivoisesti. Starlink voi myös olla yksi vaihtoehto.
Tuo P-40 antenni olisi muuten hyvä idea, mutta se on tehty 698-960 MHz alueelle ja kysyjällä on käytössä myöskin B3 eli 1800MHz ja B1 eli 2100MHz taajuudet.
 
Tuo P-40 antenni olisi muuten hyvä idea, mutta se on tehty 698-960 MHz alueelle ja kysyjällä on käytössä myöskin B3 eli 1800MHz ja B1 eli 2100MHz taajuudet.

Joo hyvä pointti, toki jos kahta operaattoria käyttää niin tällöin voisi yrittää saada noilla alataajuuksilta vakaan yhteyden ja sitten toiselta operaattorilta mukaan myös korkeammat taajuudet. Downloadithan olivat ihan hyviä, joten jos uppia pitää saada enemmän niin sitten esim. B20 PCC:ksi SYVissä voisi auttaa. En tiedä mitä taajuuskomboja tuo Cudy P5 tukee, mutta jos esim. B1+B3C+B20+n28 tuettu niin sittenhän tuo toimii ihan mukavasti.
 
Jos tuon uploadin saisi suht helposti nousemaan takaisin siihen mitä se oli syksyllä, eli Telialla 25 -> 35 niin helpottaisi etätöitä. Tänne on tulossa ensi talvena valokuitu, joten hirveän kalliita muutoksia ei tässä vaiheessa enää mobiiliyhteyteen kannata alkaa tekemään. Tämä ei ole SYV aluetta, joten operaattorikohtaisiila yhteyksillä mennään.
 
Jos tuon uploadin saisi suht helposti nousemaan takaisin siihen mitä se oli syksyllä, eli Telialla 25 -> 35 niin helpottaisi etätöitä. Tänne on tulossa ensi talvena valokuitu, joten hirveän kalliita muutoksia ei tässä vaiheessa enää mobiiliyhteyteen kannata alkaa tekemään. Tämä ei ole SYV aluetta, joten operaattorikohtaisiila yhteyksillä mennään.

DNA:lla on 4x4 radiot midbandeilla, joten prepaidia voi sille kokeilla ja katsoa miten bitti kulkee. Jos valokuitu on tulossa niin sitten ei tosiaan kannata isoja investonteja tehdä. Kyllähän tuolla 25 Mbps UL tekee ihan mukavasti perusetätöitä, jos yksin on.
 
DNA:lla on 4x4 radiot midbandeilla, joten prepaidia voi sille kokeilla ja katsoa miten bitti kulkee. Jos valokuitu on tulossa niin sitten ei tosiaan kannata isoja investonteja tehdä. Kyllähän tuolla 25 Mbps UL tekee ihan mukavasti perusetätöitä, jos yksin on.

Jos DNA:lla 4x4 radiot, niin sehän vaatii sitten käyttöön 4x4 mimon kuluttajan päähän eli jos haluaa täydet nopeudet
 
Jos DNA:lla 4x4 radiot, niin sehän vaatii sitten käyttöön 4x4 mimon kuluttajan päähän eli jos haluaa täydet nopeudet
Cudy P5:ssa olisi kyllä liittimet(sma) eli vaatisi toisen antenniparin kaapeleineen hommaamisen. Liekö maksaa vaivaa yhdeksi kesäksi.
 
Jos DNA:lla 4x4 radiot, niin sehän vaatii sitten käyttöön 4x4 mimon kuluttajan päähän eli jos haluaa täydet nopeudet

Toki jos täyden hyödyn haluaa niin vaatii lisää ulkoisia antenneja, mutta toisaalta paremmat radiot kasvattavat myös tukiaseman kokonaisradiokapasiteettia verrattuna kilpureihin, jolloin nopeudet saattavat pysyä tasaisempina ja lisäksi UL puoli saattaa myös olla parempi vaikkei uusia vermeitä hankkisikaan. Prepaidillahan tuo selviää aika pian.
 
Toki jos täyden hyödyn haluaa niin vaatii lisää ulkoisia antenneja, mutta toisaalta paremmat radiot kasvattavat myös tukiaseman kokonaisradiokapasiteettia verrattuna kilpureihin, jolloin nopeudet saattavat pysyä tasaisempina ja lisäksi UL puoli saattaa myös olla parempi vaikkei uusia vermeitä hankkisikaan. Prepaidillahan tuo selviää aika pian.
Hyvä asia tämä ainut että ainakin meidän lähi tukiaseman mökillä on DNA jättänyt päivittämättä radiolinkin jolloin se rajoittaa nopeutta.
 
Toimiikohan Elisan 5G SA vain tuolla Aito 5G+ liittymällä vai myös vanhemmilla Mobiililaajakaista 5G liittymillä?
 
Mikä lie ollut ideana jättää päivittämättä radiolinkki parempaan/jättää valokuitu tuomatta?
Radiolinkin asentaa ehkä eri porukka, luvitus puuttuu? On noita ollut, SYV laajentuessa oli noin 100M linkin perässä yksi saitti ja seurauksena esimerkiksi puheluissa packet loss kun linkki alkoi ruuhkautua. Sen päivityksessä kesti monta hetkeä.
 
Minkä reitittimen ja mahdollisen antennin ostan?

Asun kerrostaloasuntokeskittymässä aika pussin perällä kolmannessa kerroksessa (/7). Taloyhtiössä on verkkomuutokset käynnissä ja tästä johtuen verkko hidas ja epävakaa.

Minulla on käytössä Honor 200 Smart ja sillä saa 5G(NSA) soluun yhteyden, jonka signaali on molemmin puolin -100 dBm.

Mikä tällaiseen paikkaan olisi mielestänne toimivin ratkaisu 5G-käyttöön? Periaateessa voisi toimia pelkkänä siltana nykyiseen asunnon verkkoinfraan (Edgerouter + U6+)
 
Viimeksi muokattu:
Minkä reitittimen ja mahdollisen antennin ostan?

Asun kerrostaloasuntokeskittymässä aika pussin perällä kolmannessa kerroksessa (/7). Taloyhtiössä on verkkomuutokset käynnissä ja tästä johtuen verkko hidas ja epävakaa.

Minulla on käytössä Honor 200 Smart ja sillä saa 5G(NSA) soluun yhteyden, jonka signaali on molemmin puolin -100 dBm.

Mikä tällaiseen paikkaan olisi mielestänne toimivin ratkaisu 5G-käyttöön? Periaateessa voisi toimia pelkkänä siltana nykyiseen asunnon verkkoinfraan (Edgerouter + U6+)
Etsi tuolla puhelimella paikka missä paras kuuluvuus, jos aikkunut kovasti RFää vaimentavat, seinät teräsbetonia, niin tutkaile, parevee, (jos on), ja avoinaisesta ikkunasta. Jos ei sisällä löydy riittävän tyydyttävää.

Jos avonaisesti aikkunasta löytyy hyvää, jos uloin lasi tavallista lasia, niin voi riittää ihan ikkunan väliin modeemi.

Jos kyse tilapäisestä, ja parveka, ikkunan väli riittää, niin voi pärjätä aika edullisellakkin modeemilla, ei tarvi olla pro ulkomalli (Jota nyt aina voi suositellaan), sitten kaapelilal tai WiFi sillalla kotiverkon netiksi.

En katsonut mitä Honorisi tukee, ilmaisesti sillä näet vähän mitä soluja, taajuus alueita se kuulee.
 
Traficom tutkii
Mitattu 4G/5G kuuluvuuksia ja puheluja Inari-Utsjoki -alueella reilun 1000km reitin varrella. Tulokset vaihtelee suuresti paikasta riippuen, useissa sijainneissa nopeudet jäivät alhaisiksi, alle 5 Mbit/s. Ehkä se kaikkein surkein tulos: "Mittauksissa havaittiin, että yhteydet siirtyivät monin paikoin hitaampaan 2G-verkkoon, mikä heikentää erityisesti mobiililaajakaistan nopeutta ja palvelujen käytettävyyttä"

Ehkä positiivisena se, että vain kolme katkennutta puhelua mittausten aikana.

Edellisestä mittauksesta tilanne parantunut, mutta tekemistä vielä piisaa.
 
Traficom tutkii
Mitattu 4G/5G kuuluvuuksia ja puheluja Inari-Utsjoki -alueella reilun 1000km reitin varrella. Tulokset vaihtelee suuresti paikasta riippuen, useissa sijainneissa nopeudet jäivät alhaisiksi, alle 5 Mbit/s. Ehkä se kaikkein surkein tulos: "Mittauksissa havaittiin, että yhteydet siirtyivät monin paikoin hitaampaan 2G-verkkoon, mikä heikentää erityisesti mobiililaajakaistan nopeutta ja palvelujen käytettävyyttä"

Ehkä positiivisena se, että vain kolme katkennutta puhelua mittausten aikana.

Edellisestä mittauksesta tilanne parantunut, mutta tekemistä vielä piisaa.

Jos noilla alueilla olisi operaattoreiden isojen pomojen kesämökkejä, kummasti sillä alueella olisi kuuluvuus korjattu vähän äkkiä kuntoon
 
Onko kokemuksia Telian eSIM lisäyksistä Mikrotik ATL 5G R16 modeemille?

Tämän ohjevideon avulla sain eSIM:in lisättyä modeemille, mutta interface ei muutu running tilaan, ja verkko vastaa denied. Nyt kun katsoo Telian sivuilta niin siellä on aktiivisena sim korttina edelleen vanha fyysinen kortti.
 
Onko kokemuksia Telian eSIM lisäyksistä Mikrotik ATL 5G R16 modeemille?

Tämän ohjevideon avulla sain eSIM:in lisättyä modeemille, mutta interface ei muutu running tilaan, ja verkko vastaa denied. Nyt kun katsoo Telian sivuilta niin siellä on aktiivisena sim korttina edelleen vanha fyysinen kortti.
Teitkö tuolle oikeanlaisen APN:n ensin?
 
Teitkö tuolle oikeanlaisen APN:n ensin?
En muistaakseni ensin tehnyt, mutta myöhemmin säädin kyllä APN asetustenkin kanssa.

Tulipa vielä mieleen että tuo laite kun on kovinkin suuntaava, niin voipi olla ettei se saanut mastoon yhteyttä (kun oli sohvalla "tykittämässä" kohti kattoa), mutta tarvitseeko se tuossa kohdin mastoon yhteyden? Vai hoituuko eSIM lisäys toista kautta tarjolla olevan nettiyhteyden avulla ihan maaliin asti? Toki sitten kun huomasin ettei yhteys nouse niin jonkin ajan kuluttua yritin suunnata kohti mastoa. Pariin päivään en ole laitteen lähettyvillä joten nyt en pysty testaamaan
 
Viimeksi muokattu:
En muistaakseni ensin tehnyt, mutta myöhemmin säädin kyllä APN asetustenkin kanssa.

Tulipa vielä mieleen että tuo laite kun on kovinkin suuntaava, niin voipi olla ettei se saanut mastoon yhteyttä (kun oli sohvalla "tykittämässä" kohti kattoa), mutta tarvitseeko se tuossa kohdin mastoon yhteyden? Vai hoituuko eSIM lisäys toista kautta tarjolla olevan nettiyhteyden avulla ihan maaliin asti? Toki sitten kun huomasin ettei yhteys nouse niin jonkin ajan kuluttua yritin suunnata kohti mastoa. Pariin päivään en ole laitteen lähettyvillä joten nyt en pysty testaamaan
Mikrotikin helppidokkari
connectivity to eSIM SIM profile provider SM-DP+ provisioning server during provisioning and deletion of SIM profiles on eSIM chip (for connectivity, can use another eSIM profile or another WAN interface)
Eli vaatii et on internet-yhteys sinne eSIM-päämajaan jotta operaatio onnistuisi
 
Mikrotikin helppidokkari

Eli vaatii et on internet-yhteys sinne eSIM-päämajaan jotta operaatio onnistuisi
Jees, eli ei pitäisi vaatia yhteyttä mastoon. Nettiyhteys oli kunnossa, ja sitä kautta tosiaan sen eSIM:n sai laitteeseen onnistuneesti ladattua. No täytyy vielä kokeilla uusiks kun ehtii, ja kysyä sit vaikka Telialta että mikä meni pieleen
 
Kyllä suuntaavankin luulisi yhdistävän, vaikka minne sojottaa. Siis jos nyt ei ihan kuuluvuuden rajoilla olla. Suuntaus sitten tuottaa paremman signaalin, ja premmat nopeudet.
 
Kyllä suuntaavankin luulisi yhdistävän, vaikka minne sojottaa. Siis jos nyt ei ihan kuuluvuuden rajoilla olla. Suuntaus sitten tuottaa paremman signaalin, ja premmat nopeudet.

Suuntaava antenni yleensä vaimentaa saman verran vähintään väärään suuntaan kuin sen vahvistus on suunnattuna tukiasemaan.

Jonkinlaisia sivukeiloja niissä usein on etupuolelle hieman sivulle 30-40 astetta.
 
Onko muilla ollut lähiaikoina ongelmia Elisan 5G-taajuuscombojen kanssa?
En varsinaisesti ongelmia ole havainnut, mutta tuli mieleen voisiko tuolla olla tekemistä sen kanssa, että Elisa on aika äskettäin ottanut 900 MHz taajuuden (n8) 5G-käyttöön. Ei kyllä ole tietoa kuinka laajasti tuo on otettu Ericssonin verkkoalueella käyttöön, mutta esimerkiksi Ylöjärvellä, missä Huawei swapattu Ericssoniin, tuota löytyy jo Cellmapperista jonkin verran. Nokian verkkoalueella tuota löytyy vain 2024 syksyllä ja sen jälkeen päivitetyistä tukiasemista, missä uudempaa rautaa (700/800/900 MHz kolmitaajuusradiot).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 178
Viestejä
5 243 067
Jäsenet
83 446
Uusin jäsen
typokeke

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom