5G juttelua

@yliz Valitettavasti sun on hommattava uusi ulkoreititin, jos haluat N28 5G:tä käytellä. Ja ei siellä mastossa välttämättä 5G:tä vaikka raportoidaan eli saattaa toisesta mastosta tulla. Ja tuolta Elisan kautta löytyi valmistajan PDF, joka kertoo laitteesta puuttuvan 5G N28 taajuus.

Huawei N5368X 5G -ulkoreitittimen ohjeet - Elisa

1755689461341.png
 
^ Mutta eikö pitäisi olla mahdollista päästä parempiin lukemiin myös pelkän 4G:n voimin? Ja toisaalta tuo web-GUI näyttää, että olisi myös 5G:ssä signaalia?
 
^ Mutta eikö pitäisi olla mahdollista päästä parempiin lukemiin myös pelkän 4G:n voimin? Ja toisaalta tuo web-GUI näyttää, että olisi myös 5G:ssä signaalia?

Vain siinä tapauksessa jopa yhdellä taajuudella, jos operaattori käyttää 4G:ssä 256QAM/64QAM ja 4x4 antenniratkaisua ja 20MHz kaistaa.
 
Onko kokemuksia Mikrotik ATL 5G R16 modeemista? Spekseissä on 16 dBi antennit jotka kuulostaa lupaavalta hieman syrjäisimpiin paikkoihin. Omassa nykyisessä Zyxel LTE7480 modeemissa on 8 dBi antennit ja B3 päätaajuudella saan noin -94 RSRP arvon 3,7 km päässä olevasta mastosta, pääsisköhän tuolla parempiin arvoihin?

Linkki: ATL 5G R16 | MikroTik
 
Onko kokemuksia Mikrotik ATL 5G R16 modeemista? Spekseissä on 16 dBi antennit jotka kuulostaa lupaavalta hieman syrjäisimpiin paikkoihin. Omassa nykyisessä Zyxel LTE7480 modeemissa on 8 dBi antennit ja B3 päätaajuudella saan noin -94 RSRP arvon 3,7 km päässä olevasta mastosta, pääsisköhän tuolla parempiin arvoihin?

Linkki: ATL 5G R16 | MikroTik
On tullut testattua ja kaikin puolin erinomainen laite. Kannattaa huomioida, että 16dBi ei ole kaikille taajuuksille, mutta antenni on laadukas. Mukana tulee ainoastaan mastokiinnikkeet, eli seinäkiinnitys vaatii vähän käsityötä tai mastojalan.

RouterOS saattaa hieman opettelua vaatia, jos ei ole aiemmin tuttu. Myös ainoastaan 1 Gbps verkkoliitin saattaa olla tulevaisuudessa pieni miinus.
 
On tullut testattua ja kaikin puolin erinomainen laite. Kannattaa huomioida, että 16dBi ei ole kaikille taajuuksille, mutta antenni on laadukas. Mukana tulee ainoastaan mastokiinnikkeet, eli seinäkiinnitys vaatii vähän käsityötä tai mastojalan.

RouterOS saattaa hieman opettelua vaatia, jos ei ole aiemmin tuttu. Myös ainoastaan 1 Gbps verkkoliitin saattaa olla tulevaisuudessa pieni miinus.

Suunnilleen kaikissa 5G-modeemeissa tuo suurin vahvistus ilmoitettu 3.5GHz alueelle
 
Tietääkö kukaan onko mitään tehtävissä tälläisessä tilanteessa? Eli homman nimi on sellainen, että meille ei saa muuta nettiä kun mobiililaajakaistaa ja ostettiin muijan kanssa Telialta prepaid, jolla testattiin kuukauden ajan että netti toimii hyvin. Telialla oli siis parempi tarjous kun aikasemmin käyttämällämme Elisalla.

Tämän jälkeen otettiin Telialta noin vuoden määräaikainen sopimus, jonka jälkeen netti on toiminut ihan päin puuta 70% ajasta, nettipelejä emme esim voi pelata kun pingi hyppii 60-600 välillä koko ajan jota varten tuota yhteyttä lähinnä käytämme. Olen myös huomannut, että tiettyihin kellonaikoihin ei välttämättä edes toimi suoratoistopalvelut ollenkaan. Netissähän ei ole kai virallisesti mitään vikaa, koska latausnopeus toimii vaihteluvälin sisällä kuitenkin. Niin pitääkö tälläisessä tilanteessa siis vain elää tuon toimimattoman netin kanssa vuosi?

En jotenkin jaksa uskoa, että kyse on suoranaisesti laite-ongelmasta koska toisen operaattorin netti toimi ilman tälläisiä ongelmia.
 
Tietääkö kukaan onko mitään tehtävissä tälläisessä tilanteessa? Eli homman nimi on sellainen, että meille ei saa muuta nettiä kun mobiililaajakaistaa ja ostettiin muijan kanssa Telialta prepaid, jolla testattiin kuukauden ajan että netti toimii hyvin. Telialla oli siis parempi tarjous kun aikasemmin käyttämällämme Elisalla.

Tämän jälkeen otettiin Telialta noin vuoden määräaikainen sopimus, jonka jälkeen netti on toiminut ihan päin puuta 70% ajasta, nettipelejä emme esim voi pelata kun pingi hyppii 60-600 välillä koko ajan jota varten tuota yhteyttä lähinnä käytämme. Olen myös huomannut, että tiettyihin kellonaikoihin ei välttämättä edes toimi suoratoistopalvelut ollenkaan. Netissähän ei ole kai virallisesti mitään vikaa, koska latausnopeus toimii vaihteluvälin sisällä kuitenkin. Niin pitääkö tälläisessä tilanteessa siis vain elää tuon toimimattoman netin kanssa vuosi?

Jos Telian prepaid liittymä toimi hyvin, mutta laskutusliittymällä heti ongelmia, niin tulee mieleen että SIMä vaihtaessa joku asetus moka, tai jos sisämokkula, niin samalla vähän sijaintia muutettu. Oletus että laskutusliittymän nopeusprofiili vähintään sama kuin prepaidilla.

Viiveen vaihteluun vaikuttaa isosti myös kuinka onnistuneet laatuasetukset reittimessä, mutta tässä tapauksessa ilmeisesti pitäisi saada se perustoimivuus kuntoon

En jotenkin jaksa uskoa, että kyse on suoranaisesti laite-ongelmasta koska toisen operaattorin netti toimi ilman tälläisiä ongelmia.

Laite ongelma voi olla, mutta tästä kommentista tuli mieleen että testattiinko se Telian prepaid netti tuolla laitteella. Oletetaan että tuolla laitteella, niin potenttiaalia pitäisi olla, jos kuukauden saman operaattorin yhteys toiminut hyvin. Pääsikö sillä prepaidilla 5G verkkoon ? eli tuli mieleen että jos ei ja tämä soppari liittymällä 5Ghen , jolloin vähän optimointia voisi olla avuksi. Oliko sisä vai ulko mokkula, ja kiinteässä käytössä siitä riippumatta ja vaikka toimisi hyvin, niin se sijainti kannattaa optimoida.


että meille ei saa muuta nettiä kun mobiililaajakaistaa
Osassa ns kiinteitä paikkoja satelliitti netti on yksipaikka, mutta tekstin perusteelle teillä sinänsä toimiva mobiilinetti on mahdollista, ja tässä enemmänkin kyse hintaoptinoinnista ja yhteyden kuntoon saamisesta.

Jos teidän modeemista on oma ketju, niin ehkä jatkaa siellä, jos ei ole, niin kertoa mikä se on, ja ilmeisesti Elisan versio. ja kaivaa sieltä yhteyden laatutiedot, millä taajuualueilla tarjontaa ja millä laadulla. Onko modeemin (antennin sijoitus) millainen. Ja sisä/tasku mokkula, niin vähän kierrellä kiinteistössä.

Cellmapper palvelusta voi myös katsoa onko alueella kerrättyä dataa. Jos 5G puhelimessa Telian 5G liittymä, ja jos siitä saa tarkempaa dataa ulos niin kierrellä pihalla.
 
Jos Telian prepaid liittymä toimi hyvin, mutta laskutusliittymällä heti ongelmia, niin tulee mieleen että SIMä vaihtaessa joku asetus moka, tai jos sisämokkula, niin samalla vähän sijaintia muutettu. Oletus että laskutusliittymän nopeusprofiili vähintään sama kuin prepaidilla.

Viiveen vaihteluun vaikuttaa isosti myös kuinka onnistuneet laatuasetukset reittimessä, mutta tässä tapauksessa ilmeisesti pitäisi saada se perustoimivuus kuntoon



Laite ongelma voi olla, mutta tästä kommentista tuli mieleen että testattiinko se Telian prepaid netti tuolla laitteella. Oletetaan että tuolla laitteella, niin potenttiaalia pitäisi olla, jos kuukauden saman operaattorin yhteys toiminut hyvin. Pääsikö sillä prepaidilla 5G verkkoon ? eli tuli mieleen että jos ei ja tämä soppari liittymällä 5Ghen , jolloin vähän optimointia voisi olla avuksi. Oliko sisä vai ulko mokkula, ja kiinteässä käytössä siitä riippumatta ja vaikka toimisi hyvin, niin se sijainti kannattaa optimoida.



Osassa ns kiinteitä paikkoja satelliitti netti on yksipaikka, mutta tekstin perusteelle teillä sinänsä toimiva mobiilinetti on mahdollista, ja tässä enemmänkin kyse hintaoptinoinnista ja yhteyden kuntoon saamisesta.

Jos teidän modeemista on oma ketju, niin ehkä jatkaa siellä, jos ei ole, niin kertoa mikä se on, ja ilmeisesti Elisan versio. ja kaivaa sieltä yhteyden laatutiedot, millä taajuualueilla tarjontaa ja millä laadulla. Onko modeemin (antennin sijoitus) millainen. Ja sisä/tasku mokkula, niin vähän kierrellä kiinteistössä.

Cellmapper palvelusta voi myös katsoa onko alueella kerrättyä dataa. Jos 5G puhelimessa Telian 5G liittymä, ja jos siitä saa tarkempaa dataa ulos niin kierrellä pihalla.
Laite ei ole vaihtunut missään vaiheessa ja nopeus on siis sama ja tästä syystä asiasta ei myöskään voi valittaa ja on tosiaan sen 30% päivästä kun tuo netti toimii täysin normaalisti (speedtest 300mbps/20.57mbps esim nyt).

Pitääpi selvittää tuo modeemiketju ja säätää sijainnin kanssa vielä, kun kai tuossa signaalissa on osittain jotain parannettavaa:
5G RSRP
-98dBm
5G RSRQ
-11.0dB
5G SINR
5dB
Mutta siis omasta mielestäni tämä vaikuttaa vähän 5g:n ruuhkautumisen aiheuttamalta ongelmalta, kun netti toimii niinä aikoina kun muut ihmiset eivät sitä käytä. Sitä en siis tiedä minkä takia näin tapahtui liittymänvaihdon jälkeen.
 
Onko tuo SINR siis +7 vai -7?

Mitkä taajuudet käytössä? Upload ei ole kummoinen downloadiin verrattuna. Yleensä upload on kellonajasta riippumatta maksimit jos signaalit kunnossa.
Olen nyt selannut tuota reitittimen menua jonkun aikaa, koitin ohjekirjasta kanssa katsoa ja en kyllä löydä sieltä taajuuksista yhtään mitään. Oli kyllä ajat helpommat kiinteän laajakaistan kanssa, kun ei tarvinnut tietää mitään mobiiliverkoista sitä varten että saa perustoimivuuden kuntoon ja myönnän että tietämykseni näistä asioista on myös tästä syystä hieman rajallinen...
Tuo on siis + oletettavasti, koska muissa on edessä "-" ja tuossa ei mitään.

Modeemina toimii DNA H122 kotimokkula 5G. (Huawei H122-373)

Nämä lukemat vielä löysin:
CQI0:127 CQI1:127
Taajuusalue: 3
 
Viimeksi muokattu:
Olen nyt selannut tuota reitittimen menua jonkun aikaa, koitin ohjekirjasta kanssa katsoa ja en kyllä löydä sieltä taajuuksista yhtään mitään. Oli kyllä ajat helpommat kiinteän laajakaistan kanssa, kun ei tarvinnut tietää mitään mobiiliverkoista sitä varten että saa perustoimivuuden kuntoon ja myönnän että tietämykseni näistä asioista on myös tästä syystä hieman rajallinen...
Tuo on siis + oletettavasti, koska muissa on edessä "-" ja tuossa ei mitään.

Modeemina toimii DNA H122 kotimokkula 5G.

Nämä lukemat vielä löysin:
CQI0:127 CQI1:127
Taajuusalue: 3
Tuo ilmeisti Huawei, missä otsikossa sitä sitten käsiteltykkään.
Mutta siis ihan perus "pöytä"mokkula, iso merkitys sen sijainnilla, eli sijoittaa se paikkaa missä kohtuu vaivalla paras laadukkain mobiili yhteys.
Jos kyse ei ole mistään SA 5G yhteydestä (pelkkä 5G), vaan NSA eli 4G+5G , niin ne 4G laadut myös merkityksellisiä.

Tässä nyt vähän hämää se että latausliittymä kuukauden ongelmitta, ja laskutusliittymä toimii, onko se latausliittymä ollut 4G liittymä ?
 
Olen nyt selannut tuota reitittimen menua jonkun aikaa, koitin ohjekirjasta kanssa katsoa ja en kyllä löydä sieltä taajuuksista yhtään mitään. Oli kyllä ajat helpommat kiinteän laajakaistan kanssa, kun ei tarvinnut tietää mitään mobiiliverkoista sitä varten että saa perustoimivuuden kuntoon ja myönnän että tietämykseni näistä asioista on myös tästä syystä hieman rajallinen...
Tuo on siis + oletettavasti, koska muissa on edessä "-" ja tuossa ei mitään.

Modeemina toimii DNA H122 kotimokkula 5G.

Nämä lukemat vielä löysin:
CQI0:127 CQI1:127
Taajuusalue: 3
Huawein modeemi niin eikös siellä ole, itsellä:

Advanced -> system -> device information ja alhaalla band esim. 20MHz@1825(B3) + 20MHz@100(B1) + 10MHz@154600(N28) + 100MHz@641332(N78)


Veikkaan uploadista ja signaalista päätellen että käytössä on 1800mhz 4g ja 3500mhz 5g ja sitten tuo 5g signaali on siinä rajoilla ettei toimi hyvin signaalista johtuen. Pitäisi testata 700mhz 5g(n28) päätaajuutena.
 
Itelle kuuluu kotoota toi 5G ihan hyvin (N78 -92-83 dB) mut se 4G-ankkuri ruuhkautuu & kuuluu huonosti (-110-103 dB) minkä takia pätkii Telia-DNA:lla. Ainoa mikä toimii kunnolla on Elisa ja SA. Kaikki operaattoreiden 5G:t tulevat käsittääkseni samasta tolpasta.
 
Tuo ilmeisti Huawei, missä otsikossa sitä sitten käsiteltykkään.
Mutta siis ihan perus "pöytä"mokkula, iso merkitys sen sijainnilla, eli sijoittaa se paikkaa missä kohtuu vaivalla paras laadukkain mobiili yhteys.
Jos kyse ei ole mistään SA 5G yhteydestä (pelkkä 5G), vaan NSA eli 4G+5G , niin ne 4G laadut myös merkityksellisiä.

Tässä nyt vähän hämää se että latausliittymä kuukauden ongelmitta, ja laskutusliittymä toimii, onko se latausliittymä ollut 4G liittymä ?
Latausliittymälle oli koko käytön ajaksi ladattu 5G-paketti ja se toimi 5G nopeuksilla.

En nyt siis tarkalleen muista, että oliko tässä jokin väli minkä aikaa netti oli toiminut hyvin tällä tavallisella liittymällä, kun nämä negatiiviset kokemukset tuppaavat painumaan nopeammin mieleen ainakin itselläni.

Mahdollista on kai myös että tuo sijainti purkilla on muuttunut hieman.
Huawein modeemi niin eikös siellä ole, itsellä:

Advanced -> system -> device information ja alhaalla band esim. 20MHz@1825(B3) + 20MHz@100(B1) + 10MHz@154600(N28) + 100MHz@641332(N78)


Veikkaan uploadista ja signaalista päätellen että käytössä on 1800mhz 4g ja 3500mhz 5g ja sitten tuo 5g signaali on siinä rajoilla ettei toimi hyvin signaalista johtuen. Pitäisi testata 700mhz 5g(n28) päätaajuutena.
Tuolla on Järjestelmä > Laitteen tiedot, mutta siellä ei ole mielestäni mitään muuta kuin nuo mainitsemani arvot.
Siinä vielä kuva:

tajuudet.PNG
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 142
Viestejä
4 895 988
Jäsenet
78 936
Uusin jäsen
tittelintuure

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom