5G juttelua

Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 390
Liittynyt
30.01.2021
Viestejä
388
Käsittääkseni Elisa 5g kiinteässä kotinetissä minimi nopeus pitäisi olla 100mbps.
Se on tiettävästi käytännön havainto, kuten Elisan Sakari Alannekin tuolla linkitetyllä Elisan keskustelupalstalla toteaa. Kuitenkin virallisena vähimmäisnopeutena sovelletaan yhä 10 Mbps.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 390
Se on tiettävästi käytännön havainto, kuten Elisan Sakari Alannekin tuolla linkitetyllä Elisan keskustelupalstalla toteaa. Kuitenkin virallisena vähimmäisnopeutena sovelletaan yhä 10 Mbps.
Mitäs järkeä maksaa 5g 600 kotinetistä 39.90€ kk, kun 5g 600 mobiili laajakaistan saa 34.90€ kk?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.01.2021
Viestejä
388
Mitäs järkeä maksaa 5g 600 kotinetistä 39.90€ kk, kun 5g 600 mobiili laajakaistan saa 34.90€ kk?
Lienee jujuna, että Kotinetti-liittymätoimituksen oheen on paketoitu ne mittailut, asennukset ja antennisuuntaukset niin sisällä kuin ulkona 'astetta edullisemmaksi ja helpommaksi kokonaisratkaisuksi'. Jos sen sijaan valitsee sen pelkän liittymän (ja mahdollisesti myös reitittimen), asennukset on hoidettava vähän eri tapaan ja hintakin nousee ainakin hankittaessa ne Elisalta. Lisäksi Kotinetissä tarjotaan ulos asennettavaa reititintä kera Power over Ethernet -moduulilaitteen, kun taasen pelkän liittymän kanssa kaupitellaan sisäreititintä.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 889
Mitäs järkeä maksaa 5g 600 kotinetistä 39.90€ kk, kun 5g 600 mobiili laajakaistan saa 34.90€ kk?
Tuon asennuksen lisäksi kotinetissä on 100M uppi, mobiililaajakaistassa 50M. 100M uppia ei taida muuten saada kuin yritysliittymällä. Lisäksi kotinetin mukana saa muuten niin hankalasti saatavan ZTE:n ulkomodeemin.

Otin itse vaan mobiililaajakaistan, kun en halunnut periaatteen vuoksi maksaa asennuksesta, jonka voi suorittaa normaalijärjellä varustettu ihminen itse (tukiasema 500m päässä, vain yksi mahdollinen paikka talon seinässä) ja ostin ZTE:n purkin Datastopilta. Näin jälkikätten ajatellen ois pitänyt ottaa kotinetti, niin olisi saanut tuon upin, onneksi ei ole tarvetta...

Ps. Mobiililaajakaistasta saa muutaman euron pois kysymällä tarjousta, että haluaisi kokeilla 5g:tä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 860
Mitäs järkeä maksaa 5g 600 kotinetistä 39.90€ kk, kun 5g 600 mobiili laajakaistan saa 34.90€ kk?
kotinetin hinnasta pitäisi olla 10e/kk laitteet jolloin liittymä 300e/kk, modeemi+mesh pitäisi tulla omaksi kun telialla ja dnalla modeemi operaattorin. 500e asennusmaksu pistää miettimään Itseä, kotitalousvähennyksen jälkeen maksu 300-400e.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 390
Laitoin vähän kyselyä Elisa Chatista.

Elisa: Tarvitsetko apua Elisan verkkokaupassa? Anna myyjämme auttaa
Sinä: Mitäs järkeä maksaa 5g 600 kotinetistä 39.90€ kk, kun 5g 600 mobiili laajakaistan saa 34.90€ kk?
Roosa P: Hei, olen Roosa P. ja sinun apunasi tänään.
Sinä: Mitä näiden liittymien erot ovat käytännössä?`
Roosa P: Heippa! Kotinetti hinta on tarkoitettu paketille jossa on otettu ulkoreititin ja sen asennus. Mobiililaajakaista on tarkoitettu vain reitittimelle joka on sisäkäytössä.,
Sinä: Näiden liittymien välillä ei ole mitään nopeus eroa?
Roosa P: Ei ole nopeuseroa, mutta tekniikka on eri.
Sinä: Selvä. Elikkä modeemi tekniikassa on vain erot.
Roosa P: kyllä. Kotinetissä on ulkoreititin jonka asentaja asentaa ja kytkee mesh-laitteet kiinni. Mobiililaajakaistassa on normaali sim-kortti reititin
Sinä: Teillä ei ole mitään tarkkaa PDF dokumettia esimerkiksi mitä 5G kiinteään kotinetti sopimukseen kuuluu?
Roosa P: Ei valitettavasti ole, mutta meiltä myyjiltä sata kaikkie tiedot ja asentajilta sekä sopimuksesta kun tilaus on tehty. Joissain myymälöissä on laput olemassa

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.05.2019
Viestejä
1 581
Laitoin vähän kyselyä Elisa Chatista.

Elisa: Tarvitsetko apua Elisan verkkokaupassa? Anna myyjämme auttaa
Sinä: Mitäs järkeä maksaa 5g 600 kotinetistä 39.90€ kk, kun 5g 600 mobiili laajakaistan saa 34.90€ kk?
Roosa P: Hei, olen Roosa P. ja sinun apunasi tänään.
Sinä: Mitä näiden liittymien erot ovat käytännössä?`
Roosa P: Heippa! Kotinetti hinta on tarkoitettu paketille jossa on otettu ulkoreititin ja sen asennus. Mobiililaajakaista on tarkoitettu vain reitittimelle joka on sisäkäytössä.,
Sinä: Näiden liittymien välillä ei ole mitään nopeus eroa?
Roosa P: Ei ole nopeuseroa, mutta tekniikka on eri.
Sinä: Selvä. Elikkä modeemi tekniikassa on vain erot.
Roosa P: kyllä. Kotinetissä on ulkoreititin jonka asentaja asentaa ja kytkee mesh-laitteet kiinni. Mobiililaajakaistassa on normaali sim-kortti reititin
Sinä: Teillä ei ole mitään tarkkaa PDF dokumettia esimerkiksi mitä 5G kiinteään kotinetti sopimukseen kuuluu?
Roosa P: Ei valitettavasti ole, mutta meiltä myyjiltä sata kaikkie tiedot ja asentajilta sekä sopimuksesta kun tilaus on tehty. Joissain myymälöissä on laput olemassa
Turha tuolla chattiaspassa on jutella. AIka monta kohtaa meni tuossakin väärin. Täällä saa nopeammin oikeat vastaukset :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Melkeen väittäisin että siellä on nyt tupla-nat ja luultavasti jopa 2 samaa ip-aluetta nyt ristiriidassa keskenään.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 889
Lähtökohtaisesti ei kuulosta hyvältä ajatukselta käyttää 4G modeemia 5G modeemin perässä reitittimenä, etenkään Huaweita, mutta jos on pakko, niin varmista, että ZTE MC7010 on siltaavassa tilassa (eli ei NATtaa) tilassa menemällä osoitteeseen http://192.168.8.1/:

1636201115593.png


Katso samalla noi ympyröiddyt tiedot että mitä siinä on ja laita tänne. Sit B818:sta varmista, ettei sen käyttämä verkko ole päällekkäinen tuon ZTE:n verkon kanssa. Älä kysy miten, ei oo B818:ia minulla, mutta jostain selviää sen verkko-osoite (mahdollisesti http://192.168.1.1/ tai http://192.168.100.1/), josta pääsee kirjautumaan sisään, josta jostain pääsee lähiverko asetuksiin (LAN), josta pitäisi näkyä vastaavat tiesdot kun yllä ZTE:stä. Verkot eivät saa olla päällekkäiset. Jos siellä on 192.168.1.1 ja 255.255.255.0 niin tämä on ok jos ZTE:n asetukset kuten yllä, mutta esim 192.168.1.1 ja 255.255.0.0 tulisi aiheuttamaan ongelmia. Itse olen käyttänyt reitittimessä 172.16.0.1 ja 255.255.255.0 verkkoa, tämä ei yleensä mene päällekkäine yhtään minkään kanssa.

Mutta siis en luottaisi kyllä Huawein reitityskykyyn pätkääkään, joku oikea laite tilalle...

Edit: Ja joo kuten @k70 tuossa alla kirjoittaa niin sekä ZTE:ssä, että Huaweissa kaikki nämä osoitteet voivat olla operaattorista riippuen mitä sattuu. Katso purkkien päältä tai muutajasta mitä osoitteita niissä lukee, että pääsisit hallintapaneeliin molempiin purkkeihin. Ja sit tosiaan molemmista purkeista tarkistat nuo verkot, etteivät ole päällekkäin. Laita vaikka tänne noi arvot niin tulkitaan niitä porukalla.
 
Viimeksi muokattu:

k70

Liittynyt
12.07.2017
Viestejä
544
Mitenkäs nämä tupla-nat ja ip alueet muutetaan ja laitteet ovat: ZTE MC7010 ja Huawei B818
Edit: Tähän tulikin jo ylle kattava vastaus. Oletus-ip voi tosiaan olla eri, riippuen operaattoriversiosta. Varsinkin tuota 192.168.8.1 Huawei on tykännyt käyttää, joten saattaisi hyvin olla molemmissa sama.

MC7010 taitaa oletuksena olla siltaava, mutta voihan siinä olla jotkin muut asetukset vaihdettu. Pääsetkö kirjautumaan siihen oletus-ip:llä http://192.168.254.1? Advanced settings -> Router -sivulla pääset tarkistamaan että se on bridge modessa. Siinä se kannattaa pitää, jos/kun on erillinen reititin. Samalla sivulla vaihdetaan myös sisäverkon ip-asetukset. Mutta ei siis tarve vaihtaa, jos ei B818 ole samalla osoitealueella.

Entä B818, pääsetkö siihen osoitteella http://192.168.1.1? Tärkeintä siis on, että nuo punaisella merkityt numerot eivät ole samat molemmilla laitteilla. Jos on, riittää että vaihdata toiseen laitteeseen jonkin muun osoiteavaruuden.
B818:sta minulla ei ole kokemusta, verkkoasetuksista varmaan pääsee valitsemaan yhteystyypiksi ethernet/WAN-portin. Eli ei 3G/4G, joka varmaan laitteella on se normaali käyttötarkoitus. Ja varmista että MC7010 tosiaan on siinä WAN/LAN2 -portissa.
 

k70

Liittynyt
12.07.2017
Viestejä
544
Mutta siis en luottaisi kyllä Huawein reitityskykyyn pätkääkään, joku oikea laite tilalle...
Tämä saattaa tosiaan olla ongelmana. Vaikka asetukset olisivatkin ihan oikein, niin paha sanoa kuinka hyvin tuollainen 4G-modeemi on suunniteltu toimimaan WAN-portin läpi.
 

Hmoilane

Tukijäsen
Liittynyt
19.12.2017
Viestejä
150
Edit: Tähän tulikin jo ylle kattava vastaus. Oletus-ip voi tosiaan olla eri, riippuen operaattoriversiosta. Varsinkin tuota 192.168.8.1 Huawei on tykännyt käyttää, joten saattaisi hyvin olla molemmissa sama.

MC7010 taitaa oletuksena olla siltaava, mutta voihan siinä olla jotkin muut asetukset vaihdettu. Pääsetkö kirjautumaan siihen oletus-ip:llä http://192.168.254.1? Advanced settings -> Router -sivulla pääset tarkistamaan että se on bridge modessa. Siinä se kannattaa pitää, jos/kun on erillinen reititin. Samalla sivulla vaihdetaan myös sisäverkon ip-asetukset. Mutta ei siis tarve vaihtaa, jos ei B818 ole samalla osoitealueella.

Entä B818, pääsetkö siihen osoitteella http://192.168.1.1? Tärkeintä siis on, että nuo punaisella merkityt numerot eivät ole samat molemmilla laitteilla. Jos on, riittää että vaihdata toiseen laitteeseen jonkin muun osoiteavaruuden.
B818:sta minulla ei ole kokemusta, verkkoasetuksista varmaan pääsee valitsemaan yhteystyypiksi ethernet/WAN-portin. Eli ei 3G/4G, joka varmaan laitteella on se normaali käyttötarkoitus. Ja varmista että MC7010 tosiaan on siinä WAN/LAN2 -portissa.
192.168.8.1 pääsen ZTE asetuksiin ja 192.168.1.1 pääsen huawein asetuksiin
 

Hmoilane

Tukijäsen
Liittynyt
19.12.2017
Viestejä
150
Mä en ymmärrä miksi se rajoittaa tota upkaistaa pöytäkoneella. Wi-Fi:llä puhelimella testattuna upkaista ok ja vanhalla läppärillä piuhalla kokeiltu nopeus ja upkaista ok sitten pöytäkone kii ja upload n.10M kokeiltu cat5e piuhalla sekä cat7 piuhalla. tulos sama
 

k70

Liittynyt
12.07.2017
Viestejä
544
Sitten ei päällekkäisyyttä, tarkista vaan että ZTE on bridge modessa. Ja hyvä upload siis tulee myös suoraan läppärillä siitä samasta kaapelista, jonka kytkit WAN-porttiin? Tarkoitan että kaapeli varmasti on kunnossa, etkä testannut eri kaapelilla suoraan ZTE:n perästä.

Tuleeko siis hyvä upload myös läppärillä B818 LAN-portista? Silloinhan ongelma vaikuttaisi olevan ennemmin pöytäkoneen ja B818 yhteensopivuus, jos kerran läppärillä saa B818 reitityksen läpiok uploadin. Löytyisikö pöytäkoneen verkkokortille uudemmat ajurit?
 

Hmoilane

Tukijäsen
Liittynyt
19.12.2017
Viestejä
150
Sitten ei päällekkäisyyttä, tarkista vaan että ZTE on bridge modessa. Ja hyvä upload siis tulee myös suoraan läppärillä siitä samasta kaapelista, jonka kytkit WAN-porttiin? Tarkoitan että kaapeli varmasti on kunnossa, etkä testannut eri kaapelilla suoraan ZTE:n perästä.

Tuleeko siis hyvä upload myös läppärillä B818 LAN-portista? Silloinhan ongelma vaikuttaisi olevan ennemmin pöytäkoneen ja B818 yhteensopivuus, jos kerran läppärillä saa B818 reitityksen läpiok uploadin. Löytyisikö pöytäkoneen verkkokortille uudemmat ajurit?
Joo eli ZTE on bridge modes. upload testattu samalla piuhalla ja samasta portista pöytäkoneella sekä läppärillä. Pitää vielä BIOS päivittää ajantasalle
 

Zan

Liittynyt
03.10.2019
Viestejä
210
Mistä lähteä selvittämään ongelmaa kun zte mc7010 ei saa mitään yhteyttä nettiin, SIM-kortin kyllä tunnistaa kun siellä numeropalvelu näkyy tallennettuna.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
42
Mitäs 5G signaaliarvot näyttää hallintasivulla? Lisäasetukset->Järjestelmä->Laitteen tiedot. Siinä on ensin 4G:lle arvot ja loppupäässä 5G:lle.

Tuo 250-300 minusta ei ole "varsin mukavasti" 400M liittymällä, minusta tuossa saattaa olla jo niin limitillä kuuluvuus että pätkii 4G ja 5G välillä satunnaisesti? Kyllä se melkein saisi hakata tuohon 400M rajoittajaan vuorokauden ympäri..

Minulla on tuo sama H112-370, liittymä Moi 600M. DNA:n kuuluvuuskartan mukaan olen ihan kuuluvuuden äärirajoilla tai vähän ylikin. Signaaliarvot on tyypillisesti SINR 12dB ja RSRQ -10dB. Nuo ei minusta mitkään älyttömän hyvät ole, silti usein yli 500M nopeuksia antaa ja hitaimmillaankin ollut 350M luokkaa.

Eli kannattaa reitittimen paikkaa haeskella ja katsoa noita 5G signaaliarvoja saisiko paremmaksi..



Tuo on minusta vaikea uskoa, eiköhän ne bitit tukiasemalta eteenpäin mene samaa putkea myöten oli sitten 4G tai 5G kyseessä?
Moro ja kiitos vastauksesta. Tälläisiä arvoja antaa (jos näitä meinasit):


RSRQ -12.0dB

RSRP -94dBm

RSSI <=-113dBm

SINR 9dB


5G RSRQ -10.0dB

5G RSRP -106dBm

5G SINR 17dB

Nyt sain heti aamusta speedtestissä 385M. Eli nopeudet ok mutta eipä se lagiin vaikuta.

Juttelin tuossa viikolla jokusen tunnin DNA vikapalveluun ja muuta neuvoa ei tullut kuin että kannattaa testata mikäli mahdollista että pönttö olisi ulkona ja miten silloin saa signaalia tai sitten jotain ulkoantennia/kokonaan ulkokäyttöön tehtyä modeemia. Olen kuulemma juuri siinä verkon rajalla ja että näki sieltä päästä että yhteys pätkii.

Olen koittanut modeemia eri huoneissa tässä huoneessa missä nyt niin ylivoimaisesti paras nopeus, muissa huoneissa yhdistää johonkin kauempana olevaan torniin ja nopeus laskee ihan 4G tasolle (muutamia kymmeniä megoja) mutta silti modeemin 5G/4G palkkimittari siinä aloitussivulla näyttää täydet 5 palkkia molemmille?! Ota näistä nyt sit selvää…

Ei pysty ostelemaan nyt lisätavaraa vaan testaan muidenkin operaattorien liittymät, sit jos mikään niistä ei toimi niin alkaa miettimään noita keinoja.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 860
Miksiköhän ZTE:n ulkomodeemia ei saa juuri mistään hankittua? DNA myy ainoastaan liittymänsä kannssa ja Elisalla ei löydy kaupasta. Ainoa paikka mistä löysin myynnissä on täällä ZTE CPE MC7010 5G / 4G LTE modeemi, ulkokäyttöön, toimii eri operaattoreiden Nano-SIM kortilla – DataStoppi.

Ketjun perusteella ZTE vaikuttaisi nyt paremmalta vaihtoehdolta kuin Huawei ulkomodeemi? Onko muita mielipiteitä?

Laskeskelin, että Elisan kotinetillä tai mobiililaajakaista hankkimalla zte erikseen hinnaksi tulisi sama kun huomioi täyden kotitalousvähennyksen. Olettaen että Elisa asentaa ZTE:n eikä huaweita. Mulla ei ole kuitenkaan kotinetin mesh-laitteille tarvetta, mutta eipäkai niitä ole pakko asentaa.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
399
Miksiköhän ZTE:n ulkomodeemia ei saa juuri mistään hankittua? DNA myy ainoastaan liittymänsä kannssa ja Elisalla ei löydy kaupasta. Ainoa paikka mistä löysin myynnissä on täällä ZTE CPE MC7010 5G / 4G LTE modeemi, ulkokäyttöön, toimii eri operaattoreiden Nano-SIM kortilla – DataStoppi.

Ketjun perusteella ZTE vaikuttaisi nyt paremmalta vaihtoehdolta kuin Huawei ulkomodeemi? Onko muita mielipiteitä?

Laskeskelin, että Elisan kotinetillä tai mobiililaajakaista hankkimalla zte erikseen hinnaksi tulisi sama kun huomioi täyden kotitalousvähennyksen. Olettaen että Elisa asentaa ZTE:n eikä huaweita. Mulla ei ole kuitenkaan kotinetin mesh-laitteille tarvetta, mutta eipäkai niitä ole pakko asentaa.
Jaa-a. Toivottavasti joku kuka tietää näistä heittää jotain kommenttia.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 889
Miksiköhän ZTE:n ulkomodeemia ei saa juuri mistään hankittua? DNA myy ainoastaan liittymänsä kannssa ja Elisalla ei löydy kaupasta. Ainoa paikka mistä löysin myynnissä on täällä ZTE CPE MC7010 5G / 4G LTE modeemi, ulkokäyttöön, toimii eri operaattoreiden Nano-SIM kortilla – DataStoppi.
Heikko saatavuus, joten myyvät vain osana mahdollisimman rahakkaita määräaikaisia soppareita? Ostin itse tuon DataStopin purkin ja se tuli DNA:n boxissa DNA:n firmiksellä, eli aika turvallinen valinta, ei ole mikään Taiwanilaisen operaattorin firmis. DataStopillahan on DNA:n edustus, en tiedä miksi saavat noita myydä ikään kuin tiskin alta, vaikka DNA:n omat liikkeet ei... Elisa olisi muuten myynyt minulle tuon purkin ilman Kotinettiäkin, mutta hintaan 500 euroa. Sanoin kiitos ei kiitos.

Zyxel NR7101 on kanssa vaihtoehto, verkkiksen outletissa (myös netissä) noita on aika paljonkin. Ei käyttökokemusta itsellä...
 

k70

Liittynyt
12.07.2017
Viestejä
544
Miksiköhän ZTE:n ulkomodeemia ei saa juuri mistään hankittua? DNA myy ainoastaan liittymänsä kannssa ja Elisalla ei löydy kaupasta. Ainoa paikka mistä löysin myynnissä on täällä ZTE CPE MC7010 5G / 4G LTE modeemi, ulkokäyttöön, toimii eri operaattoreiden Nano-SIM kortilla – DataStoppi.

Ketjun perusteella ZTE vaikuttaisi nyt paremmalta vaihtoehdolta kuin Huawei ulkomodeemi? Onko muita mielipiteitä?

Laskeskelin, että Elisan kotinetillä tai mobiililaajakaista hankkimalla zte erikseen hinnaksi tulisi sama kun huomioi täyden kotitalousvähennyksen. Olettaen että Elisa asentaa ZTE:n eikä huaweita. Mulla ei ole kuitenkaan kotinetin mesh-laitteille tarvetta, mutta eipäkai niitä ole pakko asentaa.
Kesällä sai 270€ hintaan 5G-liittymän mukaan. Ei siis koti-5G, vaan tavallinen mobiililaajakaista, johon ei tarvitse ottaa määräaikaisuutta. Kannattaa kysellä liikkeestä, josko vielä onnistuisi. Sitten irtisanoo vaan liittymän, jos se ei ole toimiva.
 
Liittynyt
25.09.2019
Viestejä
358
Moro ja kiitos vastauksesta. Tälläisiä arvoja antaa (jos näitä meinasit):


RSRQ -12.0dB

RSRP -94dBm

RSSI <=-113dBm

SINR 9dB


5G RSRQ -10.0dB

5G RSRP -106dBm

5G SINR 17dB

Nyt sain heti aamusta speedtestissä 385M. Eli nopeudet ok mutta eipä se lagiin vaikuta.

Juttelin tuossa viikolla jokusen tunnin DNA vikapalveluun ja muuta neuvoa ei tullut kuin että kannattaa testata mikäli mahdollista että pönttö olisi ulkona ja miten silloin saa signaalia tai sitten jotain ulkoantennia/kokonaan ulkokäyttöön tehtyä modeemia. Olen kuulemma juuri siinä verkon rajalla ja että näki sieltä päästä että yhteys pätkii.

Olen koittanut modeemia eri huoneissa tässä huoneessa missä nyt niin ylivoimaisesti paras nopeus, muissa huoneissa yhdistää johonkin kauempana olevaan torniin ja nopeus laskee ihan 4G tasolle (muutamia kymmeniä megoja) mutta silti modeemin 5G/4G palkkimittari siinä aloitussivulla näyttää täydet 5 palkkia molemmille?! Ota näistä nyt sit selvää…

Ei pysty ostelemaan nyt lisätavaraa vaan testaan muidenkin operaattorien liittymät, sit jos mikään niistä ei toimi niin alkaa miettimään noita keinoja.
Minäkin olen ihan kuuluvuuskartan äärirajoilla tai jopa hiukan ulkopuolella. Signaalitasot on hyvin vastaavat kuin sinulla, 5G SINR jopa huonompi.. Tämä kyllä ei ole pätkinyt havaittavasti, ja nopeudet jopa lähelle 600M (liittymän maksimi).

Minulla on Androidille LTE Manager -softa jolla olen poistanut 4G-puolelta B20-taajuuden käytöstä. B20 tulee niin joka puolelta tähän että tosi sattumanvaraista mihin tukiasemaan reititin yhdistää. B20 disabloituna pysyy luotettavasti tuossa oikeassa mastossa.

Eli katsele Cellmapperista vaikka mitä taajuuksia lähiseudulla on, ja yritä hakea semmoinen taajuuslukitus millä yhdistää herkimmin tuohon oikeaan.. Katkojen syy voi olla jos se reititin kuitenkin päättää ykskaks että joku toinen tukiasema kuuluu paremmin ja vaihtelee eestaas?
 
Liittynyt
25.09.2019
Viestejä
358
Tämä saattaa tosiaan olla ongelmana. Vaikka asetukset olisivatkin ihan oikein, niin paha sanoa kuinka hyvin tuollainen 4G-modeemi on suunniteltu toimimaan WAN-portin läpi.
Minulla ainakin B715:stä huono kokemus, oli pelkästään LAN-porteissa piuhat kiinni, ilman sim-korttia WAN kokonaan disabloituna. Niin siinähän oli packet loss 10% luokkaa kun vähänkin enemmän meni dataa läpi, eli ei vaan riitä kapasiteetti reitittää portista toiseen.. Kai tuo on tosiaan optimoitu siihen käyttöön että 4G:stä tulee data ja LAN-portista ulos.

20eur tp-link suoriutuu samasta tehtävästä ongelmitta.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 889
Onpa jännä homma tää 5G moggulan sijanti, ymmärrän kyllä, että tuollainen asentajan ja mittarin kanssa tuleva kotinetti on hyvä juttu, jos ei jaksa itse testailla. Otin 8 metrisen kepin ja testailin moggulaa parvekkeilta kaksikerroksisen talon ympäriltä paikoissa, joissa on suora näkyvyys 5G maston antenneihin. En saanut mistään parempaa signaalia, kuin mitä sisältä ikkunlasin takaa, josta taasen ei ole näkyvyyttä antenneihin, välissä on mäntyjä ja kuusia. Vasta kun moggulan nosti jotain 5m katonharjan yläpuolelle, alkoi päästä about samaan, muttei yli .

Sisälläkin on todella tarkkaa, siirtää 10 senttiä moggulaa, niin SINR tippuu 10 dB, vaikka näkyvyys ei kyllä muutu mitenkään. Viimeiset desibelit saa heruteltua kun kallistaa moggulaa vielä varovaisesti yläviistoon. Eli tuli nyt sitten hankittua ulkomoggula sisälle... Vissiinkin sitten talon peltikatto tms. aiheuttaa suotuisia / epäsuotuisia heijastuksia paikasta riippuen ja tuolla yhdellä ikkunalla sattuu olemaan feng shuit kohdillaan?

Tekisi mieli kokeilla vielä gigaista liittymää, kun tuntuu ottavan rajoittimeen vieläkin, mutta hintahyppy on jo aika härski... oiskohan black fridaynä tarjouksia...
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 143
Siellä sisällä voi seinät sopivasti blokkailla muiden tukiasemien sinkkuja niin että lopputulos on parempi. Tuohonhan se voimakkaasti suuntaavan antenninkin parempi nopeus useimmiten perustuu, eikä siihen voimakkaampaan signaaliin.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Onpa jännä homma tää 5G moggulan sijanti, ymmärrän kyllä, että tuollainen asentajan ja mittarin kanssa tuleva kotinetti on hyvä juttu, jos ei jaksa itse testailla. Otin 8 metrisen kepin ja testailin moggulaa parvekkeilta kaksikerroksisen talon ympäriltä paikoissa, joissa on suora näkyvyys 5G maston antenneihin. En saanut mistään parempaa signaalia, kuin mitä sisältä ikkunlasin takaa, josta taasen ei ole näkyvyyttä antenneihin, välissä on mäntyjä ja kuusia. Vasta kun moggulan nosti jotain 5m katonharjan yläpuolelle, alkoi päästä about samaan, muttei yli .

Sisälläkin on todella tarkkaa, siirtää 10 senttiä moggulaa, niin SINR tippuu 10 dB, vaikka näkyvyys ei kyllä muutu mitenkään. Viimeiset desibelit saa heruteltua kun kallistaa moggulaa vielä varovaisesti yläviistoon. Eli tuli nyt sitten hankittua ulkomoggula sisälle... Vissiinkin sitten talon peltikatto tms. aiheuttaa suotuisia / epäsuotuisia heijastuksia paikasta riippuen ja tuolla yhdellä ikkunalla sattuu olemaan feng shuit kohdillaan?

Tekisi mieli kokeilla vielä gigaista liittymää, kun tuntuu ottavan rajoittimeen vieläkin, mutta hintahyppy on jo aika härski... oiskohan black fridaynä tarjouksia...
Tämä ois kyllä itselläkin mielenkiintoista kokeilla mut sama este eli hinta. nimim 600/50 hakkaa rajoittimeen oli päivä tai yö, masto naapurin takapihalla hieman matalemmalla kuin oma piha eli lähettimet on kohtisuoraa mokkulaa kohti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
555
Mikä homma tämä 5g oikein on? Esim elisa lyö asuinalueen suurinpiirtein jokaiseen valotolppaan helvetin ison 5g kotinettimainoksen ja siltikään kyseistä liittymää ei saa käyttöön koko seudulla. Sama homma oli telian kanssa viime keväänä.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 547
Mikä homma tämä 5g oikein on? Esim elisa lyö asuinalueen suurinpiirtein jokaiseen valotolppaan helvetin ison 5g kotinettimainoksen ja siltikään kyseistä liittymää ei saa käyttöön koko seudulla. Sama homma oli telian kanssa viime keväänä.
Ihan ensimmäisenä tuli mieleen, että pelaakohan mobiilioperaattori jotakin peliä nyt...
Onko ko. alueella vireillä esim kuituhanketta eri operaattorilta? Tämä selittäisi mobiilioperaattorin harhaanjohtavaa mainontaa.
5g rummutuksella saisi helposti joidenkin päät käännettyä eli mukavasti pikku kiusaa "kilpailijalle".

Ja taitaa nuo "mobiilikiinteät" olla harvojen "herkkua", jos meinaavat että kapa riittää edes jossakin määrin.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
399
Mikä homma tämä 5g oikein on? Esim elisa lyö asuinalueen suurinpiirtein jokaiseen valotolppaan helvetin ison 5g kotinettimainoksen ja siltikään kyseistä liittymää ei saa käyttöön koko seudulla. Sama homma oli telian kanssa viime keväänä.
Yksinkertaisesti ilmoittaa että tuloillaan ja voidaan ottaa tilauksia jo vastaan.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Toisesta ketjusta bongasin viestin missä speedtest DNA liittymällä uploadin kohdalta 100M. Tsekkasin DNA sivuilta asiaa niin näköjään DNA nostanut upload profilit isompiin liittymiin 100M.


4G Max0,4 – 64 – 100
4000,4 – 64 – 1004–100
6000,4 – 64 – 1004–100
10000,4 – 64 – 1004–100

Tässä lähetysnopeustaulukko. 3G, 4G ja 5G
 
Liittynyt
28.05.2019
Viestejä
1 581
Toisesta ketjusta bongasin viestin missä speedtest DNA liittymällä uploadin kohdalta 100M. Tsekkasin DNA sivuilta asiaa niin näköjään DNA nostanut upload profilit isompiin liittymiin 100M.


4G Max0,4 – 64 – 100
4000,4 – 64 – 1004–100
6000,4 – 64 – 1004–100
10000,4 – 64 – 1004–100

Tässä lähetysnopeustaulukko. 3G, 4G ja 5G
Ainakin tonnisessa 100M uppi ollut jo heti siitä lähtien kun DNA avasi 5G-verkot. 1000M-liittymän profiili on 1100M/326M, joten liittymä ei käytännössä rajoita uppia...

DNA MAX 4G-liittymässä uppiprofiili on 164M, joten ei nämä uusia asioita ole.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 889
Jahas vaikka paljon tuli riemua kun maalle sai oikeasti 600 Mbps toimivan netin, niin nyt kävi ilmi, että kello 18:00 (sharp) nopeudet romahtaa 600 Mbps -> 10 Mbps tai alle. Tällä nopeudella mennään, kunnes kello 22:00 nopeudet palaa 600 Mbps:ks. Laitoin siis wifi-reitittimen ajamaan speedtestiä viiden minuutin välein ja useampana iltana nopeus on tippunut ja palautunut kellontarkasti.

Mikähän hitto tässä nyt on. Elisan ukko katseli tukiasemaa koneelta, eikä nähnyt mitään ongelmaa koneelta missään. Mutta ei vissiin ollut mikään spesialisti, pyysi lokittamaan tarkat kellonajat ja palaamaan niiden kanssa asiaan jollekin asiantuntijalle. En tiedä teknosta mitään, mutta kun homma tapahtuu 17:00 - 22:00 kellontarkasti ja nopeudet tippuu täydellisesti, niin ei kyllä taida olla mitään muuta vaihtoehtoa, kuin että jossain on joku hassunhauska ajastus, joka tekee jotain jännittävää (signaalitasot ja kaikki pysyvät kyllä täydellisinä, eli modeemi ei yhdistä johonkin toiseen tukiasemaan). Tuskin on edes tukari tukossa, kun on noin tarkka aika ja aiemmin 4G+ on antanut päivät illat täydet nopeudet...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 908
Ainakin tonnisessa 100M uppi ollut jo heti siitä lähtien kun DNA avasi 5G-verkot. 1000M-liittymän profiili on 1100M/326M, joten liittymä ei käytännössä rajoita uppia...

DNA MAX 4G-liittymässä uppiprofiili on 164M, joten ei nämä uusia asioita ole.
Siinä mielessä aika mielenkiintoista, jos on profiili rajoitettu 1Gbit/s 5G-liittymässä tuohon 1100/326Mbit/s ja silti DNA:n 5G-liittymillä saadaan @TJ74 laittamia melkein 2Gbit/s latauslukuja.

Nettiliittymäsi tämänhetkinen nopeus+keskustelua
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 547
Joo markkinointilliittymät erikseen.
Mitäs arvelisitte, olisiko verkko hieman tukossa jos kaikille myytäisiin ko. liittymiä :rofl:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 247
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 595
Telia ilmoitti ottaneensa SA 5G:n käyttöön Suomessa. Onko kenelläkään lisätietoja tästä?
Toistaiseksi kyse on priva verkosta:
"Suomessa Telia on kertonut rakentavansa itsenäisen 5g-verkon Kittilään Euroopan suurimmalle kultakaivokselle,"
 
Liittynyt
28.05.2019
Viestejä
1 581
Telia ilmoitti ottaneensa SA 5G:n käyttöön Suomessa. Onko kenelläkään lisätietoja tästä?

Taitaa olla valitettavasti vaan markkinointitemppu.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
2 039
Onko esimerkiksi Oulun seudun elektroniikkateollisuuskenttä kuinka tuttu?
Nokia ei ole ”Silicon”-yhtiö ja yllättävän riippuvainen ei-kotimaisista tuotantoon ja lopputuotteisiin vaikuttavista tekijöistä ja kumppaneista.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 547
Telia ilmoitti ottaneensa SA 5G:n käyttöön Suomessa. Onko kenelläkään lisätietoja tästä?


"viive on alle kymmenen millisekuntia..." :rofl:

Eikä edes vaivauduta kertomaan ihmisille todellisesta viiveestä. Se muuttuu etäisyyden ja reitityksien mukaan.
Minullekin yksi liittymä jossa viive on vaikka maapallon toiselle puolelle 10ms :D

Ja jos se viive on 10ms siihen parin kilometrin päässä olevalle speedtest serverille, niin ei sekään oikein hääviltä kuulosta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 737
Viestejä
4 204 704
Jäsenet
70 958
Uusin jäsen
AkuKJ

Hinta.fi

Ylös Bottom