3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Onko vetorullat kaivaneet kolon tuohon filamenttiin? Ethän ole sammuttanut tulostinta ennen kuin suuttimen lämmöt on siellä 40c hujakoilla.
Voi olla, että rullat kaivoivat kuopan ja tekivät tuon "möykyn" filamenttiin, mikä jäi jumiin PTFE putkeen rullautuessaan takaisin CFS:ään. Silloin myös tuon CFS jumin juurisyynä voisi olla tuo tukkeutunut suutin.

Tässä keississä en sammuttanut tulostinta, mutta mikä menee vikaan vaikka sen sammuttaisi kuumalla suuttimella? Jäähtyy hieman hitaammin ilman tuuletinta, mutta eikai sillä saa sitä tukkoon?
 
Kuinka kestävää tollanen tulostus muovi on?
Mulla on remppakohteena 90 luvun keittiö jota pitäisi tekohengittää.
Ongelmana on laatikoiden etulevyt jotka kiinnitetty valumetallisilla koukkuheloilla.
Niitä mennyt poikki ja uusia ei oikein löydy mistään.

Mietin jos noita pystyisi 3D tulostaa ja jos pystyy niin kestääkö ne?
Onko toi kovaa muovia vai pehmeää "ämpärimuovia"?

Kuva liittyy vahvasti....

IMG20250507192336.jpg
 
Muoveja on ihan joka lähtöön, todella jäykästä suunnilleen kypsään spagettiin. Tulostaminen kyllä onnistuu mutta kestävyydestä en osaa sanoa kun en oikein hahmota miten tuo kilke kiinnittyy muihin osiin.
 
Kuinka kestävää tollanen tulostus muovi on?
Mulla on remppakohteena 90 luvun keittiö jota pitäisi tekohengittää.
Ongelmana on laatikoiden etulevyt jotka kiinnitetty valumetallisilla koukkuheloilla.
Niitä mennyt poikki ja uusia ei oikein löydy mistään.

Mietin jos noita pystyisi 3D tulostaa ja jos pystyy niin kestääkö ne?
Onko toi kovaa muovia vai pehmeää "ämpärimuovia"?

Kuva liittyy vahvasti....

IMG20250507192336.jpg
Tulostettavia muoveja on pitkä lista erilaisia ja jokaisella on omat ominaisuutensa.
Esim. "peruslanka" PLA on varsin jämäkkää, mutta rasituksessa murtuu äkillisesti, ei siedä korkeita lämpötiloja jne.
Seuraava "peruslanka" PETG taas on joustavampaa, rasituksessa venyy ennen lopullista murtumista ja sietää hieman enemmän lämpöä ja UV valoa.

Näitä ominaisuuksia sitten vielä lisäksi valmistajat muokkaavat lisäämällä vaikkapa hiili- tai lasikuitua muovin sekaan, joka tekee siitä jäykempää, mutta yleensä myös hauraampaa (eli PETG vahvistettuna kuiduilla todennäköisesti murtuu PLA:n tavoin äkillisesti).

Sitten vielä tulostusasetukset, eli tulostettava osa voidaan tehdä kestävemmäksi lisäämällä seinämien määrää, lisäämällä täytteen (infill) määrää, säätämällä tulostuslämpötilaa ja -nopeutta jne.

Eli itse pointti; voisi olla tulostettavissa jollain perus PLA:ta paremmalla materiaalilla kuten hiili-/lasikuitu PETG (PETG CF/GF) ja asetuksina vaikkapa 3 seinämää ja infill 50% tai suurempi.
Toki lankojen ferrari nylon (PA) ja sen hiili-/lasikuitu variantit olisi vielä parempi, mutta ei ole kovin budjettiystävällistä.
 
Muoveja on ihan joka lähtöön, todella jäykästä suunnilleen kypsään spagettiin. Tulostaminen kyllä onnistuu mutta kestävyydestä en osaa sanoa kun en oikein hahmota miten tuo kilke kiinnittyy muihin osiin.
Toi "koukku" on alaspäin ja kiinnittyy laatikon rungossa olevaan metalliseen akseliin.

Mitähän tollaisten tulostaminen voisi kustantaa? Edes suurinpiirten arvio?

Noita menisi yhteensä 8 kpl, niissä on kätisyydet eli 4 vasenta ja 4 oikeaa jotka toistensa peilikuvia.
 
Toi "koukku" on alaspäin ja kiinnittyy laatikon rungossa olevaan metalliseen akseliin.

Mitähän tollaisten tulostaminen voisi kustantaa? Edes suurinpiirten arvio?

Noita menisi yhteensä 8 kpl, niissä on kätisyydet eli 4 vasenta ja 4 oikeaa jotka toistensa peilikuvia.
Materiaalina ei liene montaa senttiä kappaleelta ellei jotain eksoottisempaa muovia käytä.

Aikaa ja vaivaa taas sitten menee mallintaa sopiva palikka, monesti kaipaa myös hieman iterointia ja sovitusta ellei mittoja saa täysin kohdilleen heti ensimmäisellä kerralla.

Peilikuvan luominen mallinnetusta kappaleesta on parin klikkauksen takana slicerissa.
 
Materiaalina ei liene montaa senttiä kappaleelta ellei jotain eksoottisempaa muovia käytä.

Aikaa ja vaivaa taas sitten menee mallintaa sopiva palikka, monesti kaipaa myös hieman iterointia ja sovitusta ellei mittoja saa täysin kohdilleen heti ensimmäisellä kerralla.

Peilikuvan luominen mallinnetusta kappaleesta on parin klikkauksen takana slicerissa.
Eka kappale lienee kallein, onko hintaluokka kymppejä vai satasia?
 
Eka kappale lienee kallein, onko hintaluokka kymppejä vai satasia?
Tuohon vaikuttaa paljon miten meinasi tulosteen teettää:

1. Jos on halukas itse opiskelemaan jonkin mallinnussovelluksen (tinkercad on esimerkiksi helpohko ja ilmainen selaimessa toimiva) ja käy kirjastossa tulostamassa, niin lompakko ei juuri kevene.
Kirjastossa tosin ei liene kummoista valikoimaa lankoja tulostettavaksi.

2. Jos itse saa otettua tönärillä tarkat mitat ja ehkäpä vielä tehtyä piirustukset paperille, jotka sitten antaa jollekin mallinnettavaksi (ja ehkä myös tulostettavaksi).
Hinta riippunee paljonko mallintaja haluaa veloittaa, kuvan perusteella en usko että kukaan ainakaan satasia kehtaisi pyytää ellei lopullisessa iteroinnissa mene pitkään.

Kustannuksia tiputtaa huomattavasti myös kuinka yksinkertaistetun version tuosta on mahdollista tehdä, eli mitkä kolot/urat/viisteet sun muut ovat pakollisia toimiakseen.
 
Henkilökohtaisesti en kyllä näe että tuosta pelkistetympää tarvisi tehdä, tai ainakaan että siinä mitään säästöä syntyisi.

Eiköhän sen joku hoida pimeästi täältä tai fb:n jostain tulostusryhmästä.

Nykyään kaikki on mallintajia 😁
 
Eka kappale lienee kallein, onko hintaluokka kymppejä vai satasia?

Mulle ois juuri tulossa hiilikuituvahvisteista PETG-lankaa. Tässä ois paikka protoilla materiaalia ja tulostella osia Tampereen tai Jämsän alueella, muutaman kympin hintaluokassa. Paiskaa YV jos sijainti täsmää. Osan mallinnus onnistuu myös.
 
Materiaalikustannukset lienee pienet, mutta aika ja osaaminen on rahaa. Oma lyhyt kokemus on opettanut, että printtiä joutuu helposti iteroimaan, kuten @AeshmA sanoi. Paras olisi, jos koevedoksen jälkeen voisi kokeilla toimivuuden ennen koko sarjan tulostamista, mutta voihan se kerrallakin osua oikein. Suosittelen kuitenkin etukäteen sopimaan yksityiskohdat huolellisesti, esim mitä tehdään, jos malli tehdään mittojen perusteella, mutta mittaamisessa on sattunut pieni virhe, jne.
 
Eka kappale lienee kallein, onko hintaluokka kymppejä vai satasia?
Niin se työ tuon kokoisessa kappaleessa maksaa, ei itse materiaali ellei sitten tee jostain todella vahvasta ja eksoottisesta filamentista. Enemmänkin itse kiinnittyy huomio näissä aina siihen, että alkuperäinen kappale on suunniteltu ruiskuvalulla tms. muotilla tehtäväksi ja 3D printtauksessa on eri lainalaisuudet. Toisin sanoen välttämättä ei kannata yrittää tehdä edes samanlaista vaan sellainen mallinnus, joka tekee saman asian mitä alkuperäinen. Näin se, miten mihin ympäristöön se tulee ja mitkä ne rajoitteet toimivuudelle ovat on paljon tärkeämpiä kuin tuo alkuperäinen mallikappale. Toki sen voi kopioida "sokkonakin", mutta se ei 3Dnä todennäköisesti ole ollenkaan niin hyvä kuin alkuperäisenä ellei yritä kompensoida huonoa mallinnusta (3Dtä ajatellen) jollain Peekillä tms., että saa sen pysymään ehjänä.

Nuo pari kommenttia iteroinnistakin on hyviä eli välttämättä ei edes heti kannata yritä tähdätä valmiiseen tuotteeseen vaan varsinkin jos malli muuttuu, niin tekee pienellä infillillä (jätetään kappale lähes "tyhjäksi") koekappaleen, että näkee että se esim. ulkomittojen puolesta on ensin hyvä, ennen kuin tekee kasan sutta, jossa jokin mitta ei täsmääkään syystä tai toisesta.
 
Mulle ois juuri tulossa hiilikuituvahvisteista PETG-lankaa. Tässä ois paikka protoilla materiaalia ja tulostella osia Tampereen tai Jämsän alueella, muutaman kympin hintaluokassa. Paiskaa YV jos sijainti täsmää. Osan mallinnus onnistuu myös.
Kiitos tarjouksesta.
Mulla on vielä pari paikkaa mistä kyselen noita alkuperäisiä, jos ei niin sit tää tulostaminen edessä.
Lokaatio on mulla pk-seutu mutta se ei liene ongelma kun noi liikkuu postilla kirjekuoressa.

Kiitos jo nyt kaikille vastanneille. 🙏🏻
 
Kustannuksia tiputtaa huomattavasti myös kuinka yksinkertaistetun version tuosta on mahdollista tehdä, eli mitkä kolot/urat/viisteet sun muut ovat pakollisia toimiakseen.
Tuollaiseen voisi saada myös lujuutta lisää tekemällä ulkomitoista isommat ja pelkistetymmät, ja pitämällä vain ne toiminnan kannalta oleelliset mitat samoina.
 
Nerokasta. Philipsi alkaa julkaisemaan 3D malleja varaosiksi. Toistaiseksi vain yksi osa OneBladeen, mutta toivottavasti muutkin firmat ottavat tästä oppia.


 
Nerokasta. Philipsi alkaa julkaisemaan 3D malleja varaosiksi. Toistaiseksi vain yksi osa OneBladeen, mutta toivottavasti muutkin firmat ottavat tästä oppia.



Konsepti on toki kotitulostajalle kiva, mutta hankala nähdä tämän yleistyvän. Piratismin ja ihan kilpailun pelossa malleja varjellaan melkoisesti. Monesti alihankkijoidenkin osia joudutaan mallintamaan itse, kun valmiita malleja ei saa. Toki tähän on poikkeuksiakin, mutta yleensä vaativat melkoisesti paperisotaa.
 
Konsepti on toki kotitulostajalle kiva, mutta hankala nähdä tämän yleistyvän. Piratismin ja ihan kilpailun pelossa malleja varjellaan melkoisesti. Monesti alihankkijoidenkin osia joudutaan mallintamaan itse, kun valmiita malleja ei saa. Toki tähän on poikkeuksiakin, mutta yleensä vaativat melkoisesti paperisotaa.
Voisiko tämä jossain määrin vapauttaa toimittajan ns. varaosien tekemisestä, kun sen voi ulkoistaa muille? Sitä kautta näkisin, että järjettömät varaosavarastot alkaisivat pienentyä ja toisivat sitä kautta säästöä. Toisaalta varaosat keskimäärin maksavat aika paljon, onko kyse todellisista kustannuksista yleensäkään vai pelkästä rahastamisesta. Ja koska tällaisten kappaleiden kopiointi on jo aika helppoa nykyisin, niin liekö sitten ns. "piraattiosat" jne. yksi murhe myös valmistajalle eli otetaan joku Aliexpress osa, joka ei ihan toimi laitteen kanssa ja valitetaan valmistajalle vrt. ehkä se tieto, että osa on 3D-printattu kerrotaan helpommin sille valmistajalle, jolloin ratkaisut haasteisiin löytyvät ehkä vähän eri tavalla.

Pitkä matka tästä on siihen, että Applelta alkaisi tulla jotain tällaista. o_O
 
Nerokasta. Philipsi alkaa julkaisemaan 3D malleja varaosiksi. Toistaiseksi vain yksi osa OneBladeen, mutta toivottavasti muutkin firmat ottavat tästä oppia.


Kyllähän ton toivois yleistyvän, etenkin OEL-tuotteiden kohdalla, joille ei valmistajaltakaan saa mitään varaosia vaikka kuinka paljon ois valmis maksamaan. Vois myös valmistaja helposti markkinoida tota ympäristötekona, joka mahdollisesti vähentää kaatopaikoille päätyvien laitteden määrää. :thumbsup:
 
Konsepti on toki kotitulostajalle kiva, mutta hankala nähdä tämän yleistyvän. Piratismin ja ihan kilpailun pelossa malleja varjellaan melkoisesti. Monesti alihankkijoidenkin osia joudutaan mallintamaan itse, kun valmiita malleja ei saa. Toki tähän on poikkeuksiakin, mutta yleensä vaativat melkoisesti paperisotaa.
Näkisin ihan puhtaana julkisuus-stunttina, ratsastetaan 3d tulostuksen hypellä.
Varsinkin kun kyse on Philipsistä joka on varsinaisen persereijän maineessa varaosa ja takuuasioissa.
Mitään pysyvämpää tai laajempaa liikettä en tästä odota syntyvän.
 
Mulla on pari mestaa vielä vastaamatta mutta hyvin todennäköistä et noita ei löydy metallisina.
Onko täällä joku pk-seudulla joka voisi koittaa tulostaa noita mulle kohtuullista korvausta vastaan?
Varmaan olisi niin fiksuinta että veisin osan ja laatkon tulostajalle joka sitten mallintaisi ton niin paksuksi kun se mahtuu tuohon laatikkoon.
 
Tuli tehtyä 3D tulostukselle suomalainen discord-kanava, kun ei tullut vastaan moista mistään.
Vasta laitettu kasaan, eli hyvin vaiheessa eikä jäseniä kovinkaan montaa.
Mikäli täällä on ulkopuolisten discokanavien mainonta kielletty, toivon tämän viestin poistuvan vähin äänin :)

Mistään suuresta ei ole kyse, mutta toivottavasti sen verran suuresta, että siellä saisi apua ja keskustelua aikaiseksi.
Ja toivottavasti löytyy joku, joka innostuisi auttamaan ylläpidossa ja ideoinnissa.
 
Mulla on pari mestaa vielä vastaamatta mutta hyvin todennäköistä et noita ei löydy metallisina.
Onko täällä joku pk-seudulla joka voisi koittaa tulostaa noita mulle kohtuullista korvausta vastaan?
Varmaan olisi niin fiksuinta että veisin osan ja laatkon tulostajalle joka sitten mallintaisi ton niin paksuksi kun se mahtuu tuohon laatikkoon.
Kaupallisissa paikoissa sen voi kyllä saada metallisenkin tai helposti eksoottisena muovina, ja valmistusmenetelmänä voi olla muutakin kuin 3D-printtaus.. Kyllä noilta voi aina tarjouksen kysyä, mutta silloin nyt vähintään se mallinnus pitäisi pystyä tekemään melkein itse. Tai voi senkin jostain Fiverr:stä ostaa, mutta silloinkin toki pitäisi pystyä vähintään antamaan tarpeeksi mittoja tai ottamaan joku 3D skanni, jonka mitat pystyisi varmistamaan..

Nämä varmaan eniten ainakin itselle tyrkytetyt palvelut siinä kontentissa, mitä itse seurailen:


mutta onhan näitä nykyisin ihan pilvin pimein tarjolla.
 
Voi olla, että rullat kaivoivat kuopan ja tekivät tuon "möykyn" filamenttiin, mikä jäi jumiin PTFE putkeen rullautuessaan takaisin CFS:ään. Silloin myös tuon CFS jumin juurisyynä voisi olla tuo tukkeutunut suutin.

Tässä keississä en sammuttanut tulostinta, mutta mikä menee vikaan vaikka sen sammuttaisi kuumalla suuttimella? Jäähtyy hieman hitaammin ilman tuuletinta, mutta eikai sillä saa sitä tukkoon?
Siinä tulee sellainen ilmiö ku lämmön johtuminen sinne lämpökatkoon, eli sinne minne se ei kuulu. Ei sitä lämpökatkoa turhaan jäähdytellä, oli se sitten ilma tai vesi. Mutta ilkeää damagea tullu joskus kun sähkökatko ollu kesken tulostuksen, riippuu toki varmaan tulostimestakin.
 


Mikä lie puuterimuna tuo oli, mutta tuli suunniteltua ja tulostettua tuollainen. Myöhemmin ku tiesin mikä tuo on nii jotain thingversessäkin oli. Mutta kyllähän tuo on parempi ku mikään muu.
 
Ostin viime vuonna Prusan Mini+:n Torista, ja sen tulostusjälki ei ole omasta mielestäni kovin kummoista. Kyllähän se asioita tulostaa, mutta esim. kulmat ovat pyöreitä, osassa laidoista "aaltoilua", tuet ei irtoa jne. Kirjastossa oleva i3-MK3S+ tekee parempaa jälkeä, ilman input shapingia. Olen kokeillut kiristellä remmejä, vaihtaa asetuksia, mutta jälki ei tunnu paranevan. Onko pk-seudulla jotain paikkaa/henkilöä, joka voisi tuota katsoa/korjata edes rahaa vastaan? Teoriassa voisi luulla, että jotkin pienemmän tulostuspuljut voisi tuota tehdä?
 
Kaupallisissa paikoissa sen voi kyllä saada metallisenkin tai helposti eksoottisena muovina, ja valmistusmenetelmänä voi olla muutakin kuin 3D-printtaus.. Kyllä noilta voi aina tarjouksen kysyä, mutta silloin nyt vähintään se mallinnus pitäisi pystyä tekemään melkein itse. Tai voi senkin jostain Fiverr:stä ostaa, mutta silloinkin toki pitäisi pystyä vähintään antamaan tarpeeksi mittoja tai ottamaan joku 3D skanni, jonka mitat pystyisi varmistamaan..

Nämä varmaan eniten ainakin itselle tyrkytetyt palvelut siinä kontentissa, mitä itse seurailen:


mutta onhan näitä nykyisin ihan pilvin pimein tarjolla.
Osa ilmeisesti löytyi mallinnettuna valmiiksi tuolta fb:n 3d tulostus ryhmästä.
Nyt pohdin kokeilenko tulostuttamista muovista vai suoraan metallista.
 
Ostin viime vuonna Prusan Mini+:n Torista, ja sen tulostusjälki ei ole omasta mielestäni kovin kummoista. Kyllähän se asioita tulostaa, mutta esim. kulmat ovat pyöreitä, osassa laidoista "aaltoilua", tuet ei irtoa jne. Kirjastossa oleva i3-MK3S+ tekee parempaa jälkeä, ilman input shapingia. Olen kokeillut kiristellä remmejä, vaihtaa asetuksia, mutta jälki ei tunnu paranevan. Onko pk-seudulla jotain paikkaa/henkilöä, joka voisi tuota katsoa/korjata edes rahaa vastaan? Teoriassa voisi luulla, että jotkin pienemmän tulostuspuljut voisi tuota tehdä?
Oletko vetänyt jonkinlaisen ohjatun kalibrointisetin kokonaisuudessaan? Esim. https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#intro on hyvin käyttäjäystävällinen ja melkolailla sama ruljanssi minkä joku tekisi maksua vastaan jos sellaisia tekijöitä löytyy.
 
Ostin viime vuonna Prusan Mini+:n Torista, ja sen tulostusjälki ei ole omasta mielestäni kovin kummoista. Kyllähän se asioita tulostaa, mutta esim. kulmat ovat pyöreitä, osassa laidoista "aaltoilua", tuet ei irtoa jne. Kirjastossa oleva i3-MK3S+ tekee parempaa jälkeä, ilman input shapingia. Olen kokeillut kiristellä remmejä, vaihtaa asetuksia, mutta jälki ei tunnu paranevan. Onko pk-seudulla jotain paikkaa/henkilöä, joka voisi tuota katsoa/korjata edes rahaa vastaan? Teoriassa voisi luulla, että jotkin pienemmän tulostuspuljut voisi tuota tehdä?

Laitatko vähän esimerkkikuvia? Slicer vs. realiteetti ja missä tökkii.

Kannattaa myös testata eri rullaa, mieluusti vielä sellasta lankaa mille on prusaslicerissa valmis profiili niin tietää että ongelma lähtökohtaisesti ei ole slicerin asetuksissa.
 
Oletko vetänyt jonkinlaisen ohjatun kalibrointisetin kokonaisuudessaan? Esim. https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#intro on hyvin käyttäjäystävällinen ja melkolailla sama ruljanssi minkä joku tekisi maksua vastaan jos sellaisia tekijöitä löytyy.
Tein tuon ekan kuution tulostuksen, siinä käy aika hyvin ilmi kaikki ongelmat:

1747675603690.png


Eli kulmat pyöreitä, ylin kerros ruma. Reunoissa artifakteja, kerroksissa selkeä raja.

Voin noita muitakin testejä koittaa tehdä, mutta vaati jotain spesiaaliohjelmia ja muuta kikkailua.
 
Tein tuon ekan kuution tulostuksen, siinä käy aika hyvin ilmi kaikki ongelmat:

1747675603690.png


Eli kulmat pyöreitä, ylin kerros ruma. Reunoissa artifakteja, kerroksissa selkeä raja.

Voin noita muitakin testejä koittaa tehdä, mutta vaati jotain spesiaaliohjelmia ja muuta kikkailua.

Mutuna sanoisin, että mikäli ei jaksa/viitsi/kehtoo kaikkea optimoida alusta alkaen, niin linear/pressure advancen säätö ja sliceristä sauman sijainnin muuttaminen randomista johonkin parempaan metodiin ratkaisee suurimman osan ongelmista. Linear Advance | Prusa Knowledge Base

(Tosin itse en pidä tuosta prusan helpissä olevasta viivatyyppisestä kalibrointimallista, vaan käytän yksiseinämäistä kuutiota, joka tulostetaan kerroksittain kasvavalla linear advancella, josta silmällä katsoo parhaan kohdan ja tönärillä mittaa ko. kerroksen korkeuden ja sitä vastaavan lin. adv. arvon)

E: Jos tosiaan tuolla teachingtechin g-koodi generaattorilla teit kuution, niin se ei "tietenkään" sisällä linear advancen arvoa, vaan se pitää syöttää aloitus g-koodina itse... Jonka teit? Ja pinnan artifakteihin ei tietenkään siten ole slicerin sauman asennolla väliä... Joskus olen nähnyt vastaavia pilkkuja jos on hieman ylipursotusta, mihin voisi lisäksi viitata kirjainten ylä- ja alapuolella olevat paksummat kulmat? Toisaalta yläpinnassa ei välttämättä juurikaan ole ylimääräistä materiaalia, vaan se on keskittynyt tulostuslinjojen päihin??? Eli pressure advance kohdilleen.
 
Viimeksi muokattu:
Mutuna sanoisin, että mikäli ei jaksa/viitsi/kehtoo kaikkea optimoida alusta alkaen, niin linear/pressure advancen säätö ja sliceristä sauman sijainnin muuttaminen randomista johonkin parempaan metodiin ratkaisee suurimman osan ongelmista. Linear Advance | Prusa Knowledge Base

(Tosin itse en pidä tuosta prusan helpissä olevasta viivatyyppisestä kalibrointimallista, vaan käytän yksiseinämäistä kuutiota, joka tulostetaan kerroksittain kasvavalla linear advancella, josta silmällä katsoo parhaan kohdan ja tönärillä mittaa ko. kerroksen korkeuden ja sitä vastaavan lin. adv. arvon)

E: Jos tosiaan tuolla teachingtechin g-koodi generaattorilla teit kuution, niin se ei "tietenkään" sisällä linear advancen arvoa, vaan se pitää syöttää aloitus g-koodina itse... Jonka teit? Ja pinnan artifakteihin ei tietenkään siten ole slicerin sauman asennolla väliä... Joskus olen nähnyt vastaavia pilkkuja jos on hieman ylipursotusta, mihin voisi lisäksi viitata kirjainten ylä- ja alapuolella olevat paksummat kulmat? Toisaalta yläpinnassa ei välttämättä juurikaan ole ylimääräistä materiaalia, vaan se on keskittynyt tulostuslinjojen päihin??? Eli pressure advance kohdilleen.
Tuolla ohjeella tulos oli lähinnä surullinen:


1747678095185.png


Skippasi kokonaan alun kalibroinnin jostain syystä, ja alkoi suoraan tulostamaan.


Kuution tulostin generaattorin g-koodilla, en tehnyt mitään muutoksia. Eli suoraan mitä ohjelma antoi.

E:

Sain syötettyä G29 oikeaan väliin koodia, ja nyt teki jotain kalibrointia alkuun kuten pitää. Lopputulos edelleen huono, joskin vähän vähemmän huono:

1747679658608.png
 
Viimeksi muokattu:
Tuolla ohjeella tulos oli lähinnä surullinen:


1747678095185.png


Skippasi kokonaan alun kalibroinnin jostain syystä, ja alkoi suoraan tulostamaan.


Kuution tulostin generaattorin g-koodilla, en tehnyt mitään muutoksia. Eli suoraan mitä ohjelma antoi.

E:

Sain syötettyä G29 oikeaan väliin koodia, ja nyt teki jotain kalibrointia alkuun kuten pitää. Lopputulos edelleen huono, joskin vähän vähemmän huono:

1747679658608.png

Näyttäsi vielä vikassa kuvassakin olevan tulostuspää turhan matalalla. Ei kannata kyllä tulevaisuudessa ajaa jos suutin ottaa petiin kiinni vaan printti seis ja uudestaan :D Eli ekan kerroksen kalibroinnista aloittaen IMO. First Layer Calibration (MINI/MINI+) | Prusa Knowledge Base
 
Näyttäsi vielä vikassa kuvassakin olevan tulostuspää turhan matalalla. Ei kannata kyllä tulevaisuudessa ajaa jos suutin ottaa petiin kiinni vaan printti seis ja uudestaan :D Eli ekan kerroksen kalibroinnista aloittaen IMO. First Layer Calibration (MINI/MINI+) | Prusa Knowledge Base
Tuo on tehty, ja tuolla toimii ihan normaalisti. Samoin esim. kuution eka kerros tuli ihan normaalisti. Tuo Linear advance g-koodi tuli kuten kuvassa näkyy. En tuota koodia sen enempää osaa tai tunne, tulostan sen mitä noilla sivuilla tarjotaan. Luulen, että kun puhdasta g-koodia, ei osaa jostain syystä ottaa huomioon laitteelle asetettua offsettia tulostuspään etäisyydelle. Mutta en tiedä.

E: Tein tuon ensimmäisen kerroksen kalibraation uudestaan vanhalla arvolla, ja näkyi toimivan hyvin. Ainoa maininnan arvoinen asia tosiaan kulmat, joihin tulee pienet "pallot". Muuten laatu oli hyvä, ja lopun neliö tasainen. Eli en usko sen tuosta ekasta kerroksesta johtuvan. Kokeilin tulostaa neliön muuttamalla k-arvoksi 0.2 ja 0.05, molemmat tulostukset epäonnistuivat siihen, että suutin men tukkoon jossain 80% kohdalla. Ja yleinen tulostuslaatu todella huonoa. Koitin nostaa tuota muovin työntönopeutta, kun alkuperäinen E325 ei työntänyt speksattua 100mm (vaan n. 97mm) ulos, E340 työnsi koko 100mm. Katsotaan vaikuttaako laatuun.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on tehty, ja tuolla toimii ihan normaalisti. Samoin esim. kuution eka kerros tuli ihan normaalisti. Tuo Linear advance g-koodi tuli kuten kuvassa näkyy. En tuota koodia sen enempää osaa tai tunne, tulostan sen mitä noilla sivuilla tarjotaan.

Andrew Ellisin linear advance testiprinttigeneraattoria voi myös kokeilla, tulostaa useamman kerroksen, niin ensimmäisen kerroksen häröt ei näy enää. Firmware valikosta vaan valitsee marlin 1.1.9+ niin pitäisi toimia myös prusa minillä (toki en vastaa jos esim. alkaakin soittaa neuvostoaikaisia marssilauluja :D) Ellis' Pressure Advance / Linear Advance Calibration Tool

Hänen sivullaan ellis3dp.com on muutenkin hyvin kattavasti informaatiota tulostimien säätöön.
 
Sain nuo Ellisin printit tulostettua, niissä oli samaa vikaa, G29 ei oletusarvoisesti ollut päällä, joten laatu oli aluksi luokatonta. Sen lisättyä sain tulostettua testit, enkä huomaa mitään eroa arvoilla k=0 - k=0.08. Kaikki näyttää yhtä "huonoilta". Koitin myös nostaa filamentin nopeutta, koska teachingtechyt:n testi näytti, että arvo M340 olisi parempi kuin vakio M325, mutta silläkään ei ollut mitään nähtävää vaikutusta noihin k-arvoihin. Filamentin nopeus ja k-arvon nosto lähinnä heikensi tuota testikuutiota, eli kaikki muutokset menivät lähinnä huonompaan suuntaan.

Summasummarum, onko kellään tietoa pk-seudulla paikoista, jotka voisi katsoa asetukset kuntoon paria rahaa vastaan, ainakaan tämän illan aikana oma testailu (aiempien lisäksi) ei tuottanut mitään tulosta. Vai onko vain todettava, että 3d-tulostimet on vieläkin vähän liian näpertämistä? (Toki jos on, yllättää miten hyvin kirjastossa tulostimet toimivat).

1747691210051.png

Tuossa vielä testit, en edes enää muista kummassa filamentin nopeus 1 ja kummassa 1.05, kun niin samanlaista jälkeä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
277 699
Viestejä
4 778 602
Jäsenet
77 661
Uusin jäsen
b456s

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom