3D-tulostaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Onko vetorullat kaivaneet kolon tuohon filamenttiin? Ethän ole sammuttanut tulostinta ennen kuin suuttimen lämmöt on siellä 40c hujakoilla.
Voi olla, että rullat kaivoivat kuopan ja tekivät tuon "möykyn" filamenttiin, mikä jäi jumiin PTFE putkeen rullautuessaan takaisin CFS:ään. Silloin myös tuon CFS jumin juurisyynä voisi olla tuo tukkeutunut suutin.

Tässä keississä en sammuttanut tulostinta, mutta mikä menee vikaan vaikka sen sammuttaisi kuumalla suuttimella? Jäähtyy hieman hitaammin ilman tuuletinta, mutta eikai sillä saa sitä tukkoon?

Kuinka kestävää tollanen tulostus muovi on?
Mulla on remppakohteena 90 luvun keittiö jota pitäisi tekohengittää.
Ongelmana on laatikoiden etulevyt jotka kiinnitetty valumetallisilla koukkuheloilla.
Niitä mennyt poikki ja uusia ei oikein löydy mistään.

Mietin jos noita pystyisi 3D tulostaa ja jos pystyy niin kestääkö ne?
Onko toi kovaa muovia vai pehmeää "ämpärimuovia"?

Kuva liittyy vahvasti....

IMG20250507192336.jpg

Muoveja on ihan joka lähtöön, todella jäykästä suunnilleen kypsään spagettiin. Tulostaminen kyllä onnistuu mutta kestävyydestä en osaa sanoa kun en oikein hahmota miten tuo kilke kiinnittyy muihin osiin.

Kuinka kestävää tollanen tulostus muovi on?
Mulla on remppakohteena 90 luvun keittiö jota pitäisi tekohengittää.
Ongelmana on laatikoiden etulevyt jotka kiinnitetty valumetallisilla koukkuheloilla.
Niitä mennyt poikki ja uusia ei oikein löydy mistään.

Mietin jos noita pystyisi 3D tulostaa ja jos pystyy niin kestääkö ne?
Onko toi kovaa muovia vai pehmeää "ämpärimuovia"?

Kuva liittyy vahvasti....

IMG20250507192336.jpg
Tulostettavia muoveja on pitkä lista erilaisia ja jokaisella on omat ominaisuutensa.
Esim. "peruslanka" PLA on varsin jämäkkää, mutta rasituksessa murtuu äkillisesti, ei siedä korkeita lämpötiloja jne.
Seuraava "peruslanka" PETG taas on joustavampaa, rasituksessa venyy ennen lopullista murtumista ja sietää hieman enemmän lämpöä ja UV valoa.

Näitä ominaisuuksia sitten vielä lisäksi valmistajat muokkaavat lisäämällä vaikkapa hiili- tai lasikuitua muovin sekaan, joka tekee siitä jäykempää, mutta yleensä myös hauraampaa (eli PETG vahvistettuna kuiduilla todennäköisesti murtuu PLA:n tavoin äkillisesti).

Sitten vielä tulostusasetukset, eli tulostettava osa voidaan tehdä kestävemmäksi lisäämällä seinämien määrää, lisäämällä täytteen (infill) määrää, säätämällä tulostuslämpötilaa ja -nopeutta jne.

Eli itse pointti; voisi olla tulostettavissa jollain perus PLA:ta paremmalla materiaalilla kuten hiili-/lasikuitu PETG (PETG CF/GF) ja asetuksina vaikkapa 3 seinämää ja infill 50% tai suurempi.
Toki lankojen ferrari nylon (PA) ja sen hiili-/lasikuitu variantit olisi vielä parempi, mutta ei ole kovin budjettiystävällistä.

Muoveja on ihan joka lähtöön, todella jäykästä suunnilleen kypsään spagettiin. Tulostaminen kyllä onnistuu mutta kestävyydestä en osaa sanoa kun en oikein hahmota miten tuo kilke kiinnittyy muihin osiin.
Toi "koukku" on alaspäin ja kiinnittyy laatikon rungossa olevaan metalliseen akseliin.

Mitähän tollaisten tulostaminen voisi kustantaa? Edes suurinpiirten arvio?

Noita menisi yhteensä 8 kpl, niissä on kätisyydet eli 4 vasenta ja 4 oikeaa jotka toistensa peilikuvia.

Toi "koukku" on alaspäin ja kiinnittyy laatikon rungossa olevaan metalliseen akseliin.

Mitähän tollaisten tulostaminen voisi kustantaa? Edes suurinpiirten arvio?

Noita menisi yhteensä 8 kpl, niissä on kätisyydet eli 4 vasenta ja 4 oikeaa jotka toistensa peilikuvia.
Materiaalina ei liene montaa senttiä kappaleelta ellei jotain eksoottisempaa muovia käytä.

Aikaa ja vaivaa taas sitten menee mallintaa sopiva palikka, monesti kaipaa myös hieman iterointia ja sovitusta ellei mittoja saa täysin kohdilleen heti ensimmäisellä kerralla.

Peilikuvan luominen mallinnetusta kappaleesta on parin klikkauksen takana slicerissa.

Materiaalina ei liene montaa senttiä kappaleelta ellei jotain eksoottisempaa muovia käytä.

Aikaa ja vaivaa taas sitten menee mallintaa sopiva palikka, monesti kaipaa myös hieman iterointia ja sovitusta ellei mittoja saa täysin kohdilleen heti ensimmäisellä kerralla.

Peilikuvan luominen mallinnetusta kappaleesta on parin klikkauksen takana slicerissa.
Eka kappale lienee kallein, onko hintaluokka kymppejä vai satasia?

Tuohon vaikuttaa paljon miten meinasi tulosteen teettää:

1. Jos on halukas itse opiskelemaan jonkin mallinnussovelluksen (tinkercad on esimerkiksi helpohko ja ilmainen selaimessa toimiva) ja käy kirjastossa tulostamassa, niin lompakko ei juuri kevene.
Kirjastossa tosin ei liene kummoista valikoimaa lankoja tulostettavaksi.

2. Jos itse saa otettua tönärillä tarkat mitat ja ehkäpä vielä tehtyä piirustukset paperille, jotka sitten antaa jollekin mallinnettavaksi (ja ehkä myös tulostettavaksi).
Hinta riippunee paljonko mallintaja haluaa veloittaa, kuvan perusteella en usko että kukaan ainakaan satasia kehtaisi pyytää ellei lopullisessa iteroinnissa mene pitkään.

Kustannuksia tiputtaa huomattavasti myös kuinka yksinkertaistetun version tuosta on mahdollista tehdä, eli mitkä kolot/urat/viisteet sun muut ovat pakollisia toimiakseen.

Henkilökohtaisesti en kyllä näe että tuosta pelkistetympää tarvisi tehdä, tai ainakaan että siinä mitään säästöä syntyisi.

Eiköhän sen joku hoida pimeästi täältä tai fb:n jostain tulostusryhmästä.

Nykyään kaikki on mallintajia 😁

Mulle ois juuri tulossa hiilikuituvahvisteista PETG-lankaa. Tässä ois paikka protoilla materiaalia ja tulostella osia Tampereen tai Jämsän alueella, muutaman kympin hintaluokassa. Paiskaa YV jos sijainti täsmää. Osan mallinnus onnistuu myös.

Materiaalikustannukset lienee pienet, mutta aika ja osaaminen on rahaa. Oma lyhyt kokemus on opettanut, että printtiä joutuu helposti iteroimaan, kuten @AeshmA sanoi. Paras olisi, jos koevedoksen jälkeen voisi kokeilla toimivuuden ennen koko sarjan tulostamista, mutta voihan se kerrallakin osua oikein. Suosittelen kuitenkin etukäteen sopimaan yksityiskohdat huolellisesti, esim mitä tehdään, jos malli tehdään mittojen perusteella, mutta mittaamisessa on sattunut pieni virhe, jne.

Niin se työ tuon kokoisessa kappaleessa maksaa, ei itse materiaali ellei sitten tee jostain todella vahvasta ja eksoottisesta filamentista. Enemmänkin itse kiinnittyy huomio näissä aina siihen, että alkuperäinen kappale on suunniteltu ruiskuvalulla tms. muotilla tehtäväksi ja 3D printtauksessa on eri lainalaisuudet. Toisin sanoen välttämättä ei kannata yrittää tehdä edes samanlaista vaan sellainen mallinnus, joka tekee saman asian mitä alkuperäinen. Näin se, miten mihin ympäristöön se tulee ja mitkä ne rajoitteet toimivuudelle ovat on paljon tärkeämpiä kuin tuo alkuperäinen mallikappale. Toki sen voi kopioida "sokkonakin", mutta se ei 3Dnä todennäköisesti ole ollenkaan niin hyvä kuin alkuperäisenä ellei yritä kompensoida huonoa mallinnusta (3Dtä ajatellen) jollain Peekillä tms., että saa sen pysymään ehjänä.

Nuo pari kommenttia iteroinnistakin on hyviä eli välttämättä ei edes heti kannata yritä tähdätä valmiiseen tuotteeseen vaan varsinkin jos malli muuttuu, niin tekee pienellä infillillä (jätetään kappale lähes "tyhjäksi") koekappaleen, että näkee että se esim. ulkomittojen puolesta on ensin hyvä, ennen kuin tekee kasan sutta, jossa jokin mitta ei täsmääkään syystä tai toisesta.

Mulle ois juuri tulossa hiilikuituvahvisteista PETG-lankaa. Tässä ois paikka protoilla materiaalia ja tulostella osia Tampereen tai Jämsän alueella, muutaman kympin hintaluokassa. Paiskaa YV jos sijainti täsmää. Osan mallinnus onnistuu myös.
Kiitos tarjouksesta.
Mulla on vielä pari paikkaa mistä kyselen noita alkuperäisiä, jos ei niin sit tää tulostaminen edessä.
Lokaatio on mulla pk-seutu mutta se ei liene ongelma kun noi liikkuu postilla kirjekuoressa.

Kiitos jo nyt kaikille vastanneille. 🙏🏻

Statistiikka

Viestiketjuista
277 150
Jäsenet
77 584
Uusin jäsen
Puu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom