3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Kiitoksia nopeasta vastauksesta, AMS-homma olikin jo tiedossa.

Liimahommista olen tähän asti pysynyt erossa, mutta eihän tuo iso hankinta ole jos TPU aloitan tulostamaan.
PETG on myös välillä jämähtänyt aika kovasti petiin niin uskon kyllä, että TPU voi olla vielä isompi savotta saada irti ilman liimaa.
TPU:n kanssa tulosteen saa liimatusta levystä näppärästi irti huljuttelemalla (lämpimän) veden alla.
Vähän nostaa jotain kulmaa että vesi pääsee liottamaan liiman välistä, niin tuloste alkaa irtoamaan kuin itsestään.

Itsellä taas on tuon Bambun PETG HF kanssa ollut ongelma textured PEI levyllä, että saattaa irrota tai käpristyä kulmista, mutta liiman kanssa tullut priimaa.

Nyt tosin kun tuon SuperTack levyn hommasin, niin jämähtää kyllä todella hyvin alustaan sellaisenaan ja suositus kyllä kyseiselle levylle PLA/PETG tulosteluun.
 
Olen tulostanut Bambun textured PEI platella PLA:ta, PETG:iä, TPU:ta ja PA:ta, ja koskaan en ole tarvinnut liimaa tartunnan parantamiseksi tai estämiseksi. Levyn voi helposti napata irti ja taivutella jos kappale on tiukasti kiinni. Yleensä kappaleet lähteneet nätisti viimeistään jäähdyttyään hieman.

PLA:n ja PETG:in välillä vaihdettaessa suosittelen pesemään kunnolla karkealla sienellä, jottei pintaan jää kerrosta estämään toisen tartuntaa. Lisäksi toki välttämään käsin koskettelua, jottei pintaan jää rasvaa. Liuottimia en ole tarvinnut putsaamiseen, kun levy on pesty huolella.
 
Itsekin tuli P1S combo tilattu ekaksi tulostimeksi, pitää ruveta rakentelemaan sille paikkaa tuohon yhteen vaatehuoneeseen, jossa erillinen ilmanvaihto
 
Onko kukaan rakentanut filtteriä tolla p1s. Pelkästään jo pla:lla kuitenkin tuota hajua tulee
 
Sovol SV08 tuli kasattua käyttökuntoon. Noin tunti ja vartti meni itse laitteen kasaamisessa. Helppo operaatio, sopivien ruuvien pyörittelyä sopiviin paikkoihin. Hyvin tulostui tikulta 12 minuutin benchy ja sen jälkeen 27 minuutin benchy. Tuota nopeampaakin voi ihan kelvolliseksi laaduksi kutsua. Oli kyllä melkoista säpinää se. :D Pedissä on kyllä epätasaisuutta, mutta ei tuo liiemmin näytä haittaavan.

Tuli myös asennettua Micro Swiss Flowtech hotend. Sen asennus oli helppoa. Vahingossa kytkin tuulettimen väärään fan-liittimeen, jonka jälkeen sai ihmetellä, miksi tuuletin ei pyöri. Vielä on liian aikaista sanoa, tuoko tuo hotend mitään parannusta muuhun kuin suuttimen vaihtoihin.

Tuli myös tehtyä hieno virhe. Tulostuksen jälkeen nostin tulosteen alustoineen pois jäähtymään. Sen jälkeen epähuomioissa ajoin tulostimesta Auto home -toiminnon, joka sai suuttimen yrittämään porautumaan pedistä läpi. Piti kytkeä nopeasti virrat pois. Ei siis toiminut korkeuden tunnistus ollenkaan ilman tulostusalustaa siinä välissä. Petiin tuli kolo, mutta suuttimeen tai tulostimeen ei tullut vikaa.

PS Jos jollain on kiinnostusta isolle tulostimelle, niin Oulun suunnalta löytyisi tuunattu Elegoo Neptune 4 Max (lineaarikiskot ja muuta hyödyllistä sälää) vaikkapa halvemmalla kuin vakiomallin saa kaupasta. Laitan virallisesti myyntiin, kunhan vain ehdin, enkä tule katumapäälle.
 
Olen tulostanut Bambun textured PEI platella PLA:ta, PETG:iä, TPU:ta ja PA:ta, ja koskaan en ole tarvinnut liimaa tartunnan parantamiseksi tai estämiseksi. Levyn voi helposti napata irti ja taivutella jos kappale on tiukasti kiinni. Yleensä kappaleet lähteneet nätisti viimeistään jäähdyttyään hieman.

PLA:n ja PETG:in välillä vaihdettaessa suosittelen pesemään kunnolla karkealla sienellä, jottei pintaan jää kerrosta estämään toisen tartuntaa. Lisäksi toki välttämään käsin koskettelua, jottei pintaan jää rasvaa. Liuottimia en ole tarvinnut putsaamiseen, kun levy on pesty huolella.
Ootko minkäkokoisia kappaleita PA:lla tulostanu? 200mm+ ? Onko bambun PA?
 
Filalabin PA. Ei ole >200 mm kappaleita, mutta tulostetuissa ei ole näkynyt viitteitä warppaamisesta.
No jos onnistuu nii voisin tilata pari kappaletta kun sun tulostimella ei warppaa ja onnistuu ongelmitta. Toimitan sulle tuplaten PA:ta jos saat tulostettua. Otatko haasteen vastaan?
 
Ankermaker M5C saa nyt niin halvalla että päätin vihdoin ja viimein uhrata toisen Ender 3 V2 printtereistä bi-metal heatbreak modille, että näkee saisiko siitä PETG työjuhdan aikaiseksi. Samalla tuli vaihdettua alkuperäinen PTFE-letku uuteen capricorniin, aika loppuunkulutetulta se näyttikin kun PLA:ta sen läpi on tullut pursotettua melkoiset määrät vuosien saatossa.
Jos tuosta ei tule mitään niin voi hyvissä mielin pistää Ankermakerin tilaukseen.

Nyt on bimetal asennettuna ja PID kalibroinnit menossa. Sitten onkin enää Z-offset kalibrointi ja retraction säätö jäljellä ennen testiajoa.
Ja nyt onkin jo calicat printtauksessa. Hyvin tuo näyttäisi toimivan kun pisti micro swiss hotendin retraction asetukset sliceriin, voisi vielä benchyn vetää varmistukseksi että kaikki kunnossa.
 
Viimeksi muokattu:
Oli vihdoin hetki aikaa niin sain yhden oman hommaniin maaliin asti.

Nyt saa tosiaan pilkille kaikuluotaimeen 12v makitan akusta.

41C230C1-2B14-41E1-99A4-99F51CD7D28C.jpeg
 
Onko suositella hyviä paikkoja netissä joissa voi tulostaa omia malleja tai tekeekö kukaan foorumilaine Keski-Suomessa korvausta vastaan pikkuhomman.
 
Bambulabin seuraavasta Q1:llä tulevasta tulostimesta on ilmeisesti vuotanut Kiinassa WeChattiin esitteitä ja piirrustuksia. Luotettavuudesta en tiedä mutta niiden perusteella mallinimi olisi H2D. Se olisi odotetusti isompi tulostin jonka kokona on 492x514x626mm ja sen mukana tulisi myös uusi AMS 2 Pro. Laitteessa olisi tornareiden mukaan myös tuplasuutin, joka mahdollistaisi pienemmän määrän hukkaa materiaaleja vaihtaessa ja toisaalta helpomman ja nopeamman tulostamisen eri materiaalien kanssa AMS:n avulla. Threadissa tornaroivat että olisiko tuossa AMS 2 Prossa jonkinlainen filamentin kuivatusominaisuus ku pohjassa näkyy jonkinlainen levy.

Menin just viime viikolla tilaan AMS:n diilistä niin tässä saa sit arpoa pitäiskö vielä perua :D
dual-extruder-and-bigger-size-possible-leak-v0-kvfuwviz6d5e1.webp


dual-extruder-and-bigger-size-possible-leak-v0-rc36xs9x6d5e1.webp


dual-extruder-and-bigger-size-possible-leak-v0-v1jbzjmt5d5e1.webp
 
Aikamielenkiintoinen tuo tapa hoitaa kaksi suutinta. Ainakin nopeus /kohdistus etua tulee verratuna esim prusan malliin jossa vaihtuu koko setti.
 
Oiskos jollain Turun seudulla myydä muutama metri keltaista PLA:ta?
Tai onko mielessä mistä voisi löytyä hyllystä?
 
Puolen vuoden tulostelun jälkeen eka ihan täysi feili Bambun A1:n kanssa.
Eikä tuotakaan voi pistää ihan täysin Bambun syyksi, koska ilmeisesti kämpästä oli käynyt sähköt keskellä päivää pois, kun olin töissä.
Bambun sovellus mainitsi tuosta ja kysyi jatketaanko tulostus. Totta kai "kyllä". Fiksumpi olisi voinut katsoa sovelluksen kautta videota mikä on pedin tilanne. Opinpahan jatkon varalta.
1000018818.jpg


A1 Mini onnistui kyllä jatkamaan onnistuneesti tulostusta katkon jälkeen, mutta isosisko ei.
 
Tähän asti pilkillä kaikuanturi on vain roikkunut avannon reunalta, ajattelin kötystellä telineen jolla sen saa irti reunasta ja vielä stoppari piuhaan niin roikkuu oikealla korkeudella. Jalat ajattelin laiskana sahata 16mm asennusputkesta.

Tuon kierrettävän keskiosan ja hahlon idea on että johdon saa läpi ilman että tarvitsee niin isoa reikää kuin siinä lowrancen liittimessä on.

5A6CA929-8BBF-42CF-A5A1-BDA5BED8C8FB.jpeg
 
Mjuuh, olisi kyllä voinut ostaa sen filamentti kuivurin jo vuosia sitten.
Mikä ei kuulu joukkoon?
IMG_20241210_220506.jpg
Kaikki samalla Geeetech PETG rullalla tulostettu.
Sinällä mielenkiintoinen asia, että olen harrastanut yli 10v tulostusta ja tarvinnut kertaakaan kuivata filamenttejä. Laittanut rullat käytön jälkeen tyhjiöpussiin ja imenyt siitä ilmat. Lisäksi pistänyt pikku "kuivaus" pussukan mukaan, on rullat pysyneet toiminta kunnossa aina.
Noita pussukoita on kaikki paikat nykyään täynnä. Jopa kuivalihan mukana tulee sopiva mukana.

Nämä tyhjiö pussit toimivat ja ovat uudelleen käytettäviä. Suosittelen käyttämään kyseisiä, tai vastaavia tuotteita. Ainakin nämä Tyhjiöpussi ja pumppu on toiminut jo vuosia, ilman hajoamista.
 
Tähän asti pilkillä kaikuanturi on vain roikkunut avannon reunalta, ajattelin kötystellä telineen jolla sen saa irti reunasta ja vielä stoppari piuhaan niin roikkuu oikealla korkeudella. Jalat ajattelin laiskana sahata 16mm asennusputkesta.

Tuon kierrettävän keskiosan ja hahlon idea on että johdon saa läpi ilman että tarvitsee niin isoa reikää kuin siinä lowrancen liittimessä on.

5A6CA929-8BBF-42CF-A5A1-BDA5BED8C8FB.jpeg
Vilkase ketju 3D tulosteiden esittelyketju

Sinne jatkot.
 
Sinällä mielenkiintoinen asia, että olen harrastanut yli 10v tulostusta ja tarvinnut kertaakaan kuivata filamenttejä. Laittanut rullat käytön jälkeen tyhjiöpussiin ja imenyt siitä ilmat. Lisäksi pistänyt pikku "kuivaus" pussukan mukaan, on rullat pysyneet toiminta kunnossa aina.
Noita pussukoita on kaikki paikat nykyään täynnä. Jopa kuivalihan mukana tulee sopiva mukana.

Nämä tyhjiö pussit toimivat ja ovat uudelleen käytettäviä. Suosittelen käyttämään kyseisiä, tai vastaavia tuotteita. Ainakin nämä Tyhjiöpussi ja pumppu on toiminut jo vuosia, ilman hajoamista.
Muistaakseni rulla oli jo paketista otettaessa "riisimuro" kunnossa, eli raksui ja poksui kun pisti 230C tai enemmän lämpöä, ja jälki oli sen mukaista. Vuosia vanha rulla siis, temp towerin kun veti niin etenkin 250C piti melkoista poksumista. Kuivauksen jälkeen ei 250C tuottanut enää minkäänlaista sivuääntä suuttimessa.
Kyseinen erä oli viimeinen kerta kun Geeetechin filamentteihin olen koskenut. Saman tilauksen PLA rullat olivat jollain ihmeellä saatu sulatettua pilalle siten että filamentti piti hammaslangalla kuoria irti rullasta ja keriä uudelleen.
 
Viimeksi muokattu:
Muistaakseni rulla oli jo paketista otettaessa "riisimuro" kunnossa, eli raksui ja poksui kun pisti 230C tai enemmän lämpöä, ja jälki oli sen mukaista. Vuosia vanha rulla siis, temp towerin kun veti niin etenkin 250C piti melkoista poksumista. Kuivauksen jälkeen ei 250C tuottanut enää minkäänlaista sivuääntä suuttimessa.
Kyseinen erä oli viimeinen kerta kun Geeetechin filamentteihin olen koskenut. Saman tilauksen PLA rullat olivat jollain ihmeellä saatu sulatettua pilalle siten että filamentti piti hammaslangalla kuoria irti rullasta ja keriä uudelleen.
Petg ei yleensä ime hirveitä määriä kosteutta itseensä, mallia nailon. 250`c on kyllä sen verran kova lämpö, että filamentti alkaa kiehumaan suuttimessa, mutta koska kyseessä oli vanha rulla, on mahdollisesti sattunut huonon erän rulla.
Hyvä, että kuivaus auttoi. En ole itse ikinä käyttänyt geeteckin lankoja, joten tiedä niistä sen enempää laadusta ja tuskin tulen ikinä kokeilemaan.
 
Olisin kiinnostunut aloittamaan 3D tulostus harrastuksen. En paljoa näistä ymmärrä/ottanut selvää vielä. Enimmäkseen alkuun varmaan erilaisia pidikkeitä, kiinnikkeitä ym tulisi kokeiltua tehdä, mahdollisesti myös puolisolle korujen tekoon, niin osia kuin työvälineitä. Mitään kovin isoa tuskin tulee alkuun tulosteltua.

Mikä olisi hyvä tulostin aloittelijalle? Mikä materiaali kestää käytössä? Budjettia vielä tarkemmin miettinyt, mutta muutamia satasia mielellään. Jos käytettynä ostaa, onko jotain mitä erityisesti pitää tarkastaa tai varoa?
 
Olisin kiinnostunut aloittamaan 3D tulostus harrastuksen. En paljoa näistä ymmärrä/ottanut selvää vielä. Enimmäkseen alkuun varmaan erilaisia pidikkeitä, kiinnikkeitä ym tulisi kokeiltua tehdä, mahdollisesti myös puolisolle korujen tekoon, niin osia kuin työvälineitä. Mitään kovin isoa tuskin tulee alkuun tulosteltua.

Mikä olisi hyvä tulostin aloittelijalle? Mikä materiaali kestää käytössä? Budjettia vielä tarkemmin miettinyt, mutta muutamia satasia mielellään. Jos käytettynä ostaa, onko jotain mitä erityisesti pitää tarkastaa tai varoa?
Bambu Lab merkki on hyvin aloittelijaystävällinen ja hyvä muutenkin. Toimintavarmuus ja luotettavuus ihan omaa luokkaa.
A1 mini jos haluat näppärän pienen, A1 tai P1S jos vähän isompaa. Tarjouksia nyt päällä, hinta taitaa olla näissä 230-600 juuri nyt.

Jos taas haluat harrastaa 3d tulostimia etkä niinkään tulostaa niin sitten ota joku muu merkki.
 
Olisin kiinnostunut aloittamaan 3D tulostus harrastuksen. En paljoa näistä ymmärrä/ottanut selvää vielä. Enimmäkseen alkuun varmaan erilaisia pidikkeitä, kiinnikkeitä ym tulisi kokeiltua tehdä, mahdollisesti myös puolisolle korujen tekoon, niin osia kuin työvälineitä. Mitään kovin isoa tuskin tulee alkuun tulosteltua.

Mikä olisi hyvä tulostin aloittelijalle? Mikä materiaali kestää käytössä? Budjettia vielä tarkemmin miettinyt, mutta muutamia satasia mielellään. Jos käytettynä ostaa, onko jotain mitä erityisesti pitää tarkastaa tai varoa?
Tuosta halvalla Verkkikseltä. Mukaan vaikka PETG ja PLA rullat että pääsee alkuun.

Käytetyissä ei oikein ole mieltä ellei osaa bongata eroa hyvän ja huonon diilin väliltä, kun tyhmille myydään Torissa ikiwanhoja stock-konfiguraation Endereitä AnkerMakerin hinnalla.
Nytkin joku paikallinen myy Ender 3 V2 stokki konffilla 250€ mikä on aivan aivoton hinta 4 vuotta vanhasta vehkeestä minkä muovinen extruder pamahtaa palasiksi omia aikojaan.
4 vuotta on 3D-tulostimien kehityksessä aivan valtavan pitkä aika. Moninkertainen tulostusnopeus, automaattinen pedin tasaus (ABL) ja direct-drive extruderia voi nykyään odottaa "karvalakki"-malliselta tulostimelta kun neljä vuotta sitten semmoista löytyi vain hintahaitarin korkeimmasta päästä.
 
Viimeksi muokattu:
Olisin kiinnostunut aloittamaan 3D tulostus harrastuksen. En paljoa näistä ymmärrä/ottanut selvää vielä. Enimmäkseen alkuun varmaan erilaisia pidikkeitä, kiinnikkeitä ym tulisi kokeiltua tehdä, mahdollisesti myös puolisolle korujen tekoon, niin osia kuin työvälineitä. Mitään kovin isoa tuskin tulee alkuun tulosteltua.

Mikä olisi hyvä tulostin aloittelijalle? Mikä materiaali kestää käytössä? Budjettia vielä tarkemmin miettinyt, mutta muutamia satasia mielellään. Jos käytettynä ostaa, onko jotain mitä erityisesti pitää tarkastaa tai varoa?

Elegoo Neptune 4 Pro olisi nyt tarjouksessa 210€:

Tässä omaa kertomusta siitä:
"
En tunnista kuvasta printteriä eli mihin päädyit? Nyt vaan paljon palautetta laitteesta niin ehkä minäkin pääsen kaupoille!

Elegoo Neptune 4 Pro:
Kun sivuille kirjautui ensimmäisen kerran sai "onnenpyörästä" pyöräytyksellä 10€ alennuksen joten tulostin hintaan 265€.

Eli 5kg filementtiä ja tulostin yhteensä €330,94
Tilaus tehty 5.3.2024 illasta (19 jälkeen), saapui perille eilen eli noin 10 vuorokautta tilaamisesta ja tuote on toimitettu. (Olisi toimitettu ja torstaina mutta jakeluautossa oli jotain ongelmaa, siksi vasta perjantaina aamusta)

Arvostelua:

Toinen arvostelu (mihin ehkä luottaisin hieman enempi, tosin Tommin sivusto on ehkä luetumpi):
Siinä käydään lävitse 4 ja 4Pro:n välisiä eroja:

  1. Neptune 4 Pro has an 'all metal dual-axis guide rails' and 'double-row ball U-shaped bearing' on the X and Y axis'. The non-pro has POM V-guide rails.
  2. The Neptune Pro has a segmented heated zones (one section at 100w and the other at 150w). This allows for smarter and quicker heating of the print surface in some scenarios. The non-pro has a single 250w heating element below the build plate.
Itse painin aika pitkään kumman valitsisin, päädyin sitten Pro versioon koska ajattelin että nuo metalli osat kestävät pidempään.. saa nähdä. Eipä se niin iso ero sitten rahallisesti ollut.

Se on myös totta mitä sanotaan äänistä. Varsinkin jos tulostaa nopeasti tuo on kohtuullisen äänekäs! Eli idea siitä että nukkuisi samassa huoneessa ei ehkä ole paras mahdollinen jos tekee jotain 24h tulostusta. Toki sitä voi säätää (tulostaa hieman hitaammin eikä pidä tuulettimia 100%). Elämä on valintoja...

Toisaalta osaa noista miinuksista en sinänsä allekirjoita. Eli totta jos haluaa siitä kun painaa virtanappia olla tulostamassa jo alle minuutissa tuo on "hidas" kun kestää hetken kuumeta jne. mutta tulostaa sen verran nopeasti ja itse en ole niin hätähousu että laskisin sitä viaksi että tuo oikeasti ensin kuumentaa sen pedin sekä suuttimen ja vasta sitten aloittaa tulostuksen. Enempi se ketuttaisi jos tuo yrittäisi ns. juosten kusta hommaa heti kylmänä ja tulosteena tulisi sutta & sekundaa sekä suutin olisi tukossa kun yrittäisi samantien aloittaa tulostuksen ilman että osat olisivat lämmenneet.

Testasin ja alle minuutissa sain kyllä täysin kylmän koneen päälle ja tulostustyön valittua. Hieman alle 3 minuuttia yön ylitse sammutetun koneen virtanapin painamisesta tuo alkoi sitten tulostamaan työtä = lämmitti pedin 60C ja suuttimen 220C. Eli totta, ei mitenkään salaman nopeaa työtä. Mutta ei kuitenkaan niin hidasta että oikeasti ehtisi tehdä kahvia välissä tai kyllästyä odottelemaan.

Tuo täytyy osittain koota (ei iso juttu, vaikka ei jaksaisi katsoa netistä tai USB tikulla mukana tulevaa videota. Itsekin katsoin vasta jälkikäteen) mutta:
kuten eräästä reddit ketjusta sain lukea kun tuota kokoaa on 100% mahdollista kiinnittää tuo yläosa enempi tai vähempi vinoon joten kannattaa tarkistaa se (muuten tulee "ei pyöreitä" ympyröitä). Piti ihan testata (en toki mitään tulostanut) mutta tuon saa jonkun verrankin vinoon kiinnitettyä jos haluaa. Toki ainakin tässä omassa (ehkä hieman uudemmassa) mallissa on ihan alatasossa jäljet mihin kohtaan tuo yläosa pitäisi kiinnittää.

Eli jos laskee että molemmat jalat saisi vedettyä vaikka 1-2 senttiä sivuun siitä kohtaa mihin niiden pitäisi mennä (keskelle) on ihan ymmärrettävää että osalla käyttäjistä netissä on sitten ongelmia saada kunnolla pyöreää ympyrää kun yksi akseli on vinossa muihin verrattuna.

Lisätään vielä että pakkaus oli oikeasti hyvää, maininnan arvoista. Siinä on tuota pakkausmuovia leikelty siten että jokainen osa mahtuu hyvin omaan osioonsa ja on suojattu kolhuilta sekä kuljetukselta ilman että pääsee hakkaamaan toisia osia vasten tai heilumaan paketin seiniin.

Heidän sivuiltaan saa Elegoo Cura 5.6.0 version (kortilla mukana taisi tulla versio 4.8 mutta sama kuin aikoinaan emojen mukana tulevilla ajuri levyillä, lataa valmistajan sivuilta suoraan uusimmat äläkä koske mukana tuleviin) mikä on tähän mennessä (jopa pari työtä tulostanut) riittänyt oikein hyvin. Saa sitten nähdä kun täytyy alkaa jotain itse suunnittelemaan... (juu, ei niin kaunis kulma mutta väliäkö tuolla, jos oikein häritsee sitä voi hioa tai tulostaa uuden)
Kahvi.jpg


Aluksi 225mm x 225mm x 265mm tuntui aika pieneltä tulostusalustan koolta kun oli katsellut ja kuunnellut youtube videoista miten kannattaa varata paljon tilaa tulostimelle ja miettiä tarkkaan sen paikka ja miten sen koko "yllättää" käyttäjän jne.
Tuo on siis 475mm x 445mm x 515mm eikä se ainakaan näin omaan silmään ole mitenkään järisyttävän iso tai massiivinen. Toisaalta olen tottunut tornikoteloihin (Fractal Design Define R2, R4 ja nyt R6 käytössä) joten ehkä tabletti/läppäri kansalle tuo on sitten jäätävän kokoinen ja sisustuksen pilaava elementti joka ei mahdu edes sängyn alle yläosaa irrottamatta piiloon...

Amazonista (saksan) tilailin myös muutaman laitteen joiden arvelen olevan enempi tai vähempi hyödyllisiä tuon kanssa, eli: pölyn ja tulen kestävä "teltta" mihin tuon saa 39,99€. Kosteuden poistajan ilmasta 39,99€ (avatun filamentin säilytystä varten suljettavassa astiassa tuon kera. Tuskin alun innostuksen jälkeen sitä 24/7 jaksaa tulostella), Deburring tool eli mikä reunan viistäjä onkaan parempi kuin partaveitsen terä jos sattuu lipsahtamaan kuitenkin 8,99€, viila ja teräsharja setti 8,99€ toki pienikokoinen sekä sivuleikkureita kolmen setti 6,99€.

Noissa saa olla tarpeeksi syntymäpäivälahjaa itselleni tälle vuodelle (varsinkin kun itse en maksanut tuota filamentit + tulostin settiä)...

EDIT: toki jos laittaa hieman enemmän rahaa pöytään saa noin 600€ hintaan Babu:n suljettua tulostinta ja siihen noin 400€ päälle saa 4 eri väriä tulostettua samaan tulosteeseen. Itse en ihan niin innoissani ollut että ensimmäiseen 3D tulostimeen olisin investoinut 1000€.
"



Banbulabs A1 Combo olisi nyt tarjouksessa 527€:
Mistä kirjoittelin seuraavaa (juuri tuota combo osaa miettien):
"
Töihin tuli eilen tuo Bambu Lab A1 Combo ja mitä sitä hieman testailin sekä kokosin niin no.
Se EI ole niin helppo ja nopea koota kuin aiemmin tilaamani Elegoo Neptune 4 Pro
Se ON helpompi käyttää (suoraan kännykällä) ja kutakuinkin yhtä nopea.

Nyt sen saisi tarjouksessa 473,52€ vs Elegoo Neptune 4 Pro 229,99€ (itse maksoin 265€) en silti ole 100% varma kumpaa suosittelisin. Varmaan jos haluaa vaan tulostaa Bambun A1 on helppokäyttöisempi eikä tarvitse nähdä vaivaa "välivaiheiden kanssa" kun pelkästään valitsee kännykällä mallin ja tulostimen sekä filamentin aloitaen tulostuksen... Lisäksi ehdoton bonus on tuo useamman värin valintamahdollisuus tulosteeseen.

"
+
"
Sanoisin että kannattaa ottaa samalla myös AMS. Sillä saa tehtyä kohtuullisen nopeasti paria tai kolmea väriä käyttämällä ihan kivan näköisiä juttuja ilman että tarvitsee hioa ja maalata pintaa. Lisäksi mikään ei estä laittamasta useampaa samaa väriä siihen telineeseen = kun yksi loppuu seuraavaan vaihtaminen on todella helppoa eikä tarvitse edes fyysisesti olla samassa tilassa tehdäkseen sen vaihdon.

Sen ei ole pakko olla Bambua (filamentin) mutta sitten tarvitsee hieman enempi tehdä työtä (valita merkki ja väri sekä tarkistaa että se menee ja mahtuu siihen paikalleen). Sen verran kannattaa kuitenkin ainakin varmistaa että ei ihan sitä halvinta mahdollista merkitöntä osta jos siinä tulee ehkä suuriakin laadun heittelyitä mikä vaikuttaa jo tulostukseen kun langan paksuus heittelee.

Esim. tässä on maalattu ja maalaamaton (punainen) vierekkäin, näkee varmaan eroa kun on yhdellä värillä vain tehty. Sitten tuohon ylempään linnaan, tämä näyttäisi värinä samalta jos ei olisi maalattu (noppatorni). Eli kyllä sillä saa aika paljonkin yksityiskohtia erottumaan kun viitsii maalata.

Dragons.jpg


Noppatorni.jpg

Edit: esim. tämä (kuvat otettu videosta) on tulostettu kolmella eri värillä töissä:
1730629809916.png

+
1730629826422.png

"
 
Olisin kiinnostunut aloittamaan 3D tulostus harrastuksen. En paljoa näistä ymmärrä/ottanut selvää vielä. Enimmäkseen alkuun varmaan erilaisia pidikkeitä, kiinnikkeitä ym tulisi kokeiltua tehdä, mahdollisesti myös puolisolle korujen tekoon, niin osia kuin työvälineitä. Mitään kovin isoa tuskin tulee alkuun tulosteltua.

Mikä olisi hyvä tulostin aloittelijalle? Mikä materiaali kestää käytössä? Budjettia vielä tarkemmin miettinyt, mutta muutamia satasia mielellään. Jos käytettynä ostaa, onko jotain mitä erityisesti pitää tarkastaa tai varoa?
Pikkuisen puhun 3D-tulostinten harrastelun puolesta. Jos se ei kiinnosta, niin ehkä turha lukea pidemmälle. ;)

Oma näkemys, että melkein mikä tahansa tulostin käy. Jos jostain saat jonkun Ender 3:n tai sen kopion ilmaiseksi/lähes ilmaiseksi, niin sellaisella pääsee alkuun. Itselle ensimmäinen tulostin oli Elegoo Neptune 2S, joka oli helppo ja yksinkertainen. Napista virrat päälle, valitsi usb-tikulta tulostettavan tiedoston ja minuutin-parin päästä olikin jo tulostamassa. Suuttimen korkeuden säätö ja pedin tasaus tuli tehtyä todella harvoin, eikä mitään automatiikkaa osannut kaivata. En silloin hirveästi kiinnittänyt huomiota 1. kerrokseen laatuun. Nopeus (tai sen puute) ei aiheuttanut ongelmia. Joskus tosin "warping" oli ongelma. Sama filamenttirulla oli jatkuvasti tulostimessa, eikä filamenttien säilytyksestä tullut stressattua. Hyviä aikoja.

Uudemmat tulostimet taas sisältää automaattisen pedin tasauksen (joka ajetaan yleensä ennen jokaista tulostusta uudelleen ja uudelleen) ja 2-5 kertaa nopeamman tulostuksen sekä verkkoyhteyden ilman lisävirityksiä. Nopeus sitten aiheuttaa enemmän ongelmia (ehkä joskus jopa päinvastoin). Yksi harrastelun kiiinnostavia piirteitä onkin etsiä itseä miellyttävä nopeus/laatu-suhde. Kokemuksella osaa myös itse miettiä parhaat asetukset kunkin tyyppiselle tulosteelle.

Suurimpia hankaluuksia uudessa tulostimessa aiheuttaa puuttuvat tai epäselvät ohjeet*, joita ei välttämättä ymmärrä tai jaksa lukea, jolloin tietoa joutuu ammentamaan netistä. Bambun kanssa taas voi olla, ettei niitä ohjeita tarvi niin paljoa, koska (ymmärtääkseni, kokemusta ei ole) käyttöönotto on hiottu helpommaksi ja automaattisemmaksi. Kyllä tulostimissa varmasti on oikeitakin vikoja jo uutena, mutta monesti ongelmat johtuu käyttäjän osaamattomuudesta, joka ei yleensä ole käyttäjän syytä, vaan enemmänkin ohjeistuksen, automaation tai asetusten puutteen.

Seuraavaksi tulostimeksi tuli Elegoo Neptune 4 Max. Sitä aloin heti vähän modailemaan ja aloin kiinnostumaan erilaisten filamenttien ja suutinten testailusta. Samalla tuli kiinnostuttua slicer-softien asetuksista. Luonnollisesti noiden vuoksi tuli myös enemmän "harrastelua". Hauskaa kuitenkin oli. Tulostin kuitenkin tulostaa helposti ja lähes varmasti, eli tulostaminen myös onnistuu, eikä ole jatkuvaa tulostimen harrastelua, jota täällä karsastetaan. Uusimpana tulostimena tuli Sovol SV08 ja sen kanssa vasta alkuvaiheessa.

Niin kuin olen aiemminkin tuumaillut, niin Bambut ei itseä kiinnosta, koska on Kiinalaisen firman suljettu ekosysteemi. Jos joku kotona pidettävä laite vaatii käyttäjätunnuksen pilvipalveluun (ei kai täysin pakollinen ole, mutta käytännössä kuitenkin?), niin mieluummin valitsen jonkun avoimemman, joka ei ole pilvipalveluun sidottu. En valitsisi Kiinalaista kotiautomaatiojärjestelmää, jos sen voi tehdä avoimilla softilla, vaikka vaatiikin enemmän omaa työtä. Jos kiinnostaa mm. PC:n kasaaminen ja säätäminen, niin en tiedä, miksei 3D-tulostimen kasaus ja modailu voisi kiinnostaa. Kyllä minäkin varmaan joskus luovun tulostimen harrastelusta, mutta toistaiseksi näen sen kiinnostavana asiana, enkä kadu aiempia kokemuksia.


* Esimerkkinä: Elegoo Neptune 4 Max -tulostimen ohjeistuksessa ei (muistaakseni) oltu mainittu, että suuri peti vaatii pitkää esilämmitystä ennen tulostusta (koska peti vääntyilee lämpenemisen aikana), eikä tuota esilämmitystä oltu automatisoitu yksinkertaisesti softassa. Elegoo olisi voinut tuon lisätä yhdellä rivillä koodia (hienostuneempi ratkaisu enemmän).

Toisena esimerkkinä: Youtubesta löytyy yksi pitkä arvostelu Sovol SV08:sta, jossa valiteltiin, kuinka hankalaa on kytkeä tulostiin wifiin. Videon tekijä ei siis ollut edes yrittänyt. Videolla näytettiin A4-sivun kokoista ohjeistusta. Lyhyemmin ohje menee näin: Kirjoita wifi-verkon nimi ja salasana tekstitiedostoon muistitikulla ja kytke tikku tulostimeen. Tulostin kytkeytyy automaattisesti verkkoon. Ohjelappu on siis "for dummies", mutta luultavasti turhan pitkä.
 
Yllä olevaan ainakin sen verran erona että itselle tulostin on pääasiassa työkalu, sen kanssa ropaaminen ei itseäni kiinnosta pätkääkään. Ehkä olen foorumilla musta lammas, mutta hyvin pitkälle sama pätee tietokoneisiinkin nykyään.
 
Niin se onkin. Ei kaikkia tarvi kiinnostaa samat asiat. Ei minullakaan kiinnosta kaikkien laitteiden kanssa räpeltäminen ja haluan monet työkalut valmiina ja laadukkaina. PC:tkään ei oikeastaan enää kiinnosta muun kuin pelien/simulaattorien vuoksi.

Ajatuksena vain, että 3D-tulostimet voi olla myös kiinnostava harrastus ja siinä sivussa pääsee myös harrastamaan tulostamista.
 
@iltanen Sunlu, Elegoo, Jayo, eSun, Filalab jne.. Lista eri filamenttivalmistajista on pitkä, mutta em. ainakin hyviä merkkejä ja hintaluokaltaan alapäästä. Mainitsemasi Creality käy myös, kuten myös vaikka 3DJaken omat langat, Devil Design ym. Itse olen ainakin tulostellut aina minkä merkin keloja vaan, itsellä hankintahinta ratkaisee kun tulostusmäärätkin isoja ja määrällisesti olen tulostanut selvästi eniten Sunlua. Tosin niin paljoa ei kannata säästää että ihan mitä vain Temun noname-keloja tilaa pienen säästön toivossa, sellaisilla kerää vain ongelmia itselleen.
 
Ostin Verkkokaupasta noita Fuj-Tech PETG filamentteja kun halvalla sai. Ovatko filamentit vain kosteita, vai voiko johtua muustakin? Keltainen ja sininen on noita Fuj-Tech filamentteja, kuivasin molempia Polymaker Polydryerillä ohjeen mukaan 2-teholla 6 tuntia. Yritin hidastaa tulostusnopeutta, mutta ei apua. Vertailun vuoksi mustaa Sunlun PETG vastaavilla asetuksilla. Tulostin on Bambu P1S.

Laitoin tuon keltaisen takaisin kuivuriin ja yritän myöhemmin uudestaan.

20241219_130433.jpg

20241219_130352.jpg

20241219_130501.jpg
 
Ostin Verkkokaupasta noita Fuj-Tech PETG filamentteja kun halvalla sai. Ovatko filamentit vain kosteita, vai voiko johtua muustakin? Keltainen ja sininen on noita Fuj-Tech filamentteja, kuivasin molempia Polymaker Polydryerillä ohjeen mukaan 2-teholla 6 tuntia. Yritin hidastaa tulostusnopeutta, mutta ei apua. Vertailun vuoksi mustaa Sunlun PETG vastaavilla asetuksilla. Tulostin on Bambu P1S.

Laitoin tuon keltaisen takaisin kuivuriin ja yritän myöhemmin uudestaan.

20241219_130433.jpg

20241219_130352.jpg

20241219_130501.jpg
Spekseissä ainakin Fuj:Techin ja Sunlun välillä näyttäisi olevan eroja, joten ei välttämättä kelpaa samat asetukset molemmille.
Sunlu: nozzle 220-230°C, print speed 40-600mm/s
Fuj:Tech: nozzle 230-250°C, print speed 40-100mm/s

Tuo volumetric speed olisi hyvä tieto olla olemassa, mutta eiköhän tuo PETG pitäisi melkolailla PLA+ vertaantua, eli 12mm³/s lienee hyvä asetus (PLA+ toimii ihan hyvin 18-21mm³/s myös).

Tämä video itselleni hyvin avasi kalibrointia, jota tuo Fuj:Tech saattaa kaivata
 
Nuo verkkiksen halppis petgit vaatii tosiaan profiilin tuunailua, siinä missä muut on tullut nappiin oletusprofiililla (creality k1)

Tuon takia saa itsellä jäädä hyllyyn jatkossa vaikka myisivät kuin halvalla.
 
Meillä tulostettiin noita Verkkiksen halpiksia eilen ensimmäistä kertaa. Lisäksi ensimmäinen kerta, kun ylipäätään oli petgiä tulostuksessa. Ei ongelmia ja lopputulos priimaa. Kuivattiin ensin ja tulostettiin varsin hitaalla nopeudella.
 
Henkilökohtaisesti samaistun vahvasti tähän:

Tulostin viimeksi tänään yli 2 vuotta avattuna huoneilmassa ollutta petgiä täysin ongelmitta.
 
Henkilökohtaisesti samaistun vahvasti tähän:

Tulostin viimeksi tänään yli 2 vuotta avattuna huoneilmassa ollutta petgiä täysin ongelmitta.
Tuossa yllä on minun postaama kuva kolmesta retraction testistä. Kaikki samalla rullalla tulostettu mutta yksi on tulostettu rullan kuivaamisen jälkeen.
Lisäksi ennen kuivausta filamentti raksui ja poksui jos lämpöä pisti yli 230C, kuivauksen jälkeen jopa 250C oli äänetön.

Eli riippuen filamentista (ei siis puhuta muovista, vaan valmistuserästä/valmistajasta) kuivauksella on todellakin merkitystä.
 
Spekseissä ainakin Fuj:Techin ja Sunlun välillä näyttäisi olevan eroja, joten ei välttämättä kelpaa samat asetukset molemmille.
Sunlu: nozzle 220-230°C, print speed 40-600mm/s
Fuj:Tech: nozzle 230-250°C, print speed 40-100mm/s

Tuo volumetric speed olisi hyvä tieto olla olemassa, mutta eiköhän tuo PETG pitäisi melkolailla PLA+ vertaantua, eli 12mm³/s lienee hyvä asetus (PLA+ toimii ihan hyvin 18-21mm³/s myös).

Tämä video itselleni hyvin avasi kalibrointia, jota tuo Fuj:Tech saattaa kaivata

Minulla alkoi heti närästää, kun kaveri ei flowrate lätkiä tutkinut valolla.
Puhelimen valon nappaa sinne taustalle, niin jos näkyy vähänkään "reikiä" niin sellaiset lätkät hylkyyn vaikka miten muuten olisivat tasaisia.
Varmaan muutoin osaa käyttää ja kalibroida paljon paremmin kuin minä.
 
Tuossa yllä on minun postaama kuva kolmesta retraction testistä. Kaikki samalla rullalla tulostettu mutta yksi on tulostettu rullan kuivaamisen jälkeen.
Lisäksi ennen kuivausta filamentti raksui ja poksui jos lämpöä pisti yli 230C, kuivauksen jälkeen jopa 250C oli äänetön.

Eli riippuen filamentista (ei siis puhuta muovista, vaan valmistuserästä/valmistajasta) kuivauksella on todellakin merkitystä.
Filamenteissa on eroja todellakin. Siksi kannattaa pysytellä siinä tavarassa joka toimii kyseisellä tulostimella. Kun löytää sopivan langan niin pysyttelee kyseisessä tuotteessa, ei ongelmia tule.
Sitten alkaa pikku hiljaa kokeilemaan muitakin lankoja. Eri valmistajan langat, eivät toimikaan samoilla säädöillä totutun tapaan. Niissä onkin pikku säätöjä lämpötilan/nopeuden suhteen eroja.
Yksi todella merkittävä ero on huomioitava, eri langoille. Se on puhallin moottorin nopeus, jolla puhkutaan ilmaa tulosteeseen. Monet ongelmat ratkeavat vain muuttamalla tuulettimien nopeuksia.

Esim. tuo clas ohlsonin pla on hyvä lanka, kunhan ei puhalla siihen tuuletin kaakossa. Pistää siihen vain 10% kappale jäähdytystä ja 210`c astetta niin priimaa tulee.
Esan vastaava lanka, tarviikin 80% puhalluksen.
 
Filamenteissa on eroja todellakin. Siksi kannattaa pysytellä siinä tavarassa joka toimii kyseisellä tulostimella. Kun löytää sopivan langan niin pysyttelee kyseisessä tuotteessa, ei ongelmia tule.
Sitten alkaa pikku hiljaa kokeilemaan muitakin lankoja. Eri valmistajan langat, eivät toimikaan samoilla säädöillä totutun tapaan. Niissä onkin pikku säätöjä lämpötilan/nopeuden suhteen eroja.
Yksi todella merkittävä ero on huomioitava, eri langoille. Se on puhallin moottorin nopeus, jolla puhkutaan ilmaa tulosteeseen. Monet ongelmat ratkeavat vain muuttamalla tuulettimien nopeuksia.

Esim. tuo clas ohlsonin pla on hyvä lanka, kunhan ei puhalla siihen tuuletin kaakossa. Pistää siihen vain 10% kappale jäähdytystä ja 210`c astetta niin priimaa tulee.
Esan vastaava lanka, tarviikin 80% puhalluksen.

Ja kuten sanottu langoissa ja printtereissä on eroja, joten mikä toimii toisaalla ei välttämättä toimi toisaalla.

Mulla esimerkiksi clasun pla ei tartu petiin 210c lämmöillä, mutta 230c ei mitään ongelmaa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 372
Viestejä
4 554 648
Jäsenet
74 960
Uusin jäsen
kaitamoinen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom