3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Mulla on SV08 pyöriny tuossa nurkassa pari kuukautta, ilman koteloa (koska mukana tulevan koteloinnin hinta/laatu ei kohdannut IMO).

Muuten ihan hyvä vehje, mutta muutama asia vinossa, esimerkiksi:
  • Lämpölevy ja levyn tuennan rakenne halvinta mahdollista kuraa. Sovolin virallisen tiedon mukaan 0.6 millimetrin heitto on raja jonka alle oleva ei johda toimenpiteisiin. Huutikset sille. Pahimmat raportoitu yli millin kuoppia... Ne toki on porukka saanut väihdettua uusiin. Uusi versio on väitetysti olemassa ja ehkä tasannut tilannetta, ehkä. "Korjattavissa" shimmeillä pakottamalla levy suoraan ja/tai hieromalla kuumaa magneettia kaulimella :D ja kääntelemällä ruuveja. Olen shimmauksen tehnyt ja on vttumainen operaatio, saa porata pedin magneetin alla olevat ruuvit esiin ja monta kertaa purkaa, muuttaa shimmausta, kasata, lämmittää ja probettaa. Lisäksi todennäköisesti ei lopullinen ratkaisu, muovirakenne antaa varmaankin (mutu) ajan saatossa periksi, etenkin jos ajaa paljon lähempänä pedin maksimilämpöä. Jotkut on myös suunnitellut voron tyyppistä petiä ja voron pedille kiinnikettä, kumpikin ratkaisu maksaa varmaan puolet pritterin hinnasta.
    Screenshot 2024-08-02 154003.png
    Screenshot 2024-08-05 135935.png
  • Todella äänekäs emolevyn tuuletus, pieni tuuletin suoraan metallisessa "pohjapanssarissa" kiinni. Lisäksi vakiona tuuletinta ajetaan AINA täysillä kierroksilla.
  • Tulostuspään suojamuovien ilmavirtaa vastustava rakenne (estää myös näkemisen tulostuspään lähelle ekan kerroksen korkeuden hienosaatöä varten jos tulostettava malli on pieni)
  • Suuttimen kiinnitys ekassa versiossa pelkällä "tiukalla" sovitteella, antanut useilla periksi PETGn kanssa. On korjattu jos ei satu jostain naaraamaan vanhaa yksilöä. Uudessa pidätinruuvi.
  • Sovolin omat räpellykset firmwaressa... Bugeja: On. Päivittyy ehkä joskus kunnes ei enää päivittyy. Mainline klipperin saa ajettua sisään ja sen jälkeen "kaikki" toimimattomuus on omaa syytä.
  • Lämpölevy 230V lämpiää kyllä nopeasti, mutta lämmön ja levyn tasaantumista saa silti odotella vartin, niin enemmän on haittaa, koska lämmitystä ohjataan solid state releellä, josta johtuen vakio ohjausparametrit pulssittaa levyä niin, että loistelamput välkkyy koko kiinteistössä häiritsevästi, onneksi ledit ei välky ja parametreja säätämällä pahimmasta räpsyttelystä pääsi eroon. ("Pitkiä" iäkkäitä sähkövetoja kiinteistöllä minimi poikkipinnoilla, ei varmasti helpota asiaa)
  • Induktiivinen anturi Z-homingia varten on surkea. Toimii jotenkuten jos antaa lämpötilan aina tasaantua kunnolla, mutta ympäristön lämpötilan (ja ilmankosteuden???) muutokset aiheuttavat tarvetta säätää z-offsettia käsin jos ekan kerroksen on oltava täydellinen.
  • Extruderin jousikuormitteisen paininrullan akseli on kiinni pyhällä hengellä, saattaa lähteä itsekseen liikkeelle.
Omassa yksilössä lisäksi:
  • XY gantryn muoviosien ja aluprofiilien liitoksissa sanomista, teräväreunainen profiili painettu muoviosaan ja reuna lastunnut muoviosasta kiehkuroita jotka jääneet väliin, mikään ei istunut kunnolla ja X-akseli oli vakiona puoli astetta vinossa kohtisuorasta Y-akseliin, tekee noin 2.5 mm 300 mm matkalle...
  • Edellisen korjaamisesta huolimatta pystytolpat vaati shimmausta alakulmistaan, koska niitä ei saanut yläkulmia säätämällä yhdensuuntaisiksi ja XY gantry rupesi jumittamaan joko Z-akselin ylä- tai alapäässä.
  • Kaikki Z hihnat oli aivan eri kireydellä
Eli ihan kiva jos tarvii isomman tulostusalueen ja ei haittaa jos joutuu toimimaan laadunvarmistuksena purkamalla koko vehje ja ajan käyttö sen korjailuun.
 
Tuosta tulostimien äänekkyydestä kun puhuttiin niin pakko myös vielä kompata noita kommentteja että älkää nukkuko printterin vieressä / viettäkö ainakaan pitkiä aikoja 3D-tulostimen kanssa samassa tilassa. Jopa PLA:sta erittyy tulostusprosessin aikana useita karsinogeenejä, puhumattakaan "kovemmista" materiaaleista. Vaikutukset on häjyt siinä mielessä, että niitä kun ei pysty välittömästi toteamaan vaan se voi myöhemmin olla yksi syöpään altistavista tekijöistä. Tarkoitus ei ole "jeesustella", hyvä vaan että asiasta puhuttaisiin enemmän. Tulostinvalmistajat kyllä osaavat esitellä tuotteensa varsin turvallisena (esim. tulostimet sijaitsevat mainoksissa asuintiloissa jne) vaikka todellisuudessa asian laita voi olla vähän toinen. :thumbsup: esimerkkiartikkeli aiheesta Assessment of the carcinogenic potential of particulate matter generated from 3D printing devices in Balb/c 3T3-1-1 cells - Scientific Reports
 
Vaihdoin Polymakerin hyvin printtautuneen PLAn jälkeen Elegoon Pla+ rullan Qidiin ja ei luoja, että palaa käpy tuon kanssa. Samat asetukset ei ole sinne päinkään, koko asetusrumban joutu alottamaan täysin nollasta, ja silti tuo paska meinaa irrota pedistä hämähäkin pesäksi suuttimeen vaikka liimaakin laittoi. Pitäs vaan pysyä noissa merkeissä mille on löytäny toimivat asetukset ja tietää niiden olevan pätevää kamaa, eikä lähteä tarjousten perässä ostamaan jotain aivan hasardia muutaman euron säästön takia :lol:
 
Vaihdoin Polymakerin hyvin printtautuneen PLAn jälkeen Elegoon Pla+ rullan Qidiin ja ei luoja, että palaa käpy tuon kanssa. Samat asetukset ei ole sinne päinkään, koko asetusrumban joutu alottamaan täysin nollasta, ja silti tuo paska meinaa irrota pedistä hämähäkin pesäksi suuttimeen vaikka liimaakin laittoi. Pitäs vaan pysyä noissa merkeissä mille on löytäny toimivat asetukset ja tietää niiden olevan pätevää kamaa, eikä lähteä tarjousten perässä ostamaan jotain aivan hasardia muutaman euron säästön takia :lol:
PLA+ on tosiaan eri eläin vrt. perus PLA mitä tulee asetuksiin, Elegoo itse sanoo omalle PLA:lleen 190-220C (205 recommended) ja PLA+:lle 205-230C (215 recommended).
Tässä nuo omat verkkokaupan Fuj:tech PLA+ asetukset joita voi kokeilla, nopeuden voi tiputtaa halutessaan esim. 12mm³/s ja lämpötilaa mahdollisesti tiputtaa jos tuo kyseinen lanka haluaa hieman matalempaa. Liimaa ei pitäisi PLA materiaaleilla tarvita PEI alustalla.

Screenshot 2024-09-28 190157.png
 
Nyt kun vuosien odottelun jälkeen vihdoinkin näyttää siltä, että parempi puoliso antaa vihreää valoa tulostimen ostamiseen niin kylläpä on päätöksen teko vaikeaa. Käytännössä ei tarvetta moniväri/materiaalitulostuksille ja käyttötarkoitus lähinnä printtailla kaikenlaista pientä kämppään, kuntosalille ja autoon ym. Alennuksien kanssa vertaillut seuraavia, jokainen varmasti siis täyttäisi tarpeet, mutta hintaero loppupeleissä ~100e luokkaa niin onko järkevää suosiolla siirtyä askel ylöspäin?
Bambu A1 mini vs Ender V3 KE ~200e
Ender 3 V3 vs Bambu A1 ~300e

Crealityn vehkeet jakaa mielipiteitä, mutta ikävät kokemukset liittynee isoilta osin aiempien sukupolvien laitteisiin? Kääntäkää pääni johonkin suuntaan niin saa laitteet tilaukseen:D
Päädyin ostamaan Bambu A1 kun oli kivasti 315e hintaan tarjolla. Pari ekaa quality of life printtiä läpi erittäin hienosti (poop bucket, kaapeliohjureita ym) mutta nyt alle vuorokausi ekan printin jälkeen mukana tullut muistikortti antautui ja pilasi käynnissä olleen printin. Kone veti aivan jumiin, tulostin offline joka sovelluksessa ja näyttö ei reagoi mutta tuulettimet 100%. Ilmoitti uudelleen käynnistyksellä sd kortin sektorivirheestä ja pikaisella googlauksella en ole asian kanssa yksin, jännä että näissä on näin kakkoslaadun kortteja mukana:D

Edit. 3djake asiakaspalvelu ei ihan vakuuta, vastaaminen hidasta ja ohjeistavat formatoimaan uudestaan (ei onnistu koska kortti tosiaan rikki, koitettu on) ja että kone toimii myös ilman korttia wifin kautta joten ei oikeaa hätää (ei toimi ainakaan bambun dokumentaation ja oman yrityksen perusteella)
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on SV08 pyöriny tuossa nurkassa pari kuukautta, ilman koteloa (koska mukana tulevan koteloinnin hinta/laatu ei kohdannut IMO).

Muuten ihan hyvä vehje, mutta muutama asia vinossa, esimerkiksi:
  • Lämpölevy ja levyn tuennan rakenne halvinta mahdollista kuraa. Sovolin virallisen tiedon mukaan 0.6 millimetrin heitto on raja jonka alle oleva ei johda toimenpiteisiin. Huutikset sille. Pahimmat raportoitu yli millin kuoppia... Ne toki on porukka saanut väihdettua uusiin. Uusi versio on väitetysti olemassa ja ehkä tasannut tilannetta, ehkä. "Korjattavissa" shimmeillä pakottamalla levy suoraan ja/tai hieromalla kuumaa magneettia kaulimella :D ja kääntelemällä ruuveja. Olen shimmauksen tehnyt ja on vttumainen operaatio, saa porata pedin magneetin alla olevat ruuvit esiin ja monta kertaa purkaa, muuttaa shimmausta, kasata, lämmittää ja probettaa. Lisäksi todennäköisesti ei lopullinen ratkaisu, muovirakenne antaa varmaankin (mutu) ajan saatossa periksi, etenkin jos ajaa paljon lähempänä pedin maksimilämpöä. Jotkut on myös suunnitellut voron tyyppistä petiä ja voron pedille kiinnikettä, kumpikin ratkaisu maksaa varmaan puolet pritterin hinnasta.
    Screenshot 2024-08-02 154003.png
    Screenshot 2024-08-05 135935.png
  • Todella äänekäs emolevyn tuuletus, pieni tuuletin suoraan metallisessa "pohjapanssarissa" kiinni. Lisäksi vakiona tuuletinta ajetaan AINA täysillä kierroksilla.
  • Tulostuspään suojamuovien ilmavirtaa vastustava rakenne (estää myös näkemisen tulostuspään lähelle ekan kerroksen korkeuden hienosaatöä varten jos tulostettava malli on pieni)
  • Suuttimen kiinnitys ekassa versiossa pelkällä "tiukalla" sovitteella, antanut useilla periksi PETGn kanssa. On korjattu jos ei satu jostain naaraamaan vanhaa yksilöä. Uudessa pidätinruuvi.
  • Sovolin omat räpellykset firmwaressa... Bugeja: On. Päivittyy ehkä joskus kunnes ei enää päivittyy. Mainline klipperin saa ajettua sisään ja sen jälkeen "kaikki" toimimattomuus on omaa syytä.
  • Lämpölevy 230V lämpiää kyllä nopeasti, mutta lämmön ja levyn tasaantumista saa silti odotella vartin, niin enemmän on haittaa, koska lämmitystä ohjataan solid state releellä, josta johtuen vakio ohjausparametrit pulssittaa levyä niin, että loistelamput välkkyy koko kiinteistössä häiritsevästi, onneksi ledit ei välky ja parametreja säätämällä pahimmasta räpsyttelystä pääsi eroon. ("Pitkiä" iäkkäitä sähkövetoja kiinteistöllä minimi poikkipinnoilla, ei varmasti helpota asiaa)
  • Induktiivinen anturi Z-homingia varten on surkea. Toimii jotenkuten jos antaa lämpötilan aina tasaantua kunnolla, mutta ympäristön lämpötilan (ja ilmankosteuden???) muutokset aiheuttavat tarvetta säätää z-offsettia käsin jos ekan kerroksen on oltava täydellinen.
  • Extruderin jousikuormitteisen paininrullan akseli on kiinni pyhällä hengellä, saattaa lähteä itsekseen liikkeelle.
Omassa yksilössä lisäksi:
  • XY gantryn muoviosien ja aluprofiilien liitoksissa sanomista, teräväreunainen profiili painettu muoviosaan ja reuna lastunnut muoviosasta kiehkuroita jotka jääneet väliin, mikään ei istunut kunnolla ja X-akseli oli vakiona puoli astetta vinossa kohtisuorasta Y-akseliin, tekee noin 2.5 mm 300 mm matkalle...
  • Edellisen korjaamisesta huolimatta pystytolpat vaati shimmausta alakulmistaan, koska niitä ei saanut yläkulmia säätämällä yhdensuuntaisiksi ja XY gantry rupesi jumittamaan joko Z-akselin ylä- tai alapäässä.
  • Kaikki Z hihnat oli aivan eri kireydellä
Eli ihan kiva jos tarvii isomman tulostusalueen ja ei haittaa jos joutuu toimimaan laadunvarmistuksena purkamalla koko vehje ja ajan käyttö sen korjailuun.
Huu-tis-ta. Perus kiinanklooni. Ei kyllä varsinaisesti yllätä. Tämän takia bambu on valinta, kaikki lisäpennit on hintansa väärti.
 
Päädyin ostamaan Bambu A1 kun oli kivasti 315e hintaan tarjolla. Pari ekaa quality of life printtiä läpi erittäin hienosti (poop bucket, kaapeliohjureita ym) mutta nyt alle vuorokausi ekan printin jälkeen mukana tullut muistikortti antautui ja pilasi käynnissä olleen printin. Kone veti aivan jumiin, tulostin offline joka sovelluksessa ja näyttö ei reagoi mutta tuulettimet 100%. Ilmoitti uudelleen käynnistyksellä sd kortin sektorivirheestä ja pikaisella googlauksella en ole asian kanssa yksin, jännä että näissä on näin kakkoslaadun kortteja mukana:D
Mulla on ollut useita tulostimia. 2kpl bambua ja niiden mukana tullutta muistikorttia on ainoat jotka ei ole antaututunut. Tähän asti ollut ainoat hyvät mitä tullut mukana, niin aika mielenkiintoista. Btw niiden merkki on lexar itsellä ollut
 
Mulla on ollut useita tulostimia. 2kpl bambua ja niiden mukana tullutta muistikorttia on ainoat jotka ei ole antaututunut. Tähän asti ollut ainoat hyvät mitä tullut mukana, niin aika mielenkiintoista. Btw niiden merkki on lexar itsellä ollut
Googlaamalla löytyy keskustelua bambulabin hajonneista korteista mutta kyllähän tälläinen vuorokaudessa hajoaminen on selkeä maanantaikappale ja huonoa tuuria. Näitäkin koneita on maailmalla sen verran, että osa varmasti hajoaa ennemmin tai myöhemmin kun eipä sd kortit ole kestävyydestään tunnettuja muutenkaan:D omassa koneessa oli vain musta merkitön kortti sisällä, ei tietoa valmistajasta. Koitin vielä pöytäkoneella formatoida uudestaan rufuksella ja sdcard.org omalla softalla, molemmilla feilaa eli kortti lienee tosiaan hajalla. Noh, tänään sitten uutta ostamaan niin tulostaminen saa jatkua, tätä lukuunottamatta kokemus ollut siis erittäin hyvä (ja veikkaisin että myyjäliikkeeseen valittamalla saan tästä jonkinlaisen korvauksen).
 
Googlaamalla löytyy keskustelua bambulabin hajonneista korteista mutta kyllähän tälläinen vuorokaudessa hajoaminen on selkeä maanantaikappale ja huonoa tuuria. Näitäkin koneita on maailmalla sen verran, että osa varmasti hajoaa ennemmin tai myöhemmin kun eipä sd kortit ole kestävyydestään tunnettuja muutenkaan:D omassa koneessa oli vain musta merkitön kortti sisällä, ei tietoa valmistajasta. Koitin vielä pöytäkoneella formatoida uudestaan rufuksella ja sdcard.org omalla softalla, molemmilla feilaa eli kortti lienee tosiaan hajalla. Noh, tänään sitten uutta ostamaan niin tulostaminen saa jatkua, tätä lukuunottamatta kokemus ollut siis erittäin hyvä (ja veikkaisin että myyjäliikkeeseen valittamalla saan tästä jonkinlaisen korvauksen).
Jep laadukkaatkin SD korti on heikkoja. Varmasti bambu hyvittää kyllä, päivän käyttöikä on maanantai kappale.
 
Bambuissa itsellänikin joissain tavaroissa haasteena on tuo build volume. Tympii se, että joutuu suunnittelemaan ja tulostamaan useassa osassa ja miettimään kiinnittämiset. Nyt viimisimpänä on kiinnostanut tuo Congrow T500. Onkohan siitä kenelläkään kokemusta?
 
Eipä tuo kovin suuri vaiva ole liitoksia tehdä, itsellä on bambun mini ja ihan mukavasti homma toimii.
Enemmän mua kyrpii kun olen mokannut jotain suunittelusssa tai settingeissä ja saa viskoa muovit poistoon, suuremmilla palasilla se olis vielä suurempi määrä jätettä.
Joskus aikanaan hommaan suureman laitteen mutta aika vakavasti silloinkin saa harkita tekeekö testit silti vielä pienemmissä osissa, ja cadissa sitten ratkoo palat takaisin kasaan kun tietää kaiken olevan kunnossa.
Tämä tietysti lisäisi kasvukipuja hieman kun en pitää parsia kertaalleen takaisin kasaan.
 
Eipä tuo kovin suuri vaiva ole liitoksia tehdä, itsellä on bambun mini ja ihan mukavasti homma toimii.
Enemmän mua kyrpii kun olen mokannut jotain suunittelusssa tai settingeissä ja saa viskoa muovit poistoon, suuremmilla palasilla se olis vielä suurempi määrä jätettä.
Joskus aikanaan hommaan suureman laitteen mutta aika vakavasti silloinkin saa harkita tekeekö testit silti vielä pienemmissä osissa, ja cadissa sitten ratkoo palat takaisin kasaan kun tietää kaiken olevan kunnossa.
Tämä tietysti lisäisi kasvukipuja hieman kun en pitää parsia kertaalleen takaisin kasaan.
Tämä on aika subjektiivinen käsite, sillä "joskus aikanaan" laitteet eivät vastaa nykypäivän laitteita. :D Tarkoituksenani tehdä isompaa suurta, eli on myös liitoksia. Joten mielelläni meen esim. 3-5:llä kuin 10-15+:lla liitoksella.
 
Olisiko täällä joku innokas joka voisi ja haluaisi tulostella todella tylsän ja yksinkertaisen asian. Kyseessä olisi retkeilyauton pöydän jalka mitä ei vakiona ole ja nykyisellään siinä on vähän rujonnäköinen puusta veistetty oma viritelmä. En tiedä onko tuo kooltaan liian pitkä ettei voi tulostaa kun mittaa tulee arviolta se 80cm tosin en tarkkoja mittoja ole vielä ottanut.

Makselen toki korvauksen vaivannäöstä ja materiaalista.

Voihan tuon tehdä esim. ura-tappiliitoksella useammasta osasta ja liimata osat yhteen. Varmasti pysyy kasassa jos ei pöydällä tanssita ripaskaa.

Itse tosin kävisin vaikka jossain romulassa tai kirpputorilla katsomassa löytyisikö sopivaa metallista jalkaa. Tai ihan IKEAn luetteloa selaamalla (esim: OLOV Säädettävä jalka, valkoinen - IKEA säädettävä 60-90cm) voi päästä lyhennyshommilla ja saa (minusta) paremman jalan pöydälleen kuin 3D-tulostamalla.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on SV08 pyöriny tuossa nurkassa pari kuukautta, ilman koteloa (koska mukana tulevan koteloinnin hinta/laatu ei kohdannut IMO).

Muuten ihan hyvä vehje, mutta muutama asia vinossa, esimerkiksi:
  • Lämpölevy ja levyn tuennan rakenne halvinta mahdollista kuraa. Sovolin virallisen tiedon mukaan 0.6 millimetrin heitto on raja jonka alle oleva ei johda toimenpiteisiin. Huutikset sille. Pahimmat raportoitu yli millin kuoppia... Ne toki on porukka saanut väihdettua uusiin. Uusi versio on väitetysti olemassa ja ehkä tasannut tilannetta, ehkä. "Korjattavissa" shimmeillä pakottamalla levy suoraan ja/tai hieromalla kuumaa magneettia kaulimella :D ja kääntelemällä ruuveja. Olen shimmauksen tehnyt ja on vttumainen operaatio, saa porata pedin magneetin alla olevat ruuvit esiin ja monta kertaa purkaa, muuttaa shimmausta, kasata, lämmittää ja probettaa. Lisäksi todennäköisesti ei lopullinen ratkaisu, muovirakenne antaa varmaankin (mutu) ajan saatossa periksi, etenkin jos ajaa paljon lähempänä pedin maksimilämpöä. Jotkut on myös suunnitellut voron tyyppistä petiä ja voron pedille kiinnikettä, kumpikin ratkaisu maksaa varmaan puolet pritterin hinnasta.
    Screenshot 2024-08-02 154003.png
    Screenshot 2024-08-05 135935.png
  • Todella äänekäs emolevyn tuuletus, pieni tuuletin suoraan metallisessa "pohjapanssarissa" kiinni. Lisäksi vakiona tuuletinta ajetaan AINA täysillä kierroksilla.
  • Tulostuspään suojamuovien ilmavirtaa vastustava rakenne (estää myös näkemisen tulostuspään lähelle ekan kerroksen korkeuden hienosaatöä varten jos tulostettava malli on pieni)
  • Suuttimen kiinnitys ekassa versiossa pelkällä "tiukalla" sovitteella, antanut useilla periksi PETGn kanssa. On korjattu jos ei satu jostain naaraamaan vanhaa yksilöä. Uudessa pidätinruuvi.
  • Sovolin omat räpellykset firmwaressa... Bugeja: On. Päivittyy ehkä joskus kunnes ei enää päivittyy. Mainline klipperin saa ajettua sisään ja sen jälkeen "kaikki" toimimattomuus on omaa syytä.
  • Lämpölevy 230V lämpiää kyllä nopeasti, mutta lämmön ja levyn tasaantumista saa silti odotella vartin, niin enemmän on haittaa, koska lämmitystä ohjataan solid state releellä, josta johtuen vakio ohjausparametrit pulssittaa levyä niin, että loistelamput välkkyy koko kiinteistössä häiritsevästi, onneksi ledit ei välky ja parametreja säätämällä pahimmasta räpsyttelystä pääsi eroon. ("Pitkiä" iäkkäitä sähkövetoja kiinteistöllä minimi poikkipinnoilla, ei varmasti helpota asiaa)
  • Induktiivinen anturi Z-homingia varten on surkea. Toimii jotenkuten jos antaa lämpötilan aina tasaantua kunnolla, mutta ympäristön lämpötilan (ja ilmankosteuden???) muutokset aiheuttavat tarvetta säätää z-offsettia käsin jos ekan kerroksen on oltava täydellinen.
  • Extruderin jousikuormitteisen paininrullan akseli on kiinni pyhällä hengellä, saattaa lähteä itsekseen liikkeelle.
Omassa yksilössä lisäksi:
  • XY gantryn muoviosien ja aluprofiilien liitoksissa sanomista, teräväreunainen profiili painettu muoviosaan ja reuna lastunnut muoviosasta kiehkuroita jotka jääneet väliin, mikään ei istunut kunnolla ja X-akseli oli vakiona puoli astetta vinossa kohtisuorasta Y-akseliin, tekee noin 2.5 mm 300 mm matkalle...
  • Edellisen korjaamisesta huolimatta pystytolpat vaati shimmausta alakulmistaan, koska niitä ei saanut yläkulmia säätämällä yhdensuuntaisiksi ja XY gantry rupesi jumittamaan joko Z-akselin ylä- tai alapäässä.
  • Kaikki Z hihnat oli aivan eri kireydellä
Eli ihan kiva jos tarvii isomman tulostusalueen ja ei haittaa jos joutuu toimimaan laadunvarmistuksena purkamalla koko vehje ja ajan käyttö sen korjailuun.
Sen verran kova myyntipuhe, että lähti Sovol SV08 tilaukseen.
 
Tämä on aika subjektiivinen käsite, sillä "joskus aikanaan" laitteet eivät vastaa nykypäivän laitteita. :D Tarkoituksenani tehdä isompaa suurta, eli on myös liitoksia. Joten mielelläni meen esim. 3-5:llä kuin 10-15+:lla liitoksella.
Tässä on nyt joko jotain mitä en ymmärrä lainkaan tai sitten sinä et lukenut kunnolla mitä kirjoitin.
Bambu mini ei vastaa nykypäivän laatua? Kirjoitin myös etät joskus aikanaan MINÄ ostan uuden suuremman laitteen, oletasn että se myös on riittävän nykyaikainen sillon tulevaisuudessa.
En oikein tiedä mitä tähän edes sanoisi, mutta joku ei nyt käy mun päässä yksiin.
 
Tässä on nyt joko jotain mitä en ymmärrä lainkaan tai sitten sinä et lukenut kunnolla mitä kirjoitin.
Bambu mini ei vastaa nykypäivän laatua? Kirjoitin myös etät joskus aikanaan MINÄ ostan uuden suuremman laitteen, oletasn että se myös on riittävän nykyaikainen sillon tulevaisuudessa.
En oikein tiedä mitä tähän edes sanoisi, mutta joku ei nyt käy mun päässä yksiin.

Eiköhän tuossa joskus aikanaan viitattu tulevaisuuteen -> nykyiset laitteet eivät vastaa tulevaisuuden laitteita. Noin tuon itse tulkitsin.
 
Eiköhän tuossa joskus aikanaan viitattu tulevaisuuteen -> nykyiset laitteet eivät vastaa tulevaisuuden laitteita. Noin tuon itse tulkitsin.
Oli laite minkälainen vain niitä virheitä tulee itselle paljon useammin kuin tuolle nykyselle bambulle. Kunnes se laite poistaa minut siitä kuviosta, se hukatun muovin määrä on silti pienempi kun ei printtaa massiivisia osia, ainakaan testipaloina.
 
Oli laite minkälainen vain niitä virheitä tulee itselle paljon useammin kuin tuolle nykyselle bambulle. Kunnes se laite poistaa minut siitä kuviosta, se hukatun muovin määrä on silti pienempi kun ei printtaa massiivisia osia, ainakaan testipaloina.

Omissa designeissä ne erheet ja virheet tulostuksissa usein on näillä moderneilla printtereillä. En tuosta ole eri mieltä. Mittaa kahdesti, printtaa kerran. Tai oikeastaan printtaa kaksi kertaa vähintään, kun printtaa sen protopalikan pienemmällä infillillä jne.
 
Eiköhän tuossa joskus aikanaan viitattu tulevaisuuteen -> nykyiset laitteet eivät vastaa tulevaisuuden laitteita. Noin tuon itse tulkitsin.

Ainahan tuo on pitänyt paikkansa. Mutta en tiedä onko järkevää jäädä odottelemaan ja olla ostamatta (otaksuen siis että edes jonkinasteista tarvetta on) esim. sitä että voi kertoa talon keskusälyllä mitä tahtoisi tulostettavan ja tämä suunnittelisi, näyttäisi virtulaalisesti eri malleja mistä valitsisit soveltuvan ja sitten valmis tuote valmistuisi tonttisi rajojen sisälle sinne minne sen haluat, oli se sitten lisäsiipi asuntoon tai jotain muuta.

Ehkä täysin mahdollista tulevaisuudessa, mutta ei paljoa lämmitä (itseäni) juuri nyt.

Tai sama esim. 086 aikoinä jäädä odottelemaan koska markat vaihtuvat euroiksi ja jotain 16-ydin/32-säie prosessoria 128Gb keskusmuistilla ja useamman teran kiintolevyillä saa ostettua
 
Olisko tämmönen mitenkä työläs tulostaa, korvausta vastaan toki?

En osannut löytää jos joku olisi tuolle valmiin mallin tehnyt.
Tuossa on ainakin joku malli, johon sitten voi tehdä haluamansa kokoisen reiän ja pari valmista sapluunaa myös:

Materiaalikustannuksena varmaan ehkä noin 50snt luokkaa, Tampereen seudulla jos sattuu tarve olemaan, niin ehkä voisin moisen pyöräyttää.

Erikoisempiin kappaleisiin tykkään käyttää thangs -palvelua, sillä se hakee useasta eri palvelusta malleja.
 
Nyt on Qidi Q1 Pro hyrissyt omassa nurkassaan pari viikkoa ja täytyy kyllä olla tyytyväinen siihen millaisen tulostimen saa hintaan 370€ verrattuna takavuosien CR-10 ja vastaavat.
Bambun P1S olisi halvimmillaan maksanut 559€ ja siinä ei olisi ollut avointa Klipperiä johon olen tottunut ja Qidin lämmitettävä koppa oli toki bonusta sekin.
Kaikki materiaalit ovat tulostuneet virheettömästi ilman erityisiä säätöjä, lukuunottamatta TPU 49 mm/s vaati lämmitetyn tulostuksen ettei irtoa pitkissä pinnoissa. ks. kuva
 
Hajonnut koiraportin lukitus fiksattu printterillä, patterien lämpöanturien kotelo mallinnettu ja halkeilleet ja näkyvillä olevat haalistuneen kerman väriset saa vaihdettua sisustukseen sopiviksi. Juuri tällaisissa pikkufixeissä mitkä saa tehtyä puoleen tuntiin poistumatta kotoa on printteri kyllä kätevä peli.
53E69C1E-5D60-48DD-80CD-52054F837273.jpeg
125DD910-03B7-4079-B283-0AAB74E3A42D.jpeg
 
CNC jyrsimestä juotteen tulostin.
Nyt on kyllä mielenkiintoinen viritys, sanoisin että halvemmaksi olisi tullut tilata valmis levy (toki protoaminen vaikeampaa silloin), mutta näillä pojilla on muutenkin tapana tehdä kaikki itse ja perusteellisesti...
yllättävän hyvin toimii kuitenkin lopulta

ei nyt ehkä 3D-tulostusta mut läheltä liippaa
 
Mielenkiintoinen, olin toki ajatellut myydä Ender 5+ pois ja hankkia jonkin modernimman tilalle mutta tämän hintaluokka meni vähän kalliiksi.

Bambu X1C hintaluokassa - eli jos et tuollaista hintaluokkaa ajatellut, niin sitten tämä ei varmaan ole sinun printterisi? Onhan niitä edullisempia vaihtoehtoja kuten Bambu P1S tai vaikka Qidi Q1 Pro.

Arvostettavaa Prusalta kyllä tuo etteivät jättäneet MK4S: ostaneita rannalle, vaan tarjoavat tuota päivityspakettia. Kallis toki, mutta parempi kuin ei päivityspakettia lainkaan.
 
CNC jyrsimestä juotteen tulostin.
Nyt on kyllä mielenkiintoinen viritys, sanoisin että halvemmaksi olisi tullut tilata valmis levy (toki protoaminen vaikeampaa silloin), mutta näillä pojilla on muutenkin tapana tehdä kaikki itse ja perusteellisesti...
yllättävän hyvin toimii kuitenkin lopulta

ei nyt ehkä 3D-tulostusta mut läheltä liippaa

Miten niin lähelle? Toihan on ihan sitä ihtiään 3D tulostusta.. materiaali vaan eri ko muovilangat!
 
Taas on omaa lankaa tehty, edelleen tämä PETG + PET sekasotku työn alla. Nyt melkein näkyy jo ns. laarinpohja ja saa tämän savotan taputeltua, olin jo siirtämässä koko homman myöhemmäksi jotta saa tehtyä ihan perus PETG ja PLA alta pois. Mutta luonteenpiirteisiin kuuluu jääräpäisyys joten tällä mennään. Positiivisena voinee pitää sitä että ehkä tällain vaikeamman kautta kun tekee niin oppiikin jotain :).
IMG20241119193510.jpg IMG20241119174021.jpg IMG20241119173857.jpg
Tuossa hieman vajaa 1kg rulla PET2G lankaa (50% PETG, 50% PET), tällä kertaa n. 1.6-1.65mm paksua ja aika tasaista laadultaan. Eli huomattava parannus aikaisempiin kokeiluhin verrattuna missä heittely on ollut luokkaa about 1.3mm - 1.65mm. Mutta koska eihän asiat voi mennä täydellisesti niin toisessa kuvassa näkyyykin sitten ongelmakohta eli satunnaiset patit langassa ja nuo on ajottain sen verran paksuja että jumittaa extruuderissa. Näitä alkoi tulla enemmän pari viikkoa sitten ja osan aikasemmasta ~2kg tehdystä langasta olenkin ajanut suoraan pelletiksi. Osan taas olen käynyt läpi ajamalla langan kelata toiseen ja tuon Capricorn-tuubin läpi (Bambu filament winder: Bambu filament winder / spooler remixed by Chris | Download free STL model | Printables.com). Patit jotka ei mene läpi olen veistellyt sopivaksi, on muuten hauskaa hommaa... :poop:
Tuo aikaisempikin lanka sinänsä kyllä toimii kun nuo paukamat saa poistettua (ja tulostaa sellaista missä tuo rankka laatuheittely ei haittaa) eli pattien muovi ei ainakaan tuki suutinta tai aiheuta muutakaan ongelmaa. Ja nyt kun sai tasalaatuista tehtyä niin tulostulaatukin paranee. Nyt vaan ihmetyttää että mitä nuo patit on, yleensä kun noita vuolee pienemmäksi niin tuon harmaan sisältä tai pinnassa jo näkyy vaaleaa muovia joka näyttää ettei ole sekoittunut muun kanssa. Saattaa olla että PET-muovi mitä olen silpunnut ei ole tasalaatuista, aika paljon lienee kierrätettyä mitä vissypulloissa yms. pakkauksissa on. Kuitenkin kaikki mitä olen silpunnut on minusta ollut PET-merkittyä joten jos tuo on tosiaan tällaista niin hankaloittaa kyllä käyttöä jos langaksi aikoo tehdä. Toisaalta voi kyllä olla että tuo vuosia kerätty PETG sisältää sattumia, voi ihan hyvin olla että tuo on vaikkapa PLA:ta. Sanosin jopa että todennäköistä... ehehe.
No anyway, tuota onneksi enää kilo jäljellä, teen sen langaksi ja jos ei viitti noita pallukoita vuoleskella niin ajan pelletiksi ja tulostan GreenBoy extruderilla jonka tilasin pari viikkoa sitten. Tulee ehkä ennen joulua ja pitäs johonkin koneeseen asentaakin...

Resepti tuohon langan laadun parantamiseen (paksuus ja tasalaatuisuus):
1. parempi silppuaminen. PET silppuuntuu enemmän pitkiksi palasiksi jotka kuitenkin menee tuollaisen 4.5mm silmäkoon perussiivilän läpi. Tähän asti olen käyttänyt tätä: Stackable Sieves by CNC Kitchen | Download free STL model | Printables.com, toiminut hyvin PETG kanssa, mutta tosiaan PET palaset on pidempiä ja tuntuu aiheuttavan epätasaista laatua. Suunnitelin tuollaisen kokeellisen 3D-siivilän ja eron huomaa Sieve 3D (remix) by Spegelius | Download free STL model | Printables.com, selkeästi materiaalia tulee paremmalla paineella läpi.
2. Lisätuuletus jota olen jo aiemmin kaipailut. Lisäsin pulling unitin vakiotuulettimen lisäksi 40mm tuulettimen ja tulostin desk fan-telineen 120mm tuulettimelle, auttaa huomattavasti.

Pelkästään tuo kohta 1 auttoi jonkin verran, mutta koska materiaalia meni läpi nopeammin, riittämätön tuuletus vain korostui ja lanka käytännössä venyi vielä mennessään rullalle. PTFE tuubikin pulling unintin jälkeen oli varmaan n. 40 astetta tai enemmän. Ja tuo köyhän miehen lanka-anturi ei näyttänyt järkevää lukemaa koska vetoyksikön idler painoi lankaa lyttyyn koska se oli vielä niin pehmeää. Nyt noilla kahdella lisätuuletimella alkaa olla riittävät tehot PET-langan tekoon, pitääkin kokeilla puhdasta PET-pankaa tehdä jossain vaiheessa.

Eli kehitys kehittyy. Ja nyt kun on tuo filament winder niin tuolla on helppo käydä uusi kela läpi että löytyykö yllätyksiä. Esmes pari kk sitten tehty PETG + ABS ullatuus sekotus osottautui myös sellaiseksi että sisältää satunnaisesti liian paksua kohtaa vaikka luulin että satunnaiset jumit johtuu kun ei sula kunnolla. Näitä ei tosiaan huomannut silmämääräisesti kun harvoja jumeja selvitteli.

IMG20241119132000.jpgIMG20241119132014.jpg
 
Tuon hinnalla saa 2 x Bambu Lab P1S, tietty prusassa on hieman nimilisää.
Sanoisin sitä mielummin Eurooppalisäksi. Prusat on kasattu Tsekissä, osa komponenteista Prusan itse tekemiä ja mahdollisimman paljon muita osia Euroopasta, Kiinalaisia osia lähinnä vain jos niitä ei saa Euroopasta tai USA:sta riittävällä kapasiteetilla.

What it takes to manufacture 3D printers in Europe - Original Prusa 3D Printers

Itselläkin on käytössä kiinanalennuksella oleva tulostin, lähinnä opiskelijabudjetista johtuen. Jos/kun tulot on paremmat, niin kyl ite ainakin mielellään maksan tulostimesta ja filamentista Eurooppalisää.
 
Kertokaas fiksummat että saanko Ender 3 v3 SE tulostimestani "wifi" printterin jos vedän eetteri-piuhan siitä tähän palikkaan jonka liitän olemassa olevaan wifi-verkkoon?


Eli tarkoituksena olisi Creality Printistä lähettää printtaukset wifin avulla suoraan varastossa olevaan printteriin ilman että joutuu SD-kortin kanssa juoksemaan edestakas?
 
Kertokaas fiksummat että saanko Ender 3 v3 SE tulostimestani "wifi" printterin jos vedän eetteri-piuhan siitä tähän palikkaan jonka liitän olemassa olevaan wifi-verkkoon?


Eli tarkoituksena olisi Creality Printistä lähettää printtaukset wifin avulla suoraan varastossa olevaan printteriin ilman että joutuu SD-kortin kanssa juoksemaan edestakas?
Suosittelen octoprinttiä. Raspberry pi ja octorpint on hyvä kombo. Itsellä on tuo sama tulostin octorpintissä ja tulostan kaikki sitä kautta.

Octoprint siis asennetaan raspberry pihin ja siitä usb johdolla kiinni Enderiin.

Saapahan sit seurata puhelimella ja saa suoraan esim. prusasliceristä tulostimelle tiedostot.
 
Suosittelen octoprinttiä. Raspberry pi ja octorpint on hyvä kombo. Itsellä on tuo sama tulostin octorpintissä ja tulostan kaikki sitä kautta.

Octoprint siis asennetaan raspberry pihin ja siitä usb johdolla kiinni Enderiin.

Saapahan sit seurata puhelimella ja saa suoraan esim. prusasliceristä tulostimelle tiedostot.

En jaksaisi askarrella yhtään enempää ja haluaisin käyttää Creality Printtiä jatkossakin eli haussa yksinkertaisempi ratkaisu.
 
Oma arvaus on että tuo octoprint on kyllä simppelimpi ja varmempi kuin nuo crealityn purkka wifi ratkaisut :D
Mitäköhän multa menee nyt ohi?

jos tuolla verkkopalikalla saan printterin verkkoon ja Creality Printistä painan "LAN printing", valitsen tulostimen ja painan "print" niin mten ihmeessä voi se voi olla vaikeampaa kun ostaa joku raspi purkki, asennella siihen softat, viritellä laite verkkoon ja yhdistämään printeriin jne?

jos tuo minun ratkaisu toimii niin kustannus on n.40e, raspit yms lienee ainakin tuplasti enemmän.

mutta jos tässä minun ideassa on joku vika eli ts. se ei toimi niin sitten pitää katsella muita ratkaisuja.
 
3DJakella ja Elegoo EU näköjään ihan suhteellisen hyviä bf-tarjouksia. Jakella ei erillistä sivua, etusivulla -30% sticker tarjolla, Elegoolla erillinen sivu komponenteille/laitteille, ja filamentit on sitten oman bannerinsa alla.

Onko tullu muilta valmistajilta vielä vastaan tulostamiseen tai 3d-skannaukseen, yms. aihepiiriin liittyviä tsekkaamisen arvosia bf-kampanjoita?
 
Olen kauan haaveillut 3D-tulostimesta, ja torstaina tuli vihdoin painettua tilausnappia. Tulostimeksi valikoitui Bambulab P1S Combo, ja perusteena oli koneen helppokäyttöisyys tällaiselle noviisille, joka ei vielä osaa mitään. Kiitokset myös tälle ketjulle hyvistä neuvoista ja suosituksista.
Mietin hetken, pitäisikö tilata suoraan Bambulta ja samalla ottaa starter pack filamenttia sekä 0,2 mm suutin, mutta päädyin ostamaan 3Dkaupan kautta (samaan hintaan, kun huomio bambun sivujen suomi alv:n joka näkyy vasta kassalla) Tai itseasiassa 3Dkaupan kautta tuli euron ja postikulut vielä halvemmaksi, kuin Bambun omilta sivuilta.
Alle 24h tilauksesta kone oli jo postin palvelupisteellä, ja pitihän se heti käydä hakemassa kotiin. Asennus ei ollut vaikea, muutama aiemmin katsottu YouTuben unboxing-video auttoi. Noin tunnin kuluttua siitä, kun sain paketin sisälle, muovivene oli jo tulostumassa.
Tuli tilattua kuitenkin erikseen vielä Bambulta 0,2 mm suutin ja starterpack filamenttia, niin tiedän että lanka sopii varmasti koneeseen.
Mietteissä vielä että kävisikö huomenna Clas Ohlsonilta hakemassa PETG filamenttejä, niin pääsisi heti tulostelemaan lisää. Koneen mukana tuli 2kpl 250g PLA filamentti kelaa, oranssi ja vihreä. Sekä jotain tuki filamenttia ilmeisesti?

Alla vielä kuvat "muoviveneestä" ilman mitään omia säätöjä.
IMG_20241122_214638.jpg
IMG_20241122_214619.jpg
IMG_20241122_214604.jpg
 
Mietteissä vielä että kävisikö huomenna Clas Ohlsonilta hakemassa PETG filamenttejä, niin pääsisi heti tulostelemaan lisää. Koneen mukana tuli 2kpl 250g PLA filamentti kelaa, oranssi ja vihreä. Sekä jotain tuki filamenttia ilmeisesti?

Ohlssonin PETGit ovat itsellä toimineet hyvin (P1S ja Qidi Q1 Pro vehkeissä) ja sieltähän saa osta 3 maksa 2 comboa.

Monessa paikassa toki nyt BF tarjouksia joita kannattaa kyttäillä myös?

Hyvä ostos ja mukavaa harrastelua sinne :)
 
Onko porukka tulostellu PCTG-langalla? Nyt olisi kohtuu hintaan 3Djakella niiten lankaa tarjouksessa. Pitäis olla kova kerrosten tarttuvuus tällä materiaalilla.
 
Olen kauan haaveillut 3D-tulostimesta, ja torstaina tuli vihdoin painettua tilausnappia. Tulostimeksi valikoitui Bambulab P1S Combo, ja perusteena oli koneen helppokäyttöisyys tällaiselle noviisille, joka ei vielä osaa mitään.
Täällä sama tilanne. Verkkokauppa.comin tarjouksia katselin aiemmin, mutta ehtivät loppumaan ennen kuin sain myönteisen päätöksen itselleni perusteltua. Sitten niitä yllättäen tulikin muutama lisää, joten tilaus sisään ja eilen illalla kävin noutamassa.

Muovivene onnistui täälläkin kivuttomasti, ja tuli samalla testattua myös että laite osaa jatkaa siitä mihin jää, jos vaikka pöydälle nostettu minijääkaappi sattuu tapaturmaisesti nyppäämään tulostimen johdon irti.

Monessa paikkaa on huomautuksia että AMS:n kanssa ei pahvirullia pitäisi käyttää, kun kuluessaan pölyävät. Mutta mukana tuli uudelleenkäytettäviä muovikehikoita joihin jopa Bambun omalla ohjevideolla aseteltiin pahvirulla, niin kaippa nuo on sittenkin ok...?
 
Täällä sama tilanne. Verkkokauppa.comin tarjouksia katselin aiemmin, mutta ehtivät loppumaan ennen kuin sain myönteisen päätöksen itselleni perusteltua. Sitten niitä yllättäen tulikin muutama lisää, joten tilaus sisään ja eilen illalla kävin noutamassa.

Muovivene onnistui täälläkin kivuttomasti, ja tuli samalla testattua myös että laite osaa jatkaa siitä mihin jää, jos vaikka pöydälle nostettu minijääkaappi sattuu tapaturmaisesti nyppäämään tulostimen johdon irti.

Monessa paikkaa on huomautuksia että AMS:n kanssa ei pahvirullia pitäisi käyttää, kun kuluessaan pölyävät. Mutta mukana tuli uudelleenkäytettäviä muovikehikoita joihin jopa Bambun omalla ohjevideolla aseteltiin pahvirulla, niin kaippa nuo on sittenkin ok...?
Kannattaa tulostaa niille pahvisille rullille adapterit tai teipata ne sähköteipillä, niin eivät rispaannu ja pölise ams moottorien rattaille.
 
Kannattaa tulostaa niille pahvisille rullille adapterit tai teipata ne sähköteipillä, niin eivät rispaannu ja pölise ams moottorien rattaille.
Näin olen nähnyt tehtävän, mutta miksi? Kun nuo mukana tulevat kehikot tarjoaa muovia jokaiselle AMS:ään vasten kosketuksissa olevalle pinnalle. Näitä oli siis kolme kappaletta. Toki jos noita kehikoita ei esim. erikseen ostettavan AMS:n mukana tule, niin silloin ymmärrän miksi niitä tulostellaan.

1732363949674.png
 
Näin olen nähnyt tehtävän, mutta miksi? Kun nuo mukana tulevat kehikot tarjoaa muovia jokaiselle AMS:ään vasten kosketuksissa olevalle pinnalle. Näitä oli siis kolme kappaletta. Toki jos noita kehikoita ei esim. erikseen ostettavan AMS:n mukana tule, niin silloin ymmärrän miksi niitä tulostellaan.

1732363949674.png
Nuo Bambun reusable spoolit sopivat heidän omille refill-keloille, eli esim. tästä perus PLA langasta saa ostettua joko refill pakkauksen tai tuollaisella reusable spoolilla varustetun.
Spoolin kanssa ei ole useimmiten kaikki värit valittavissa, jonka vuoksi joutuu refillejä tilaamaan.

Muiden valmistajien pahvikeloille tarkoitetuilla kehyksillä tarkoitetaan tällaisia, joita voi tulostaa tuon ison pahvikehän ympärille:
 
Nuo Bambun reusable spoolit sopivat heidän omille refill-keloille, eli esim. tästä perus PLA langasta saa ostettua joko refill pakkauksen tai tuollaisella reusable spoolilla varustetun.
Spoolin kanssa ei ole useimmiten kaikki värit valittavissa, jonka vuoksi joutuu refillejä tilaamaan.

Muiden valmistajien pahvikeloille tarkoitetuilla kehyksillä tarkoitetaan tällaisia, joita voi tulostaa tuon ison pahvikehän ympärille:
Aika monen valmistajan pahvikelat toimii noihin Bambun keloihin, kun ottaa kyljet pois;




Edit. Niin ja siis noita Bambun muovikeloja jos käyttää, niin ei tietysti tarvitse mitään kehyksiä tms. käyttää. Se keskellä oleva pahvi ei hankaannu mihinkään, eikä siten myöskään pahvipölyä AMS:ään tuota.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 427
Viestejä
4 556 282
Jäsenet
74 964
Uusin jäsen
LinogeFly

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom